Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Koheltaja

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 137
31
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 20.11.23 - klo: 11.17 »
Stock luokat ei ole meillä uusi ilmiö lipojen aikakautena, mattoluokkia on ajettu vuosi stock moottoreilla. Miten toimitaan mattopuolella akkujen lataamisten ja purkamisten osalta? Onko havaittu akun suorituskyvyssä eroja erän aikana?


32
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 19.11.23 - klo: 16.19 »
Linkissä "jyrkin" ohjeistusta stokkiluokan akkujen ylläpidosta, herättääkö ajatuksia? https://www.youtube.com/watch?v=axkLlGD0I10

33
Iso kiitos kilpailun järjestäjille jälleen kerran hienosti vedetyistä kisoista, kiitokset myös ratamestareille teknisestä radasta joka oli aivan mahtava, samaa kiitosta myös puffetin puolelle kun piditte meidän energioista huolta :smiley:


34
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 15.11.23 - klo: 06.07 »
Noste on yllättänyt positiivisesti. Keväällä kun ruuvattiin 13.5 moottorit autoihin ja alettiin puhumaan stokkiluokasta niin meitä pidettiin kylähulluina, oikeassa olivat, mutta sillä ei ole mitään tekemistä stokkiluokan kanssa... :grin:

Varovainen ajatus oli että saisi johonkin kisaan niin paljon kuskeja että saisi oman erän, nyt alkaa näyttää siltä että olisi tulossa kolme erää stokkeja jos saadaan vielä muutama kuski mukaan tulevaan kisaan. Suosio on ollut positiivinen yllätys, kun S2-10 noste on noinkin kova niin mielenkiinnolla odotellaan miten lähtee S4-10 kasvuun talven aikana.


35
Olettaisin että nelkun osalta mentäisiin samalla tavalla kun takavedoissa, vapaa 10.5T moottori ja nopari blinkylle.

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 09.11.23 - klo: 20.28 »
Muutama kuski jos vielä saadaan listoille niin seuraavassa kisassa on yli 20 stokkia :grin:





37
EOS sarjaa ajetaan nelkuilla 10.5 koneella joten kyllä sen perusteella uskaltaa laittaa motin tilaukseen. Varikolla on juteltu nelkkustokista ja usealla kuskilla on ollut selkeää kiinnostusta stokkeja kohtaan, perustelut samoja mitä on kuultu takavedon osalta, vauhtia riittävästi ja kisaaminen tasaista.

38
Maastosarja kannattaa miettiä uudestaan, ulkolajeihin on eri autot ja kymppikrossi on käytännössä muodostunut pelkästään sisälajiksi. Talvella on harrastajilla paremmin aikaa kymppikrossiin ja se näkyy kilpailijoiden määrässä versus Maastosarja.

S4-10, harkitaan mutta toistaiseksi keskitytään pelkästään S2-10:iin.

13.5 moottori saattaa olla kovilla nelkussa jos pintana on turffi tai joku muu kovapitoinen ratamateriaali. Takavedossa 13.5 on mainio moottori, sopivan tehokas mutta ei liikaa kulkua. Nelkkua ajoin 2022 alkukauden 9.5 moottorilla, turffilla sekä betonilla ja se oli kiva ajaa mutta eroa oli 5.5-6.5 vireihin huimasti.

10.5T moottori nelkkuun on yhtä hyvin perusteltu kun 13.5T takavetoon, sopivasti tehoa ja oikealla moottorivalinnalla on mahdollisuus osaliistua EOS sarjaan jos haluaa lähteä ulkomaille kisaamaan.

39
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 31.10.23 - klo: 11.24 »
Juuri noin.

