Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jlade

Sivuja: [1]
1
Eurorc.com / Vs: Anna Palautetta EuroRC:n toiminnasta
« : 29.08.12 - klo: 07.47 »
Kiitoksia hienosti hoidetusta servon takuuvaihdosta!

Ostin uuden servon kesäkuussa ja sain auton siihen kuntoon, että pystyin kokeilemaan sähköjen asentamista vasta elokuussa. Sähköjä testatessani huomasin, että toinen servoista vain pyörii ympyrää eikä tottele ohjainta. Pienen testailun tuloksena totesin, että servo on todennäköisesti rikki. Laitoin keskiviikkona illalla yhdeksän jälkeen palautetta liikkeeseen. Aamulla huomasin, että vastaus oli tullut vielä samana iltana puoli kahdentoista aikoihin! Uusi servo lähti pienen mailien vaihdon jälkeen torstaiaamuna postiin ja jo perjantaiaamuna posti jakoi sen laatikkoon.

Kiitos nopeasta toiminnasta! Voin varauksetta suositella EuroRC:tä.

2
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 08.06.10 - klo: 13.48 »
Tuolla on jonkunlainen moottoripukki: http://www.kyosho.fi/optionparts.aspx?ArtNr=01.31043&OptTyp=OpChStat. En tiedö onko se miten sopiva tuohon tarkoitukseesi, mutta kannattaa ainakin katsastaa.

Oma auto ollut telakalla jo pari viikkoa, mutta tarkoitus olisi saada ajokuntoon vielä tämän viikon aikana. Tuota vapaa-aikaa kun tuppaa olemaan aina liian vähän.

3
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 07.04.10 - klo: 09.54 »
Laitetaanpas vähän kokemuksia nyt kun autolla on ajettu enemmän.

Moottori on nyt suhteellisen hyvin säädetty ja lämmöt nousee noin 110 asteeseen ajossa. Alaneula taitaa olla vielä hieman liian rikkaalla ja vaati pientä hienosäätöä. Listaan tähän vähän havaintoja:

-Tavaraa tulee radiokoteloiden sisään yllättävän paljon. Tukin muutaman potentiaalisen reiän, mutta vesitiivistä tuosta ei kyllä saa ainakaan ihan helposti. Vastaanotin on niin iso koteloonsa että sen ja kaasuservon väliä ei pysty oikein millään saamaan tiiviksi.
 
-Virtakytkin kesti muutaman ajokerran kunnes hiekkaa, roskaa ja vettä meni kytkimen sisään niin paljon, että se ei enää liikkunut. Vaihdoin tilalle vesitiiviin vipukytkimen ja se toimii hienosti.

-Jarrujen kanssa on ollut pientä ongelmaa. Hiekkaa kertyy palojen taakse ja jarrut jäävät lahaamaan. Avaamalla palojen väläystä pari milliä ongelma poistui ja nyt hiekka ei jää enää jumiin.
-Hiekkaa ja kiviä lentää myös ohjausjärjestelmään ja pari kertaa on kivi mennyt sellaiseen paikkaan että auto ei ole kääntynyt kumpaankaan suuntaan.
-Voimansiirtoon on myös jäänyt kerran kivi joka söi muovirattaaseen ihan kauniin uran :-)
-Vanteen sisään jää myös kiviä jotka lukitsevat renkaan.

Noista ylläolevista on joten kuten selvitty ja seuraavaksi pitäisi ihmetellä auton vaikeaa hallittavuutta suurilla nopeuksilla. Jouset ovat tällä hetkellä lähes pehmeimmillään joten katsotaan miten etu- ja takapään kiristäminen vaikuttaa ohjattavuuteen. Myös jotain "lokasuojan" tapaista on jo suunniteltu ja testattu, mutta mitään valmista ei vielä ole.

Jarrujen tasapainoituksessa riittää myös ihmeteltävää, sillä hyvää tasapainoa ei meinaa löytytyä. Etupainoiset jarrut heittävät perän heti ohi ja takapainoiset tekevät samoin. Ehkä jostain puolenvälin paikkeilta löytyy hyvä kompromissi kunhan tuo jusitus on ensin kohdalaan.

Ihan hauska pelihän tämä on, vähän ehkä turhan altis hiekalle ja kiville.

