Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Stilo

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 27
91
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1
« : 04.07.13 - klo: 22.42 »
Vaasan setuppia finaaleista: click

Alkuerissä ja finaaleissa hyvä vauhti, huonoa tekemistä ja ei lähellekkään tyydyttävä lopputulos. Märällä ja kuivalla nuo scrubist toimi edessä todella hyvin, tykkäsin paljon enemmän kuin mistään urarenkaasta. Tosin vaati sen, että otti antisquat shimmit pois, niitten kanssa scrubseilla oli turhan terävä se piste milloin takapää irtoaa. Semmossella puolimärällä radalla joka parilla eräkierroksella oli, on turhan kääntyvä tuolla scrubsilla.


92
Näillä näkymin Lahden matot. Niistä kyllä saadaan vähintään riittävän kokoinen/tasoinen rata kilpailulle. Rataprofiili pyritään tekemään mahdollisimman hyvin tasaista kilvanajoa.

Lahden Messujen lehdistötiedoite:
Hevosvoimat jylläävät Lahdessa syksyllä.

93
Huomenna olisi tarkoitus tulla testaamaan rata,  jos nyt sääennusteet pitää paikkansa. Varmaan klo 13-14 eteenpäin paikalla.

94
Track width.

95
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 10.04.13 - klo: 10.55 »
Käykää ajamassa kesällä sielä kansallisessa luokassa porukalla stanukoneella / 0-ennakolla. Sielä jos näyttää siltä, että homma toimii niin antaa varmasti hyviä näyttöjä luokan tarpeesta ja siitä miten se toimii. Onhan touringissa viriluokassakin porukkaa ajanut prostock koneella ja pärjänneet ihan hyvin seassa. Ei se tarvi omaa luokkaa niihin ensimmäisiin kokeiluihin.

96
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 09.04.13 - klo: 15.24 »
Edelleen tämä "tehdään alottelijoille luokka jossa ajetaan hitaalla moottorilla mutta jätetään moottori ja säädin vapaaksi" kuulostaa hölmöltä. Lopulta homma menee kaikkien yllä olevien perusteluiden perusteella siihen, että "kun ei haluta hävitä jo varikolla" niin nopeudet alkaa olemaan samaa luokkaa avoimen SM luokan kanssa. Tällöin ainoa stanuluokan olemassa olon syy on saada luokka jaettua M2-10 kahtia jotta kaikki voivat voittaa jotain?

Takavetokrossia on aina suositeltu aloitteleville kuskeille koska se opettaa erittäin hyvin kaasun käyttöä kun sitä liipasinta ei voi kerralla vetää pohjaan saakka ja muutenkin luokkaa voi ajaa todella halvalla kalustolla koska sähkölaitteiden ei tarvi olla mitään tehokkaita ja kalliita. SM kisojen top 3 sijoituksia on ajettu Jyväskylän isolla profiilillakin 10,5t koneella ja silläkin mentiin heittämällä takasuoran ekan ison tuplan yli. Sen takavetokrossin KUULUU olla liukkaalla vähän vaikeaa, sen takia se onkin loistava opetteluluokka kun se pakko-opettaa sitä herkkää kaasunkäyttöä jonka oppiminen auttaa kaikkea ajamista jatkossa. 

Itse olen monessakin kisassa ruuvannut säätimestä tehot minimiin ja olisin vaihtanut vielä hitaamman koneenkin jos olisi pakista löytyny kun pito on ollut heikko. WJ kisoissakin olen ajanut tuuppia todella vanhoilla akuilla välillä rajoittaakseni tehoa. Olen myös ollut useasti nostamassa näitä maastosarjan "hitaimpia" alkueriä ja alimpia finaaleita ja mielestäni sielä ei ole kuin muutaman satunnaisen kuskin ajosta nähnyt, että suurimmat ongelmat tulee liiasta tehosta. Nämä yli tehokkaalla koneella ajavat kuskit eivät varmasti vaihtaisi stanukoneeseen vaikka mahdollisuus tulisi.

Takavetokrossissa ei ihan oikeasti mielestäni ole mitään syytä nykyisellä järjestelmällä lähteä väkisin tekemään stanuluokkaa ainakaan SM sarjan yhteyteen. Sillä teholla ei ihan oikeasti ole juurikaan merkitystä ehkä A-finaalia lukuunottamatta ja oman mielipiteen mukaan kisoissa suurin osa ymmärtää tämän ja ajaa järkevillä ja omiin kykyihin sopivilla tehoilla. Myös kerhokaverit ja muut kilpailijat auttavat, neuvovat ja antavat palautetta kuskille joka väkisin yrittää ajaa ylitehokkaalla koneella.

edit.  Lisäksi tarpeeksi hitaalla koneella ajettaessa (=ei tarvi varoa kaasun käyttöä) ne pienetkin tehoerot alkaa tulemaan selvemmiksi, suoralla kovempaa kulkeva ihan oikeasti tekee eroa sillä moottorilla. Vähän paremmin kulkevalla hitaalla koneellakin voi päästä jonkun hyndän alastuloon kun taas toisella jää juuri vajaaksi. Tämä pitää pitää mielessä stanuluokkaa suunnitellessa. Mitä hitaamman vauhdit ja tehot, sitä pienemmät jutut merkitsee.

