Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jval

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 14
241
Sähköautot / Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 27.01.11 - klo: 13.05 »
Juu, pitää kokeilla toi moottorijarru siellä oulun radalla, kön on se kellokin käytössä :)

Seuraava kertsikisa on reilun viikon päästä eli 5.2.

Tervetuloa testaamaan välityksiä sekä moottorijarrun vaikutusta ja siinä ohessa myöskin hieman kisaamaan.

http://rc10.fi/index.php?topic=51541.msg500420#msg500420

242
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 LP & Mi4CX touring-autot
« : 27.01.11 - klo: 08.59 »
Ennen kasaamisen aloittamista kannattaa katsoa alla oleva videot, siitä näkee hyvin että miten kiesistä saa rakennettua toimivan kilpurin.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_mUeXYZbn5s[/youtube]

Ensimmänen iskunvaimentimen kasauksessa näytetty tipsi toimii muidenkin merkkien iskareissa jos mäntä kiinnitetään E-sokilla.  :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=srg9Glepzmk[/youtube]

243
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 LP & Mi4CX touring-autot
« : 27.01.11 - klo: 08.33 »
No niin. Tänne on nyt tulossa myös tuo uutukainen eli MiCX. Kauan pähkäilin eri vaihtoehtojen kanssa ja autovaihtoehtoja oli parikin. Schumacheriin päädyin lähinnä siitä syystä että suomessa Medasecin toiminta on niin hyvää ja osia on hyvin saatavilla. Myös varaosien hinta on kukkarolle ystävällinen. Tässä kun autoa vielä odottelenkin niin kysyisin että mitä kannattaa ottaa huomioon autoa niputtaessa ? Ruuvilukitetta ilmeisesti kannattaa käyttää, mutta onko jotain muita huomioitavia seikkoja.
Hio hiilikuituosien reunat hiukan pyöreiksi ja liimaa ne umpeen. Näin saat osista hiukan kestävämpiä ja pitkäikäisempiä.

Mutta ei ylädekin päitä eikä pohjalevyssä olevaa aukkoa moottoripukin kohdalta.

Auto on helppo kasata eikä osia tarvi viilailla. Eniten tarkkuutta vaatii kun ohjaus- ja casterpalan kiinnittää toisiinsa. Ruuvit pitää olla suorassa linjassa reikään sekä toisiinsa nähden. Mikäli toinen (tai molemmat) ruuvi menee kieroon niin se jumittamaan rakennetta.

Toinen voimaa ja tekniikkaa vaativa kohta on kun hihnapyörien sivulevyt napsauttaa paikalleen.

244
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 LP & Mi4CX touring-autot
« : 25.01.11 - klo: 19.39 »
Eka kisat on nyt uudella versiolla ajettu ja tuloksen puolesta ei paljon paremmin olisi voinut mennä.

Aloitin kisat lähes pakettisetupilla, erona erona oli oikeestaan vain dual point steering-systeemi.

Illan ja aamun treeneissä sekä alkuerissä auto toimi hyvin mutta päivän edetessä
Kuusankosken radan ominaisuus eli huononeva pito aiheutti yliohjautumista ja perä tahtoi karata alta nopeissa mutkissa. Joitain säätömuutoksia tein päivän aikana mutta enimmäkseen muutin ajotekniikkaa.

245
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 LP & Mi4CX touring-autot
« : 24.01.11 - klo: 22.14 »
mitä säätöjä teit että sait tuon kääntyvyyden rauhallisemmaksi saanko kysyy. itsellä tuntuis olevan vähän sama juttu mut ...

Agressiivistä käyttäytymistä voi rauhoittaa monella eri tavalla. Nopeiten tehty muutos on ajaa rauhallisemmalla tavalla :wink:

Yleisesti ottaen säätövaihtoehtoja on monia jotka toimii kaikissa autoissa samalla tavalla.
Helpoimpia tapoja on esimerkiksi:

- etuiskareita enemmän kallelleen
- lisätä Ackermania
- lisätä Casteria

246
Tutkattiinko CS-12 autojen suoranopeuksia?

Samalla linjalla Pepess:in kanssa, tuollainen taulukko päivitettynä olisi kiva nähdä luokkien tämän hetkisistä eroista, tokihan siihen pitää olla lisättynä myös uusi CS-12 -luokka

247
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 19.01.11 - klo: 13.27 »
Diffi on näköjään laitettu uusiksi, toivottavasti ovat tehneet pikasäädettävän diffin jota ei tarvitse irrottaa joka kerta kun diffin kireys ei ole sopiva. Pikkusen ärsyttävää on laittaa auto radalle ja huomata että diffi on löysällä ja eikus muutama ruuvi irti ja säätämään ja takaisin. Monissa muissa autoissa säätö on hoidettu paljon kätevämmin.