Vinkkejä perussäätöihin tai muihin virityksiin saa kertoa.

4
Radiolaitteet / Vs: Futaba 2PL 2,4GHz
« : 02.04.10 - klo: 19.28 »
Onko joku testannut mikä tämän radion todellinen kantama on?

5
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 20.03.10 - klo: 19.00 »
Tänään oli sitten ensimmäisen käynnistyksen ja sisäänajon aika. Eipä mennyt homma ihan niin kuin elokuvissa.

Aluksi lämmitin moottoria kuumailmapuhaltimella ja tankkasin auton. Ryypytin ohjeiden mukaisesti tukkimalla pakoputken pään ja avaamalla kaasun kunnes polttoainetta meni kaasarille asti. Tämän jälkeen yritin käynnistää narusta kiskomalla mutta mitään ei tapahtunut. Ei edes luvannut.  Tarkistin kaikki kaasarin ruuvit ja ne oli niin kuin piti ollakin. Otin tulpan irti ja katsoin että se on ehjä ja hehku toimii. Kaikki oli mielestäni kunnossa mutta auto ei vain käynnistynyt.

Pari tuntia siinä yritin nykiä autoa käyntiin, mutta sain ainoastaan auton käymään sen pienen hetken kun suoraan kaasariin laitettu polttoaine paloi. Hehkustakin loppui akku.

Lopulta kaiken tämän tutkimiseen ja päättelyn jälkeen tajusin että kaasarille ei itse asiassa mene lainkaan polttoainetta kun auto on tyhjäkäynnillä vaan ainoastaan silloin kun kaasu on lähes kokonaan auki. Ei muuta kuin letkut irti ja tutkimaan missä vika mahtaa piillä. Käytin injektioruiskua ja sen avulla lopulta vika löytyi alaneulan säädöistä. Niiden piti olla ohjekirjaan mukaan asetettu, mutta niillä asetuksilla ei polttoainetta kaasarille mennyt tyhjäkäyntiasennossa. Ehkä en vain osaa. Etsin ruiskun kanssa sopivan säädön ja laitoin letkut paikoilleen. Ja kuin taikaiskusta auto käynnistyi ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä noin 20 sekuntia kunnes sammutin sen. Ja tulihan se hymy viimein kasvoille!

Lopputuloksena en sitten saanut sisäänajettua edes tankillista, vaan koko päivä meni tämän yhden pienen ongelman tutkimiseen. Taas ymmärsi kokemuksen merkityksen näissä hommissa.

Tänään opittiin paljon, huomenna sitten uudemman kerran yrittämään sisäänajoa.

6
Polttisautot / Vs: Kysymyksiä korista
« : 16.03.10 - klo: 20.40 »
Tässä kommentit Kyosho Europelta liittyen tuohon moottorin tuuletukseen:

Dear Customer,

I am sorry to say that it is very important to drill the hole in the windscreen.

The size really depends on what you need for the conditions you are running. I guess if you was in sub zero temps then no hole would be needed but for normal conditions about a 40mm hole in line with the engine head is about right to start. Its important to monitor the engine temp and make the hole big enough to keep it running cool.


Tästä on ollut puhetta enemmän täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=42752.90

7
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 16.03.10 - klo: 20.38 »
Tässä vielä kommentit Kyosho Europelta liittyen tuohon moottorin tuuletukseen:

Dear Customer,

I am sorry to say that it is very important to drill the hole in the windscreen.

The size really depends on what you need for the conditions you are running. I guess if you was in sub zero temps then no hole would be needed but for normal conditions about a 40mm hole in line with the engine head is about right to start. Its important to monitor the engine temp and make the hole big enough to keep it running cool.


Tämä vahvistaa sen mitä kokeneemmat tuossa aiemmin ovatkin jo kommentoineet. Itse päädyin kuvassa näkyvään ratkaisuun. Tarkoitus on vielä tehdä sivuikkunaan aukko mistä saa tankkauspullon putken sisään tankkausta varten. Tuo kuvassa näkyvä reikä on sellainen että siitä saa helposti työnnettyä vasemman käden etusormen sisään ja avaamaan tankin korkin. Oikealla kädellä voi sitten hoitaa tankkauksen tankkauspullon kanssa.


