Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Potski

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 9
91
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Bunkkerin RC-keskus
« : 16.08.15 - klo: 18.15 »
Kiitos MOLEMMILLE talkoolaisille. Saatiin matot levitettyä alueelle ja koroke pystyyn. Toivottavasti ensi kerralla saataisiin vaikka tuplattua käsien määrä, niin saatais enemmän aikaan. Tällä menolla ajetaan jo marraskuussa.

Jatketaan ensi viikolla, seurataan sää tiedotusta. Ilmottelen päiviä huomenna/tiistaina.

Samppa

92
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Bunkkerin RC-keskus
« : 16.08.15 - klo: 09.29 »
Moi,

  Vielä musitutuksena, että tänään talkoillaan matot, koroke ja laidat krossiradalle. Ainakin EOS:iin lähtijöiden luulisi olevan paikalla.

 Aloitetaan 12, jatketaan niin pitkään kun jaksaa/hommat on tehty. Paikkana tietysti Bunkkerin 5. kerros, parkkipaikalle pääsee näppärästi Länsisataman pitkän ajanparkin alueella olevasta liikenne ympyrästä (siinä on viitta Bunkkeriin). Tietöiden takia alue on vähän sekainen, mutta minäkin löysin perille.

Samppa

93
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Bunkkerin RC-keskus
« : 12.08.15 - klo: 07.48 »
Moi,

 Nyt on romut muutettu ja seuraava steppi olis rakentaa rata (avataan 1.9). Homman tekee vähän hankalaksi hyvä sää ja lähestyvä maastosarjan osakilpailu. Jotta kaikki saa treenata riittävästi ja talkoilijoita riittää myös Lavankoon, pläni on seuraava:

 - Sunnuntaina 16.8. pidetään talkoot aloitetaan puolen päivän aikaan ja lopetetaan kun koroke, laidat ja matot on paikoillaan. Jotta tavoitteeseen päästään, tarvitaan porukkaa ja akkukoneita (torx 20-30 ja ristipää). Jos väkeä on paljon ja saadaan homma etenemään nopeasti, kannetaan myös tarvittavia hyppyrielementtejä, letkuja ym. jo lähemmäs rata-aluetta ja levitellään pöytiä varikkoalueelle.

 - Seuraavana vk-loppuna pidetään seuraavat talkoot, (valitaan se päivä kummalle ennustetaan huonompaa säätä). Näissä talkoissa rakennetaan rata ja saatetaan se "ajettavaan" kuntoon. Näistä talkoista lisää infoa myöhemmin.

 - 1.9 tulitetaan täysiä!

Eli muistettavaksi kaikille jää: 16.8. sunnuntaina klo 12 @ Bunkkeri 5 krs!

Samppa

94
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 06.08.15 - klo: 07.33 »
Nythän ne kekkerit sitten kunnolla alkaa. Tai siis se mielenkiintoinen osuus..

 Nähäänkö Yokomolta protoa, millä MM warm-upin jälkeen tulittivat? Miten Jörkka ja Hupo tulittaa Serpentillä savella? Oliko Kyoshoon todella löytynyt jotain maagista (kolmois voitto MM warmupissa), eli miten Boots ja Berton käskee laitteitaan? Miten Ronnefalk saa HB:n hanskaan, kun taitaa sillekin olla eka savi kisa tuolla omalla kikottimellaan. Ja tietysti suomalaiset - oletettavasti ainakin JQ on nopeampi nelkulla kun tuupilla, siis suhteessa muihin.

Koko alku viikko mennyt vähän lämmitellessä tätä varten  :grin:.

95
Moi,

 Olipahan kisareissu!

 Treeneissä vauhti ja toistovarmuus olivat kohdillaan, auto tuntui toimivan ja renkaatkin tuntui ihan pitäviltä. Alkuerät koitti ja kädet iski syväjäähän. Ei oikein mikään sujunut - tyhmiä virheitä ja hitaita kierroksia. Tuntui yksinkertaisesti, ettei vaan päässyt kovempaa.

