Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Marazo

Sivuja: [1]
1
Olisko tossa yhden hypyn alatulossa tullut vähän jotain häikkää autoon...  :huh:


2
Hyvässä kunnossa oli rata, erikoisen paljon kiitoksia kunnostajille!

Oli oikein jees käydä vähän ajelemassa, kohtuullinen vastatuuli vain tahtoi paiskoa kevyttä corria etu- ja takasuoran isoissa hypyissä vähän mihin sattuu.

3
5Hz GPS näytti pojan Sc10:n nopeudeksi ~54km/h. Muuten pysyi kaikki samana kuin edellisellä kerralla.

4
Yleinen keskustelu / Vs: Rc veneen sähköt
« : 18.05.16 - klo: 12.18 »
No, nyt on aika huono lähtö harrastukseen.
Kannattaa kyllä selvitellä nämä hommat itse, ei sitä muuten opi. Kun ihan Googlella pääsee niin nopeasti alkuun, että ei ole mitään perustelua olla laiska.

Kysyy sitten kun on jotain ajatusta itselläsi mitä voisit tarvita. Eihän me edes tiedetä oletko tekemässä pikavenettä vai troolaria.

Laiskan ratkaisu on ostaa joku rtr vene ja siirtää siitä sähköt omaan projektiin. Tulee ainkin sitten kaikki kerralla.

5
Pojan SC10:stä olen mitannut puhelimen gps:llä 47 km/h.
2s 25C lipo, 23 / 81 rattaat, 10.5 moottori. Semmonen 50m veto.

6
Me emme ehdi tänään.

7
Radiolaitteet / Vs: Rattiradion ratin pehmuste/grippi
« : 13.05.16 - klo: 13.41 »
http://fi.eurorc.com/category/416/accessories

Tuolla ainakin on jotain. En sitten yhtään tiedä kuinka universaaleja ja yhteensopivia nuo on.

8
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 13.05.16 - klo: 09.58 »
Tällä kertaa rahinan ja raksutuksen perimmäinen syy ei ollutkaan top shaft tai idleri, vaan ratasdiffin rattaat. Oli (ainakin) toinen niistä isoista sivurattaista kulunut aika pahasti. Diffiöljy oli muuttunut kirkkaasta kauniin hopeanhohtoiseksi. :D

Tätä vähän epäilinkin, kun rahina tuntui kuuluvan varmemmin aina oikealle kääntyvissä mutkissa, lopulta eilen oltiin siinä pisteessä, että jokainen rytkäys, töyssy ja kiihdytys rasautti rattaita ja puolet tehoista tuntui hävinneen sen myötä.

Varaosapussista löytyi onneksi vanha kuuladiffi (ja boksi), jonka kunto on pieni arvoitus, mutta jos se toimisi ainakin sen aikaa kun odottelen uusia rattaita. On vaan niin paljon aina irroitettava rojuja, jotta saa boksin irti, että menee koko ilta kun tuon kanssa askartelee...

9
Kävin eilen pojan kanssa ajelemassa.
Onhan se rata aika röykkyinen talven ja ajan hampaan jäljiltä. Ja pölyinen. :cheesy:
Etenkin tuo 2wd buggy tahtoi lähteä välillä ihan omille teilleen. Corrin maavara riitti höykytykseen vähän paremmin.

Saman huomasin, että etä etualan iso hyppyri heitti välillä auton nenälleen. Siinä on selkeästi keskellä yksi, tai kaksi, laattaa vähän painunut (just siitä kohtaa missä mattokin on kulunut puhki), mikä johtaa siihen, että kun on tarpeeksi vauhtia, niin etupää ja takapää lähtee hypyssä täysin eri käyrille.

Muuten tosiaan on pattia ja kuoppaa ja möykkyä. Vähän vähempikin piisaisi minulle. Kun ajotaidotkin ovat (vielä) mitä ovat, niin on hirmuisesti joka kierroksella muuttuvia tekijöitä ja oman tekemisen arviointi on melko hankalaa. Mutta ei tuosta mitään täysin sileää tarvitse jyrätä.

