Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 15
181
Nyt julkaistuissa erälistoissa ei lähtöjärjestys ole rankingin mukainen, vaan useassa erässä ennalta nopeammat kuskit lähtevät häntäpäästä edellään ennalta hitaampia kuskeja, joka ei ole tämän ajatustavan mukainen? Ihan yhtä lailla nopeammat kärsivät, kun joutuvat turhiin ja riskialttisiin ohitustilanteisiin tai odottamaan ohitusta ja tilanantoa.
Moniin sun kysymyksiin on jo vastattu tässä säikeessä. Myös tähän. Mutta vielä kerran. Harjoitusten "lähtöjärjestyksellä" ei ole mitään merkitystä. Ei harjoituksiin olla tähänkään asti lähdetty missään järjestyksessä, eikä myöskään nyt. Koska säännöt mahdollistavat sekä suorastaan edellyttävät (mutta tätä sääntöä ei ole ollut tapana noudattaa) että erät ovat mahdollisimman tasanopeuksisia, lopulliset erälistat julkaistaan harjoitusten jälkeen kun tuomaristo on käyttänyt sääntöjen mahdollistamat keinot tasoittaa eriä mahdollisimman hyvin.

Jos joku on niin hölmö, että ei tajua ettei foumirenkailla ajaminen harjoituksissa ole niiden omien etujen mukaista, niin ihan varmasti yhtäkkiä sekuntia nopeampi kierrosaika kuin normaalisti ks kuskilta voidaan odottaa, herättää tuuomariston ignoroimaan niitä tuloksia.

Ja taas vielä kerran. Kun katsotaan tilastollisesti kisojen harjoitusten rankingtuloksia niin ne on hemmetin paljon lähempänä lopullista tulosta kuin mitä rankinglista on näyttänyt. Ja tämä vaikka kukaan ei ole ajanut kisaa vaan ihan normaalia harjoitusta. Oli reseed tai ei, niin sen olemassaolo ei tulisi muuttaa kilpailijan taktiikkaa millään tavalla, jos hän ymmärtää omia etujaan. Ei ole muuta kuin haittaa yrittää keplotella itsensä omaa vauhtia nopeampaan erään. Ja kuten jo todettua, tällainen keplottelu ihan varmasti noteerataan. Vaikka on reseed niin kilpailijan kannalta paras tulos koko kisaa ajatellen saavutetaan ajamalla ihan normaalisti siellä radalla pitäen auto radalla. Mikään yhden kierroksen syöksy ei auta mitään. Eli suomeksi, unohda koko juttu niin tulos on paras mahdollinen.

182
[Off the topic]Vaikkei tämä kerhokisa-asia liitykään tähän FTT-kisaan, niin kommentoin lyhyesti,
Tää meni 100 kilsaa ohi joten unohda.

Ja mitä sääntöihin tulee niin varmasti mennään sääntöjen mukaan. Samat säännöt koko kauden, kilpailunjohto ja tuomaristo kenties osaa hyödyntää sääntöjen antamia mahdollisuuksia paremmin eri kilpailussa (esimerkkinä re-seed jota ei Lahdessa osattu launataina hyödyntää kun sitä kaikkein eniten olisi tarvittu kesäkilpailujen sekoittaman toimimattoman rankingin takia).

183
Ote Fintrack ohjeistuksesta:
"Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen mukainen. Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun
tuloksen mukaisessa järjestyksessä."

Ote AKK:n pienoisautosäännöistä:
"Kukin ajaja saa osallistua vähintään kolmeen (SM, NM)
alkuerään, joissa ajaa (radasta ja kierroslaskentalaitteistosta riippuen) kerrallaan 5 -15 mahdollisimman
samantasoista ajajaa."

Ote Fintrack ohjeistuksesta:
"Re-seed, (kolmen parhaan kierroksen yhteenlasketut ajat) voidaan tehdä 1. ja 2.
eräharjoituksessa siltä osin kuin tuomaristo katsoo sen tarpeelliseksi."



