Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pijokela

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 43
1
Hieno juttu! Onko R6 malli 1:12 mattoautolle sopivaa kokoa?
https://hobbyfactory.fi/Power+HD+R6+DIGITAL+SERVO+0.09s+6.5kg+Copper+-+Aluminum+HV?_tu=43223

Teidän sivuillanne sitä ei ole sellaiseksi luokiteltu, mutta muualla vihjailtiin, että se voisi sopia...

2
Tamiya / Vs: Kilpuri rekkaluokkaan
« : 17.01.19 - klo: 20.50 »
Tämä kuulostaa jännältä touhulta! Voitko laittaa jonkun linkin autoon tai vaikka kisaluokan tietoihin, jos sellaiset netissä on?

3
Xray / Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« : 07.01.19 - klo: 16.27 »
Minä olen tuon diffin ja CRC:n auton kanssa nyt ajellut ja onhan se auto paljon parempi tuon ratasdiffin kanssa kuin huonosti säädetyn kuuladiffin kanssa.

Ilmeisesti CRC:n mootoriperä on hiukan leveämpi kuin Xrayn ja minulla ei ole diffipuolella yhtään prikkaa. Toisella puolella on sen verran, että renkaat ovat tasaisesti eri puolilla. On ihan siinä ja siinä, onko auto kisalaillinen vai liian leveä.

4
Sähköautot / Vs: Sähköautoon led valot
« : 29.10.18 - klo: 21.50 »
Tietenkin voit ottaa 6V sähköt vastarin kanavasta. Sitten vaan sopiva ledi ja vastus sarjaan ja saat toimivat valot. Punainen johto, keskimmäinen on se +6V ja musta 0V. (Tietenkin.)

Mutta lähettimen kytkin ei kytke sitä +6V virtaa pois, joten se ei tuolla kytkennällä toimi. Valkoisessa johdossa taas kulkee servopulsseja eikä tasajännitettä, joten sieltä ei valoa saa. Jos sinulla on rikkinäinen harjallinen (= 2 johtoa moottorille) servo, voit ottaa siitä elektroniikan ja kytkeä ledit servomoottorin tilalle. Kun rattaat ja moottori on irrotettu servosta, servon saa luulemaan, että se on väärässä asennossa ja silloin se pitää "moottoria" täysillä, eli syöttää sinne sitä 6V tasajännitettä.

edit: Muistelinkin kirjoittaneeni tästä joskus aikaisemmin ja sieltähän se löytyi, ihan vuodelta 2012: http://rc10.fi/index.php?topic=1896.msg648118#msg648118

Koitin myös löytää tuota viritystä laatikon pohjalta, mutta ei tullut enää vastaan. Pitää varmaan tehdä uusi.  :wink:

5
Xray / Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« : 29.10.18 - klo: 21.20 »
Xray on näköjään tehnyt ratasdiffin mattoautoille. Kiinnostaisi kovasti ostaa tuollainen, kun olen liian laiska kuuladiffien käyttäjäksi. Olisiko täällä tietoa siitä, mitä ainetta tuohon kannattaisi laittaa sisään GT-12 ajossa? Ja toiseksi, tuotteen kuvauksessa annetaan hiukan ymmärtää, että se toimisi muunkin merkkisten autojen kanssa. Toimisiko se CRC-gen-xi autossa ... vai onko taka-akselin halkaisijat eri?

edit: Salaisia tietokanavia tuli tietoa, että tämän pitäisi toimia. Tilasin osat ja kyllähän sen käyttöön saa. Mutta ratasdiffin mukana ei tule metrisiä ruuveja renkaan kiinnittämiseen.

6
Kysynpä minäkin, että "onko rata kunnossa?" Aamulla taisi sataa vettä mutta kameroista näyttää, että osa on ihan kuivaa ja lammikoita en näe. Kannattaako sinne mennä katsomaan, vai onko selvää, että rata on liian märkä?

Kiitos!

