Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 15
61
Nyt on asiat edenneet tämän luokan osalta siihen pisteeseen että ollaan päätetty ajaa tätä luokkaa koeluontoisesti ensi kesänä seuraavin ehdoin:

EFRA säännöt 1/8 FLAT PAN CLASS seuraavin poikkeuksin

- Auton kokonaispaino nostetaan 2100g->? Tämä sen takia että yksikään auto ei alita tuota painoa sen kokoisilla akuilla mitä 5 min esim. Tattarisuon radalla vaati. Pienillä shorty akuilla ja ultrakevyellä korilla olisi ehkä mahdollista päästä 2100g painorajaan. Painoraja ilmoitetaan myöhemmin keväämmällä ja se tulee olemaan tod. näk. 200-300g korkeampi. Ideana on ettei kenellekään tulisi houkutuksia yrittää ajaa liian pienillä kevyillä akuilla jolloin ne ajetaan aivan tyhjäksi ja niiden elinikä kärsii. Testit ovat osoittaneet että shortyakut ylipäätään ei kestä niitä suuria purkuvirtoja mitä tällainen auto ottaa.

- Korille asetetaan minimipaino jotta ei voi ajaa ultrakevyillä koreilla jotka ei kestä yhtääkään ulosajoa. Tämänkin osalta minimipaino ilmoitetaan keväämmällä. Vaatii hieman tutkimustyötä selvittää järkevä raja. Tässäkin ideana on vain ja ainoastaan se että kalusto kestäisi vähän paremmin käyttöä.

- HV jännitteeseen lataus sallitaan HV-akuille. Tähän kaksi käytännön syytä joista toinen on että katsastus kevenee paljon ja toisaalta se fakta että suuri osa akuista ovat jo HV-akkuja ja olisi tyhmää laittaa autoihin kuollutta painoa akkujen muodossa. Jos HV-akun lataa vain normijännitteeseen 4,2V jää akun kapasiteetti n. 12% pienemmäksi kuin 4,35V jännitteeseen lataus.

EFRA säännöt: https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2020/02/EFRA%20Handbook%202020%20App%201.pdf

Kyseessä siis nimenomaan ns. nelivetoinen lankkuluokka jossa ei saa olla liikkuvia jousitusosia tai vaimentimia. Autot ovat yksinkertaisia ja niissä on vähän mekattavaa. Niihin menee samat pikalukittavat renkaat kuin nitroautoihinkin. On olemassa EFRA säännöt myös jousiautoille mutta ne autot perustuu polttisversioihin joihin kaikkiin tulee akut tankin tilalle ja autossa on 3 hihnaa. Tämä konsepti ei ole mielenkiintoinen koska näihin autoihin ei mahdu muuta kuin shortyakut ja ne ei nyt vaan riitä kapasiteetiltaan eikä virranantokyvyiltään.

Teemu Saarisen mukaan ensi kesänä ajetaan ainakin Hyvinkäällä ja Fullspeedin kisassa tätä luokkaa jos viivalle tulee vähintään 5 autoa. Muiden kisajärjestäjien kanssa asiaa selvitetään.

Tässä on lista autoista jotka tällä hetkellä minun tietääkseni mahtuvat näihin sääntöihin:

https://corally.com/Car-Models/Racing-Model-Kits/Team-Corally-SSX-8X-Car-Kit-Chassis-kit-only-no-electronics-no-motor-no-body-no-tires/

http://www.capricornrc.com/automodelli/lab-c8-sr-action-18-pan-car/

https://www.t2shop.de/epages/61746328.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61746328/Products/32-E21000evo

http://www.arc-rc.com.tw/products_discription_link.php?ProdID=R800011


Corallya tuo maahan EuroRC ja Capricornin sähkölankku varaosineen tulee saataville Teemu Saarisen Future RC:n kautta kuunvaihteessa. Buri ja ARCia myy euroopassa ainakin RC-KleinKram eli tutummin t2shop.


Tässä alla aikaisemmin kirjoittamani esittely luokasta ja testeistä mitä ajoin syksyllä Tattarisuolla.


Kun viime kesänä valmistui uusi hieno asfalttirata  Aipworks Circuit Helsingin Tattarisuolle niin ruvettiin Mikko Mäkelän kanssa miettimään että olisipa kiva ajaa 1/8 autolla uudella baanalla mutta sähköllä koska ei jaksa mekata polttista eikä ole liioin mekkaajiakaan kisoihin. Asia jäi muhimaan  takaraivoon kunnes näin tällä foorumilla käytetyn Corally SSX-8-R nelivetoisen lankku rata-auton myynnissä. Vinkkasin Mikolle ja auto vaihtoi omistajaa hyvin äkkiä. Mikon oli tarkoitus testata autoa mutta työkiireiden takia joten testaus jäi mun harteille. Autossa oli Turnigy 2100 kv motti jossa etulaakeri ihan loppu joten tilasin HW 2200 kv motin, maksimin mitä EFRA:n 1/8 flat pan car class säännöt sallivat.

