1
Sähköautot / Vs: ::::: 1/12th scale racing - keskustelua mattorata-autoista ja kisaamisesta :::::
« : 07.03.22 - klo: 20.18 »
Laitetaas tänne tuo Oulun 12TT A12 setuppi esille. Päivän nopein läppi ajettiin mutta kuskin varmuus ei sitten riittänyt kuin 3. sijaan.
Hieman selityksiä säätöihin.
Ohjaus paloista hiottu 0,5mm per puoli pois. Kierrettä ja reikää riittää joten palasta voi hio pois ja kasata sen jälkeen. Tällä saa hieman enemmän säätö vapautta jousilla. Ajan yleensä 0,2-0,6mm ulos joustolla edessä.
Edessä voi käyttää 5k öljyä tai Green slimeä jos tuntuu liian hätäiseltä. O-renkaita en käytä keulassa muuttuvat liikaa huoltojen välissä / viikon aikana
ZT keulan hiilari lyhentää auto 3mm tällä sain auton kääntymään pyöreämmin.
Launtaina vaihdoin takaiskarin tuohon LW versioon(kaikki osat). Tällä auto rauhoittui hieman sunnan vaihdoissa mutta menetin ulos kääntyvyyttä. Auto oli tämän jälkeen painorajassa.
Myös iskarin muutos lämmöstä on omasta mielestä pienempi. Vakio iskari tuntui alku hiitistä(19asttetta) tökkivältä ja parani loppua kohden (40astetta) lämmetessä. Olisi pitänyt kokeilla vakio iskari vielä 60k öljyllä. Aluiskarin pitäisi myös paranta koneen toimintaa kun ei häiritse magneetti kenttää(en pysty todentamaan)
Jouset oli launtaina edessä 1,3 ja takana 0,5 Taka jousien kiinnikke muovit hiottu hiilikuidun tasalle alapuolelta ja jousikiinnikket ruuvattu ylös kiinni hiilikuituun.
Launtain jälkeen päätin heittää autoon löysimmät jouset pakista.
Tällä hain lisää vauhtia pitkiin mutkiin. Auto kääntyi paremmin pitkissä mutkissa.
Sunnuntaina vaihdoin 3. alkuerään 5 asteen caster palat muutos ei ollut iso ja kilpailu oli niin tasaista ettei viitsinyt vaihtaa takaisin. Jälkeen päin mietittynä 4 asteen palat olivat mulle paremmat kun vaihdon jälkeen alkoi mutkii sisään menot olemaan epätarkkoja ja joitui välillä jarrulla auttamaan kun ei meinannut osua.
Olisin koittanut 1.1 etujousia jos ne olisi muistanut tilata. Keula oli hieman laiska shikaanissa ja keski alueen suunnan vaihdossa.
Suurin osa ajoi 75mm rolloutilla mulla hieman pidempi 76-78mm. Tällä kone jaksoi vetää vielä pitkien mutkien lopussakin.
Siinä meikäläisen GT setuppi Oulun radalle ja pidolle. Seuraavaksi aletaan hakeen EM setuppia Stock luokkaan.
Hieman selityksiä säätöihin.
Ohjaus paloista hiottu 0,5mm per puoli pois. Kierrettä ja reikää riittää joten palasta voi hio pois ja kasata sen jälkeen. Tällä saa hieman enemmän säätö vapautta jousilla. Ajan yleensä 0,2-0,6mm ulos joustolla edessä.
Edessä voi käyttää 5k öljyä tai Green slimeä jos tuntuu liian hätäiseltä. O-renkaita en käytä keulassa muuttuvat liikaa huoltojen välissä / viikon aikana
ZT keulan hiilari lyhentää auto 3mm tällä sain auton kääntymään pyöreämmin.
Launtaina vaihdoin takaiskarin tuohon LW versioon(kaikki osat). Tällä auto rauhoittui hieman sunnan vaihdoissa mutta menetin ulos kääntyvyyttä. Auto oli tämän jälkeen painorajassa.
Myös iskarin muutos lämmöstä on omasta mielestä pienempi. Vakio iskari tuntui alku hiitistä(19asttetta) tökkivältä ja parani loppua kohden (40astetta) lämmetessä. Olisi pitänyt kokeilla vakio iskari vielä 60k öljyllä. Aluiskarin pitäisi myös paranta koneen toimintaa kun ei häiritse magneetti kenttää(en pysty todentamaan)
Jouset oli launtaina edessä 1,3 ja takana 0,5 Taka jousien kiinnikke muovit hiottu hiilikuidun tasalle alapuolelta ja jousikiinnikket ruuvattu ylös kiinni hiilikuituun.
Launtain jälkeen päätin heittää autoon löysimmät jouset pakista.
Tällä hain lisää vauhtia pitkiin mutkiin. Auto kääntyi paremmin pitkissä mutkissa.
Sunnuntaina vaihdoin 3. alkuerään 5 asteen caster palat muutos ei ollut iso ja kilpailu oli niin tasaista ettei viitsinyt vaihtaa takaisin. Jälkeen päin mietittynä 4 asteen palat olivat mulle paremmat kun vaihdon jälkeen alkoi mutkii sisään menot olemaan epätarkkoja ja joitui välillä jarrulla auttamaan kun ei meinannut osua.
Olisin koittanut 1.1 etujousia jos ne olisi muistanut tilata. Keula oli hieman laiska shikaanissa ja keski alueen suunnan vaihdossa.
Suurin osa ajoi 75mm rolloutilla mulla hieman pidempi 76-78mm. Tällä kone jaksoi vetää vielä pitkien mutkien lopussakin.
Siinä meikäläisen GT setuppi Oulun radalle ja pidolle. Seuraavaksi aletaan hakeen EM setuppia Stock luokkaan.