8
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 08.03.10 - klo: 14.54 »
Eli johtopäätös: suositeltavaa ellei peräti pakollista tehdä reikä etu- ja takaikkunaan.
Aattelin että tuuletusaukot vois peittää hyttysverkolla niin ei tuu roskat sisään.

Sen verran taitaa sisään lentää tavaraa jo ihan renkaidenkin kautta että moinen hyttysverkko voi olla kyllä aika turha. Saahan sen laittaa, tuskin mitään haittaa siitä kuitenkaan on.

9
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 08.03.10 - klo: 10.37 »
Siinähän sitten porailet vaihtoehtoisia reikiä, tuo tuuli- ja takalasi on nopein ja paras tapa jäähdyttää nitromoottori niin että se pelaa. Voithan toki yrittää laittaa vaikka elektronisen puhaltimen mutta tiedä riittääkö teho.

Ihan yhtälailla se moottori kuumenee, riippumatta siitä suttaatko vai ajatko "kilpaa", 5 minuuttia ja sitten se on jo yli 120 astetta jos jäähdytys ei pelaa. Vaihtoehtoisesti ajat rikkaalla mutta se kuluttaa PA:ta eikä moottori pääse tehoiltaan optimiin.

Huomaako sitä tuulilasin reikää esteettisesti ajaessa, enpä usko.

Ymmärän kyllä, että tässä(kin) asiassa kokemus varmasti kertoo sen, että olisi järkevintä tehdä noin niin kuin tuossa kerrot. Itselläni ei ole mitään tarvetta yrittää kumota näitä kokeneempien ohjeita/keinoja ja varmasti tuolla tavoin jäähdytys toimii hyvin ja luotettavasti. Joskus on kuitenkin ihan tervettä kyseenalaistaa asioita jos sille on vain jotakuinkin järkevä peruste, sillä niistä ne keskustelut ja uudet ideat sitten lopulta syntyvät.

No niin, en nyt lyö päätäni seinään enää tämän enempää, vaan kuunnellaan viisaampien neuvoja ja katsotaan sitten todellisessa ajossa mihin ne lämmöt nousee. Jos tarvetta on lisäjäähdytykselle, niin tehdään sitten reikä tuulilasiin, ei tässä varmaan kannata kuitenkaan riskeerata moottoria moisen pikkuasian vuoksi.

Kiitoksia neuvoista ja kommenteista.

10
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 08.03.10 - klo: 09.58 »
Polttiksiin laitetaan reikä etu- ja takaikkunaan takaamaan jäähdytys moottorille.


Saattaa mennä nyt vähän inttämisen puolelle, mutta edelleenkin ihmettelen sitä, että näissä Youtube videoissa ei läheskään kaikissa tuota reikää ole. Jos katsoo Kyoshon omaa demovideota tuosta autosta, niin siinäkään ei mitään reikiä näy. Ohjekirja kyllä kehoittaa sellaisen tekemään, mutta vain tuulilasiin. Liikkeellä on siis sellaisia versioita jossa ei mitään tuuletusta ole tehty (esim. Kyoshon oma video), sitten on sellaisia joissa on tuo reikä tuulilasisissa (lähinnä näyttävät jotain kisaa ajavan) ja sitten vielä täälläkin on jo useamman kerran todettu, että reikä pitäisi olla sekä etu- että takalasissa. Aika monta eri variaatiota periaatteessa yksinkertaisesta hommasta?

Se miksi tästä haluan tästä edelleen vääntää on se, että tarkoitus on käyttää tuota omaa autoa ihan vain pihasudittelussa eikä mitään kisarasitusta synny ihan samallla tavalla kuin jollain kisavehkeellä. Lisäksi tuo on esteettinen asia, koska iso reikä keskellä tuulilasia ei näytä hyvältä ja siksi yritänkin keksimällä keksiä noita tuuletusmenetelmiä "luonnollisiin" kohtiin auton korissa. Auto on muuten takapäästään aika hyvin alhaalta auki, joten vähän epäilyttää tuon takaikkunan reiän todellinen tarpeellisuus vain uuletuskäyttöön. Saahan siitä tietysi vaikka hehkun paikalleen kätävästi. Uskoisin että ilma kyllä poistuu tuolta alakautta jos sitä vain tulee riittävästi koppaan sisään jäähdytystä ajatelleen.

