Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - copter

Sivuja: 1 [2] 3 4
31
Vapaa keskustelu / Tapatalk tuki otettu käyttöön
« : 27.01.11 - klo: 22.47 »
RC10.FI sivustolle on nyt lisätty Tapatalk tuki. Tapatalk sovelluksella voi foorumia käyttää erillisellä sovelluksella kaikista moderneista älypuhelimista (iPhone, Android, Nokia jne).

Tapatalk sovelluksen "lite" versio on ilmainen, jolla sivustoa voi lukea. Pro versio, jolla voi myös kirjautua sisään ja kirjoitella viestejä jne katsoa yksityisviestit, niin se maksaa n. 2 EUR kunkin laitevalmistajan App Storessa. Pro versiolla voi myös katsoa yksityisviestit sekä saada huomautukset puhelimeen jne.

Lisätietoja sovelluksesta löytyy osoitteesta: http://www.tapatalk.com/

Asennettava sovellus löytyy nimellä Tapatalk Pro/Lite App Storesta / Android Marketista / Ovi Storesta. Pro versiosta tuo 2 EUR hinta menee sovelluksen valmistajalle, eli siis RC10.FI ylläpito ei tästä ole mitään kostumassa.

Itse tykästyin tuohon sovellukseen, eli mielestni viestien lukeminen on helpompaa kuin kännykän omalla selaimella reissun päällä.

Kuva lainattu sovelluksen kotisivuilta:



32
Kilpailijoiden kanava / SparcMon -ajanotto matkapuhelimeen
« : 03.09.10 - klo: 23.55 »
Terve,

Tämä nyt lähinnä koskee kilpailijoita, joten sen takia laitoin tälle puolelle vaikka ei olekaan sääntö tms keskustelua.

Eli kisoissa joissa itse taikka Nappe on ottamassa aikaa, niin on käytössä ollut tulosmonitoreissa ohjelma nimeltään SparcMon. Tämä sama ohjelma myös yleensä välittää ajanottotietoja nettiin, joita on voinut katsoa (ja voi edelleen) osoitteesta http://rc10.fi/livetiming/

Tällaisia kisoja on ollut mm. Mäntsälän EM kisat, Jyväskylän NitroCross kisa sekä monia muita. Seuraava tällainen kisa on tänä viikonloppuna tapahtuva M-8 PM kisa Lavangossa. Näissä kisoissa tosiaan ajanottodata lähetetään reaaliajassa rc10.fi -palvelimelle mistä sitä on voinut seurata netin ylitse. Yleensä kisakutsussa taikka kisakutsun ketjussa on kerrottu mikäli tulokset ovat rc10.fi -palvelimella katsottavissa kisan aikana.

Kyseinen netissä sekä kisapaikalla pyörivä SparcMon on allekirjoittaneen käsialaa kokonaisuudessaan ja pitää sisällään tulosten realiaikaisen välityksen tulosmonitoreihin, nettiin, LED tauluille jne. Samaan pakettiin kuuluu myös monissa kisoissa nähdyt lähetysvalot, joiden rauta ja softa on samalla tullut kehitettyä. Nyt tähän joukkoon on lisänä tullut myös matkapuhelimet, koska niiden näyttöjen koko on kasvanut ja muutenkin laitteet kehittyneet.

Olen juuri parhaimmillaan kehittämässä ohjelmistosta versiota joka toimisi mahdollisimman monessa laitteessa, mutta en vielä tätä versiota ole saanut valmiiksi. Tällä hetkellä kuitenkin valmiina on versio, joka toimii Nokian N900 puhelimessa (koska sattuu allekirjoittaneelta löytymään). Kun saan muissakin puhelimissa toimivan version valmiiksi, niin ilmoittelen siitä täällä.

Tässä nyt kuitenkin ensi hätään N900 puhelimen omistajille ohjeet ohjelmiston asentamiseksi sekä käyttämiseksi:

1. Asenna puhelimen oman "App Manager" -sovelluksen kautta puhelimeen seuraavat paketit:
 - Enhanced Linux Kernel for power users (ei pakollinen, mutta suositeltava)
 - icedtea6

2. Hae puhelimeen kotihakemistoon (/home/user/) tämä tiedosto: http://rc10.fi/livetiming/n900.tar.gz (selaimella vaikkapa ja tallenna ym. kotihakemistoon)

3. Käynnistä X Terminal ja aja komento: "tar zxvf n900.tar.gz"

4. Mene terminaalissa luotuun /home/user/SparcMon hakemistoon (komento: cd /home/user/SparcMon)

5. Kytke mobiili / WLAN yhteys päälle (jos ei jo ole)

6. Käynnistä sovellus komennolla "./start.sh"

Näillä eväillä siis kisapaikalla voi omasta puhelimesta esim. varikolta seurata käynnissä olevan erän tuloksia jne. Asennuksen jälkeen seuraavalla kerralla käynnistettäessä suorita ainoastaan kohdat 4-6.

