Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tumppi

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13
1
Tiedoksi:

Haku liiton laji- ja työryhmiin on parhaillaan käynnissä vuosille 2017-18. Hakuaika päättyy 30.9.2016.

http://www.autourheilu.fi/uutiset/haku-liiton-laji-ja-tyoryhmiin-on-avattu/

2
http://www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-koulutuspaiva-7.11/

Lauantaina 7.11.2015 järjestetään pienoisautoilun perinteinen koulutuspäivä Tampereella, Cumulus Hotelli Pinjassa osoitteessa Satakunnankatu 10, 33100 Tampere.

Tilaisuus alkaa klo 9. Osallistuminen on suositeltavaa sekä tuomariston puheenjohtajille että kauden 2016 kilpailun järjestäjille. Tuomariston puheenjohtajille tilaisuus on ilmainen ja muille osallistujille hinta on 60 euroa.  Koulutusta voi hyödyntää pienoisautoilun päätoimitsijalisenssiä haettaessa.

Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisista ruoka-aineallergioista. Ilmoittautumiset 26.10. mennessä lajikoordinaattori Mia Vihavaiselle, mia.vihavainen@autourheilu.fi, 050 528 3022.


--- Suotavaa olisi että SM kilpailujen järjestäjät sekä niissä toimivat kilpailun tuomariston puheenjohtajat ainakin tulisivat paikan päälle. Päivän päätteeksi on tarkoitus löytää kaikkiin kilpailuihin ko. vastuulliset tahot, luokan SM sarjasääntöjä ei myöskään hyväksytä ennen kuin niihin on myös saatu vastuulliset tekijät nimettyä, tämä helpottaa sekä nopeuttaa käytännön asioita sitten myöhemmässä vaiheessa.

T:Tumppi

3
Tänä vuonna on "jokaisessa/kummassakin kahdessa" TP-10 finaalissa vaihdettu erän aikana renkaita. Kuusankoskella renkaiden kuluminen pakotti vaihtamaan ja Hyvinkäällä taas märän erän alku ajettiin märän kelin renkailla, jotka sitten kohti loppua oli tarpeen vaihtaa normaalirenkaisiin.

Finaalin aikana kuului varikolta sellainen sääntövinkki, että renkaita vaihdettaessa saisi olla käytössä vain yksi rengasavain, vaikka auton kimpussa olisikin 2 mekaanikkoa. Tästä ei löydy mainintaa meidän omissa säännöissä, mutta varmaankin EFRAn kirjassa löytyy. Varikolla nähtiin sekä yhden että kahden työkalun renkaanvaihtoja.

Toivottavasti kauden renkaanvaihdot on nyt nähty, mutta tarkistetaan kuitenkin mikä on meidän sarjan sääntötulkinta asiasta - onko TP-10 renkaanvaihdon osalta rajoituksia käsien tai työkalujen määrään liittyen?

Tässä luulossa minäkin olen elänyt mutta ilmeisesti nykyään ei ole työkalujen määrää rajattu. Kaksi mekaanikkoa kun sallitaan niin myös työkaluja saa olla kahdet. Efra säännöissä on mainittu että ainoastaa mekaaninen työkalu on sallittu, määrästä ei ole mainintaa.

Tervehdys, jos siellä EFRA kirjassa on tosiaan noin kerrottu "mekaaninen työkalu on sallittu" niin silloinhan se pitää sisällään jo sen työkalujen lukumäärän, joka on siis 1 kpl ... sitä en sitten tiedä mikä on oikea sanamuoto ja käytäntö. Kommentoin vain tuota sanamuotoa, yksikössä kun on.

4
Jos kaikki ei tiedä mitä kerhokisa status muutoin tarkoittaa, niin kerrottakaan lyhykäisesti...

Eli kisan järjestäjä ilmoittaa AKK:lle viikkoa (vaiko enempi) etukäteen että he pitävät moisen kisan. Se on VAIn vapaamuotoinen ilmoitus ! Toki seura on silloin myös AKK jäsen..
- tälläisessä kilpailussa on lisenssien vakuutukset voimassa, sekä järjestäjällä AKK:n kautta voimassa oleva vastuuvakuutus.. yms. perus jutut..
- ne jotka osallistuu ilman lisenssiä osallistuu omalla vastuullaan, ei liene ongelma kuitenkaan "?"


5
nämä lajiesittely yms.. markkinointijutut menee tuonne tulevan lajiryhmän työlistoille, katotaan mitä voidaan tehdä omasta puolestamme ja selvitellään AKK:n osuutta..

olikos laiskanläksynä jotain muuta vielä minne en ole vastausta onnistunut kaivamaan ?
- pa lisenssi lkm yms.. selvittelen jossain vaiheessa konttuurilta...


Se varmaan jo tuli selville, että aikamoinen fakiiri saapi olla joka nyt vaikka tuolla esiteyllä summalla mitä joku laski about 25k€ saataisiin samat palvelut ja jatkuvuus työlle, kuin mitä meillä nyt on"?"

Ja kuten toin esille, kerhokisa statusta kannattaa pohtia siellä missä tarjonta on aloittelijoille/junnuille/jäähdyttelijöille/harrastajille EI PRO SM/EM/MM kuskeille kohdistettua!

6
Ruotsissa tällä hetkellä tapellaan siitä saako lisenssin haltija ajaa kisoissa jotka eivät ole paikallisen AKK:n alaisia.

Mä olen mielenkiinnolla odottanut koska tämä tulee AKK:lle, sen jälkeen loppuu kerhokisat. SML noudattaa tätä käytäntöä, jos olet jäsen ja aiot pysyä jäsenenä sekä ajaa tittelikisoja jotka ovat SML alaisuudessa niin et aja yhtään kerho-, tai muuta kisaa jota ei järjestetä SML alaisuudessa.
En usko etta on suomeen tulossa, kun ei oo lainopillista pohjaa koko hommassa. Onneks Suomessa kerhokisat on kans hyvin vahvoja, joten veikkaan jos olis pakko valita jompikumpi kerhot jattaisivat akk kisat pois.

