Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Koheltaja

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 137
61
SM sääntöjen perusteella moottori on vapaa 13.5T, voi olla säädettävä tai kiinteällä päädyllä. Se, saako säädettävällä päädyllä etua kiintepäätyiseen, on sitten oma aiheensa koska moottorin lämmöt sanelee aika paljon välityksistä ja ennakoista. Suosittelen tehokasta puhallinta stanukoneelle ja järkevää välitystä, Assolla 30 pinjoni ja 72 spurri on hyvä lähtökohta.

62
Hakkilan uusista imureista sellainen huomio, kun imuri alkaa imuroidessa pitämään omituista pärinää niin silloin imurin suodatin on tukossa ja se pitää puhdistaa. Suodatin on kannen alla ja kansi aukeaa imurin takapuolelta, suodattimen voi kopistella puhtaaksi roskapussin tai jätesäkin sisällä jolloin pölyt jää pussiin eikä huoneilmaan.

Imuroidessa kannattaa laittaa kiertokytkin kakkos (2) asentoon, silloin imuri humpsuttaa suodattimen puhtaaksi tietyn väliajoin ja imuteho säilyy pidempään. Tästä huolimatta suodatin menee ajan kanssa tukkoon ja se pitää irrottaa-kopistella puhtaaksi.


63
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 20.08.23 - klo: 08.09 »
S2-10 luokan lisääminen FORS:iin oli positiivinen yllätys, aika näyttää ajetaanko virien seassa keskinäistä kisaa vai saadaanko sen verran autoja että olisi oma erä stanuille.

Sellainen huomio tuli kesän aikana tehtyä että turffilla rengaskulut on A:pienet, B:nopeusero uusilla ja kuluneilla ei ole jäätävä vaan yllättävän pieni. Yhdet eturenkaat ja kahdet takarenkaat joilla oli ajettu +1000 kierrosta ja tuloksessa ero 10 sekunnin luokkaa uusiin verrattuna. Toki muuttuvia tekijöitä riittää mun käsillä mutta niin taitaa tapahtua monella muullakin, ajamisen varmuus on toki parempi uusilla renkailla. Kisasta jääneillä renkailla ajaa monet treenit.

Takarenkailla ajan pari akullista ja vaihdan toiseen rengaspariin, seuraavassa vaihdossa muutan pyörimissuunnan ettei nappula kulu vinoksi vaan pysyy tasaisen pyöreänä, silloin renkaalla pystyy ajamaan pitkään eikä tule radikaaleja muutoksia pidossa. Eturenkaita vaihtelen puolelta toiselle samasta syystä että kuluvat tasaisemmin. 

B6.4:ssa pinjoni 30-32 ja spurri 72, niillä pääsee alkuun, kyseinen välitys on meillä käytössä Muchmoren kisakoneissa. Säädettävä ennakko ei ole välttämätön, on kokeiltu ja päädyttiin 20 asteen ennakkoon. Suuremmalla ennakolla tarvitaan tiheämpää välitystä että saa koneen lämmöt pysymään moottorin keston kannalta järkevänä, 20 ennakolla ja oikealla välityksellä kisamoottori on vääntävä sekä tunnokas ajettava ja kulkua on riittävästi. Samaa välitystä voi kokeilla mattopuolelta jääneille 13.5 Reedy ja HW koneille joiden kulku on hieman maltillisempaa kun kilpakoneella.
 
Slipperin voi ruuvata kiinni. Muistakaa laittaa tehokas puhallin koska moottori kuumenee ilman puhallinta todella nopeasti ja moottorin saa kuumenemisella nopeasti rikottua, myös tehot hiipuu kun moottori ylikuumenee. Tehokkaalla puhaltimella ja oikeilla välityksillä moottorin lämmöt pysyy 80 tuntumassa, tehot säilyy ja moottori kestää pitkään. Pääsuoran huippunopeuteen ei kannata satsata laittamalla pitkää välitystä koska se kostaantuu moottorin kuumenemisena ja liian pitkä välitys tekee moottorista tuhnun ajettavan teknisellä osiolla.