 Semiin sitten rengasvalinta hihasta ja autoon pieni muutos. Kumpikaan ei ollut suuria suuntaan tai toiseen, mutta toimivat kuitenkin sen verran että itsevarmuus palasi. Semissä sitten kohtuu startti, kunnes takapöydällä edellä ajava tekivirheen ja pääsin sisäpuolelle. Kapealla radalla kuitenkin osuttiin yhteen ja putosin hypystä letkujen väärälle puolelle. Pari sijaa takkiin ja oma elämä taas vähän hankalammaksi. Vauhtia tuntui olevan kuitenkin ihan hyvin, edellä ajavista ei vaan päässyt ohi kapealla ja mutkaisella radalla. Ei auttanut muu kuin pelata Formuloista tuttu undercut ja ottaa stoppi kierros kaksi ennen muita. Varikkostopin jälkeiset pari kierrosta osui kivasti kohdalleen ja onnistuin ohittamaan kaksi edellä ajanutta. Sama ajatus toiselle stopille ja onnistuin ohittamaan vielä Josenkin ja puttaamaan maaliin kolmantena. Semi oli kuitenkin sen verran nopea, että pääsin lähtemään 4 ruudusta finaaliin.

Finaaliin sitten samalla renkaalla kuin semiinkin ja aivot nollaan. Tiesin että jos haluaa ihan kärjessä ajaa, pitää ajaa virheetön 45 minuuttia. 20 minuutin kohdalla homma näytti vielä hyvältä. Ari oli vähän karussa, Jare, minä ja Jose oltiin aika tiukassa nipussa. Siinä saattoi käydä ihan miten vaan. Mulla ja Jarella oli 1 tankki vähemmän kuin Josella, joten päätin vaan päästää Josen edelle ja roikkua lähellä - vähemmän varikkostopin turvin sitten ohi ja armoton puolustus maaliin.

 Vauhdin puolesta ei ollutkaan mitään hätää ja pläni olisi varmasti toiminut, mutta sitten homma alkoi mennä pieleen. Takasiivestä jäi oikea päätylevy radalle ja vasen eturengas irtosi liimauksistaan sisälaidalta. Taakse oli noin kierros eroa, joten ei auttanut muuta kuin hyväksyä se, että terävin kärkitaistelu meni renkaan liimauksen myötä ja jäljellä oli enää puolustustaistelu takana tulevia vastaan. Kuten arvata saattaa, auto kolmella renkaalla on melko vinkeä ajaa, eikä kaasuun juuri voinut koskea - vauhti hidastui noin 1-1,5 sekuntia kierroksella, eikä auttanut vaan kun ajaa niin tarkasti ja rauhallisesti kuin mahdollista, että saa pelastettua sen mitä pelastettavissa oli. Kaikkiaan renkaan irtoamisen seurauksena hävisin noin 30-35 sekuntia, mutta onneksi kaulaa takana tuleviin oli ehtinyt tulla jo sen verran että ei tarvinnut alkaa sijoituksesta taistelemaan.

Finaalin tapahtumiin nähden tulos oli kyllä hyvä, mutta aina jää nälkää parempaan. Kisat sinällään oli ehkä parhaat tähän mennessä: aikataulu oli sopivan väljä ja porukka tuntui olevan paremmalla tuulella kuin normaalista. Ei ollut edes hirveää jälkipeliä finaalin jälkeen - itsellä ainakin syynä ihan se, että ehti kunnolla syömään pitkin päivää, eikä nälkä kiukku päässyt iskemään.

 Rata ei ihan ollut niin kiva kuin uutuuden viehätyksessä viime vuonna. Tai oikeastaan ainoa vähän tympeämpi kohta oli se keskialueen supersyherö - vähän liian pikku näppärä kasiautoille. Vasen laita taas ihan huippu.

Kiitos kaikille hyvistä kisoista! Nähdää Lavangossa, mulla on viikko aikaa opetella liimaamaan renkaita.

Samppa

P.S Setupit tulee jossain vaiheessa JQ ketjuun.

96
Moi,

 Mitenkäs SM-pisteet? Pitäisikö pelisäännöt sopia jo etukäteen eikä aloittaa samaa huutoäänestystä kuin toissa vuonna vasta kisan jälkeen kun nähdään kuka hyötyy ja mistä hyötyy. Toisin sanoen ketkä saa SM-pisteitä ja ketkä ei?

Samppa

97
Eikös se ole Mikko vain hyvä juttu että rata on silloin kiinni..
Jerzi

Jerry sitä juuri. Olisi hyvä juttu jos rata olisi perjantaina kiinni, mutta jos mennään kisakutsun päivillä, perjantaina saa ajaa. Yleensähän M8 kisoissa ei perjantai treeniä ole ollut - ei ole tarvinnut kilpailla siitä, kellä on joustavin pomo.