7
HPI / Vs: HPI Blitz
« : 14.05.18 - klo: 23.15 »
Vieläkö porukka ajelee Blitzillä? Omani ostin alkuvuodesta ja on useampi akullinen ajettuna.  :cool:
Hop-up -kilkettä tullut ostettua jonkin verran. Onneksi ostin tuon enkä mitään slässiä  :smiley:

Kyllähän tuo Blitz Slashille pärjää, mutta kävin muutaman vuoden tauon jälkeen ajelemassa PRCA:n saviradalla ja oli se aikamoista tuskaa. Toki rata oli liukas, mutta autoon on todella vaikeaa saada pitoa ja se pyörähtelee todella helposti. Noh, jos tulee sadetta, niin sitten pito radalla paranee.  :grin:

8
Jos minulla olisi tuo tilanne, purkaisin noparissa olevan liittimen. Siinä on sellaiset pienet muovikynnet, jotka pitävät metallisia putkia paikoillaan siellä muovin sisällä. Kun ne kaikki avaa, saat muovin pois. Sitten sinulla on kolme metalliputkea, joiden ympärille voit laittaa palan eristeteippiä ja sitten vain putket yksitellen toisen liittimen piikkeihin.

Tämä tietenkin edellyttää, että tiedät, mikä piikki on mikäkin.

9
Missähän mättää kun nopparista (hobbywing wp-sc8) lipo cut-off on määritetty 3.3v, mutta noppari heittää kaasun pois kun akussa olis vielä jokaisessa kennossa n.3.7v jäljellä.

Kun sieltä akusta otetaan virtaa sen jännite laskee. Sitten, kun sieltä ei enää oteta virtaa, se jännite nousee takaisin. Eli nopari voi kiihdytyksen aikana havaita jännitteen, joka on alle 3.3V ja sitten kun pysäytät auton ja mittaat, se onkin 3.7V.

Jos et saa akusta kaikkea irti, laita cut-off alemmas. Kyllä sen varmaan voi laittaa vaikka 3.1V:hen ja katsoa muuttuko mikään.

10
Minulla on Tamiya CC-01 alustalla oleva "Land Freeder" (https://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58579). Se on kestänyt aika hyvin ehkä kymmenisen akullista pihassa pyörimistä, mutta minulla on autossa 35T harjallinen crawlermoottori ja auto kulkee maksimissaan ehkä 20km/h. Eihän sen kääntymisominaisuudet paljon enempää vauhtia siedäkään.

Millaisen moottorin laitoit autoon ja kuinka kovaa ajoit sillä? En olisi yhtään yllättynyt, jos se menisi 40-50km/h vauhdista kerralla lunastukseen.

En kyllä ole varsinaisesti eri mieltä kanssasi, minustakin CC-01 alusta on huono - huonoin mitä missään minun omistamassani autossa on. Minulla se ei ole hajonnut kuvaamallasi tavalla, mutta esim. ohjaukseen ostin pari hop-up osasarjaa, ennen kuin sain sen toimimaan kunnolla.

Jos yhtään lohduttaa, niin 500€ investoinnistasi kaikki muu paitsi auto on käytettävissä uudelleen erilaisissa projekteissa. Akut, laturit, ohjaimet jne. sopii moniin eri juttuihin.

Jos haluat tarkemmin miettiä, mitä aiot autollasi tehdä, niin näillä CC-01 autoilla on oma aihe tuolla Tamiya alueella: http://rc10.fi/index.php?topic=45084.0

11
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 18.11.17 - klo: 13.58 »
Kyllä minä väittäisin, että tuo toimii. Mielestäni olen pöydällä tuollaista joskus kokeillutkin, mutta autoihin yritän yleensä saada mahdollisimman vähän johtosekoilua.

Se toimii, koska akun musta 0V = vastarin musta 0V = BEC:in musta 0V ja ne jännitteet ovat sitten suhteessa näihin.

Jos sinulla on 2S akku autossa ja 7.4V kestävä servo, niin se minusta tarkoittaa, että se servo kestää suoraan sen akun jännitteen etkä tarvitse BEC:iä. (Tarkasta jostain muualtakin.) Jotta saisit kytkennän helpoksi sinun pitäisi saada autoosi 7.4V kestävä vastari.