64
Ollaanko nyt tekemässä ongelmaa asiasta joka ei välttämättä ole ongelma?

Muoviosissa laakeripesät on lievästi kartioita valmistusprosessin takia ja laakeri asettuu pesään tiukasti tai sitten ei. Aika kovaa muovi saa puristaa että saa laakerikehän kutistumaan niin että laakeri alkaa pykältämään, varsinkin jos kyse on uudesta laakerista. Käytetyn laakerin pykältämisiä ei huomioida koska silloin vika on laakerissa eikä laakeripesässä.

B74.1 kääntöpaloissa sisempi laakeri oli tiukka asentaa jota pidän hyvänä asiana, ulompi meni paikalleen vähemmällä voimalla. En huomannut uusilla laakereilla minkäänlaista pykältämistä uusilla laakereilla ja ne pyörivät herkästi kuten kuuluu. Aikansa kun laakerit ottaa osumaa radan rakenteista, pitkäksi hypätyissä alastuloissa sekä muissa mälleissä, niin laakerit alkaa rohisemaan ja pykältämään enemmän ja vähemmän. Se on sitten jokaisen päätettävissä missä vaiheessa vaihtaa laakerit, toisilla riittää rohina, toisilla kun laakeri hajoaa kappaleiksi ajon aikana.

Ei ole vielä tullut vastaan kovinkaan montaa RC autoa ettei jossain muoviosassa olisi ollut sanomista, herkistämistä tai sovittelua.

65
Meillä oli kaksi B74.2:sta eikä vastaavaa laakereiden jumittamista ollut uusilla tai ehjillä laakereilla vaikka laakerit meni tiukasti pesään kuten kuuluu. Laakerit on kulutustavaraa ja niitä saa vaihtaa aika ajoin, syksystä kevääseen meillä meni kahdessa autossa laakereita vaihtoon useaan kertaan.

Laakereiden huoltaminen 300-600 läpin jälkeen pidentää laakereiden käyttöikää, ellei ne ole ottanut osumaa tai alkanut pykältämään, silloin laakeri on vaihtokunnossa. Jos laakeri ei rohise niin puhdistus päältä ja pari tippaa Ultimate Racingin öljyä laakeriin ja laakerit takaisin paikalleen. Lievästi rohiseva laakeri vielä menee hetken aikaa mutta selkeästi pykältävä tai ääntävä on vaihdettava uuteen.

UR öljy on erinomaista koska on viskositeetilta juoksevaa ja tunkeutuu hyvin laakereiden sisälle, samalla se on sitkoista ja jättää laakereille suojaavan kalvon. Paljon parempaa kun moni yleisvoiteluöljy, WD40 javastaavat kannattaa unohtaa koska niitä ei ole tehty jatkuvaan voiteluun.

Kannattaa ostaa pakkiin laakereita ja vaihtaa niitä aika ajoin, jumittavat laakerit ei ainakaan paranna auton käytöstä. Säännöllisesti tehty laakereiden öljyäminen pidentää laakereiden käyttöikää, kannattaa myös välttää paineilmalla puhdistaessa ettei puhalla laakereiden suojalevyn päällä olevaa pölyä laakereiden sisälle.

66
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 05.40 »
Pitäisikö RTR/aloittelijaluokalle, sekä keinot uusien kuskien houkuttelemiseksi, aloittaa oma keskustelu ja keskityttäisiin tässä topicissa S2-10 luokkaan?

Alkaa muuten olla makkarat ja perunat aika sekaisin tässä topicissa jonka otsikko on S2-10 krossi.

67
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 18.06.23 - klo: 06.32 »
Mulla on sillä tavalla tässä oma lehmä ojassa, että kisoihin palaaminen kiinnostaisi, löytyy seuran jäsenyys, pari autoa ja transponderi, mutta nelikymppisenä perheenisänä aika on tosi kortilla ja tiedä vaikka kädetkin olisi hidastunu niistä ajoista kun ajoin JRX Pro:lla silloin kun sen paikka ei ollut vintage-luokassa. Tekemisen pitää olla hauskaa, kuten Spede Pasanen on neuvonut, ja näillä rahkeilla luultavasti olisin S2-10:ssä lähinnä muiden tiellä. Tamiya-rekat ei kiinnosta, mutta muuten olen kaikkiruokainen, kunhan on töyssyjä ja hyppyreitä.