Testit alkoi erittäin painavalla vuosikertakorilla mikä tuli käytetyn Corallyn mukana. Kummallakaan meistä ei ollut 4s akkupakettia jota tämä auto syö joten jouduin ajamaan kahdella 2s akulla pystyssä kyljellään koska muuten olisi kaapeleiden kytkentä 2s akkujen välillä mennyt liian hankalaksi. Tämä tietty nostaa painopistettä ylemmäs kuin jos akut olisi makuuasennossa tai olisi yksi 4s paketti. Painavalla korilla ja korkeilla akuilla autolla oli kova taipumus ruveta pompottamaan sivusuunnassa mutkissa, varsinkin kun liian isojen renkaiden takia maavaraa oli 7-8mm. Kun sai renkaat kulutettua pienemmäksi niin kierrosajat vain parani. Parhaimmillaan auto oli 4-5mm maavaralla. Auto olisi ehkä vielä parempi Aipworksin ultrasileällä radalla vielä pienemmällä maavaralla mutta renkaat loppuivat kesken eikä Corallyn taka-akselilla ole mitään valmista maavaransäätöä vaan siihen pitäisi itse kikkailla jotain prikkoja bulkkien alle.

Sain käyttööni viime vuoden korimallia joka oli ihan sitä melkein kevyintä mallia mitä on olemassa. Kori oli n.150g ajovalmiina. Uudempi malli mahdollisti myös pienemmän etumaavaran joka on suuressa merkityksessä siinä kuinka paljon saa down forcea korista. Vanha kori otti kiinni etutukivarsiin enkä saanut sitä riittävän matalalle. Auto muuttui uudella kevyellä autolla täysin. Kaikki pompottelu mutkissa jäi pois ihan täysin. Kääntyvyyttä oli uudessa korissa jopa liikaakin ja jouduin säätää lisää casteria eteen ja vähentämään etupyörien kääntyvyyttä jotta vehje pysyi hanskassa. Vauhtia tuli luonnollisesti selkeesti lisää kevyemmän korin myötä ja pääsin parhaimmillaan 14,6s Tattarisuolla. Vertailuna polttiksiin niin “tavis” kuski Make Seppälä on ajanut 14,4s nitrolla ja ammattikuski Teemu Leino 13,6s. Molemmat ajat ajettiin kesällä lämpöisemmässä kelissä kun minä testasin syyskuussa autoa. Mutta ajat kertovat että hyvin samaa vauhtia pääsee lankkuautolla sileällä radalla. Vauhtia suoralla olen mitannut videosta laskemalla kuvaruutuja ja mittaamalla pääsuoran viivojen välit niin että sähkölankulla oli vauhtia 109 km/h n. 2 minuutin kohdalla ajon alusta ja Teemu Leinon autolle sain mitattua yhdestä pikku videopätkästä 102 km/h. Teemu sanoi että oli silloin pienet renkaat alla ja että normivauhdit kisoissa nitroilla on tutkamittauskissa 106-109 km/h. Eli sähkölankku 4s patterilla ja 2200 kv moottorilla menee käytännössä yhtä lujaa kuin polttis suoralla. Mutta eroa on kiihtyvyydessä sähkön eduksi aika paljon. Lankku sitten taas häivää mutkissa jonkun verran jousiautolle. Säätimen lokin mukaan laskettu maksimi kierrosluvusta niin välitys ja renkaiden koko huomioiden sain teoreettisen 116 km/h vauhdin lankulle pääsuoralla ekalla kierroksella. Se onkin ihan realistinen sillä kyllä sen tuntee että akut potkii kovempaa 2 ekaa kierrosta.

Aipworks Circuit rata kallistetuin mutkin on nopein RC-rata Suomessa ikinä. Keskinopeus Teemu Leinolla joku 83 km/h kierroksella. Se syö ihan yhtä lailla polttoainetta kuin sähköäkin paljon. Teemulla tankki kesti 3:45 ja mulla paloi sähköä 4 minuutissa parhaimmillaan 5200 mAh 4s akuista. Ajoin 4 min koska akut olivat vain 5500 mAh. Ei mitään toivoa päästä 5 min niillä. Lämmöt oli syyskuun 20 asteessa pahimmillaan 110 astetta HW SCT säätimessä ja HW 2200 kv motissa 80 astetta. Eli vielä hanskassa. Samanalaisia lämpöjä mulla oli 1/10 turistissa kun ajoin foumeilla ja 15,2s kierrosaikaa. Ennakkoja oli toki “pikkasen” enempi turistissa eli 20 boostia ja 40 turboa 4,5T moottorissa (moottorin kierrokset 82000 rpm) jolloin suoranopeus oli 126 km/h. Turistiskorissa ei kuitenkaan ole lähes sama down force ja sen takia jää mutkissa 1/8 autoille.

Ajettu auto edustaa jo vähän vanhaa designia. Nykyään kaikki uudet mallit on tehty kahdelle 2s akulle jotka laitetaan saddle packina vierekkäin alas makaamaan vierekkäin. Uskon vahvasti että sellainen on nopeampi kun painopistekin on alempana. Uusin Corally SSX-8-X malli on juurikin tällainen. Muita samanlaisia on esim. ARC R8S, Capricorn C8 SR ja Buri Racer 2.1 (Evo). Nämä autot mahtuvat EFRA:n Flat Pan sääntöihin joissa jousitus on kielletty. Serpentillä on 988E Taipan malli jossa jäykkä taka-akseli mutta edessä on jousitus joten se ei mahdu lankkusääntöihin ellei vaimentimia poisteta autosta.