Se radan keskialue, ison hypyn jälkeen ja ennen takasuoralle johtavaa hyppyä on aika tyhjä. Kai se on se semmoinen vauhtiosuus, jossa katsotaan kuinka auto pysyy tiessä ja kuinka on ajolinjat hallussa. Että sinänsä puolustaa paikkaansa sellaisenaankin, mutta on siinä kolme suoraa, joissa mennään poikittain, joille voisi ehkä tehdä jotain tapahtumia. Vaikka sille takasuoran vieressä kulkevalle pätkälle joku juttu. Siinä olisi sitten ennen ja jälkeen kuitenkin useampi "sileä" suora ja mutka. No, ratamestarit päättäkööt. (Oppisi nyt ensin hyppäämään edes nämä olemassaolevat hypyt kunnolla. :D)

Hyppyjen ja möykkyjen nokat tosiaan ovat pyöristyneet aika paljon. Varmaan noihin Masterin mainitsemiinkin kohtiin tulisi selkeyttä lisää kun vähän terävöitetään muotoja ja erotetaan tasamaa hyppyreistä. Valitettavasti en itse tosiaan pääse lauantaina talkoisiin, mutta myöhemmin jos on jotain kunnostusbisneksiä, niin koitetaan päästä paikalle.

Sitä mietin myös, että sitten kun on muodot kohdillaan, niin voisi maalata ne hyppyrien reunat. Onkohan sitä tulossa vanhaksi vai oliko vaan vaalea tomu + kirkas aurinko, kun oli välillä vähän vaikea arvioida missä kohtaa auton olisi tarkoitus irrota maasta.

10
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 11.05.16 - klo: 15.43 »
Mistähän lähtisi vikaa vielä etsimään, vai olisikohan moottorin sisältä irronnut jotain törmäyksessä?

Pystytkö pyörittämään moottoria käsin? Tuntuuko jotenkin erikoiselta?
Entä jos annat pikkuisen kaasua ja sitten koitat kääntää akselia käsin?

Onhan se täysin mahdollista että akseli on irronnut tai magneetti on irronnut tai jotain.

11
Se näissä talkootouhuissa aina on ongelmana, että kaikille ei vaan sovi muun elämän menoon. Kuten esim itselläni tuo seuraava lauantai on buukattu jo muuta niin täyteen, että meidän jengi ei kerkeä auttelemaan, vaikka muuten kyllä ilomielin tultaisiinkin.

Sitte alkaa kyllä olla lopun alkua kun homma menee sellaiseksi, että kytätään kuinka paljon kukakin on tehnyt mitäkin ja portit pidetään lukossa ihan vaan kostoksi (jos rata on selkeesti vielä semmosessa kunnossa ettei vois ajaa, ni ei sitte mitään). Nytkin on tosiaan ollu kaks viikkoa sellaset kelit, että ei välttämättä enää kesällä tule, ni moni varmaan olis mielellään ulkokautta aloitellut. Tai sitten pitää olla selkeet säännöt miten voi saada avaimen. Semmonen kyykyttämällä kouluttaminen on vähän hankalaa ku 95% jengistä ei tiedä mistä millonkin on kyse ja kuka on hessuillut...

Niitä urheilu/harraste -seuroja on valitettavasti Suomi täynnä, missä vanhat patut imee kessua ja ryystää keppanaa kerhotalon kuistilla ja ihmettelee mikä on kun ei nykynuoriso harrasta. Jos joku uskaltautuukin tontille, niin se on heti semmonen sääntöviidakko, työleiri, kyylääminen ja kyräily että seuraavaa kertaa ei varmasti tule. Oppiipahan olemaan, tulee takasi sitte ku on tosissaan! Itteki yrittäny olla mukana muutamassa...

Enkä mä sitä sano, etteikö saisi olettaa ja odottaa osallistumista kerholaisilta! Kyl siinä on patuilla sydän ja sielu mukana ja on se ihan hanurista, jos yksin joutuu aina kaiken tekeen. (Vaiks oikeesti kukaan ei oo koskaan 'yksin', eikä 'aina' tee 'kaikkea') Ei tarvi ku kattoo omaa olohuonetta, ni ymmärtää ettei oo kivaa ku muut vaan sotkee ja ite saa huitoo imurin varressa joka viikko.

Ihan solidaarisuutta vois osottaa, kun näkee että on talkoot menossa, ni mukaan vaan vähän hengaileen ja autteleen. Mut voihan siin radalla pyörähtää tsekkaas mestoja, että kannattaako illalla tulla lainkaan tms... Ehkä vähän haravaa ja harjaa johonkin jemikseen, että voi samalla sutia rataa ku odottaa akkujen latautumista. Ja ohjeita että mitä ylipäänsä voi sillai ominpäitensä tehdä! Sehä se kauheinta on, että sotkee jotain vaiks yrittää vaan olla avuksi, ni parempi että ei koske mihinkään...

Ja älkää ny kukaan suuttuko tästä! Ei tässä ollu tarkotus osoitella sormella suuntaan tahi toiseen. Kunhan vaan totean, että tämmösten ei-kaupallisten -juttujen vetäminen on aina vaikeeta. Etenkin kun harrastetaan niin eri tasoilla, toisille kyse on elämäntavasta, toisille mukavasta räppäilystä silloin tällöin.

