RC Center

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 11
1
On ehkä hieman huvittavaa antaa lausuntoa korin merkityksestä koko lajin kannalta samalla kun sanoo ettei stanuvehkeissä olla edes koreja testattu. Oli aika jolloin oli samaa mieltä ettei korilla ole niin suuri merkitys. Se oli ennen kuin paneuduin asiaan ja ennen kuin ajoin viriä. Tänä päivänä viriautoon vaikuttavat tekijät ovat järjestyksessä renkaat, kori ja vasta sen jälkeen auton muu setuppi.

En näe mitään syytä miksei voitais matkia ETS-kisoja sen korin minimipainon suhteen jolloin 0,5mm paperikorit olisi kiellettyjä. Niiden käyttö hyödyntää vain myyjiä.

2
Aikaisemminkin on ajettu TSM sunnuntaina, sillon kun TSS ja C-12 oli lauantaina ja TSP & TSM sunnuntaina niin tuskin siitä jää kiinni.
No näillä tän hetken AKK hyväksymillä SM-säännöillä jää siitä kiinni, ja tuo ei ole ihan sama tilanne koska kukaan ei aja stanua treeninä virille.

3
Mites olis se poro lauantaina jollon rata kaikille väkisin uusi. Virikuskit vois harkita haluaako ennakkotutustua rataan ja viriin sunnuntaina vaikka kolme treenikierrosta tasottamaan tilannetta, jos päivän aikataulu antaa myöten. Virissä olisi kanssa suoraan tehojen vaatima pito-olosuhde sitten aamusta.
Tämä ajatus heitetään aina 2-3 kertaa vuoteen ilmaan, mutta SM-säännöt TSM-luokan osalta ei siihen taivu koska SM-sääntöjen mukaan rata pitää olla uusi kaikille tasapuolisesti kisa-aamuna.

Oishan se kivaa ajaa viriä kunnon pidolla ihan aamusta alkaen mutta toisaalta en innostu ajatuksesta ajaa poroa lauantaina treeninä kun just lopetin poroilun kun se on niin hemmetin tylsää. Jäis sitten varmaan se virikin ajamatta kokonaan.

Kim Elfström

4
Ja mistä autosta nyt puhutaan? Siis krossi vai touring? Niin vähän tietoa nyt tarjolla ettei voi mitään järkevää vastata.

5
Myydään RC-autoja / M: Awesomatix A800A
« : 15.01.20 - klo: 18.24 »
Kyseessä Awesomatixin ensimmäinen, mutta facelift versio hihnavetoisesta touringautosta. Autossa on uudemmanmalliset iskarin varret jotka eivät katkeile kovassa mällissä. Lisäksi iskareihin on juuri laitettu uudet paljon paremmat punaiset O-renkaat (OR155V) joten öljyt pysyy todella hyvin iskarin sisällä ja on huoltovapaa. Autoa muutenkin läpikäyty, laakereita vaihdettu ja laitettu täysin uudet hihnat sekä eteen että taakse. Ei muuta kuin kovaa ajoa. Osia saa nyt taas Suomestakin hyvin Hobbyfactorysta, vaikka uskallan väittää että tämä on kestävin turistiauto mitä löytyy. Yhtääkään tukivartaa tai ohjauspalaa en ole ikinä tästä rikkonut. Laakerit ja hihnat kuluu, siinä kaikki.

Auton mukana saa korin jolla pääse heti ajamaan. Sanwan huippuservo lisää hintaa 50e. Mahdollisuus ostaa uusia avaamattomassa pussissa olevia ETS renkaita 20e/setti. Auton hinta 220e, Klaukkalassa tai Hakkilassa.

Kim
O44O4O788O

6
Siis euroopan varastostako? Olen aiemmin vain tilannut akkuja kiinan varastosta ja niissä on kestänyt.
Euroopan varastosta on tullut aina 10 päivässä. Ole nyt ihmeessä yheydessä itse Hobbykingiin heti. Onhan se mahdollista etrtä se on vaan jäännyt jumittamaan jonnekin ihan alkuunsa. Paypal on ainakin väärä paikka tehdä se eka yhteydenotto.

7
Paypal ei ota mitään valituksia vastaan ellet ole ensin valittanut itse myyjälle. Ja jos ei seurantaa niin ei mene Paypal valitus läpi. Kokemusta on.

