Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 15
121
Kehtaisitko laittaa kuvan renkaista? Nii oliks ne ihan uudet?
Ihan uudet avaamattomassa pussissa. Parhaat pito/kestosuhteen omaavat turistirenkaat tällä hetkellä. Näillä ajaa virimotilla 30 akullista ja poromotilla lähemmäs 50 akullista. 20e/4 rengasta. Hinta kaupassa 28e.

https://drive.google.com/file/d/1a71nne4xhsSnaq7K5ZLTRwGVx0UGVbAC/view?usp=sharing

Kim

122
Niitä renkaita tarjosin sulle tekstarilla kun olit niitä vailla mutta ei ole kuulunut mitään.

123
Oikea vastaus riippuu tietty eniten moottorista ja sitten myös ajotyylistä. Stanumoottorilla (21.5T) saa varmaan tosi löysällä ollakin kun poromoottorillakin (13.5T) voi olla aika löllöt. Mutta virimotti (4.5-5.5) vaatii kyllä sen että ne soi. Muuten alkaa luistaa ja hampaat pyöristyy ja alkaa luistaa vielä enemmän. Etuhihna menee jarrutuksesta ja takahihna kaasusta virissä. Se että ohjeissa on että epäkesko laitetaan keskelle säätöaluetta ei mun kokemuksen mukaan kerro oikeasta kireydestä. Sitä paitsi ne löystyy pikkasen uutena. Sitä säätöaluetta on olemassa sen takia että sitä voi ja saa käyttää tarvittaessa. Laita vaikka video ja painele hihnoja heti ison hammas pyörän vierestä niin voi ehkä jotenkin arvioida.

Sitten kun alusta menee banaanille niin tiedät että olet laittanut liian kireälle :)

Kim

124
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 18.14 »
Näin ulkopuolisena mistään mitään tietävänä, niin ei noi modifiedit näyttäneet kulkevan mitenkään posketonta vauhtia. Itseasiassa ei näyttänyt yhtään vauhdikkaammalta suoralla kuin virituristi. Selostajakin puhui 50 mph vauhdeista mitä saavutetaan jo Hakkilan suoralla turistilla. Miksi siis on pitänyt modified luokkaa rajoittaa EFRAssa? Mun mielestä modified=vapaa moottori. Specciluokat sitten erikseen.

125
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 16.48 »
Voisiko joku selittää että miksi tuolla ajetaan Modified vapaalla moottorilla kun käsittääkseni tuli siihenkin 6.5 rajoitus? Onko niin että IFMAR ei rajoitusta tunne mutta EFRA kyllä?

127
Missään säännöissä rankingmenetelmä ei ollut kirjattu, joten tuskin kukaan on mitään SM-sääntöjä rikkonut. Kaikesta muusta voidaan sitten olla montaa mieltä. En pidättelisi hengitystä tän asian tiimoilta. Kausi jatkuu Ranking 2.1 vai onko se jo 2.2 käytöllä.

128
Minä taas ehdotan että ajetaan 7 min harjoitukset jotta ne jotka eivät ole hinkannut rataa koko lauantaipäivä, saisivat pikkasen tuntumaa rataa ennen alkueriä. Näinhän tehtiin ekassa FTT kisassa Vantaalla. Tämä ei vaadi muutoksia aikatauluun. Ei tarvitse olla 4 min välejä harjoituserien välillä jolloin ei tapahdu yhtään mitään, vaan siihen riittä 2 min.

Kim

129
En ota kantaa siihen onko vauhtieroja liikaa vai ei, kun en tiedä, mutta totean vain sen että 45 vuotta vanhaan Mabuchiin on ihan lapsellisen helppoa vääntää ennakkoa vaikka 30 astetta niin ettei se näy ulospäin lainkaan...

Harjattomaan stock tyyliseen moottoriin aika paljon hankalampaa.

