Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Metsäläinen

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 38
31
Tuo selvästä valmistus virhe, otat yhteyttä suoraan assoon tai myynti liikkeeseen niin saisit varmaan uuden osan tilalle.

32
Kilpailijoiden kanava / Vs: Finnish Open 2023 - M8 & M8e
« : 22.06.23 - klo: 13.29 »
UUSILLE HARRASTAJILLE

Finnish Open tulee sarjana antamaan mahdollisuuden tulla mukaan myös RTR autoilla rentojen sääntöjen johdosta. Kisoihin ei tarvitse tulla mukaan aivan sillä kalleimmalla tai parhaalla kalustolla vaan toivon, että ihan kuka vaan kellä 1/8 Buggy auto on olemassa lähtee kisoihin mukaan. Lähes aina kisoista löytyy oman tasoisia kilpakumppaneita.

Mites olisi RTR truggy luokka mukaan soppaan? Uskoisin että, bashereinä on truggy kokoisia autoja enemmän porukalla kuin buggy kokoisia.
Hienoa, että tätä vapaampien sääntöjen kisaamistakin on tarjolla! 2015 taisi olla ensimmäinen vuosi Finnish open sarjassa ja tuli napattua sarjan M8E luokan toinen sija. :smiley:

33
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 22.06.23 - klo: 06.30 »
Pikkuautoilla leikkiessä juuri se hauskuus pitäisi olla prioriteetti numero yksi, kuka sitä nyt tylsiä leikkejä pidemmän päälle jaksaa   :)

Tästä syystä en ole enää mukana kerhotoiminnassa, enkä myöskään kilpaile enää. :wink:

Tämmöistä stocki krossia on jostain syystä kiinnostanut kokeilla, mutta nykyisillä hinnoilla ei
opiskelijana ole mitään mahdollisuutta kilpailla. Eikä tämä S2-10 näytä suurta kiinnostusta
herättävän.



34
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 22.23 »
Jos osaat ajaa nopeita kierrosaikoja ja saat jopa toistettua niitä luotettavasti, tulee eteen vielä kanssakisaajien ohittelu, ja he ei tilaa anna paitsi jos ohitat jo kierroksella.

Vaikka olisi samalla kierroksella alkuerissä hitaamman kuuluu antaa tietä nopeammelle kuskille, se on säännöissä.

35
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 16.29 »

RC-kisoissa taas on tavallaan hirveän monta aika-ajoa, ja lopuksi vain yksi "oikea" kilpailulähtö.

Aika-ajokin on tyystin erilainen, kartingissa nopein yksittäinen kierros on aika-ajon tulos, eikä kokonaisaika, kuten ilmeisesti RC-kisoissa. Siihen en ota kantaa, kumpi on fiksumpi aika-ajotapa, mutta tuo ns. normaalien kilpailulähtöjen vähyys (vain finaali) kummastuttaa.

Finaaleita on sähköluokissa yleensä kolme per ryhmä. Ainoastaan polttisluokissa on yksi finaali, sitä ennen ajetaan "välierä" finaaleita.
Kannattaa tutustua eri luokkien sääntöihin ajoformaatteihin osa on tuossa kilpailijoiden kanavan alussa punertavan taustan osiossa vissiin SM tason kisasysteemit ja muut kikkailu luokat on löytyy jostain täältä kilpailijoiden kanavalta.  :wink: Kannattaa myös käydä tutustumassa kisoihin, jos on lähellä rc rata. Tässä topicissa on tarkoitus puhua S2-10 krossi luokasta.
Tässä linkki SC kesäsarjan sääntöihin mihin slashillä voi mennä koittamaan, miten huono se on kilpa-autona.

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 14.21 »
Toinen ihmetykseni aihe on RC-kisojen kisaformaatti: jos olen ymmärtänyt oikein, alkuerät ajetaan käytännössä kelloa vastaan, eli voit voittaa erän, vaikka et ohittaisi edellä ajaavaa autoa, kunhan olet saanut erän aikana edes hieman kiinni sitä edellä ajavaa, eli aikasi on parempi. Saatan olla käsittänyt väärinkin, mutta mikäli näin on, niin tuntuu aivan hullulta, ettei ruutulipulle ensimmäisenä tuleva voitakaan kisaa.

Mallia voisi ottaa esim. karting-kisoista: ensin aika-ajot, joka määrää lähtöjärjestyksen alkueriin. Alkuerien maaliintulojärjestyksen mukaan jaetaan pisteet, jotka määräävät lähtöjärjestyksen finaaliin (ja jos on tarpeeksi kilpailijoita, alkuerien perusteella jaetaan porukka A- ja B-finaaliin).
Finaalin maaliintulojärjestys on yhtä kuin kilpailun lopputulos.