8
Kehtaisitko laittaa kuvan renkaista? Nii oliks ne ihan uudet?
Ihan uudet avaamattomassa pussissa. Parhaat pito/kestosuhteen omaavat turistirenkaat tällä hetkellä. Näillä ajaa virimotilla 30 akullista ja poromotilla lähemmäs 50 akullista. 20e/4 rengasta. Hinta kaupassa 28e.

https://drive.google.com/file/d/1a71nne4xhsSnaq7K5ZLTRwGVx0UGVbAC/view?usp=sharing

Kim

9
Niitä renkaita tarjosin sulle tekstarilla kun olit niitä vailla mutta ei ole kuulunut mitään.

10
Oikea vastaus riippuu tietty eniten moottorista ja sitten myös ajotyylistä. Stanumoottorilla (21.5T) saa varmaan tosi löysällä ollakin kun poromoottorillakin (13.5T) voi olla aika löllöt. Mutta virimotti (4.5-5.5) vaatii kyllä sen että ne soi. Muuten alkaa luistaa ja hampaat pyöristyy ja alkaa luistaa vielä enemmän. Etuhihna menee jarrutuksesta ja takahihna kaasusta virissä. Se että ohjeissa on että epäkesko laitetaan keskelle säätöaluetta ei mun kokemuksen mukaan kerro oikeasta kireydestä. Sitä paitsi ne löystyy pikkasen uutena. Sitä säätöaluetta on olemassa sen takia että sitä voi ja saa käyttää tarvittaessa. Laita vaikka video ja painele hihnoja heti ison hammas pyörän vierestä niin voi ehkä jotenkin arvioida.

Sitten kun alusta menee banaanille niin tiedät että olet laittanut liian kireälle :)

Kim

11
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 18.14 »
Näin ulkopuolisena mistään mitään tietävänä, niin ei noi modifiedit näyttäneet kulkevan mitenkään posketonta vauhtia. Itseasiassa ei näyttänyt yhtään vauhdikkaammalta suoralla kuin virituristi. Selostajakin puhui 50 mph vauhdeista mitä saavutetaan jo Hakkilan suoralla turistilla. Miksi siis on pitänyt modified luokkaa rajoittaa EFRAssa? Mun mielestä modified=vapaa moottori. Specciluokat sitten erikseen.

12
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 16.48 »
Voisiko joku selittää että miksi tuolla ajetaan Modified vapaalla moottorilla kun käsittääkseni tuli siihenkin 6.5 rajoitus? Onko niin että IFMAR ei rajoitusta tunne mutta EFRA kyllä?

14
Ihan uudet avaamattomassa pussissa. Parhaat pito/kestosuhteen omaavat turistirenkaat tällä hetkellä. Näillä ajaa virimotilla 30 akullista ja poromotilla lähemmäs 50 akullista. 20e/4 rengasta. Hinta kaupassa 28e. Renkaat Klaukkalassa ja kulkeutuu Hakkilaan viikottain.

https://drive.google.com/file/d/1C_T53YdF83q6lNhoJOvWZ6VeqRjB05B7/view?usp=sharing

Kim
O44O4O788O

15
Missään säännöissä rankingmenetelmä ei ollut kirjattu, joten tuskin kukaan on mitään SM-sääntöjä rikkonut. Kaikesta muusta voidaan sitten olla montaa mieltä. En pidättelisi hengitystä tän asian tiimoilta. Kausi jatkuu Ranking 2.1 vai onko se jo 2.2 käytöllä.

16
Minä taas ehdotan että ajetaan 7 min harjoitukset jotta ne jotka eivät ole hinkannut rataa koko lauantaipäivä, saisivat pikkasen tuntumaa rataa ennen alkueriä. Näinhän tehtiin ekassa FTT kisassa Vantaalla. Tämä ei vaadi muutoksia aikatauluun. Ei tarvitse olla 4 min välejä harjoituserien välillä jolloin ei tapahdu yhtään mitään, vaan siihen riittä 2 min.

Kim

17
En ota kantaa siihen onko vauhtieroja liikaa vai ei, kun en tiedä, mutta totean vain sen että 45 vuotta vanhaan Mabuchiin on ihan lapsellisen helppoa vääntää ennakkoa vaikka 30 astetta niin ettei se näy ulospäin lainkaan...