130
Mua vaivasi koko päivän kiusalliset radiohäiriöt. Pääosin suorilla samoissa kohdissa nappi laudassa auto veti käsijarrun pohjaan ja seinään. Lähtöruudukossakin servo kääntyili vaikka en käännellytkään rattia.
Kisan loputtua testasin viiden minuutin ajon, jolloin ei mitään häiriötä. Mysteeri jäi selvittämättä.
Kyllä nuo radiohäiriöt ovat olleet jo 1970-luvusta sellaiset että se vika on omissa laitteissa, poislukien jos joku joskus kideradiolla on ollut samalla taajuudella. En ole koko Hakkilan historian aikana kuullut että kellään olisi mitään radiohäiriöitä siellä. Kilpailupaikalla oli käytössä vain yksi langaton mikki mutta se on melkein 2000 Megahertsin päässä eri taajuusalueella. Tutkisin vastarin antennia ja vaikka ihan suosiolla vaihtasin sen kun ei paljon maksa. Ostaisin myös varalle toisen vastarin jos ongelmat jatkuvat uudella antennilla.

131
Tai miten erälistat olisi menneet nyt ekassa kisassa vanhan systeemin mukaan vs. uusi vs. miten kuskien ajot alkuerissä jne.?
Muuttujia on paljon muitakin kuin pelkkä ranking. Eri paikkakunta ja matot ekassa kisassa ja tänä vuonna uudet renkaat ovat ainakin sekoittanut mun kisasetupit oikein huolella. Eli ei varmasti pysty vetämään mitään järjellisiä yhteenvetoja yhden kilpailun perusteella.

Kim

132
Ekoissa FTT-kisoissa Virissä kilpailijat oli jaettu 5:een eri alkueräryhmään - ilmeisesti uuden rankingin mukaan? Virissä ajettiin A-, B- ja C-finaalit (30 osallistujaa)

Kun katsotaan miten hyvin kisoissa etukäteisranking toimi, niin hitaimmasta erästä ajoi osa kilpailijoista A- ja B-finaaleihin ja vastaavasti ennakkoon nopeimmasta ryhmästä puolestaan osa ajoi B- ja C-finaaleihin. Osa toki ajoi enemmän rankingin mukaisen tuloksen aika-ajoissa.

Mitä uutta tässä oli? Ei mitään. Näinhän se on aina ollut, ja tulee aina olemaan, niin kauan kun ei ole reseediä.

133
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että johtuuko onroad radan nopeutuminen pelkästään pidon paranemisesta päivän aikana vai vaikuttaako se jotenkin, että kuljettaja tottuu rataan paremmin kun saa enemmän kierroksia päivän aikana?

Entä vaikuttaako se päivän aikana onroad radan pidon muuttumiseen, että on uusi profiili, johon ei ole hinkattu pitoainetta aiemmin verrattuna vaikkapa kiinteään kisaprofiiliin, jota on tahkottu vaikkapa jo pari viikkoa?

Nopeutuminen johtuu varmasti sekä radan nopeutumisesta joka johtuu siitä että ajolinjalle tulee pitoainetta ja maton karvat menee oikeean asentoon, että siitä että kuskit ajaa kovempaa kun ovat tottuneet profiiliin.

Kim Elfström

134
Sieltähän voi sitten omalla vauhdillaan ajaa siihen finaaliin mihin kukakin kuuluu?
Todellinen ongelma on myös se että rata nopeutuu joka erässä ehkä 0,15s/kierros ja sekunnin/kierros per eräkierros aamulla aina sinne ehkä 3. tai 4 eräkierrokseen saakka. Toki nopeutuminen pienenee mutta on oleellinen seikka ekalla kierroksella. Senkin takia olisi suotavaa että erät olisi mahdollisimman tasaväkisiä jo heti ekasta harjoituksesta alkaen, oli reseed tai ei.

On helppo sanoa ettei paljon asia paina jos ranking ei ole kohdellut juuri sinut epäoikeudenmukaisesti. Mutta luulenpa että kuka tahansa top10ssä kokisi itseään väärin kohdelluksi jos ranking tiputtaa kuskin esim. 10 pykälää alemmas tai jopa 2 erää alaspäin siitä mitä pitäisi olla. En minäkään kokenut että ranking olisi omalta kohdalta ollut kovin pielessä. Mutta ilmeisesti olen niitä harvoja jotka osaa katsoa asiaa myös toisten perspektiivistä eikä tujottaa vain omaa napaa, ja vieläpä uskaltaa sanoa ääneen jos näkee epäoikeudenmukaisuutta muiden kohdalla. Tyypillinen suomalainenhan vaan istuu siellä kotona ja kiroilee hiljaa itsekseen eikä uskalla sanoa mitään koska pelkää että saa kusipään leiman heti. Aika paljon sain yhteydenottoja ihmisiltä kiittäen että otin asian puheeksi vaikka eivät täällä viitsi kirjoittaa.