11
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 07.03.10 - klo: 21.15 »
Vieläkään ei ole selvillä tarvitaanko kuinka paljon noita jäähdytysreikiä tuohon koriin vai tarvitaanko niitä ollenkaan. Moottorin pitäisi kuitenkin saada ilmaa ettei se pääse ylikuumenemaan. No, riitävän ilman määrä selviää myöhemmin kun pääsee kunnolla ajelemaan kesäkeleissä. Tein kuitenkin jo nyt koriin pari aukkoa: katolta avasin skuupin ja konepellistä molemmat ilmanottoaukot.

Tuollainen siitä tuli, saapa nähdä miten toimii todellisuudessa. Vähän jäi purua auton päälle työstämisen jälkeen...


12
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 05.03.10 - klo: 12.37 »
Mitenkäs olette hoitaneet moottorin tuuletuksen? Ohjeissa on kuva missä kehotetaan leikkaamaan reikä suoraan tuulilasiin, mutta missään ei kuitenkaan sanota minkä kokoinen tuon reiän tulisi olla. Youtubesta kun noita videoita katselee, niin kaikilla ei edes tuota reikää ole tehty.

Mites on, onko tuuletusreikä edes pakollinen? Riitäisikö jos avaisi esim "konepellissä" olevat tuuletusaukot ja katolla olevan skuupin? Jotenkin haluaisi että nuo tuuletusaukot saisi jotenkin siistimmin toteutettua kuin tekemällä ison reiän tuulilasiin.

13
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 04.03.10 - klo: 22.22 »
Hermot meni ja ropelsin kaikki piuhat uudelleen autoon niputtaen ne siisti omiin nippuihinsa. Pidin huolta että virtajohdot ja servojen johdot jäävät erilleen antennista. Lopuksi pakkasin kaikki vermeet henkilöautoon ja ajoin peltoaukealle jossa ei ollut taloja tai mitään sähköön liittyvää lähelläkään. Jätin radion pystyyn takakontin päälle ja nappasin auton kainaloon ja lähdin kävelemään poispäin autosta. Nyt mitään häiriöitä ei tullut ja servot olivat aivan hiljaa. Jotakuinkin 100 metriä kun olin kävellyt, failsafe veti jarrun päälle. Kaikki siis toimi niinkuin pitikin!

Kotona on siis jotain häiriötä aiheuttavaa, en vain tiedä mitä. Joka tapauksessa se häiriö on myös pihalla talon läheisyydessä ja myös autotallissa. Oli mikä oli, homma tuntuu nyt olevan selvitetty ja tiedossa. Ajaminen täytyy vain hoitaa vähän sivumalla jotta häiröiltä vältytään.

14
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 04.03.10 - klo: 20.44 »
No niin. Kävin noutamassa auton takaisin Pro Shopista eikä siinä kuulemma ollut minkäänlaista vikaa. Kotiin päästyäni vapisevin käsin kokeilin laittaa lähettimen ja auton päälle tarkistaakseni olisiko vika tosiaan poissa. Ei ollut. Siis liikkeen huoltotiloissa ja työpaikalla toimii ok, mutta kotona ei. Kävin jopa ulkona kokeilemassa ja sen lisäksi vielä autotallin puolella, mutta servot alkavat vinkua heti kun etäisyys on yli 5 metriä.

Vähän tietysti jännittää kun autolla sitten lumien sulettua ajaa ensimmäisen kerran ja jos tosiaan noita häiriöitä tulee, niin mihinköhän suuntaan auto lähtee ja millähän nopeudella...

15
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 04.03.10 - klo: 07.13 »
Palaan vielä tuohon outoon lähettimen häiriöongelmaan. Otin auton mukaan työpaikalle koska tarkoituksena oli viedä se suoraan töiden jälkeen Pro Shopiin tarkistettavaksi. Tietysti auto piti työpaikalla purkaa paketista ja näyttää uteliaille. Kokeilin samalla näyttää tuota häiriöongelmaa koska täällä on töissä ihmisiä jotka tuosta radiotekniikasta jotain ymmärtävät, mutta vikaa ei enää ilmennyt lainkaan! Yritin kävellä kauemmas autosta mutta minkäänlaisia häiriöitä ei ilmaantunut.