Harjattomaan stock tyyliseen moottoriin aika paljon hankalampaa.

18
Mua vaivasi koko päivän kiusalliset radiohäiriöt. Pääosin suorilla samoissa kohdissa nappi laudassa auto veti käsijarrun pohjaan ja seinään. Lähtöruudukossakin servo kääntyili vaikka en käännellytkään rattia.
Kisan loputtua testasin viiden minuutin ajon, jolloin ei mitään häiriötä. Mysteeri jäi selvittämättä.
Kyllä nuo radiohäiriöt ovat olleet jo 1970-luvusta sellaiset että se vika on omissa laitteissa, poislukien jos joku joskus kideradiolla on ollut samalla taajuudella. En ole koko Hakkilan historian aikana kuullut että kellään olisi mitään radiohäiriöitä siellä. Kilpailupaikalla oli käytössä vain yksi langaton mikki mutta se on melkein 2000 Megahertsin päässä eri taajuusalueella. Tutkisin vastarin antennia ja vaikka ihan suosiolla vaihtasin sen kun ei paljon maksa. Ostaisin myös varalle toisen vastarin jos ongelmat jatkuvat uudella antennilla.

19
Tai miten erälistat olisi menneet nyt ekassa kisassa vanhan systeemin mukaan vs. uusi vs. miten kuskien ajot alkuerissä jne.?
Muuttujia on paljon muitakin kuin pelkkä ranking. Eri paikkakunta ja matot ekassa kisassa ja tänä vuonna uudet renkaat ovat ainakin sekoittanut mun kisasetupit oikein huolella. Eli ei varmasti pysty vetämään mitään järjellisiä yhteenvetoja yhden kilpailun perusteella.

Kim

20
Ekoissa FTT-kisoissa Virissä kilpailijat oli jaettu 5:een eri alkueräryhmään - ilmeisesti uuden rankingin mukaan? Virissä ajettiin A-, B- ja C-finaalit (30 osallistujaa)

Kun katsotaan miten hyvin kisoissa etukäteisranking toimi, niin hitaimmasta erästä ajoi osa kilpailijoista A- ja B-finaaleihin ja vastaavasti ennakkoon nopeimmasta ryhmästä puolestaan osa ajoi B- ja C-finaaleihin. Osa toki ajoi enemmän rankingin mukaisen tuloksen aika-ajoissa.

Mitä uutta tässä oli? Ei mitään. Näinhän se on aina ollut, ja tulee aina olemaan, niin kauan kun ei ole reseediä.

21
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että johtuuko onroad radan nopeutuminen pelkästään pidon paranemisesta päivän aikana vai vaikuttaako se jotenkin, että kuljettaja tottuu rataan paremmin kun saa enemmän kierroksia päivän aikana?

Entä vaikuttaako se päivän aikana onroad radan pidon muuttumiseen, että on uusi profiili, johon ei ole hinkattu pitoainetta aiemmin verrattuna vaikkapa kiinteään kisaprofiiliin, jota on tahkottu vaikkapa jo pari viikkoa?

Nopeutuminen johtuu varmasti sekä radan nopeutumisesta joka johtuu siitä että ajolinjalle tulee pitoainetta ja maton karvat menee oikeean asentoon, että siitä että kuskit ajaa kovempaa kun ovat tottuneet profiiliin.

Kim Elfström

22
Sieltähän voi sitten omalla vauhdillaan ajaa siihen finaaliin mihin kukakin kuuluu?
Todellinen ongelma on myös se että rata nopeutuu joka erässä ehkä 0,15s/kierros ja sekunnin/kierros per eräkierros aamulla aina sinne ehkä 3. tai 4 eräkierrokseen saakka. Toki nopeutuminen pienenee mutta on oleellinen seikka ekalla kierroksella. Senkin takia olisi suotavaa että erät olisi mahdollisimman tasaväkisiä jo heti ekasta harjoituksesta alkaen, oli reseed tai ei.