 Samppa

98
JQ Products / Vs: JQ Products
« : 27.05.15 - klo: 17.51 »
Moi,

 Tässä mun setuppia Turun FO kisasta. Auto oli mielettömän helppo ajaa, vähän olisi saanut ehkä kääntyä vielä lisää, mutta uskon pienillä muutoksilla tämän olevan saavutettavissa. Vauhti oli hyvää koko vk-lopun eikä voitto jäänyt ainakaan autosta kiinni.

Samppa

99
Tulokset / Vs: Finnish Open I 2015
« : 27.05.15 - klo: 09.03 »
Moi,

Kisat takana, kalusto toimi täysin moitteetta ja kelikin oli ihan kiva. Vähän kylmä, mutta siitä selvittiin. Uusittu rata on selkeä parannus vanhaan ja kilvanajokin oli kivaa. Välialueilta oli vähän hankala päästä pois, etenkin kun nostaja ei aina nostanut autoa välialueelta pois, koska auto oli pyörillään - mutta eipä se mun kisaa pilannut.

Erityisesti auton sain ilmiömäiseen setuppiin, koitan ehtiä ladata sen sopivaan ketjuun tässä lähiaikoina.

 Kiitos kaikille kanssakilpailijoille ja järjestäjille, SM-kisoissa uudestaan ja 1 sija paremmaksi.

Samppa

100
Kännykän näyttö on pieni, ei osunut silmään.

Saako polttisradalla tulittaa kisan aikana? Italiassa ei ollut riittävän hyvä vauhti, pitää treenata.

Samppa

101
Serpent / Vs: SRX2 RM ja MM
« : 21.04.15 - klo: 13.35 »
Viime talvena heti auton (MM) julkistuksen jälkeen tuli veivattua melko paljon Tiksissä sisällä, tänä vuonna sitten taas tiksissä ja Saksan EOS kisan ajoin tuolla autolla. Muutamia juttuja mitä olen huomannut:

-auton perä toimii todella hienosti, eikä sitä varten juurikaan tarvitse nähdä vaivaa. Taka-aurausta kannattaa ihan rohkeasti kokeilla vähentää myös alle 3 asteen, vaikka muissa autoissa ei näin yleensä tehdä. Takavakaaja on myös oiva lisä, ja sitä kannattaa kokeilla liukkaammallakin.
-iskareissa omaan käteen sopii parhaiten samankokoinen mäntä edessä ja takana, en ehtinyt testata paljoa, mutta itse ajoin 2x1,7 molemmissa päissä, öljyt luokkaa 35/27,5.
-itse tykkäsin ajaa aina diffi yläasennossa, perä vaan tuntuu toimivan parhaiten niin vastaavasti myös ohjaustuntuu toimivan parhaiten ohjauspala ylhäällä.
-ratasdiffi on tosi smuutti, joten voi hyvinkin toimia myös ulkona, en ole tosin kokeillut, vaatii aika jäykät öljyt (7-15k)

Toivottavastijollekin on hyötyä, voin koittaa vastata myös yv:nä tarkempiin kyssäreihin.

Samppa

102
Polttista kaikissa SM-kisoissa, Finnish Open mahdollisuuksien mukaan. M8e on vielä auki.

Samppa

103
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 21.03.15 - klo: 09.44 »
Ovet auki! Pahoittelut myöhäisestä ilmoituksesta..

Samppa

104
Moi,

Mun mielipide ei ehkä ole niin mustavalkoinen kuin monella tähänkin ketjuun äänestäneellä. Mun mielestä mattokisaan meneminen on sinällään mielekkäämpää, koska on todennäköisempää, että KILPALEMINEN on helpompaa. On totta, että on lattioita (Kuopio), jotka ovat todella hyviä, mutta suurin osa lattioista vaativat kovaa paikallistuntemusta, ja on todennäköisempää, että KILPAILEMINEN lattialla ei ole niin helppoa, vaivatonta ja tiukkaa kuin mattopinnalla. Ja ennen kuin kukaan sanoo ulkoratojen päällystämisestä matolla, niin kukaan ei tässäkään ketjussa ole siitä mitään vihjannut - kaikki on samaa mieltä siitä, että savi on paras. Samalla ajattelulla voitaisiin argumentoida, että valetaan kaikki ulkoradat betoniin ja maalataan se vielä kaupantekijäisiksi. Ja samaan hengenvetoon voidaan vielä todeta, että kaikki lattiapinnoista tykkäävät voivat sitten jättää kaikki savi kisat ajamatta koska ne ei ole betonia. Sitä paitsi enemmän se auto matolla sotkeentuu kuin lattialla (tästäkin joku jo ehti heittää). Ja mitä britteihin tulee, niin taitavat ajaa molemmilla pinnoilla talven aikana - ne on keksinyt, että kaksi eri pintamateriaalia ei välttämättä ole toisiaan pois sulkevia. Voidaan vaikka vuorotella - ne jotka eivät ehdottomasti halua ajaa matolla, jättävät ne kisat väliin ja ne ketkä ei ehdottomasti halua ajaa lattialla jättää sitten ne kisat väliin. Ei se niin vaikeata ole.