12
Tamiya / Vs: Apuja kaivataan
« : 29.12.16 - klo: 18.51 »
Auto on ihan vakio, sähköjä myöten 
harjaton on ilmeisesti varteenotettava vaihtoehto?itse en oo perehtyny tähä akku hommaan plussat ja miinukset lipo vs perinteinen akku?

Ok. Minulla oli joskus kauan sitten DF-03Ra ja halusin siihen lisää puhtia. Minusta paras investointi oli, kun vaihdoin NiMH akkujen tilalle Lipo akut. Tässä on pari ongelmaa:
- Osassa Tamiyan nopareista ei ole BEC piiriä vaan vastariin menevästä johdosta tulee suoraan akun jännite. Lipon jännite on liikaa servolle, joten tämä pitäisi selvittää ennen kuin teet mitään. Pitää vaan tietää tarkasti noparisi malli ja googlata.
- Tamiyan halvoissa nopareissa ei ole Lipo cut-off toimintoa, eli ne eivät katkaise menoa, kun akku on sopivasti tyhjä. Kun akun ajaa ihan tyhjäksi se menee pilalle kerrasta. Tähän on ratkaisuna se, että katsoo kellosta aikaa ja lopettaa 15 minuutin jälkeen.

Lipo akkuja voi ladata nopeammin, niillä voi ajaa kauemmin ja auto menee oman kokemukseni mukaan 20% kovempaa.

13
Tamiya / Vs: Apuja kaivataan
« : 22.12.16 - klo: 23.41 »
Moottorin vaihto edessä mitä vaihtoehtoja suosittelette gurut?
auto vanha halpis tamiya DF-02.Kulkua pitäis saada vähäsen parannettua!
en kuitenkaan ajatellu uhrata montaa satasta.

Mitkä sähköt siinä autossa nyt on?

Tamiyan perusharjalliset ja mabuchi?
Millaista akkua käytätte? NiMH vai Lipo?

Ihan hirveästi tehoa ei tuollaiseen autoon kannata laittaa, siitä menee vain voimansiirto rikki.

14
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.12.16 - klo: 18.55 »
Meneekö se niin että kun luku on suurempi niin akku on huonommassa kunnossa vai toisin päin?

Pienempi on parempi.

Mikäköhän mahtaisi olla laturin antama terveen akun luku?

Minä olen saanut esimerkiksi 10mOhmia jollain akun kennoilla. Nämä ovat sen verran pieniä vastusarvoja, että tuossa vaikuttaa jo huono latausjohtokin tulokseen. Minusta nämä mittaustulokset eivät ole olleet erityisen hyviä kuvaamaan akun laatua tai kuntoa. Varmaan niillä ihan kelvottoman akun erottaa joukosta.

(Minulla on iCharger 206B, joten ehkä senkin takia voi olla erilaisia mittaustuloksia.)

edit: mittasin pari akkua:

Vuoden ikäinen 5000mAh 2S Gens ace: 6mOhm, 6mOhm
Ainakin 4 vuotias FlightMax 4000mAh 2S (uutenakin huono): 22mOhm, 26mOhm

Akuilla on todella paljon eroa, toinen on hyvä ja vanha halpisakku.

15
No niinpä tuntuu, tilasin toisen osan ja paketti ollut tänä aamuna 30 km päässä lajittelukeskuksessa, ja arvioitu toimitusaika ennen klo 18,00 Smartpostiin, niinpä niin, nyt ilmoittaa seuranta : Lähetys on kuljetuksessa. Lähetyksen toimituksessa on havaittu viive, jota selvitetään. Toimitusaikaennustetta ei vielä saatavilla.
Kaippa posteljooni on mennyt tekemään mummoille ruokaa tai jotain muuta, eikös se posti ilmoittanut laajentavan palveluaan mm. kotipalveluun  :azn:

Sama tilanne. Ehkä SmartPost SMS palvelu on nurin? Tai jos ne kaikki SmartPost laatikot on vaan täynnä. Postin sivuilla lukee myös näin:

"Joulusesonkimme aikana emme voi selvittää lähetysten kulkua tarkemmin kuin mitä näet seurannastamme. Toimitamme lähetyksiä perille myös poikkeusjärjestelyin, esim. pakettiautomaattiin ohjattuja lähetyksiä suoraan vastaanottajille. Jaamme lähetyksiä myös viikonloppuisin."

