Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Metsäläinen

Sivuja: 1 ... 27 28 29 [30] 31 32 33 ... 38
871
Yokomo / Vs: Yokomo BMAX4 3
« : 27.02.15 - klo: 10.01 »
Jos haluaa BMAX4 3:seen tukevammat siiven kiinnikkeet voi käyttää YZ2:seen tarkoitettuja osanumero Z2-001W.
Ne on tukevampaa muovia ja siiven saa ruuveilla kiinni. Siiven paikka pysyy samana.

872
Pitäisi varmaan luoda kaksi erillistä krossi luokkaa. Classic ja hyppyturisti.

Millaisilla radoilla classiccia ajetaan?
offroad radoilla. Pomppua ja röykkyä ja ei kaatopitoa

Löytyykö Suomesta tälläisiä sisäratoja?

873
Pitäisi varmaan luoda kaksi erillistä krossi luokkaa. Classic ja hyppyturisti.

Millaisilla radoilla classiccia ajetaan?

874
On toi EOS turisti kisat aika turhauttavan oloista "krossia". Tietty kun ei ole aikaa rakentaa rataa ja radat tehdään vain yhtä kisaa varten, niin tuollaisiahan niistä sitten tulee.. Maavara varmaan alle 10mm 😅 . Turisti autolla ajaisi varmaan ihan yhtä kovaa noilla radoilla..

 :grin: Suomen sisäratoihinko vertaat?

875
EOS matot maksaa n. 5000e ja ne kestää yhen kisan.

Onko tämä varmaa tietoa?

876
Palveleeko matot myös jenkkien sokeroituja saviratoja ajatellen?

Ajetaan ensinnäkin täysin erillaisilla renkailla noilla alustoilla. Samalla lailla kuin betoni ja savi. Miksi mattojen pitäisi palvella jenkkien sokeri ratoja varten? Varmaan kannatta talvitreeneissä ensin keskittyä Euroopan suurimpaan talvisarjaan.

877
Kukaan ei ole vielä kommentoinut, että onko ETS ja EOS samoilla radoilla ja alustalla?

Ei ajeta samoilla radoilla ETS ja EOS. Kisat on täysin eri ajankohtina ja vaikka ajettaisiin samassa maassa
molemmat kisat, kisapaikat on erit. Ainoastaan Slovakiassa ajetaan molemmat kisat Hudy areenalla, mutta
EOS ajetaan toukokuussa ja ETS kesäkuussa.

878
Ei se tietenkään mikään salaisuus ole. Mutta jos sattuu tilanne, että kauppiaalta on renkaat loppu kun olen hankkimassa uusia kisarenkaita. Renkaita tulee kauppiaalle edellisenä päivänä ennen kisaa, siinä on hankala
keretä ajamaan renkaita sisään. No mitäs en hommannut ajoissa oma moka. Aloittelijoiden kannalta olisi varmaan myös helpompi, jos olisi matot kisoissa, uudet renkaat alle ja ongelma ratkaistu.
Pariin kisaan olen leikannut saksilla minipinneistä pinnit puoliksi, koska en ole kerennyt ajaa renkaita sisään.
Kohtuullisen työlästä hommaa.

879
Mitäs rengaspelleilyä metsäläinen on harrastanut kun taas otti tuon asian esille?

Renkaiden sisäänajon merkitys, eli kuinka paljon renkaat on valmiiksi kuluneet. Tämä on aika tarkkaa, useilla radoilla, mimmoinen pinta renkaissa suhteessa radanpintaan, varsinkin 2WD luokassa. Nelkuissa homma on vähän eri. Renkaat on ollut tänä vuonna parempi laatuisia, eli tuoreita mustia.
Tähän on saattanut vaikuttaa se että EOS kisat ajetaan Schumin renkailla tänä vuonna. Pitää olla tuoretta
kumia saatavilla, ettei tule rengas nillitystä isoissa kisoissa.

881
Mikä on siis oikea näkökulma asian tarkasteluun; ketä WJ-sarjan pitäisi palvella parhaiten

a. Niitä, jotka käyvät ajamassa EOS-kisoja talvikauden aikana.
b. Niitä, jotka ajavat kesällä SM-sarjaa savella.
c. Tasapuolisesti molempia.
d. Joku muu vastaus?

Mielestäni keskeinen asia esim. WJ-sarjassa on antaa mahdollisimman monelle kilpailijalle mahdollisuus ajaa talven aikana kovatasoisia kisoja sekä toisaalta antaa uusille kuskeille mahdollisuus lähteä pienellä kynnyksellä mukaan hieman isompiin "kerhokisoihin". Eri pito-ominaisuudet pakottavat myös miettimään ajotyyliä ja säätöjä toisella tavalla kuin jos aina ajettaisiin samalla pidolla.

