Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Potski

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9
31
Moi,

Heads uppina kaikille, nii ehditään varautua työhanskoilla ja saappailla.

Laitetaan rata kunnolla kuntoon ei ensi, mutta seuraavalla viikolla loppuviikosta. Joskus 7-13.5 siis, tarkemmat päivät selviää kun saadaan säätiedotusta tarkemmaksi. Tavoite duunata siten että saa kaikki sitten treenata huoletta Turun kisoihin. Rata tullee olemaan tuolla viikolla 2-3 pv kiinni.

 Ohjelmassa seuraavaa:

 - saadun palautteen perusteella muutos oikeaan laitaan
 - varikon siivous ja järjestely siten että saadaan sähköt joka pöytään
 - radan vesiurien ja viimeisten routavaurioiden korjaukset
 - turffitetaan suoran jälkeinen ensimmäisen hypyn nousumäki

Samppa

Joko päivät tarkentuneet?

Moi,

Talkoillaan pe-la, jos homma jää vielä kesken, jatketaan sitten sunnuntain puolelle. Kaiken järjen mukaan pitäisi valmista olla jo lauantai illasta.

Ilmoittelen tarkempaa aloitus aikaa lähempänä, mutta aamusta iltaan molempina päivinä.

Helatorstaina rata siis auki ilmiömäiselle tulitukselle kalustoon katsomatta.

Samppa

32
Moi,

Heads uppina kaikille, nii ehditään varautua työhanskoilla ja saappailla.

Laitetaan rata kunnolla kuntoon ei ensi, mutta seuraavalla viikolla loppuviikosta. Joskus 7-13.5 siis, tarkemmat päivät selviää kun saadaan säätiedotusta tarkemmaksi. Tavoite duunata siten että saa kaikki sitten treenata huoletta Turun kisoihin. Rata tullee olemaan tuolla viikolla 2-3 pv kiinni.

 Ohjelmassa seuraavaa:

 - saadun palautteen perusteella muutos oikeaan laitaan
 - varikon siivous ja järjestely siten että saadaan sähköt joka pöytään
 - radan vesiurien ja viimeisten routavaurioiden korjaukset
 - turffitetaan suoran jälkeinen ensimmäisen hypyn nousumäki

Samppa

33
Moi,

Käytiin tänään pienellä poppoolla paikkailemassa reikiä, jyräilemässäpahimpia paikkoja ja keräilemässä talven nostamat kivet pois. Rata olis ajokunnossa jahka se kuivuu.

Kaikkia talvivaurioita ei saatu vielä korjattua, kun ei ollut kaikkia työkaluja käytettävissä, mutta korjaillaan kevään mittaa.

Toistaiseksi ei muuta kun ratamaksut kuntoon ja kovaa ajoa!!

Samppa

34
Moi,

Mä puhun nyt polttiskrossin näkökulmasta, kun niitä (SM) kisoja olen eniten viime aikoina kiertänyt. Vertaan rahalle saamaani vastinetta muissa kisoissa saamaani vastineeseen (EOS, DHI Cup, WJ jne).

Viime vuosina on ollut ruokahuolto todella hyvä. On ollut lihistä makkaraa ym höttöä, mutta myös kunnon ruokaa. Ainakin itselläni energiat loppuu ihan tyystin jos pitäisi yrittää lihiksellä ja hodarilla päivä elää. Keskimäärin M-8 kisoissa viime vuosina ruokahuolto on ollut hyvää, eikä siitä voi valittaa.

Kisojen aikataulu on aika hyvä ja ajaa saa aika reilusti päivän kisaksi. Välillä ei kelille ole voitu mitään, mutta se ei ole kilpailun järjestäjän vastuulla.

Radat ovat valitettavasti usein muuttumattomia SM-kisaan. Tästä kuitenkin hatunnosto Jyväskylän jätkille parilta edelliseltä kaudelta, jolloin rataan on tehty edes pieni muutos juuri tai vähän ennen kisaa. Pieneltä porukalta hieno veto. Itsekin olen ratoja ollut kunnostamassa kisaa varten eikä muutos todellakaan tunnu realistiselta joka kerta (ulko rataan), mutta täydellisessä maailmassa kokisin, että rata olisi joltain osin uusi kisassa.

Kuulutukset ja tuomarointi ovat vaihtelevia. Välillä hyviä, välillä vähemmän hyviä. Näiden kanssa on aina pärjännyt.

