Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 15
1
Kisoissa on kirppis jossa myydän loput Mikko Mäkelän tavaroista pois. Tavaraa on vielä aika paljon. Varsinkin Touringauton Matrix (ETS) asfalttirenkaita on iso laatikollinen. Tarkoitus on myydä kaikki pois viikonlopun aikana joten hinnat ovat taatusti sopivat.

Lauantaina kirppis isäntinä on Markku Seppälä ja Juho Koskivuo. Kim Elfström on paikalla sunnuntaina.

Lisää kuvia täällä: https://drive.google.com/drive/folders/16eYc4eOnfIxn_zJL5H_SdTG319aduZbU?usp=sharing


Kim

2
C-12 sännöt sanoo käsittääkseni että säätimessä vapaa ennakko. Kutsussa sanotaan että noudatetaan soveltuvin osin C-12 sääntöjä mutta kuitenkin kutsussa lukee C-12 kohdalla blinky. Eli siis kummalla mennään kun molemmat mainittu? Kai tässä nyt on tarkoitus ajaa sääntöjen mukaan kuitenkin eikä keksiä pyörää uudestaan?

Kim Elfström

3
Kilpailijoiden kanava / Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
« : 12.12.22 - klo: 15.13 »
Ja se että ennakko on jotain välillä 40 +-5 astetta ei mitenkään tee koneesta hyvää tai huonoa, koska sen voi kompensoida välityksellä, kuten asiaan kuuluu olipa kyseessä mikä tahansa moottori. Ero yleensä on sen 1 piikin +-.  Liiallinen ennakko kuumentaa konetta kun taas pienempi ennakko parantaa vääntöä ja sallii pidemmän välityksen.
Kyllähän nyt ennakon lisäämien lisää moottorin kokonaistehoa vaikka vääntö pieneneekin. Eihän muuten olisi vuodesta 1982 ollut kisaa siitä kuka valmistaa kireimmän stanukoneen. Olen arvioinnut sähkönkulutuksen kautta että  esim. 1/8 sähkölankussa moottorin teho tuplaantuu kun lisätään sen moottorin vakion 30 asteen päälle säätimestä 50 astetta lisää. Joo toki moottorin hyötysuhde myös laskee jonkun verran mutta noin suurinpiirtein hehtaarilla ollaan.

6 asteen ero ennakossa ei mun korvaan kuulosta valmistustoleranssilta vaan tietoisesta muutoksestasta, ellei moottoria valmisteta venäjällä missä toleranssit isommat...

4
Kyllä voi ja sen takia en enää kilpaile. Kilpailluissa pyörivät ihmiset on todella luotaan työntävää ihmissorttia. :cry:
Pitäisköhän sun lähteä jäähylle taas? Vaikka pysyvästi.

5
Näin nuorena harrastajana ei ole mitään tietoa radan sijannista eikä google löydä kuin sponsorin joten ois ehkä aiheellista kertoa missä se on ja millä aikataululla siellä mahdollisesti saa harjoitella ennen kisaa.

6
Mahdollisuus maksaa 4kk kausimaksu paypalilla puuttuu. Sitä varten pitää vissiin jaa Hakkilan kautta?

7
Sähköautot / Vs: Sensori esc kans ongelmaa..
« : 03.05.22 - klo: 23.01 »
No sit tulee mieleen että oisko säädin ohjelmoitu toimimaan ilman sensoria. Monet sensorilliset säätimet saa myös ohjlemoimalla toimimaan ilman sensoria ja se ei tykkää siitä kun moottori on sensorillinen. Tai sit se vaan on rikki. Siinäpä ne vaihtoehdot sit enää ovat.

8
Sähköautot / Vs: Sensori esc kans ongelmaa..
« : 03.05.22 - klo: 21.45 »
Haiskahtaa sensorivialle. Oletko kokeillut toista moottoria? Voi se moottorin HAL-anturikin olla rikki. Pidän sitä todennäköisempänä kuin että säädin ois rikki.