Luultavasti on muitakin, joille ei olisi ihan niin justiinsa millä värkeillä ajetaan krossiradalla kisaa, kunhan vauhti ja kustannukset pysyvät aisoissa.

Reilu 10 vuotta sitten meiltä loppui RC-harrastus kokonaan kun tuli muita kuvioita jotka veivät mennessään. Paljon ehti tapahtumaan vuosien aikana ja jokunen vuosi sitten palattiin lajin pariin ja Hakkilan turffille. Kävi heti selväksi että mun rooli on varikolla eikä ollut mitään mielenkiintoa lähteä ajamaan kovapitoisella ja nopealla turffilla. Pari vuotta meni ja mieli teki ajaa, autoksi valikoitui touring miedolla moottorilla mutta kun erinäisistä syistä kädet nykyään kädet ei riitä niiden vauhteihin niin innostus hiipui hyvin nopeasti.

Viime kesänä ostin nelkun niin sen kanssa ajaminen oli enemmän ja vähemmän taistelua radalla pysymisen kanssa, betonilla ajo alkoi luonnistumaan mutta kovapitoisella turffilla ei. Intoa on enemmän kun järkeä eikä pääkoppa halua hyväksyä että vuosien aikana on tapahtunut paljon ja myös ikä alkaa tekemään tehtävänsä kun alkaa lähestyä kuuttakymppiä.

Keväällä mietittiin tiimin sisällä nelkkujen vaihtamista tuuppeihin ja alkuun oli virikone kiinni. Saatiin 13.5 kone lainaan ja alkuun oltiin skeptisiä vauhdista ja tapahtuuko turffilla muuta kun koneen savuaminen. Yllätys oli positiivinen vauhdin osalta, ja kun sai auton parempiin säätöihin niin ajamisen helppous korostui. Siinä vaiheessa päätettiin että tulee myös toinen stanutuupi ja tuleva talvikausi ajetaan 13.5 koneella, oli sille luokkaa tai ei.

Takaveto on turffilla paljon anteeksi antavampi ajaa kun nelkku, siihen kun yhdistää 13.5t moottorin niin ajamisen helppous pääsi yllättämään positiivisesti. Siitä lienee reilu 10 vuotta aikaa kun viimeksi olen saanut ajettua useamman tuloksen kaatamatta saman päivän aikana, ei onnistunut touringissa eikä virinelkulla. Ajaminen sai uutta intoa koska nyt vauhdit on sillä tasolla että kädet riittää jollain tavalla ajamiseen ja alentuneet kustannukset  plussana siihen päälle.

Kannattaa tulla Hakkilaan kokeilemaan stanutuuppia jos luokka kiinnostaa, mun autoa saa tarvittaessa kokeilla. Tänään käyn testaamassa uutta noparia ja seuraavan kerran sitten elokuussa kun palaan lomilta.

68
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 17.06.23 - klo: 07.23 »
Koetan siis sanoa, että vakioluokka on askel oikeaan suuntaan, mutta ehkä ei riittävän iso askel.

En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa. Tämmöinen, mutta ilman sitoutumista tiettyyn merkkiin tai malliin.

Reilu 10 vuotta sitten oli Short Course kovassa nousukiidossa aloittelijoiden luokkana mutta luokka kuukahti vuosien aikana totaalisesti, syytä en tiedä. Autot oli tasaväkisiä, kestäviä ja vauhdit järkeviä, isoa autoa oli muutenkin helpompi viedä kun käytös oli, erästä rc-tohtoria lainatakseni, "nallekarhumaisen pehmeää". Joku merkkiluokka voisi olla hyvä ajatus, HF:än järjestämät corri kisat on ollut hauskan näköisiä ja vauhdit järkeviä ensikertalaisille ja vähän ajaneille.

Tämäkin on monimuotoinen kysymys olisiko Corrit, tai jopa merkkiluokka -se juttu- millä saadaan uusia tai harrastuksen lopettaneita mukaan.

S2-10 autot pohjautuu usein samaan malliin tai on samoja autoja kun virissä joten taitojen kehittyessä voi hypätä suoraan viriin moottorin vaihtolla, ehkä myös nopari jos se on stokki mallia. Nykyisille harrastajille joilla into on hiipunut kustannusten ja kovien vauhtien (hitaiden käsien) takia, S2-10 voi antaa uuden mahdollisuuden ajaa kilpaa ja treenata pienemmillä kustannuksilla sekä tolkullisilla vauhdeilla/tehoilla.