Monilla merkeillä on on perinteisiä jousiautoja joista on tehty sähkökonversio. Niiden ongelmana pidän kuitenkin sitä että akut on tarkoitus sijoittaa tankin paikalle jolloin ei enää mahdu täyspitkiä akkuja siihen tilaan vaan akkujen on oltava shorty mallia. Shortyakkuja ei saa kauheesti 6000 mAh isompia ja ne eivät riittäisi edes lankkuautoon saatikka sitten jousiautoon johon EFRA sääntöjen mukaan saa laittaa 2800 kv moottorin. Eli ovat täysin keskeneräisiä keksintöjä eikä kukaan ole miettinyt sen pidemmälle kuinka niillä voisi päästä kovaa maaliin kun EFRA rajoittaa akun 4 ässään siinäkin luokassa.

Paljon oli viime kesänä kiinnostusta tätä autoa ja luokkaa kohtaan. Ne joiden kanssa puhuin aiheesta olivat kaikki sitä mieltä että halpa, helppo lankku on juurikin sitä mitä halutaan aika monimutkaisen nitron vastapainoksi. Näistä ja em. selitetyistä jousiauton akkuongelmien takia pidän nimenomaan lankkuluokkaa kaikista houkuttelevampana vaihtoehtona 1/8 sähkö rata-autoksi.

Videopätkä testiajoista syyskuussa Tattarisuolla:

https://www.youtube.com/watch?v=ho6FiZYWH28&feature=youtu.be&ab_channel=Screwed53

Tuosta videosta olen kellottanut 109 km/h suoralla vaikka se ei näytä siltä.

Liitteenä muutama kuva testissä olleesta Corallysta.


Vastailen mielelläni kysymyksiin tähän luokkaan ja autoihin liittyen. Oma akkuvaatimus tulee olemaan 7400-8500 mAh haarukassa Tattarisuolla. Joku toinen ehkä pärjää vähän vähemmällä ja hitaammalla radalla menee vähemmän sähköä. Akut hankin vasta sitten kun säännöt lyöty lukkoon painoon liittyen. Oman auton merkki ei ole vielä tiedossa, sponsseja otetaan vastaan  :wink:

62
http://www.avi.fi/documents/10191/17849024/ESAVI+p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s+TTL+58+%C2%A7%20yleis%C3%B6tilaisuudet+HUS-alueella+23.11.+-13.12.2020.pdf/cf04e459-58ee-4b99-8185-52742b739e9a

"Etelä-Suomen aluehallintovirasto kieltää tartuntatautilain 58 §:n 1
momentin nojalla Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntien alueilla kaikki sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 20 (kaksikymmentä)
henkilöä.


Määräys on voimassa ajalla 23.11.-13.12.2020. Tällä päätöksellä kumotaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntien alueiden
osalta 22.10.2020 annettu aluehallintoviraston määräys ajalta 23.11.-
30.11.2020 sekä 18.11.2020 annettu aluehallintoviraston määräys
ajalta 1.12.-13.12.2020."

Huom "yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset".

I rest my case.

63
"Aluehallintoviraston päätös koskee yleisötilaisuuksia, kuten konsertteja, teatterinäytöksiä ja urheiluotteluja, joissa on yleisöä."
Et kertonut lähdettä tälle? Oliko se Iltalehden tulkinta aiheesta?

Kun ihmiset kokoontuvat yhteen tilaan niin kyseessä on joko ykstyistilaisuus tai yleisötilaisuus. Ei ole muita termejä olemassa suomenkielessä. Ykstyistilaisuuteen saadaan henkilökohtainen kutsu. Jos on kyseessä tapathuma mihin on vapaa pääsy on se juriidisesti yleisötilaisuus. Koska RC-kilpailu ei ole ykstyistilaisuus niin se on yleisötilaisuus jossa ihmiset kokoontuu yhteen ja samaan tilaan oli niistä sitten yleisö tai ei. Sana yleisö ei tarkoita että voidaan järjestää 1000 ihmisen kokontumien kunhan ketään ei lasketa yleisöksi. Iltalehti otti tuossa jutussaan esimerkin konsertista jossa itse bändi ja yleisö voidaan laskea eri ryhmiin. Ei päde RC-kilapiluun missä kaikki sekoittuttavat yhteen ja samaan paikkaan viimeistään ajajakorokkeelle.

On kyllä melkoisen hämmentävää seurata tätä keskustelua kun ollan tilanteessa että kaikki viittaa siihen että nyt lähtee tartunnat kunnolla lapasesta. Eilen oli ylivoimainen päiväkohtainen ennätys 469 uudella tartunnalla ja tartunnat lisääntyneet 14 päivän aikana 40% Uudellamaalla. Ja sammalla täällä joku koittaa halkoa hiuksia siitä mitä sana yleisötilaisuus oikeasti tarkoittaa. Ei päivää.