On helppo sanoa ettei paljon asia paina jos ranking ei ole kohdellut juuri sinut epäoikeudenmukaisesti. Mutta luulenpa että kuka tahansa top10ssä kokisi itseään väärin kohdelluksi jos ranking tiputtaa kuskin esim. 10 pykälää alemmas tai jopa 2 erää alaspäin siitä mitä pitäisi olla. En minäkään kokenut että ranking olisi omalta kohdalta ollut kovin pielessä. Mutta ilmeisesti olen niitä harvoja jotka osaa katsoa asiaa myös toisten perspektiivistä eikä tujottaa vain omaa napaa, ja vieläpä uskaltaa sanoa ääneen jos näkee epäoikeudenmukaisuutta muiden kohdalla. Tyypillinen suomalainenhan vaan istuu siellä kotona ja kiroilee hiljaa itsekseen eikä uskalla sanoa mitään koska pelkää että saa kusipään leiman heti. Aika paljon sain yhteydenottoja ihmisiltä kiittäen että otin asian puheeksi vaikka eivät täällä viitsi kirjoittaa.

Kim Elfström

23
Olen tähän ehdottanut jo korjauksen. Palaamme asiaan.

Juho Koskivuo / Ranking tekninen toteutus.

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja siitä että otettiin koppi tästä palautteesta. Tähän asti kun vastaukset lajivastaavan toimesta oli aika ylimielisiä ja kerrottiin että virheitä ei ole eikä ole syytä tehdä mitään muutoksia.

Kim Elfström

24
Koska keskustelu uudesta rankingista on tarkoituksella estetty lajivastaavan toimesta niin avaan tähän erillisen säikeen aiheesta.

Uusi ranking on tervetullut uudistus. Vanha systeemi oli aina mattokauden alussa erittäin vääristynyt johtuen siitä että merkittävä osa harrastajiasta ei lainkaan aja ulkokisoja. Yli vuoden olen keskustellut lukuisten kanssakilpailijoiden kanssa ja oma ehdotus on ollut että mattoranking vaan erotellaan omaksi rankingiksi koska silloin ei tule sitä kesäkisojen vääristymää. Kaikki joiden kanssa olen aiheesta keskustellut on pitänyt asiaa hyvänä ideana, paitsi lajivastaava.

En ole voinut välttää ihmetellä että millä tavalla on tarkoituksenmukaista se että esim. Vesa Yli joka on mattokisoissa keskimäärin 1-2 pykälää minua edellä, onkin uuden rankingin myötä tippunut 8 sijaa minun taakse, ollen sijalla 18. Vesa ajoi viime talvena 3 mattokissa kuten minäkin. Vesa keskimäärin pisteillä 67 ja minä 62 pistettä keskimäärin per kisa. Vesa ajoi vielä ulkokisatkin keskiarvolla 66 pistettä kun minä en ajanut niitä lainkaan. Kuinka siis on mahdollista että minä olen 8 sijaa korkeammalla sijalla 10.? Tätä olen kysynyt ja vastaus oli että koska Vesa ajoi ulkokisat jossa on vähemmän osallistujia niin se heikentää rankingissa niin paljon vaikka ajoi samoista sijoista ja varmaan se tuttu kärki oli niissä kisoissa aika samat. Eli jotta ei kesäkisat huonontaisi rankinsijoitusta dramaattisesti pienen osallistujamäärän takia niin kannatta siis jättää ne kisat kokonaan ajamatta kuten minä jos mielii päästä lähtemään omaa nopeutta vastaavalta paikalta ekassa mattokissassa.

Olen tehnyt tämä ongelmakohdan lajivastaavalle hyvin selväksi mutta vastaus on että pitää katsoa suurempaa kuvaa eikä yksittäisiä sijoituksia. No nyt katson suurempaa kuvaa: Kannatta jättää ajamatta kaikkia kisoja missä on alle 20 osallistujaa. Se on se suurempi kuva.

Juho ja Mikko on tehnyt kovan työn tässä uudistuksessa ja iso kiitos siitä. Mutta pikkasen olisi ehkä kuitenkin vielä uuden mietinnän paikka mitä kannatta painottaa ja kuinka paljon. Jos osallistujien määrällä on näin iso painoitus kuin nyt niin ei kannata ajaa pikkukisoja lainkaan rankingin puolesta. Itse olen sitä mieltä että kesäkisojen erottelu rankingista kokonaan selvittäisi tämän ongelmankohdan kertaheitolla eikä olisi niin vaikea toteuttaa ja se olisi minun käsitykseni mukaan kentän tahto myöskin.