Kim Elfström

135
Olen tähän ehdottanut jo korjauksen. Palaamme asiaan.

Juho Koskivuo / Ranking tekninen toteutus.

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja siitä että otettiin koppi tästä palautteesta. Tähän asti kun vastaukset lajivastaavan toimesta oli aika ylimielisiä ja kerrottiin että virheitä ei ole eikä ole syytä tehdä mitään muutoksia.

Kim Elfström

136
Koska keskustelu uudesta rankingista on tarkoituksella estetty lajivastaavan toimesta niin avaan tähän erillisen säikeen aiheesta.

Uusi ranking on tervetullut uudistus. Vanha systeemi oli aina mattokauden alussa erittäin vääristynyt johtuen siitä että merkittävä osa harrastajiasta ei lainkaan aja ulkokisoja. Yli vuoden olen keskustellut lukuisten kanssakilpailijoiden kanssa ja oma ehdotus on ollut että mattoranking vaan erotellaan omaksi rankingiksi koska silloin ei tule sitä kesäkisojen vääristymää. Kaikki joiden kanssa olen aiheesta keskustellut on pitänyt asiaa hyvänä ideana, paitsi lajivastaava.

En ole voinut välttää ihmetellä että millä tavalla on tarkoituksenmukaista se että esim. Vesa Yli joka on mattokisoissa keskimäärin 1-2 pykälää minua edellä, onkin uuden rankingin myötä tippunut 8 sijaa minun taakse, ollen sijalla 18. Vesa ajoi viime talvena 3 mattokissa kuten minäkin. Vesa keskimäärin pisteillä 67 ja minä 62 pistettä keskimäärin per kisa. Vesa ajoi vielä ulkokisatkin keskiarvolla 66 pistettä kun minä en ajanut niitä lainkaan. Kuinka siis on mahdollista että minä olen 8 sijaa korkeammalla sijalla 10.? Tätä olen kysynyt ja vastaus oli että koska Vesa ajoi ulkokisat jossa on vähemmän osallistujia niin se heikentää rankingissa niin paljon vaikka ajoi samoista sijoista ja varmaan se tuttu kärki oli niissä kisoissa aika samat. Eli jotta ei kesäkisat huonontaisi rankinsijoitusta dramaattisesti pienen osallistujamäärän takia niin kannatta siis jättää ne kisat kokonaan ajamatta kuten minä jos mielii päästä lähtemään omaa nopeutta vastaavalta paikalta ekassa mattokissassa.

Olen tehnyt tämä ongelmakohdan lajivastaavalle hyvin selväksi mutta vastaus on että pitää katsoa suurempaa kuvaa eikä yksittäisiä sijoituksia. No nyt katson suurempaa kuvaa: Kannatta jättää ajamatta kaikkia kisoja missä on alle 20 osallistujaa. Se on se suurempi kuva.

Juho ja Mikko on tehnyt kovan työn tässä uudistuksessa ja iso kiitos siitä. Mutta pikkasen olisi ehkä kuitenkin vielä uuden mietinnän paikka mitä kannatta painottaa ja kuinka paljon. Jos osallistujien määrällä on näin iso painoitus kuin nyt niin ei kannata ajaa pikkukisoja lainkaan rankingin puolesta. Itse olen sitä mieltä että kesäkisojen erottelu rankingista kokonaan selvittäisi tämän ongelmankohdan kertaheitolla eikä olisi niin vaikea toteuttaa ja se olisi minun käsitykseni mukaan kentän tahto myöskin.

Kim Elfström


137
SM-kisoissa on sitten tiukempaa katasastusta jos sitä haluaa. Minulta kyllä mitattiin siipi 3 kertaa omasta turistista. Nämähän oli sponsoroidut kertsikisat ja ei mun mielestä tartte olla niin tiukkis niissä.

138
Radalle asennetaan piilokamerat striimaamaan jotta kenenkään ei tarvitse herätätä yöllä aikasin ja mennä salaa treenaamaan kisaprofiilia.