9
Tälleen ihan asiasta mitään tietämättä tyhmä kysymys tähän väliin:
Jos kisaluokassa on yksityyppirengas, niin onko sillä yhtään mitään väliä, miten hyvä pito siinä on? Se on kuitenkin kaikille sama (jos ne renkaat vaan ovat tasalaatuisia).

Itse en ole RC-autoilla ikinä kisannut, mutta kartingissa kisasin nuorempana useita vuosia. Ajoin luokkaa, jossa oli yksityyppirenkaat. Aluksi ne olivat vähän huonommin pitäviä, kisat olivat tasaisia. Sitten yksi vuosi renkaat vaihdettiin saman merkin pitävämpiin kumeihin, kierrosajat paranivat tuntuvasti, mutta kisat olivat edelleen tasaisia, joskin tuo pitävämpi rengas ehkä hieman lisäsi esim. moottorin tehon merkitystä.

Jos itse olisin perustamassa kisaluokkaa, niin valkkaisin yksityyppirenkaaksi sellaisen, joka on tasalaatuinen, jonka pito säilyy kilpailukykyisenä mahdollsimman pitkään, ja jota on mahdollisimman laajasti, helposti ja edullisesti saatavilla.
Pienoisautoissa tehopainosuhde on ihan eri hehtaarilla kuin missään 1:1 autossa. Silloin kun renkaat ovat olleet tasalaatuisa pidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Epätasalaatuisuus ilmenee sekä yllättävinä perän spinnauksina että hitaampina tuloksina. Lisäksi kisoissa radan pito muuttuu hyvin dramaattisesti kisapäivän aikana nimenomaan viriluokassa kun radalla ei ole saanut sääntöjen mukaan ajaa lainkaan. Enpä usko että myöskään F1-kuskit allekirjoittaisi sun oletuksen ettei pidolla ole väliä jos se on sama kaikille. Laitetaan vaan ne F1 autot ilman mitään ajoa radalle viivalle hard renkailla niin mitä luulet että siitä tulee? Kyllä, romurallia. Autot ovat tehty toimimaan tietyllä pidon määrällä ja kun ollaan sen toimintaikkunan ulkopuolella niin auto on mahdoton ajaa. Driftaus on erikseen ja sille löytyy myös pienoisautoluokka.

10
Kovempi sen takia, että olen kuullut monelta harrastajalta valitteluja liian kovasta pidosta, kovemman renkaan myötä pito hieman heikkenee, kulutuskestävyys kasvaa ja kisoista tulee tasaväkisempiä kun myös ei-kiinteänradan -kuskit pääsevät ajamaan, eikä vain pelkäämään auton kippaamista. Tämänhetkisestä liian pehmeästä/liian pitävästä renkaasta kertonee myös se, että renkaan kylki on liimattava ennen ensimmäistä ajoa lähes pitopinnalle asti.

Tämänhetkiset renkaat likaavat lähes yhtäpaljon, kuin xenonit aikoinaan. Tämä puolestaan lisää järjestävien seurojen (toki myös seurojen, joissa FTT-kuskit treenaavat) työtaakkaa (varasinkin jos kisoja ei ajeta kiinteässä paikassa), kun paikat täytyy kuurata mustista käden-, jalanjäljistä ja renkaanjäljistä.

Kysymykset ovat aina tervetulleita, pyrin niihin parhaani mukaan vastaamaan. Ja toki kritiikkiäkin saa antaa, kunhan hoitaa sen mielellään asiallisesti ja rakentavasti  :wink:.

Valtteri

Ööh, aha? Itse kuulen nyt ekaa kertaa että renkaissa on liikaa pitoa ja että ne sottaa? Ikinä en ole Rusheilla liimannut eturenkaiden kylkiä. Mitä kippaamiseen tulee niin ajotyyli ja auton säädöt vaikuttaa siihen erittäin paljon. Rusheissahan on nyt vähemmän pitoa kuin 2 vuotta sitten ja nyt niissä on sitten liikaa pitoa? Kun vaihdettiin Rushein Volanteista niin suurin ero oli että Rushit ovat paljon ohjaavampia. Siitä lähtien omaan ajotyyliin ei ole sopinut ajaa samalla pitoaineella edessä ja takana vaan käytössä on ollut loivempi aine eteen. Suosittelen kaikille joilla on kippaamisongelmia. Auton säätämiseen kuuluu hyvin suuresti myös pitoaineen valinta. Ei ole pakko ajaa sillä kovimmalla aineella jos tuntuu että itselle on liikaa pitoa.