33
Kilpailijoiden kanava / Alue-8 kisat 2010-2011
« : 23.08.10 - klo: 00.10 »
Ilmeisesti tapahtui pieni inhimillinen virhe ja jostain syystä otsikon mukainen aihe poistui vahingossa foorumilta. Koetan kaivaa vanhat viestit varmuuskopioista.

Aiheessa kuitenkin keskusteltiin Alue 8 säännöistä sekä siinä samalla sivuttiin kauden 2011 sääntöjen C-12 "Stock" luokan osalta.

34
Vapaa keskustelu / Palvelinongelmia
« : 13.08.10 - klo: 10.50 »
Terve,

Kuten varmaan moni huomasikin, niin eilen ja tänään aamulla foorumin toiminnassa oli ongelmia. Syynä tähän oli palvelinvika, joka on nyt siis korjattu.

Kiitokset Stimpylle, joka soitti minulle ongelmasta eilen iltapäivällä. Olin itse eilisen päivän työmatkalla, joten en valitettavasti asiaa päässyt korjaamaan kuin vasta tänään aamupäivällä.

Jos näyttää että joku ei toimi kuten normaalisti, niin informoikaa asiasta minua.


--
Terveisin,
Matti

35
Vapaa keskustelu / Suuri maamoottorikeskustelu!
« : 20.03.10 - klo: 23.57 »
Terve, kertokaa kokemuksistanne maamoottoreista tässä keskustelussa. Minkälaista setuppia ajatte?

:mrgreen:

36
Vapaa keskustelu / F1 Manager 2010
« : 13.03.10 - klo: 10.40 »
Noniin taas formulakausi alkaa.

RC10.FI käyttäjille oma liiga tehty nimellä "RC10.FI", eli siis sinne voi liittyä. Salasana on "asso".

http://www.f1manager.info

37
Hei,

TP-10 luokan yhteyshenkilönä toiminut Pekka Koivula on ilmoittanut, että ei muiden kiireiden takia jatka tehtävässään enää ensi vuonna. Haluan kiittää Pekkaa hyvin tehdystä työstä, josta kyseisen luokan kilpailijat ovat saaneet nauttia tänä ja edellisinä vuosina.

Tämän seurauksena lajiryhmä on selvittänyt hänen työnsä jatkajaa, jonka tuloksena useita nimiä on tullut esille. Käytyjen keskusteluiden seurauksena TP-10 luokan yhteyshenkilönä ensi vuonna ja siitä eteenpäin kunnes toisin ilmoitetaan aloittaa Sami Munck.

Toivotan Samille menestystä valitussa luottamustehtävässä!


--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
PA lajiryhmän pj

38
Kilpailijoiden kanava / TP-10 arvokisat 2010
« : 03.11.09 - klo: 09.09 »
TP-10 A-EM kisat pidetään Ruotsissa, Göteborgissa.

Samalla radalla pidetään myös PM kisat 4.-6.6.2010, jotka toimivat samalla Warm Up kisoina EM:lle.

Suomella on varattuna 8 paikkaa kisoihin (EM), joista vielä 2 on käyttämättä. Eli mikäli kiinnostusta kisoihin on lähteä, niin ilmoituksia voi laittaa tulemaan minulle mailitse

matti(at)korvenmaa.net

Ilmoittautuneet lähtijät:
Teemu Saarinen
Teemu Leino
Tony Raikas
Daniel Kalves
Tom Kalves
Sami Munck
?
?

B-EM kisoihin ei varattu paikkoja Suomelle.

MM kisat pidetään Jenkeissä (Houston). Suomea edustamaan on lähtemässä Teemu Leino sekä mahdollisesti Teemu Saarinen. 2 paikkaa siis varattuna.