WJ kisoissa on kova taso, etenkin kärjessä. Pitää ajaa hyvin, jos mielii kärkisijoille. Se nyt vain on kuitenkin karu fakta, että sarjan "arvoon" nähden rahallinen ja ajallinen panostus alkaa olla mun arvomaailmassa liian kova - mieluummin panostan hieman lisää ja ajan esimerkiksi sitä EOS sarjaa, joka tässäkin viesti ketjussa on saatu näyttämään kaiken pahan alulta. Koen kuitenkin, että sitä kautta saan rahoilleni ehkä paremmin tavoitteitani palvelevan vastineen.

Yleisesti ottaen pitäisi mun mielestä pinnan valinnassa käyttää nykyistä enemmän pelisilmää. Esimerkkejä:
 - Tiksissä kun vaihtoehtoina olivat kaakeli vs tennismatto, valinta oli itsestäänselvä
 - Kuopiolaisilla oli jokin aika sitten todella hyvä lattiapinta, valinta oli itsestäänselvä
 - Lappeenrannassa on ilmeisen hyvä lattiapinta ja matot, ajankohta on erittäin täydellinen EOS kisaan lähteville suomalaisille, valinta ei ole enää itsestään selvä, mutta toisella valinnalla olisi voitu tehdä palvelus tuonne Itävaltaan lähteville suomalaisille. Pienillä valinnoilla ja vähällä pelisilmällä saataisiin rakennettua edes jonkinlaista yhteishenkeä koko lajin sisälle. Kovassa kisassa kärjessä ajamalla oppii ajamaan siellä kärjessä - pienellä pelisilmällä voidaan edesauttaa eri kuljettajien mahdollisuutta toteuttaa tätä.

 Mattokisoissa mua yleisesti kiehtoo seraavat asiat:
 - pito on tasainen, kilpailuun tuleminen on helppoa ja toista vastaan KILPAILEMINEN on helppoa
 - yleisesti ottaen pienemmällä virheellä on isompi vaikutus, koska erot ovat pienemmät
   Esimerkkinä nyt Tiksi viimevuonna kaakelilla vs tänä vuonna matolla - kuskit olivat samat, jokainen voi katsoa erot
 - matto / savi mahdollistaa täysin uuden profiilin kisa-aamuksi - päästäisiin opettelemaan ulkomailla tärkeää radan opettelua: kun katsoo aikojen kehitystä suomalaisilla yleisesti arvokisoissa, alussa ollaan hyvin mukana, mutta muut pystyvät parantamaan vauhtiaan enemmän
 - vauhti on kova - pitää koko ajan mennä tosi kovaa ja tosi tarkasti
 - rengaspeli on samanlaista kuin ulkona, uusi tai 5 min ajettu rengas on nopein



Mitä se on ylipäätään keltään pois, jos WJ:ssäkin osa kisoista ajettaisiin huopamatolla? Osa porukasta kuitenkin niillä haluaisi ajaa. Samalla tavalla se ei ole keneltäkään pois kuin jos ajetaan osa kisoista lattialla? Ja vielä ratkaisumallina mattojen hankintaan: Nostetaan kunkin WJ kisan osallistumismaksua 2€, raha menee suoraan sarjan vetäjälle ja sarjan vetäjä ostaa matot, joilla voidaan ajaa kaksi kisaa.

Samppa

105
Tulokset / Vs: EOS Berlin
« : 02.02.15 - klo: 09.41 »
Mahtavaa menestystä teiltä!

Osaako joku reissussa olleista kertoa minkälaisista kustannuksista/EOS kisa puhutaan.

Moi,

Mulla meni kahteen luokkaan kaikkineen vähän vajaa 600 ( ruoka, renkaat, lennot, ilmot, kaikki). Sc autoilla on aika turha lähteä - mukana oli vain 4 autoa, ja jättivät osan lähdöistä kokonaan ajamatta, kun jengiä ei napostellu aina ajaa. Krossikisana ehdottoman suositeltava.