Mä ajoin kisan 40 ennakolla ja sunnuntaina kun vaihdoin toisen moottorin niin ennakko näytti olevan 45 astetta, sitä  ennakon lisäämistä on liikkeellä vaikka kaikki edellämainitut asiat oli jo tiedossa :grin:

Lopetin itseni kusettaminen ennakoiden säätämisen osalta, vaihdoin moottorin missä on kiinteä pääty ja ennakko 30 astetta. Auton säädötkin löytyi aika hyvin kohdalleen kun ne teki mestarin ohjeiden mukaan, loppu onkin omissa käsissä eli edelleen ollaan oman vauhdin osalta epätoivon partaalla :grin:

40
Turffia imuroidaan kerran viikossa siivouspalvelun toimesta ja muutama huomio tuli tehtyä.

Viime ke tai to imuroin turffin seuran imurilla, parin tunnin huolellisen imuroinnin tuloksena on aika paljon kumipölyä ja jonkin verran vihreää imurin sisällä, vaikka rataa imuroidaan säännöllisesti siivouspalvelun toimesta. Imuroinnin jälkeen auto pysyi paremmin puhtaana eli rata oli vähemmän pölyä.

Rataprofiili vaihtui ja se nostatti paljon pölyä ilmaan kun turffin suunta muuttui monessa kohdassa, tämä näkyi sunnuntaina mattoradalla missä oli vihreää ja liukkautta jonkin verran.

Maanantai aamuna kerkesin ajamaan noin tunnin ennen kun siivouspalvelu tuli paikalle. He imuroivat turffin omalla imurilla (tuhisijalla) puolet nopammin mitä mulla meni aikaa. Imuroinnin jälkeen menin ajamaan ja ajon jälkeen auto yhtä pölyinen kun ennen siivouspalvelun tekemää imurointia.

Vaikka siivouspalvelu imuroi turffin kerran viikossa niin suosittelen vahvasti että nykyisellä käyttöasteella turffi imuroitaisiin harrastajien voimin vähintään kerran viikossa. Meillä on nyt niin hyvät imurit että niillä saa imuroitua tehokkaasti turffi- ja kumipölyä pois radalta, yleinen pölyn määrä vähenee tasopinnoilta sekä hengitysilmasta. Kahdella imurilla aikaa menee reilu puoli tuntia jos ei nysvää joka nurkkaa kuten tein viime viikolla.


41
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 31.10.23 - klo: 09.29 »
Se on hienoa nähdä että stokkiluokka alkaa kiinnostamaan.

Jos katsotaan vaikka viime kisan vikan finaalin tuloksia ja korokkeelta kärjen taistelua kuunnelleena niin kärkipaikka vaihtui usean kerran ja taistelu oli kovaa, kyllä siellä keskivauhdissakin oli hyviä kisahetkiä niin kauan kunnes sortui omaan virheeseen.

Monen stokkikuskin kanssa juttelin ja usealta tuli vastaus että hauskaa taistella sijoituksista kun autojen kulku on hyvinkin tasaista, stokissa auton säädöt ja ajotaidot on tärkeämmässä roolissa kun tehot on rajalliset.

Moottoreista sen verran että jos koneessa on säädettävä ennakko niin maksimi ennakot ei automaattisesti, jos koskaan tuo sitä parasta tehoa-vauhtia-tulosta. Ennakon lisääminen vähentää alavääntöä ja suurempi ennakko lisää moottorin lämpöjä jos samalla ei muuteta välitystä tiheämmäksi, eli 1-3 hammasta pienempi pinjoni. Suurilla ennakoilla ja pienellä pinjonilla moottori on kuin kuminauha joka ei välttämättä ole se paras yhtälö pitävällä ja teknisellä radalla.

Sähkömoottorin tehokäyrä on laskeva. Kuvitellaan että 20 asteen ennakolla tehokäyrän viiva on jyrkkä alamäki, vääntöä on alhaalla mutta yläkierroksilla kone on ponneton ja maksimikierrokset on matalat. Kun lisätään ennakko 60 asteeseen niin alamäki muuttuu loivemmaksi, alavääntö vähenee mutta moottorin huippukierrokset kasvaa. Tässä kohtaa joutuu muuttamaan välitystä tiheämmäksi että saa moottorin lämmöt pysymään kurissa.

