Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 15
31
Covid -19 ohjeistus:
•   Kilpailupaikalle ei saa tulla mikäli on pieniäkin hengitystieinfektion oireita.
•   Suosittelemme maskin käyttöä kisapaikalla.
•   Maskin käyttö ajajakorokkeella on pakollista.
•   Pitäkää huolta turvaväleistä.
•   Käsidesiä on saatavilla ajajakorokkeen alla ja katsastuksessa.
Erittäin hienoa että kilpailunjärjestäjä antaa selkeät ja viranomaisten linjaa noudattavat koronaohjeet. Tätä soisi näkevän enemmän kutsuissa.

Ohjeet huomioiden oletan että erät ja finaalit ajetaan väljemällä taktiikalla niin että välejä voi pitää myös ajajakorokkeella?

32
Juteltuani sekä nykyisten polttikuskien ja tulevien sähkökuskien kanssa korin paksuudesta tulin siihen tulokseen että ehdotan että sähkörataluokassa ajetaan vähintään 1.0mm paksuisella korilla jotta  olisi kivempi harrastaa kun kori kestää edes yhden ulosajon.

Nyt on kuitenkin käynyt ilmi että 1.0mm sähkömallin korien saatvauus on todella heikkoa koska valmistajat eivät niitä valmista kun kysyntä on liian vähäistä. Polttismallin koreja saa kyllä myös 1.0mm vahvuisna ja niillä ajetaankin em. syystä.

Polttis ja sähkömallin korien ainoa ero on että sähkömallissa on pieni skuuppi jonka tarkoitus on ohjata jäähdytysilmaa moottorille ja säätimelle. Itse en ole ajanut kuin polttiskoreilla tähän asti. Polttiskoreilla ei toistaiseksi ole ollut lämpöongelmia mutta kuumin testipäivä on toisaalta ollut vain 20 astetta viime syksynä. Ei siis vaan vielä ole kokemusta sähkökorin jäähdytystehokkuudesta tai tarpeellisuudesta.
Koska nykysääntöjen mukaiset kori ovat saatavuudeltaan heikkoja pitää säännöt muuttaa. Kukaan ei tätä tilannetta osannut arvata viime talvena, päinvastoin yksi maahantuoja vakuutii että koreja saa. Minun nähdäkseni meillä on 2 vaihtoehtoa. Ajetaan 1.0mm koreilla mutta polttismalleilla mitä saa hyvin. Tai sallitaan myös ohuemmat korit. Nyt kansan vuoro äänestää. Näkisin mielelläni ääni vain niiltä jotka ovat osallistumassa kisoihin. Kertokaa mielipiteenne nyt. Kesällä on sitten enää turha tulla valittamaan. Henk. koht. mulle on ihan sama. Idea oli että luokka olisi jäännyt vähän positiivisempana mieleen jos kori kestää vähän paremmin.

Ratakansa on äänestänyt asiasta netissä RC10 foorumilla ja sähköratakasiryhmässä facessa. Minkä tahansa EFRA korin puolesta oli:
Häkämies
Takkinen
Mäkelä
Mairue
Pottonen
Vuorenmaa

Vain vähintään 1.0mm kori polttisversiona jos ei muuta saa:
Niiranen
Pausio
Pintakaasu
Eklund

Itse äänestin tyhjää.

Näin ollen vedetään sitten samoilla säännöillä kuin polttispuolellakin korien osalta, poislukien se korkeussääntö. Eli saa ajaa ohuella tai paksulla korilla oman makunsa mukaan.

Tässä on nyt syytä todeta että asia ei todellakaan ole niin mustavalkoinen että olisi pakottava tarve ajaa ohuella jos kaikki muutkin ajavat. Esim. Teemu Saarisen mukaan hänkin on ajanut 1.0mm korilla. Ohuen korin kanssa voi finaali mennä pilalle yhden sopivan mällin takia kun kori on säpäleinä. Painoeroa on mulla Blitzin koreissa aika tasan 50g. 0,75mm on 153g ja 1.0mm 202g. Korit ovat myöskin kulutusosia. Tuskin kukaan tässä nyt pääsee valittamaan että meni rahat hukkaan. Vaikka nyt sitten haluaisikin ajaa kisaa ohuella korilla niin kyllä niille paksuille on aina käyttöä treeneissäkin. Fiksumpaa on nimenopmaan ajaa ainakin treenit paksulla korilla.