Tässä on selkeät ohjeet. Ei tässä ole mitään epäselvää. On joko Yksityistilaisuus jai yleisötilaisuus: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/paakaupunkiseutu-on-siirtynyt-koronaepidemian-leviamisvaiheeseen

64
Nyt menee kyllä puurot ja vellit sekaisin. Ei edes maanantaina tule olemaan sellaista lakia, mikä kieltäisi tällaiset harrastukset.
En nyt ota kantaa mihinkään muuhun mutta olet yksiselitteisesti väärässä. Maananataista lähtien yli 20 hengen yleisötilaisuudet ovat kiellettyjä. Se ei enää ole suositus vaan kielto Uudenmaan alueella. Maanantaina tätä kilpailua ei enää olisi voitu järjestää koska paikalla oli yli 20 henkeä.

65
Kilpailukutsut / Vs: Kilpailukutsujen lukitseminen
« : 29.10.20 - klo: 14.07 »
Noniin. Jokaisen jonka kanssa olen aiheesta keskustellut on ihmetellyt miksei näinä aikoina ole kilpailukutsussa sanallakaan mainittu yhtään mitään miten alueellisia koronaohjeita tullaan toimeenpanemaan ja mahdollistamaan. Olen aivan varma että 80% kilpailijoista tämä asia kiinnostaa. Pientä ryhmää ei kiinnosta tippaakaan. Sen takia kyselin asiaa suoraan kutsun alla jotta ei kaikki 80% tarvitse sitä ihmetellä erikseen enkä ymmärrä miski aihetta pitäisi piilottaa jonnekin muaalle mistä sitä ei kukaan vahingosskaan näe? Jos tämä asia olisi asianmukaisesti kerrottu kilpailukutsussa niin ei tarvitsisi näinä aikoina itsestäänselvyyksien perään kysellä.

66
Millä erityisjärjestelyin kilpailunjärjestäjä aikoo toimia mikäli tällä hetkellä voimassa olevat aluehallintoviraston ohjeet ovat voimassa myös kilpailun aikana? Tällä hetkellä ohjeessa joka koskee mm Vantaata lukee näin: "osallistujien tai seurueiden välille on lähikontaktien välttämiseksi turvattava mahdollisuus 1-2 metrin turvavälien ylläpitämiseen" ja myös "tilanteissa, joissa saattaa syntyä jonoja, ihmisiä tulee muistuttaa ja auttaa turvavälien pitämisessä". Jos nämä ohjeet ovat voimassa vielä kilpailun järjestämisen aikana (jota voi hyvällä syyllä olettaa) niin kuinka kilpailunjärjestä aikoo turvata jokaiselle vähintään 1m turvavälin ajajakorokeella ja jonossa siihen. Perinteisesti juostaan ihan tappituntumalle jonoon ennen ajajakorokkeelle pääsyä.

http://www.avi.fi/web/avi/-/paakaupunkiseudulla-yli-20-hengen-yleisotilaisuuksissa-on-noudatettava-ohjetta-turvaetaisyyksista-ja-hygieniakaytannoista-19-10-alkaen

67
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA AGM 2020
« : 07.10.20 - klo: 14.49 »
EU-lainsäädännön mukaan alle 16 painoprosentin nitrometaania saa ostaa kuka tahansa, suuremman painoprosentin tavaraan tarvitaan viranomaisen myöntämä lupa. Linkki lakiin https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1599806504733&fbclid=IwAR3YKLc4eKFrn-s47JVBVTNsfASqpMVTwk4a3Y46MRqXYngfK4Mra1fJVyU&uri=CELEX:32019R1148#d1e32-17-1.

EFRA on ollut mukana lausunnunantajana yhdessä muiden Euroopan harrastejärjestöjen kanssa.
16 painoprosenttia nitroa tarkoittaa fuilissa n. 12,5 tilavuusprosenttia nitroa. Tähän asti fuileissa oleva nitromäärä on ilmoitettu tilavuusprosenteissa. Nyt joku ei täsmää.

68
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA AGM 2020
« : 06.10.20 - klo: 22.00 »
Mutta jos hyvissä säädöissä on vielä kapeampi kaistale ja jos moottori käy kuumempana ja tehoja häviää, vaikka häviävän pienesti, niin onko se parempaan suuntaan.

Osaatteko sanoa miksi kone käy kuumempana pienemmällä nitrometaanin määrällä. Vähemmän vapautuvaa happea ja todennäköisesti vähemmän itse metanolia, niin ei jäähdy yhtä hyvin. Osuukohan arvaukseni oikein?
Mites on vaikuttanut moottorien kestävyyteen jos ratapuolella on kokemusta ja ajettu 16 % nitrolla jo tovin. Eli onko kovemmat lämmöt ja/tai mahdollisesti pienempi voiteluaineenkin määrä vaikuttaneet moottorien kestävyyteen mitenkään?
Moottoriin ei voi syöttää enää yhtä rikasta seosta kun nitroa on vähemmän. Sen takia lämmöt nousee. Mutta yksi tai kaksi jäähdytysripa enemmän kompensoinee sen asian.

Syy 16% nitroon mun tietääkseni EU-säädökset jotka kieltävät yli 40% painoprosentin nitroseosten myyminen ja suomi ja ruotsi on ainakin tiukentanut tuon 30 painoprosenttiin. Se on yhtä kuin 23 tilavuusprosenttia ja kaikki fuilit ilmoitetaan tilavuusprosenteissa. Sitä en vaan tiedä että miksi krossissa on ollut erivapaus tässä asiassa?

