Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Kivelaster

Sivuja: [1] 2 3
1
Moi,

Jos kokonaisaikataulu ei kumminkaan muutu, niin sitten voidaan yhä hyvin ajaa kaikki aikataulussa olevat luokat niinkuin ne on. Muuten komppaan Ranea, eli 5 minuutin alkuerillä saadaan kyllä paalupaikka selville. Minua jännittää jo nyt, kuka tulee Classicissa toiseksi  :shocked:

-Mika #67

2
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 04.04.18 - klo: 22.03 »
Barbie, mä vasta sovittelen ostohousuja jalkaan ja mut on jo nyt merkattu listaan osallistuvaksi "melkoisella varmuudella". No, ei se mitään. Sosiaalinen paine ajanee mut joka tapauksessa pisteeseen josta ei ole paluuta. Numeron #67 varaisin mielellään itselleni, jos se on vapaana. Viimeistään syksyn kisoissa ko. auto ilmestyy viivalle. Jes!!!

-Mika

3
Tamiya / Vs: TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA
« : 23.10.17 - klo: 17.01 »
M03/M04/M05 pötkölipoista...

Moron, perhessämme olevat minit kaipaisivat uusia akkuja. Nykyiset hyvin palvelleet energiapakkaukset ovat jo 4...5 vuoden takaa ja jotenkin tuntuu, että niiden noparille tarjoilemat elektronit olisivat jo merkittävästi hidastuneet, ehken nukahtaneet tai ainakin menettäneet suurimman kiinnostuksensa piiskata akkupaikkarajoitteiset (mutta muuten niin mainiot) M03-rataohjukset täyteen laukkaan. Ongelma eskaloitui eilen Riihimäen Ratamestarikisassa, kun mini #24 kaahasi karkuun vimmattua vauhtia, tuntui että mitään ei ollut tehtävissä...  :shocked:

Kysymys kerhokisaaville kanssakilpailijoille siis kuuluu, mitä pötkölipoja käytätte nykyään? Tai mitä ylipäänsä on saatavilla, hyväksi havattu ja/tai kannattaa ostaa? Korreloiko hinta laatua? Löytyykö onni ja autuus Gens Acen 4000mAH/25C stickpackista vai onko syytä kääntyä LRP:n banaaneja syövien sinisten ihmeiden puoleen, vai onko peräti syytä nöyrtyä HobbyKingin valikoiman edessä ja iskeä roponsa Turnigy-brandiin?

Omiaan saa vapaasti kehua ja kaverin akkuja mollata :-) Yritän kaivaa mahdollisen totuuden rivien välistä, vastauksien ja aiheesta seuraavan väittelyn osalta. Tarkoitus olisi ostaa virkeämmät patterit jo tulevaan KyPakin kisaan, jottei takarivin lähtöruutua tarvi Kouvolassa(kin) laittaa akkujen syyksi  :laugh:

-mika

4
Moi,

Eli jos olen oikein ymmärtänyt, niin Mineillä(kin) ajetaan 5 min. finaalit ja renkaiden lukumäärää ei ole rajoitettu. Varsinaisessa kerhokisasarjassahan on pidemmät finaalit ja yksi käytettävä rengaskerta merkataan katsastuksessa. Silti Classicissa on nytkin ilmeisesti vain pienemmät Tamiya slicksit sallittu?

Miten suhtaudutaan koreihin? Kerhokisasääntöjen mukaan Classic luokassa on vain yksi lyhytakselivälinen wanhan minin kori sallittu, Competition luokassa listalla on useita Tamiya koreja ja akselivälejä.

Kun Tamiyan Mini koria ei enää valmisteta ja viimeiset saatavilla olevat alkaa olla kalliita niin saako Classic luokassa ajaa muulla Tamiya M-Chassis korilla kuin Minillä (ja ko. koria vastaavalla akselivälillä), kunhan auto muuten täyttää Classic luokan vaatimukset? Ajetaanko omilla moottoreilla vai onko käytettävissä ns. handout-koneet kisajärjestäjältä?