Diffin perusrakenne on sama kuin ennenkin, ulostulojen materiaali vain on vaihtunut alumiiniksi sekä pientä hienosäätöä difffilevyn sovitteessa oli havaittavissa.

Eihän sitä diffiä tarvi silti irti autosta ottaa säätö varten. Irroittaa vaan takarenkaat ja camber-linkit niin diffin kiristysruuveihin pääsee helposti käsiksi.
Myönnän että säätö on hieman työläämpi kuin parissa muussa autossa mutta eipä sitä diffiä tarvi jatkuvasti ruuvaillakaan.

 

248
Schumacher / Vs: Schumacher Cat SX?
« : 18.01.11 - klo: 14.53 »
Tukivarren kuplat johtuu siitä että:

1. muovimateriaali on huonosti kuivattu ennen ruiskupuristamista
2. muotissa olevat kaasunpoistokanavat on tukossa tai
3. kohdassa kaksi mainittuja kanavia ei ole ollenkaan

Olen lähettänyt Matille kuvan katkenneen tukivarren kaasukuplista mutta en tiedä onko tehtaalle mennyt asiasta viestiä.

249
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4 LP & Mi4CX touring-autot
« : 15.01.11 - klo: 19.55 »
Nyt on itsellenikin tulossa uusin CX-malli.

Hieman kyllä jänskättää lähteä Kuusankoskelle kilpailemaan uudella mallilla testaamatta mutta kun ruuvaan viimeisimmät LP-mallini setupit kiesiin kiinni niin eiköhän se tunnu omalta autolta.

Uudessa CX-mallissa suurimmat erot on diffin ja spoolin ulostulot sekä vetoakselit, muutenhan auto on hyvin pitkälti sama kuin edeltäjänsä.

Auto on hypisteltävissä kisapaikalla, luokkana TSP ja kilpailunumero on 4.

250
Tulokset / Vs: TULOKSET: Winter Jumps #3 - Oulu
« : 22.12.10 - klo: 20.40 »
Äänentoiston toteutus oli meillekin pettymys.
Aiemmin meillä on ollut tuolla koululla erilliset kaiuttimet mutta nyt vaksi oli toimittanut vain mikrofonin talon kiinteään järjestelmään.
Mikseristä ei saanut säädettyä äänenlaatua paremmaksi ja kun salin ainoat kaiuttimet oli näyttämön molemmilla puolilla niin eihän puheesta mitään selvää saanut.
Seuraavalla kerralla osaamme jälleen vaatia erillisen järjestelmän.

251
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 13.12.10 - klo: 10.15 »
Sekä hyvää noin 1mm paksua tinaa
80 vattia ja termostaatti vähintään. Mielellään vielä säädettävällä lämpötilalla.

Sekä hyvää noin 1mm paksua tinaa

252
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 12.12.10 - klo: 18.27 »
Asennuskuvia voi katsella vaikkapa tuolta:

http://ets.redrc.net/gallery/

Johtoihin ei sitten tarvi jättää paljoa ylimääräistä, sentti tai pari riittää.
Eikä teippiä eristeeksi tai niputtamiseen vaan kutistesukkaa.

Tuota ohjaussysteemiä saa ostettua maahantuojalta eli RCM:ltä.

253
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 09.12.10 - klo: 21.45 »
Lainaus

Veikkaisin että radion neutralpoint on siirtynyt. Aloita kalibroimalla radio säätimeen, jossei auta niin NW aluetta hiukan isommaksi. Kerrohan miten kävi.

Eli kalibroitu uudestaan ja toimikin mainiosti seuraavaan uudelleenkäynnistykseen asti, jonka jälkeen oli taas aivan sekaisin eikä suostunut käynnistymään =). Aika taika juttuja kyllä.

Onko sulla mikä mankka käytössä? Mikäli Futaba niin kalibroi sekin, löytyy valikosta Adjuster-nimellä.

254
Sähköautot / Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 07.12.10 - klo: 15.35 »
Vesa tarkoittaa että kokeile ihmeessä, ei siitä haittaakaan ole. Ainakaan Stockki-koneella ja pitkillä välityksillä kun moottorijarrua ei ole muutenkaan.

Nosta arvoa niin kauan että huomaat sitä olevan liikaa ja vähennät sitten sopivaksi.