39
Kilpailijoiden kanava / PM kisat 2010
« : 02.11.09 - klo: 09.09 »
4.-6.6.2010 - TP-10 / C-8 PM Ruotsi Göteborg (samalla Warm-up A-EM kisoille samalla radalla myöhemmin elokuussa)
19.-21.11.2010 - TSM-10 / C-12 Indoor Norja
18.-20.6.2010 - TSM-10 Outdoor PM Norja
12.-13.6.2010 - M2-10 / M4-10 PM Norja
13.-15.8.2010 - LS-5 PM Tanska
3.-5.9.2010 - M-8 PM Suomi, Turku

40
Kilpailijoiden kanava / EFRA kokouksen antia 2009
« : 31.10.09 - klo: 12.36 »
Terve,

Tosiaan EFRA kokous on käynnissä ja täällä istuskellaan. Suomea kokouksessa edustaa Matti Korvenmaa ja Jussi Luopajärvi. Kirjoittelen tähän viestiin asioita kun kerkeän ja niitä tulee vastaan.

Eilen perjantaina pidettiin pohjoismaiden kokous jossa tosiaan seuraavia asioita tuli vastaan (ranskalaisin viivoin nopeasti). Tarkemmin näistä tulee tietoa sitten myöhemmin ja tietysti asiat sitten konkretisoituvat sääntöihin jne..

- LS-5 PM kisat Suomessa 2011 (Suomi mukana kisojen järjestämisvuoroissa nyt kun luokka on myös Suomessa aktiivinen)
- M-8 PM kisat 2010 Suomessa -> Turku
- PM kisojen säännöt noudattavat EFRA sääntöjä
- M-8 PM kisoihin tulee maakohtainen kiintiö, jolla taataan kaikkien maiden kuskeille mahdollisuus päästä kisoihin mukaan. Tulee käyttöön 2010 alkaen, eli siis Suomessa testatataan.
- Pohjoismaat olivat tyytyväisiä Turkuun, johon on helppo tulla muista maista

41
Kilpailijoiden kanava / GT-8 sarjasäännöt 2009
« : 17.04.09 - klo: 15.21 »
GT-8 luokan yhteyshenkilönä vuonna 2009 toimii Pekka Kuronen.

Olemme käyneet keskustelun LS-5 ja GT-8 luokkien edustajien kanssa ja päätyneet yhteisymmärrykseen kyseisten luokkien järjestämisestä samoina kilpailupäivinä samoilla radoilla. Tämän seurauksena GT-8 luokassa ajetaan kesällä 2009 kansallinen sarja, jonka kilpailukalenteri noudattaa LS-5 kisojen kalenteria. Kuten todettu, niin luokka ajetaan LS-5 SM sarjan yhteydessä, josta johtuen kilpailuihin vaaditaan AKK:n lisenssi sekä sarjasäännöt käyttävät pohjana AKK:n sääntökirjaa 2009.

Viralliset sarjasäännöt kaudelle 2009 löytyvät tästä viestiketjusta. Nämä sarjasäännöt syrjäyttävät kaikki aikaisemmin julkaistut versiot sarjasäännöistä.

Terveisin,
Matti Korvenmaa
AKK Motorsport ry / PA lajiryhmän puheenjohtaja

42
RedRC uutiset etusivun palkissa on toistaiseksi otettu pois päältä, koska ilmeisesti RedRC palvelussa oli jotain vikaa ja koko foorumin pääsivu tuli todella hitaaksi tästä johtuen.

43
Lainaus
Dear Sportfriend,
Enclosed the muffler list for the 2009 season. With the decision to go back to the old mufflers from the 2007
season and some new homologated mufflers, we now have a large number of mufflers on the list.
The noise level will be higher as in 2008, although the 3000 series of mufflers are still on the list, not many
people will use them.
All manufacturers are working (I hope they do) on new designs based on 2007 muffler designs with an extra
silencing unit on the tailpipe to bring the noise level down. It is important that we achieve a good noise level
beginning of 2011. Some clubs in Europe have serious problems and more clubs will follow if EFRA does not try
to comply with the enviramental rules.
If that will finally mean that we will have to give up power, so will it be. It is important to bring that noise level
down and we will push the manufacturer to show us some progress during this season and not wait till the end
of 2010. Enjoy your racing in 2009 and if some-one has some good ideas to bring the levels down, both in 1/8th
and or in 1/10th please send us a message.