YT, -mika

5
Moro,

Saksasta Seidelistä saa vielä minin koppaa, tarroja ja kokonaista korisarjaa. Tamico on jo niistä tyhjennetty. Sikahinta mutta minkäs teet. Ostelkaa tuolta jos aitoa ministeriä tekee mieli. Minä ostin muutaman, kaiken varalta, jos... Seidel ei toimita autoja kun niissä on sähköosia. Joku EU-sääntö kieltää senkin. Toki kaikki kaupat ei siitä piittaa, mutta Seidel on tarkka tästä.

http://www.modellbau-seidel.de/index.php?incl=9&sfirma=alle&sbest=50795&mth3=sinfo

YT, -mika

6
Moi,

Tässähän on ihan hautajaistunnelma kun Minin koria ei enää saa ja Koria menee alta. Kori(a)asiat siis todella huonosti  :shocked:

Itse lähestyin koriasiassa paria Saksassa toimivaa RC-kauppaa ja näiden molempien näkemys oli se, että Tamiya on jumissa BMW:n kanssa lisenssineuvotteluiden suhteen. Tästä seuraa, että on erittäin epätodennäköistä että Tamiya enää koskaan tekee Minin koria, ei Classiscin eikä noita uudempiakaan. Sama koskee ilmeisesti myös BMW koreja. Eli lisenssiin liittyvien korien ja autosarjojen valmistus on lopetettu. Vanhat varastot toki myydään pois. Minin koreja (ainakin Rover Mini Cooper) saa maailmalta enää tosi huonosti, ja hinnat on pompanneet kattoon.

Korian radan katoaminen on myös ikävä juttu. Henkilökohtaisesti ajoin siellä ekan kerhokisani ja paikka on koko ajan ollut oma suosikkini. Toivottavasti kerhokisatoiminta silti jatkuu, myös KyPakin osalta. Classic minejä on tällä kaudella ollut radalla varmaan ennätysmäärä. Luokka on ollut poikkeuksellisen suosittu. Hand-Out-moottorit on olleet loppua kesken tai levitä käsiin vaikka nykyinen moottorisetti on aika tuore. Onneksi moottoreita on nyt Äänekosken aktiivien toimesta hankittu lisää. Samalta suunnalta kuulin myös huhuja, että Tamiyan Classic korista oltaisiin tekemässä 1:1 replikaa. Toivotan projektille onnea ja menestystä, kysyntää on varmasti.

Toivottavasti ensi kaudelle saataisiin edelleen 4-5 paikkakuntaa/kerhoa järjestämään kisoja. Täältä etelästä katsottuna Koria ja Turku ovat suorastaan lähellä, Eurajoki menettelee, mutta Äänekoski ja etenkin Joensuu alkavat olla kotoa katsottuna kipurajoilla vaikka ajopaikat ovat kuulemma oikein mainiota. Pistää väkisin mietityttämään ajaa liki 1000km yhden kerhokisan takia. Molemmat suunnat pitää kumminkin ajaa pimeässä vesiräntäloskassa.

Pidetään peukkuja sarjan ja tulevien kisapaikkojen puolesta. Jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä ajopaikkoja suljetaan enemmän kuin uusia tulee (Nokia, Koria, Jätkäsaaren Bunkkeri) En panisi yhtään pahakseni vaikka joku Etelä-Suomen seura ilmoittautuisi myös kerhokisasarjan osakilpailupaikaksi. Josko joskus pääsisi kisoihin ajamalla vain 100km suuntaansa. Olisiko sopivaa toimintaa alueella Riihimäki/Hämeenlinna/Tampere tmv? Hesan seudulla ei taida enää edes olla varteenotettavaa paikkaa missä treenata ja ajaa kisaa, eikä vissiin näköpiirissäkään.

terveisin,
-Mika




7
Viimetippa lähestyy.... Mattimyöhäiset herätys

Heräsin. Poikani nukkuu vielä.

Timppa, muista ottaa mukaan ne laturit...

-Mika

8
Perheen nuoriso sai myös ilmon sisään. Hyvä ettei jäänyt viime tippaan  :grin:

Classicissa 22 kuskia. HUH!!! Ekassa mutkassa tulee romua...

-mika

9
Vuokraisko joku tai myisi mini competition laitteen, niin saataisiin yx ilmoittautuja lisää sinne puolelle.

Mä katon , onko mun kakkosComppi ajokunnossa ..... jos on , niin ilmoitan illalla vaikka soittamalla .... kaikki muut pitäis löytyä , paitsi vastari&lähetin .......

-Barbie-

Moi!