Kun tää renkaiden iso laatuvaihtelu kävi ilmi (taas) niin alkoi kyteä luokanvaihto ajatus koska ei vaan enää kiinnosta kun jatkuvasti tulee ongelmia kumirenkailla. Olen nyt ajanut "aikuisena" 6-7 vuotta ja kuten Vesakin totesi niin tämähän on aina vaan toistuva ongelma. Joku valmistaja keksii uuden renkaan ja brändin ja satsaa sen valmistukseen paremmalla raaka-aineella. Kun on sitten on saavutettu laaja käyttäjäkunta niin laatua tiputeaan jotta maksimoidaan voitto. Kuvio toistuu jatkuvasti rengasmerkistä riippumatta.

Sen takia rupesin ajamaan foumeilla jotka maksavat 12€/setti ja kestää virissä 30 akullista ilman sottaavaa pitoainetta. Siitä huolimatta auto on 0,5-0,8s/kierros nopeampi kuin kumirenkailla ja on kaikin puolin helpompi ja kivempi ajaa. Foumit ovat myös vähemmän kaatoherkkiä paremmasta pidosta huolimatta.

Tiedän että sitä päivää ei ihan heti tule että turisteilla palattasiin foumeihin matolla koska maailmalla ajetaan kumeilla. Sen takia en edes sellaista ehdota. Jos nyt halutaan vielä vähemmän pitäviä renkaita niin mun valinta on ihan selkeä. Luokanvaihto.

Kiitos & Anteex

Kim Elfström

11
Sori, en ole ollut montaa vuotta lajin parissa. Mitä Matrixeista oli ittellä kokemusta niin melkeen samanlaiset oli kuin Rushitkin.
ETS Matrixit ovat olleet parhaimmillaan nopaammat kuin paskimmat Rushit. Mutta Rushit ovat nyt aika kaukana siitä mitä ne oli ennen koronaa kun niitä valittiin. Pito nyt paljon vähemmän ja epätasalaatua 6s/5 min. edestä hajontaa.

12
Onko näissä valinnoissa mahdoton seurata mitkä ottavat ETS:ssä käyttöön ja valita samat? Siellä kuitenkin otanta on varmasti suurempi, ja palvelisi kisaajia jotka ajaa sekä Suomessa että Euroopassa.
Pitkän ajan seuranta on osoittanut että ETS-renkaat ovat yleensä liian kovat meidän pikkukisoihin. Se on ihan eri asia kun kisoissa on 150 kuskia jotka ajaa 4 päivää aamusta iltaan kuin meidän kisat missä 15 äijää ajaa pari hassua erää. Ei kerkiä tulemaan pitoa pienellä ajomäärällä. Tästä nyt on jauhettu monta vuotta että vähän ihmetyttä miksi pitää aina aloittaa alusta.

13
Mitä mieltä Graupnerin Nr.6461 virtalähteestä jossa 13.8V / 40A tähän HUDY:n 102003 automaattisorviin?
Kokeiltiin ensin 12V / 17A virtalähteellä mikä ei jaksanut pyörittää isompaa moottoria kuin pätkittäin eli ei startannut sillä.
Tuolla vanhalla Graupnerilla tuntuu pyörivän hyvin, mutta onko siinä Voltteja liikaa tälle sorville jonka suosituksissa on 12VDC / vähintään 7A?

Kaverin puolesta kyselen :azn:
Omaa kokemusta ks sorvista vain ratakasin isoista renkaista jolloin 13,8V virtalähteellä aivan liikaa kierroksia. Kumi alkaa palaa/sulaamaan vaikka ottais pienen siivun. Sen takia olen todennut hyväksi säädettävää virtalähdettä jossa 5-15V ja 0-20A. Virtalähteessä taitaa olla Graupnerin tarra mutta samaa peltilootaa on myyty monella merkillä. 11,5V olen syöttänyt sorville kun sorvaan isoja ratakasin renkaita. Pienemmällä jännitteellä lakkaa automaattisyöttö toimimasta.