Tälle vuodelle aikatauluun otettanee mukaan juniori ja ”b-finaali”. Vaikken itse junioriosastoon enää kuulukkaan, eikä omaa junioria ole, tämä on mielestäni erittäin tervetullut uudistus ja lisää merkittävästi saamaani vastinetta rahalle. Samoin tuo ns. ”b-main”, jolla saadaan aiemmin pudonneille potentiaalisesti lisää ajoaikaa. Nämä ovat mun mielestäni juuri niitä juttuja joilla kisoja tehdään juuri kilpailijoille.

Isoin jäljellä oleva ongelma liittyy mun mielestäni hetkittäiseen turhaan nipottamiseen. Tämä koskee kaikkia luokkia, ei pelkästään polttiskrossia. Otetaan esimerkkejä. Jos yhdellä kuskilla erässä ilmenee ponderi ongelma parilla läpillä, sen sijaan että lyödään ongelman kohdannutta kuljettajaa sääntökirjalla otsaan ja hoetaan mantran tavalla ”ponderi on kuljettajan vastuulla”, lisätään selvät tuplahitti tapaukset kuljettajan tulokseen ja jatketaan kilvan ajoa. Jos joku paskoo autonsa lämppärissä (etenkin juniori) ja vika on kohtuu nopeasti korjattavissa (2-4min), en näe mitään syytä miksei tätä voida odottaa. Polttiskrossissa tätä harvoin näkee, ja silloinkin on olemassa kymppi, mutta noin niin kuin esimerkkinä. Tollasilla pienillä jutuilla tulee kuljettajille fiili reilusta pelistä, reilussa hengessä. Silloin yleensä on kivempi vääntää tosissaan kilpaakin kun tietää että vedetään kaikkien kannalta reilusti.

Noilla pienillä parannuksilla yleiseen rentouteen ja joustavuuteen sekä pienellä lisäpanostuksella ratoihin ja/tai rata-alueisiin mun mielestä polttiskrossi kisa on äkkiä 40€ arvoinen. Olettaen etä juniorifinaaleja ja ”b-maineja” todella järjestetään kisoissa.

Isoin syy omalla kohdallani miksi EOS, DHI ja vastaavat kisat tuntuvat jälkikäteen hyvältä sijoitukselta liittyy lähinnä seuraaviin: aina huippu rata, reilu ja rento meininki mutta samalla kova kisa. Ruokahuolto ym tietysti ovat kunnossa niin niistä ei jää mitään hampaankoloon.

Vaikka aina välillä siltä näyttää ja tuntuu, ei meillä asiat huonosti ole. Pienillä parannuksilla kisatapahtumiin meidän peruskisat alkavat olla jo ihan huippuluokkaa. Toki on vuosien varrella tullut vastaan kisoja joista on jäänyt lähinnä ”rahat pois tyhmältä” -fiilis, mutta ne ovat olleet harvassa.

Samppa

35
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 2018
« : 03.04.18 - klo: 14.33 »
Moi,

http://www.eartec.com/ultralitepg1.html

Näitä käyttivät vetomiehet Neossa. Saa eri uudelleen brändäyksillä.

Samppa

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 2018
« : 02.04.18 - klo: 19.29 »
Headsetit on sallittu jo viime kaudesta lähtien.

Herää kysymys miksen herännyt asiaan jo viime vuonna..

Kiitos nopeasta vastauksesta. Oletettavasti siis EFRA speksien mukaiset vehkeet sallittuja (alle x tehoiset, vain toinen korva jne.)?

Samppa

37
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 2018
« : 01.04.18 - klo: 22.36 »
Moi,

Silmäilin läpi nopeasti, eikä osunut silmään.

Miten suhtaudutaan headsetteihin? Toivoisin ja olettaisin että mennään EFRA säännön mukaan ja sallitaan nyt Neossakin nähdyn kaltaiset yhden korvan headsetit?

Nimimerkki Ettei aina tarttis huutaa

38
Moi,

Mattokrossibaana on saatu otettua käyttöön onnistuneesti. Tiettyjä juttuja on huomattu ja korjattu ja paikat ovat pysyneet melko siistinä. Ei muuta kun kovaa käyttöä. Joillekin aloittelijoille oli jäänyt kuva, että rata on vain hardcore käyttöön. Tämä ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa ratamaksun maksanut saa radalla ajaa käyttöön sovletuvalla kalustolla. Mattoradoilla (touring tai krossi) on kuitenkin erittäin tärkeää muistaa tarkistaa ja kiristää kaikki pohjan ruuvit. Näin matot eivät turhaa ala repeillä.