44
Kilpailijoiden kanava / TP-10 ja C-8 PM-kisat 2009
« : 16.02.09 - klo: 22.48 »
Terve,

Tiedoksi kaikille näistä kisoista kiinnostuneille, niin TP-10 ja C-8 PM-kisat 2009 oli tarkoitus pitää Suomessa 13.-14.6. Valitettavasti kuitenkin tilanne on se, että kisoille ei löydy järjestäjää Suomesta. Tämän takia kisat mitä ilmeisimmin pidetään Ruotsissa. Olen tietoinen että moni kuski Suomesta olisi halunnut osallistua näihin kisoihin Suomessa, mutta valitettavasti tilanne on nyt tämä.

Kun tiedän asiasta tarkemmin, niin kirjoittelen lisää.

--
Terveisin,
Matti Korvenmaa

45
Sähköautot / GM Ultramat 16 PC-linkki
« : 30.01.09 - klo: 15.30 »
Terve,

Kuten otsikon mukaisen laturin omistajat varmaan tietävät, niin laitteen voi liittää USB-piuhalla tietokoneeseen kiinni. Tätä varten on olemassa jo valmis ohjelmisto LogView, mutta itse ko. ohjelmistoa käyttäneenä en oikein ollut tyytyväinen sen puoliksi saksalaiseen kieliasuun, hitauteen taikka käytön hankaluuteen.

Päätin siis hieman kehitellä omaa softaa joka olisi yksinkertaisempi käyttää, mutta antaisi kuitenkin kaiken oleellisen tiedon pienoisautoilijoiden käytössä.

Tämän seurauksena syntyi ChargeStatus -ohjelmisto, jonka ensimmäinen versio toimii otsikon mukaisen laturin kanssa. Jatkossa tarkoitus on myös linkittää muita latureita toimimaan tämän kanssa, mutta ne sitten myöhemmin.

Ruudunkaappaus kehitysversiosta:



Tällä hetkellä ohjelmisto tukee latauksen seurantaa ilman balanseria. Ennen sovelluksen julkaisemista lisään vielä kennokohtaiset tiedot balanserista (LiPo taikka NiMH kelkka). Samoin myös lisään latausvirran käyrän, koska se on LiPojen kanssa varsin näppärä työkalu. Latauksen valmistuttua ohjelmisto näyttää myös mihin aikaan lataus valmistui.

Ilmoittelen täällä kejulla kun softa on saatavilla. Mikäli on ehdotuksia mitä muuta ohjelmistossa pitäisi olla tuettuna, niin tänne voi kirjoitella niitä esille.

EDIT: Kuvan data on simuloitua..

46
Liitteenä EFRAn uusin NiMH akkulista. LiPo lista ei ole vielä saatavilla.

Lainaus
These are the new approved batteries added to the list in Jan. 2009, not legal for use until 1st April 2009.

47
Terve,

Pitkäaikainen LS-5 luokkayhteyshenkilö Ilpo Koivisto on päättänyt vetäytyä eläkkeelle kyseisestä virasta ja keskittyä pelkästään kilpailemiseen. Hänen tilalleen uudeksi luokkayhteyshenkilöksi on valittu Toni Pernu (Stonde).

Suuret kiitokset Ilpolle hänen työpanoksestaan LS-5 luokan osalta! Luokka on saavuttanut paljon hänen aikana, mm. SM-arvon.

Tonin yhteystiedot löytyvät AKK sivustolta lähipäivinä.

--
Matti Korvenmaa
Lajiryhmän pj

48
Sähköautot / Awesomatix 1/10 Electric Touring Car
« : 13.01.09 - klo: 00.51 »
Uutta materiaalia pukannut verkkoon..



http://awesomatix.com/

49
Tulokset / DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« : 07.01.09 - klo: 08.56 »
Tämän viikon perjantaina alkaa DHI-Cup 2009 Tanskassa. Kisassa ajetaan Modified sekä Super Stock -luokat. Super Stock vastaa jollain tapaa meillä ajettavaa ProStock -luokkaa. Erona on, että moottori on kiinteällä päädyllä varustettu GM 9.5T harjaton jota ei saa muokata / avata ja koneen hinta on sisällytetty osallistumismaksuun, eli siis kone saadaan paikan päällä "handout" tyyliin. Renkaana kisassa molemmissa luokissa toimii Sorex 28 / JB Foam / GM vanne (hard). Renkaita saa käyttää kaksi kierrosta kisassa ja treeneissä tietysti oman maun mukaan.

Perjantaina ajetaan 4 kpl eräharjoituksia sekä yksi alkuerä. Lauantaina ajetaan loput 4 kpl alkueriä ja sunnuntaina finaalit.