Kun puhutaan uusien harrastajien saamisesta lajiin niin S2-10 luokkan ikkuna on aika pieni, pitää katsoa suurempaa kuvaa koska RC-harrastus/kilpaileminen on paljon muutakin kun 10-krossi luokat. Laji on edelleen aika tuntematon ja usein saa selittää mistä on kyse, koska monikaan ei ole tietoinen pienoisautoilusta ja ne rinnastetaan helposti markettien nikkoihin.

Vuoden-parin kuluttua olemme viisaampia S2-10 luokasta, onko sitä olemassa vai ei.

69
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 17.06.23 - klo: 06.52 »
Stanuauto hommattu. Istutin siihen vanhan HW juustock 13.5 koneen. Vähän verkkainen on, pääsuoralla kerkiää hyvin kääriä sätkän tai hörpätä kahavet... Vieruskaverilla on joku käsinkääritty pannu, niin hirmu kyytiä sillä vedättää menemään. Joten kyllä 13.5 lankaisissa myllyissä on paljon eroja...

On täysin arvoitus lähteekö tämä luokka liiton vai putoaako se tonttiin heti alkumeterillä... lähinnä tätä moottori asiaa silmällä pitäen koska 13.5T vapaissa moottoreissa on huimia eroja tehon ja väännön osalta, lisäksi on kourallinen roottoreita joilla muutetaan moottorin luonnetta.

Alkuun pääsee millä tahansa 13.5T moottorilla mutta jos luokka lähtee liitoon niin silloin kannattaisi miettiä käytetäänkö jotain tiettyä moottoria, esimerkiksi samaa mikä on käytössä EOS sarjassa. Silloin moottorien saanti on turvattu aika hyvin ja ne ovat kilpamoottoreita, ei niitä RTR koneita joita käytetään matolla stokki luokissa. Hintaero ei ole merkittävä kun katsoo kokonaisuutta kahden vuoden budjetissa.

No, tämä tuskin on tässä vaiheessa ajankohtainen aihe mutta heitin ajatuksen valmiiksi pöydälle jos luokka alkaa vetämään ja moottorit alkaa puhuttamaan.


70
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 16.06.23 - klo: 06.05 »
Mua epäilyttää, onko se kuitenkaan tarpeeksi. Jos stanuakin kisatessa on oleellista valkkailla eri moottoreita ja tanssia käämikierrosten rajoitusten ympärillä jollain muovirattailla diffeissä ja kevennetyillä vetoakseleilla, se on varmasti viriluokkiin verrattuna helpompaa ja edullisempaa, mutta voi olla vasta-alkajalle iso vuori kiivettäväksi.

Hifistelystä en lähtisi tekemään mörköä kun puhutaan aloittelijoista, senioreista ja muista jotka kokee että vireissä on liikaa vauhtia ja kustannuksia. Ajamalla ne tulokset tehdään eikä hifistelyllä, kourallinen kärkikuskeista saattaa saada hifistelyistä etua koska taitojen puolesta ovat hyvinkin tasaväkisiä mutta heidän perässä ajavien tehokkaimmat hifistelyt on auton säätäminen ja ajotaitojen kehittäminen. Vasta kun aletaan taistelemaan podiumeista niin hifistelyillä saattaa olla jo merkitystä, eikä silloin olla enää aloittelijoita.

Sellainen huomio on jo tehty että jos ajaa kisakuskia +1 kierroksen huonomman tuloksen niin ei se auton hifistely sitä eroa tule pienentämään. Suurin hifistely tehdään auton säädöissä ja omissa käsissä kun moottoreilta autot on hyvinkin tasaväkisiä.

Moottoreista sen verran meidän testien perusteella että ainakaan turffilla moottoreiden väliset teho/vääntöerot ei näy merkittävästi kellossa. Toisessa koneessa on kiinteä pääty ja toisessa säädettävä, vaikka ennakot käännetään 20 asteesta 45 asteeseen ja välitetään moottori samaan lämpötilaan, meno muuttuu hieman hurjemmaksi mutta ei se näy kierrosajoissa tai tuloksessa parantavana vaikutuksena. Tässäkin aloittelija tai seniori tuskin tulee saamaan kannun kääntämisestä juurikaan eroa, suurimmat erot tehdään edelleen ajoteknikassa, kunhan auto ja nopari on ensin säädetty kohdalleen koska molempien säädöt tuntuu korostuvan enemmän kun vireissä.