RC kisoissa on usein harjoituksissa reseedaus minkä mukaan kilpailijat jaetaan alkuerä ryhmiin. Alkuerät on yhtäkuin aikaajot niiden perusteella jaetaan finaali ryhmät ja a-finaalien voittaja voittaa koko kisan.
Eli täsmälleen sama kuin tuo karting esimerkki.

37
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 19.06.23 - klo: 12.27 »
Ei ihan perätön väite tämäkään :)
Säännöt toki pitää olla ja niistä pitää pitää tarkasti kiinni, koska tällöin kisaaminen on kaikista reiluinta kaikille. En nyt tiedä/muista tarkkaan mihin viittasit, mutta sellainen mutu on, että väite tosiaan pitää paikkansa. :)

SC kisat oli hauskan pitoa rc autoilun parissa, kun suosio alkoi kasvaa mukaan tuli ihmisiä joille ei siihen asti hyvin toiminut homma ei kelvannut. Samaan aikaan alkoi myös M8E kasvattaa suosiotaan ja kisoissa oli alkuun
samantyylinen meno kuin sc kisoissa. Sitten sc luokkien muuttajat tuli mukaan M8E luokkaan ja lopputulos näkyy
säännöissä.

38
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 18.06.23 - klo: 20.39 »
Jatkuvalla pidon jahtaamisella korrit tapettiin ensin EOS:illa ja sitten lopullisesti Turffilla.

SC kuoli kun mukaan tuli sääntö nillittäjät ja yksityyppi ihmiset, hauskuus ja vapaus katosi. ;)

39
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 26.05.23 - klo: 06.47 »
Vielä vähän lisäystä, Jambon nopeudensäätimen asetuksia voi muuttaa Hobbywingin lediboksilla.


40
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 21.05.23 - klo: 17.45 »
Vaihdoin Jamboon myös turnbucklet ohjaukseen ja taakse, että sai renkaat järkevämpään asentoon. Alkuperäisillä muovisilla säädöt oli vastakkaiseen suuntaan edessä toe in ja takana + camberia.
Diffeihin öljy suosituksena eteen ja taakse 300000, keskelle 5000000. Iskareihin öljyt eteen 750, taakse 650 ja 6x1.4 männät eteenja taakse. Siinä varmaan tärkeimmät jutut.
Jambo on erittäin hauska ja samaan aikaan haastava ajettava, koska on yhtä leveä kuin pitkä eli perus Suomi mamma.  :smiley:

41
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 21.05.23 - klo: 17.28 »
Ongelmat jambossa ja korjaukset niihin. Moottorin ja noparin kuumentuminen johtui liian tiukasta välyksestä
sen kun sääti kohilleen ongelma poistui.
Suurin ongelma Jambossa ja kaikissa muissa isorenkaisissa Team Corallyn autoissa on liian löysä servosaverin jousi. Vaihdoin siihen SWorkzin S35/350 series Servo Saver Hard Spring SW115004A sitä piti hieman survoa että sen sai mahtumaan paikoilleen. Vakio jousen kanssa kannattaa kiristää servosaveriä ja laittaa kiristys mutteriin ruuvilukitetta. Ohjaukseen kannattaa ehdottomasti hommata Steering Rack Dual Stiffener Swiss Made 7075 T6 C-00180-831 ei ainoastaan lisää kestävyyttä myös herkistää ohjauksen. Asennus ohjeet löytyy XTR kronoksen manuaalista. Taakse lisää drooppia saa näillä HD Shock End Long Composite C-00180-769
Keskituki on suositeltava hankinta estämään rungon väätymistä Chassis Brace Kit Xtreme Fit all Corally 1/8 Monsters C-00180-910. Uudemmissa 2022 malleissa on keskituki ja HD ohjauspalat valmiina.
Alkuperäinen etuiskaritorni on todella pehmeää alumiinia tilalle Front Shock Tower  Swiss Made 7075 T6 5mm  C-00180-420 ja nimenomaan tuo T6 torni. Toinen eturengas osui puuhun ja eturipustus repeytyi, paljon osia hajosi, T6 torniin jossa tuhoutuneita osia oli kiinni ei tullut naarmuakaan.


42
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 21.05.23 - klo: 09.12 »
Enemmänki olisi juttua tulossa, mutta kuvien liittäminen on niin terveestä ettei jaksa yrittää.

43
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 21.05.23 - klo: 09.03 »
Kaikkiin auton laakereihin ja vetareihin laitoin talviajoa varten suojaavat rasvat.

44
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 21.05.23 - klo: 09.00 »
Olin jo valmiiksi hommannut päivitysosia jamboon asensin ne samalla kuin tein autoon muita säätöjä.
Aloitin keulasta diffiin laitoin 300000 öljyt ja vaihdoin ohjauspalat HD versioon.