Samppa

106
Tulokset / Vs: EOS Berlin
« : 02.02.15 - klo: 00.00 »
Moi,

Käytiin Maxin kanssa pitämässä jäsenten väliset. Max vähän epäpuhtaasti ohitti (ylitti) viimeisessä finaalissa - ei se mitään, näitä sattuu. Maxin kanssa keijotettiin myös kolmas alkuerä, oltiin molemmat top15 vauhdissa, max spinnas edestä ja täräytin samaan läjään - lopputuloksena kerättiin molemmat autot rikkalapiolla pois radalta.

Oppia tuli taas, eikä voi muuta sanoa, kun että koko rahan arvoinen reissu. Finaaleissa alkoi päästä vähän matto krossin saloihin kiinni ja alkoi vauhtikin olla hyvää. Toivottavasti Itävallassa uudestaan!

Samppa

107
Tuonne ekaan viestiin upotettu aikataulu ja erälista. Aika samanlainen kuin Nokialla...    piiiitkä päivä...

ja samat MyRCM:stä

2wd
4wd

Moi,

 En haluais valittaa, mutta millä verukkeella mut on jätetty pois nelkun kuumasta hiitistä? Kuitenkin edellisen kerran olen ollut podiumin ulkopuolella WJ-kisassa 2013 syksyllä. Ei muuten ole väliä, mutta haluaisin vain mahdollisimman hyvän tsäänssin ajaa samoilla rata-olosuhteilla kuin kärkikuskit, ettei tarvitse sitten arpoa ja spekuloida. Toki jos peruste löytyy, niin näillä mennään - pitää ajaa paremmin niin pääsee nopeeseen hiittiin.  :azn:

 Samppa

108
Tulokset / Vs: Winter Jumps 2 Nokia - tulokset
« : 14.12.14 - klo: 10.23 »
Hyvä Juho!

Nyt harmittaa todenteolla, etten ollut ottamassa sulta pataan! Muista vinkata myös iskälle, että tän takia niitä rajoja on pitäny treeneissä ettiä. Jatkoa odotellessa!

Samppa

109
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 10.10.14 - klo: 14.28 »
Ovet auki. Jos ei muita tule, käyn kylillä 15-16.30 ja avaan taas ovet.

110
No kysytään näin jotta vältetään ongelmista.
Yhdessä semifinaalin ekan 4 kiekan jälkeen yksi kaveri johti 4 sekalla. Kaveri oli ainoa joka väänsi 37 sekan kierroksia ja muut siinä vaiheessa 38,39 sekan kierroksia.
Kuka tuo oli.
Unohtakaa a finaali :wink:
Jerzi

 Tais olla Maifield, ei Cavalieri... Ja olihan Maifieldillä vauhtia finaalissakin, servo vaan sano sopimuksen irti.

Eipä sillä väliä, ansaittu voitto Tessmannille, oli kuitenkin koko kisan ajan "in the mix". Moni muu oli välillä ihan terävimmässä kärjessä ja välillä vähän heikommilla sijoilla. Tessman väänsi koko ajan top 3 sijoista (pl. ne sateen arpomat alkuerät).

Harmi, että Ronnefalkilla ja Martinilla jäi homma semiin. Olisi ollut kiva nähdä, olisko heistä kumpikaan pystynyt heittämään painetta Tessmanin suuntaan.

Samppa

111
Moi,

 Itse tykkään vielä ajatella asian niin, että kun ostan suomalaisesta liikkeestä, maksan myös siitä tuesta, mitä kaupasta/kauppiaalta/tiimikuskeilta/lähipiiriltä/kauppiaan serkulta saan. Toki saman tuen voi saada Virosta tai ameriikasta, tai mistä vaan, mutta jotenkin itselle on aina ollut helpompi tukeutua suomalaisen kauppiaan tukeen.

 Voin kuvitella, että moni kauppias Suomessa alkaa jo hieman turhautua tilanteeseen, jossa asiakas ostaa tavaransa ulkomailta ja on heti perään kyselemässä teknisen tuen ja avun perään, kun radalla törmää - etenkin jos ko. kauppias edustaa vielä samaa merkkiä Suomessa. Toisaalta, ei se kauppias voi tukea lopettaakaan, sillä muuten loppuu ne viimeisetkin asiakkaat. Vähän "kiusallinen" tilanne ehkä.