71
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 15.06.23 - klo: 21.04 »
Nyt on kahdella autolla ajettu likimain 2000 läppiä turffilla ja muutamia huomioita tehty matkan varrella. TSP 13.5T koneella/combolla pääsee hyvin alkuun mutta jos on uutta moottoria ostamassa niin kannattaa siirtää katseet 30-40€ kalliimpiin kilpamoottoreihin, vääntöä on enemmän ja lämmöt pysyy oikeilla välityksillä kurissa. Kovaa sillä TSP koneellakin pääsee kun on kuski ratissa.

Ennakon lisääminen moottorin päädystä ei välttämättä näy (sisäradalla) kierrosaikojen ja tuloksen paranemisena joten vääntävä kiinteäpäätynen moottori on ihan toimiva vaihtoehto. Välityksien ja noparin säätöjen merkitys on ehkä suurempi kun ennakon lisääminen koneen päädystä.

Turffilla yksi setti edessä ja kaksi takana kestää ajettavana ja nopeana noin 600-700 läppiä, ajotyyli sekä auton säädöt näkyy rengaskulutuksessa. Turffi syö rengasta mutta se ei samalla tavalla näy kellossa kun virillä.

Hauskuuskerroin ajamisessa on 100%, tehoa riittää nopeaan etenemiseen mutta kuskin ei tarvitse taistella tehoja vastaan. Stanutuuppi on omalla tavalla anteeksiantava ajon osalta ja alkuun ajaminen tuntuu ehkä liiankin helpolta, mutta samalla se haastaa kuskia etsimään keinoja miten saa parempia bestläppejä ja tuloksia.

Kun kokemusta kertyy niin kiistän jyrkästi kaikki edelliset kirjoitukset koneista, säädöistä ja renkaiden kulumisesta :grin:

72
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 13.05.23 - klo: 14.31 »
S2-10 kasattu, nopari blinkylle ja 13.5T lainamoottori kiinni, videolla välitykset pinjoni 30 ja spurri 72. Lämpöjen kanssa ei mitään ongelmaa ja kulkua ihan kivasti, verrokkina oli viime kisan virituuppien ajat. Joku 120-150 kierrosta tuli ajettua eikä renkaat kuluneet juuri ollenkaan.

Molempien kuskien yhteenveto stanusta on että pirun hauska ajaa kun ei tarvitse taistella tehojen kanssa ja voi keskittyä enemmän ajamiseen. Vaikka auton säädöissä ja välityksissä on vielä hakemista niin suurin säätö tulee olemaan ajotekniikassa koska siinä on parannettavaa molemmilla kuskeilla, varsinkin mekaanikolla. Molemmat jäi heti koukkuun tähän luokkaan :smiley:

Tästä on hyvä jatkaa testejä tulevaa sisäkautta varten.

https://aijaa.com/q025tZ


73
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 02.05.23 - klo: 16.11 »
Muotoillaan vaikkapa näin. Aloittelija ostaa takavedon ja ajelee sillä turffilla tyytyväisenä, voi kun on helppoa kun pitoa riittää eikä auton säädöt ole niin justiinsa. Into piukeena ojaa turffilla muutaman kisan ja siitä jää nälkä päälle joten osallistuu myös muihin kisoihin.

Kisapaikalla onkin ratamateriaalina betoni joka on kieltämättä kyllä alkuun hyvinkin haastava kokeneellekkin kuskille joka ei ole vuosiin ajanut betonilla. Liukastelua, driftaamista ja ihmettelyä kun muut ajaa niin helkutin kovaa eikä liukkaudesta ole tietoa vaikka on samat renkaat alla. Tulee turhautuminen ja harrastamisen mielekkyys saa kolauksen, voi olla että se oli sitten siinä, tai aletaan opiskelemaan auton säätöjä ja muuttamaan ajotyyliä.