255
Yleinen keskustelu / Vs: 1/8 rampin rakennus
« : 07.12.10 - klo: 12.59 »
Tuossa ohjeet nopeasti rakennettavaan hyppyriin joka on myös kevyt.
Kun oikea muoto löytyy niin tuota on on helppo vahvistaa.

http://www.youtube.com/watch?v=vK6YFy7miEo&feature=related

256
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 07.12.10 - klo: 12.49 »
Kyseisellä kiesillä on nyt vuoden verran kurvailtu.

Tälle syksylle ruuvasin pakettisetupin joka toimii hyvin koska auto on suunniteltu tulevan kauden renkaille. Muutamia muutoksia olen tietenkin tehnyt mm. autosta löytyy twin point steering-systeemi ja camber-linkin kiinnityspisteissä on eroa.


Auto on nyt hyvässä iskussa talven kisoihin. Siitä todisteena BCR-kisaa voitto AP:n tarjotessa kovan vastuksen sekä kolmannessa finaalissa ajettu toinen sija vaikka itse olin katsomossa  :wink:

kiitokset kommentista. täytyypä mennä ostoksille jotta pääsee joulu lomilla iso myyriin ensi tyypeille. pinjoni mulla on muuten 28 ja 31 ja spurri 85. onkohan noi sopivat?
Stanun välityksistä en osaa neuvoa mutta tuolla 85/31 kokonaisvälitykseksi tulee 4.94 jolla lienee hyvä aloittaa ajaminen. Kysele myyrissa konkareilta tarkemmin välityksistä.

257
OOlrait.

Eiköhän sinne samalle radalle mahduta nopeampien kiesien kanssa. Toivottavasti emme tule näkemään turhaa kolarointia johtuen nopeuserosta kahden eri luokan välillä. Tuomarit saa ainakin olla valppaana  :wink:

258
Komppaukset täältäkin.

Stockkimattis on tosi tervetullut luokka minunkin mielestä. Ajokokemusta on nyt Kemissä ajetusta BCC-osakilpailusta sekä BCR-kisasta jossa läppiaikavertailussa stockin ja virin kärkikuskien ero oli 1-1.1 sekuntia. Tuloksessa ero oli kuusi kierrosta.

BCR:ssä molemmat luokat ajoi samassa finaalilähdössä. Stockilla oli kiva kisata viri-luokan kiiloja vastaan mutta en toivo että näin tehdään myös FTT-sarjassa. Ehdottomasti oma(t) erät ja finaalit stockki-luokalle tulevalla kaudella.

259
Ovatko painelaakerit yleensä automerkkikohtaisia, vai voiko hankkia minkä tahansa 3mm reiällä ja 1/10 auton tasauspyörästöön tarkoitetun painelaakerin?

Minulla on hankaluuksia saada CatSX:n takadiffi herkäksi. Diffissä on yhden kesän ajetut kuulat ja levyt, myös Pulley (en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta kyseessä siis ratas, johon kuulat tulevat) on kesän aikana vaihdettu. Pulleyssa olin kyllä huomaavinani pientä kulumaa ja kuulien rei'istä löytyi likaa aina tietyltä reunalta. Tämä olisi varmasti syytä vaihtaa? Painelaakerin kunnosta en osaa sanoa mitään. Tilanne on kuitenkin se, että diffiä joutuu kiristämään aika lailla, jotta se ei luistaisi, mutta samalla katoaa myös herkkyys. Jos pyöritän vain yhtä takarengasta auto ilmassa, kaikki renkaat pyörivät. Näin ei kai tulisi olla?

Tomi

Catista yksi diffiyksilö alkoi aina luistamaan. En keksinyt syytä.
Kannattaa kokeilla ottaa pois toinen prikka laakereiden välistä, tai vaihtaa ne ohuempiin 0.5mm > 0.2mm.

Täten saa diffin herkemmäksi, sellainen tullut mieleen että prikat/prikka pakottavat diffilevyt liian kauas kuulista, jolloin se ruuvi pitää vetää älyttömän tiukalle.

Ja kun joutuu heti kiristämään liian tiukalle niin se tuhoaa painelaakerin.

Catissä, ainakin hiilikuituversiossa, tulee keraamiset kuulat ja painelaakeri. Mittojen puolesta ainakin Xrayn ja Schumin painelaakerit on samankokoiset.

Pulley = hihnapyörä, jota ei välttämättä tarvitse vaihtaa mutta vaihda ainakin uudet levyt ja hio ne. Hihnapyörän puhdistamiseen piippurassit on oivallinen työkalu.

