Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Screwed

Sivuja: [1]
1
Nyt on asiat edenneet tämän luokan osalta siihen pisteeseen että ollaan päätetty ajaa tätä luokkaa koeluontoisesti ensi kesänä seuraavin ehdoin:

EFRA säännöt 1/8 FLAT PAN CLASS seuraavin poikkeuksin

- Auton kokonaispaino nostetaan 2100g->? Tämä sen takia että yksikään auto ei alita tuota painoa sen kokoisilla akuilla mitä 5 min esim. Tattarisuon radalla vaati. Pienillä shorty akuilla ja ultrakevyellä korilla olisi ehkä mahdollista päästä 2100g painorajaan. Painoraja ilmoitetaan myöhemmin keväämmällä ja se tulee olemaan tod. näk. 200-300g korkeampi. Ideana on ettei kenellekään tulisi houkutuksia yrittää ajaa liian pienillä kevyillä akuilla jolloin ne ajetaan aivan tyhjäksi ja niiden elinikä kärsii. Testit ovat osoittaneet että shortyakut ylipäätään ei kestä niitä suuria purkuvirtoja mitä tällainen auto ottaa.

- Korille asetetaan minimipaino jotta ei voi ajaa ultrakevyillä koreilla jotka ei kestä yhtääkään ulosajoa. Tämänkin osalta minimipaino ilmoitetaan keväämmällä. Vaatii hieman tutkimustyötä selvittää järkevä raja. Tässäkin ideana on vain ja ainoastaan se että kalusto kestäisi vähän paremmin käyttöä.

- HV jännitteeseen lataus sallitaan HV-akuille. Tähän kaksi käytännön syytä joista toinen on että katsastus kevenee paljon ja toisaalta se fakta että suuri osa akuista ovat jo HV-akkuja ja olisi tyhmää laittaa autoihin kuollutta painoa akkujen muodossa. Jos HV-akun lataa vain normijännitteeseen 4,2V jää akun kapasiteetti n. 12% pienemmäksi kuin 4,35V jännitteeseen lataus.

EFRA säännöt: https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2020/02/EFRA%20Handbook%202020%20App%201.pdf

Kyseessä siis nimenomaan ns. nelivetoinen lankkuluokka jossa ei saa olla liikkuvia jousitusosia tai vaimentimia. Autot ovat yksinkertaisia ja niissä on vähän mekattavaa. Niihin menee samat pikalukittavat renkaat kuin nitroautoihinkin. On olemassa EFRA säännöt myös jousiautoille mutta ne autot perustuu polttisversioihin joihin kaikkiin tulee akut tankin tilalle ja autossa on 3 hihnaa. Tämä konsepti ei ole mielenkiintoinen koska näihin autoihin ei mahdu muuta kuin shortyakut ja ne ei nyt vaan riitä kapasiteetiltaan eikä virranantokyvyiltään.

Teemu Saarisen mukaan ensi kesänä ajetaan ainakin Hyvinkäällä ja Fullspeedin kisassa tätä luokkaa jos viivalle tulee vähintään 5 autoa. Muiden kisajärjestäjien kanssa asiaa selvitetään.

Tässä on lista autoista jotka tällä hetkellä minun tietääkseni mahtuvat näihin sääntöihin:

https://corally.com/Car-Models/Racing-Model-Kits/Team-Corally-SSX-8X-Car-Kit-Chassis-kit-only-no-electronics-no-motor-no-body-no-tires/

http://www.capricornrc.com/automodelli/lab-c8-sr-action-18-pan-car/

https://www.t2shop.de/epages/61746328.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61746328/Products/32-E21000evo

http://www.arc-rc.com.tw/products_discription_link.php?ProdID=R800011


Corallya tuo maahan EuroRC ja Capricornin sähkölankku varaosineen tulee saataville Teemu Saarisen Future RC:n kautta kuunvaihteessa. Buri ja ARCia myy euroopassa ainakin RC-KleinKram eli tutummin t2shop.


Tässä alla aikaisemmin kirjoittamani esittely luokasta ja testeistä mitä ajoin syksyllä Tattarisuolla.