14
Jos rengas on oikeasti joidenkin mielestä kelvoton kisaamiseen niin kaipaisin hieman ammattimaisuutta lajiryhmältä renkaiden testaukseen ennen tuomion julistamista. Joku kysely voisi myös olla paikallaan heti kisojen jälkeen, ja tulokset avoimesti esille. Harrastajilla on tietysti oikeus tuoda näkemyksensä esille, mutta tuomion julistamisessa pitäisi laittaa jäitä hattuun. Kyse on myös joidenkin elinkeinosta jossa yrittäjät ja työntekijät yrittävät ennustaa tulevia näkymiä ja toimia yrityksensä parhaaksi.

En osaa itse sanoa kuinka faktista tietoa on esim. ”en saa rengasta kääntymään millään”, ”rengassetti oli hidas”, ”kului liian hitaasti”. Onko niin, että ainoastaan rengas vaikuttaa näihin? Jos Fullspeedin radalla on ajettu nyt vähemmän niin voiko ajautuminen ajouralta hieman vaikuttaa tai esim. pidotus tai joku muu syy? Mutta kilpailijat itse tietävät tämän paremmin onko vika kohdistettavissa milloinkin renkaaseen.
Minulta kysyttiin erikseen kilpailunjärjestäjän taholta tiedoksi sinulle että mitä pidin kisarenkaista. Vastasin siihen sen saman mitä tänne myös kirjoitin. En olisi tänne foorumille kirjoittanut ellet olisi itse asian täällä nostanut esille.

Vaikka ei olekaan maailmanmestari mutta jos pystyy toistamaan saman tuloksen 4 kertaa peräkkäin 2s haarukkaan 5 min tuloksen niin silloin ei ihan kauheesti olla ajolinjalta ulkona. Eipä ne formualkuskit sen ammattimaisemmin raportoi renkaista kuin että "balanssi pielessä" tai "ei ole pitoa".

Kisarenkaat 65 kpl oli per setti 1,8g haarukan sisällä, siis 4 kpl rengasta. Omissa sarjoissa joissa oli se 6s ero oli painossa vain 0,5g/4kpl eroa. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen ettei paino todellakaan kerro kaikkea renkaan suorituskyvystä tai tasalaatuisuudesta.

Jotta kilpailukuski pystysi sanomaan jotain renkaan tasalaatuisudesta vaatii se sen että hän ostaa kisasta ne 2 rengassettiä ja vertailee niitä. Harva alkaa kauheesti vertailemaan renkaita kisassa koska rengas paranee kun se kuluu ja sen takia halutaan ajaa sillä yhdellä setillä mahdollisimman paljon ennen 1. alkuerää. Se vaatii mielstäni kisan jälkeen testiä miten ne 2 settiä toimii kun verrataan vain keskenään niitä. Tietääkseni ei läheskään kaikki  viriluokassa osta 2 settiä renkaita jolloin on aika vaikea sanoa kisarenkaiden tasalaatuisuudesta yhtään mitään. Näin ollen joku kysely renkaista jos ei kuskilla ole ollut 2 settiä kisasta on aika turha. Miten verrataan yhtä settiä mihinkään? Voi vaan verrata toiseen kaupasta ostettuun settiin joka ei tod. näk ole samsta valmistuserästä.

Kun renkaita vertaillan saadaa suurempi eroja esille mitä liukkaampi rata, eli olosuhteet mitä kisan alussa on. Mielestäni rengastestit radalla jossa on jo monelle liikaakin pitoa ei kerro sitä dataa mitä kisarenkaista haluttaisiin tietää.