Multa löytyy Futaban Megatech T3PM - FM lähetin ( kide sellainen ) sekä mittava määrä vastareita ja kiteitä. Lisäksi Sanwan M8 jossa 27 Mhz kidemoduuli. Löysin myös Sanwan 2,4 Ghz:n vastarin (RX 442 FS ). Pitäis olla kaikki vielä kunnossakin.... ehkä. Nimittäin jos hätä tulee.

Että sillee...

T: SGY :afro:

Moi,

Multa löytyy Futaba 2PL (elämää nähnyt mutta toimiva) + siihen vastari. Saa lainaksi. Otanko mukaan?

-Mika

10
Moi,

Mitenkäs tuo Casino olisi perjantai-iltana auki, jos tuodaan jo silloin kamoja huudeille? Rakennatteko rataa vasta myöhään illalla vai kuinka?

Classicissa on aika mukavasti ilmoja. Tulee ainakin 18 kuskia jahka myös poikani saa aikaiseksi ilmoittautua. Lyhyen mutta keskinkertaisen urani aikana en muista nähneeni näin monta autoa viivalla. Kivaa ryminää tiedossa  :shocked:

-mika

11
Moron,

Familjen Kivelä varasi juuri huoneen samasta mestasta. Voidaan varovasti treenata perjantaina illalla...

-mika

Länsirannikon Tiimi saapuu perjantaina ja majoittuu Kouvolan Sokokseen pe-la yöksi.
Onkos muita tulossa jo "iltatreeneihin" ?

-Timppa

Ps. vielä arvon että ajanko toisena luokkana Comppia vai FWD:tä..

12
Kiitokset kaikille kanssakilpailijoille ja järjestäjille. Oli oikein hauskaa !!!

Linkin takaa muutama kuva, jota ehdin formuloista napsia omien luokkien välissä.

http://1drv.ms/1kwC1rb

Terveisin, Alfa & Ferrari / #69 & #15

13
Tamiya / Vs: Tamiya M04 ja M06
« : 27.01.15 - klo: 16.06 »
Onpa hienot väritykset beetlessä. Näyttää nopealta! :)

Tottakai se näyttää nopealta, kun on mun comppinumero kyjessä  :cool:

-Mika

PS. Otan mielelläni vinkkejä vastaan auton nopeuttamisesta. Mun M04 Fiude on kyllä kovin nopea suoralla, mutkissa on vielä hiukan ylimääräistä ohjelmaa...

-Mika

14
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 23.01.15 - klo: 23.19 »
Kellään vinkkejä miten saa M05:sen perän pysymään auton menosuuntaa nähden takana? Renkaina on mukana tulleet radialit (ilman mitään kummempia virityksiä), niin takapään pito tuntuu todella heikjolta verratuna eteen. Autossa muuten on vain päivitettynä 3racingin iskarit ja ohjaus (+ kuulalaakerit).

Moi,

Heitän pari juttua. Varmista että takapään jousitus ei pohjaa. Eli katso että jousitus ei ole perässä niin matalalla että kaarteessa ulomman pyörän ylätukivarsi ei kallistuessa osu koritolpan juureen. Jos tukivarsi napsahtaa siihen, niin auto pyörähtää melko varmasti. Korjauksena korota takapäätä hieman.

Katso, että takapään pyöränripustus liikkuu vapaasti. Eli ota jouset/iskarit takaa irti sekä takapyörät irti. Kokeile että ripustus putoaa omalla painollaan alas ja liikkuu muutenkin herkästi. Jos ei, niin pyörittele tai löysää akselitappeja ja ylälinkkien ruuveja niin että kaikki liikkuu herkästi. Vaikka tippa jotain oljyä ruuveihin jos muu ei auta.

Yllämainitut on molemmat sellaisia, jonka takia itse takkusin kauan aikaa. Ensimmäinen aiheutti pyörähdyksen nopeassa mutkassa, jälkimmäinen satunnaisesti ja kiemurtelua suoralla.

Ehkä kannattaa myös katsoa, että servosaverissa/ohjauslinkeissä ei ole hirmuisesti klapia. Ja että takapyörien laakerit ei takertele. Ja vaikka renkaita ei pidottaisi, ne kannattaa ainakin putsata liasta ja irtonöyhtästä vaikka jarrukliinerillä. Eli bräkleeniä annos rättiin ja sillä hinkaten kumit puhtaiksi.