Kun viime kesänä valmistui uusi hieno asfalttirata  Aipworks Circuit Helsingin Tattarisuolle niin ruvettiin Mikko Mäkelän kanssa miettimään että olisipa kiva ajaa 1/8 autolla uudella baanalla mutta sähköllä koska ei jaksa mekata polttista eikä ole liioin mekkaajiakaan kisoihin. Asia jäi muhimaan  takaraivoon kunnes näin tällä foorumilla käytetyn Corally SSX-8-R nelivetoisen lankku rata-auton myynnissä. Vinkkasin Mikolle ja auto vaihtoi omistajaa hyvin äkkiä. Mikon oli tarkoitus testata autoa mutta työkiireiden takia joten testaus jäi mun harteille. Autossa oli Turnigy 2100 kv motti jossa etulaakeri ihan loppu joten tilasin HW 2200 kv motin, maksimin mitä EFRA:n 1/8 flat pan car class säännöt sallivat.

Testit alkoi erittäin painavalla vuosikertakorilla mikä tuli käytetyn Corallyn mukana. Kummallakaan meistä ei ollut 4s akkupakettia jota tämä auto syö joten jouduin ajamaan kahdella 2s akulla pystyssä kyljellään koska muuten olisi kaapeleiden kytkentä 2s akkujen välillä mennyt liian hankalaksi. Tämä tietty nostaa painopistettä ylemmäs kuin jos akut olisi makuuasennossa tai olisi yksi 4s paketti. Painavalla korilla ja korkeilla akuilla autolla oli kova taipumus ruveta pompottamaan sivusuunnassa mutkissa, varsinkin kun liian isojen renkaiden takia maavaraa oli 7-8mm. Kun sai renkaat kulutettua pienemmäksi niin kierrosajat vain parani. Parhaimmillaan auto oli 4-5mm maavaralla. Auto olisi ehkä vielä parempi Aipworksin ultrasileällä radalla vielä pienemmällä maavaralla mutta renkaat loppuivat kesken eikä Corallyn taka-akselilla ole mitään valmista maavaransäätöä vaan siihen pitäisi itse kikkailla jotain prikkoja bulkkien alle.

Sain käyttööni viime vuoden korimallia joka oli ihan sitä melkein kevyintä mallia mitä on olemassa. Kori oli n.150g ajovalmiina. Uudempi malli mahdollisti myös pienemmän etumaavaran joka on suuressa merkityksessä siinä kuinka paljon saa down forcea korista. Vanha kori otti kiinni etutukivarsiin enkä saanut sitä riittävän matalalle. Auto muuttui uudella kevyellä autolla täysin. Kaikki pompottelu mutkissa jäi pois ihan täysin. Kääntyvyyttä oli uudessa korissa jopa liikaakin ja jouduin säätää lisää casteria eteen ja vähentämään etupyörien kääntyvyyttä jotta vehje pysyi hanskassa. Vauhtia tuli luonnollisesti selkeesti lisää kevyemmän korin myötä ja pääsin parhaimmillaan 14,6s Tattarisuolla. Vertailuna polttiksiin niin “tavis” kuski Make Seppälä on ajanut 14,4s nitrolla ja ammattikuski Teemu Leino 13,6s. Molemmat ajat ajettiin kesällä lämpöisemmässä kelissä kun minä testasin syyskuussa autoa. Mutta ajat kertovat että hyvin samaa vauhtia pääsee lankkuautolla sileällä radalla. Vauhtia suoralla olen mitannut videosta laskemalla kuvaruutuja ja mittaamalla pääsuoran viivojen välit niin että sähkölankulla oli vauhtia 109 km/h n. 2 minuutin kohdalla ajon alusta ja Teemu Leinon autolle sain mitattua yhdestä pikku videopätkästä 102 km/h. Teemu sanoi että oli silloin pienet renkaat alla ja että normivauhdit kisoissa nitroilla on tutkamittauskissa 106-109 km/h. Eli sähkölankku 4s patterilla ja 2200 kv moottorilla menee käytännössä yhtä lujaa kuin polttis suoralla. Mutta eroa on kiihtyvyydessä sähkön eduksi aika paljon. Lankku sitten taas häivää mutkissa jonkun verran jousiautolle. Säätimen lokin mukaan laskettu maksimi kierrosluvusta niin välitys ja renkaiden koko huomioiden sain teoreettisen 116 km/h vauhdin lankulle pääsuoralla ekalla kierroksella. Se onkin ihan realistinen sillä kyllä sen tuntee että akut potkii kovempaa 2 ekaa kierrosta.