Kim Elfström

15
Aika nopeasti tehdään diagnoosi renkaasta joka on tietääkseni toiminut monta kisaa kohtuullisen hyvin.
Ensinnäkin edellinen FTT-kisa kisa mitä Rusheilla on ajettu ennen tämän vuoden ekaa kisaa on parin vuoden takaa Äänekoskella. Eli aikaa välissä reilusti ja kyllä suuri osa aktiivharrastajiasta on sitä mieltä että rengas on erilainen nyt verrattuna siihen mitä se joskus oli. Minulle sattui ennen joulua rengassetti joka ei 6 akullisen jälkeenkään lähtenyt toimimaan. Punnitsin setin ja vertasin muihin setteihin jotka toimii. Tämä ihmesetti oli 12g painavampi kuin muut ja kun niitä tunnusteli tuntui siltä kuin olisivat umpikumirenkaita eikä sisällä ollut ilmatilaa lainkaan. Palautin myyjälle ja toivottavasti tämä setti löytää tiensä tehtaalle. Vertailudatan tiedoksi että kisarengassetit olivat 1,8g sisällä joten tuo 12g painoero on suorasta valtava.

Kisassa ostin 2 settiä josta toinen nyt kisan jälkeisissä testeissä osaittautui 6s/5min hitaammaksi kuin toinen setti. Pitoero on merkittävä. Sen lisäksi rakenteessa on oltava joku oleelinen ero koska en saa tätä huonomin pitävää settiä kääntymään tarpeeksi millään. Koko Rush renkaiden aikana olen ajanut loivemmalla pitoaineella edessä koska Rushit ovat enemmän kääntyvät kuin monet muut renkaat. Nyt ensimäistä kertaa 4 vuoteen kun olen ajanut samalla automerkillä en saa rengassettiä kääntymään tarpeeksi autossa kun normitilanne on Rusheilla että kääntyy (minulle) liikaa jos sama pitoaine takana ja edessä. Tällainen se toinen kisasetti oli, eli normaali. Lisäksi tämä huonommin pitävä kisasetti kuluu vähemmän kuin normaali setti ja nyt on ajettu 20 akullista viriä eikä loppua näy. Normaalisti kuluvat puhki sisäreunasta n. 16-18 akullisen kohdalla.

Syksyllä Hakkilassa ajettu XRS-kisa ei anna samanlaista dataa renkaista koska ajettiin samalla profiililla mikä oli tahkottu 2kk ja kisassa sai käyttää sisäänajettuja renkaita. Kun pitoa on joillekin jopa liikaa niin renkaiden mahdolliset erot ei tule esille. Ne tulee esille nimenomaan liukkailla ja sellaiset FTT-radat tulevat nyt olemaan kun ajajamäärät ovat todella pienet ja säännöt määrää että profiili pitää olla kisassa uusi.

En näkisi että diagnoosi on hätiköity. Kyllä monella on samanlaisia kokemuksia ollut koko syksyn mittaan.

Kim Elfström

16
Sunnuntai päivältä kuvia. Näitä kuvia saa käyttää itse someen, ja kerhon ja lajin edistämiseen. Ei kaupalliseen käyttöön ilman erillistä lupaa:

https://drive.google.com/drive/folders/1AMQv2KjRLfKMJ-XrOWoHl1j4XuK6OOYR?usp=sharing

17
Nyt on lisätty pikalinkit kaikkiin finaaleihin kommenteissa molemmille päiville. Eli nyt pääsee helposti herkuttelemaan finaalit uudestaan.

Lauantaina oli livelähetyskessä 312 kpl eri konetta toistamassa striimiä. Ei toki samaan aikaan mutta yhteensä. Sunnuntaina 297 kpl. Yllättävän iso luku mielestäni. Tilausta näyttää olevan ainakin näin korona aikana.

20
Kilpailu striimataan Youtubeen livenä. Laitan linkin tänne huomenna.

21
Sähköautot / Vs: laturin sopivuus SCX24 akuille
« : 21.12.21 - klo: 12.58 »
Akku näyttää olevan 350 mAh ja vakiloaturi antaa 800 mA. Tämä tarkoittaa reilua 2C latausvirtaa. Tuo kolmas laturi näyttäisi olevan USB virralla toimiva ja antaisi maks. 1,5A mikä on melkein 2x enemmän kuin vakiolaturi. Tuossa laturissa on myös harhaanjohtava latausjännite joka pitäis olla 8,4V eikä 7,4V, mutta oletan että siihen on vain kirjattu nimellisjännite eikä maksimijännitettä. Molemmat laturit ilmeisesti lataa akkua tasausliittimen kautta ja näin ollen soveltuvia 2s Li-Po akun lataukseen.