Samppa

112
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 19.09.14 - klo: 08.17 »
Pahuus sentään. Nyt jäi meiltä sitten avauskisa ajamatta. Työmatkat häiritsee harrastamista. Todellakin iso toive olisi, että lyödään kisapäivät hyvissä ajoin lukkoon ja pidetään niistä kiinni. Sitten voi päättää mitä luokkaa talvella ajaa. T: Petteri ja Ilari
Mietin tätä samaa päivällä ja ajattelin kirjoittaa... Nyt vaan ilokseni huomasin etten ole eka/ainoa.

Eli sehän on hienoa, että V6 ja kumppanit pääsee nyt sitten Lahteen ja Tikkurilaan. Sinänsä vaan perheestä, kun mulla ei nyt sitten ole kisaa johon minä pääsisin. Get the picture?  :shocked:

Moi,

 Lahden Touring kisa oli ainakin viime vuonna ihan jo lajin kannalta hieno ja hyvä tapahtuma. Paikalla oli paljon katsojia lajin ulkopuoleletakin ja Lahtelaiset hoitivat tapahtuman promoamisen hyvin - oli videoo, lehtijuttua ym. Tällaiset tapahtumat nyt vain tekevät koko lajia tunnetummaksi ja edistävät pitkällä tähtäimellä myös harrastusmahdollisuuksia Suomessa. Tai näin sen itse ainakin näen. Pienellä lajilla ei näin ollen ole mitään syytä lähteä "syömään" omasta kuormasta tietoisesti järjestämällä tällaisen "spesiaalikisan" kanssa toista kisaa päällekäin. Ennemminkin pitäisi pyrkiä maksimoimaan LTCC ja ModelExpon kisojen kaltaiset tapahtumat niin kuskien kuin katsojienkin osalta. Get the picture?

Mitä taas tuohon uuteen aloituspäivään lokakuussa tulee, niin se on mun mielestä liian aikaisin. Mutta jos näin on päätetty, niin näillä mennään.

Samppa

113
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 29.07.14 - klo: 10.50 »
Heh, tuli ostettua alphaan mäntä ja putki-sarja, mutta mäntähän on aivan jumissa tuossa putkessa, miten tuo asennetaan? Pitääkö lämmittää vähän ja irroittaa kuitenkin tuo mäntä ensin? Enpä ole tuollaista satsia vaihtanut aikaisemmin, siis uuteen. Purkanut ja laakerit olen vaihtanut, joten homman pitäisi muuten onnistua.

Moi,

Mäntä laitetaan sylinteriputken sisään jossain itämaassa, jossa keskilämpö on merkittävästi kovempi kuin suomessa. Tämän vuoksi saattaa varaosapaketin mäntä olla "jumissa" riittää kun pidät pakettia kämmenessä hetken, ja painat männän alakautta ulos. Jos ei riitä, niin sitten vähän lämpöä.
 
Huoneen lämpöisiä osia on kuitenkin mukavampi käsitellä. Itselläni tuo kämmenessä pitäminen on riittänyt joka kerta.

Samppa

114
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n lavangon M8 polttisrata
« : 19.07.14 - klo: 12.12 »
Arvasin...

"Lätäkköön" on turha tietenkin lisätä vettä.

Näin kuumina/kuvina öinä ja jaksoina kuitenkin vettä haihtuu yllättävän paljon yönkin yli.
Porkkananahan tässäkin voi pitää sitä omaa hotläppiä. Rata on selvästi nopeampi sopivasti kosteana. Mutta tottakai järkeä pitää käyttää.

Samppa

115
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n lavangon M8 polttisrata
« : 18.07.14 - klo: 15.10 »
Moi,

 Vielä pyyntönä täällä:

 KASTELKAA RATAA, KUN OLETTE AJAMASSA!!!!!!!!!!

Vähintään parin tunnin välein kun radan pinnan kastelee, savi pysyy hyvänä, rata ei kulu niin paljon ja saadaan rata pidettyä pitkään hyvässä kunnossa. Muuten heitetään taas viikon työ hukkaan ihan vain laiskuudella.

 Radalle ensimmäisenä tuleva kastelee radan ennen ajoja, ja tästä eteenpäin rata on kasteltava vähintään kerran kahteen tuntiin. Viimeinen/ viimeiset lähtijät kastelevat radan myös yötä vasten! Tarvittaessa rata pitää kastella jopa tiheämmin.