Voisiko olla että kotona on joku laite joka nyt sattumalta toimii lähes samalla taajuudella ja näin häiritsee tuota yhteyttä? Työpaikalla ei tuollaista laitetta ole ja siksi siellä kaikki toimii ok. Toisaalta kotona Traxxasin radiolla ongelma pieneni huomattavasti, mutta sekin saataa johtua esimerkiksi suuremmasta lähettimen lähetystehosta jolloin tuo häiritsevä signaali "peityy" sen alle. Vähän kaukaa haettu, mutta käsittääkseni kuitenkin mahdollista.

Vein auton kuitenkin töiden jälkeen Pro Shopiin ja siellä lupasivat tarkistaa että tuo toimii niin kuin sen pitäisi. Huomenna saa auton takaisin ja samalla selviää onko jotain vikaa vai ei.

16
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 02.03.10 - klo: 22.24 »
Pattereiden vaihto ei muuttanut tilanetta suuntaan tai toiseen.

Testasin pojan Traxxas-ohjaimella käyttäen kuitenkin omia kiteitä ja tuo ohjaimenvaihdos paransi tilannetta merkittävästi. Tuolla "lainaohjaimella" voi kävellä hyvin 20 metrin päähän ja vaikka häiriöitä onkin, ovat ne todella pientä nykimstä eikä mitään ääriasennosta toiseen tapahtuvia kuten tuon Kyoshon kanssa. Samanlaista häiriötä mitä tulee tuolla Traxxas:n ohjaimella 20 metrin päästä tulee tuolla Kyoshon ohjaimella jo 2 metrin päästä.

Ainoa asia joka tuossa vaihtui oli siis radio. Voiko todellakin olla noin paljon eroa eri radioiden välilä, vai onko tuossa Kyoshon radiossa joku vika? Ei tuo nyt kuitenkaan ihan normaalia varmasti ole?

Täytyy yrittää käydä huomenna Suutarilassa ihmettelemässä myyjän kanssa tilannetta.

17
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 02.03.10 - klo: 21.41 »
Oletkos justiinsa ajellut sillä? Kaverilla fazerissa samantyylinen ongelma, mutta se vain ottaa huonommin mm. liikkeet (eli kauempana ei ottanut heti käskyjä). Voi olla että jokin on sitten väärin auton elektroniikassa.

E: Niin ja siis auto kuivauksen jälkeen toimi moitteettomasti.

Autolla ei ole ajettu vielä metriäkään. Huomenna piti aloitttaa sisäänajo, mutta jos kaasu seilaa noin pahasti, niin en usko että kannattaa.

Onkos kiteet ja antenni kunnolla?

Tarkistin sekä kiteet että antennin, mutta apua niistä ei ollut.

Hämmästyttää erityisesti tuo että jos lähettimen vie kauas niin tilanne pahenee. Aivan vieressä ei häiriöitä ole kuten ei myöskään jos lähetin on pois päältä. Täytyy vaihtaa vielä lähettimen paristot ja katsoa jos siitä olisi apua.

18
Kyosho / Vs: Kyosho DRX Subaru -08
« : 02.03.10 - klo: 21.19 »
Osaisiko joku vastata seuraavanlaiseen ongelmaan. Kun sekä radiossa että autossa on sähköt päällä saa sekä ohjauksen servo että kaasun/jarrun servo ilmeisesti jotakin häiriösignaalia. Häiriö voimistuu mitä kauemmaksi lähettimen vie, aivan auton vieressä häiriöitä ei ole. Paristot ovat uudet molemmissa päissä. Pieni nykiminen ei varmaankaan haittaisi, mutta nyt ohjausservo kääntää renkainta ääriasennosta toiseen kun etäisyys on yli 7 metriä. Jos lähettimen sammuttaa, loppuvat "häiriöt" välittömästi vaikka autoon jääkin sähköt päälle. Onko tämä normaalia? Mistähän päästä mahdollista vikaa voisi alkaa etsimään?

Autona on Kyosho DRX Citroen (sama tekniikka kuin Subaru -versiossa), radiona on Kyoshon Perfex KT-6 ja auton päässä on mallin vakiokomponentit.

Sivuja: [1]