Kyllä se moottorien kehitys on jatkuvaa eikä se nitron vähentämien varmasti 5 vuoden aikajanalla ole tehoon vaikuttanut yhtään. Moottorit paukkuu ratapuolella mutta se johtunee enemmänkin siitä että eri fuilivalmistajat pyrkivät saamaan enemmän tehoa vähentämällä öljyn määrää.

69
Kilpailijoiden kanava / Vs: EFRA AGM 2020
« : 06.10.20 - klo: 16.39 »
Onkohan kellään kokemusta että miten paljon kasikrossissa tuo polttoaineen muutos vaikuttaa. Toivottavasti moottorit ja moottorisäännöt voisi kehittyä siinä samalla siten, että teho- ja vääntövaikutus saataisiin kompensoitua. Eli yksinäisenä muutoksena vastustaisin seossuhteen muutosta, varsinkin kun ei tunne muutoksen vaikutuksia. Kova kiekuva ääni, hurja vauhti ja isot tehot kuuluvat lajiin. EU:n lainsäädäntöä varmasti mukailtava, mutta oleellinen asia on, että voisiko samalla muuttaa jotain muutakin, että houkuselementit ja lajin vaativuustaso säilyvät.
Ratapuolellahan on ajettu jo useampi vuosi 16% nitrolla eikä se tehoihin vaikuta kuin jonkun hassun prosenti. Suurin vaikutus ehkä se että moottoreiden säätäminen menee tarkemmaksi ja käyntilämpötila nousee. Eli se moottorin hyvän toiminnan ikkuna on kapeampi ja vaatii tarkempaa neulan säätöä kuin aikaisemmin. Nitro metanolimoottoreissa toimii aika lailla kuten ahdin eli se lisää vääntöä. Mutta mitä suurempi määrä on sen pienempi prosentuaalinen merkitys tehoihin sillä on. Suomeksi siis jos verrataan 0% nitron ja vaikka 10% nitron tehoeroa niin se on samaa luokkaa kuin 10% ja 30% nitron eroa. Sitten kun mennään yli 35% nitroa niin säätäminen menee taas vaikeammaksi. Helppokäytööisyyden kannalta nitron 10-25% määrä on juuri se oikea määrä.

70
Siispä ollaan ilman moottoria ja ajamatta koska on covid19...
Se on hyvinkin mahdollinen skeenaario koko ensi talvikaudelle ihan kaikissa luokissa jos/kun tämä tartuntojen määrien nousuu jatkuu vielä muutaman viikon. Sen jälkeen kaikki on kiinni taas pari kuukautta.

71
Hei taas!

Mikä mahtaa olla moottorin T-määrä tuossa "pro-stockissa"??

(anteeksi tietämättömyydestäni)

T: Hobao-mies
Jos moottorisi onkin nyt sitten kuitenkin Pro-Stock eikä stock (helpottaisi kummasti näiden vastausten antaminen jos kertoisit vähän enemmän) niin 13.5T moottorille sopiva välitys ulkoradalle lienee jossain 4-4.5. Siolloin esim 100/40 ois varmaan aika hyvä aloitusvälitys sun autonn ja siihen pitäisi kyllä moottoripukin säätövarat riittää kun se oli joksus ORCA hieman kiertävämmällä Pro-Stock koneella aika yleisesti käytetty hammasyhdistelmä.

72
Micsa tuossa kertoikin tärkeimmät. Lisään sellaisen huomion että voi olla että 100T spurrilla loppuu säätövara ja riittävän isolla pinionilla ei enää vaan mahdu jos tosiaan kyseessä 21.5T Stockmoottori. 100T on aika yleinen koko Pro-Stockiin joten itse ostaisin kyllä selkeesti pienemmän, ehkä jotain 94 kokoa vaikka tuon auton sisäinen välitys onkin hieman pidempi. Mutta tuo on sitten niin autokohtaista millaiset säätövarat moottoripukissa on. Se että tuossa taulukossa on laskennallinen tulos 99 spurrille ja 20 pinionille ei todellakaan tarkoita sitä että se olisi mitenkään mahdollinen toteuttaa. Fiksummat taulokot osaavatkin kerto mikä on jossain autossa fyysisesti mahdollista. Tuo taulukko ei selkeesti ole sellainen.

73
Riippuu autosta mutta ennen kaikkea moottorista ja radasta. Välitystä ei valita sen perusteella mikä sopii fyysiseti vaan sen perusteella mitä moottori vaatii. 116 taitaa olla yleisesti isoin spurri mikä mahtuu ja sillä saa sopivia välityksiä vain aika kireille virimoottoreille. Riippuu ihan autosta mutta 115 spurrin kanssa et varmaan kauheesti jotain 32t pinonia isompaa saa mahtumaan koska loppuu säätövarat kesken. Se tarkoittais n. 6.8 välitystä sähköturistissa jota voi käyttää 4.5-6.5T moottoreille radasta riippuen.

Jospa kertoisit mikä moottori ja missä meinaat ajaa niin sulle voisi suoitella jotain sopivaa välitystä.