Kim Elfström

33

Ihan otan niin kuin Thomas kirjoittaa Facebookissa (tai meilissä, kun tarjosi ko. autoa). Ainiin, sanoinko että tuohon E1.3:een käy mm.sekä 4S että  2x2S -akut ;)
Olethan tietoinen että enää Thomas ei suoraan tarjoa enää mitään vaan kaikki myynti tapahtuu joko T2 kaupan kautta Saksassa tai meillä Hobbyfactoryn kautta? Ja viime kesästä lähtien olen seurannut tilannetta niin ei ole mitään 1.x autoa ollut myytävänä T2 kaupassa. Sen perusteella vedän omat johtopäätökset. Mutta jos saat jostain ostettu ks auton niin kyllä minä sitä mielelläni hypistelen livenä.

Kerroit kyllä että se syö kaikenlaisia akkuja. Korkea 4s pötkö ja lankkurata-auto on yhdistelmä joka ei mielestäni ole millään tapaa optimaalinen. Se tuli testattua viime syksynä että mitä matalampi painopiste sen kovempaa mennään ympäri rataa.

34
Anyway, se nyt kuitenkin syö monemoista akkua 4S-pötköstä lähtien :)

1.3sta on myös EVO ja EVO21 - mallit, kuten 2.1:stä.

https://www.redrc.net/2019/01/buri-racer-release-new-e2-1-e1-3-teaser-images/
No, niin miten sen nyt ottaa. Tuo juttu on yli 2 vuotta vanha ja vielä ei ole misään ollut myytävänä 1.3 ja 1.2 ei myöskään ole pitkään aikaan näkynyt myynnissä.

35
Uusista autoista myös Buri E1.3 syö monenmoista akkua. Olen hieman sillä silmällä katsellut ko. autoa.
Omasta mielstä tuo Burin 1.x auto ei ole lainkaan kiinnostava. 2.1 on tosi paljon fiksumman näköistä designia kaikin puolin ja itse ostin sen.

Käsitykseni mukaan tuo 1.x auto on tehty yksityyppiluokkan mitä on ajettu ilmeisesti ainakin Itävallassa. Siinä luokassa moottori on rajoitettu 1900 kv. Luulin jo tuon auton kuolleen koska myytävänä sitä ei ole ollut koko talvena.

36
Juteltuani sekä nykyisten polttikuskien ja tulevien sähkökuskien kanssa korin paksuudesta tulin siihen tulokseen että ehdotan että sähkörataluokassa ajetaan vähintään 1.0mm paksuisella korilla jotta  olisi kivempi harrastaa kun kori kestää edes yhden ulosajon.

Nyt on kuitenkin käynyt ilmi että 1.0mm sähkömallin korien saatvauus on todella heikkoa koska valmistajat eivät niitä valmista kun kysyntä on liian vähäistä. Polttismallin koreja saa kyllä myös 1.0mm vahvuisna ja niillä ajetaankin em. syystä.

Polttis ja sähkömallin korien ainoa ero on että sähkömallissa on pieni skuuppi jonka tarkoitus on ohjata jäähdytysilmaa moottorille ja säätimelle. Itse en ole ajanut kuin polttiskoreilla tähän asti. Polttiskoreilla ei toistaiseksi ole ollut lämpöongelmia mutta kuumin testipäivä on toisaalta ollut vain 20 astetta viime syksynä. Ei siis vaan vielä ole kokemusta sähkökorin jäähdytystehokkuudesta tai tarpeellisuudesta.
Koska nykysääntöjen mukaiset kori ovat saatavuudeltaan heikkoja pitää säännöt muuttaa. Kukaan ei tätä tilannetta osannut arvata viime talvena, päinvastoin yksi maahantuoja vakuutii että koreja saa. Minun nähdäkseni meillä on 2 vaihtoehtoa. Ajetaan 1.0mm koreilla mutta polttismalleilla mitä saa hyvin. Tai sallitaan myös ohuemmat korit. Nyt kansan vuoro äänestää. Näkisin mielelläni ääni vain niiltä jotka ovat osallistumassa kisoihin. Kertokaa mielipiteenne nyt. Kesällä on sitten enää turha tulla valittamaan. Henk. koht. mulle on ihan sama. Idea oli että luokka olisi jäännyt vähän positiivisempana mieleen jos kori kestää vähän paremmin.