Lisätietoja kisasta löytyy osoitteista: http://www.dhi-cup.dk ja http://www.rcracecontrol.com/?action=showracemeeting&id=52

Modified -luokassa Suomea edustaa seuraavat kuskit:
  • Ari-Pekka Kyykkä (Xray)
  • Christer Andersson (Associated)
  • Juho Levanen (Associated)
  • Matias Kuusinen (Tamiya)
  • Sakke Ahoniemi (Corally)
  • Sebastian Trzaska (Tamiya)
  • Simo Ahoniemi (Corally)
  • Teemu Leino (Xray)
  • Teemu Rytsy (Tamiya)

Super Stock -luokassa taas puolestaan osaa ottavat:
  • Henry Salmén (Tamiya)
  • Matti Korvenmaa (Corally)

Fiilistä voi hakea viime vuoden kisoista katsomalla videoita: http://www.rctv.dk/dhicup2008.html

50
Tulokset / SARJAPISTEET: Winter Jumps 2008-2009
« : 24.12.08 - klo: 12.09 »
Ajattelin laskeskella pisteet kun niitä ei kukaan muu vielä ollut kasannut yhteen, eli tässä siis olisi sarjan tilanne 2 osakilpailun jälkeen.

M2-10


M4-10


M4-18


Lisäksi sarjapisteet löytyvät PDF- ja Excel-muodossa osoitteesta: http://korvenmaa.net/WJ/

51
M-18 A
Pos   No.   Name   Total Points   Run 1   Run 2
1   1   Antti Valamo   3   1   2
2   3   Thomas Sojakka   4   3   1
3   4   Niklas Holmberg   7   2   5
4   10   Matti Niinistö   7   4   3
5   2   Tomi Jermalainen   9   5   4
6   5   Mika Kettunen   12   6   6
7   9   Joni Viljanen   15   7   8
8   8   Toni Frants   16   9   7
9   6   Markku Honkanen   18   8   10
10   7   Arto Heinonen   19   10   9

M-18 B
Pos   No.   Name   Total Points   Run 1   Run 2
1   9   Kari Tamminen   2   1   1
2   1   Roi Paananen   5   2   3
3   7   Jani Salmela   10   3   7
4   2   Lasse Lehtonen   10   6   4
5   4   Olli Hirvonen   10   5   5
6   8   Mikko Mäkinen   11   9   2
7   3   Antti Hanninen   13   4   9
8   5   Jarmo Viljakainen   14   8   6
9   6   Ari Nerg   15   7   8

M2-10
Pos   No.   Name   Total Points   Run 2   Run 3   Run 1   Run 2
1   1   Mikko Laitinen   4   1   4   1   2
2   3   Marko Eklund   6   2   3   5   1
3   2   Riku Tolonen   9   5   2   3   4
4   4   Mikko Mäkinen   10   3   7   4   3
5   6   Antti Nurmi   11   4   5   2   6
6   5   Jani Hovi   14   7   1   6   7
7   7   Jesperi Jyrkkänen   17   6   6   7   5

M4-10 A
os   No.   Name   Total Points   Run 1   Run 2
1   3   Arto Heinonen   3   2   1
2   1   Ari Heinonen   9   1   8
3   4   Sami Salmela   9   5   4
4   5   Matti Korvenmaa   10   3   7
5   9   Thomas Sojakka   10   7   3
6   7   Pekka Kuronen   10   4   6
7   10   Matti Niinistö   12   10   2
8   8   Karri Salmela   13   8   5
9   2   Henry Tanskanen   15   6   9
10   6   Tomi Myöhänen   19   9   10

M4-10 B
Pos   No.   Name   Total Points   Run 1   Run 2
1   2   Jani Hovi   3   1   2
2   6   Jethro Lehtojärvi   6   3   3
3   5   Jaakko Hietaoja   7   2   5
4   3   Jiri Jokinen   8   7   1
5   4   Joonas Vuojolahti   8   4   4
6   1   Reijo Mattila   12   5   7
7   7   Sami Huhta   12   6   6
8   8   Jani Salmela   17   9   8
9   9   Atte Laitinen   17   8   9

52
Ajetaan Mäntsälässä!

53
Päätetty juuri EFRA kokouksessa, että otsikon mukainen kilpailu pidetään Vaasassa!

54
Nyt on foorumille lisätty uutiset, viimeisimmät viestit sekä Red RC -uutiset. Ylävalikosta löytyy linkki kaikkiin uutisiin ja päävalikossa näkyy sivulla muutama uusi laatikko.