Kuten aikaisemmin kerroin, Suomessa tätä pelkoa ei ole! Se on jo muiden toimesta selvitetty Kilpailuviraston ja Korkeimman Hallinto Oikeuden toimesta, joten pelkoa ei ole.

Ilmeisesti Ruotsin maalla on sitten tilanne, että sitä ei vielä kukaan ole oikeudessa ulosmitannut... varmaa voittoa se tietäisi... tosin se vaatiikin aina oman raaminsa ja lakimiehen kun moisia haluaa ulosmitata... SML asioiden moottorina ei varmaankaan periksi anna, ennen kuin se "ulosmitataan" oikeudessa...

7
...
...
Epäilyksiä ei myöskään helpota tämä:
http://www.autourheilu.fi/sarjat/
....ihan niinkuin siitä jotain puuttuisi....jotenkin häpeäsyistä vai mistä (?)

- Tapsa


Tuohon sivuun varmaan sen minkä tahansa PAn sarjakilpailun logon saapi, joka vie sitten sarjan omille sivuille jonnekin paikkaan xxx.jotain.xxx osassa noissa ei ollut linkkiä, joten hiukka hoopoja pelkkinä lokoina.
Todennäköisesti vaati siis vain sen, että joku sen sarjan järjestämisen kanssa oleva tekee jonnekin sivut yms.. alkaa siis markkinoimaan sitä omaa sarjakilpailuaan!

8
...
...
Yksi asia mikä saattaa hieman hillitä aloittelijoiden intoa osallistua kauden aloitus kilpailuun on tämä lisenssi asia. Tuntuu tyhmältä ostaa lisenssi yhtä kisaa varten ja heti vuoden vaihteen jälkeen uusi loppukautta varten. AKK:n jäykässä systeemissä tuskin on mahdollista tarjota uusille aloittelijoille esim. yhtä vapaata kuukautta ilmaiseksi kun hankkii lisenssin koko kaudelle?
Tähän törmäsi meikäläisen into viime vuonna osallistua ensimmäiseen kisaan.

Olisiko hän tämä sääntöjen kohta mitenkään syynä luomaan mielikuvaa aloittelijoille ja junnuille suunnatusta luokasta?

"Lisäksi TSS-10 luokassa 18 vuotta täyttäneiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti. TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin 18 vuotta täyttänyt ei saa osallistua
kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kilpailija
kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut  18 vuotta täyttänyt kilpailija"

Tälle on varmasti omat syynsä mutta onkohan näille rajoituksilla tarvetta?

Varmaan noita rajoituksia on syytä tarkastella aika ajoin, muuttaa - korjata - kenties poistaa.

Nyt kun puhutaan aloittelijoiden tahi junnujen luokista, olkoon vaikka jäähdyttelijä luokka.

Mikään ei estä muuttamaan olemassa olevia sarja systeemejä siten, että siellä ajetaan SM sarjaa joissakin luokissa - niissä tietty lisenssi pitää olla, sehän ei tietty ongelma ole kun ajetaan SM tittelistä. Samassa kisassa voidaan aivan hyvin ajaa sitten noita alemman tason täyteluokkia! Ne voi olla AKK:n suuntaan "statukseltaan" kerhojenvälisiä harjoituskilpailuja. Laji voi aivan hyvin ylläpitää niistä sarjasysteemiä, se mikä tuossa kerhojenvälisessä harjoituskilpailussa on loistavaa, niin on nimen omaan se että voit uutena tulla mukaan lisenssiä ei vaadita moisessa kisa muodossa! Ja kyse on vain AKK:n suuntaan menevästä statuksesta.

Ko. kilpailut/kilpailun osat ovat silloin luonnollisesti ikään kuin "perävalotakuuta" eli jos jotain tapahtuu, se ratkaistaan siinä heti pois, luonnollisesti mitään valitusoikeutta ei ole AKK:n suuntaan... mutta eipä noita viime aikoinaan muutoinkaan ole ollut, että oikein Vetoomustuomiota olisi tarvittu - tätä en tuolla PA:lle tulevissa eduissa muistanutkaan kertoa. Oma kulunsa varmaan tuonkin instanssin valmiudesta tulee... lakimiehiä kun ovat.

9
Koheltaja.
Jos et ole huomannut niin ainakin wjssä meitä paskempia kuskeja mollataan tällä tavalla.
A finalistit ajaa 3 finaalia ja me muut p*skat 2 finaalia.
Jää aina niin prkleen huono maku tuosta systeemistä.
Jerzi

Tämän asian korjaaminen vaatii "vain" sen että sarjan järjestäjät kuuntelevat kilpailijoita ja muuttavat kilpailusysteemiä sikäli mikäli tarpeekseen näkevät. Jos sinne saadaan kilpailijoita lisää sillä että lisätään se kolmas finaali, niin totta ihmeessä se kannattaa tehdä. Tämä asia menee ko. luokan luokkayhteyshenkilön/sarjan järjestäjien puolelle... jossa luokkayhteyshenkilön rooli on olla se koostava osapuoli.

10
...
Tähän lisäksi kysymys joka ei kuulu asiaan mitenkään, mutta onko akk:la yksinoikeus SM-arvoon?

Otan tämän tuolta välistä, koska on aina ollut mielenkiintoinen juttu  :wink:

Ei AKK:lla ei ole yksinoikeutta mihinkään SM "titteliin".