Kim Elfström

37
Hienosti kulki auto videolla!

Millaisilla akuilla ajoit ja paljonko oli akkujen kesto?
https://www.eurorc.com/product/29079/gens-ace-redline-series-8200mah-76v-130c-2s1p-hardcase-hv-lipo-battery

Latasin vain 4,2V vaikka ovta HV mutta koska ei ollut pitoa niin oli tarpeetonta ladata täyteen. Ei ollut myöskään mitään ennakoita vielä säätimessä. Välitys 4,17 ja rollout 58mm, mottina HW 2000kv G3. Ajoin sellaisia +7 min stinttejä ja sähköä meni joku vajaa 5000 mAh. Säätimen lämmöt 90 astetta ja motti 57 astetta. Kori umpinainen polttiskori eikä motille edes tuuletinta vielä. Mutta tuo ei nyt kerro yhtään mitään siitä mitä tuleman pitää. En pidä mahdottomana että kulutus voi tuplaantua kun rataan tulee pitoa.

38
Kauden avaus Aipworks Circuitilla uudella Buri racer 2.1 Evo 2021 autolla. Rata oli pölyinen eikä vielä pidotettu. Mutta optimi 23% luisto päällä koko aika:

https://www.youtube.com/watch?v=X6B42mEUgqE

39
Kasikrossissa olen ajellut Hobbywinging Xr8 sct säätimellä sekä Trackstarin 1900kv mottoorilla. Performan 4s 6600 akut virtalähteenä

Ei oo ollu mitään ongelmia lämpöjen kanssa, ja muutenkin olen ollut tosi tyytyväinen sähköjen suhteen

Onko mitään näkemystä pääsiskö näillä alkuun myös lankkuautossa?
Virrankulutus ratakasiautossa on helposti 2-3x suurempi kuin kasikrossissa. SCT säätimellä ajoin 2200 kv motilla ihan menestyksekkäästi syskyllä testiä. Lämmöt pysyy kurissa kun välitys ei ole liian pitkä. Ajoin myös pari akullista Trackstarin 2100 kv motilla ja toimihan se. 1900 kv motilla annettaan varmaan suoralla jo pikkasen tasoitusta mutta ei mikään estä ajamasta sellaisella. Jos akut ovat 4s yhdessä paketissa niin se on ongelma jos haluaa uudella autolla ajaa. Kaikki uudet mallit syö 2x2s pötköjä. Itse ajoin vanhan mallisella Corallylla viime syksynä jossa akkupaikka oli toisella puolella yhdelle 4s paketille.

Kim

40
Oliko 4 s sähköt kiinni?
Juu tottakai ihan sääntöjen mukaisesti Eihän säädin tai moottori toimi millään muulla ja aika huonosti saa 2s akulla tuon vehkeen tasapainoon...

41
Oli kauhea tarve päästä ajamaan sähköratakasilla. En uskaltanut painaa kaasua pohjaan, näillä välityksillä huiput +110 km/h...

https://www.youtube.com/watch?v=wVh4dw2_ocs

42
Mikä se Blitzin korin mukana tuleva "muovilevy" on? Se näyttää ihan korinjäykkäreiltä, ovatko ne niitä? Yleensä korinjäykkärit joutuu ostamaan erikseen...
Ne ovat nimenomaan korijäykkärit. Minäkin ihmettelin eka mitä ne ovat kun tosiaan joutuu yleensä ostaa erikseen. Siinä on 6 yhteensä, 3 per puoli. Se isoin menee takarenkaan taakse. Tosin en itse sitä laittanut koska Burissa on korituki takarenkaan yläpuolella ja korihan on paksu. 2 per puoli laitoin renkaiden väliin Bilteman aika huonolla mutta halvalla kaksipuoleisella teipillä. Lopuksi pikaliimaa teipin reunoja pitkin. Tämä viritys kesti viime syksynä aikamoisia mällejä. Sen enempää ei ole kokemusta mutta päätin jatkaa testauksia. Jos ei pysy niin sitten hankittava sopivat muoviruuvit ja mutterit.

