Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - valtsu99

Sivuja: [1] 2
1
Tulokset / Vs: FTT 2023 -Lopputulokset
« : 03.04.23 - klo: 14.48 »
Lopputulokset liitetty ensimmäiseen viestiin.

Kiitokset kaudesta järjestäjille ja kilpailijoille!

Valtteri

2
Tulokset / Vs: FTT 2023 -sarjapisteet
« : 14.03.23 - klo: 19.18 »
Sarjapisteet päivitetty ensimmäiseen viestiin.

Valtteri

3
Kauden 2023 viimeisessä osakilpailussa; Oulussa arvotaan sarjan sponsorin EuroRC:n lahjakortteja seuraavasti. TSS, TSM ja TSP -luokille on kaikille yksi lahjakortti, jonka arvo on suhteutettu osallistujamääriin. Jokainen saa yhtä monta arpaa, kun on ajanut kisoja (enimmillään voit siis saada 4 arpaa/luokka) ja lahjakortit arvotaan kullekkin luokalle näiden osallistujien kesken.

Lahjakortti on lunastettava henkilökohtaisesti palkintojenjaossa. Mikäli ilmoittautumisia ei tule tarpeeksi sarjapisteiden saamiseen (TSM/TSP 10 kuljettajaa, TSS 5 kuljettajaa) arvotaan lahjakortit samalla periaatteella viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä ilmoittautuneiden kesken.

Lahjakorttien arvot ovat
TSM: 130€
TSP: 80€
TSS: 40€

Valtteri
FTT -luokkayhteyshenkilö

4
Kilpailijoiden kanava / FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« : 11.03.23 - klo: 09.45 »

Tästä on taustalla ollut puhetta jo pitkän aikaa, mutta koska muutama ihminen ei voi kuin aavistella kilpailijoiden mielipiteitä ja ajatuksia ja kilpailut tehdään kuitenkin kilpailijoita varten, haluaisin asiallisia kommentteja FTT ja 12TT:n yhdistämisestä puolesta ja vastaan. Toivon että tähän vastailevat pääasiassa kilpailunjärjestäjän ja ne, jotka ajavat tai suunnittelevat ajavansa jompaa kumpaa sarjaa.

Toivon että vastailette omalla nimellänne ja kerrotte vaikka roolinnekin (esim Valtteri Pausio, FTT -kuski, ajatuksissa myös 12TT) Ajatuksensa voi toki laittaa vaikka mulle YV:nä niin voin nimettömänä julkistella niitä tänne.

Tämä ainakin FTT:n osalta vaatii pieniä uudelleenjärjestelyjä. Minun ajatukseni olisi, että TSS ja TSP yhdistetään yhdeksi luokaksi, esim 17.5t kiinteällä välityksellä.

Mielestäni kumirengasluokat (tämä yhdistetty stanu-poro ja TSM) ajettaisiin toisena päivänä ja 12TT luokat toisena. En ota kantaa kumpi ajetaan la ja kumpi su. Kumirengas -päivänä olisi touringille sopiva rata ja Foam -päivänä mattisrata.

Uskoisin että tämä lisäisi molempien sarjojen osallistujamääriä, karrikoidusti yksillä matkakustannuksilla saat kaksi kisaa —> osa touring -kuskeista ajaisivat varmasti myös mattissarjaa ja toisinpäin. Lisäksi tämä helpottaisi kilpailunjärjestäjiä vapauttamalla viikonloppuja ja resursseja muille sarjoille ja muuhun toimintaan.

Valtteri

5
Tulokset / FTT 2023 -Lopputulokset
« : 19.02.23 - klo: 21.51 »
Liitteenä lopputulokset.

Valtteri

6
Muistakaahan pyytää FTT numero allekirjoittaneelta, mikäli aiotte ajaa. Kilpailuihin ei saa ilmoittautua ilman numeroa.

Valtteri

7
Liitteenä lajiryhmällä käsittelyssä ollut ehdotus.

Sarjasäännöt julkaistu

Valtteri

8
Liitteenä sarjasäännöt ja lisämäärys kaudelle 2023.

Tärkeimpinä sääntömuutoksina varmaankin lisenssipakko TSS-10 ja TSP-10 kuljettajille, takasiiven malli ja videotuomarointi.