Mun mielestä sillä ei ole niin kauheaa merkitystä onko lisäpainoa takana vai ei. Molemmilla tavoilla tuo toimii ja kummankin koulukunnan edustajat pärjää kisoissa ja nappaa podium paikkoja. Mutta ankarassa kisakäytössä moni tunkee kaiken painon eteen jotta kurvasta ulos kiihdytettäessä saa parhaan vetopidon.

t: Mika

15
Kuten jo avasin suuni ja hölmöilin, niin voin toimia moottorivastaavana ensi kauden ja jo nyt tiedustella josko maailmalta saisi ostettua edullisen nipun harjallisia. Voin hankkia koneet ja rahastaa ne takaisin tulevan kauden mittaan sillä tavoin kun kisaorganisaatio hyväksi katsoo. Vaihtoehtoja tähän lienee useita. Voin myös tehdä kisojen välissä pienen huollon, eli laittaa tipat rasvaa laakereihin ja katsoa että kaikki koneet toimivat.

Jonkinlaista yksinkertaista moottoritesteriä voisi myös kuvitella, mutta sen pitäisi olla sellainen että koneen testaus ottaa vain muutaman sekunnin ja sillä selviää paljonko kone antaa ja ottaa tehoa tietyllä kierrosluvulla ja jännitteellä ja mikä on esim. maksimikierosluku. Ei ole rakettitiedettä mutta vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä. Tällaista testeriä en kehtaa vielä luvata.

Meillä on myös pari erilaista 21.5T konetta (formuloissa), muttei tuota Speed Passionia. Voin samalla muita vaihtoehtoja kokeillessani vilkaista kuinka mini noin kiitää 21.5 lankaisella verrattuna vakio hiilikoneeseen. Epäilen vähän että se jää hiilikoneen jalkoihin, kun välitys jäänee lyhyeksi ja KV-luku on kovin pieni. Nämä mun (ja mahdollisesti Thomaksen) testaukset eivät siis tule olemaan kannanottoja minkään yksittäisen moottorin tai valmistajan puolesta. Mutta niistä saattaa saada jonkinlaista osviittaa kuinka eri moottorit käyttäytyvät vs. nykyinen hiilikone.

Mitä noihin SP:n irrotettaviin plugeihin tulee, niin aikanaan kolmesta ostamastani V3.0 sarjalaisesta yhdestä jäi kaksi plugia käteen ja liitintä ei oltu ehditty irrottaa kuin kaksi kertaa.

Jos tässä ajateltiin SP V3.0:aa Hand Out koneeksi, niin se(kään) ei liene riittävän kestävä. 50€ Hand Out koneen tulisi hinta suhteuttaen kestää liki kymmenkertainen aika hiilikoneeseen nähden, eli kerhokisakäytössä vähintään 20 vuotta.  Lujilla on.

-Mika

16
Moi,

Vielä tästä moottoriasiasta. Mitä nyt pikaisesti googlettelin, niin Tamiyan perus harjallisia moottoreita saa edelleen maailman kaupoista jopa hyvinkin edullisesti ja se voisi silti olla vielä hetken aikaa yksi vaihtoehto. Kuskeilla on todennäköisesti edelleen hiilisäätimiä ja jos ei ole niin Tamiyan perus säätimiäkin saa halvimmillaan 20...25€ välimaastoon ja monia muitakin jopa alle 30 euron.

Seuraavaa kautta ajatellen voitaisiin vaikka menetellä niin, että kerhokisaorganisaatio toimittaa vanhat koneet kierrätykseen kauden 2015 päätyttyä ja hankitaan uudet moottorit tilalle. Jos tämä kuullostaa muuten hankalalta, niin voin vaikka itse ilmoittautua moottorivastaavaksi seuraavalle kaudelle ja ostaa suuruusluokkaa 15...20 kpl J-moottoreita kisaorganisaation käyttöön mikäli tämä jäljempänä jotenkin kompensoidaan vaikkapa osallistumismaksuissa (mitähän taas tuli luvattua  :shocked: ) Luulisi, että mosilla ajaa n. 2 kautta, ainakin. Varmaan kokeneimmilla kuskeilla on joku käsitys paljonko nykyisillä kolhoosikoneilla on ajettu.

Toinen vaihtoehto on hajaton, mutta se aiheuttaa sitten taas paljon polemiikkia siitä mikä moottori valitaan yksityypiksi ja mitkä on keskenään tasavertaisia. Mulla on itsellä yksi lähes ajamaton Thomaksen aikaisemmin mainitsema 17T Turnigy Track Star, ostettu HobbyKingistä viime kesänä. Ajatuksena oli laittaa se Tamiyan Wild Willyyn, mutta kone osoittautui niin lähelle vakio harjallisen kulkua, että Willy kiihdyttelee nyt tiukemmalla mosalla.