Myös moottorit on erilaisia ja optimi ennakot vaihtelee suuresti, tähänkään ei ole yhtä oikeaa vastausta paljonko laitetaan ennakkoa koska sen lisäämiseen vaikuttaa moni asia moottorin sisällä. Meillä on 3kpl Muchmore Fleta ZX V2 moottoreita jotka on luonteeltaan ja magnettisuudetaan hyvinkin erilaiset kun käytetään samaa ennakkoa. Vaikka nämä ovat kilpamoottoreita ja pitäisi olla samanlaisia niin eivät ole, myöskään optimaalinen ennakko/välitys/lämmöt ei mene yksi-yhteen vaan tässäkin kukin moottori on yksilö. Esimerkiksi kaksi kiinteä päätyistä 30 asteen ennakolla olevaa moottoria, toisessa on käytettävä 1 piikkiä pienempää pinjonia että saa lämmöt pysymään samana.

Seuratkaa moottorin lämpöjä. Jos käy kuumana niin lyhentäkää välitystä tai/ja säätäkää ennakkoa. Tämä lienee se helpoin tapa saada moottorista paras suorituskyky ulos, moottoritesterillä saisi ajettua ennakot optimi alueelle suhteessa virrankulutukseen mutta sellaista ei jokaisella ole käytössä. Yleensä hyötysuhteelta toimivin ennakko löytyy 35-45 asteen väliltä, 40 astetta on aika hyvä kompromissi ja siihen hakee välityksen kohdalleen. Suuremmat ennakot ei välttämättä tee muuta kun lisää virrankulutusta joka näkyy moottorin turhana kuumenemisena.

Lopuksi.

Ei mopolla moottoritielle.

On hyväksyttävä että moottorin tehot on rajalliset, eikä sillä nopeimmalla kuskilla välttämättä ole tehokkain moottori, tai hitaimmalla tehottomin moottori.

42
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 30.10.23 - klo: 16.30 »
Mää kans, nyt on jo 10 kuskia mukana :smiley:

43
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 29.10.23 - klo: 17.54 »
Kun vuosien tauon jälkeen palasin ratin taakse niin laitoin nelkkuun 9.5T moottorin kiinni ja aika maltilliset säädöt nopariin. Oli aivan älyttömän hauska ajaa kun sai syöttää oikein kunnolla eikä tarvinnut pelätä tehoja, yhtä hauskaa kun stanutuupilla.

Seuraavaan kisaan pitää jättää ne säätöräpellykset kokonaan pois ja luottaa siihen että auto toimii, eikä heti säikähdä uuden profiilin liukkautta ja outoutta. Kahden ekan kisan perusteella myös opittiin ettei toimivaan konseptiin tehdä mitään viime hetken kokeiluja ja muutoksia ennen kisapäivää. On tämä ikuista opettelua, iän tuomia etuja on että osaan unohtaa kaiken edellisen ja ensi kisassa on jälleen radalla poukkoileva banaani. Toivottavasti ei... :grin:




44
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 28.10.23 - klo: 20.36 »
Toinen FORS kisa takana ja oli taas mahtava päivä vaikka oma päivä oli enemmän ja vähemmän värkikäs, vasta vikassa finaalissa alkoi ajo jollain tavalla sujua. Jokainen ajaa kisaa tosissaan ja kolahteluja sattuu mutta fiilis pysyi niistä huolimatta rentona, tätä kuvaa hyvin pienet kevennykset korokkeella ennen vikan finaalin lähtöä :grin:

Moottoreina oli useita eri merkkejä ja nopealla profiililla vauhdit hyvinkin tasaisia, suurimmat erot lienee välityksissä ja moottoreiden luonteessa. Yksikään moottori ei noussut kulkunsa puolesta ylitse muiden, toisella kulki paremmin pääsuoralla kun toisella oli parempi vääntö ja kiihtyvyys syheröllä.

Lisää on luvassa 18.11 tulevassa FORS III:ssa ja sama tarjous voimassa moottorin osalta, yksi Muchmore 13.5 on pakissa vapaana lainaksi jos haluaa kokeilla stanukrossia.

45
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 25.10.23 - klo: 18.47 »
Tulevaan FORS II kisaan on jo 12 stanua ilmoittautunut, aivan mahtavaa!!