Valtteri

Edit. Lisätty tärkeimmät sääntömuutokset

9
Koska rengas julkaistaan? Kiinnostaisi myös mitä muutoksia korisääntöön tulossa, paino/paksuus?

Sitähän on tässä ooteltu, toimitin testausraportin AKK:lle tuolloin marraskuun alussa, sieltä ei ole päätöstä kuulunut kysymyksistä huolimatta.

Alustavasta ohjeistosta poimintoja:

”Siiven on mahduttava suorakulmion mallisesta reijästä, jonka leveys on 40,0 mm ja korkeus 20,0 mm. Takasiiven maksimi leveys on 190,0 mm”

” Korin paino: Vähintään 80 grammaa ja korin nimellinen paksuus vähintään 0,65mm - korit tarkastetaan harjoitusten aikana ja merkitään hyväksytyksi. Takasiiven on oltava kaupallinen lexanista valmistettu 1/10 sähkötouringin siipi. Takasiipeä ei saa korottaa millään tavalla.
Ylimääräinen teippi tai muu ylimääräinen materiaali eivät saa lisätä korin painoa. Ylimääräiseksi materiaaliksi luetaan kaikki muu paitsi kori, takasiipi ja takasiiven kiinnikkeet (M3 ruuvi/vastaava, mutteri ja kohtuulliset aluslevyt/vastaavat). Koritarrat ja pienet määrät suojateippiä pyörien yläpuolella korin suojaamiseksi ovat sallittuja. Mikäli korissa on materiaalia, joka lisää korin painoa, punnitaan kori ilman painoa lisääviä materiaaleja. Liian kevyeen koriin saa lisätä painoa ikkunalinjan yläpuolelle.”

Valtteri


10
Testit ovat loppusuoralla ja raportti lähtee AKK:lle 4.11.

Testattavina olivat

Volante V9X 1:10 CP 28R Indoor Carpet Rubber Tire Pre-glued - (4) V9X-PG28CP

Ja

HOT RACE TOURING EP RUBBER TYRES 1/10 SHORE 32 CARPET

Ilmoittelen heti kun tiedän kumpi valitaan.

Valtteri

11
Kauden 2023 kisat ovat tässä. Sekä kuskeista, että järjestäjistä on katoa jotenka osakilpailuita ei saatu enempää.

12
Alustava kilpailukalenteri on seuraavanlainen:

FTT I Vaasa 21.-22.1.
FTT II Helsinki 11.-12.2.
FTT III Äänekoski 11.-12.3.
FTT IV Oulu 1.-2.4.

Kilpailukalenteri saattaa vielä elää, päivät lyödään lukkoon AKK:n kokouksessa.

Valtteri

13
Tulokset / Vs: FTT 2022 -Lopputulokset
« : 01.10.22 - klo: 20.51 »
Lopputulokset lisätty alkuun.

14
Kisoista saatiin lisää tietoa! Kolmas ja neljäs sisäkisa ovat lähes varmoja, eli eiköhän me talvisarja saada aikaiseksi.

Lisää tietoa ensiviikolla

Valtteri

15
Moro

Vaasassa on ehdottomasti ehkä kilpailut tammikussa ja Helsingissä maaliskuunloppu-huhtikuun alku akselilla. Helmikuulle olen koittanut lypsää kilpailua niin saataisiin sarja jo aikaiseksi.

Kesäkaudelle Laukaa on suunnitellut kilpailua heinäkuun alulle.

Valtteri

16
Alkaa olla viimeiset hetket ilmoittaa halukkuutensa järjestää FTT-kisat, muuten ei sarjaa ajeta.

Toistaiseksi ei ole yhtäkään halukasta seuraa löytynyt.

Valtteri

17
Haussa olisi siis kauden 2023 FTT-osakilpailut.

Sisäkilpailut tammikuu-huhtikuu (ja syyskuu-joulukuu) väleille
ja ulkokilpailuja toukokuu-elokuu välille.


Olkaahan seurat yhteyksissä allekirjoittaneeseen 20.8. mennessä mielellään (alustavilla) päivillä, niin saadaan alustava kisakalenterisuunnitelma AKK:lle käsittelyyn.


Valtteri
FTT -luokkayhteyshenkilö

18
Moro

AKK:lta tuli vastaus:
"sarjan viimeinen osakilpailu on viimeisenä ajettava kilpailu", eli käytännössä kilpailun nimellä ei ole merkitystä, vaan päivämäärällä, jolloin se on ajettu.

Voidaan toki muuttaa myös kilpailuiden nimet täsmäämään.