Käsittääkseni ei ole julkaistu vielä lopullisia erälistoja. Kenties lopulliset erälistat julkaistaan kun kilpailun tuomaristo on katsonut onko re-seed tarpeita? Sen jälkeen julkaistaan varmaankin lopulliset erälistat. Sitten ajetaan kilpaa, ja ihan sääntöjen mukaan, vain hiukan fiksummin tehtynä. Ja nimenomaan paremmin pienosiautosääntöjä kunnioittaen koska tällä tavalla eriin tulee mahdollisimman samantasoisia kuljettajia eriin kuten säännöt edellyttävät. Pelkän rankingin mukaan tehtynä tämä sääntöhän ei edes täyty.

Nämä em. jorinat ovat vain mun omia henk. koht. ajatuksia, eikä välttämättä millään tavalla ole virallisen kilpailunjohdon mielipiteitä.

184
Minua viisaammat ovat kuulema tutkineet asiaa ja eräjaot kuulema ihan rankingin mukaan, pari poikkeusta lukuunottamatta mitä säännöt toki sallii. Erien sisällä nyt listattu miten sattuu mutta en tiedä onko se mitään muuta kuin sattumavarainen järjestys joka ei kenties vaikuta mihinkään? Jos tämä on se ongelma niin sinä sanoit mulle viimeiksi riksun kertsiskaboissa kun ihmettelin erien lähtöjärjestystä, että ei sillä kuulema ole merkitystä koska nopeammat menee kuitenkin ohi. Että tässä on nyt sellainen deja vu fiilis hommassa. Aina asia käännettään niin että on itselleen tarkoituksenmukainen...

En tiedä, mutta oletan että ekan alkuerän lähtöjärjestys määräytyy harjoitusten perusteella eikä toimimattoman rankingin perusteella kuten yleensä. Tätä kohtaahan ei ole säännöissä muistaakseni määritelty lainkaan. Mutta nyt tehdään asia kenties fiksummin eikä jollain toisella tapaa vain sen takia että ”näin on aina ennenkin tethy”, mikä on yllättävän suosittu vastaus kun yrittää ehdottaa jotain fiksumpaa.

185
Puhun vain omasta puolestani tässä. En ymmärrä mikä pointti olisi laittaa treeniin jotkut nopeammat renkaat jotta pääsisi omaa todellista nopeutta kovempaan erään sillä siinä ainoastaan häviää kun joutuu antaa tilaa 7 kertaa erän aikana. Tätäthän on ainakin yksi kuski kiroillut kun ranking kusee alkukaudesta johtuen siitä että kaikki ei aja kesällä, ja joutuu erään jossa jatkuvasti joutuu antamaan tilaa. Kyllä se liian nopea erä on isompi haitta kuin hieman liian hidas erä. Mahdollinen reseedaus ei vaikuta mun elämään millään tavalla. Ajan joka tapauksessa yhdellä setillä renkaita ekasta harjoituksesta lähtien. Näin ne renkaat ovat mahdollisimman nopeat silloin kun sillä on eniten merkitystä, eli alkuerissä.

Jos rankinglistaan viittauksella viitataan Teemu Leinon erään niin eiköhän se vika erä ole ihan se oikea erä hänelle vaikka ei rankinglistassa olekaan.

Kim Elfström


186
On kyllä niin huono ajankohta heti viikko Kuusaan jälken ettei pysty.

187
Hyvä lähtökohta olisi ilmoittautua siihen luokkaan / niihin luokkiin, joita ajaa  :wink:
Joo mutta satun nyt tietämään 100% varmuudella että näin ei ole kaikkien kohdalla. Siksi tämä ihmetys.

188
Onko tuossa poro ja viriluokassa nyt paljonkin sellaisia jotka ovat varmuuden vuoksi ilmoittautunut molempiin luokkiiin vaikka ajavat vain toista luokkaa? Itse en aja molempia mutta voin ajaa kumpaa vaan, ja mielummin sitä missä on kovempi kilpailu.

Aikaisemminhan poro ja viri on ollut eri päivinä niin tällaista tilannetta ei ole aiakisemmin ollut.