Kuka tahansa (pl. AKK:n alainen jäsenseura) voi järjestää vaikka ensi vuonna kerrasta poikki SM kilpailun 10 luokkien Sähkö Touringille, siihen ei esteitä ole. Ko. kilpailuun saa osallistua myös ne jotka ajavat kilpaa myös AKK:n alaisissa kilpailuissa -heillä ei ole vaaraa siitä että lisenssi menisi!

Se kenen silmissä sitten mikäkin SM kisa on arvostettu, on kokonaan toinen juttu. Malliesimerkkiä löytyy vaikka ammatti nyrkkeilyn MM tittelistä... se kun voi olla vaikka neljällä eri henkilöllä samaan aikaan  :shocked:

Kilpailun järjestäjinä ei tule olla sellaisia henkilöitä jotka omaavat AKK:n toimitsijalisenssin. Tästä on seurauksena se, että menettää tuon toimitsija lisenssinsä. Tähän on syynä ilmeisesti se, että Toimitsija lisenssin saaminen edellyttää jonkinasteista koulutusta ja koska AKK sen koulutuksen maksaa ja järjestää, niin silloin ei ole hyväksyttävää että mennään toimimaan toiselle organisaatiolle.

Tämä on kutakuinkin faktaa....
- ennen kuin alkaa vastaväittelemään, niin kannattaa kaivaa netistä esille 1:1 SuperSaloon asiat mitä jokus tapahtui siellä, sen lisäksi kannattaa kaivaa tuo toimitsijalisenssijuttu : liittyy siihen kun 1:1 Jokkis Suomessa joitakin vuosia sitten "hiukka" hajaantui...

11


Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:




Mitä tämä tarkoittaa ja miten se ilmenee missään?

T: NOT FOR CHILDREN UNDER 14 YEARS. THIS IS NOT A TOY.


No kyllähän kautta historian PienoisAutoilu Suomessa on aina ollut pääsääntöisesti lapsille ja nuorisolle kohdistettua toimintaa. Ei ole tilastoa vaan mutu tuntumaa, veikkaan että monilla seuroilla nuorisojäseniä (alle 18v) on enempi kuin aikuisjäseniä.. Pääsääntöisesti, eli ei koske kaikkia olemassa olevia seuroja tahi kerhoja.. Kyllähän tätä samalla täytyy tehdä koko ajan myös sitä silmällä pitäen että lapsia ja nuoria tulee mukaan saada, koska niissä on aina se uusi tulevaisuus. Ei meissä ukkoutuvissa...

AKK sen itse markkinoi noin:
http://www.autourheilu.fi/nuoriso/

Mä en tota kommentin alakertaa ymmärrä? Leluista en ole mitään kommentoinut... Olen vuosien varrella nähnyt ja kohtuu läheltä saanut seurata kuinka Suomalaisia huippukuskeja on alettu RC puolella tekemään ihan sieltä alle 10 vuotiaasta...

12
MENOPUOLI : eli mitä PA maksaa AKK:lle..

1. a)Seura maksaa 170€/vuodessa jäsenmaksun
- kuinka moni seura sitten on pelkästään PA seura on toinen juttu

1. b)Jokaisesta lisenssin omaavasta kuskista joka on täysi-ikäinen menee AKK:lle 10,5€/nuppi/vuodessa, alle 18v lisenssin omaavista saa maksaa 2€/nuppi/vuosi

1. c) hetkonen... PAKOSTA ei mene noin! Jos seura antaa AKK:n hoitaa kokonaan oman jäsenrekisterinsä ja oman yhdistyksensä jäsenlaskut, niin luulen että silloin seura maksaa automatic AKK:lle jokaisesta jäsenestä 1.b) kohdan mukaisesti
( tästä asiasta en ole sata varma, mutta 90%).
-periaatteessa tuohon AKK:n jäsenrekisteriin pitää kuulua, mutta se miten sen sitten oma yhdistys hoitaa on eri juttu. Omalla osallani olen ARH:n jäsenet kirjannut AKK:n rekisteriin "ilmaisjäseniksi", jolloin me saamme kerran vuodessa laskun, jolla maksamme vain sen mukaan keillä on lisenssi. Muutama muukin rivijäsen on ARH:lla mutta ne ei ole AKK:n jäsenrekisterissä.

= noista yhteenlaskemalla sitten saisi summan joka menee tuon jäsenmaksun kautta AKK:lle

2. Lisenssi maksaa

2 a) PA lisenssi maksaa 27€ ja on siis kalenterivuodeksi
--- ainakin ennen vanhaan, kun konttorilla oli vakuutuksista tietävä kaveri niin lisenssistä pystyi saamaan palautuksena vakuutusosuuden, joka oli luokkaa 10€ jos oli näyttää toteen että on vapaaehtoinen tapaturmavakuutus voimassa, saman kalenterivuoden.
-- täten PA lisenssille jäisi hintaa luokkaa 17€ AKK:n kassaan
= PA lisenssimäärät saa kyllä varmaankin konttorilta, niistä sitten saa tuon summan

2 b) RC autoja koskeva EFRA lisenssi maksaa 51€
--- tästä mulla on semmonen käsitys että tuon AKK:n maksaa lyhentämättömänä EFRAlle
--- EFRA vaatii, että jokaisessa maassa on "kattojärjestö" jonka kautta kaikki maksut hoidetaan. AKK on EFRAn jäsen ollut vuodesta xxxx jotain. EFRA ei muistini mukaan kahta kattojärjestöä samasta maasta hyväksy. Joten siinä uudelle organisaatiolle oma haasteensa jos haluaisi perustaa oman organisaation ja haluaisi EFRAn jäseneksi.  Tietääkseni EFRAn "kautta" menee sitten myös IFMAR jutut"?" - kertokoon vaikka Jussi tarkemmin, ettei tule kovin paljoa väärää tulkintaa itseltäni, on kuitenkin vanhaan historiaan pohjautuvaa mielikuvaa.