 

45
Sähköautot / Vs: Team Corally Kronos XTR 2022
« : 21.05.23 - klo: 08.52 »
Tuli viime syksynä hommattua talvibasheriksi Team Corally Jambo 2021 malli. MIkään omistamani RTR ei ole vielä ole ollut valmis ajettavaksi suoraan paketista. Kokeilin jamboa pari minuuttia vakiona (radio vaihdettu), diffiöljyt liian löysät valtaville renkaille, servosaverin varsi katkesi ja moottori sekä nopari oli polttavan kuumia.
Auto osiksi ja tutkimaan ongelmia.





46
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 17.05.23 - klo: 21.37 »
Team Corally Jamboilua viime talvelta.

Team Corally Jambo XP 6S 2021 Last winter....
https://youtu.be/6pn69jdWW3M

47
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 09.05.23 - klo: 06.07 »
Betoni kuitenkin vastaa kaikista parhaiten ulkokrossirataa.

Neljästä maastosarjan kisasta kolme ajetaan turffilla. :wink:

48
Kyosho / Vs: Kyosho Suomi lopettaa ??
« : 09.05.23 - klo: 06.04 »
on ihan virallinen sivusto jota pyörittää rcjkl.fi

Ai niillä on kaksi sivua nykyisin, eikä pysty edes yhden tilauksia toimittamaan.

49
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.05.23 - klo: 06.15 »
Öljyä on crosspinnien tasalle kuten manuaali neuvoi. Ja jos olisi ylim öljyä ei kai kaikki tulisi ulos? Sain kuvan kanssa toisesta ryhmästä vinkin että vois olla kiristetty liikaa. Joka on paljon mahdollista kun tiiviste näkyi vähän irvistävän.

Jos ylimääiräinen öljy löytää reitin pihalle kyllä ne löytää loputkin saman reitin. No nyt on lista asioita mitä otat huomioon uuden diffin kanssa ja toivottavasti saat onnistuneen lopputuloksen. :azn:

50
Kyosho / Vs: Kyosho Suomi lopettaa ??
« : 08.05.23 - klo: 06.07 »
Aikamoisen selvitystyön olet tehnyt! :smiley: Kyoshon euroopan päämaja on Ranskassa.
Koitin kyosho.se ja meni suoraan kyoshoeurope sivuille, koitin myös norjaa ja tanskaa ei löytynyt mitään.
Hieman epäilyttää että Suomi olisi ainoa pohjoismaa jolla on tämmöinen oma kyosho sivu.

51
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 07.05.23 - klo: 15.30 »
Laajenee ja notkistuu kyllä. Mutta ei siltikään tule ajossa ulostuloista, vaikka ottaisi tiivisteet pois. Ulostuloissa on O-renkaat jotta öljy ei vuoda auton seistessä – ja siltikään ei tyhjenisi kuin pikkusen alle puolilleen.

Arvasin että olisi pitänyt mainita, etten tarkoita ulostuloja, se asia jo käsiteltiin. :wink
Vaan kotelon ja kannen välistä paine on työtänyt ensin lliat öljy ja sen jälkeen loput menny samasta välistä perässä.

52
Kyosho / Vs: Kyosho Suomi lopettaa ??
« : 07.05.23 - klo: 08.50 »
Tämmöinen tuli vastaan, kun googlasin kyoshoa. Sivuilta löytyy myös serpentin autoja ja varaosia. Onko totta vai huijaus sivu?
The world famous Kyosho products directly from Nordic importer. Fast and reliable delivery.
https://kyosho.fi/

53
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 06.05.23 - klo: 11.53 »
Ulostuloista ei voi diffi tyhjentyä pienellä aikavälillä kuin vähän puolen tason alle, jos et siis autoa säilytä kyljellään.. ;)

Ajossa ne kysyjän diffit oli tyhjentynyt. Voisiko syynä olla liikaa öljyä diffissä eikö öljyssäkin tapahdu lämpölaajenemista ja paine on työntänyt öljyt pihalle? Jäykät öljyt muuttaa juoksevammaksi lämmitettynä yli 100000cst öljyt tulee lämmitettynä helpommin ulos purkista.


54
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 06.05.23 - klo: 07.24 »
Ajan turffilla nii kuuladiffi ei oo oikeen optimaalinen vaihtoehto. :undecided: niin ja ulostulot 100% kuivat, vuotaa kannen välistä. Mulla ei oo assoissa koskaan ollu ongelmaa noiden ulostulojen kanssa, ne kyllä pitäneet. Noh nyt odotellaan uusia tiivisteitä, kantta ja koteloa.

Hyvä tietää, että ulostulot pitää. Olit ensimmäisen viesti perusteella tehnyt jo kaikki korjaukset diffin kannen vuotoon ajattelin, että ulostulot ainoa vaihtoehto vuodolle.