Jos joku miettii osallistumista kilpailuun, noparin saat blinkylle mutta ei ole 13.5 moottoria niin, meillä on ylimääräinen kilpamoottori joka voidaan lainata kisaan. Pakettiin kuuluu johtojen juottaminen moottoriin ja oikeat välitykset Asso B6.x, tai XB2 jos sulla on 72 tai 75 spurri.

yyvee tai reimaar ät gmail.com

Tämä tarjous on vielä voimassa sillä erolla että moottoreita on kaksi vapaana. Menestyminen ei ainakaan ole koneesta kiinni, kuten ensimmäinen kisa osoitti meidän tiimin osaavamman kuljettajan toimesta. Voidaan myös auttaa Asson sekä HW noparin säätämisen kanssa jos on tarvetta.

Kyllä nyt on pieni kynnys lähteä mukaan kisaamaan stanuluokkaan :smiley:


46
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 17.10.23 - klo: 19.10 »
Tulevaan FORS II kisaan on jo 12 stanua ilmoittautunut, aivan mahtavaa!!

Jos joku miettii osallistumista kilpailuun, noparin saat blinkylle mutta ei ole 13.5 moottoria niin, meillä on ylimääräinen kilpamoottori joka voidaan lainata kisaan. Pakettiin kuuluu johtojen juottaminen moottoriin ja oikeat välitykset Asso B6.x, tai XB2 jos sulla on 72 tai 75 spurri.

yyvee tai reimaar ät gmail.com

47
Nyt kannattaa muistaa että akkuja pitää ladata sekä autoa säätää ja mahdollisesti korjata, erän jälkeen ollaan nostamassa seuraavaa erää joka vähentää varikolla käytettävää aikaa entisestään.  Jos ajaa samalla autolla M2-10 ja S2-10 tai eri autoilla M4-10 ja SC-10 luokan niin missä välissä tehdään edellä mainitut toimenpiteet, sekä mahdolliset energiatankkaukset kuskille?

Vapaat harjoitukset tunti, eräharjoitus 1x, alkuerät 2x ja finaalit 4x. Aikaa neljä tuntia jonka aikana ajetaan vapaiden harjoitusten lisäksi 7 erää per luokka, ajat kahta luokkaa niin 14 erää plus vapaat harjoitukset 9-13 välisenä aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta luokkaa ajavalle kuljettajalle 4 erää tunnin aikana, yhtä luokkaa ajavalle 2 erää tunnissa.

Endurance kisat on erikseen. Ei jatkoon.

48
Jos jostain tingitään niin ei mielellään ajamisesta, tai finaalien määrästä, päinvastoin, Reedy-formaatilla ajettaisiin pelkkiä finaaleita koko päivän. Kerran tätä kokeiltiin ja vaikka radalla oli samaan aikaan randomisti hitaita ja nopeita niin yllättävän hyvin kisat meni läpi ja lopputulokset eivät tehneet yllätyksiä sijoitusten osalta. Toimii tai sitten ei.

Kisapäivän pituus on mitä on ja sen mukaan mennään, kaksipäiväiset kisat tekee vapaaehtoiselle kilpailuorganisaatiolle tupla duunin joka tuntuu mielestäni kohtuuttomalta siksi, että pienelle prosentille pitkä kisapäivä pitää saada lyhyemmäksi.

Olen edelleen positiivisesti hämmentynyt ekan kisapäivän tiukasta aikataulusta ja sen sujuvuudesta, aivan mahtavaa työtä kisajärjestäjiltä.


49
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 01.10.23 - klo: 18.16 »
Sitä en ehtinyt rekisteröimään kun ajettiin samassa nipussa 3-4 auton sumassa pääsuoralla, tuli vasta myöhemmin mieleen pöydässä kyseinen episodi.

50
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 01.10.23 - klo: 17.58 »
Yhdessä erässä pääsuoralla huomasin yllättävän ripeää kiihtymistä, kun otin varikolla puheeksi niin muutkin oli huomannut sen. Katsotaan mitä järjestäjä keksii seuraavaan kisaan.

Hauskaa oli, lähinnä niillä jotka seurasin mun räpiköintiä kun pää kertoo yhtä ja kädet tekee toista, lopputulos oli armotonta räpeltämistä. Se oli sellainen päivä, aamulla kävin ajamassa eilisen harmituksen pois ja seuraavaa kisaa odotellaan.