3. Kilpailun maksut
- Jokaisesta SM statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 94€/kilpailu
- Jokaisesta kansallisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 52€/kilpailu
- Jokaisesta alueellisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 31€/kilpailu
= sitten vain laskemaan kaikki kisat ja tuosta hinnat niille saadaan tämä euro määrä pihalle

Tuossa siis kaikki mitä PA maksaa AKK:lle, muuta ei just nyt tule mieleen....


Mitä sillä rahalla saa TULOPUOLI :

4. RC EFRA
--- AKK on jäsen ja maksaa kaikki EFRAlle menevät kulut. mm. aikaisemmin ainakin oli vielä eri maksut jokaiselle "luokalle" lisäksi. Tämän rahasumman varmaan saa kaivettua tai jos tietää kaikki noi pilku pystyy sen niistä laskemaan. EFRAn sivuilla varmaan on myös kaikki maksut mitä ne haluaa"?"

5. AKK maksaa lajiryhmän jäsenille kulut aiheutuvista kokouksista. Matkakulut, tilat, ruokailut.
- ensi vuodelle oma ajatukseni on, että f-2-f kokouksia ei pidetä kuin järjestäytymiskokous ja sitten koulutuspäivien yhteydessä. Ennen vanhaan niitä oli perinteiset 4kpl/vuosi. Sen lisäksi tullaan pitämään puhelinkokouksia ennen kesää ja kesän jälkeen.
- välissä pidetään sitten eri asiakokoukset puhelinpalavereina luokkayhteyshenkilöiden kanssa
-- luonnollisesti noista ei makseta mitään, vaan tehdään vapaaehtoispohjalta niiden kanssa, joilla on ihmeellinen halua tehdä työtä meidän kaikkien eteen..

6. Valmis byrokratia
6 a) - webbisaitti: jäsenmaksupalvelu, jäsenrekisteri, kilpailutieto järjestelmä, lisenssijärjestelmä
6 b) - oma lajikoordinaattori, ei ole 100% PA:ta tekevä. Mutta eipä niitä erikseen tunteja lasketa. Tehdään mikä on tarpeen, minkäkin lajin eteen.
6 c) - tiedottaja : itse seuraan esmeks URA puolen EM/MM kisoja hyvinkin aktiivisesti, joskus jopa niitä järjestäen. Olen etukäteen AINA valmistautunut : Pistänyt menemään tiedotteen lajikoordinaattorille ja tiedottajalle että ovat varuillaan "pian on tiedotettavaa". Sitten kisojen edetessä olen heitä emailillä pommittanut ja kertonut missä mennään, mikä oli tulos. Kun vain ITSE näkee vaivaa oman lajinsa eteen ja tekee valmistelevaa työtä niin meidän Tiedottaja on erittäin hyvin mukana ja pistää sitten meikäläisenkin tiedotus tusaukset painokelpoiseen kuntoon ja pistää ne eteenpäin! Se tarttee vain sen oman vaivan..
6 d) Mestarien ilta ! oman summansa sekin maksaa. Toki tiedän että toiset tätä arvostaa ja toiset ei arvosta. MUTTA sen kautta on loistava mahdollisuus saada myös Suomalaista PienoisAutoilua koko AKK:lle näkyviin sekä paikalla olevalle lehdistölle!

6 e) EDUT :
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/sopimuksetjajasenedut/
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/kilpailunjarjestaminen/pienoisautoilu/
-- Teosto
-- Lisenssin Pohjolan tuplaturva vakuutus
-- Kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus
-- Turvallisuus yms. ohjeisto

TULOS ?
- noi menot kun laskee yhteen ja tiedossa olevat selkeät rahalla mitattavat asiat, niin jäljelle jää sitten summa joka menee tuohon byrokratia osuuteen... se miten itse kukin sitten tuota arvostaa on toinen asia. Mutta se joka hamuaa omaa organisaatiota saa ainakin tuosta hyvän viitteen, mitä kaikkea tulee olla...

Tuossa tämän päivän aivoituksia... joskos näillä jo pian saa nimimerkeille ihan oikeita nimiä tietoon ;-)

Kaivan noi muutamat muutkin asiat tuolta vielä ...

13


Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:



Mitä tämä tarkoittaa ja miten se ilmenee missään?
Ja kuinka äänen saa paremmin kuuluviin, jos sinulle lähettää sähköpostia?

T: NOT FOR CHILDREN UNDER 14 YEARS. THIS IS NOT A TOY.

Joo siis mun message oli tuossa se, että jos ei ole pokkaa kirjoittaa omalla nimellä forumilla vaan pelkällä nimimerkillä (jota en tunne) niin itse en jurikaan noteeraa.. varsinkaan jos ei sitten kerro emailin kautta että joo mun nimimerkki on se ja se ja oon oikeesti se henkilö... nimimerkin taakse kun on niin helppo piiloutua...

En muistini mukaan ole jättänyt yhtäkään asiaa vastaamatta tahi selvittämättä. Tosin kausi alkaa 1.1.2015 mutta tarpeen mukaan asiat on tuttuja jne.. joten vastauksiakin löytyy kun vain tuntee/tietää kysyjän ! Mutta tuntemattomille nimimerkeille.. hmm.. ei maksa vaivaa.

14
Tervehdys,
vanhat ja itselleni uudet  forumilaiset...

Aina silloin tällöin olen forumia tutkinut, vaikka ei ole kuulunutkaan omaan ykkös intressiin seurata ;-) ... nyt sitten viime aikoina jostain syystä olen seurannut enemmänkin.

Kerään täkyjä tästä topicista, aika harmittavasta keskustelusta ! Forumilla kun on paljon lapsia ja nuorisoa todennäköisesti lukijoina...