Mä voisin muutamana tulevana viikonloppuna kokeilla Classic minissä tätä jo mainittua Track Staria, sekä lisäksi vaikkapa jotain normaalia 17,5 lankaista (esim. LRP X12) jota porukalla on muutenkin. Tiksissä on pitkä pääsuora ja meillä kaksi liki samanalaisiksi rakennettua Classicia niin on helppo verrata vauhtia ja kiihtyvyyttä nykyiseen moottoriin. Säätimeksi tietysti joku Stock-säädin, ilman sensoria.

Itse puoltaisin edelleenkin wanhaa harjallista, koska se ei aiheuttaisi uusille kuskeille lisäinvestointeja Classic luokkaan. Jokaisen uuden minin mukana tulee harjallinen moottori. Sillä voi ihan hyvin ajaa ja treenata, jolloin joka tapauksessa on aluksi ostettava halpa hiilisäädin kun sitä ei auton mukana aina tule (ainakaan kotimaisten kauppojen autoissa). Kisat mentäisiin edelleen Hand Out -koneilla ja kustannus jäisi kisaorganisaation kannettavaksi. Uskaltaisin melkein väittää, että 15 vakiokonetta saa suunnilleen 100 eurolla.

Tietysti voisi miettiä asiaa niinkin, että kisaorganisaatiolla olisi jotakin sopivaa sensoritonta tai sensorittomana kaytettävää mosaa Hand Out -koneena. Silloin koneet kestäisivät liki maailman tappiin ja olisivat tasaväkisiä keskenään, eikä uusien kuskien tarvitsisi taivastella saako kisalaillista moottoria juuri sillä hetkellä jostain päin maailmaa. Tämmöinen Hand Out -kone voisi olla liki mikä vain, kunhan koneita on riittävästi jemmasssa ja varaosana saa edes laakereita.

Tällaisen Hand Out -ratkaisun suurimmaksi ongelmaksi muodostuisi noparijohtimien liityntä (ja mahdollisesti M3 kierteet...). Jos moottorin ja noparin välissä on jotkut irrotettavat liittimet, niin samanlaisien liittimien löytäminen kisapaikalla kaikille 10-15 Classic kuskille kuullostaa epätodennäköiseltä. Ja jos kone juotetaan nopariin joka kisaan ja sitten irti, niin perus harjallinen alkaa kuullostaa pitkäikäiseltä. Liittimien ja johtojen jatkuva irti-kiinni rehaaminenkin saattaisi johtaa tilanteeseen, että pronssilaakeri ja hiiliharjat tuntuvat yllättävän kestäviltä osilta, alumiinikannun korkkaavista kierteistä puhumattakaan.

Ylläoleva pohdinta siis siltä kantilta, että Classic luokka jatkuisi niin että siihen on matala kynnys tulla, se olisi mahdollisimman tasaväkinen eikä aiheuttaisi kisailijoille turhia lisäkustannuksia. Ja vaikka hiljalleen tulevina vuosina vaihdettaisiinkin sopivaan harjattomaan koneeseen, uusilla harjallisilla Hand Out koneilla voi melko edullisesti tekohengittää tätä luokkaa vielä pari-kolme kautta. Todennäköisesti tätä harjallista J-moottoria saa pilvin pimein vielä silloinkin, kun nykyinen(kin) comppikone on jo katoavaa kansanperinnettä...

terveisin,
-Mika




17
Moi,

Minusta Classic-luokan ajoformaatti on hyvä ja yhteislähtö on ihan OK. Sopii luokan luonteeseen, ja Eurajoellakin sai käydä radalla seitsemän kertaa. Kyllähän tuollainen samalta viivalta lähtö aiheuttaa kolistelua, mutta se ei välttämättä pilaa maltillisen kuskin kisaa. Itselleni tuli viime kisassa ekaa kertaa sellainen ahaa-elämys, ettei ole pakko painaa kaasua pohjaan lähdössä. Kisaa ei yleensä voiteta ekassa mutkassa, mutta se voidaan siinä kyllä hävitä. Ja toinenkin mutka näytti olevan aika kriittinen.