D. Mattoja käyttäessä esim. öljyt radalla ongelma olisi poissa. Ei tarvitsisi hylätä kokonaisia eräkierroksia niiden takia ja tapella niistä kisojen jälkeen. Renkaiden kanssa pelleily loppuisi. MATTOJA KÄYTETTÄISIIN AINOASTAAN KISOISSA! Tasoittaisi kisoja, ei kotikenttä etua. Treenata voi betonilla tai mikä saattuu radanpinta olemaan.
Suomessa jos haluaa treenata EOS kisoja varten RC-kerhot sanoo ei oota! Kehottaa hommaamaan matot kotiin
ja treenaamaan siellä. Maastosarjassa juniorit saa todella hyvin huomiota suurenmaailman RC-vaikuttajilta
tie kohti maailman tähteyttä on avoinna ihan eri tavalla kuin EOS kisoissa.


Hiihdän vieläkin kouluun kesät, talvet perintö suksilla sarkahousuissa.
 

882
Hmmm... Sisäkrossi muualla maailmassa missä ajetaan isoja kisoja.
Justhan tuossa ajettiin kesällä EM kisat sisällä.
Eipä näkyny mattoja.

Mutta ei taida olla muita sisäsaviratoja Euroopassa käytössä, kuin EM kisoja varten rakennettu.
Eikä matolla tarvitse muuten ajaa kuin sisäkisat vaan, se olisi jo parannus nykyiseen.

883
Niin elikkäs suomalainen sisäkrossi on eri käsitys kun sisäkrossi muualla maailmalla jota ajetaan isoissa kisoissa.

Sisäkrossi käsitteenä on sama, mutta ajoalusta on eri.

884
Tuskinpa minä kysymykselläni yritin tappaa krossiluokan.

 :grin:

Kai siinä matolla rossaamisessa oma viehätyksensä on. Mutta onko EOS-kisat niin hienoja koska;

a) siellä ajetaan matolla, vai
b) ne on isot kisat, hienot puitteet ja paljon "isoja" nimiä?

Tästähän tulee kaikkien aikojen kisakutsu :)

Suomalaiset juniorit haluaisi menestyä kansainvälisissä kisoissa ja helpompaa se varmasti olisi, jos olisi
samanlainen kisa-alusta. Mutta ei tätä suomessa ymmärretä!! Huonoin selitys mitä ikinä pystyy keksimään,
että jätetään mattopinta käyttämättä on liiallinen vauhdinkasvu. :grin: :grin: Suoraan sanottuna todella typerää.
Jos tila on niin pieni pitäisikö ajaa stanu koneilla? Miten savella ajo liittyy sisäkrossiin, täysin eri hommaa. Yksikään betoni rata ei ole tuntunut samanlaiselta kuin savirata. Vähän realismia kehiin, jos halutaan junnujen pärjäävän isonmaailman sisäkisoissa matto on ainoa oikea pinta.

885
Yokomo / Vs: Yokomo BMAX4 3
« : 16.02.15 - klo: 11.09 »
Onko Joelin Tikkurila setuppi edelleen sama kuin WJ-kisoissa vai onko tullut muutoksia?

886
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 12.02.15 - klo: 11.20 »
Eihän sitä kuljetusta hoida suomessa upsista vaan posti... Eikö löydy mitään tietoa jos laitat lähetystunnuksen ihan postin seurantaan?

Postiin olen soittanut kolme kertaa. Lähetys tunnuksella ei Postissa näy mitään ja sit kun sanoin et ettivät sen paketin, tuli vastaus että kuriirifirmat niitä paketteja kuljettelee, ei posti.
Alkaa v käyrä olee jo aika aika korkeella. Tilasin tänään samat osat Suomen Kössiltä ja sitä aion jatkossakin käyttää.. Ulkomailta tilailut riitti mulle..

Oikein!! Mutta ei aina suomesta tilatut paketit tule ajoissa perille, jos posti niitä kuljettaa.
Omalla kohalla joka toinen paketti myöhässä parhaimmillaan viikon vaikka posti lupaa seuraavaksi päiväksi.
Ihan sama mistä liikkeestä tilaa, posti tyrii joka toisen paketin.
V käyrä niin suuri, että taidan mennä postilaatikolle kyttäämään postinjakajaa ja pieksen sen, ihan vaan herätyksenä postille ja sen toiminnalle!!!

887
Yleinen keskustelu / Vs: Iskareiden öljyt
« : 10.02.15 - klo: 18.17 »
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?

Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!






Miks ne ei toimi? Eikö löydy oikeeta viskositeettii vai mikä tökkii? Itelläki saattas olla moottoripyörän etuhaarukkaöljyäki, sehän ois ihan samaan tarkotukseenki.

No ei löydy oikeaa viskositeettii. Tiivisteet ei kestä. Oikeat öljyt oikeisiin paikkoihin. En kieltänyt käyttämästä,
en vain suosittele, koska olen jo asian kokeillut.

888
Yleinen keskustelu / Vs: Iskareiden öljyt
« : 10.02.15 - klo: 16.27 »
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?

Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!

889
Radiolaitteet / Vs: SANWA MT-4
« : 10.02.15 - klo: 12.04 »
Tässä olisi ainakin radioon sopiva lipo.

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/intellect-rx-lipo-2300mah-1c-2s-sq-flat.html

NiMh akuista en tiedä, enkä edes halua tietää. :wink:

890
Hyvät kisat! Kiitos järjestäjille ja kanssakilpailijoille.

Tuupissa sai ihan tosissaan ajaa, neljäs sija ei tullut helpolla! Viimeisessä finaalissa todellakin oli onni onnettomuudessa. :grin:

Oskari Saarela #52

891
Team Losi / Vs: TLR 22-SCT
« : 08.02.15 - klo: 15.37 »
Tikkurilan SC-kisojen setuppi.

https://www.dropbox.com/s/fm9o7knt72o53b0/22SCT_Tikkurila.pdf?dl=0

HUOM! Auton maavara (ei ilmoitettu) ja camberit on säädetty silmämääräisesti ei mittaamalla.


892
Team Losi / Vs: Team Losi Racing 22
« : 04.02.15 - klo: 10.09 »
Vähän ohjeita kuuladiffin tekoon. Todella tärkeä osa hyvän kuuladiffin aikaan saamiseksi on sisäänajo eli break in ja slipperi pitää myös olla säädetty oikein, että diffi pysyy hyvänä pidemmän aikaa!!

Ensimmäisessä videossa kasataan ja ajetaansisään diffi, sekä säädetään slipperi.

https://www.youtube.com/watch?v=EToj2yX76NU

Toisessa videossa on mielestäni parempi diffin sisäänajo menetelmä.

https://www.youtube.com/watch?v=SAWjgE8zBzU

Näillä ohjeilla saa todella hyvin toimivan ja pitkäkestoisen kuuladiffin. Paremman diffin saa tehtyä näillä
ohjeilla kuin auton mukana tulleen manuaalin ohjeilla.

893
Team Losi / Vs: Team Losi 22-4
« : 03.02.15 - klo: 12.37 »
Tässä 30min. amerikkalainen esitelmä aiheesta TLR 22-4.

https://www.youtube.com/watch?v=H35vIAr-GQI

894
Kilpailukutsut / Vs: SC Winter Cup III, Vantaa 7.2.2015
« : 02.02.15 - klo: 09.58 »
Hienoa, että tuuppi ilmoittautumisia on tullut melkein 30. Saadaan kunnon kisat aikaiseksi! :cool:

895
Yleinen keskustelu / Vs: Parhaat RC-videot
« : 30.01.15 - klo: 13.05 »
Kohdasta 4.30 eteenpäin on turvallisen oloinen piha-auto.

https://www.youtube.com/watch?v=WrCOSgEYYmQ

896
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 30.01.15 - klo: 12.35 »
Oskari. Itse veikkaan että alkuperäinen runko ei ole paskinta seosta ja sen paino on 132gr kevennettynä niin kuinkahan paljon on rungosta saatu oikeasti pois. Tuskin edes 10gr.
Ja sitten kuin ne ovat vaihtaneet muoviosia alumiininkin vielä niin kyllä haiskahtaa vahvasti.
Se on suhteetonta verrata tuo teckon runko tähän runkoon.
Koska lähtökohta on täysin eri.
Jerzi

Oma veikkaus on että 30g on saatu pohjalevystä pois.

897
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 30.01.15 - klo: 11.05 »
Pohjalevystä on voitu saada painoa pois myös vaihtamalla materiaali kevyempään ja kovempaan alumiiniin.
Vertauksena kaksi Teknon pohjalevyä joilla on paino eroa yli 50g.

http://www.teknorc.com/shop/tkr5001-chassis-7075-black-anodized/

http://www.teknorc.com/shop/tkr5000fb-chassis-7075-hrd-ano-lightened-bumper-mod/

https://www.youtube.com/watch?v=NktSJczjv-w

Videossa kohdasta 3.40 eteenpäin punnitaan pohjalevyt.

898
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 30.01.15 - klo: 09.53 »
Asson porukka siis valehtelee.

899
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 30.01.15 - klo: 08.36 »
Tää on just se tosiasia.
Nuo kevennykset ei paljoa kevennä vaikka olis kuinka paljon jyrsitty.
Jerzi

Kyllä se ainakin asson sivujen mukaan kevenee 75g.

http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B5M/Factory_Lite/

900
Sähköautot / Vs: Hobbyking Basher 1/8 buggy
« : 28.01.15 - klo: 11.01 »
Tästä videosta voi olla apua, jos englanti sujuu. Mutta eipä tosta edellisen viestin "suomesta" ymmärrä paljoakaan.

https://www.youtube.com/watch?v=wZol432MaBU

Sivuja: 1 ... 27 28 29 [30] 31 32 33 ... 38