Jos halutaan provosoivasti asioita esille tuoda, ei sitä pitäisi kuitenkaan kaljan kautta tuoda, Suomessa pääsääntöisesti joka tapauksessa lapsi- ja nuorisotyölle tarkoitetun lajin parissa  :police:

Paljon  on kuitenkin rivien välissä sitä oikeaa "kritiikkiä" joka tarttee vastauksia, että yhteinen suunta kaikille jälleen löytyisi !

Omalta osaltani kerään noita asioita ja palaan asiaan, kun uuden lajiryhmän toimikausi on alkanut ja pääsemme tekemään yhdessä lajiryhmän jäsenten ja luokkayhteyshenkilöiden kanssa sitä yhteistä työtä MEIDÄN kaikkien Rakkaan harrasteen eteen!

varmaan vuoden 2002 viimeisestä PAn omasta sääntökirjasta voisin kaivaa tänne copy-paste puheenjohtajan terveiset tulevalle vuodelle, ei nyt tässä ole.. sen verta kaukana just nyt, kisojen parissa - tyhmyyksissä järjestämässä - ei kilpailemassa ;-) että muilla olisi laadukkaita kisoja !

Ihan pieni toive vain... hiukka jäitä hattuun, asialinjalla, ja niihin varmasti tartutaan ja riittävät meriselitykset annetaan !

.... olkoon tuossa sitten samalla vaikkapa uuden (vanhan) pj.n esille tulo : Tumppi
--- paljon on outoja nimimerkkejä, ihan pakosta pelkkiä nimimerkkejä en arvosta - jos en tunne, joten jos tosissanne meinaatte saada äänen kuuluville, niin mulle voi lähettää ihan omalla nimellä postiakin : tuomo_iso-aho@hotmail.com

15
Tulokset / Jens Memorial 2006 is now open
« : 28.11.06 - klo: 13.43 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
.....
Eli helpoimmalla pääsee, kun ottaa jo menomatkalla oikean ja alkuperäisen Suomi-Ruotsi asenteen ja torppaa niin monta ruotsalaista kun kerkiää jo treeneissä.
Silloin toivon mukaan ne tekee alkueriin erät erikseen Suomalaisille ja Ruotsalaisille :mrgreen:


Oikea alkuperäinen Suomi - Ruotsi asenne ?

-> http://www.tommianttila.com/images/radical/mantorp2/picture-36.jpg

Suomi poikien Ruotsin valloitus, lähti oikealla asenteella...
Se selviää Radicalin takalistosta..

Tunnetusti "Finnjävel" on ollut Sweamamman poikien haukkumanimi Suomalaisista... mutta kuten omimme aikoinan yhden musiikkikappaleen heidän niin rakkaassa Globenissa, niin tänä kesänä heiltä vietiin myös tuo haukkumanimi, ottamalla se "lempinimeksi" .. :mrgreen:

16
Kilpailijoiden kanava / 2007 Lajiryhmäpaikat
« : 11.10.06 - klo: 13.14 »
Ensi vuoden lajiryhmät :

-> http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2006-10-10T14-10-03153.pdf

Omalta osaltani tein päätöksen siis vuosi sitten, että tämä on ehdottomasti viimeinen vuosi. 15v lajiryhmässä, 5v pj:nä.
On siis aika siirtyä sivuun ja antaa tilaa uusille kavereille.

Lajiryhmään on viime vuosien aikana uusia kavereita sisään ajettu ja tiedän että Tony on oikea pj, sekä Jussi on oikea henkilö ottamaan ensi vuodesta lähtien EFRAn yhteysvastuut, Slotti asioista Attea on sisään ajettu ja ensi vuodelle tulee siis uusi jäsen Matti Korvenmaa, joka on varmastikin kaikille RC -puolen kavereille tervetullut lisä !

Uskon, että lajiryhmän uusi kokoonpano on toimiva ja entistäkin parempia ratkaisuja ja visoita osaavat varmasti yhdessä, niin luokkayhteyshenkilöiden kuin teidän kaikkien kanssa eteenpäin viedä.

Jos aikaisempi pj (joki oli muuten 30v) osasi kehua sivuun siirtymistään runsailla EM ja MM mitaleilla. Niin omalta osaltani olen tyytyväinen siihen ISOON ratkaisuun jonka teimme jokunen vuosi sitten, siirryttyämme RC:ssä kerta SM:stä sarja-SM:ään, se on otettu vastaan juuri niin kuin kilpailijat ja harrastajat vuosikausia halusivat. On ollut ilo nähdä kuinka lähes "kuolleet" luokatkin ovat saaneet uutta poweria ja osanottajamäärät ovat olleet suuressa kasvussa. Joidenkin SM -luokkien rinnalle on vielä osattu rakentaa toimivat vakioluokat, joilla on myös ollut kohtalaisen hyvä vastaanotto.

Paljon on vielä kehittämistä ja tutkailtavaa myös uusien tekniikoiden kehittyessä, ne kun tuovat pakostakin uusia haasteita myös kotoSuomen kisoille. Tärkeintä niissä kaikissa asioissa on toimivat luokkayhteyshenkilöt ja toimiva lajiryhmä, jotka yhdessä osaavat suodattaa ne oikeat ja tärkeät palautteet teiltä kaikilta, että saadaan oikeat ratkaisut aikaan. On asioita joissa pitää mennä EFRAn mukaan, on asioita joissa ehkä kannattaa jarruttaa tai sitten mennä edellä.. siinä tarvitaan laajaa tietämystä kaikilta osa-alueilta.

Hyviä ja antoisia kilpailuja ja harrastushetkiä teille kaikille !