74
M8e on vielä täyteluokka maailmalla ja M8:n arvostus on ihan toistaluokkaa isoissa kisoissa.
95% harrastajista on ihan sama mitä maailmalla tehdään kun eivät aja kv-kisoja.

Se että tuleeko Patteriratakasi isommaksi 3-6 vuoden päästä ei ole itselle nyt merkityksellistä. Harmittaa vain, jos seuraavaan parin vuoden aikana vähäinen porukka jakautuu kahteen leiriin.
Se mitä et ymmärrä vaikka sitä on ennenkin huomateltu sulle että 80% niistä jotka harkitsee patteri rata-auton ajamista niin nitro ei ole millään tavalla vaihtoehto niille. Ei krossissa patteriluokka tietääkseni millään tavalla merkitsevästi syönyt pois kuskeja nitroluokasta, enneminkin 1/10 krossista siirryttiin 1/8 krossiin kesäksi.

Aivan sama tulee tapahtumaan ratapuolellakin. Nitro tulee ajaa ne samat 5-kymppiset papapt kuin aina ennenkin ja varmasti nitropuolelle tulee muutama kuski lisää nyt kun on uudet hienot radat. Mutta patteriratakasia alkaa ajaa varmasti merkittävä osa esim. sähköturistia ajavista ja varsinkin ne keitä ei driftailu kumipyörillä kiinnosta. Itse ajasin sähköturistia kisaa kesälläkin jos ne ajettaisiin foumeilla. Nyt ajan sitä foumeilla treeniä mutta sille ei ole kisoja. Patteriratakasista tulee kisaluokka sähköautoille joissa käytetään foumeja koska sille on selvästi kysynytää. Kesän mittaan on kuulunut kiinnostusta monestakin suunnasta tätä luokkaa kohtaan. Kun luokka vaan pistetään pystyyn ja järjestetään kisoja niin aivan taatusti on aika nopeasti 10 kuskia viivalla.

75
Ehkä olisi parempi jättää kommentoimatta asiosita mitä ei ymmärrä tai mitä ei ole itse kokenut. 3-hihnainen nitroalusta ei olisi millään mittarilla ollut niin "raju" etteikö olisi pysynyt oikein hyvin näpeissä. Idea siinä 4->6s ideassa ei olisi ollut saada 33% lisää tehoa vaan virrat alas niin että 5500 akut olisi riittänyt. 4s mitä siihen vehkeeseen mahtui ei saannut isompaa kapaa kuin 5500 mAh viime kesänä. 6s olisi nimenomaan auttanut kapasiteettiin ja alentanut virtoja jotta akut ei olisi ollut niin kovilla kun samalla olisi vaihtanut moottori 2600kv->1900kv. 4s 5500 mAh akuissa on energiaa 83,6 Wh. 6s 4500 mAh akuissa on energiaa 102,6 Wh. Siinä se idea.

76
Onko järkevää nyt Suomessa ruveta puuhaamaan tästä kilpaluokkaa, kun luokka on vielä uusi ja kalustokaan ei ole missään mielessä vakiintunut?
Vaikka kuinka yritätä jarruttaa niin et tule onnistumaan :)

Jonkun pitää olla se eka joka vaan aloitta. Viittaan taas ja edelleen 1/8 krossipuolelle jossa sähkä kai on isompi luokka kuin nitro. Sama tulee tapahtumaan ratapuolella halusit tai et. Kyse on vain siitä että meneekö siihen 3 vai 6 vuotta aikaa?

77
Olisi mahtava jos olisi unlimited-luokka, mutta niihin kilpailijoiden saaminen on aika vaikeaa.
Ei tarvitse olla unlimited vaan modified. Ei ole ongelmaa saada kilpailijoita modified luokkiin. Rajoitetaan moottorin koko johonkin kuten nitrossa tai esim. TSM-10 mutta ei muita rajoituksia. En tule ostamaan ideaa että sähkörata-autoluokasta on pakko tehdä hitaampi kuin nitrosta vain sen takia että se on sähköluokka. Kehitys kehittyy ja 10 vuoden päästä puolet meistä ajaa täyssähkö 1:1 autoilla. Polttikset tulee pikkuhiljaa kuolemaan pois sekä 1:1 että 1:8 kokoluokassa.

78
Rajoitetuista moottoreista ja akuista. Erän pituus määrittää hyvinkin pitkälti sen miten kireällä moottorilla voi ajaa. Kuuden kennon akku kohtuullisen miedolla koneella olisi aika hyvä yhdistelmä. Näyttää siltä että EFRA on lukinnut itsensä 4s-akkuihin ja sen takia 6s-akkuja ei kovin paljoa ole tarjolla kovakuorisina.
Tuossa on kyllä kolme älyttömyyden huippua mun mielestä. Ensinnäkin se että vuonna 2020 rajoitetaan akkujen jännite 4,20V kun suurin osa akuista markkinoilla ovat olleet jo HV pitkään. Näin ollen siis käyätännössä pakotetaan käyttämään 10-15% suurempia ja painavempia akkuja kuin muuten olisi tarpeen jos saisi ottaa koko akun kapasiteetin käyttöön. Minä olen koko kesän ajanaut HV-jännitteellä koska muuten 5500 mAh akku loppuisi kesken Tattiksella sähköturistissa kun kulutus 5100 mAh/5 min.