Kim Elfström

189
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 15.12.18 - klo: 10.46 »
Lisäksi kuskien ajotyyleissä on eroja, mikä tulee yt renkaalla aiheuttamaan joillekin päänvaivaa enemmän kuin toisilla.
Jos on aina ajanut ohjekirjan setupeilla niin oppiipahan sitten säätämään autoa mieleisekseen. Harvemmin eri renkaat toimii kuskin toivomalla tavalla samoilla auton säädöillä.

190
Laitoin ilmon viriin mutta jos porossa tulee enempi kilpailua niin voin mä ajaa poroautollakin. Mielummin ihan miten vaan :) Kunhan tietää perjantaina että mitä akkuja pitää roudata mukaan.

191
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 11.43 »
Mikään selitys yksityyppirenkaan vaikutuksesta helpompaan lähestyttävyyteen ei mene mitenkään läpi.

Se ettei sulla mene jakeluun ei tarkoita sitä etteikö asia olisi niin. Kuten joa aikaisemmin totesin niin minä en enää lähde kokeilemaan luokkaa jossa on vapaa rengas. Tämä siksi että haluan pärjätä kisoissa ja vapaa rengas antaa monen vuoden kokemusetumatkan aloittelevalle siinä että kokenut tietää etttä mikä kuvio ja ja seos laitettaan alle kun ilmankosteus nousee yli 47%. Ja ei, aloitteleva ei aina voi olla kyselemässä kokeeneelta ennen joka hiittiä että mikä rengas nyt laitetaan alle. Eikä mulla olisi siihen varaakaan hankkia ne erilaiset renkaat.

Joten kyllä se nyt vaan on niin että sellaisille jotka eivät ole luokkaa aikaisemmin ajanut ja joilla on jonkinlaisia mahdollisuuksia pärjätä kisoissa ja tavoittaa jonkinlaista tulosta, niin niille yksityyppirengas on helpommin lähestyttävä. Menee sulla jakeluun tai ei. Ei se vaikuta asiaan. Vapaa rengas suosii enemmän niitä vanhoja partoja jotka ovat ajaneet vapaalla renkaalla jo 20v. Se on ihan luonnollista etteivät ne halua luopua sitä edusta mitä heillä on kokemus tuonut. Kaikkien mielipiteet ovat keksimäärin sellaisia jotka parhaiten ajavat omia henkilökohtaisia etuja.

192
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 13.12.18 - klo: 09.53 »
Itse halusin ajaa tätä luokkaa nimenomaan vapaanrenkaan takia, koska se tuo aitoa moottoriurheilun tuntua lajiin.

Ööh, eli F1 ei ole aitoa moottoriurheilua koska yksityyppirengas (kolmella eri kovuudella per kisa koska eri radat vaativat erilaiset seokset)?

193
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 14.42 »

Turistissa kuulema toimii ykstyyppisyys hyvin ja on oikein helppoa... No mutta mikäs pitoaine, miten pitkä pidotusaika eteen ja taakse, entä pidotetaanko koko rengas vai ei. Enpä näe mitään ykstyyppiä tuossa touhussa vaan suuren sillisalaatin jossa säännöillä määrätty rengas ainoastaan hieman vähentää tätä rengaspeliä. Silti variaatioita on vähintään yhtä paljon kuin kasikrossissa.

Nyt on kovat piipussa kun menee ihan satuiluksi. Oletko ikinä ajannut turistia sillai koko kauden tavoitteellisesti? Entäs nykyisillä renkailla? Joo et ainakaan nykyisillä renkailla.

Ei ole turistissa mitään pitoainegatea kuten annat ymmärtää. Kaikki (A-finalistit ainakin) ostaa ihan kiltisti sen saman keltaisen purkin kaupasta ja levittää sitä aina täydeltä leveydeltä takarenkaisiin ja jos kokee sen olevan hyvä kikka säätää auton balanssia niin ei ehkä pidota eturenkaan ulkoreunaa kovalla pidolla. Muuten kaikki hakee vain sitä maksimaalista pitoa (taka)renkaasta. Ei siis ole mitään pitoainepeliä lainkaan kuten kuvittelet.