Tumppi

17
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 09.01.06 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"
Sellainen kysymys kun jokaisen EFRA lisenssin ostaneen kuskin pitäisi saada EFRA:n sääntökirja, niin olisiko se mahdollista saada 2006 kun 2005 ei ilmeisesti ollut. Ainakaan minä ja Joseph ei sitä saatu.

Otin yhteyttä EFRA:n Carlos Comeziin ja käski kysyä asiaa uudelleen AKK:sta. Kysyin asiaa jo viime keväällä ja kirjat piti tulla mutta ei ole näkynyt. Siis pitäisikö EFRA:n lähettää kirjat suoraan vai pitäisikö kirjat saada AKK:lta. Ainakin Carlos sanoin että ko kirjoja on AKK:lle lähetetty.

Niin ja onko lisenssistä mahdollista saada kuittia? Viime kaudella en saanut lupauksista huolimatta.

Ps. viestilläni ei ole tarkoitus olla AKK:ta halventava sävy.


-Niko-


eipä ole näkynyt niitä EFRAn kirjoja... muutamia niitä on Jarille konttorille tullut, ymmärtääkseni niitä ei tosiaankaan tule niin paljon kuin pitäisi tulla... kysele jari.saario at akk-motorsport.fi

Kuittia ?? senhän saat kun maksat sen lisenssin, se tulee joko pankin kautta (ns. maksullinen, näin ainakin Sammossa) tai sitten tulostat sen itse, nimen omaan sen ns. "arkistointikuitin", semmonen ainakin käy kuitista siellä missä sitä tarvitaan..

18
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 08.01.06 - klo: 18.57 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

........
Tosin, tuskin tuo teksti vieläkään menisi läpi yhdenkään läntisen demokratian kilpailuviranomaistarkastelussa. Itäiset ovat asia erikseen, mutta siltä suunnaltahan nuo näkyvät AKK:n oikeuskäytännötkin olevan peräisin.
....


Jos olisit aikoinaan vaivautunut lukemaan kaikki tiedotteet, yms... niin silloin tietäisit, että ko. sääntöpykälä on nimen omaan Suomalaisen Kilpailuviraston "muotoilema" ja se on päivätty " 18.12.2002 Dnro 625/61/02", sen perusteella AKK:n seuraavassa "liittohallituksessa" on sitten ko. sääntö pistetty "uusiin" puihin juuri noilla Kilpailuviraston sanoilla ja asia on siten korjattu 2004 sääntökirjassa...
Toinen mielenkiintoinen asiakirja on Kilpailuviraston antama tulkinta joka on päivätty "29.1.2003 Dnro 625/61/02"...

Kuuluuko sitten Suomalainen Kilpailuvirasto Läntiseen demokratiaan ?? Onkin sitten kokonaan toinen kysymys ....

19
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 06.01.06 - klo: 13.40 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
.....

En ole vielä nähnyt 2006 sääntökirjaa. Joko sieltä on poistettu kielto, että AKK:n lisenssillä kilpailevalla ei ole lupaa osallistua Suomessa muihin kuin AKK:n alaisiin kilpailuihin?


Missähän kohtaa tuo on noin kerrottu 2005 sääntökirjassa ? Ettei nyt vain olisi kirjoittajan oma tulkinta ?

Epäilisin, että tuo liittyy juuri kilpailuneuvoston antamaan päätökseen vuonna 2003 ja se on sääntöihin myös muutettu...

esim.
Suomalaisen pienoisautoilun ura-autojen kilpailutoimintaa Suomessa hoitaa ja organisoi, kolme eri yhdistystä ! Tosin he kaikki ovat keskittyneet luokkiin, jotka eivät ole ristiriidassa keskenään.
Mutta en näe mitään estettä sille, että joku kolmesta päättääkin yks kaks järjestää kilpailuja autoluokille, jotka ovat tällä hetkellä toisen yhdistyksen hoidossa...  Tämä on täysin mahdollista ja kaikki voivat vapaasti osallistua "toisten yhdistysten" kilpailuihin... ilman pelkoa lisenssin menettämisestä.

Tosin kaikki kolme yhdistystä toimivat hyvässä yhteistyössä keskenään ja vievät omaa yhteistä asiaansa yhdessä eteenpäin. He eivät keskity "oman katto-organisaationsa" kritisoimiseen...

****
Olen huomannut, että VesaK:lla on speciaalitapa heittää ns. kritiikkiä AKK:n ja lajiryhmän niskaan ja ennekaikkea lajiryhmän pj.n niskaan (siis itseeni) ja kun sitä samaa kritiikkiä saakin sitten takaisin, niin sitten siitä tuleekin "lapsellista nälvimistä, ylimielisyyttä, halveksintaa, jne.." .. joopa joo...

Edelleenkin fakta -totuus on, että koko 2000 -luvun ajan lajiryhmä on tehnyt enemmän kuin paljon koko R/C:n eteen kaikkia harrastajia ja kilpailijoita kuullen.  Mutta ymmärrän hyvin että kaikki sitä totuutta eivät pakosta näe, eivätkä koskaan tule näkemäänkään, ei ainakaan VesaK !  :cry:

20
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 06.01.06 - klo: 01.02 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
.....
Olipas siinä ehdotus lajiryhmän puheenjohtajalta. Joka aikaisemmin on edellyttänyt AKK:n raamatun pilkuntarkkaa noudattamista ja uhannut poikkeamista rangaistuksilla niin kilpailijoita kuin kisajärjestäjiäkin.
...


Pilkuntarkasti tuossakin mennään sääntöjen mukaan...
Heitän vain mahdollisia ideoita järjestäjille...
Sinällään ikävää että et osaa moiseen asiaan oikein asennoitua, mutta omapahan on taakkasi :!:

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
.....
Olisin sitä mieltä, että ennemmin otetaan TSS-luokkaan ekakertalaisia tuolla esitetyllä maksuperiaatteella, vaikka sisääntulotarjouksena. Miksi pitäisi pokkuroida satunnaisten ulkomaalaisten kisaajien kanssa?
...