Lisäksi yksityisviestejä on hieman muokattu, että listaukset näkyvät aina siten että uusimmat viestit tulevat ensin.

Onko kommentteja näihin liittyen?


55
Foorumille on lisätty tuki YouTube -videoiden linkitykseen. Toiminto löytyy nappulana viestieditorista (alin rivi, ensimmäinen nappula).

Esimerkki toiminnon käytöstä:

Koodia: [Valitse]
[youtube]http://uk.youtube.com/watch?v=QfCWqmqlcMk[/youtube]
Tälläinen pitäisi tulla sitten tuon seurauksena:

[youtube]http://uk.youtube.com/watch?v=QfCWqmqlcMk[/youtube]

Eli siis YouTuben linkki vaan kyseisen tägin sisään niin homman pitäisi toimia.

56
Hei,

Olen hankkinut RC10.FI sivuston käyttöön uuden palvelimen, jonne siirto alkaa tänään illalla klo 19 aikaan. Käytännössä tämä voi aiheuttaa pieniä katkoksia palvelussa. Kaiken kuitenkin pitäisi sujua melko pikaisesti ja sivuston toiminnan pitäisi olla normalisoitunut viimeistään ensi aamuun mennessä.

Uuden palvelimen hankinnassa on avustanut Zoner Oy, joka samalla myöskin tulee jatkossa toimimaan sivuston sponsorina.

Lainaus
Zoner Oy on Internet-palveluntarjoaja ja olemme erikoistunut hosting- ja kotisivupalvelujen tuottamiseen. Olemme toimineet alalla jo vuosia, ensimmäiset palvelut tarjottiin jo vuonna 2003. Asiakasmäärämme on kasvanut jo yli tuhanteen yritysasiakkaaseen. Virtuaalipalvelinten tarjonnassa olemme jo lähellä markkinakärkeä kotimaassa, tuotannossa on tälläkin hetkellä satoja virtuaalisiaratkaisuja.

http://www.zoner.fi


--
Terveisin,
Matti Korvenmaa

57
Kilpailijoiden kanava / Akkupaketit IB4600 kennoilla
« : 30.06.08 - klo: 16.22 »
Lajiryhmän tietouteen on tullut, että osa markkinoilla olevista IB4600 akkupaketeista on rakennettu sääntöjen vastaisilla akkukennoilla. IB4600 akut EFRA 2008 listalta on sallittu ainoastaan "HD Type" akkukennolla, joidenka mitat ovat:

Halkaisija: 22,86/22,92 mm
Pituus: 42,62/43,00 mm
Paino: 70,3/71,3 gr

Mikäli akkukenno on näitä mittoja suurempi, niin siinä tapauksessa akkupaketti on rakennettu IB4600 kennoilla jotka ei ole ns. "HD Type" ja akkupaketti on tästä syystä sääntöjen vastainen. "HD Type" kenno on tehty Euroopan markkinoille EFRA:n uusimpien kennosäännösten perusteella. USA:ssa sekä Aasiassa on käytössä "normaali" IB4600 kenno, jonka sukka on samanlainen kuin Euroopassa käytetyn, mutta mitat suuremmat. Tässä tapauksessa siis mikäli kenno ei täytä "HD Type" kennon mittoja, niin kenno on "normaali" IB4600 kenno joka ei ole EFRA:n hyväksymä.

Käytännössä helpoin tapa todeta akkujesi laillisuus on mitata kunkin akkukennon pituus kennon uloimmista kohdista päästä päähän. Mikäli akkukennon pituus on sama taikka alle yllä mainittujen mittojen, niin siinä tapauksessa kenno on sääntöjen mukainen.

Kennojen mittoja ja laillisuutta noin yleensä tullaan tarkkailemaan normaalia tarkemmin kaikissa loppukauden kilpailuissa alkaen heti Kuusankosken FTT osakilpailusta ensi viikonloppuna. Sääntöjen vastaisten kennojen käyttö ei tietenkään ole sallittua.