55
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpa-auton rakentaminen
« : 04.05.23 - klo: 05.49 »
Eurorc myy teknoa ja xraytä
Hobbyfactory myy assoa, hb:tä, sworkzia ja kyoshoa
RCcenter myy TLR:ää ja kyoshoa
Future-rc myy mugenia

Eurorc:een toimesta kisapaikalta löytyy xrayn varaosat
Hobbyfactoryn mukana kisoissa ainakin asson osia

Kauppojen sivuilta voit katsoa varaosien saatavuutta ja tietenkin voit kysellä kauppiailta asiasta.

56
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 03.05.23 - klo: 07.33 »
Jos nyt keskityttäisiin tässä viestiketjussa enemmän S2-10 luokkaan ja siihen miten saadaan aloittelijoita ja vähemmän krossia harrastavia kuskeja mukaan luokkaan. Turhat kärjistämiset ja väännöt ratamateriaalista ei houkuttele ketään mukaan, lähdetään mielummin liikkeelle positiivisuuden kautta ja lopetetaan turha marmattaminen joka ei edistä kenekään harrastamista.

Youtube kuitenkin on paikka mistä monille se kipinä rc autoiluun tulee. Ratamateriaalit  tuli keskusteluun mukaan ja kiinnostaa tietää, että ohjataanko liukasrata kerhoissa aloittelijat hankkimaan takavetobuggy.

Luultavasti sitäkin on tapahtunut,mutta yleensä pyritään kertomaan eri vaihtoehdot.jotta kaveri voi itse ratkaista asian.jotku on ostanu ekaksi tuupin,toiset jonkin muun.


Tässä on mahdollisesti syntymässä luokka aloittelijoille, niin kyllä kerhojen tulisi ohjata aloittelevat krossikuskit
nimenomaan tähän luokkaan tai tällä koko keskustelulla ei mitään merkitystä.

57
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 02.05.23 - klo: 07.34 »
Suositellaanko Kuopiossa aloittelijoita hommaamaan ensimmäiseksi autoksi takavetobuggy?

58
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 01.05.23 - klo: 11.15 »
Uusien harrastajien saamisen lisäksi kannattaisi miettiä miten saisi myös vanhat harrastajat pysymään mukana toiminnassa. :wink:


4. Kiinteälle radalle rakennetaan ensisijaisesti liukaspintainen krossirata, (tasamaarata (touring/mattoautot/minit/rekat) on toissijainen ratavaihtoehto), koska suurimmalla osalla harrastajia on krossiautoja, monstereita ja short course autoja.
 


Youtubesta kun nykyisin katsoo 1/10 krossi kisoja, niissä ei paljon liukaspintaisia ratoja näy. :wink:
Sitten kun on videoiden perusteella hankkinut kisakaluston mitä maailman huippukuskit käyttää ja
lähtee tutustumaan paikallisen kerhon toimintaan, siellä on betonirata niin saattaa harrastus jäädä
siihen.
Yksi asia mikä tässä harrastuksessa on varmaa, että rahaa kuluu ja paljon varsinkin jos rupeaa kilpaa
ajamaan siihen ei ole halpaa vaihtoehtoa ja tämä kannattaa tiedostaa jo harrastuksen alussa.

59
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 25.04.23 - klo: 21.06 »
Mitä tehdä asson vuotavalle ratasdiffille? Kyseessä b6.4 tuuppi mutta sama diffi b6.1 alkaen. Tiesin että ko ongelmaa on ja alumiini kannen laitoin heti kittiä kasatessa. 3-5 akkua ja diffi täysin tyhjä. Noh, hioin tiivistepinnasta valu purseet tasaiseksi induktiolieden lasia vasten 1000 paperilla + uus tiiviste ja 10k öljyt. Nyt vuotaa huomattavasti vähemmän mutta silti 2 akun jälkeen vaihdelaatikossa ihan kiitettävästi öljyä ja huomaa jo akselista kääntämällä että pyörii kokoajan kevyemmin. Onko tässä pakko alkaa jonkun tiivistesilikonin kanssa läträämään vai mitä? Eihän tämä nyt normaalia voi olla.

Vaihdat kuuladiffiin niin ei vuoda. Ihme että on pysyny öljyt edes noin pitkään sisällä. Todellinen nero
ollu kehittämässä tota ratasdiffiä, kun on keksinyt laittaa ulostulojen o-renkaat diffin ulkopuolelle.

60
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 24.04.23 - klo: 15.50 »
Ei hirveetä tunkua ole stanuluokkaan. RTR:iä jotka "soveltuu" kilpailemiseen on kolme ja ainoastaan assoja
myydään suomessa. Toiset vaihtoehdot serpent ja yokomo. Yokomon hinta mibosportissa 849e harjallisilla sähköillä.
Neljäs olisi traxun bandit ja siitä ei tule kisa-autoa vaikka yrittäisi. :wink:

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 38