Ei tuossa rajoituksia ole noille ensikertalaisillekaan, se on itse asiassa jokaisen järjestäjän päätettävissä oleva asia, paljonko haluaa "sponsoroida" kilpailijoita...
Nimen omaan sen vuoksi, että saadaan kansallisiin sarjoihin ja SM sarjoihin kenties hieman helpommin ulkomaista väriä mukaan...


Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
.....
Mitähän mahtaisivat tasa-arvo- ja EU-byrokraatit sanoa sellaisesta eriarvoisuudesta, että ei-suomalaiset pääsevät löysemmin ehdoin kisoihin kuin maan omat kansalaiset?


Mitä muutakaan kommenttia olisi voinut odottaa sinulta ?
Ko. asiasta varmaankin kannattaa laittaa kysely tasa-arvovaltuutetulle ja jos vastaus ei jostain syystä miellytä, niin ainahan siitä voi valittaa "EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen", vai mikäs sen oikea nimi nyt sitten olikaan...  :twisted:

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
.....
Ja vieläpä lajin monopolijärjestöä edustavan esityksestä?


Luulisin sinunkin tietävän/muistavan, että muutamia vuosia sitten on jo kilpailuviranomainen ns. avannut ovet. Joten mistään monopoliasemasta ei voida puhua... Ei varmaankaan ole AKK:n vika, jos kukaan muu ei ole lähtenyt esim. R/C autoilua pyörittämään suomen maalla "omalla liitolla", tämä asia kun on muutamia vuosia sitten jo päätöksen saanut.
Joten jos moinen asia edelleenkin pännii noin kovasti, niin mikä ihme saa ihmisen pysymään niin vastenmielisessä touhussa mukana ? Itse keräisin porukan ympärille mieluimmin ja pystyttäisin oman järjestön... Mutta taas toisaalta, silloin voisi peikkona olla se, että joutuu pian itse tekemään asioiden eteen jotain  :roll:

21
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 05.01.06 - klo: 14.28 »
"erikoistapauksissa" kannattaa pistää kyselyä Lajipäällikölle..
-> jari.saario at akk-motorsport.fi

kertalisenssillähän voi myös osallistua ja myös EFRAn lisenssillä, olisko niillä venäjän pojilla ollut semmonen... "?" siitä ei ehkä kannata enempää keskustella "täällä" ...  :wink:

**
noissa ulkomaantapauksissa, aivan hyvin voi toimia siten, että ikään kuin päästää heidät osallistumaan kilpailuun samalla osanottomaksulla kuin muutkin, mutta siitä maksusta siirtää sen 12€ sinne kertalisenssikaavakkeelle ja  kuittaa asian kuntoon... toki silloin järjestäjälle jää "hieman" vähemmän tuohta taskuun, mutta summa on kokonaisuus ajatellen kohtuu pieni...

22
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 03.01.06 - klo: 19.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Sinervo"
.....

Mutta eikös se ole jossain sanottu että srk:ta ei saisi edustaa virallisissa kisoissa? Että åitäisi olla jokin AKK:n alinen seura jota edustaa?

Vai muistelenko ihan omiani?


Kyllä srk:n kerho voi liittyä ihan vapaasti AKK:hon... ja täten se on myös AKK:n alainen kerho/seura.

ihan normaalit ja samat jäsenmaksuvelvoitteet niilläkin on kuin kaikilla muilla..

23
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 03.01.06 - klo: 19.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

....
srk -seura/kerho perii "jäsenmaksua" ....
.....

srk = seurakunta

24
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 03.01.06 - klo: 18.08 »
Täytynee tähän samaan jatkaa, että PA:ssa on jo vuosikausia riittänyt että näin vuoden vaihteen jälkeen, esittää vain sen kuitin siitä, että lisenssi on maksettu, joten sinällään tuo ei uutta tuo...

"Huvittava" piirre on sinällään, että pitää esittää seuran jäsenmaksukuitti....
Kuinkahan moni srk -seura/kerho perii "jäsenmaksua" ....

Itselläni ei ole tiedossa ainoatakaan... joten kertokaahan jos tiedossa on, ihan noin niinkuin mielenkiinnosta kyselen..

25
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 09.12.05 - klo: 11.59 »
Myös kaikissa epäselvissä tapauksissa auttaa :

-> Jos sinulla on jo lisenssi ja haluat korottaa lisenssiäsi tai sinulla on lisenssi kadonnut ja tarvitset uuden, ota aina yhteyttä suoraan liittoon.

Tiia Maunu, 097258 2222, etunimi.sukunimi@akk-motorsport.fi

26
Kilpailijoiden kanava / KilpailuKalenteri 2006 !!!
« : 08.12.05 - klo: 12.33 »
Kalenteria muokattu.....

27
Kilpailijoiden kanava / KilpailuKalenteri 2006 !!!
« : 07.12.05 - klo: 13.42 »
päivitän tuon tänä iltana vielä kuntoon....

28
Kilpailijoiden kanava / HUOM !!! ***** Lisenssit 2006 !!!!
« : 07.12.05 - klo: 13.41 »
Ihan varmuuden vuoksi, ettei tule kenellekään yllätyksenä.....


-> http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/

29
Kilpailijoiden kanava / KilpailuKalenteri 2006 !!!
« : 12.11.05 - klo: 20.26 »
Kisakalenteri on tehty ennen EFRAn kokousta... josta sitten on saatu "lopulliset" EM ja MM kisapäivät.

Kotimaan kisat eivät mene EM ja MM kisojen kanssa päällekkäin. Joten "pieniä" hienosäätöjä on odotettavissa kotimaan kalenteriin...