Terveisin,
Matti Korvennaa / PA Lajiryhmä

58
Tulokset / C-12 EM Ingolstadt, Saksa 4.-6.4.2008
« : 03.04.08 - klo: 13.59 »
Tässä on hieman esitunnelmia ennen kilpailua. Parhaimmillaan olen matkalla Kölnistä Ingolstadtiin jossa C-12 – luokan EM-kilpailut pidetään. Tänään torstaina illalla kisapaikalle pääsee tiputtamaan tavarat varikolle ja huomenna alkavat sitten harjoitukset heti aamusta.

Harjoituksissa ohjelmassa on ensiksi yksi kierros ilman ajanottoa. Sen jälkeen seuraa kaksi kierrosta joissa otetaan aikaa ja näiden kierrosten jälkeen tehdään erien uudelleenjärjestely. Uudelleenjärjestely käsitykseni mukaan tehdään samalla tavalla kuin edellisenä vuonna, eli 2 taikka 3 nopeinta peräkkäistä kierrosta poimitaan näiden kahden erän tuloksista ja sen perusteella sitten tehdään erälistat uusiksi. Edellisenä vuonna eristä muutettiin ainoastaan selkeimmät tapaukset, eli siis eriä ei kokonaan järjestetty uusiksi. Nähtäväksi jää miten tämä uudelleenjärjestely suoritetaan tänä vuonna, eli siis laitetaanko erät ihan kokonaan uusiksi vai vain osittain.

Suomestahan kisoissa on paikalla allekirjoittanut, Simo ja Sakke Ahoniemi, Teemu Saarinen, Vesa Yli ja Tony Raikas.

Koska edellisen viikonlopun LRP kisat pidettiin melko lähellä tämän viikonlopun kisoja, niin päätin jäädä väliviikoksi Saksaan hieman kiertelemään paikkoja sekä myös treenaamaan rauhassa jotta tuntuma mattoautoon olisi kisoja varten kohdillaan.

Maanantaina edellisten kisojen jälkeen suuntasimme puolisoni kanssa Eppelheimistä Kölniin autolla johon matkaa oli n. 250 km. Kölnissä maanantaina kiertelimme hieman paikkoja ja päivä kuluikin nopeasti tällä tapaa. Tiistaina ohjelmassa oli Marc Fischerin ja Simon kanssa vierailu Kerpenin rehtorin kotikonnuille eli Michael Schumacher Karting Centeriin Kerpenissä, jossa kävimme ajamassa sisärataa kolmeen otteeseen. Ulkorata oli valitettavasti suljettu sateen takia, joten sitä emme päässeet kokeilemaan. Sisärata kuitenkin oli todella iso ja profiili varsin jouheva, joten sitäkin ajaessa kyllä pääsi hyvin tuulettumaan. Tämän jälkeen kävimme vielä ottamassa osaa paikalliseen pokeriturnaukseen sekä ruokailemassa siinä samassa yhteydessä.

Keskiviikkona päivä aloitettiin sorvailemalla hieman renkaita ja sen jälkeen suuntasimme Violin sisäradalle Willichiin, joka on n. 50 kilometrin päässä Kölnistä. Siellä ohjelmassa oli treeniä ja testausta. Niin alustan säädöt kuin sähkötkin tuli testattua ilman suurempia ongelmia. Tosin 4.5R harjaton kone bondatulla roottorilla oli polttaa koko auton tuntemattoman vian takia, mutta onneksi nopeudensäädin säästyi ja hommasta selvittiin pelkällä moottorin vaihdolla. Auto ja profiili tuntuivat hyvältä ja pystyin ajamaan vakaita kierrosaikoja ilman suurempia heittelyitä myös sähköjen kestäessä täydet 8 minuuttia sen jälkeen kun välitykset ja säädöt oli haettu kohdilleen.

Illan päätteeksi tietysti laitoin tavarat nippuun ja lähdimme hotellille majoittumaan. Päivä oli varsin hyvä ja tällä hetkellä niin autoon, sähköihin kuin omaan ajamiseenkin on varsin varma tuntuma. Violin radasta kyllä pakko sanoa sen verran että todella loistava paikka treenata. Todella harmi että Suomessa ei ole mitään vastaavaa. Radalla on pöydät tietysti valmiina joihin vedetty sähköt valmiiksi. Radan ja varikon yhteydessä on alan liike josta löytyy lähes kaikki tarpeellinen sekä kahvio josta saa juotavaa sekä ruokaa. Radalla saa myös polttaa tupakkaa varikolla, joka oli hieman omituista mutta tietysti itselleni kyseisen paheen omistajana varsin tervetullut lisä. Tietysti Saksassa saa myös juoda olutta varikolla ja siellä jokunen isukki poikansa autoa laittoi mallasjuoma kylkiäisenä. Ratamaksu oli 10 EUR koko päivältä, joka tuntui varsin kohtuulliselta. Rata oli auki klo 14.00 – 22.00 ja tämä aika tulikin käytettyä varsin tehokkaasti.