En kytkisi tuota toista laturia ainakaan 2A tai tehokkaampaan USB-virtalähteeseen latauksen ajaksi. Jos sen kytkee maks. 1A antavaan 5V virtalähteeseen niin se antais @8,4V maks. 595 mA latausvirtaa joka varmasti olisi turvallinen kun vakiolaturi antaa 800 mA. Jos ei kodista löydy pienitehoisia USB-virtalähteitä niin sen voi kytkeä tietokoneeseen joka yleensä antaa maks. 0,5A USB porttiin virtaa. Jotkut portit tietokoneissa kai antaa sen 1A. Latausaika pitenee mutta on ainakin turvallinen.

22
Sellaista asiaa pitää kysellä tuosta korona passista. Että jollain on saattanut olla viime, tai tällä viikolla tuo toisen rokotteen saanti. Omakannan päivitykseen menee tietääkseni noin seitsemän vuorokautta. Ennen kuin pääsee sieltä hakemaan koodin. Miten näiden tapausten kanssa toimitaan, jos sellaisia ilmenee? Kuitenkin tuo vaadittu täysi sarja on otettu..
En edusta kerhon virallista kantaa mutta tiedän tapauksen jossa katsottiin sormien välistä tätä passia toisille ja toisille ei, ja nyt sitten homma menee oikeuteen. Ei voi vaatia passia toisilta ja taasen toisilta ei, silloin altistuu oikeusjutuille. Se on joko tai. Eletään nyt joulukuun puoliväliä ja varmasti kaikilla on ollut mahdollisuus ottaa ne molemmat piikit jos itse olisivat halunneet ne ottaa silloin kuin on ollut tarjolla. On tässä tiedetty jo kauan että jos meinataan yhteiskuntaa pitää auki niin koronapassia tullaan vaatimaan. Ei pääse myöskään baariin selittelemällä niin miksi tämä olisi eri asia?

23
Millaiset mahdollisuudet on päästä ajamaan sunnuntaisin?
Livetilanteen näet kätevästi Speedhivesta. Esim tänään on aloitettu ajamaan turffiradalla klo 8.18 https://speedhive.mylaps.com/Practice/1667 ja tursitiradalla klo. 8.50 https://speedhive.mylaps.com/Practice/2736

24
Voitteko kuvata videokuvaa R8- ja R8FE A-finaaleista, kun ei näitä kisoja ihan joka päivä järjestetä ja toisaalta nämähän ovat ensimmäiset uudella radalla järjestettävät kilpailut.
Mulla oli tarkoitus kuvata mutta sattumoisin mulla nyt kädet täynnä keppejä ja hyvä jos saan itseni ajajkorokkeelle ängettyä.

25
voisko joku opastaa että miten ne tulokset tuolta kaivataan esille? :roll:
Koska linkki on katkennut niin se ei toimi. Kopioi koko rivi selaimeen ja paina entteriä.

26
Toinen sääntöasia joka herätti hieman hämmennystä ekassa kisassa oli rengassäntö. EFRA säännöissä puhutaan "control tyre" kohdassa myös renkaiden halkaisijasta. Mutta control tyre tarkoittaa sitä että kaikki käyttää samaa järjestäjän antamaa rengasta kisoissa. Sellaista sääntöä/käytäntöä ei Suomessa tietääkseni ole ikinä ollut ratakasipuolella. Näin ollen Suomessa vain takarenkaan leveys on määritelty maks. 65mm eikä muita mittoja renkaan suhteen määritellä. Rengas pitää olla kaupallisesti saatavilla ja pitoaineen käyttö on kielletty.

Burissa voi myös käyttää isompia renkaita mutta muissa lankuissa käytännön maksimi taitaa olla n. 70mm maavaran suuruuden takia. Itse ajoin Burissa kisassa 77-74mm takarenkailla.