43
Nyt on viralliset säännöt julkaistu: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2021_r8-_r8fe_ja_tp-10_sarjasaannot_2021.pdf

Sähköautojen sääntöihin lipsahti harmittava virhe korin ja Gurney siiven maksimikorkeudesta. Tämä tullaan korjaamaan sääntökirjaan ennen kauden alkua. Kori ja siipi saa lankkuautoissa olla 10mm korkeammat kuin jousiautoissa ja tämä tulee EFRA-säännöistä. Eli 20mm korotuspaloilla mitattuna kori saa olla 180mm ja siiven yläosa 190 mm korkea.

Isot pojat ovat kertoneet että kasikiilan kori kannatta tehdä takaa mahdollisimman korkeaksi koska se lisää downforcea.

44
En mä oikein edes ymmärrä mistä tämä koko homma on edes lähtenyt
Kotipommien tekoa halutaan vaikeuttaa, ei sen kummempaa.

45
taas yks eu farssi
Käsittääkseni kyseessä on EFRA-farssi. Olen antanut itselleni kertoa että EU kysyi että mikä olisi sopiva raja jolloin lupia ei jokaisen kilpailijan tarttis hankkia. No, EFRAhan vastasi että 16% mutta ei tajunnut että kaikissa muissa yhteyksissä puhutaan painoprosenteista kun taasen fuilivalmistaja ilmoittava tilavuusprosentteja. Ja näin oli farssi valmis kun 16% painoprosenttia on 12 tilavuusprosenttia. Ihan EFRAn moka.

46
Pari vuotta sitten kun lupahakukaavaketta lueskelin niin siellä piti vain ilmoittaa mille prosenttimäärälle lupaa haetaan. Tuo toki saattanut muuttuakin?
En muista milloin EU asetus yli 40 painoprosentin litkujen lupalinsessinstä tuli käyttöön mutta n. 6v sitten raja pudotettiin Suomessa 30 painoprosenttiin. Nyt se on 16 painoprosenttia. Siinä ne muutokset vuosien varrella.

47
Kukaan ei vain ole tähän mennessä kertonut mikä tuo tuo tilavuus ja paino prosentin suhde on!!!
Eli jos tilavuusprossa on tuo 25% niin mikä on painoprosentti silloin on?
Ei voi kertoa mitään kiinteää suhdetta koska fuilissa on muutakin kuin pelkkää metanolia. Jos ois pelkästään metanolista kyse niin voisi käyttää kiinteää kerrointa. Mutta kun mukana on öljy jonka prosentuaalinen osuus on sama tilavuuteen nähden niin sen suhteellinen osuus tietenkin muuttuu kun nitromäärää muutetaan.

Olen joskus laskenut että 30 painoprosenttia valmiissa fuilissa on n. 22,5% tilavuusprosenttia nitroa. Eli vastauksena sulle että 25% tilavuusprosenttia nitroa valmiissa fuilissa on n. 33 painoprosenttia.

En nyt ihan vaan ymmärtänyt kysmyksen pointtia kun se raja on 16% painoprosenttia joka on täsasä kerrottu moneen kertaan että vastaa n. 12% tilavuusprosenttia, että miksi pitää sitten kysyä 25% fuilin painoprosenttia? Eikö se nyt ole kysymättäkin selvää että se on enemmän kuin 16%?