Valtteri

19
Moro. Erittäin hyvä kysymys, näkisin että tä on AKK:n/lajiryhmän päätettävä asia. Selvittelen ja ilmoittelen tänne vastauksen :).

Valtteri

20

- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas


Ei ole kritiikkiä vaan vilpitön kysmys: miksi kovempi ja mitä tarkoitetaan sottaavalla?

Kovempi sen takia, että olen kuullut monelta harrastajalta valitteluja liian kovasta pidosta, kovemman renkaan myötä pito hieman heikkenee, kulutuskestävyys kasvaa ja kisoista tulee tasaväkisempiä kun myös ei-kiinteänradan -kuskit pääsevät ajamaan, eikä vain pelkäämään auton kippaamista. Tämänhetkisestä liian pehmeästä/liian pitävästä renkaasta kertonee myös se, että renkaan kylki on liimattava ennen ensimmäistä ajoa lähes pitopinnalle asti.

Tämänhetkiset renkaat likaavat lähes yhtäpaljon, kuin xenonit aikoinaan. Tämä puolestaan lisää järjestävien seurojen (toki myös seurojen, joissa FTT-kuskit treenaavat) työtaakkaa (varasinkin jos kisoja ei ajeta kiinteässä paikassa), kun paikat täytyy kuurata mustista käden-, jalanjäljistä ja renkaanjäljistä.

Kysymykset ovat aina tervetulleita, pyrin niihin parhaani mukaan vastaamaan. Ja toki kritiikkiäkin saa antaa, kunhan hoitaa sen mielellään asiallisesti ja rakentavasti  :wink:.

Valtteri

21
Lajiryhmä on saanut käsiteltyä TSP-10 moottorin ja sisärenkaiden kohtalot:

Sisärenkaat menevät kilpailutukseen lajiryhmän ja maahantuojan yhteispäätöksellä.

TSP-10 moottori tulee pysymään kauden 2023 samana, mutta hinta tulee nousemaan kuluvan kauden jälkeen 74,90€:een valmistajan hintojen noston takia.

Valtteri
FTT-luokkayhteyshenkilö

22
Sähkötouringin FinTrack Tour -sarjaan haetaan sisärenkaita 2023-2024 ja niiden testaajia. Tämänhetkisten sisärenkauden sopimuskausi on loppumassa.

Sisärenkaat

Nykyiset sisärenkaat ovat osoittautuneet epätasalaatuisiksi ja niiden sopimuskausi on loppumassa, jonka johdosta renkaat kilpailutetaan.
Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi näkemiänsä renkaita vaatimusten pohjalta.

- Tasalaatuinen
- käyttövalmis, valmiiksi liimattu 4 renkaan setti
- Mattoradoille tarkoitetut
- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas
- Oltava saatavilla vähintään toukokuuhun 2024 asti, mielellään pidempään

Testaamista varten tarvitaan vähintään 9 settiä samanlaisia testirenkaita. Renkaiden osalta testauksessa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tasalaatuisuuteen, pidon määrään uutena ja renkaan kuluessa, renkaan sottaavuuteen, liimauksen pitävyyteen ja renkaiden ajettavuuteen.

Testikuskit

Haussa siis myös testikuskit kilpailutettaville renkaille (testaukset suoritetaan todennäköisesti syksyllä 2022) seuraavien vaatimusten pohjalta:

- Pystyt arvioimaan ja raportoimaan renkaan tasalaatuisuutta, ajo-ominaisuuksia ja kulutuskestävyyttä
- Olet lahjomaton ja puolueeton
- Kierrät säännöllisesti FTT-kilpasarjaa (TSM-10, TSP-10, TSS-10)
- Sinulla on kalusto ja paikka testata renkaita

Mikäli täytät yllä olevat kriteerit ja sinulla on halua ja motivaatiota testata FTT-sarjan tulevan kauden renkaita ota yhteyttä 4.5.2022 mennessä.

Maahantuojien tulee ilmoittaa ehdottamiensa tuotteiden tiedot 4.5.2022 mennessä allekirjoittaneelle.
Kilpailutettavat tuotteet ja testikuskit hyväksytään AKK:n lajiryhmässä, jonka jälkeen ollaan yhteydessä maahantuojiin, sekä testikuskeihin.