Jos pääsisi korjaamaan polkupyörää vielä tänä viikonloppuna.  :smiley:

16
Sähköautot / Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 07.12.16 - klo: 13.46 »
Onko merkitystä onko se kiinni ajettaessa vai ei?

Ajettaessa sitä ei kytketä mihinkään. Kannattaa teipata se kiinni niihin paksumpiin johtoihin, jottei se karkaa ajossa rattaiden väliin tms. Jos ne johdot lähtevät akusta irti, on myös kätevää tehdä eri johdot ajamiseen ja lataamiseen. Sitten ajossa ei ole tasausjohtoa ollenkaan, vaan se on vain laturin johdoissa.

Teen varmaan jotain oikein.. Kävin tuosta vajaan kilometrin päästä rc-liikkeestä hakemassa laturin ja suojapussin. Laturissa on lataus- ja balanserijohdot, lämpömittari, virtakaapeli ja usb-kaapeli.

Lämpömittari on NiMH akuille - voit varmaan käyttää sitä, jos välttämättä haluat. Kun käytät laturia verkkovirralla, kannattaa irrottaa nuo hauenleuat - niiden avulla voit käyttää laturia 12V virtalähteestä.

Kuvien perusteella kaikki on menossa hyvin.  :smiley:

17
Joo on kalibroitu moneen kertaan.Viive on monta sekuntia ennenkuin tulee täydet tehot.Liitokset on vielä vähän keskeneräiset,mutta eikait se tuollain voi vaikuttaa.Sokeripalat on moottorijohtojen välissä.

Testailin vielä lisää niin välitystä lyhentämällä ongelma vähän paranee niin pystyy jo paremmin ajamaan.Tuntuu kuitenkin tuo ero sensorilliseen jotenkinkin liian isolta.Renkaat ilmassa tuntuu normaalilta,mutta ajossa nykii aina lähdössä.

Onko sinulla joskus ollut ongelmia vaikka moottori on ollut kunnolla juotettuna nopariin? (Minä en suoralta kädeltä sulkisi pois mahdollisuutta, että huonot liitokset ovat syyllinen.)

18
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 16.11.16 - klo: 21.45 »
Akussa lukee että Recommend to charge the battery pack with current of 1 to 3c eli mikä on siis isoin virta määrä amppereina?

3c*1.6Ah = 4.8A latausvirtaa. Varmaan se sen kestää ihan hyvin, jos siinä niin lukee. Nykyään akkuja saa usein ladata aika hulluilla virroilla.

19
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 14.11.16 - klo: 12.49 »
Aloitteleva harrastaja Tampereelta kaipaisi apuva uuden akun ja laturin hankintaan eli vanha on Nikko 9,6V / 650 mAh. Mistähän näitä voisi lähteä hankkimaan, kun netistä ei oikein löytynyt? Pääsis sitten autoa tuunaamaan, kun sais vähän virtaa kehiin...

Noissa Nikoissa on se paha puoli, että ne on aika suljettu systeemi ja jos et saa niitä ostettua lisää voi tilanne olla aika vaikea. Näissä harrastuskäyttöön tarkoitetuissa RC-autoissa on paljon avoimemmat systeemit, jolloin niihin voi paremmin vaihtaa varsinkin sähköosia muilta valmistajilta.

Hain googlella sanoja "nikko 9.6v batteries" ja sain monta osumaa ebaystä. Siellä oli montaa eri mallista "Nikko" akkua myynnissä. Ehkä joku niistä on sellainen kuin sinulla? Voit myös laittaa tuonne foorumin ostetaan osastolle ilmoituksen.

Jos sinulla on rikkinäinen akku, voit myös yrittää korjata sen. Avaat akun ja katsot, mitä on sisällä. Toden näköisesti siellä on AA-patterien näköisiä pötkylöitä. Niiden tilalle pitää jostain saada uusia NiMH akkuja. Tavallisia akkuja on todella vaikeaa juottaa: on parempi etsiä akkuja, joissa on juottamiseen tarkoitetut siivekkeet.