48
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ratakasi Info
« : 08.03.21 - klo: 12.07 »
Kisapäivät on epävirallisia kunnes akk hallitus ne käsittelee ja hyväksyy, vaikkeivat varmasti tuosta muutukaan.
Ja koska AKK:n ei tarvitse hyväksyä sähköluokan päiviä niin ne ovat virallisia sähköpuolella mutta ei polttispuolella  :wink:

Tilanne oli kestämätön uuden luokan kannalta ettei tiedetä kisapäiviä reilu 2kk ennen ekaa kisaa kun jengi odottelee uuden kaluston ostamisen kanssa että kalenteri julkaistaan. Sen takia nuo päivät piti saada näkyviin. Tiedän ainakin 2 henkilöä jotka ovat ostaneet sähköratakasin heti noiden päivien julkistamisen jälkeen.

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ratakasi Info
« : 08.03.21 - klo: 11.34 »
Jos nuo epäviralliset päivämäärät toteutuvat, voi olla, että pääsen ajamaan vain kaksi viimeistä kisaa.
Taisit kopioida nuo päivät sähköpuolelta jossa ne ovat ihan viralliset. Missä vaiheessa nuo sitten muuttui epävirallisiksi? En olisi julkaissut epävirallisia päivämääriä sähköryhmässä.

50
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 07.03.21 - klo: 21.50 »
Ja mitä enemmän perustetaan uusia luokkia, sitä vähemmän saadaan autoja viivalle.
Riippuu luokasta. On aika lailla selviö että sähköratakasi tulee olemaan luokkana 3 vuoden sisään isompi kuin nitro kuten krossipuolella kävi. Ja 10 vuoden päästä ei enää ajeta nitroja lainkaan koska polttoainetta ei saa laillisesti omistaa...

51
tuosta Burin Airscoopista. Niin, onko tuossa nyt niin, että kun siinä on tuo moottorille tuleva scooppi, niin silloin siihen ei voi erillistä moottorin jäähdytinpuhallinta asentaa?
Kyllä voi, tilaa on kyllä. Eri asia onko siitä sitten enää mitään hyötyä? Ei ole vielä kokeumsta aiheesta.



Itsellä on muutama 1/8 koon offroad-sähkömoottori. Niin, niitähän voi toki käyttää. Mutta varmaankin kannattaa hankkia on road-käyttöön suunniteltu moottori sähköratakasiin.
Mutta mitkä ovat ne merkittävimmät erot offroad ja on road moottorien välillä, esim. kestääkö on road-moottori suurempia lämpökuormia kovan pitkäaikaisen rasituksen aikaisena puutumatta tms tms.
Tämä on pelkkää mutuila: Jos valmistaja speksaa moottorit erikseen offroad ja onroad käyttöön niin oma veikkaus on jos nyt esim. verrataan HW 2000kv G3 onroad mottia HW 2200kv G3 offroad, että koska ilmoitettu sisääinen vastus ja paino on identtinen, niin käämitys on itseasiassa sama mottoreissa mutta offroadissa pienempi halkaisijan roottori/magneetti jolloin vääntöä on huikan pehmeämmin ja tyhjäkäyntikierrokset hieman korkeammat ilman kuormaa, sitähän se kv arvo itseasiassa kertoo. Näin on HW:n 1/10 moottoreissa missä 5,5T käämistä löysempiin on pienempi roottori kuin 3,5-5.0T moottoreissa jotka on kannunkin puolesta speksattu onroad käyttöön kun niissä on kannuissa enempi reikää ja ovat kevyempiä. Jotkut, kuten esim. minä on harrastanut sitä että laittaa pienemmän krossikoneen roottorin 5,0T kannuun jolloin kaasuvasteesta tulee selkesäti pehmeämpi ja pienillä radoilla mukavampi ajaa. Haittana sitten tietenkin vähemmän vääntöä ja sitä kautta tehoa isoilla radoilla. Lisäksi moottori kuumenee enemmän kun on isompi rako käämin ja magneetin välillä koska hyötysuhde on silloin huonompi. Eli krossikoneet on tethy tahallaan vaähän löysemmiksi ja vähemmän vääntäviksi tällä tavalla. Kun hyötysuhde ja lämpötilakin harvoin ongelma niin näin voi tehdä. Mutta juuri lämpöjen takia suosittelen kyllä käyttää onroad autoon onroad speksattua moottoria vaikka kv lukema olisi krossivehkeessä isompi. Se kv lukema kun kertoo vain sen kuinka kovaa motti kiertää ilman kuormaa yhdellä voltilla. Väännöstä se ei kerro yhtään mitään.