139
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 15.14 »
Omat emppiiriset testit osoittaa juuri päinvastaista. Mitä vähemmän öljyä, sen viileämpänä kone käy. Kokeilin aikoinaan pitoisuuksia 5-15% ölymäärällää OPS moottereissa hyvinkin perusteellisesti. Yhtään moottori en saannut rikki. Öljyn viskositetti vaikuttaa lämpötilaan. Ohuempi öljy niin motti käy viielämpänä. Rissa siis lämmittää mottia enemmän kuin synteettin yleensä koska rissa on niin paksua. Ihan sama mitä joku muu sanoo joka ei asiaa ole ikinä testannut. Tämänkin takia Cool Powerin helifuilissa on ohuempaa ja pelkästään täyssynteettistä öljyä koska lämpö on helikoptereissa ongelma.

Kyllä Cool Powerin FAI fuili on 20% rissalla. Kirotusvirhe jos joku muuta väittää. Cool Power on mun emppiiristen testien mukaan erittäin hyvin potkiva aine veneissä ja lennokeissa. Veneissä ja Pyloneissa käytin Omegaa jossa oli rissaa joku 3% synteettisen lisäksi muistaakseni. Tavis l2-T ennokeissa toimii sitten pelkkä synteettinen ihan hyvin, ja varsinkin nelareissa koska kukaan ei halua sitä rissan karstaa venttiileihin. Eli kireisiin kovaa kiertäviin motteihin vähäsen rissaa joukkoon. Tavis 16000 rpm kiertävä lennumotti ei sitä tarvitse.

140
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 11.55 »
Parhaita valmisfuileja myydään muovikannussa (CooL Power, RunnerTime) eikä ikinä ollut pienintäkään ongelmaa. Sen sijaan huomaa kyllä hyvin eroa potkussa jos on avattu kannu joka on ollut puolillaan useamman kuukauden. Kondensio on se todellinen ongelma ja se ei erota peltikannua muovikannusta. Kondensoituu ihan yhtä paljon molempiin jos/kun lämpötilanvaihtelua ja ilmanmäärä kannuissa sama. Tämän ilmiön takia ei kannattaisi koko 5 litran tonkkaa viedä mukanaan jos tarvitsee vain litran päivän aikana.

141
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 13.11.19 - klo: 21.43 »
Anguksen nitrossa oli ainakin se merkkiväri. 20 kilon tonkan kyljessä oli ohje että jos sisältö muuttuu purppuranväriseksi niin vie pönikkä mahdollisimman nopeasti ja varovasti isolle pellolle ja sen jälkeen soita poliisit paikalle... Ei muuttunut ikinä purppuraksi vaikka ainakin 4 x 20 kg ostin. Mustikkakeiton väri tuli Kendall ML-70 öljystä joka tuolloin 92-94 oli ainoa metanolin kanssa sekoitettevaksi tarkoitettu täyssynteettinen öljy mitä suomesta sai ostaa. Bell-Ray mitä siihen asti oli käytetty itsesekoittajien joukossa ei edes sekoittunut metanoliin 100%... Itse tein ja möin fuilia jossa muistaakseni 8% synteettistä ja 5% rissaa ja ihan Castrol M. Tämä sen takia kun tuolloin ainoa valmis soppa mitä Suomesta sai ostaa oli Kurvisen Roga polttoaine jossa oli tyyliin 6-8% synteettistä öljyä pelkästään. Ei kelvannut mulle, eikä monelle muullekaan. Metanoli n ostin 200L erissä Algolilta.

142
Jos joku on ollut niin kohtelias että jättää pit matinsa mun käyttöön niin olen kyllä aina käyttänyt tilausuuden hyväksi :)

En ole tajunut että joku voisi olla niin ylimielinen että se kuvittelee varaavansa oman pöydän kerhon tiloissa.

143
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 05.11.19 - klo: 10.38 »
Siinä Imax laturissa on käsittääkseni näyttö joka kertoo paljonko sähköä on mennyt sisään ja paljonko ulos. Katso sitä. Älä katso kelloa tai jännitteitä. Vopiko tämän enää selvemmin sanoa?

144
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 04.11.19 - klo: 22.57 »
Mä en nyt ymmärerä mitä sun ei pitäisi ymmärtää? Tottakai jännite vaihtelee rajusti sen mukaan onko akku levossa, latauksessa tai puretaan. En nyt tajua miksi tämä olisi niin mahdoton ymmärtää?

Sun kirjoitukset ovat niin sekavia että mulla on suuri avaikeuksia ymmärtää mikä tässä nyt on ongelma? Jos tyjään 1800 mAh akkuun menee 1600 maH sisään voidaan se pitää hyväksyttävänä. Ja voihan ne akut purkaa sillä laturilla niin saa myös purkukapasiteetin jos se tässä nyt on ongelmana?