Huomenna junaillaan muita ratoja vastaavat ajovuorot kelloineen radalle, jotta kaikki pääsevät kruisailemaan uusissa huippupuitteissa. Laitetaan ajovuorot kiertämään samalla kierrolla kuin muillakin radoilla, niin ei synny sekaannuksia.

Samppa

39
Fullspeed RC Circuit dö Carpee grand opening huomenna!

Tänään siellä on ilmeisesti päästy ottamaan vähän ensi makuja, mutta huomisesta alkaen rata on virallisesti auki. Hauskanpito sallittu, paikkojen tahallinen paskominen kielletty! Jos rata hajoaa sinun takiasi, korjaa jälkesi. Radan hajoaminen käsittää levähtäneet reunaputket, levähtäneet hyppyrit, rikkoutuneet matot jne. Jos et tiedä miten korjata, kysy. Pää asia että baana pysyy hyvässä kunnossa niin on kaikkien sitten kiva harrastaa. Rata on täysin talkoovoimin rakennettu ja siihen on uponnut satoja työtunteja, pahimmillaan yötä myöten. Vähintä mitä voit tehdä radankäyttäjänä on huolehtia että paikat jää kuntoon sinun jäljiltäsi.

Päivittelen nimenhuutoon aamusta/tänään illalla oman aikatauluni. Villi veikkaus on että puolilta päivin on ovet auki. Ratamaksut kuntoon ENNEN ajoa!

Jos matot ja krossarit yhdistettynä aiheuttaa suunnatonta kipristelyä sielussa tai aiheuttaa muuten epämiellyttävää hiertymää nivusissa, voi hyvin pitäytyä hallin toisessa päässä. Pidetään homma hauskana kaikille, nyt siihen on vähintäänkin hulppea mahdollisuus kun on radat joka makuun ja joka autolle.

Samppa

//EDIT//

Kaikki mekkauspaikat edelleen vanhalla paikalla! Pöytiä ei viedä verkkoseinän ratojen puoleisille alueille. Vaikka harrastellaan eri radoilla mahdutaan kyllä kaikki samalle alueelle leluja ruuvaamaan. Kävelymatka sitten kunkin mieleiselle radalle ei ole varmastikaan kellekään ylitse pääsemätön.

40
Moi,

Hakkilan tulevan mattoradan talkoot jatkuu torstaina. Tarkempi työlista Fullspeed RC facebookissa. Karri ja Toni ovat paikalla joskus iltapäivästä, itse pääsen tontille viiden tienoilla. Oma akkukone on avuksi, ristipää sekä torx 20-25-30 päät tarpeellisia.

Samppa

41
Toivottavasti pysytään betonissa kun betoniradalla ajaminen on vaan niin mahtavaa!!! Mattoradalla ei millään saa kunnollista krossituntumaa, ei millään.

Kyllä betonilla ajaminen muistuttaa enemmän driftausta kuin krossia.

Viikonloppuna on sitten osallistujamäärältään talven isoimmat driftikisat tulossa.

Ja kahtena edellis kautena meillä oli kauden suurimmat puppelihyppely kisat. Pointti oli?

42
Moi,

Kisapaikalla on tarjolla Ritun maailman parasta nakkikeittoa, ja hodareita, sämpylää, kaffetta, karkkia, suklaata ym perus tarvetta. Kenenkään ei tartte olla nälissään, niin saadaan kaikista maksimi suoritus ulos!

Tervetuloa kisaamaan ja katsomaan kerhon nimen mukaista takuulla vauhdikasta vääntöä!

Samppa

43
Moi,

Vielä muistutuksena tänne, touring rata muutetaan torstaina kisa kuntoon C-12/GT-12 kisaan. Toivottavaa olisi, että mahdollisimman moni kuski joka ei kisaan osallistu kävisi ajamassa torstaina illasta tai perjantaina. Perjantaina voi olla pieniä häiriöitä ajamiseen kun/jos hommaa jää vielä perjantaille.

Samppa

44
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« : 10.11.17 - klo: 07.34 »
SM-kisan lisäksi järjestettäisiin kansallinen sarja, 3-4 kisaa, jotka ajettaisiin tämän kesän kaltaisilla SM-sarjasäännöillä.
Miksi jättää toimivaksi todettu FO formatti pois ? SM säännöillä samat kaverit tahkoaa A-finaalin lähes kaikissa kisoissa mihin osallistuvat ja loput jää nousufinaalien jälkeen odottelemaan kotiinpääsyä.