Aipworks Circuit rata kallistetuin mutkin on nopein RC-rata Suomessa ikinä. Keskinopeus Teemu Leinolla joku 83 km/h kierroksella. Se syö ihan yhtä lailla polttoainetta kuin sähköäkin paljon. Teemulla tankki kesti 3:45 ja mulla paloi sähköä 4 minuutissa parhaimmillaan 5200 mAh 4s akuista. Ajoin 4 min koska akut olivat vain 5500 mAh. Ei mitään toivoa päästä 5 min niillä. Lämmöt oli syyskuun 20 asteessa pahimmillaan 110 astetta HW SCT säätimessä ja HW 2200 kv motissa 80 astetta. Eli vielä hanskassa. Samanalaisia lämpöjä mulla oli 1/10 turistissa kun ajoin foumeilla ja 15,2s kierrosaikaa. Ennakkoja oli toki “pikkasen” enempi turistissa eli 20 boostia ja 40 turboa 4,5T moottorissa (moottorin kierrokset 82000 rpm) jolloin suoranopeus oli 126 km/h. Turistiskorissa ei kuitenkaan ole lähes sama down force ja sen takia jää mutkissa 1/8 autoille.

Ajettu auto edustaa jo vähän vanhaa designia. Nykyään kaikki uudet mallit on tehty kahdelle 2s akulle jotka laitetaan saddle packina vierekkäin alas makaamaan vierekkäin. Uskon vahvasti että sellainen on nopeampi kun painopistekin on alempana. Uusin Corally SSX-8-X malli on juurikin tällainen. Muita samanlaisia on esim. ARC R8S, Capricorn C8 SR ja Buri Racer 2.1 (Evo). Nämä autot mahtuvat EFRA:n Flat Pan sääntöihin joissa jousitus on kielletty. Serpentillä on 988E Taipan malli jossa jäykkä taka-akseli mutta edessä on jousitus joten se ei mahdu lankkusääntöihin ellei vaimentimia poisteta autosta.

Monilla merkeillä on on perinteisiä jousiautoja joista on tehty sähkökonversio. Niiden ongelmana pidän kuitenkin sitä että akut on tarkoitus sijoittaa tankin paikalle jolloin ei enää mahdu täyspitkiä akkuja siihen tilaan vaan akkujen on oltava shorty mallia. Shortyakkuja ei saa kauheesti 6000 mAh isompia ja ne eivät riittäisi edes lankkuautoon saatikka sitten jousiautoon johon EFRA sääntöjen mukaan saa laittaa 2800 kv moottorin. Eli ovat täysin keskeneräisiä keksintöjä eikä kukaan ole miettinyt sen pidemmälle kuinka niillä voisi päästä kovaa maaliin kun EFRA rajoittaa akun 4 ässään siinäkin luokassa.

Paljon oli viime kesänä kiinnostusta tätä autoa ja luokkaa kohtaan. Ne joiden kanssa puhuin aiheesta olivat kaikki sitä mieltä että halpa, helppo lankku on juurikin sitä mitä halutaan aika monimutkaisen nitron vastapainoksi. Näistä ja em. selitetyistä jousiauton akkuongelmien takia pidän nimenomaan lankkuluokkaa kaikista houkuttelevampana vaihtoehtona 1/8 sähkö rata-autoksi.

Videopätkä testiajoista syyskuussa Tattarisuolla:

https://www.youtube.com/watch?v=ho6FiZYWH28&feature=youtu.be&ab_channel=Screwed53

Tuosta videosta olen kellottanut 109 km/h suoralla vaikka se ei näytä siltä.

Liitteenä muutama kuva testissä olleesta Corallysta.


Vastailen mielelläni kysymyksiin tähän luokkaan ja autoihin liittyen. Oma akkuvaatimus tulee olemaan 7400-8500 mAh haarukassa Tattarisuolla. Joku toinen ehkä pärjää vähän vähemmällä ja hitaammalla radalla menee vähemmän sähköä. Akut hankin vasta sitten kun säännöt lyöty lukkoon painoon liittyen. Oman auton merkki ei ole vielä tiedossa, sponsseja otetaan vastaan  :wink:

2
Koska keskustelu uudesta rankingista on tarkoituksella estetty lajivastaavan toimesta niin avaan tähän erillisen säikeen aiheesta.