Toinen älyttömyys se että pidetään niitä sähkölle täysin sopimattomia 3 hihnaisia jousiautoja ikäänkuin modified luokkana jossa vapaa moottori mutta joihin ei yhteenkään mahdu kunnon akut ja sit vielä rajoitettu 4s. Jousiautoihin jotka perustuvat nitroversioon menee vain shortyakut ja ne ei vaan riitä kun aletaan ajaa kovaa. Helpotusta saisi tietty 6s pakalla ja sellaiset niihin mahtuisi mutta tietty kielletty.

Sitten autot johon mahtuu kunnon akut niin niissä sitten rajoitettu moottori...


Lankkuautoihin kävisi 2x3s sadlle packina ja niitä on ihan hyvin tarjolla. Nillä saisi virrat kivasti alas mutta tietty EFRAN sääntöjen mukaan kielletty.


Noi säännöt tuntuu samalta kuin se että autoissa ajettiin hiilimottoreilla vuosikymmen sen jälkeen kun oli jos olemassa kunnon harjattomia moottoreita. Joo kyllä niitä oli mutta kukaan ei valmistanut niitä kun autosäännöt kielsi. EI olla mielestäni ihan tässä päivässä sääntöjen kanssa vaan kaikki laahaa 10v perässä.

Mutta on täsyin mahdollista että kevyempi lankkuauto on sileällä kovapitoisella baanalla 2200 kv motilla nopeampi kuin jousiauto 2600kv motilla. Jousiautossa on on 3 hihnaa ja paljon suuremmat voimansiirtohäviöt ja sit taas akut rajoittaa jo menoa. Vaati testausta. Sellainen hölmöys myös tuossa 2200kv motilla että siitähän tulee sitten väkisin yksityyppimoottoriluokka koska en ole 2200kv moottoria nähnyt kellään muulla kuin Hobywingillä... Muilla se on 2100kv.


79
EFRA:lla on jo säännöt olemassa noille Mikon mainitsemille autoille (Serpent Taipan ei mene sääntöön etujousituksen takia). Moottori on rajoitettu muistaakseni 2100 kV-moottoriin ja akut tietysti 4s.
Sinä kun tunnet EFRAn paremmin niin viitsitkö kaivaa säännöt jostain esille. Henk. koht mua ei kiinnosta mikään moottorirajoitettu luokka ellei se vehje sit kulje tarpeeksi. En oikein ymmärrä lähtökohtaa miksi pitäisi rajoittaa? Eihän patterikasikrossissakaan ole mitään rajoitettu. Ellei sitten tarkoitus ole väkisin rampauttaa auto hitaimmiksi kuin nitrot jostain poliiittisesta syystä? Noita autoja ajetaan kai kaikkea 1900kv ja 2600kv välillä sekä 4s että 6s sähköillä. Tässä on nimenomaan tarkoitus testata syksyllä vielä mikä on järkevää. Sen verran Micsa on ehtinyt radalle että hieman yllätti jo virrankulutus Tattiksen baanalla kun tais mennä joku 5000 mAh jo 4s paketista vaikka kone oli muistaaskeni vaan 1900kv. Itse ajoin viime kesänä 3 hihnaisella autolla joka perustui nitroversioon ja sain poltettua 5500 4s akut loppuun ajassa 4:30 2600kv moottorilla. Ja se siis viime vuotisella Tattiksen baanalla joka on paaaaljon hitaampi kuin nyt. Silloin jäin 0,3s nopeimmasta nitroajasta kisassa seuraavana päivänä. Näin ollen saattaa ehkä olla järkevää ajaa 4 min erät aivan kuten nitrotkin ajaa EFRA sääntöjen mukaan ettei tartte laittaa 700g 9000 mah akut kyytiin.

ARCeetä minäkin jo meinasin tilata jo kauan aikaa sitten mutta jäi sitten kuitenkin tilaamatta.

80
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 03.09.20 - klo: 15.29 »
Isot risut nitropaimenelle eli Jukka vataselle. Oltiin puhelimessa sovittu 2 kertaa että demotan hänen autoaan. Mun oli tarkoitus laittaa siihen omat sähköt ja renkaat. Renkaat kerkesin jo tilaamaan mutta en sähköjä onneksi. Tiesin ennenstään ettei Jukkaan voi 100% luottaa joten sen takia en tilannut sähköjä ennen kuin olisin saanut autoa. Jukka teki oharit eikä vaivautunut millään tavalla kertoa siitä mulle. Nyt jäi renkaat mulle ihan turhiksi. Ei kannata luottaa kaupankäynnissä.

81
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.20 - klo: 15.23 »
Sekunti lähti pois. Vielä kytkimen kimppuun 😎
En halua lannistaa sua mutta ota huomioon että rata on erilainen joka päivä. Eilen olin hinkannut sulle pitoa rataan foumeilla klo 11 lähtien ja lähdin pois juuri ennenkuin tulit radalle. Mun aikana rata nopeutui yli sekunnin vaikka en tehnyt mitään muutoksia autoon koko päivänä. Pito vaan paranee kun sillä ajaa yön jälkeen.