Kenelle kisoja ja sarjoja tehdään ? Vakavissaan voittoa ja kv menestystä hakeville vai sille harmaalle massalle kun lähtee kisoihin huvin vuoksi viettämään hauskaa päivää ja samalla ajamaan.
Molemmille ryhmille pitää löytyä kisat ja sarjat, jos toinen noista menetetään kärsii koko laji.

Moi,

Tuo Jukan mallihan tuo nimenomaan lisää mahdollisuuksia tuolle "harmaalle massalle".

Riittävän isossa tapahtumassa (kerta SM tai joku muu ismopi polttispenojen kokoontumisajo) voidaan helposti järjestää aikataulun puitteissa junnufinaalit, ehkä jopa kahteen kertaan tai jakaa junnut kahteen finaaliin, jolloin myös aloitteleva juniori osasto saadaan ajamaan tasapäistä kilpaa. Lisäksi on varsin mahdollista ajaa esim 40+ finaali, ja esimerkiksi LCQ (Last Chance Qualifier). Tälllöin kaikki ne kuljettajat joiden tie normaalisti nousisi pystyyn 1/2 finaalin tai ehkä jo 1/4 finaalien jälkeen, saisivat lisää vastinetta rahalleen. Tälle "harmaalle massalle" saataisiin näin lisää ajoa ja tiukkaa kisaa ns. "oman tasoisten" tai "samalla tavalla harrastavien" kesken. Nykymuotoiset kisaformaatit eivät tätä aikataulunsa puolesta mahdollista. Kilvanajo on kuitenkin käsittääkseni se miksi tämä on monelle hauskaa - tällaiset suuremmat kisat mahdollistavat isommat kilvan ajominuutit koko porukalle. Ei tarvitse tyytyä pelkkien alkuerien tahkoamiseen.

Referoimassasi Jukan mallissa on myös olemassa F-O sarja - lisenssitön sarja, johon vain osallistuisi aiempaa enemmän kuljettajia. Nykymuotoisenaan mielestäni isoin ongelma on liian suuri kisamäärä. 8 kisaa tarkoittaa automaattisesti sitä, että kuljettaja valitsee ajamansa kisat. Tämä tarkoittaa että jo ennestään pieni porukka pirstaloituu kahden sarjan välille entistä pahemmin. Tätä pirstaloitumista pitäisi mielestäni pyrkiä estämään kaikin mahdollisin tavoin ja luomaan tapahtumia, joissa koko tuo massa saa vastinetta rahalleen.

Mitä tulee itse kerta SM malliin, mä olen sitä mieltä, että homma saataisiin toimimaan, mikäli myös M-8e ja M2-10 sekä M4-10 olisivat rinnalla samalla tai samankaltaisella formaatilla. Kaikilla luokilla sitten oma lisenssitön, helpommin lähestyttävä sarja siinä rinnalla. Tällöin saataisiin "lisenssimaksulle" potentiaalista vastinetta 3 kisan verran ja toivon mukaan kuljettajia ajamaan luokkia ristiin. Tällä mallilla saataisiin oletettavasti myös kilpailujen tasoa nostettua/levitettyä entisestään. Tarkoittaen sitä, että kun massaa kisoihin saadaan enemmän, suuremmalla todennäköisyydellä jokaiselle löytyy oma "nemesis" jonka kanssa saa vääntää todella tiukkaa kisaa. Näin ollen kaikki kenelle tuosta kasvaneesta massasta oma kilpakumppani löytyisi saisivat parempaa vastinetta rahalleen. Kuten joku sanoikin, kilpailemisen/harrastamisen kuuluu olla kivaa, ainakin itselleni se on kivaa silloin kun saan oikeasti ajaa kilpaa enkä vain kierrellä rataa jollain omalla "no mans landilla" jossa eteenpäin on matkaa 15s ja taakse samat. Mitä suurempi massa kisoissa on ajamassa, sitä tiukempaa kilvanajo luonnollisesti on.

Ja palatakseni Teron huoleen F-O sarjasta ja SM kisojen aina samoista kärkikuskeista. Jukan kuvaamalla mallilla todennäköisesti kävisi niin, että osa kärkikuskeista ajaisi edelleen pelkkää "pääluokkaansa" koko kesän. Tämä osa tulisi siis tuonne F-O sarjaan hämmentämään, mutta myös opastamaan aloittelevia/uusia kuljettajia. Toinen osa kärkikuskeista panostaisi mitä todennäköisimmin aina seuraavaan arvokisaan (seuraavan luokan kerta SM tai joku tuleva ulkomaan kisa), jolloin F-O sarjan A-finaali ei olisi automaattisesti "esitäytetty". Vapaampi kilpailusarjan formaatti mahdollistaisi myös enemmän tilanteen mukaan elämisen. Lisenssitön luokka olisi myös helpompi lähestyä. Mikäli kerta SM:nkään jälkeen ei ole oikeasti mahdollista ajaa useamman luokan SM kisaa, niin en näe suurta lisäarvoa nykyiseen.