97
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 08.04.13 - klo: 22.27 »
Mitä järkeä on stanuluokassa jota ei ole tarkasti speksattu koneen/säätimen osalta? Vapaalla ennakolla se 17,5t kulkee saman verran kuin ne koneet joissa nyt on liikaa tehoa ja joista ei ilmeisesti voi oma-alotteisesti vaihtaa hitaampaan...

98
Kiitokset järjestäjille, rata oli edelleen tosi kiva ajaa ja järjetelyt pelasi viimisen päälle. Oli nelkun finaaleissa loistavaa kilvanajoa Viljamin, Miikan ja Janisedän kanssa. Takaveto sisäradoilla ei vaan meinaa kulkea sitten millään, noh kesällä sitten sitäkin kovempaa!

99
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden UA:n sisäratatopic
« : 22.03.13 - klo: 08.07 »
Jouduimme perumaan huomisen 23.3. vuoron.

Kevätkauden viimeinen vuoro on näillä näkymin 6.4..

100
Kiitokset järjestäjille, kyllä kannatti ajella aamusta paikalle. Rata oli kyllä erittäin mukava, sopivan haastava ja hyvä "flow". Radan vasempaan reunaan siinä illemmalla kisan jälkeen ajaessa olisi ollut hyvä saada lisää valoa ja sinne vasempaan reunaan sopisi joku hyppyrikin. Radan oikean laidan kallistus 180 mutkassa oli kiva ajaa, mutta siinä ei tarvi kisassa kuin ihan pienen virheen perässä tulevalta kun on läjä valmis ja lähes aina se edellä mennyt kärsii. Vasemman laidan valaistus kun olisi parempi niin rata on muuten kyllä tuollaisenaankin riittävän hyvä.

101
Oma driftikoppa&auto huomiseen Tikkurilan Drift Challengeen valmistui "hyvissä ajoin".



102
Mastonin Plastic Primer pohjamaali ja päälle Mastonin mattamusta. Ei ole kovin kulutuskestävä pinta vrt. sisäpuolelta maalaaminen, mutta ei ainakaan aikaisemmissa kokeiluissa ole lohkeillut palasina irti. Helppo naarmuuntuminen ja kuluminen onkin suunniteltu jo siihen mitä pintakerroksen alta löytyy...

103
Kilpailijoiden kanava / Vs: Katsastus
« : 17.02.13 - klo: 23.31 »
Se takasiiven taipuminenkaan ei ole mikään ongelma kun sen siiven kiinnittää kunnolla ja vielä vaikka leikkaa 1mm liian matalaksi. Olisikohan itselle viimeisin siiven taipumisen takia tullut hylkäys/huomautus ollut jossai 2006 vaikka tapahtumaa on riittänyt poro/viri vauhdeilla liikaakin...

Mielestäni ennakkokatsastus on turha ainakin touringissa.

Tietysti ennakkokatsastus viimisen eräharjoituksen jälkeen olisi paikallaan jonka jälkeen pienestä rikkeestä huomautus ja toisesta hylkäys.

104
Löysin itsekkin viimein intoa alkaa läjäämään autoa tuonne Tiksin drift challengeen. Aloitin maalaamalla jo viimekesänä hankitun korin:


Vanha Camaron kori oli liian kapea takapäästä jolloin autoa joutui muuttamaan turhan paljon geometrioiltaan. Siitä ei saanut oikein kunnolla ajettavaa. Josko tällä saisi kilpailukykyisemmän paketin aikaiseksi...

105
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 11.02.13 - klo: 08.40 »
Mastonin mattamusta kyllä pysyy korin ulkopinnassa irtoilematta kun hieman hioo pintaa ja vetää pohjalle Mastonin Plastic Primeria pari kerrosta. Tietty jokasesta kaadosta ja kolhusta jää jälki kun mikään ei suojaa sitä pintaa kulumiselta.

106
http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/saannot/ tuolta kun ottaa FinTrack Tourin mukaisia numeroita esikuvaksi niin pitäisi kelvata.