Ingolstadtiin on tällä hetkellä vielä matkaa 320 km, joten kun perille päästään niin ensiksi hotellille ja sitten sen jälkeen myöhemmin radalle viemään tavaroita valmiiksi ja varaamaan paikkoja.

Eipä tällä kertaa nyt tämän kummempia. Kun kerran hieman ylimääräistä aikaa on tässä matkustaessa niin ajattelin hieman jakaa tunnelmia täältä sinne kotimaahan. Koetan kisoista kirjoitella myös jossain välissä hieman juttua jos vain aikaa ja intoa riittää.

59
Vapaa keskustelu / Foorumi päivitetty
« : 13.01.08 - klo: 01.08 »
Moro,

Foorumin ohjelmisto on päivitetty uudempaan versioon ja kaiken pitäisi toimia kuten ennenkin. Jos jotain ongelmia kuitenkin tulee vastaan, niin ilmoitattehan niistä allekirjoittaneelle.


Terveisin,
Matti

60
Johtuen viime aikaisista ongelmista akkukennojen turvallisuuden kanssa lajiryhmä on päättänyt kieltää kilpailuissa tiettyjen kennojen käytön toistaiseksi. Kielletty kennotyyppi on Intellect SC-4200, joka tunnetaan myös nimellä IB4200. Seuraavat valmistuserät ovat kiellettyjen kennojen listalla:

ARAET
AZCWT
BNCWT
BNDST
BRAET
BZAWT
EAEWT
DHBNT


Perusteena kennojen kieltämiselle on valmistajan ilmoitus valmistuseristä, jotka saattavat sisältää räjähdysherkkiä kennoja kilpailuolosuhteissa käytettynä. Lajiryhmä seuraa tilannetta ja tilanteen niin vaatiessa, tulee se kieltämään myös muita kennotyyppejä tai valmistuseriä. Seurojen järjestämissä harjoituksissa kennojen käyttö tapahtuu täysin käyttäjän omalla vastuulla.

Lajiryhmä neuvoo noudattamaan seuraavia ohjeita kennojen käsittelyssä:

1. Mikäli kennoja on säilytetty yli kaksi päivää, niin tasaa kennot purkamalla ennen latausta. Jos joku akkupaketin kennoista näyttää tyhjältä (valo ei syty tai sammuu välittömästi), niin poista akku purkulaitteesta. Lataa akkua noin viiden minuutin ajan ja suorita kennojen tasaaminen uudestaan.
2. Älä milloinkaan ylitä valmistajan suositeltua latausvirtaa kennolle. Tämän tulisi olla enintään 1C, vaikka valmistajan suositus on korkeampi. (C merkitsee latausvirran suhdetta kapasiteettiin, esim 4200 mAh kenno = 4.2 ampeerin latausvirta)
3. Jätä ‘matchaajien’ suositukset latausvirrasta huomioimatta, mikäli se on suurempi kuin 1C.
4. Käytä Delta-Peak arvona enintään 3mV per kenno (kuuden kennon paketti = 3mV x 6 = 0.018V).
5. Älä milloinkaan lämmitä kennoa käynnistämällä latausta uudestaan varsinaisen latauksen jälkeen. (ns. repeak on kielletty)
6. Käytä laturin lämpötilakatkaisua varmistuskeinona. Aseta lämpötila noin 42 celsius asteeseen (Vaihtelee latureittain) ja aseta anturi kuumimpaan kennoon (yleensä keskimmäinen). Mikäli kennoja ladataan kylmässä, niin lämpötila raja voi olla esimerkiksi 35 celsius astetta.
7. Anna kennojen jäähtyä huoneen lämpötilaan ennen uudelleen latausta. Huomio, että kennojen sisus viilenee kuorta hitaammin. Älä milloinkaan yritä viilentää kennoja vedessä; hätätapauksessa peitä kennot märällä/kostealla pyyhkeellä.
8. Pidä kennossa jonkin verran varausta säilytyksen ajan (30/50%).


Terveisin,
Matti Korvennaa / AKK / Pienoisautoilun lajiryhmä

Sivuja: 1 [2] 3 4