Betonilla ajaminen vaatii malttia, opettaa auton säätämisen vaikutuksia auton hallintaan kun onnistumisia alkaa tulla niin huomaan oman kehityksen lähteneen nousuun kun auto pysyy linjalla eikä pyöri sykkyrää kuten akoina päivinä. Takavetoisella ajaminen betonilla on haastavampaa kun nelkulla mutta opettaa ajamista enemmän kun nelkku, joka luo kuskille illuusion että helppoahan tämä on, kunnes tulee vetokuski jonka vauhdista selviää hyvin nopeasti että kirittävää on.

Aivan varmaan S2-10 autolla aloittelijan käsissä tulee olemaan haasteita liukkaalla radalla, mutta sitä varten me kokeneemmat ollaan paikalla että voidaan auttaa aloittelijoita oikeille jäljille, kuten tähänkin asti. Ja vaikka se oma osaaminen ei ole A-ryhmän kärkitasoa niin siitä huolimatta aloittelijoiden opastaminen on erittäin tärkeää ja susiteltavaa, joskus saattaa jopa tulla hyvä mieli itselle kun huomaa että aloittelijan auto alkaa pysyä radalla ja parhaassa tapauksessa ajolinjalla.

Jos nyt keskityttäisiin tässä viestiketjussa enemmän S2-10 luokkaan ja siihen miten saadaan aloittelijoita ja vähemmän krossia harrastavia kuskeja mukaan luokkaan. Turhat kärjistämiset ja väännöt ratamateriaalista ei houkuttele ketään mukaan, lähdetään mielummin liikkeelle positiivisuuden kautta ja lopetetaan turha marmattaminen joka ei edistä kenekään harrastamista.

74
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 30.04.23 - klo: 07.53 »
Jos ollaan huolissaan että S2-10 luokka tulee tuhoamaan koko RC-harrastuksen ja kisaamisen niin huoli on turha, varsinkin niiden keskuudessa joita kyseinen luokka ei kosketa millään tavalla. S2-10 on vastaava mikä on rata-matto luokissa stokki tai stanut, ei niissäkään lajeissa ajeta pelkkää viriä, eikä aloiteta suoraan virillä.

Mitä siitäkin tulisi kun ajettaisiin turistia ja mattokiilaa pelkkänä virinä ja lopetetaan siinä sivussa kaikki muut hitaammat luokat, kuten suurta suosiota nauttiva rekka-luokka?

Sähkökrossissa on pelkkiä viriluokkia ja nykyisillä sähköillä vauhdit on kasvaneet todella koviksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos aikoo ajaa kärjen tuntumassa niin se vaatii mielettömästi treeniä joka omalta osalta lisää viriluokan muutenkin kovaksi nousseita kustannuksia, vaikkapa renkaiden osalta joita pitää olla reilusti eli runsaasti, näin ainakin turffilla mutta pätee osittain muihinkin pintoihin.

Meillä on ollut hyvänä verrokkina kaksi nelkkua joilla on ajettu viime syksystä asti. Molemmat on virejä mutta toisessa autossa on tehot varsin maltilliset että kuskin kädet ja pää pysyy edes jollain tavalla mukana. Täysitehoisella uusien renkaiden käyttöikkuna on hyvinkin kapea turffilla, jos haluaa treenata huippusuorituksia ja ajaa kisoissa kärkeä vastaan niin renkaita menee jumalattomasti. Sama havainto betonilla.

Vastaavasti miedommalla koneella olevalla nelkulla rengaskulutus on selvästi inhimillisemppää eikä uuden ja kuluneen renkaan kontrasti ole niin suuri että se näkyisi merkittävästi kellossa, kun vauhdit on pienemmät niin kuluneella renkaalla pystyy ajamaan samoja aikoja ja tuloksia kun uusilla renkailla.

Autojen mekaaninen kuluma korreloi myös suoraan tehoihin ja vauhteihin, toiseen autoon on vaihdettu enemmän laakereita ja voimansiirron osia kun toiseen. Huollon puutteesta johtuvaa kulumaa ei ole kummassakaan autossa joten siihen ei kannata vedota. Kovissa vauhdeissa kun pelit poistuu niin tehokkaalla virillä tuho on yleensä ollut radikaalimpaa ja osaa saanut vaihtaa välillä vähän reilummin.