T: Ari, se poukkoileva banaani :grin:

51
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 01.10.23 - klo: 14.05 »
Eka kisa ajettu eikä moottorien osalta tullut yllätyksiä ylivoimaisuuden osalta, vaikka jollain taisi noparissa olla turbo/boost käytössä. Ainakin neljä eri moottoria oli kisassa, HW G4, Trinity, Muchmore V2 ja mattopuolelta poimittu Justock jolla kuitattiin esimerkillisen puhtaalla ajolla kakkospaikka vaikka tehoissa antoi tasoitusta. Stanuja oli yhden erän verran joka oli positiivinen yllätys, toivottavasti saadaan seuraavaan kisaan lisää kuskeja kun nyt on todettu että millä tahansa 13.5 moottorilla pärjää kisoissa.


52
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 22.09.23 - klo: 15.49 »
Kilpakäyttöön tehdyssä stokkikoneessa on vahva roottori ja se itsestään jarruttaa kun päästää kaasun, turffilla sitä ei juuri muuten huomaa kun hypyissä, tarjoaa keulaa alas herkemmin kun 6.5 moottorilla. 30/72 välitykset on aika ok sisäradoille, hammas-pari suuntaan tai toiseen ei juurikaan muuta voimakkaan roottorin jarruttavaa vaikutusta.

Roottorin voimakkuutta kuvaa se että puhallinta voi olla turha laittaa moottorin ja akun väliin, kokeiltu on ja puhaltimen teho puolittuu moottorin vieressä. Ja mikä vaikutus puhaltimen magneetilla on roottorin pyörimiseen? Pitäisi päästä testerillä testaamaan. Assossa suosittelen puhaltimen laittoa moottorin päätyyn tai 6.4:ssa viistolla kiinnityksellä, #2 pala slipperin kanssa ja #1 pala eliminatorin kanssa, #1 palalla puhallinen tulee hivenen lähemmäksi moottoria.

53
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 15.09.23 - klo: 09.24 »
Kesän ja syksyn aikana on testattu kaikenlaista, eri moottoreita, nopareita, auton painoa, pyörivän massan vähentämistä jne.

Moottorista on jo ollut puhetta että kisamoottori on oikea valinta jos haluaa autolle kulkua joten tästä ei sen enempää.

Varikolla kuiskitaan että stanusta on tulossa varustekilpailu luokka, varmaan tulee mutta onko kaikista sijoitetuista euroista hyötyä radalla?

Auton paino on puhuttanut, testattu keskitason ja kärkitason kuljettajalla ettei ole juurikaan vaikutusta onko auto 30-40g painavampi vai ei. Samoja läppiaikoja ja samoja tuloksia tulee molemmilla kuskeilla auton painosta riippumatta.

Slipper eliminaattorilla saa sen 25-30g pyörivää massaa pois voimansiirrosta. Vaikutus turffilla on sen verran pieni ettei kumpikaan kuski huomannut juurikaan muutosta kiihtyvyyteen tai auton käytökseen. Kierrosajoissa ja tuloksessa ei eroja.

Moottorin ennakot ja välitykset. Toisessa autossa kiinteä ennakko ja toisessa säädettävä, moottorit on muuten samat. Moottorin lämmöt määrittelee välitykset ja ennakot joten siinäkään ei ole juurikaan eroja.

Molemmat autot on 95% identtisiä ja on aivan sama kumpi meistä ajaa kumman autolla, lopputulos on että nopeampi kuski paukuttaa kaikesta huolimatta 2 kierrosta kovemman tuloksen vaikka mitä tekisi.

Loppullinen tuomio on stokki autoista se että voi toki lähteä varustekierteeseen, mutta kuinka moni kuski todellisuudessa siitä hyötyy muuten kun psykologisesti? Auto paketista kasaan, kisamoottori kiinni, nopari blinkylle, välitykset kohdalleen, auto säätöihin ja ajamaan. Tosiasia on se, että myös tässä luokassa suurimmat erot tulee kuljettajan taidoista, ei siitä kenellä on kivemman väriset ruuvit ja gramman kevyempi auto.

Rohkeasti mukaan stokki kisatouhuun, ajamalla ne tulokset ajetaan eikä sillä että on kaikki hifistelypalikat autossa kiinni. Ajamisessa tasaisuus on valttia tässäkin luokassa, yksi kaato erän aikana ja sillä ei ole lopputuloksessa merkitystä miten nopea olet ollut yhdellä tai kahdella kierroksella.