On myös edelleen kuljettajia jotka eivät periaatteen tai muun syyn vuoksi halua ostaa lisenssiä pienoisautoiluun. Tämä porukka on usein aloittelijoita tai uusia kuljettajia tai muuten harrastajia jotka voisivat tarvita hieman enemmän apua. Mikäli kärkikuskit (usein kattavin tietotaito autojen tekniikasta) eivät aja samassa tapahtumassa kuin nämä aloittelevat/harrastelevat kuljettajat, eivät he koskaan saa parasta mahdollista supporttia. Tämänkin vuoksi olisi erittäin tärkeää saada koko meidän käytettävissä oleva harrastaja massa ajamaan samoissa tapahtumissa, eikä pirstaloittaa porukkaa entisestään. Harrastuksesta pitäisi saada helpommin lähestyttävää ja hyvä support on olennainen osa lähestyttävyydessä.

Mitä tulee lisenssin hintaan, niin eikö jo nyt ole mahdollista ostaa kertalisenssi hintaan 10€tms. Jos haluaa ajaa vuodessa vain sen yhden kilpailun johon lisenssi vaaditaan, ei tämä enää kovin kummoinen hinta ole.

Samppa

45
Oliskohan ollu mitenkään mahdollista ilmottaa turistiradan muutostalkoiden ajankohdasta? Tuhlattiin ilta melko tehokkaasti kun piti alottelevan kuskin kanssa tulla alottelijoiden illalle ajamaan kun teillä tämmönen hienous on. Mutta olipahan melkonen pettymys kun paikalle tullessa puretaan rataa ilman mitään ilmotusta. Matkoihin pelkästään tuhlaantuu jo pari tuntia ja koska mukana on pieni lapsi niin yömyöhään ei ole mahdollisuutta olla.

Moi,

Olisi ollut mahdollista ja olisi pitänyt ilmoittaa. Unohtui kaikessa tohinassa. Fullspeed RC:n onroad porukalla on oma watsap ryhmä, jossa näistä asioista on aiemmin sovittu. Aikaisempina vuosina (ja pääsääntöisesti tänäkin vuonna) onroad radalla ei ole ollut muita kuin tuohon aktiiviporukkaan kuuluvia. Siispä aikaisempina vuosina keskustelu tuolla omassa ryhmässä on riittänyt. Nyt selvästikin kuskimäärät ovat sen verran kasvaneet, ettei tämä selvästikään tavoittanut kaikkia osallisia. Hoidettiin homma huonosti, ei auta muu kuin nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi.

Kasvukipuja, joista otetaan jatkossa taas opiksi! Toivottavasti nähdään jatkossa radalla paremmissa tunnelmissa.

Samppa

P.S Jos jatkossa tulee vastaava tilanne eteen, tule rohkeasti ihan paikan päällä sanomaan. Saadaan varmasti järkättyä vaikkapa osa radasta nopeammin ajokuntoon, jotta ei tule hukkareissua ihan tyystin.

46
Ok. Kiitos tiedosta, enpä sitten suuntaakaan sinne.

Samppa

47
Rossirata suljettu ensiviikon ratatalkoiden johdosta.

Moi,

Pahus. Eli ensi viikonloppunako ei pääse enää matolle ajamaan?

Nimim. Posti tyri renkaat, enkä viime vkl päässyt.

Samppa

48
Onko touring-radalla mitään mieltä ajaa 1/12 autolla?

Moi,

Meitä mattis harrastelijoita näyttää olevan ensi talvena muutamia pk seudulla. Toivottavasti/eiköhän tämäkin osa porukasta huomioida radassa.

Nimim. All-new mattis odottaa kasausta kotona

Samppa

49
Eihän mattoa ole suljettu kokonaan pois tältä talvelta. Jos löytyy renkaat jotka kestää matolla ja niillä ajetaan myös wj kisa niin ehkä matot tulee siinä kohtaa takaisin. Onhan se kuitenkin helpoin alusta ylläpitää.

Halliin on varmaan kumminkin tulossa eos matto toiselle radalle niin kyllä Suomessakin päästään vielä eossia treenaa jos haluaa.