Yhden talvikauden ajojen perusteella A-finaalin kärkeen vaadittavilla tehoilla kokonaiskustannukset on ollut selkeästi korkeammat kun miedommilla tehoilla olleella autolla jonka kulku on ehkä nelkkustanun luokkaa. Ja nämä on tosiaan ollut nelkkuja, ei tuuppeja.

Toivottavasti Hakkilassa nähdään monia muitakin stanukrosseja tulevalla sisäkaudella, jos kisoissa saataisiin tulevaisuudessa omat erät stanuille.


75
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 29.04.23 - klo: 19.02 »
Kiitos! :smiley:

Sittenhän tässä ei ole mitään epäselvää, kesän aikana romppeiden ostoa ja ajamaan.

76
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 29.04.23 - klo: 18.43 »
Onko olemassa, tai kehitteillä säännöt ja missä vaiheessa lukitaan moottorityyppi ja mahdollisesti merkki/malli?


77
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 16.04.23 - klo: 06.33 »
Ollaanko nyt tekemässä RTR-luokkaa ja sillä korvataan mahdollinen stanuluokka, vai tuleeko stanuluokka omana RTR-luokan lisäksi vai molempien yhdistelmänä?

78
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.04.23 - klo: 20.05 »
Miksi ihmeessä? Voitto vaarantuu välittömästi jos vaariluokassa on toinenkin kilpailija :cool:


79
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.04.23 - klo: 16.54 »
Pappaluokan perään vielä vaariluokka :afro:

80
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.04.23 - klo: 15.36 »
Mites nelkut, onko niillä tulevaisuutta stanuissa?


81
No nyt ei imurointi ainakaan ole kalustosta kiinni. Heittäkää se fleece pussi kuikkaan (jos tuli mukana) ja imurointi suoraan säiliöön, käyttökytkin 2 tai 3 asennolle että puhdistaa suodatinta.

82
Koti-imuri oli provo, että saadaan laitteet kuntoon.

Huono läppä joka ei ainakaan tänne uponnut millään tavalla. No, se siitä.

Olen hallitukseen yhdeydessä imureiden osalta kun jotain tiedän luulevani niistä.

83
En jaksa uksoa että kovinkaan moni tuo kotoa pöynimurin radan imurointiin, kotitalousimurit ovat muutenkin täysin väärä valinta kyseiseen työhön. Vahva suositus olisi hankkia asianmukaiset imurit jotka on tehty ammattikäyttöön ja välttämättä ei tarvitse käyttää erillistä pölypussia. Esimerkiksi Kärcher NT30 on aika sopivan kokoinen ja helppo käyttöinen ratojen ja varikon imurointiin, vastaavat on olleet ammattikäytössä ja niistä on hyviä kokemuksia mm. kestävyyden osalta.

Reiman Racing ottaa ensimmäisen imurointivuoron ensi viikon lauantaina 28.1 klo 8:00 alkaen, imuroinnissa menee arviolta tunti joten ysin jälkeen pitäisi päästä radalle. Viikkovuorot eivät käy töiden ja pitkän matkan takia. Ensi lauantaina voi tutustua ylläoleviin imureihin jos seura sellaiset haluaa hankkia helpottamaan ratojen ja varikoiden puhtaanapitoa.

Lopuksi, en ole imurikauppias eikä ole kytköksiä kyseiseen merkkiin.

84
Sinäkö olet jatkossa ratavastaava turffiradalle? Jos olet, niin aika negatiivisella asenteella olet käskyttämässä porukkaa talkoisiin omilla siivousvälineillä. Onko hallitus päättänyt että turffirata imuroidaan omilla välineillä kun muihin tiloihin on tarjolla siivousvälineet yhdistyksen puolesta?

Turffissa on paljon miinuksia mutta myös plussia koska porukka sen pinnan haluaa, ei se betonikaan ollut aivan ongelmaton ratapinta. Sillä mennään mitä hallitus on päättänyt eikä purnaaminen ainakaan houkuttele uusia harrastajia. Päätös oli oikeudenmukainen koska turffi oli toimintasuunnitelman mukaan tulossa ajopinnaksi kevät 2023 ja äänestys tukee tätä asiaa. Sitä en sano oliko päätös hyvä vai huono koska meille on aivan sama mikä pinta radassa on, treenataan, säädetään autoja ja ajetaan kisoja.