30
Kilpailijoiden kanava / AKK Seuratiedote 4-2004
« : 07.11.05 - klo: 09.17 »
Tässä teille "hieman" lisää infoa....

Ihan vain tiedoksi....

Sakke jäi omasta halusta pois lajiryhmän toiminnasta JO VUOSI SITTEN !!
Eli ei ollut käytettävissä tälle vuodelle ollenkaan...

Tästä yllättävästä halusta jäädä pois kukaan ei tiennyt mitään ja senpä vuoksi tälle vuodelle lajiryhmä aloitti toimintansa vajaa miehisenä.

Sitä täydennettiin sitten alkuvuodesta yhdellä jäsenellä, joka tuli mukaan slottipuolelta (tämä oli AKK:n hallituksen oma ehdotus, ei istuvan lajiryhmän!). Nyt lajirymässä on mukana neljä henkilöä, joidenka "edustus" jakaantuu :
- kaksi R/C puolelta
- ja yksi slotti puolelta,
**tämä ko. kavereiden "hekilökohtaisen" intressien mukaan.
- Itse olen ollut mukana nyt 14 vuotta, ensi vuosi on viidestoista. Ja ensi vuosi on myös viides vuosi puheenjohtajana. Oma intressini koko lajin kannalta on nimen omaan kokonaisuus ja sen eteenpäin vieminen, ei niinkään slotti autoilu, vaikkakin aktiivisesti toimin enemmän sen parissa.

Myönnän myös sen, että lajiryhmä on vuosien varrella tehnyt paljon viisaita ratkaisuja, sekä jonkin verran tyhmiä ratkaisuja. Joten on luonnollista, että saamme jatkuvasti asiallista palautetta sekä asiatonta palautetta niin aiheesta kuin aiheettakin, kaikkea sekaisin.

Itse olen ollut kuitenkin jo varsin kauan mukana ja oma tavoitteeni on aikoinaan ollut saavuttaa tietyt päämäärät. Ensimmäisen tavoitteeni lajiryhmässä sain aikaan 95-96 vuonna. Toisen päämäärän saavuttaminen kestikin jo huomattavasti kauemmin, itse asiassa siinä piti malttaa odottaa suurempia "mullistuksia". Sen päämäärän saavuttaminen kesti itseltäni yli kymmenen vuotta, mutta siitä huolimatta olen ylpeä sen päämäärän saavuttamisesta, se oli tilaus teiltä kaikilta, anteeksi että sen tilauksen saattaminen kesti niin kauan. Mutta lopussa kiitos seisoo "?" ...

Olen valvojapäivillä tänä syksynä sanonut kaikille valvojille, joita oli kiitettävän paljon mukana tänä vuonna, "että omat tavoitteeni olen saavuttanut lajiryhmän työskentelyssä ja omasta mielestäni puheenjohtajan toimi on hyvä hoitaa 4-6vuoden mittaisena, joten olen halukas jättämään oman paikkani ensi vuoden jälkeen". Itselleni ensi vuosi on siis viides.

Joten olisi suotavaa, että ensi vuoden aikana jostain suunnalta löytyisi sopivia ehdokkaita lajiryhmään. Omat tulevaisuuden haluni toimia tulevat olemaan kokonaan kaikenlaisten slottiautojen parissa : Kotirata-autoilu (kotia tulossa mm. n. 40metrinen 4-urainen Fleischmann), Slot-Racing, Slot Drag Racing sekä Model Car Racing, niihin lajeihin haluan jatkossa panostaa enemmän ja jättää nämä hommat muille. Sen lisäksi kaksospoikani menevät vuoden päästä kouluun, ruotsinkieliseen sellaiseen ja vaimoni mukaan oma kohtaloni on käydä myös peruskoulu uudestaan, tällä kertaa siis ruotsinkielisenä. Joten itselleni riittää haasteita muualla...

Nythän on monta vuotta ollut jo niin, että lajiryhmään ei ole ollut halukkaita ollenkaan. Ainoatakaan esitystä AKK:n Hallitus ei ole saanut parin vuoden aikana... joten senpä takia, istuva lajiryhmä on sitten jatkanut omalla suostumuksellaan.

Joten koittakaahan nyt seurata niitä tiedotteita sitten aikanaan, ne kun on kaikkien nähtävillä..... Ja kaikille jäsenille ne tulee vielä kotia  "kirjallisena", voiko tiedotusta sen paremmin hoitaa ?

Kaikilla jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa lajiryhmän kokoonpanoon, se on vain teistä itsestä kiinni, teettekö töitä sen eteen vai ette !


VALVOJAPÄIVIEN YHTEINEN HUOLI :
Valvojapäivillä oltiin myös kovin huolestuneita kaikkein kanssa siitä, että vastuunkantajia ei meinaa lajin parista löytyä riittävää määrää. Kilpailun johtajia, valvojia, tuomareita, yms... tekijöitä tarvitaan huomattavasti enemmän mitä niitä on nyt ja nimen omaan nuorempia kaivataan remmiin mukaan.
Nyky valvojista, johtajista kun otetaan kaikki yli 50vee pois, niin sinne jää hirvittävän suuri aukko ja kyse on nuorisolajista ! Joten koittakaahan saada porukkaa matkaan !




****************
Itse olen viime aikoina tarkoituksella jättänyt omat kirjoitukseni ja tiedotukset tekemätä täällä. Sillä meillä on pari kaveria R/C puolelta lajiryhmässä ja sen lisäksi aktiivisia luokkayhteyshenkilöitä.  Joten toivoisin, että he nimen omaan hoitaisivat tänne sen tiedotuksen...
Ja kohtuu hyvin ovat hoitaneetkin.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13