Mulle tuo Classic luokka on kaikkein hauskin. Pikkuhiljaa sitä on onnistunut hilaamaan itseänsä jumbosijalta ryhmän puolivälin nurkille (jos on hyvä päivä). Kärkeen on edelleen toivottoman pitkä matka, mutta ilahduttavaa on huomata että kyllä ne kärkiautotkin käy välillä kyljellään ja katollaan. Kuuluu vissiin lajiin. Jos ajaa maltilla, ja auto pysyy koko erän pyörillään sekä etenee sovittuun ajosuuntaan, saattaa lopullinen sijoitus olla yllättävän hyvä  :cool:

Toivottavasti luokka pysyy hengissä ja osallistujia riittää. Itse tein kauden alussa periaatepäätöksen, että ajan kaikissa kerhokisoissa ainakin Classic luokan ja sitten jonkun toisen luokan fiiliksen mukaan.

-Mika #67


18
Tulokset / Vs: Kerhokisat Mattocup II tulokset
« : 11.01.15 - klo: 16.30 »
Kiitokset meiltäkin kisajärjestäjille ja kanssakilpailijoille, oikein mainiota buffaa unohtamatta. Järjestelyt onnistuivat hienosti ja ratakin osoittautui ensi järkytyksen jälkeen erittäin hyväksi. Hienosti mietitty ja mitoitettu. Palveli kaikkia luokkia hyvin.

Tuli vähän pitkä päivä, kun aamulla hypättiin autoon klo 4 ja illalla oltiin kotona nippa nappa saman päivän aikana... Mutta hauskaa oli koko rahan edestä. Seuraavissa kisoissa nähdään. Meiltä saattaapi ilmestyä etuvetoluokkaan toinenkin liikkuva molla muiden väisteltäväksi :evil: T.Hilpille kiitokset autokaupoista ja T.Salmiselle korikaupoista.

teveisin,
Mika #67 ja Rasmus #15/#75

19
Moi,

Viime lokakuussa RaumRC cup harjoituskisassa oli 10 miniä. Olin pojan kanssa mukana, mutta tulkitsimme sääntöjä aavistuksen väärin ja itsellemme epäedullisesti, niin että osallistuttiin kisaan Classic koneilla. Kaikilla muilla oli comppisähköt. Autot olivat muutoin kyllä comppisääntöjen mukaiset.

Lopputuloksena poika oli neljäs ja minä kuudes. En lue meitä kumpaakaan vielä kovin kummoisiksi kuskeiksi, emme varsinaisesti aja palkintopallisijoista saatikka voitosta. Mutta tämä osoituksena vain siitä, ettei Classic moottori tee autosta välttämättä huonosti liikkuvaa mollaa Comppien seassa.

Eurajoen rata oli aika tiukka, jolloin tasaisesti vääntävä harjallinen ei hävinnyt comppisähköille kuin suoranopeudessa. Huomasin erheen vasta päivän mittaan, varsinkin jos olin suoran alussa ryhmän ekana mutta lopussa vikana...  :angry:

-Mika

20
Moi,

Kisajärjestäjille: Pöljyyttäni ymmärsin väärin kuinka ponderinumerot liimataan autoihin tuossa ilmoittautumisvaiheessa. Pistin meille molemmille kaksi ponderia kummallekin omien sivujen listaan josta koetin valinnalla "1" ottaa ko. ponderin siihen autoon mihin oli tarkoitus.

No se ei näköjään menekään niin vaan haluttu ponderi pitää kirjoittaa joka kerta uudestaan ja mitään muuta ei saa olla listassa? Tai sitten en osannut. Mulle jäi hämäräksi mitä se "kautta nolla" tai "kautta 1" numerossa tarkoittaa.

siispä oikeat numerot:
Mini Classic / Mika Kivelä #67 ponderi 3011704
Mini Classic / Rasmus Kivelä # 15 ponderi 8403622 (tämä meni vissiin oikein)
Mini Comp. / Mika Kivelä #67 ponderi 2713959 (tämäkin taisi mennä oikein pois lukien se kautta 1)
FWD / Rasmus Kivelä #75 ponderi 3295762

t: Mika

21
Moi,

Pistämpä lusikkani soppaan minäkin vaikka aihe onkin vähän tulenarka.