107
Kiitokset järjestäjille, rataprofiili näytti vähän nysväykseltä äkkiseltään katsottuna, mutta oli kyllä lopulta aivan mahtava. Itsellä meni lauantai pieleen väärien säätöjen kanssa ja sunnuntain alkuerissäkään ei mitään huippusuoritusta tullut, mutta finaalit sitten meni viimeistä lukuunottamatta varsin mainiosti. Varsinkin ensimmäisessä finaalissa sai ajaa sijoituksista kilpaa täysillä koko 5min, oli kyllä hienoa!

++ Rata
+ q
+ hyvä meininki varikolla
+ rehtiä kilvanajoa
+ Yokomo / Hobbywing

+/- q

- q

108
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ohjeisto 2013 (2012-)
« : 25.01.13 - klo: 21.18 »
Eikös aikasemmin ole nimenomaan TSM siirtynyt kesäkaudeksi uusiin koreihin ja TSP/TSS ajanut kauden loppuun vanhalla listalla?

109
Yokomo / Vs: Yokomo BD7
« : 23.01.13 - klo: 11.58 »
Viikonloppuna tuli molemmat päivät käytyä ajamassa KyPakin casinolla, edelliseen setuppiin viimeiset hienosäätömuutokset:

-etulinkin sisäpään alla 1mm
-ackerman shimmiä 1mm ohjausräkissä
-etutukivarsista akseliväli lyhyeksi
-iskarit reijässä 2 edessä/takana
-2,5 asteen taka-auraus, suurin muutos kierrosaikaan
-2000W takadiffiöljy

Prostockissa/stanussa pinkki jousi voi toimia ihan mukavasti, sinisellä etujousella suosittelisin laittamaan 0,5mm lisää shimmiä c-palan päälle ja ottamaan 0,5mm pois takalinkin sisäpäästä.

Auto toimi ainakin virissä aivan mahtavasti, erittäin hyvin balanssissa ja autoon on oikeasti luottoa. Jos tarvii apua säätövinkkien kanssa viikonlopun FTT kisoissa niin autan kyllä mielelläni.

-Henry

110
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ohjeisto 2013 (2012-)
« : 22.01.13 - klo: 23.59 »
Löytyisikö ohjeiston liitteenä mainittu ajantasalla oleva 1:10 korilista jostain? Vai onko se sama kuin 2012 EFRA lista?

111
Yokomo / Vs: Yokomo BD7
« : 18.01.13 - klo: 14.40 »
Hetki jo vierähtänyt edellisestä viestistä, mutta nyt on saatu autoa hierottua takasin normaalimmalle pidolle vrt. tikkurilan olosuhteet.

BD7 tuntuu tykkäävän tosi paljon kallistelusta, melkeen mitä enemmän kallistelee, sitä paremmin se tuntuu menevän. Ulosjoustoa saa olla aika paljon, varsinkin keulassa. Pienellä ulosjoustolla ja jäykällä alustalla auto tuntuu todella kankealta. Vaikka auton pistää olemaan kunnon jenkkivaltamerilaiva alustaan, silti se tuntuu reagoivan vähintään riittävästi suunnanmuutoksissa. Tikkurilassa tarvi ajaa löysillä iskariöljyillä, mutta heikommalla pidolla jäykempi öljy tuntuisi auttavan suunnanvaihdoissa ja myös pitkissä sweapereissa. Auto myös kääntyy mielestäni enemmän jäykemmällä öljyllä.

Etutukivarsissa haritus auttaa autoa kääntymään aika mukavasti ja se on varsin kokeilemisen arvoinen asia. Ohjauksen päällä itselläni ei ole ollut sitä Y-palaa, mutta moottoripukin ruuvi on kiinni ylärungossa. Ruuvin poistaminen tekee autosta todella rauhallisen ja lisää peräpitoa huomattavasti. Pylviksen stanuautossa se esim. toimii varsin mukavasti.

Iskareista reboundin poistaminen poraamalla iskarinhattuun reikä, rauhottaa autoa aika paljon, joku tykkää, joku ei. Ainakin ne iskarit on huomattavasti helpommat kasata reitetyillä hatuilla...

Liitteenä viimisin setuppi jolla tuli ajeltua Casinolla, auto oli ihan kohtuullisen nopea ja helppo ajaa. Autoon olen vieläkin erittäin tyytyväinen!

Casino setup
Lahden heikkopitoiselle radalle ainoa muutos tuosta oli pistää etulinkin sisäpään alle 1mm shimmiä, huonommalla pidolla se toimi, Casinolla tuo 0,5mm tuntui helpommalta ajaa.

-Henry

113
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1
« : 11.01.13 - klo: 09.03 »
Hyvältä näyttää! Hexit käytettävyyden puolesta hyvä muutos ja nyt ei näköjään tarvi enään liimailla servosaveriakaan kiinni.