Kim Elfström


25
SM-kisoissa on sitten tiukempaa katasastusta jos sitä haluaa. Minulta kyllä mitattiin siipi 3 kertaa omasta turistista. Nämähän oli sponsoroidut kertsikisat ja ei mun mielestä tartte olla niin tiukkis niissä.

26
Radalle asennetaan piilokamerat striimaamaan jotta kenenkään ei tarvitse herätätä yöllä aikasin ja mennä salaa treenaamaan kisaprofiilia.

27
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 15.14 »
Omat emppiiriset testit osoittaa juuri päinvastaista. Mitä vähemmän öljyä, sen viileämpänä kone käy. Kokeilin aikoinaan pitoisuuksia 5-15% ölymäärällää OPS moottereissa hyvinkin perusteellisesti. Yhtään moottori en saannut rikki. Öljyn viskositetti vaikuttaa lämpötilaan. Ohuempi öljy niin motti käy viielämpänä. Rissa siis lämmittää mottia enemmän kuin synteettin yleensä koska rissa on niin paksua. Ihan sama mitä joku muu sanoo joka ei asiaa ole ikinä testannut. Tämänkin takia Cool Powerin helifuilissa on ohuempaa ja pelkästään täyssynteettistä öljyä koska lämpö on helikoptereissa ongelma.

Kyllä Cool Powerin FAI fuili on 20% rissalla. Kirotusvirhe jos joku muuta väittää. Cool Power on mun emppiiristen testien mukaan erittäin hyvin potkiva aine veneissä ja lennokeissa. Veneissä ja Pyloneissa käytin Omegaa jossa oli rissaa joku 3% synteettisen lisäksi muistaakseni. Tavis l2-T ennokeissa toimii sitten pelkkä synteettinen ihan hyvin, ja varsinkin nelareissa koska kukaan ei halua sitä rissan karstaa venttiileihin. Eli kireisiin kovaa kiertäviin motteihin vähäsen rissaa joukkoon. Tavis 16000 rpm kiertävä lennumotti ei sitä tarvitse.

28
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 11.55 »
Parhaita valmisfuileja myydään muovikannussa (CooL Power, RunnerTime) eikä ikinä ollut pienintäkään ongelmaa. Sen sijaan huomaa kyllä hyvin eroa potkussa jos on avattu kannu joka on ollut puolillaan useamman kuukauden. Kondensio on se todellinen ongelma ja se ei erota peltikannua muovikannusta. Kondensoituu ihan yhtä paljon molempiin jos/kun lämpötilanvaihtelua ja ilmanmäärä kannuissa sama. Tämän ilmiön takia ei kannattaisi koko 5 litran tonkkaa viedä mukanaan jos tarvitsee vain litran päivän aikana.

29
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 13.11.19 - klo: 21.43 »
Anguksen nitrossa oli ainakin se merkkiväri. 20 kilon tonkan kyljessä oli ohje että jos sisältö muuttuu purppuranväriseksi niin vie pönikkä mahdollisimman nopeasti ja varovasti isolle pellolle ja sen jälkeen soita poliisit paikalle... Ei muuttunut ikinä purppuraksi vaikka ainakin 4 x 20 kg ostin. Mustikkakeiton väri tuli Kendall ML-70 öljystä joka tuolloin 92-94 oli ainoa metanolin kanssa sekoitettevaksi tarkoitettu täyssynteettinen öljy mitä suomesta sai ostaa. Bell-Ray mitä siihen asti oli käytetty itsesekoittajien joukossa ei edes sekoittunut metanoliin 100%... Itse tein ja möin fuilia jossa muistaakseni 8% synteettistä ja 5% rissaa ja ihan Castrol M. Tämä sen takia kun tuolloin ainoa valmis soppa mitä Suomesta sai ostaa oli Kurvisen Roga polttoaine jossa oli tyyliin 6-8% synteettistä öljyä pelkästään. Ei kelvannut mulle, eikä monelle muullekaan. Metanoli n ostin 200L erissä Algolilta.

30
Jos joku on ollut niin kohtelias että jättää pit matinsa mun käyttöön niin olen kyllä aina käyttänyt tilausuuden hyväksi :)

En ole tajunut että joku voisi olla niin ylimielinen että se kuvittelee varaavansa oman pöydän kerhon tiloissa.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 11