Ja vaikka olisikin, niin kuinka se liittyy argumenttina M8-luokkaan jossa pitoaineita ei saa käyttää???

Turisti siis on aika paljon tasapuolisempi kuin WJ vaikka siinä on myös yksityyppirengas. Siinä luokassa on se pitoainegate. Taisit nyt sekoittaa luokat keskenään?

Kun faktat loppuu pitää keksiä mukavan kuuloisia jännittäviä tarinoita.

194
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 29.11.18 - klo: 22.05 »
Huvittavaa miten yksityyppirengas on todettu monessa luokassa pitkän päälle parhaaksi vaihtoehdoksi, niin silti löytyy aina niitä jotka haluaa keksiä pyörän uudestaan perustelemalla että ei, kyllä se vapaa rengas on parempi. Mun ei enää tarvitse ajaa luokkaa, jossa on vapaa rengas joka pitää vaihtaa aina kun aurinko menee pilveen tai tulee tippa vettä radalle. Ruletti on paljon tasapuolisempi laji siinä kohtaa koska siinä on vain 36 eri vaihtoehtoa.

Lahden turistikisoissa ajettiin Pro-Stock luokassa 4. alkuerässä 4 nopeinta äijää 0,8s sisään 5 min erä. Kukaan ei voi sanoa että toisella oli parempi rengas. Siinä tuli kuskien erot esille.

Kim Elfström

195
Hmm asia näyttää olevan ratkeamassa alkuperäisen suunnitelman mukaan. Katsotaan ja palaan asiaan.
Eli rahat meni ja tavara jäi saamatta.

196
Se mihin maailma on menossa ei varmaan kauhesti vaikuta tähän harrastukseen. Nitro on ja pysyy varmaan tulevaisuudessa vaikka samalla autolla jossa on sähkömoottori pääse rataa ympäri kovempaa. Ei tehojen takia vaan helpomman ajettavuuden takia. Mutta aina tulee olemaan niitä joiden vehkeet pitää pöristä ja savuttaa, ei siitä päästä mihinkään. Sähköt helpompia ja polttikset vaatii vähän paneutumista ja oppimista.

197
Yleinen keskustelu / Vs: LiPo balanceri + ultramat 6
« : 16.11.18 - klo: 10.07 »
Tuo kuvassa oleva vekotin laturin vieressä on pelkkä balancerin kytkentä lauta. Ei balanceri joka tasaisi kennoja itsessään. Onhan noita erillisiä purkaavia balancereita ollut mutta en ole pitkään aikaan enää nähnyt sellaisia myytävän koska kaikissa latureissa on balancer piirit integroituna. Minusta olisi helpompaa ostaa vaan joku halpa (käytetty) laturi jossa on balanceri mukana. Noilla kuvan vehkeillä et lataa Lipoaj turvallisesti, vaan talo on vaarassa palaa maan tasalle.

198
Rikosilmoitus ja ylläpidolta IP-osoite. Ei nää muuten ikinä lopu.

199
Tulokset / Vs: Winter Jumps #1 Fullspeed 20-21.10.2018
« : 23.10.18 - klo: 19.48 »
Ps kuulutukset ja kuulutuksien äänet olivat huippuluokkaa..
Äänentoistoon oli nyt panostettu 9 kaiuttimen verran mikä taitaa olla ennätys. Useamman kajarin idea on ettei yksikään kajari tarvitse olla liian kovalla mutta silti kaikki, kuskit ajajakorokkeella, nostajat radalla ja porukka varikolla selvästi kuulee mitä puhutaan. Kaikuisa betonitila on tässä suhteessa paaaljon haastavampi kuin esim. ulkona. Kaiku puurouttaa puheen selkeyden eikä siinä auta että vääntää volaa kovemmalle koska hyvin äkkiä koetaan että ämyrit vaan huutaa korvaan. Mutta ilmeisesti pyrkimyksessä oli suurin piirtein onnistuttu.