Ystävällisin Terveisin
Valtteri
FTT-Sarjayhteyshenkilö

23
RaumRC:n korvaava kilpailu on hyväksytty!

FTT II 1.-2.10.2022, Äänekoski/Äänekosken pienoisautoilijat

Valtteri

24
Ensimmäiseen viestiin lisätty kesäkauden kilpailut ja päivitetty ohjeisto.

AKK:n lajiryhmä hyväksyi siipisäännön muutoksen, "Takasiiven on oltava kaupallinen lexanista valmistettu 1/10
sähkötouringin siipi."

Peruuntuneen FTT II järjestäminen syksyllä talvikauden osakilpailuna sai vihreää valoa, eli yritetään sellainen järkätä.

AKK:n lajiryhmä ei hyväksynyt korin minimipainon laskemista, sillä tämän jälkeen sääntöön menee myös nuo ultra light -korit joten sääntö ei palvelisi enää tarkoitustaan pienentää harrastuskuluja. Keskustelussa pyöriteltiin myös painon laskemista ja korin minimipaksuuden asettamista 0,7mm, mutta se koettiin mahdottomaksi valvoa.

Valtteri

25
Syystä että osa lajiryhmästä vaihtelee mieltään about viikon välein laitetaan kilpailutukset hetkeksi tauolle ja koitetaan saada jokin hieman pidempikestoinen päätös, ennen kuin katsellaa kilpailutuksia lisää.

Valtteri

26
Mikäli koronasta johtuen joudutaan perumaan lisää talvikauden osakilpailuja katsotaan asiaa uudestaan ja pyritään pääsemään kaikille osapuolille mahdollisimman suotuisaan lopputulokseen, mutta yhden kisan perumista en näe vielä niin raskauttavana tekijänä.

Valtteri

27
Osasyynä koneen vaihtamiselle on myös jo ostettujen TSP-koneiden elinkaari. Kuluvan kauden jälkeen ostetut TSP-koneet ovat parisen vuotta vanhoja --> alkaa uuden koneen hommaaminen olemaan muutenkin pikkuhiljaa ajankohtaista.

Mikäli TSP-koneen sopimusta jatkettaisiin esim vuodella oltaisiin vuoden päästä samojen kysymysten äärellä kuin nyt. Mikäänhän ei estä tämän hetkisen TSP-koneen lähettämistä kilpailutukseen uudella hinnalla, jolloin se valitaan mahdollisesti uudestaan, mikäli se nähdään parhaaksi vaihtoehdoksi.

Valtteri

28
Sähkötouringin FinTrack Tour -sarjaan haetaan sisärenkaita ja TSP-10 (tarjotut moottorit ovat ehdolla myös GT-12 luokkaan kausille 2023-2024) luokkaan (ProStock) uutta yksityyppimoottoria kausille 2023-2024. Molempien tuotteiden sopimuskaudet ovat loppumassa.

Sisärenkaat

Nykyiset sisärenkaat ovat osoittautuneet epätasalaatuisiksi ja tämän johdosta renkaat kilpailutetaan.
Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi näkemiänsä renkaita vaatimusten pohjalta.

- Tasalaatuinen
- käyttövalmis, valmiiksi liimattu 4 renkaan setti
- Mattoradoille tarkoitetut
- Oltava saatavilla vähintään toukokuuhun 2024 asti, mielellään pidempään

Testaamista varten tarvitaan vähintään 9 settiä samanlaisia testirenkaita. Renkaiden osalta testauksessa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tasalaatuisuuteen, pidon määrään uutena ja renkaan kuluessa, liimauksen pitävyyteen ja renkaiden ajettavuuteen.

TSP-10 moottori

Nykyisen Reedy Sonic moottorin hinnannostopaine on suuri joten sen hintaa ei voida taata, mutta nykyisellä TSP-10 -moottorilla saa kilpailla vielä ainakin kauden 2023, mahdollisesti myös pidempään.

Pyydämme kiinnostuneita maahantuojia ehdottamaan itse parhaaksi näkemäänsä moottoria/moottoreita vaatimusten pohjalta.

- 13.5T käämitys
- Kiinteä ennakko
- Jälleenmyyntihinta 50-80€
- Oltava saatavilla vähintään kesään 2024 asti, mielellään pidempään
- sopivuus säätimen 0-ennakkokäyttöön
- Tasalaatuinen, kestävä moottori
- Yhteensopivuus nykyisiin autoihin

Testaamista varten tarvitaan vähintään 4  samanlaista testimoottoria.

Moottorin valinnassa huomioidaan
- yleinen laatu
- moottorin ajettavuus
- juotossiltojen laatu
- lämpeneminen eri välityssuhteilla
- moottorin saatavuus yleisesti
- hinta


Päätös valittavasta moottorista pyritään tekemään toukokuun loppuun mennessä.