Kim

82
Sovittiin Kimin (screwed) kanssa että hän kasaa sen ajokuntoon Kouvolaan,
Sovittiin joo oikein 2 kertaa puhelimessa mutta se sopimus ei Jukka Vataselle tarkoittanut mitään vaan teki oharit eikä edes vaivautunut kertomaan siitä mulle. Olin jo ostanut renkaat vehkeeseen mutta nyt nekin on ihan turhat. Kannattaa varoa mitä Jukan kanssa diilaatte kun ei siihen voi luottaa millään tavalla.

83
Ottamatta kantaa mistä kenties löytyy niin et voi sekoittaa moduuleja keskenään vaikka kenties näyttää samanlaisilta. Tulee kyllä huutamaan niin hemmetisti jos pinioni on er moduulilla kuin spurri. Eli hanki se sama moduuli mitä se spurrikin on.

84
Nostajien tulemattomuus ajoissa on ihan vain ja ainostaan kilpalunjohtajan säädettävissä. Kun alkaa trulee penaltia niin seuraavalla kierroksella ollaan siellä ajoissa. Olen aikoinaan toiminut kilpailunjohtajana RC-kisassa jossa oli yli 120 osallistuja. Erät lähti 7 min välein (erän pituus 5 min) oli nostajat ja kuskit valmiit tai ei. Ei olisi ollut mahdollista odottaa kaikki joka paikkaan. Kyllä se puolen päivän jälkeen alkoi mennä kaaliin.

85
ESIM:CORALLY SSX 8X?


https://www.serpent.com/xcart/cart.php?target=product&product_id=10788

https://corally.com/Car-Models/Racing-Model-Kits/Team-Corally-SSX-8X-Car-Kit-Chassis-kit-only-no-electronics-no-motor-no-body-no-tires/

http://www.arc-rc.com.tw/arc_r8s_adv_new.html

Tuossa nyt muutama vaihtoehto. Hyvä että useammalta valmistajalta löytyy vaihtoehto. Varmasti lötyy lisääkin jos jaksaa etsiä. Yhteistä näillä jäykkä taka-akseli ja mahtuu täysmittaiset pötköakut.

86
"keksitään".. Tais olla tuo ARC jonka kuvan lähetin..  :)
ARC oli meillä tiedossa kuukausi ennenkuin lähetit mitään. Ja ei, nyt ei ole kyseessä se. Usealla valmistajalla on samanlainen keksintö. Oma veikkaus että tästä konseptista tulee se patteriratakasi. Ei ole järkeä tehdä sähköauto alustasta joka on suunniteltu polttikseksi. Tulee julmetusti turhia osia. Kun vehje on yksinkertaisempi tippuu hinta, voidaan käyttää minkäkokoisisa akkuja tahansa mitä kaikilla on jo pakinpohjalla, ja kun voimansiirto on yksinkertaisempi vain yhdellä hihnalla vs polttiksen kolme hihnaa niin tippuu huoltokustannukset ja myös kitka jolloin saadaan enemmän voimaa rataan.

87
Miksei herätetä henkiin 1/10 pan car luokkaa foumeilla ja tuimalla modified motllla.
Koska me keksitään uusi luokka 1/8 nelivetoinen pan-car. Tattiksen ultra sileällä baanalla taatusti nopein keksitty laite. Viikon sisällä alkanee testit...

Tänään ajoin sähköturisitlla kovempaa kuin Leino nitroturistilla. Näin sen kuulukin olla kun alla on samat renkaat molemmissa.

88
TSM-10:llä on nyt hyvä etsikkoaika palata takaisin suosituksi luokaksi (uudet radat: Oulu, Hyvinkää, Helsinki)
Mua ei kiinnosta driftailu kumirenkailla mitä se on nyt viimeiset 2 viikko ollut Tattiksella. Kumirenkaat ei toimi sileällä asfaltilla tietävät ulkomaan tietäjät kertoa. Heti poidotuksen jälkeen oli pitoa mutta ei enää viikko sen jälkeen. Foumeilla ollut tasaisesti pitoa koko aika pidotuksen jälkeen. Sen takia ajan jatkossa foumeilla.

89
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 19.08.20 - klo: 10.40 »
Mutta omasta mielestäni sähköissä pitäisi panostaa TSM-10 -luokkaan. Patteriratakasi on kuitenkin vielä maailmanmittakaavassa erittäin pieni luokka.
Katsos kun mä ajan sillä millä haluan eikä sillä millä mun pitäis sun mielestä ajaa. Patterikrossikin oli pieni luokka 5 vuotta sitten. Sun kiusaksi niin patteriratakaseja tulee kyllä enempi ajamaan ne joille nitroratakasi on vaihtoehto. Mutta tulevat valitsemaan sähkön koska se menee kovempaa, on halvempi, vaatii vähgemmän mekkaamista eikä vaadi mekkaria. Tuo on aika no brainer. Monelle.

90
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 18.08.20 - klo: 20.48 »
Enemmän kyse on luokan (ja yleisestä) mielikuvasta.
No sille mielikuvalle voit tarjota tilalle sähköluokkaa jossa satasella saa enemmän tehoa kuin pystyy hanskaamaan.
Ensi vuonna saatetaan aja kaikista koviten sähköautolla sekä Tattiksella että Hyvinkäällä...

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 15