Uusi ranking on tervetullut uudistus. Vanha systeemi oli aina mattokauden alussa erittäin vääristynyt johtuen siitä että merkittävä osa harrastajiasta ei lainkaan aja ulkokisoja. Yli vuoden olen keskustellut lukuisten kanssakilpailijoiden kanssa ja oma ehdotus on ollut että mattoranking vaan erotellaan omaksi rankingiksi koska silloin ei tule sitä kesäkisojen vääristymää. Kaikki joiden kanssa olen aiheesta keskustellut on pitänyt asiaa hyvänä ideana, paitsi lajivastaava.

En ole voinut välttää ihmetellä että millä tavalla on tarkoituksenmukaista se että esim. Vesa Yli joka on mattokisoissa keskimäärin 1-2 pykälää minua edellä, onkin uuden rankingin myötä tippunut 8 sijaa minun taakse, ollen sijalla 18. Vesa ajoi viime talvena 3 mattokissa kuten minäkin. Vesa keskimäärin pisteillä 67 ja minä 62 pistettä keskimäärin per kisa. Vesa ajoi vielä ulkokisatkin keskiarvolla 66 pistettä kun minä en ajanut niitä lainkaan. Kuinka siis on mahdollista että minä olen 8 sijaa korkeammalla sijalla 10.? Tätä olen kysynyt ja vastaus oli että koska Vesa ajoi ulkokisat jossa on vähemmän osallistujia niin se heikentää rankingissa niin paljon vaikka ajoi samoista sijoista ja varmaan se tuttu kärki oli niissä kisoissa aika samat. Eli jotta ei kesäkisat huonontaisi rankinsijoitusta dramaattisesti pienen osallistujamäärän takia niin kannatta siis jättää ne kisat kokonaan ajamatta kuten minä jos mielii päästä lähtemään omaa nopeutta vastaavalta paikalta ekassa mattokissassa.

Olen tehnyt tämä ongelmakohdan lajivastaavalle hyvin selväksi mutta vastaus on että pitää katsoa suurempaa kuvaa eikä yksittäisiä sijoituksia. No nyt katson suurempaa kuvaa: Kannatta jättää ajamatta kaikkia kisoja missä on alle 20 osallistujaa. Se on se suurempi kuva.

Juho ja Mikko on tehnyt kovan työn tässä uudistuksessa ja iso kiitos siitä. Mutta pikkasen olisi ehkä kuitenkin vielä uuden mietinnän paikka mitä kannatta painottaa ja kuinka paljon. Jos osallistujien määrällä on näin iso painoitus kuin nyt niin ei kannata ajaa pikkukisoja lainkaan rankingin puolesta. Itse olen sitä mieltä että kesäkisojen erottelu rankingista kokonaan selvittäisi tämän ongelmankohdan kertaheitolla eikä olisi niin vaikea toteuttaa ja se olisi minun käsitykseni mukaan kentän tahto myöskin.

Kim Elfström


4
Tässä vähän mietittävää mikäli suunnittelee sisäturffiradan rakentamista. THL suosittelee ettei enää käytettäisi autonrenkaista kierätettyä kumirouhetta keinonurmissa sisähalleissa.

http://areena.yle.fi/1-3849187


5
Tulokset / Vs: Winter Jumps I - Helsinki - 17-18.10.2015
« : 17.10.15 - klo: 20.12 »
Olipas mukavaa ajaa krossia 20 vuoden tauon jälkeen. Pitoa oli kuin ennen vanhaan solukumirenkailla matolla. Yksillä Renkailla ajoin 2 päivää treeniä ja koko kisan. 2. Finaalissa alkoi takapää hieman lipsua mutta ei se menoa haitannut. Alla kuva renkaista kisan jälkeen n. 25-30 akullista ajettuna. Kiitoksia järjestäjille ja kanssakilpailijoille mukavasta päivästä.

Kim Elfström

6
Kuinka moni kisaajista ja kauppiaista on tajunnut että että yli 23% nitroa sisältävät löpöt ovat nykyään luvanvaraisia? Lupa maksaa 30e jos sellaisen poliisilta saa. Poliisin linkki aiheesta ei ainakaan tällä hetkellä toimi. Mä hankin luvan jo syksyllä, mutta veikkaan että tämä tulee aika monelle yllätyksenä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument

http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html

Sivuja: [1]