Moi,

Siinähän se kombo tulikin. Kyllähän tuo aika pitkälti tarkoittaa että tää kausi mennään näillä, tulevaisuudessa tilanteen mukaan. Wj kisa tulee hirveällä vauhdilla joka vuosi, jotta siihen löytyisi rengas joka toimii ja joka on järkevä sarja organisaation kannalta, pitäisi rengasta päästä testaamaan. Jokainen muistaa mitä kävi viime talvena kun mentiin suoraan "maailmalta" tulleiden testitulosten pohjalta. Tuota "the rengasta" tulisi saada myös riittävä määrä Suomeen ennen ajettavaa kisaa. Jotta rengasta pääsis testaamaan pitäis olla paikka testata.

Eikä siinä sen kummempaa nyt mennään näin ja jokainen valitsee sitten itselleen mieleisen harrastusmuodon.

Samppa

50
Tällainen osui silmään kun katteli Hudy-areenan sivuja:

https://www.facebook.com/HudyArena/photos/a.494905503853672.119335.494531220557767/1638946669449544/?type=3

Ei oo sielläkään EOS-ryijyä enää,, vaan rata jollainen olisi mahdottoman komea myös suomessa!!!

Saviradat sisällä 1/10 ja 1/8 sähkövehkeille!!!

Moi,

Ikävä tuottaa pettymys, mutta kyllä ne matot siellä edelleen on. Eri hallissa vaan. Pappa Hudy on vaan sen verran kova jätkä että kun näki tarpeen savibaanalle, pykäs uuden hallin vanhan viereen ja sinne savibaanat.

Hienoahan savella olis sisällä ajaa, mutta ei sekään ihan ongelmattomaksi alkanut muodostua kun sitä tuohon Fullspeed tulevaan halliin alustavasti selviteltiin.

Samppa

51
Toi viiminen pointti kiteyttää hienosti et miten kehittävää tappopitomatolla ajaminen on... Auton ei tartte olla säädetty sinnepäinkään, rengas voi olla mitä tahansa,,, ja ajo kulkee...

Ja kun kesä tulee, siirrytään tappopidolta pois niin sormi menee suuhun kun autolle pitäis edes hiukan osata tehdä jotain että ajo sujuisi...

Olen mattojen kannalla ehdottomasti.

Oma näppituntuma on että ajotaidot kehittyy talvella parhaiten matolla.

SC autoissa pito ja kulut saatiin pienennettyä traxxas renkaalla.

Aloittelijalle on paljon helpompaa ajaa matolla, ei tarvii olla just oikea rengas ja säädöt niin voi silti kiertää rataa.

Tahallaan väärin ymmärtäminenkin on taito :D...

Voitaisko jo kohta jättää tää kiihkoilu puolesta ja vastaan ja ihan oikeesti keskustella aiheesta? Isot miehet, munat ja kaikki.

Voidaan kaikki myös kerralla unohtaa väitteet miten puhutaan "jonkun suuremman joukon äänellä". Ei puhuta, jokainen tässäkin keskustelussa puhuu omasta näkökulmastaan joka on enempi vähempi värittynyt.

Itseäni edelleen ihmetyttää monet epäloogisuudet mitä tähän pitoasiaan on liittynyt (oli sitten ulkona tai sisällä, matolla tai savella). Olen kuullut usein väitteen, että jos osaa ajaa virituristia kovaa, osaa ajaa pienellä reeniä luokkaa kun luokkaa hyvin. Olen kuullut myös väitteen että jos krossiradalle laitetaan matot kehittyminen loppuu, koska ajamisesta tulee kuten touringia mutta hypyillä. Nämä väitteet olen kuullut usein jopa samasta suusta eri päivinä. Tässä on ihan älytön ristiriita.

Olen kuullut myös monen ihan aloittelijan suusta tuon baristan väitteen, että on "kiva ajaa, kun ei ole ihan niin tarkkaa, jotta voi kiertää rataa". Olen myös kuullut tälle vasta-argumentin mikä tässäkin heitettiin, jotta sitten ei opita ja ollaan pulassa ja että aloittelijalle on parempi kun ajaa liukkaalla väkisin ja pyörii ympyrää. Näin saadaan kuulemma lisää harrastajia, koska ihmiset oppii enemmän. Mitä jos se neljättä kertaa radalle spinnailemaan tullut kyllästyy ja lopettaa, koska "ei tartte ajaa"? Kenen etu se on?