52
Mistä olette tilailleet tuota Blitzin sähköautokoria? Joku suositeltava kauppa Euroopassa?
pintakaasu tuossa jo vastasi. Varmista että tilaat sen 1.0mm vahvuisena niin se kelpuutetaan kisoihin.

53
Hyvä!

Ajetaanko molemmat ratakasiluokat, sähkö sekä nitro, kansallisena sarjana tms?
Kyllä mun tietääkseni nitro on ollut SM-luokka vuosia kunhan vaan minimiosallistujamäärä on toteutunut. En ole ihan varma mutta muistaakseni viime kesänä ei kai ajettu SM-sarjaa koronan takia koska AKK:n ohjeet kai esti SM-kisojen järjestämisen. Mutta tämä on mutu. Anyaway kyllä mun tietääkseni lähtökohta on nitro SM ja sähkö kansallinen. Katsotaan sitten miten korona rajoittaa.

54
Kesän 20221 kilpailukalenteri näyttää seuraavalta sähkö- ja nitroratakasien osalta:

Su 23.5 Kouvola/KyPak
Su 20.6 Hyvinkää/HyUA
La 17.7 Hyvinkää/HyUA
Su 8.8   Helsinki/Fullspeed RC

Tänä vuonna siis foumiautot ajaa eri päivänä kuin isommat femma-autot koska tälle vuodelle kokeillaan uutta sähköratakasiluokkaa. Edellytyksenä sähköluokan ajamiskeksi on vähintään 5 autoa viivalla joten nyt sitten ostohousut jalkaan ostamaan tähän luokkaan sopivaa kalustoa!

55
No joo, on se sitten niin tai näin, tilailen tuohon uusia laakereita ja laitoin mietintämyssyyn että voisi poistaa noista akseleista nuo laakereiden ja bulkheadien väliset muovipuslat ja laittaa tilalle isommat laakerit.
Sillä siihen saisi hieman paksummat (1mm) ja ulkokehältään suuremmat (3mm) laakerit asennettua paikalleen. Suuremmat laakerit todennäköisesti tulevat kestämään akseleilla paremmin.
Itse en teksi sitäkään. Ne muovipalaset on siinä poistamassa kaikki välykset. Pitää olla todella tiukat tolenranssit jos meinaat laakerin asentaa suoraan alumiinipukkiin. Markkinoilla on tietääkseni vain yksi RC-auto johon laakeri asennetaan suoraan alumiinipalaan, Awesomatix. Siinähän on pyöränlaakerit alumiinipalassa mutta nekin on kiristettävää mallia juuri sen takia että se on todella vaikeata tehdä riittävän pienillä toleransseilla niin ettei laakeri tartte puristaa hydrauliprässillä paikoilleen tai ettei se hölsky pesässään. Teollisuudessa tehdään aina ns. "krymppisovituksella" niin että tarvitaan prässi ja toista palikkaa voi vielä lämmittää avuksi. Muuten ei laakerit pysy paikoillaan.

En näkisi että laakerit olisi millään tavalla heikko kohta Corallyn lankussa ja kun laakerit tosiaan maksaa sen 1e kappalellta niin vielä vähemmän näen tässä ongelmaa alkuperäisenä.

56
Ei muutako laakereista peitelevyä irti ja uudet rasvat sisään. Justiinsa sopivasti laakerirasva loppui, joten laitoin laakereihin 2000 wt diffiöljyä. Varmaankin ajaa saman asian. Laakerit herkistyivät todella paljon, rahina loppui ja rasvauksen jälkeen olivat kuin uudet.
Hmm. Toiset poistaa jäykät rasvat laakereista (jos siellä sellaiset on) ja laittaa vedenohutta erikoislaakeriöljyä tilalle. Taka-akseli kiertää näissä kuitenkin 10 000 rpm suoralla joten varmasti on merkitystä mitä siinä laakerissa on. Jos ei huomaa eroa kierrosajassa niin taatusti moottorin ja säätimen lämmöissä.