Jatkossa emme näe huonona vaihtoehtona että syys- ja kevät ajetaan eri pinnoilla, ellei löydy nyt olevien pintojen yhdeistelmä' missä on enemmän hyviä kun huonoja puolia.


85
Mikä on betonikrossiradan tulevaisuus materiaalin osalta, jos materiaali vaihtuu niin millä aikataululla?

Kevätkausi hyvällä alulla ja moni on epätietoinen millä pinnalla ajetaan. Meille se on ihan sama mikä pinta radalla on mutta jos materiaali on vaihtumassa niin on turha ostaa pussillista renkaita betonille ja jatkaa testejä betonilla. Varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan.

Eiliseen kisaan ei ilmeisesti oltu pidotettu rataa tai pidotus on ollut vähäistä? Meno oli krossimaisen luistavaa ja pitolinjan kontrasti linjan ulkopuolelle ei ollut yhtä terävä kun pidotetulla radalla joka mahdollisti paremmin ohitusten yrittämistä, myös renkaat kesti hyvin verrattuna aiempiin kisoihin joissa oli kovempi pito.

Viime syksynä profiili vaihtui varmaan 10 kertaa ja harvemmin radalla käyvällä oli lähes aina uusi profiili opeteltavana eikä pysty vertaamaan aikoja tai auton käytöstä edellisiin käynteihin. Toivottavasti kevään aikana sama profiili pysyisi pidempään samana kun syksyn aikana. Ehkä on myös pienempi kynnys osallistua kisoihin jos on tuttu profiili, eikä päivä mene uuden profiilin opetteluun ja auton säätöjen etsimiseen.

Tärkeintä olisi nyt saada päätös millä pinnalla ajetaan, oli se mikä tahansa, epätietoisuus ei palvele radan käyttäjiä jotka arpoo kevätkauden maksun kanssa.


EDIT: muutama ajatuspieru poistettu ja loput jätetty :cool:



86
Lauantaina paikalla tulee olemaan kattava buffetti joka sisältää kaiken aamiaisesta iltaherkkuihin, kannattaa siis tulla paikan päälle nälkäisenä eikä nälkäisenä tarvitse lähteä kotiin.  :wink: Koitamme järjestää Sunnuntaillekin buffan paikalle!

Loistavaa!

Onko puffa samalla tavalla kun keväällä eli aamulla maksetaan päivän setti vai vingutellaanko korttia pitkin päivää?

87
Tänään rata oli liukas ja pito epätasainen ja ajaminen oli lähinnä selvytymistä, ei millään tavalla mielekästä. Kierrosajat selvästi hitaamipia kun edellisellä kerralla kun pito oli mitä oli, siitä huolimatta kova rengaskuluma yllätti joka oli samaa luokkaa kun turffilla.

Toinen mikä hämmästytti oli auton ja renkaiden likaisuus, erän jälkeen kun mekkasi niin kädet oli mustana kuin mattoluokissa. Tästä syystä kysyin onko renkaiden pidotuksesta, kovasti toisilla kumit vinkuu jopa linjan ulkopuolella.

Miten rataa on tarkoitus huoltaa että pito pysyy tasaisena sekä vertailukelpoisena kerrasta toiseen?

Olisin näistä asioista kysynyt muilta kuskeilta mutta kovin on vähäisesti kuskeja isoon ääneen himotulla betoniradalla.

88
Millä pitoaineella ajetaan betoniradalla?

89
Oli aika siistii seurata kisaa teeveestä ja Aapo hoiti hienosti selostuksen lajista ja kisasta! Näkyvyyttä tuli taatusti ja ehkä jokunen uusi harrastaja lajin pariin  :smiley:

90
Yleinen keskustelu / Vs: RC10 oma Discord kanava?
« : 22.03.22 - klo: 17.27 »
Mitä jos vaikka koitettais vaan pitää nämä perinteiset foorumit hengissä, kun näissä tieto säilyy vaikka seuraavillekin sukupolville? Ihan tarpeeks on jo nuo facebookit sun muut twiitterit rokottanut foorumeilta käyttäjiä pois...

Paras postaus pitkästä aikaa, ei lisättävää.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 137