Joskus tämä keskustelu jatkuu vielä seuraavasti:

 - Matoilla ajaminen on terveestä, koska jos auto ei ole nappiin säädetty se vaan sinkoilee ympäriinsä kun yrittää ajaa täysillä

Johon mattojen puolesta kiihkoilija vastaa:

 - Matolla oppiikin säätämään autoa kun pitää olla just eikä melkeen päästäkseen todella kovaa

Huomaako kukaan muu ihan älytöntä epäloogisuutta näissä argumenteissa? Täällä porukka huutelee faktan perään ja latelee fiilispohjalta mitä sattuu. Ihan molemmin puolin pöytää.

 Mun näkökulmasta faktaa on se, että:

 - Hyvistä treenioloista tulee suuremmalla todennäköisyydellä hyviä lajin harrastajia
    - Hyvät treeniolot tarkoittaa myös muutakin kuin vaikkapa radan pintamateriaalia
 - Ihminen pysyy mukavan ja hauskan harrastuksen parissa todennäköisemmin kuin tympeän lajin parissa
 - Bunkkerissa kävijämäärät olivat selvästi pienemmät kuin Tiksissä
    - Siitä ei ole faktaa mistä tämä johtui, mielipiteitä tästä on sitäkin enemmän
 - Sekin on faktaa, että viime kautisella renkaalla käytetyllä EOS matolla rengaskulu oli todella suuri
    - Siitä on myös faktaa, että tähän on tulossa muutos, mutta muutoksen suuruudesta ei ole vielä kuin puheita
 - Jotta harrastuspaikka ei lähde alta, pitää kulut saada katettua
 - Maailmalla trendi on kovempaan pitoon useassa luokassa
 - Mattoradan ylläpito on huomattavan paljon helpompaa kuin lattiabaanan - etenkin kun kävijämäärät kasvaa
 - Suomessa ajetaan suurin osa vuodesta/kilometreistä sisällä, joten ois hirveen kiva jos harrastaminen olis sillon mielekästä
 - Yhdessäkään mattokisassa krossissa ei ole ollut ns. "öljygatea" tai spekulaatiota pitoaineista
 - Tiksin kaakeliaikaan takaveto auto (krossi tai korri) oli aika harvinainen näky
 - Harva osaa suhtautua tähän(kään) asiaan kiihkoilematta, tuskin minäkään

Fullspeed hallitus on ehkä nähnyt näitä faktoja, ehkä joitain muita, päätöksiä tehdessään ja niiden perusteella tehnyt ratkaisunsa. En jaksa uskoa että tähän monenkaan "aktiivin" harrastaminen kokonaan kuolee. Jollain ehkä vähenee talveksi, tai ulkomaan kisat talvella vähenee tai jotain muuta. Suomeen tuskin myöskään yhtäkkiä kehittyy lukemattomia uusia huippukuskeja, vaikka betonilla kuulemma oppiikin lähes jumalaiseksi kuskiksi. Kuljettajien taso tuskin myöskään radikaalisti romahtaa.

Toivottavasti omassa hallissa saadaan riittävästi ratoja ja ratojen väliin äänieristetty lukittava väliseinä.

Samppa

52
Yhdyn kyllä Viljamin näkemykseen.

On jotenkin niin ihanan hassua, miten ihmisten näkökulma (en tarkoita nyt ketään yksittäistä ihmistä suoraan) riippuu pitkälti siitä mikä omaa etua parhaiten ajaa, mutta silti oma näkökulma perustellaan jollain ylevämmällä tarkoituksella.

Yleisessä keskustelussa olen tämän vuoden aikana kuullut samalta porukalta ihmisiä esimerkiksi että eos matolla ei voi ajaa, eikä kv-oloja vastaavat olot ole riittävä peruste niiden säilyttämiseksi. Kuitenkin ulkoradoille olisi syytä saada kovempaa pitoa/käsittelyä, jotta olot vastaisivat paremmin kv oloja. Olen kuullut samat väittämät myös toisinpäin. Sama juttu tuossa touring radan poisjättämisessä.

Mä olen sitä mieltä, että jos/kun mahdollisuus on, pitäisi olot saada vastaamaan mahdollisimman hyvin kv oloja. Oli kyseessä touring, krossi, puppelihyppely tai joku muu nysväys, ulkona tai sisällä. Jos mahdollisuutta ei ole, mennään sillä mikä parhaiten sopii silloiseen tilanteeseen. Jokainen sitten itse valitsee omalle kohdalleen sopivimman harrastusmuodon.