Kiitos,
 Samppa

116
Moi,

 Ehtiskö joku availemaan rataa kahdentoista jäljestä, jos ei ole jo auki?

 Pistän auton nokan kohti Turkua näillä näppäimillä.

 Samppa

117
Tulokset / Vs: PM ja warm-up 1:10 krossi
« : 08.06.14 - klo: 15.07 »
Moi,

 Onneksi saatiin nollattua tämäkin suomalaisten NUORIEN huippu suoritus. Olis saattanut jollekin jäädä hyvä maku, vai mitä?  :wink:

 Ei muuta kun tsemppiä vielä loppu kisoihin - makeesti on mennyt tähän asti.

Samppa

118
Polttisautot / Vs: Kytkinpalojen vaihtoaika
« : 21.05.14 - klo: 23.16 »
Moi,

Mä olen treeneissä ajellut palat aina siihen pisteeseen, kun alkaa jouset juuri tulla uran reunan tasalle. Kesto riippuu kytkimestä, jousista ja ajotyylistä. Jos luistattelee kytkimellä, palat luonnostaankin kuluu nopeammin. Itse pääsen yleensä paloista riippuen 4-8 litraa paloilla. Kello on yleensä samalla myös vähintäänkin heikohkossa kunnossa. Kisaan sitten ekaan treeniin uudet palat, niin kytkin pysyy suurin piirtein samanlaisena koko kisan ajan. Jos jousi pääsee hankaamaan kelloon, olen yleensä vaihtanut nekin varoiksi, niin ei ajot häiriinny kun kytkin jousi katkeaa ennen aikojaan.

Käytettyjen kytkinpalojen ajettavuutta ja kestoa voi hieman parantaa viilailemalla syntyvät purseet pois aika ajoin ja hiomalla kevyesti palan kosketuspintaa.

Joku viisaampi voi vielä täydentää, jos jotain puuttuu.

Samppa

119
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n 1/5 krossirata Lavanko
« : 28.04.14 - klo: 11.58 »
Se perustuu viime kevääseen, sellanen kuva mulla jäi.

Ja nyt voi jo unohtaa koko homman. Sitä en ymmärrä kun on kyse bensa autoista että ääni voi haitata.vai onkohan lvangon krossi/ auto radalla sama ajatus, ja luulisi noilta naapuri radoilta lähtevän enemmän ääntä.Toisaalta en tiedä kuinka kovaa mekkaalaa pitää.

 Moi,

 Ihan mun perstuntumalla motocross kerhojen ja moottoriratojen jatkuvasta tappelusta ympäristölupien ym. kanssa, tuntuu hassulta edes lähteä kaivamaan verta nenästään niinkin yksinkertaisen asian takia kuin RC-auton äänenvaimennin. Ympäristölupia on rajoitettu viime aikoina mm. Tuusulasta ja käsittääkseni Sipoon ratahanke oli jopa jäissä hetken aikaa lupien vuoksi. Kannattanee siis pitää Lavangossa meidän puolella homma viimeisen päälle tip top, niin saadaan harrastaa tuossa huippupaikalla vielä pitkään. Luvan saattaa menettää pahimmassa tapauksessa, kun yksi lähistöllä asuva ihminen keksii valittaa melusta, pölystä, hajusta tai mistä vaan. En siis keksi juuri pätevää syytä yrittää oikoa tässä tapauksessa.

 Mitä taas rahalliseen panostukseen tulee niin lienee selvää, että kerho panostaa niihin luokkiin, missä sillä on harrastajia. Vanhaa vitosrataa puuhattiin pari kesää ja talkoissa kävi pääsääntöisesti sähkö- ja polttiskrossikuskeja sekä Remppa. On siis ymmärettävää, että tällä talkoo porukalla räävitään kasaan riittävä rata. Kuskeja ei kuitenkaan ollut nimeksikään. Tälle kesälle päätettiin panostaa enemmän, mutta jälleen tuntuu käyvän niin, että homma kaatuu jo nykyisen talkooporukan niskaan. Jokainen rata vaatii puuhamiehiä tai -naisia, eikä kukaan voi olettaa, että ns. "uuden" radan käynnistäminen tule itsestään ja voi vaan saapua valmiiseen pöytään. Etenkin kun itse talkoo duunia tekevät tulevat muiden luokkien parista. Jos siis intoa riittää, Remppaan yhteyttä, niin saadaan vitosautoille hieno baana. Tän hetkiset radat on kuitenkin duunattu lähinnä niin, että polttisäijät on duunanneet polttisrataa ikään kuin itselleen, sähköäijät on duunanneet sähkörataa itselleen ja sähköaijät ja polttisäijät on duunanneet vitosradan vitoskuskeille - jossain kohtaa menee pieleen.