145
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 04.11.19 - klo: 20.46 »
Jännitteitä on ihan turha ihmetellä. Ne on mitä on. Ennen kuin olet tehnyt 2 täyttä sykliä, eli lataus kerralla aikuisten oikeasti täyteen jolloin akku lämpenee, ja sitten purku ja sama homma toiseen kertaan, niin turha spekuloida yhtään mitään akun tai laturin kunnosta. Tämän operaation jälkeen pitäisi akku latautua täyteen ihan kiltisti ihan Nimh ohjelmallakin eli 5 mV/kenno delta peakillä. On enemmän kuin normaalia että Nimhit antaa false piikkejä kun ovat olleet jonkun aikaa käyttämättä.

146
PS Eiks se näin ole että tuning on silloin onnistunut äärimmäisen hyvin kuin tehoja on onnistuttu vain 10% tiputtamaan alkuperäisestä tehosta😂😂
Eiku viritys on onnistunut kun tehot ovat tippuneet vähemmän kuin 20%.

147
Mielenkiintoista tosiaan toi moottoripuoli. "tuning" motit paukkuu ja O.S jyrää. Eikä ne ossit olleet yhtään sen hitaampia tai janoisempia kuin muut. Vielä kun otetaan huomioon että perinteisesti OS tiimin moottorit on otettu ihan suoraan hyllystä eikä niille ole tehty mitään tuuninkia, niin tavis harrastaja saa kyllä vastinetta rahoilleen kun ostaa Ossin...

148
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 01.11.19 - klo: 23.19 »
aika sekavaa tekstiä, mutta. Huonokuntoiset Nimhit tai pitkään käyttämättömänä olleena antaa helposti latureille ns "false peak". Ni-MH latausalgoritmi perustuu siihen että odotellaan että latausjännite laskee hieman jolloin Ni-MH kennot ovat täynnä. Huonot kennot voi käyttäytyä näin vaikkaei olekaan täynnä. Silloin kannatta ladata vaikka Ni-Cd ohjelmalla jossa tuo delta peak on isompi (5 mV/kenno vs 15mV/kenno) eikä näin olle katkaise latausta niin herkästi. Tällä menetelmällä sitten lataa kunnes akku lämpenee selvästi (40 astetta). Nimh akku kun lämpenee voimakkaasti kun on täynnä. Muutama lataus ja purkusykli ylenssä jeesaa eikä laturi enää katkaise liian aikaisin. Jos ei auta niin akut ovat entiset.

149
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 01.11.19 - klo: 20.33 »
Nyt epäilys, et akut ei oo ihan ookoo! Toinen meni 51min aika jees aika?!
Kolmas 1800 imaxissa 12 min ja täynnä, neljäs propeakissa ollut kohta sen 40min! Eli ajat heittelee miten sattuu, mihinkään muuhun ole puuttunut, kuin et vaihtanut akkuja!
Ajo aika ehkä 2min!?
Jos nyt edes kertoisit mitä kemiaa akkusi edustaa? Ilmeisesti Ni-MH? Ja montako kennoa?


150
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 01.11.19 - klo: 18.41 »
Ostin imax B6-laturin ja sille powerin,ja ainakin ajatuksena olisi kokeilla ladata sillä laturilla pieniä lyijyhyytelö akkuja,joita sillä käsittääkseni pystyy lataamaan.Tuossa laturissahan pystyy valitsemaan minkätyyppistä akkua ladataan ja akuissa lukee Pb Sealed lead battery,eli kyseessä kaiketikin siis lyijy(hyytelö)akku ja latausvirran pitäisi nähtävästi olla noille alle 2.88 A,minkä tiedon löysin akuista.Mutta mitä pistän tuolle latausjännitteeksi ja yleensä asetuksiksi jos em. eivät mielestänne passaa..?..Eli ts. ohjeita ja neuvoja kaipailisin.Kiitos.
Se että valitset Pb ohjelman laturista määrittää maks. latausjännitteen peruslatureissa. Kalliimmissa vehkeissä voi sitten esim. 12V lyijyakulle märittää esim. 13,8-14,8V. Suljetulle lyijyhyytelöakulle ehdotonta masksimilatausjännitettä pitäisin 14,4V.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 15