260
RC-kerhot ja -radat / Vs: Raahea lähin rata?
« : 16.10.10 - klo: 19.15 »
Onko kyse minkä luokan radasta?
t
Oululaiset ja lähikunnissa asuvat ajavat sisärataluokkia (mini, touring ja C-12) talvisin Kiimingissä mattoradalla aina lauantaisin.

http://rc10.fi/index.php?topic=49613.msg465707#msg465707

Kyselepä kyyti ennakkoon ja tule ihmeessä joulukuussa käymään Jäälissä kun ajamme BCR-kisat. Kisakutsu ja muut tiedot löytyy "Kilpailut" osiosta.

Mikäli kisat kiinnnostaa niin laitapa kysymykset mulla vaikka mulle yv:nä.

-janne

261
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kainuun alueen rc-harrastajat.
« : 18.08.10 - klo: 13.24 »
Oulun porukka oisko tuloillaan?

Oulun porukka suunnitteli Sotkamon reissua elokuulle mutta päädyimme sittenkin menemään Vaasaan 28.8.

262
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 27.07.10 - klo: 10.00 »
Tulen radalle kunhan posti tuo ensin uuden vetorattaan hampaattoman tilalle.

263
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 24.07.10 - klo: 21.59 »
Oisko ens tiistaina teillä mitä menoja ? Porukoitten kansa käydään oulusa tiistaina shoppaileen niin vois ratallakin piipahtaa..

Diin ?

Voisihan siellä tulla käymään jos säät sallii. Monenko aikaan? Olen lomilla niin pääsen mihin aikaan tahansa.

264
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kainuun alueen rc-harrastajat.
« : 09.07.10 - klo: 18.19 »
Ok, laskentalaite ja Matille ponderi järjestyy.

Enempää pondereita ei ainakaan minulla ole lainattavaksi.

265
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kainuun alueen rc-harrastajat.
« : 08.07.10 - klo: 23.28 »
Minä ainakin olen tulossa sunnuntaina leikkimään, datajäbä, lude ja samppa arpoo vielä.

Onko aggregaatti paikalla mahdollista laskentaa ja ehkä lataamista varten?

266
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kainuun alueen rc-harrastajat.
« : 06.07.10 - klo: 23.22 »
sunnuntai 11.7. kuulostaa oivalliselta leikkimispäivältä.

Pitääpä oulun poikien kanssa pitää aiheesta pikainen paltsu.

267
Pitoainepullon ja kuskilistan perusteella akkunsa posauttanut jannu olis ollut Dyson Gary briteistä tai sitten kyseinen japsi.

Pilot nr 38 on Gary mutta Nr 38 on Hideo.

http://www.myrcm.ch/de/macbd/20100626_031696/1-12th/index.html

Hylätylle japsikuskille ei ole tullut koko päivänä tuloksia joten hylkäys taitaapi koskea koko kisaa tai sitten sillä ei ole toista ajoakkua mukana.

268
Itse huomasin tuupin A-finaalista että Piitti jäi ekalla kierroksella katolleen tuplahyndän jälkeen jolloin kaikki pääsi ohi mutta tuli pöytähyppyriin jo toisena. Nostajan toimet ei näy videolla mutta ei "ehkä" nostanut autoa oikeaan väliin :smiley:

Itselläni jäi kisa harmittavasti kesken 1. finaalissa etuhihnan katkeamisen myötä. Ajohaluja olisi kyllä ollut.
Kun yöllä yritin mennä nukkumaan niin korvissa soi vain sähkömoottorin surina jonka olin tallentanut pöytähyppyrin alastulon tienoilla koska seasta kuului myös servon ääni voimakkaasti läpi.


Kiitokset Matille kisojen järjestämisestä.

269
Onko kukaan kysellyt onko tuolla tilaa:

http://www.kolumbus.fi/pensionkampus/

270
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 05.03.10 - klo: 11.23 »
Tuolla juttua futaban potikoiden kalibroinnista, pätee myös 4PK-lähettimelle:
http://rc10.fi/index.php?topic=44099.0

Miksi ihmeessä sitäkään pitää mennä säätelemään - laittaa kerran kohilleen niin se on siinä.

Jarrun tehoa on helpointa säätää nimenomaan ATL-potikasta.

Jos ajaa uudenkarhealla säätimellä ensimmäisiä akullisia ja vieläpä kisoissa niin kaikkia asetuksia ei voi tehdä varikkopöydällä valmiiksi vaan niitä pitää tehdä radallakin, varsinkin jos jokaisen erän välisissä vaihdat säätimen parametrejä läppärillä.

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 14