Itse ajan vasta toista kautta kerhokisoja ja Classic Minillä aloitin. Taidot on edelleen sitä luokkaa, että viisaampi olisi ollut jatkaa pelkällä Classicilla vaikka tallissa on jo Comp. ja vähän muutakin. Mutta Classicilla ajaminen on omasta mielestäni varsin hauskaa ja sillä aion kisata edelleen vaikka muutakin kokeilen.

Mitä tulee noihin liikkuviin molliin, niin edellisessä kerhokisassa (Matto Cup I, Koria) Classic luokan parhaat eivät olisi olleet ollenkaan viimeisiä Comppien seassa, päin vastoin. Katselin listoja ja totesin että nopein Classic olisi ollut tasan puolivälissä Comppiryhmää, kun suhteuttaa finaalien eri mittaisen keston. Siinä mielessä aivan turha vertailla kierrosaikoja, onko se ero 0,7s vai 1,3s tai jotain. Nopein Classic olisi siis ohittanut hitaimpia Comppeja parikin kertaa.

Rohkeasti vain Classic Minillä mukaan kaikki ne, jotka yhtään mielivät ajaa kilpaa rennossa ilmapiirissä. Sitä nämä kerhokisat parhaimmillaan tarjoavat.

terveisin,
-Mika #67
(eräs liikkuva molla)


22
Kaippa mun patterit vielä pitää virtaa :grin:

Aivan tuosta nyt ei käy selville, mistä on kyse mutta pahoin pehmenneet patterit näyttää tuloslistalla varmaan ihan samalta, oli ne sitten ukon tai auton  :laugh:

-mika

23
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 31.10.14 - klo: 19.51 »
Moi,

Espoosta olisi myös tulossa pari kuskia radalle mielellään aikaisin lauantaina kun iltapäivällä on muuta menoa. Eli laittakaa avaimenhaltijat viestiä tähän ketjuun tai nimenhuutoon heti kun tiedätte koska ovet aukeaa.

-Mika

24
Minikisaajat Espoosta kiittävät järjestäjiä, kanttiinia ja kanssakilpailijoita. Hauskaa oli.

Olisi vain kannattanut lukea säännöt kunnolla. Itse tulkitsin, että kun Minin molemmat vakiomoottorit oli sallitu niin Comppisähköt olisivat olleet kielletty. Niinpä sitten ruuvattiin vakiosähköt comppirunkoihin ja ajeltiin Eurajoelle  :shocked:

Kisasimme tyytyväisinä vakiosähköillä ja taivastelimme finaaleihin asti kun pääsuoralla muut menevät ohi vasemmalta ja oikealta, kunnes totuus paljastui... Tästä huolimatta oikein hauskaa oli ja maaliin asti päästiin. Eikä oltu edes viimeisiä  :grin:

teveisin, #67M. & #75R. Kivelä

25
Moi,

Laitoin ilmot miniluokkaan. Meiltä tulee kisaan:
#67 Mika Kivelä
#75 Rasmus Kivelä

terveisin,
-Mika

26
Kaikki luokat ajetaan. Isommassa porukassa ajelu on aina mukavampaa joten laittakaahan ilmoittautumisia tulemaan!

Kiitos. Tämä oli hyvä tieto. Tarkoitinkin sitä, että Kerhokisoissa ajetaan luokka vain jos luokkaan osallistujia on paikan päällä vähintään 5 autoa. Jos miniluokkaan on ilmoittautunut >5 mutta paikalle inkarnoituu kisapäivänä vain 4 niin luokkaa ei ajeta. Eikä vaikuta ovatko paikalle saapuneet 300 km päästä vaiko naapurista.

Tsekkaan perheen aikataulut ja ilmoitaudumme asap jos se on mahdollista.

terveisin,
-Mika

27
Moi,

Onko Mini/FWD -luokissa minimi osallistujamäärää? Olemme pojan kanssa pähkäilleet, josko tulisimme Eurajoelle avaamaan kauden ja ajamaan minejä. Tämä siksi kun pölähdämme Espoosta ja 500 km ei viitsisi ajaa vain yleisöksi jos luokan osallistujia ei paikan päälle ilmestykään tarpeeksi. Kerhokisoissahan pitää olla 5 kuskia / luokka jotta se ajetaan.