114
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden UA:n sisäratatopic
« : 03.01.13 - klo: 22.42 »
Perjantaina 4.1. väsäillään kevätkaudelle valmiiksi uusi rataprofiili, joten ajamaan pääsee lauantaina 5.1. heti aamusta klo 9 alkaen!

115
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 15.12.12 - klo: 14.03 »
Sotkee kanssa paljon vähemmän näppejä ja muuta ympäristöä kun maalattavassa kohteessa ei ole ylimääräisiä reikiä ja aukkoja.

116
Mielestäni tuo nopeustuomarointi on ainoa juttu jota ei oikein voi käyttää 1:1 puolelta näissä pienemmissä versioissa. Jos nopeudesta saa pisteitä, olen kuullut ulkomailta juttuja siitä kuinka homma menee pelkäksi vauhdin etsimiseksi ja silloin ajamisesta katoaa suurimmalla osalla kuskeista sujuvuus ja kauniit ajolinjat. Myös pariajossa vauhdit kasvaa semmossiksi, että lähellä on lähes mahdoton ajaa. Pitoeroja kun näihin saa varmasti vielä enemmän kuin mitä 1:1 puolella on. Paljon pitoa omaavalla autolla on näillä lähes mahdotonta yrittää seurata edellä menevää. Mitä enemmän nopeuksia (= renkaiden pito & moottorin teho) saadaan tasoitettua, sitä enemmän pystytään keskittymään siihen muuhun ajamiseen. Tietty jos homma jossain välissä lähtee isoksi siten, että kuskeja on vaikea saada järjestykseen niin voisi sitä nopeustuomarointia lähteä kehittämään. Nykyisellä kilpailun tasolla nopeuden tavoittelulla saadaan vain sekoitettua koko homma paljon vaikeammaksi kuin on tarvis.

Oikeastaan nopeuspisteet voisi muodostua tyylillä 25p kaasunkäytöstä ja 5p nopeudesta. Suurempaa vähennystä vasta siitä jos on aivan selkeästi hitaampi kuin kukaan muu.(=mahdoton seurata kaavion pariajossa)

117
Itsellä loppui C-12 luokan ajaminen yhteen kokonaiseen kauteen. Yksinkertaisesti siitä syystä, että varsinkin treenaaminen ei ollut yhtä kivaa kuin Touring autolla. Koko treenipäivän oli 40min syklilläkin jatkuvasti kiire renkaiden kanssa pelatessa ja autoa tweakatessa. Turistilla riittää, että katsoo renkaanliimaukset, vetää pidot renkaisiin ja heittää vitsiä muitten kuskien kanssa loput 30min. Vaikka se kilpaileminen ja ajaminen onkin hienoa, niin silti tässä harrastuksessa kisat on vaan ehkä 10% kokonais ajomäärästä niin ei vaan jaksanut kiinnostaa, kun treenaamatta ei viitsi tossa luokassa laittaa rahaa kalustoon ja lähteä sekoilemaan kisoihin.

C-12 auton ajaminen kyllä on aivan mahtavaa ja pitemmät erät hienoja ajaa. Nykyään ilmeisesti akkujen kanssakaan ei tarvitse niin paljon käyttää rahaa ja aikaa kuin peltikenno aikoina. Touring vaan on henkilökohtaisesti niin paljon mielekkäämpää hommaa varsinkin treenatessa.

118
Yleinen keskustelu / Vs: RTR Touring paketit
« : 07.12.12 - klo: 18.02 »
Menee jo vähän legendan puolelle vaikka aika kova suoritus se aikanaan olikin.  :grin: Ei siinä ollu Tiim Lahtea kuin meikäläinen ja ei se nyt ihan yhdessä erävälissä onnistunut. Sähköt siirrettiin vanhasta autosta ja korikin oli meikäläiseltä lainassa. Olikohan siinä 3 sen aikaista Tamiya kuskia ja Stimpy itse kasaamassa. 2h 20min paketin avaamisesta auto oli radalla, ainoa mikä unohtui säätää kiireessä oli maavarat...

119
Lainaus käyttäjältä: FinTrack Tour + C-12 SM 2012 - 2013 –ohjeisto
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)

120
Yokomo / Vs: Yokomo BD7
« : 04.12.12 - klo: 00.20 »
Tämmöisellä ajellut viimiset kaksi kertaa Tikkurilassa

Muutama juttu pitää vielä testaa torstaina, mutta tuo nyt on ainakin kohtalaisen helppo ajaa eikä kaada kuin tekemällä selkeän ajovirheen. Vähän nopeampi saisi olla yksittäisellä kierroksella, mutta se voi kyllä johtua kuskistakin. Ilmoittelen kyllä jos vielä löytyy torstaina jotai uutta mullistavaa.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 27