Kiitos ja anteeksi, Samppa



 

120

HUOM! Tällä radalla sallitu vain sähkötoimiset 1/10 buggyt ja SC-autot

Eikös tuota voisi nyt laajentaa niin, että 1/10 stadium truck olisi sallittu ainakin hiljaisena aikana,
kun ei ole kisakuskeja treenaamassa.  :roll:

Moi,

 Tuossa käytettävän kaluston rajauksessa on pari syytä:

 - Ensinnäkin radan huoltomäärä on pienempi, kun rataa käytetään ns. tosi tarkoituksella - en siis tarkoita, että tulee olla viimeisen päälle kilpailija tms. mutta sähkökrossikilparadalla ajaessa tulee ajamiseen suhtautua "vähän vakavammin". Tällöin radan käyttäjien vaatimukset radalle ovat suurin piirtein saman suuntaiset, jolloin myös radan ylläpito yhdessä on helpompaa. Puhtaasti harrastuspohjalta ajettaessa yleensä (valitettavasti) suhtautuminen rataan ym. on vähän heikommalla tasolla, jolloin radasta ei huolehdita samalla tavalla. Rajausta mietittiin pitkään ja tultiin siihen tulokseen, että kun radalla sallitaan ns. kisakalusto, saadaan rataa ylläpidettyä paremmassa kunnossa.

 - Vieressä on rallicross rata, jolla voi ajaa erinäisellä kalustolla, ilman riskiä radan pinnan liiallisesta rikkoutumisesta. Tuo rajaus ei siis sinällään estä kenenkään ajamista - kilparadalla ajetaan kilpakalustolla.

 - Jos sallitaan yhdelle kaverille ajaminen jollain vehkeellä, tai jollain sääntöjen ulkopuolisella laitteella ajaminen silloin kun on hiljaista, alkaa vänkääminen siitä, milloin saa ajaa, miksi toi saa ajaa ja minä en jne jne. Myös radan ylläpitoon tarvittava työmäärä kasvaa (valitettavasti usein ns. satunnaisella kalustolla ajavat eivät "välitä" tai tiedä radan kunnon vaatimuksista). On siis selkeämpää, kun jollain laitteella ajaminen siis on joko sallittu tai kielletty.

En siis sano, että juuri sinä olisit jollain tapaa torpedoimassa rataa, mutta kahden edellisen kesän oppien perusteella on helpompaa ylläpitää rataa, kun radan käyttäjillä on edes saman suuntaisia vaatimuksia radan kunnolle.

Toivottavasti selventää taustoja, miksi vain 1/10 buggyt ja 1/10 sc autot on sallittu. Lavangossa on kuitenkin huikeat mahdollisuudet ajaa millä vaan vehkeellä ja aina löytyy sopiva rata - sähkökrossikilparata sähkökilpureille, polttiskilparata polttiksille, Rallicross rata satunnaisemmalle kalustolle ja vieläpä kesän aikana uusiutuva 1/5 krossirata. Eli omalle kalustolle löytyy varmasti sopiva baana, ja jos jollekin radalle on kehitystarvetta omasta mielestä, niin ei muuta kun ratamestaria hihasta ja sopimaan ajankohtaa, milloin lapioidaan.


 Mitä tuohon pitoon tulee, niin hiekka on radalla ihan siitä syystä, että voitiin jyrätä rata aiemmin ja saatiin pinnasta samalla mahdollisimman kestävä. Hiekka lähtee tarvittaessa niillä pehmeillä harjoilla - ei siis katuharjoilla - harjaamalla irtokama kasoiksi ja siitä sitten kärryyn. Älkää kuitenkaan jättäkö irtomoskaa tukkimaan veden valumisreittejä radan reunaletkujen juureen. Muuten rata lainehtii aina sateen jälkeen ja kuivuminen kestää ikuisuuden. Toinen (parempi) vaihtoehto irtomoskan poistamiseen on puhtaasti ajaminen. Polttisradalla ollaan käyty parin auton voimin pari iltaa ajamassa ja jo nyt alkaa selkeä pitoura hahmottumaan koko radan matkalta. Ajaessa tuo hiekka vielä tavallaan hioo saven pinnan erittäin tasaiseksi ja kestäväksi.

Samppa


Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 9