54
Meillä on molemmissa B6.4 kisakoneet ja välitykset on spurri 72 ja pinjoni vaihtelee radan profiilista 30-32 välillä. 30 pinjoni on aika hyvä lähtökohta moottorin lämpöjen (max 75-80astetta), kiihtyvyyden ja huippunopeuden osalta. Jälkimmäiseen ei kannata panostaa yhtä paljoa kun kahteen edelliseen.

55
Juu, nyt meni wanhalla ymmärrykseen :grin:

Se mun aikaisempi paino ihmettely oli tarkoitettu kysymykseksi, ei tiedotteeksi. Kysymysmerkit jäi pois.



56
Nyt putosin kärryiltä. Maastosarjan säännöt Stock lisäkohdilla, mutta painoraja otettu pois?

57
Saatan toki olla väärässä mutta ymmärrys on että Maastosarjan säännöillä mennään ja S2-10 sääntöjä on erikseen tarkennettu ja osittain höllennetty että mukaan voi tulla pienellä kynnyksellä. Lisätyissä säännöissä ei mainita minimipainoa joten silloin käsittääkseni mennään Maastosarjan sääntöillä.

Kilpailun järjestäjä voisi täsmentää tätä asiaa ettei tule väärinkäsityksiä.

58
Minimipainosta on kyselty S2-10 (stanun) osalta. 1500g minimipaino on poistunut FORS säännöistä joten painon osalta noudatetaan Maastosarjan sääntöjä. Siispä stanun minimipaino on sama kun vireissä, 1474g

59
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 02.09.23 - klo: 17.34 »
Noparista ei ole kokemusta joten en osaa sanoa saako sen blinky modeen.

Moottoriksi käy mikä tahansa 13.5 -kilpakäyttöön tehty moottori- kiinteällä tai säädettävällä ennakolla, esimerkiksi Hobbywing Xerun V10 13.5 G4, Muchmore Fleta ZX V2 13.5, Reedy S-Plus 13.5, LRP X22 13.5, Orca 13.5 jne. Kun on ostamassa moottoria niin kannattaa välttää niitä 60-80€ perusmoottoreita, ne on teholtaan miedompia kun edellä mainitut 100-130€ kisamoottorit.



60
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 31.08.23 - klo: 17.01 »
No nyt on painot ja vauhti kohdallaan :grin:

Välttämättä en paljoa isompaa pinjonia laittaisi noin painavalle autolle, moottorin lämmöt kertoo paljon onko välitykset kohdallaan vai ei. Sellainen huomio tuli tehtyä moottorin lämmöistä ja välityksistä, jos tuntuu siltä että akku hyytyy ajon aikana niin katso ensin moottorin lämmöt ja kokeile lyhyempää välitystä, ennen kun lähdet ostamaan uutta akkua.

Pitkällä välityksellä roottorin ylikuumeneminen tekee juuri sen efektin että akku alkaa hyytymään, vaikka todellinen ongelma on roottorin ylikuumeneminen ja magneettisuuden väheneminen -> tehot alkaa hiipumaan. Oikealla välityksellä roottori pysyy järkevän lämpöisenä ja tehot säilyy koko erän aikana. Tällä alkaa olla merkitystä jos radalla on esimerkiksi pitkä hyppy joka pitää pystyä toistamaan koko erän ajan. Jokainen ylikuumeneminen syö promillen pois roottorin magneettisuudesta joka lyhentää moottorin käyttöikää.

Pitkällä välityksellä tulee valheellinen fiilis että nyt on pelit laukkaa kunnolla, fiilis hyytyy 1-4 minuutin kohdalla ja erän lopussa meno on aika ponnetonta. Kun välitys on kohdallaan niin moottori pysyy viileänä ja ajotuntumassa ei juurikaan tule muutoksia erän aikana.

Muistakaa laittaa puhallin tai aukkoja koriin, puhallin saa mielellään olla tehokas eikä liukulaakeroitu tuhisija.

Nämä on niitä asioita, auton säätöjen lisäksi, joilla on paljon suurempi merkitys kun sillä, onko auto 1474g vai 1598g painava.


Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 137