Silikoniöljyhän ei ole mikään metalliosien voiteluaine. Itseasiassa silikoniöljyn pintapaineen kestokyky on olematon. Se voitelee kumit erinomaisesti ja sen viskositeetti muuttuu paljon vähemmän lämmön vaikutuksesta kuin tavis voiteluöljy. Sen takia sitä käytetään iskareissa ja diffeissä.

Näkisin että meidän RC-käytössä laakerin kestoikä on toisarvoinen seikka kun laakerit maksaa 1e/kpl uutena. Sen takia laitan itse jotain ohutta öljyä joka oikeasti ainakin hetken voitelee ja tekee pintapainetta kestävän kalvon metallipinnalle. Jos muistan lisään sitä öljyä. Kun laakeri on riittävän "rapea" niin vaihdan sen.

57
Perustin Facebookiin ryhmän näille lankkukaseille kun tämä foorumi oli monta viikkoa pimeenä.

https://www.facebook.com/groups/252332753163401


Kim

58
Eli lyhennettynä: maksimissaan 16% nitrometanolia saa ostettua ilman lupaa, mutta luvan kanssa saa vaikka 100% nitrometaania ostettua? Onko kukaan tuota lupahakemusta täytellyt?
Asia ei ole lainkaan noin yksinkertainen. Kaupassa olevat nitroprosentit kannujen kyljessä on tilavuusprosentteja ja lainsäädäntö puhuu painoprosenteista. Näin ollen tuo 16 painoprosenttia vastaa 12% niitä tilavuusprosentteja mitä kaupan kannun kyljessä lukee.

59
Korkeat on lämmöt...

Koriahan voi rei'ittää hieman ilmankierron parantamiseksi, vai kieltääkö säännöt korin muokkaamisen jäähdytyksen parantamiseksi?
Linkki sääntöihoin on tuossa yllä ja kohta 11.13 sanoo:

"11.13. CUTS OUTS
 One cut out for cooling of motor and esc is permitted with a total area of
40x40mm. Conveying guides inside the body are permitted but no outside
additions".

Eli yksi maks. 40x40mm jäähdytysreikä säätimen ja moottorin jäähdytykseen on sallittu. Ilmanohjaimia saa rakentaa korin sisäpuolelle mutta ei ulkopuolelle.

Itselläni ei ollut minkäänlaisia jäähdytysreikiä, koska ei vielä tarvinnut. Säätimessä on kaksi eri lämpörajaa, 110 ja 125 astetta. Pidin säätimessä ylempää temp cut rajaa 125 astetta ja se oli aktivoituna koko aika mutta ei lauennut kertaakaan. Moottori pysytteli alle 80 astetta jota myöskin pidän hyväksyttävänä. Nyt on hyvä muistaa että nämä lämmöt tuli Tattiksella joka on ylivoimaisesti Suomen nopein rata. Toki kuuma kesähelle, 1 minuuutin pidempi stintti ja parempi pito tulee nostamaan lämpöjä lisää se on ihan selvää. Sitten lisätään jäähdytystä tai lyhennetään välitystä. Nuo lämmöt tuli n. 58mm roll out välityksellä joka on pitkä kun olen vertaillut millä välityksillä muualla euroopassa ajetaan.


Mitkä ovat luokkaan suositeltavat ja parhaat korit sekä korien vahvuudet?
Kuten yllä on kerrottu niin korien minimipainot vahvistetaan vasta myöhemmin keväällä koska nyt ei vaan ole tarpeeksi dataa aiheesta tällä hetkellä. Näin ollen ei voi valitettavasti tässä vaiheessa antaa vielä mitään suosituksia koriin liittyen. Palataan asiaan heti kun erilaisia koreja on punnittu. Tämän säännön idea on vain ja ainoastaan madaltaa kustannuskia sen muodossa että sallitaan vain vähän vahvempia koreja.

60
Jukka Häkämiehen, Teemu Saarisen ja allekirjoittaneen toimesta päädyttiin potkaista käyntiin patteriratakasilankkuluokka kun sille selkeesti enemmän kiinnostusta:

http://rc10.fi/index.php?topic=109818.0

Kim Elfström

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 15