Onnea matkaan!

20
Koitan rakentaa itselleni GT-12 autoa. Mistä säännöissä mainittuja koreja saa ostaa? Suomalaisissa kaupoissa on tarjolla Protoform PFM-12 GT-12 koria, mutta missä ne kaikki muut ovat?

Olen löytänyt koreja parista ulkomaisesta kaupasta, jotka eivät toimita Suomeen, mutta nyt on google koluttu. Kiitos avusta.

21
On RC-autoillekin renkaita, joissa on paisumista estävät vahvikkeet. Englanniksi se ovat belted renkaita. Ainakin HPI Blitzin mukana tulevat SC renkaat ovat tällaisia.

En tiedä saisiko vastaavia monstereille.

22
Sähköautot / Vs: Mikä sähköauto ~ 200 eurolla
« : 09.11.16 - klo: 12.58 »
Suurin osa noiden Tamiya autojen aluhipo-osista on turhia, mutta esim. nivelvetarit ja iskarit ovat ainakin minun autoissani olleet erittäin tärkeitä parannuksia. Kannattaa katsoa, mitä se "melkein kaikki" tarkoittaa.

edit: jaa niin ja toinen asia. Tehokkaammat sähköt eivät ole aina pelkästään hyvä asia.. ainakin DF-03 alusta ottaa aika pahasti turpaan 10t moottorilla. Jos haluaa, että osat kestävät käyttöä, kannattaa tyytyä hiukan hitaampaan menoon. Ajo-ominaisuudetkaan eivät oikein noilla tehoilla enää riitä, voi olla, että buggy muodossa riittää vähän paremmin.

Onko uusikin hiilettömillä sähköillä?

Ei ole. Harjalliset on ja ei tule servoa tai radiota.

23
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 06.11.16 - klo: 17.32 »
Sain viimeinkin kuvattua ajoa uudella radalla edes jotenkuten.

Aika rakeiseksi menee, kun aukon pitää olla niin pieni.

Tuotantoarvot videolla nollassa. :cry:

24
Kaikki on iskussa, ei kun mukaan ajamaan vaan.  :cool:

DSC_0037 by pijokela, on Flickr

25
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 06.11.16 - klo: 17.03 »
Sain lopultakin otettua kohtuullisia kuvia liikkuvista RC-autoista, joten laitan ne tänne. Autot ei valitettavasti omia vaan kerhokavereiden. Saa olla kohtuullisen lyhyt valotusaika, että onnistuu.




27
RC-kerhot ja -radat / Vs: RC kerhot Tampereella
« : 16.10.16 - klo: 22.54 »
Nyt on taas tulossa avattu tasainenkin autorata Tampereelle:
http://rc10.fi/index.php?topic=97757.msg803399#msg803399

Jos asia yhtään kiinnostaa, niin laita yv:tä ja lisään sinut kerhon alueelle.  :smiley:

28
Uusi mattorata rakenteilla Pirkkalaan:
http://rc10.fi/index.php?topic=97757.msg803399#new

Rata on edennyt hyvin. Jos haluaa ajamaan, ei kun YV:tä minulle ja lisään teidät meidän keskustelualueelle.

, on Flickr

Matot lattialla. by pijokela, on Flickr

Sanoisin, että seuraavaan talkoopäivään kannattaa ottaa auto mukaan. :D

29
Tampereella mattorata Pirkkalassa :smiley:

Rata on purettu pois kesän ajaksi, syksyllä katsotaan uudestaan.


30
Schumacher / Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 11.10.16 - klo: 20.53 »
SupaStox autosta on tullut pari uutta versiota, olisiko mielipiteitä siitä, mikä versio nyt kannattaisi ostaa mattoautoilun aloittamiseksi?

http://www.rcm.fi/rc-autot/rakennussarjat/schumacher.html

Onko järkevää ostaa vanha versio vai onko ATOM versio paljonkin parempi? Ja miten on ATOMin parempi, 60€ kalliimpi versio, onko diffi sen arvoinen?

Olisin kiitollinen tiedoista tai edes arveluista!  :azn:

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 43