Maahantuojien tulee toimittaa ehdottamansa tuotteet 28.2.2022 mennessä allekirjoittaneelle. Pyytäisin olemaan yhteydessä viimeistään viikkoa ennen taka-rajaa ja ilmoittamaan millä tuotteilla kilpailutukseen osallistutaan ja sopimaan toimituksesta.



Ystävällisin Terveisin
Valtteri
FTT-Sarjayhteyshenkilö

edit. Syystä että osa lajiryhmästä vaihtelee mieltään about viikon välein laitetaan kilpailutukset hetkeksi tauolle ja koitetaan saada jokin hieman pidempikestoinen päätös, ennen kuin katsellaa kilpailutuksia lisää

29
Koitan AKK:n kanssa saada tuon korin minimipainon 75 grammaan seuraaviin kisoihin mennessä.

Muutama sääntömuutos -ajatus mun mieleen ja korviin kantautunut:

Reseedin voisi ottaa käyttöön, jotta jokaiselle kuskille saadaan sopivan nopeuksiset kaverit alkueriin. Täydellisessä maailmassa tästä hyötyy kaikki muut paitsi ajanottaja… mutta kokeilemallahan se selviää. Suurimpina ongelmina näkisin, että treeneissä saat ajaa käytännössä millä tahansa renkailla --> kärjistetysti kuski voi ajaa foameilla liian hyvän reseedi paikan itselleen. Toinen ”ongelma” on renkaiden auki ajo: virikuski A ostaa kahdet renkaat ja ajaa molemmissa treeneissä eri rengasseteillä vs. virikuski B ajaa vain yhdet renkaat sisään, jolloin kierrokset ovat jo auki ajetulla renkailla huomattavasti parempia. Näin ollen joko virikuski A tai virikuski B joutuu väärään alkuerähiittiin.

Tuomaroinnin helpottamiseksi numerot voisi siirtää takaisin auton molempiin kylkiin.

Videotuomaroinnin voisi mahdollistaa säännöissä malliin: ”Tuomaroinnin apuvälineenä voidaan käyttää kilpailunjärjestäjän videointikalustoa. Täysin selvissä tilanteissa videon perusteella voidaan langettaa maksimissaan 5 sekunnin aikasakko.”

Varsinkin TSM -lähdöissä tuomarit ovat kovan paineen alla. Tätä voisi helpottaa tarjoamalla tuomareille lisäsilmiä: Mikäli A finaalissa on 10 kuljettajaa voisi finaalista esimerkiksi alkuerien mukaan kolmen parhaan irroittaa yksi kerrallaan (ensimäisellä finaalikierroksella paalupaikalle ajanut, toisella 2 -ruutuun ajanut…) nostovuorosta oman sarjansa b-finaalin ”tuomariksi”. Näiden tuomarien antamat rangaistukset edellyttävät varsinaisten tuomarien ”hyväksynnän”. Tämän kaltainen järjestely on kait ollut joskus aikoinaan käytössä ja mielestäni se opettaisi kuskeja ymmärtämään, että kaksi tuomaria ei pysty näkemään jokaista radalla tapahtuvaa tapahtumaa ainakaan riittävän selkeästi tuomioiden antamiseen.

Vanhat kaavat on tehty rikottaviksi ja mielestäni mahdollisuuksien puitteissa jokainen sarja voisi nostaa itsensä (porot nostaa vain poroja, virit vain virejä ja stanut vain stanuja). Välillä saa kylmähiki otsalla katsella kun aloitteleva stanukuski nostaa virilähtöä.

Valtteri

30
Tulokset / FTT 2022 -Lopputulokset
« : 08.01.22 - klo: 19.52 »
Liitteenä TSS-10, TSS-10 NM, TSP-10 ja TSM-10 luokkien lopputulokset.

Nostan käden ylös virheen merkiksi TSS-10 väärin jaetuista palkinnoista. Katsellaan ne kuntoon asianomaisten kanssa (asianomaiset olkaa yhteydessä minuun, jos en ole teihin)

Valtteri

edit 21.3.2022 Sarjapisteet päivitetty
edit 3.5.2022 Sarjapisteet päivitetty
edit 1.10.2022 Lopputulokset lisätty (TSS ja TSM)
edit 2.10.2022 Lopputulokset lisätty (TSP)

Sivuja: [1] 2