Mitä tulee betoniin/mattoon, mua kyllä harmittaa mattojen pois jäänti, mutta jos kerho katsoo ettei niiden säilyttämiseksi ole perusteita, niin sitten niin ei ole. Toivon todella että saadaan betonibaana pelaamaan, mutta mulla ei siihen ylläpitorumbaan ole enää Tiksin jälkeen mielenkiintoa eikä töiden puolesta edes mahdollisuutta. Toivottavasti radasta saadaan myös sellainen ettei takavetoluokat täysin kuole (kuten tiksissä). Niihin on kuitenkin kamalan helppo ja melko edullinen tulla uuden harrastajan mukaan. Takavetoauton "kisakunnon" säilyttäminen on myös merkittävästi helpompaa ja halvempaa kuin nelivetoauton.

Joku heitti myös ettei kv olot kotisuomessa parantaneet kv kisojen tuloksi, koska "parhaan suomalaisen kotirata oli betonilla". Tämä on sinällään totta, mutta jos katsoo koko Suomi porukan sijoituksia kautta linjan, tulokset kohenivat parissa vuodessa merkittävästi. Myös kisapaikoille ihmisten mielenkiinto suomalaisia kuskeja kohtaan kasvoi tuon muutaman vuoden aikana selvästi. Osa tulee varmasti kisakokemuksesta, osa tulee varmasti yksittäiten kuskien huimasta menestyksestä, mutta osa ansiosta kauttalinjan tulosparannuksesta kuuluu varmasti harjoitusoloille. Yksittäisiä esimerkkejä löytyy aina, mutta kun tarkastellaan koko kuvaa, on selvä trendi havaittavissa.

Aivan sama jos katsotaan vaikkapa huippujalkapalloa. Aina silloin tällöin jostain slummista spotataan yksittäinen huippu, mutta suuri osa huipuista tulee edelleen eri seurojen akatemioista. Kun huomioidaan slummeissa pelaavien määrä ja akatemioissa pelaavien määrä, aletaan puhua huimasta erosta todennäköisyydessä tulla huipuksi. On ihan turha väittää ettei hyvistä harjoitusoloista ole parempi mahdollisuus huipulle kuin mitä huonoista oloista. Kaikki on silti mahdollista.

Samppa

53
Moi,

Polttisrata on kerhon nimen mukaisessa kunnossa. Kannattaa tulla vähän kauempaakin jahtaamaan rataennätyksiä uusitulla radalla! Ratamaksut kuntoon ennen radalle menoa ja paikat siistiksi omien ajojen jäljiltä.

Samppa

54
Moi,

Pahoittelut myöhäisestä ilmoituksesta, mutta huomenna maanantaina ja ylihuomenna tiistaina kunnostetaan vähän huonoon kuntoon päässyttä polttiskrossirataa. Apu on tervetullutta, tarkoituksena kiertää rata ympäri ja paikata kohta kerrallaan taas huippukuntoon. Saadaan sitten ensimmäiset kerhokisat ajaa  hyvällä baanalla ja hyvät treeni päivät alle Turun kisaan.

Lisätietoa aikataulusta myöhemmin tänään.

Samppa

55
Ovet auki noin 10.30.

Samppa

56
Finaalien lähtöjärjestys "reedy" tyyliin... Katotaan nyt mihin saadaan ajanotto taipumaan...

Reedy Race -viikonloppu, pidetäänkö toki varjo-Reedy!

Mukana!!

Noista eturenkaista tai niiden duunaamisesta vielä, että aika pienellä vaivalla sai noi ainakin nelkkuun taipumaan. Tuoretta liimaa ja huolellisuutta renkaan halkaisussa, niin tulee hyvä. Noi kuvassa olevat tein siten, että keskeltä halki ja noin 5-6mm kavennus epäsymmetrisesti. Renkaat vaan tein sitten peilikuvina toisistaan - istuu nelkun vanteelle tosi kivasti, miksei myös täysi leveälle tuupin vanteelle.

Samppa

57
Mihin aikaan huomenna on tulossa väkeä ajamaan?

Moi,

Yritän ehtiä tontille viimeistään 11. Saatan ehtiä aiemmin.

Samppa

58
Moi,

Ovet auki joskus 10.30-11.00 alkaen.

Samppa

59
Moi,

Saako turistiradalla ajaa sunnuntaina?

Samppa

60
Moi,

Jos ei kukaan muu aamuun mennessä ilmottaudu avaamaan teille ovia, voin tulla aukomaan paikat. Eli auton nokka vaan aamulla kohti bunkkeria.

Samppa

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9