Terveisin,

Äänisuunnittelija Kim

200
Olihan taas tiukat kisat virissä Leevin kanssa. Kahdessa viimeissessä alkuerässä joutui painaa 110% että pääsi paalulle finaaliin. Yhtään kovempaa ei ois päässyt. Järjestelyt oli taas leppoisat mutta ois tuo alkuerien lähtöjerjestys voinut olla vauhdin mukaan ei aina jossain random numerojärjestyksessä. Silloin mun käsityksen mukaan matemattisesti laskien tulisi vähiten ohituksia ja tilanantoja jotka vain haittaa molempia osapuolia. Lyhyellä radalla tämä vain korostuu.

Miitokset taas kisajärjestäjille kanssakilapilijoille!

Kim

201
Kyosho / Vs: Kyosho Suomi lopettaa ??
« : 08.09.18 - klo: 20.09 »
KS Helsinki Oy on haettu konkurssiin velkojan taholta. Jumbon liike on lopetettu jo elokuun puolella.

203
No mutta aamulla ennen kisoja on tiedetty ettei sillä tule olemaan SM-arvoa mutta silti on maksettu SM-kisahintaa.

204
Kyllä korotus koskee kaikkia SM-luokkia, ei vain krossia. Eli TSM-10, C-12, C-8,M-10, LS-5, TP-10,M-8 jne.

Samoin korotus kansallisissa luokissa 30euroon koskee kaikkia sarjojen mukana ajettavia kansallisia luokkia.
Hienointa tässä syteemissä on se että esim. TP-10 maksetaan myös SM hinta 40e vaikka luokka ei käytännössä ole SM-luokka  vähäisen osallistujamäärän takia. Eikös tällöin pitäisi saada 10e takaisin kun se ei ole SM-arvoinen luokka?

205
Kannatan ehdotusta re-seedistä.

206
En ymmärrä katsastuksen resusrssiongelmaväitettä jos kori katsotaan kerran aamulla ja merkataan.

Pyörittelee tätä juttua miten päin vaan, niin vähemmän huono ratkaisu on tuo 90g raja, vaikkakin sitten kenkäliimalla, kuin se että kaikki ajaa paperikoreilla yhden erän jonka jälkeen korin saa vaihtaa jos tuli sopiva pusu. Jos joku valitsee proliten kenkäliimalla ja toinen tavis LW korin niin fine. Se on edelleenkin vähemmän huono vaihtoehto kuin se että kaikki ajaa paperikorilla ilman kenkälimaa.

207
Tuossa näköjään ETS on tukkinut myös porsaanreiät, eli koriin ei saa myöskään lisätä mitään lisäpainoja sen painon lisäämiseksi.

Jos tästä tulee kansainvälinen trendi, niin minusta kannattaisi pohtia tätä tulevaan kauteen myös Suomeen.

Kannatetaan ja sääntö vielä voimaan mahdollisimman nopeasti nyt heti syksyllä.

Kim Elfström

208
C8 peruuntumisen ymmärrän. Sitä ei olisi ikinä pitänyt Raision baanalle edes harkitakaan. Sen sijaan Tp-10 autolla pystyy todistettavasti ajamaan oikein hyvin Raision baanalla. Kävin sielä viime lauantaina ajamassa kovempa polttista kuin Viljami sähköturistilla. Koska investoinnit on jo tehty 4 kisan mukaan ois kiva kuulla perusteita sille miksi TP-10 peruutettu ja kuka on vastuussa siitä päätöksestä?

209
Kuskien vähyyteen on myös jokin muu syy kuin radan leveys. Hyvinkäälle on ilmoittautunut tasan yhtä monta kuskia kuin Kuusankoskelle toukokuussa.
Syy saattaa olla se että jos 2/4 kisaa on pikkuradalla niin ei sitten viitsitä ajaa kautta lainkaan.

Kim

210
Hölmö lisäkysymys. En löydä kuin LS-5 ja FTT numeroita.  Jompaa kumpaa siis käytetään TP-10ssä?

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 15