27
Vielä varmistukseksi - eli tämän listan mukaan?
https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2021/03/2021_EFRA_List_1_8_IC_Track.pdf

Kiitos erittäin hyvästä kysymysksestä! Juttelin R8 sarjavastaavan kanssa tänään ja vaikka säännöistä saakin sen käsityksen että vain se uusin lista on voimassa niin Suomessa on ainakin 10 vuotta ollut se käytäntö että jos kerran hyväksytty EFRA listalle niin se on myös jatkossa hyväksytty kunnes säännöt dramaattisesti muuttuu korien mitoituksen osalta. Nyt on kuulema n. 15 vuotta mitoitus säännöissä ollut sama mutta se tulee lähivuosina muuttumaan niin että kuten formula ykkösissäkin niin down forcea tullaan rajoittamaan koska vehkeet ei enää kestä sitä rasitusta mitä erittäin kova pito tuo mukanaan.

Vanhempia hyväksyttyjä koreja löytyy EFRAn sivuilta: https://www.efra.ws/homologation/

Sieltä kun valitsee "Body List 1/8 IC Track" niin löytyy ne korit jotka on hyväksytty viimeisen 5 vuodena aikana. Sivun alalaidasta voi valita esim. vuoden 2015 jolloin päädytään 1/8 osalta sivulle: https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2015/04/EFRA%20homologation%201_8%20IC%20Track_2015.pdf

Tämä listaa näyttää sitten aina 10 vuotta taaksepäin hyväksytyt korit.

Vaikka sähkömalliset korit ei ole erikseen listattu niin ne ovat hyväksyttyjä jos sen polttisversio on joskus sitä ollut. Esim. nyt jonkun verran Suomessa ostettu Blitz TS040 on polttisversiona hyväksytty 2015 jolloin myöskin sen sähköinen sisarmalli on myös hyväksytty.

Vanhoille nitrokuskeille tämä käytäntö on ollut selvä mutta uudelle sähköluokan osallistujille ymmärrettävästi hieman epäselvää koska säännöt voisivat olla selvempiäkin tämän osalta. Koitetaan jatkossa selventää asiaa säännöissä.

Kim Elfström

28
Itse en päässyt tällä kertaa osallistumaan.

Katselin tuossa noita eriä myrcm:stä ja tulkitsin niin että alkuerät ajettiin kuivissa oloissa sekä ensimmäinen r8e finaalikierros. Mutta toisen finaalieräjakson aikana alkoi ilmeisesti sataa kierrosmäärien pudottua 5 min pituisen finaalierän aikana noin 3 kierrosta/kuljettaja. Pitääkö tämä paikkansa, että juuri toisen finaalikierroksen aikana alkoi sataa?
Alkoi satamaan jo ennen 2. finaalia. Sen takia jäin pois. Olisin mä viivalla ollut jos sade ois alkanut vasta finaalin aikana.

29
Kyllä se yllätyksenä tuli mullekin että miten se oli mahdollista? Väsyneenä ei jaksanut sen enempää eilen kyseenalaistaa. Noh, taisin unohtaa kolmospytyn eilen sinne varikolle joten sen voi sitten jakaa sille joka sen ansaitsi :) Kun kyseessä ei ollut maailmanmestaruus eikä edes Suomen mestaruus niin en viitsinyt sateella ajaa ja vaarantaa kallista säädintä ja moottoria sen enempää.

Kim

30
Hienoa 9 kuskia on ilmoittautunut mukaan Kouvolan ensimmäiseen kisaan uudessa patteriratalätty-luokassa!

Kiitos teille!
Kyllä tämä on todella fantsua! Enpä osannut odottaa tällaista suosiota uudelle luokalle heti ekassa kisassa vaikka syksyllä uskoin vahvasti että kyseessä on tulevaisuuden luokka. Kiitos kaikki jotka olette mukana tai vielä tulossa mukaan. Uskon että lisää porukka tulee kun tajuavat että näillä jo ajetaan ihan oikeita kisoja.

Patterilätty  :grin: Saanko ottaa käyttöön?

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 15