Etuvetokin pojalta löytyy, mutta sillä ei vielä ole ajettu metriäkään ja ihan varma ei voi olla saadaanko kaikki osat ja onko auto siis edes kasassa kisaan mennessä.

t: Mika

28
Moi,

Raumalle tullaan jos ehditään ja pystytään. Itseasiassa mulla ei ole M06 autoa, thomsva ajaa ilmeisesti sellaisella. Aloin kesällä haalia osia M04 autoa varten siinä toivossa että takavetorungot sallitaan. Sain keräiltyä auton kasaan pelkistä varaosista (onneksi netistä löytyy manuaalit), osa tavarasta tuli Japanista, osa Saksasta. Saattoi jotakin olla HongKongistakin. Voisin sanoa, ettei ole halvin mahdollinen tapa koota M-Chassis autoa  :shocked:

Koriksi ajattelin ensiksi Alfa Giuliaa, mutta kun se jo meni muualle niin laitan tähän Fiat 500 korin. Siis sen uuden. Taas on veto väärässä päässä. M04 runko ei taivu kuin M- ja L-versioksi ellei kikkaile kääntämällä tukivarsia edestä taakse ja väärinpäin yms. Tähän en lähtenyt kun ajattelin että tulee vielä sanomista.  Servo, moottori ja iskarit pitäisi vielä hankkia, sitten on kaikki olemassa. Eikun ruuvaa nippuun.

Vähän jännittää minkälainen pyörähtelijä tästä tulee. Ainakin saa opetella ajamista uudelleen. Diffiä pitää varmaan jäykistellä paljon varovaisemmin kuin etuvetorungoissa.

-mika

29
Moi,

Myös M03 rungoissa on ollut kahdenlaisia C-paloja, niitä isokitaisia (M03L) ja vähän pienempiä (M03M). Näissä ohjauspaloissa on 5x11x4 laakeri tai 5x10x4 laakeri. M05 ohjauspala käy pienempikitaiseen C-palaan suoraan toiseen taas ei (ellei shimmaile). M05 ohjauspalassa on aina 5x11x4 laakeri. Myös King Pin:niä on kahta eri kokoa, M05/M03M on pienempi ja M03L isompi.

Ja jotta sekaannus olisi täydellinen niin jos ostaa M03 -runkoisen uudemmman korisen Minin, niin sinisessä Cooperissa #58400 on nuo pienemmät ohjauspalat ja 8 kpl 5x10x4 kuulalaakereita vakiona. Kun paketin kannessa on punainen Mini Cooper #58295, niin saa isommat ohjauspalat ja 5x11x4 kokoiset muovilaakerit. Sama tarina takaohjauspalojen kanssa. Niissäkin on kahta laakerikokoa. Muuten autot ovat samat.

Vaikka en tuomaristoa edustakaan, sanoisin että C-pala kuin C-pala kelpaa kuin myös siihen sopiva ohjauspala tai pain vastoin. Oleellista on käyttää aina M03/M05/M04/M06 rungon alkuperäisiä tai niihin suunniteltuja ohjauspaloja. Kaikkea voi käyttää ristiin kunhan vain etsiskelee ohjauspalaa vastaavan C-palan myös.

-mika

30
Moi,

Näin ilmeisesti on, että nyt mennään tuon julkaistun Tamiyan korilistan mukaan. Sekin on huomattava laajennus edelliseen kauteen verrattuna, kuin myös se että saa käyttää takavetorunkoja.

Pientä viilausta on myös muissa säännöissä, sallittua on käyttää kaikkien valmistajien M-Chassis osia laajemminkin. Sallittua on käyttää säädettäviä ylätukivarsia kaikissa rungoissa, koska M06 rungossa niin on vakiona.

Servon saa pistää vaikka teipillä katolle, jos siitä kokee saavansa etua  :shocked:

Mutta suurin muutos on juurikin uudet rungot ja korit, kaikki muu lienee enemmän ja vähemmän kosmeettista. Henki lienee se, että vaihtamalla M06 runkoon ei saa ko. rungon mahdollistamia etuja yksinoikeutena. Eli säädettävät ylätukivarret tulivat kaikkiin mutta akkuina pitää käyttää edelleen kovakuorista pötköakkua, myös M06-rungossa.

Itse ajelen edelleen vakioilla ylätukivarsilla. Mitä Japanin insinööri on kerran kohdalleen laittanut, sitä älkööt kerhokisaajat säätämisvimmassaan pilatko   :laugh:

Hieno homma että saatiin säännöt. Nyt vain autoja nippuun!

-mika

Sivuja: [1] 2 3