Kiitokset järjestäjille, hyvät SC-karkelot oli..
Omat kisat sujui jo tutulla kaavalla, alkuerien 3 peräkkäistä väkivaltarylläys kierrosta peräkkäin, ei vain sovi itselle...
Ei sitten millään...
Ajo kyllä sujuu sen 7 min. pyörillään, mutta jotenkin ei vaan osaa repiä 3 riskikierrosta peräkkäin.
Finaaleissa B-Finaalin 6.ruudusta oli melkosen tekemätön paikka tehdä tulosta...
Sitten taas kritiikkiä sarjan säännöistä...
Renkaiden merkkaaminen ja vaihtamisen kieltäminen on aivan uskomattoman typerö sääntö!!!!!!
Nyttenkin monta kovaa kuskia kärsi valtavasti siitä, että rata muuttui päivän mittaan. Itseäni en kovaksi kuskiksi lue, mutta olisi pakissa ollut finaalien liukkaille kierroksille huomattavasti paremmat renkaat tarjolla...
Mitä säännöllä oikeasti haetaan???
Itse en keksi kuin yhden syyn.. KOTIRADALLE ETUA!!! Helppo ajaa omaa rataa 10k kierrosta ja testata vaikka miten montaa kummia. Sitten ulkopaikkakuntalaiset tulee paikalle ja ajaa 2 harjoituserää ja niiden perusteella sitten valitset...
Vai haetaanko säästöä ja tasasuutta aloittelijoiden ja kokeneemmien välille???
Oma mielipiteeni on että, aloitteijoiden kuuluukin olla huonompia, oli laji mikä hyvänsä. Ja jos joku kokeneempi kähmy haluaa työntää rahaa 200€ joka kisaan renkaiden muodossa niin siitä sitten vaan, kyllä se menee lujempaa jokatapauksessa...
Kisapaikalla kuulin jopa tornarin et jatkossa olis vain yksityyppirenkaat??? Onko huhulla perää??? Jos on niin kuka vastaa niin pässistä ajatuksesta???
Me ei kuitenkaan olla mikään maastosarja!!!
1. 3 nopeata kierrosta ei synny väkivalloin eikä tuurilla. Siihen tarvitaan sekä nopeutta että varmuutta. Oma takiikka on vain ajaa varmasti määllämättä ikäänkuin ajaisin 7 min tulosta. Se riitti Tammisaaressa 2. lähtöruutuun ja Lavangossa 5 ruutuun vaikka toisella eräkierroksella olinkin koko rundin nopein kun rata tuli liukkaammaksi. Mutta se ei auttanut kun rata oli selkeästi hitaampi 2 eräkierroksella.
2. Rengassäännöllä ei todellakaan kukaan kuvittele saavansa mitään kotirataetua. Jos on epäselvää mikä rengas toimii voi aina kysyä etukäteen. Kukaan ei nyt kysynyt. Rengassäännöllä on tarkoitus pitää tää rengasruletti edes vähänkän järkevissä rajoissa taloudellisesti. Mutta vasta yksityyppisääntö olisi järkevä sekä taloudellisesti ja sen lisäksi sinäkään et enää voisi itkeä että jollain oli etua ja jollain toisella haittaa. Mun ymmärtääkseni tässä lajissa on tarkoitus kilpailla siitä kuka on nopein kuski, ei kellä on eniten rahaa ja aikaa testata 17 eri rengasta.
3. Jonkun verran on tullut testattua renkaita Lavangossa eikä mun mielestä ole olemassa kostealle tai kuivalle selkeästi parempaa rengasta. Kaikki renkaat nopeutuu kostealla ja hidastuu liukkaalla. Vaikka olikin kotirata niin en missään vaiheessa edes miettynyt että nyt pitäisi kesken kisan vaihtaa renkaita koska se on kuivempi. Ei siitä olisi ollut mitään hyötyä, koska en tehnyt mitään kompromissiä kostean ja kuivan välillä vaan käytin ne renkaat jotka tuntuivat parhaimmilta sekä kostella että kuivalla. Ja vaikka kukaan ei kysynyt niin kerron että se oli tällä kertaa tuupissa Pro-Linen Suburbs 2.0 M3 seoksella.
Tämänkin kitinän argumentit voisi vetää vessasta alas jos olisi yksityyppirengas. Ja ekakertalaiset saa ihan vapaasti tulla millä tahansa renkailla mun puolesta. Ei ne Traxxasin renkaat kuitenkaan mitään pidä savella.
Siten kiitos järjestäjälle ja kanssakilpailijoille mukavasta kisasta. Elämäni eka kisa savella ja tavoite 3 parhaan joukkoon ei ihan onnistunut. Kyllä se tarjolla oli kun oli toisessakin finaalissa 2. paikka tarjolla mutta kahdesta mutkasta hieman liikaa kaasua niin ohihan ne kaverit tuli.
Sitten minulta taasen kritiikkiä sääntöjä kohtaan: Tässä kisassa 2 eräkierros oli melko turha koska rata hidastui selkeästi. Top 6 joukossa vissiin kukaan ei pystynyt enää parantamaan kun rata oli sekuntitolkulla hitaampi. Olen anatanut itselleni kertoa että aikaisemmin ajettiin alkuerät eräkierrospisteillä mutta se on sitten muutettu niin että ajetaan vain parasta tulosta. Mikä järki tässä nyt sitten? Se aiheuttaa juurikin sen että monessa kisassa toinen eräkierros on käytännössä täysin turha kun trata hidastuu olosuhteiden muuttuessa.
Kim Elfström