12
Mistä hommasit poliisivilkut, löytyikö Suomesta? Ja, pystyykö noita sammuttamaan/kytkemään päälle ohjaimella?

13
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 17.04.16 - klo: 22.29 »
Ok. No, ei siinä sitten muuta kuin kourallinen rattaita tilaukseen. Ja varmaan pitää tarkistaa samaan hyömyyn tuo top shaftin kunto.

14
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 15.04.16 - klo: 22.18 »
Onko tuo B4:n boksin keskiratas (idler gear) ihan perus kulutustavaraa? Eli on ihan normaalia joutua vaihtamaan sitä ~20 akullisen välein?

Kallishan tuo osa ei ole, mutta ajattelin silti kysäistä. Slipperi toimii mielestäni ihan normaalisti. Alkaa vaan tuo vaihteisto raksuttaa kovissa kiihdytyksissä ja paremman pidon paikoissa, eikä siitä nyt tosiaan ihan hirveän paljon ole aikaa, kun viimeksi juuri tuon keskirattaan vaihdoin.

Diffin ratas ei mielestäni ollut kulunut, mutta eipä kai senkään paljoa tarvitse kulua että alkaa yhdessä kulahtaneen keskirattaan kanssa hyppiä hampaita...

15
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 13.04.16 - klo: 14.00 »
Olen askarrellut B4:seen uudet sähköt. Täältä foorumeilta keräillyt kamppeet ovat nyt löytäneet oikeat paikkansa.

Samalla tuli laitettua ESC keskelle akun päälle. Meinasi tulla vähän joka suuntaan ahdasta. Saa olla tarkkana sitten kun joskus pitää uutta koppaa hommata, että ei ota rojut kiinni kattoon.

Tuollaisesta jostain random muoviläpyskästä tein tuon ESC hyllyn. Juuri ja juuri mahtuu vielä LiPon tunkemaan paikalleen. Ja sensorijohtokin on melko pinkeä, mutta tähän hätään ei löytynyt varastoista pidempää, joten tällä mennään.


16
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 12.04.16 - klo: 11.32 »
Eli asson osanumero 7927 on se tappisarja, jota itse käytin. Vanhan GT2 auton osia.

Nythän on niin, että tuota voi olla melko vaikea saada. Joutuu melkein tilaamaan jenkkilästä tai odottamaan. Kyseinen ulompi tappi on 3mm x 23mm ja esim TC5 saranatapit (osanumero 31222, esim rcm:ltä) ovat tietääksenikseni 3x22 ja 3x25 (ulompi/sisempi). Itse lähtisin nyt kokeilemaan tuolla. (Tätä en siis ole itse testannut ja jos internet ei pidä paikkaansa dimensioiden suhteen niin homma ei tietenkään toimi... Muuten en näe mitään syytä miksi ei voisi käyttää tuota helpommin saatavaa settiä).

17
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 07.04.16 - klo: 23.25 »
Juu, kuten varmana jo olet selvittänytkin, niin ei tule mitään enää puskurista runkoon. Sen takia se niin hyvä onkin, kun on vain semmoinen pitkä joustava levy, joka syö kaiken törmäysenergian. Originaalissa se pohjalevyn kärki menee varmasti heti ekasta kunnon töötistä poikki, koska puskuri välittää koko iskun suoraan siihen etupään rakenteeseen (iskaritorni, "front bulk" jne.)

Toinen etupään kestävyyttä parantava juttu, mikä melkein kannattaa hommata on nämä RPM:n tukivarret.
http://fi.eurorc.com/product/3853/rpm-associated-gt2-t4--sc10-front-a-arms---blue

SC10 tapauksessa pitää sitten vielä muistaakseni koittaa jostain etsiä GT2:n saranatapit, koska SC:n omat ovat liian lyhyet näihin.

Vaiva kannattaa nähdä, koska nuo asson omat menevät jossain vaiheessa rikki. Hommaa ainakin osat valmiiksi, että sitten kun korjausta tarvitaan, niin on romppeet valmiina. Ensimmäisen kymmenen akun aikana (9v poika tosin oli kuskina, joten hieman niittejä saattoi tulla enemmän kuin aikuisella kuskilla) oli meidän autosta mennyt sekä pohja, että tukivarsi. Nyt noiden RPM:n settien asentamisen jälkeen ei ole ollut oikein mitään ongelmia kestävyyden kanssa. Eikä kolarit ole ainakaan LiPojen ja harjattoman moottorin myötä yhtään lempeämmiksi muuttuneet.

18
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 06.04.16 - klo: 19.56 »
Joo, näinhän se on, varaosiksi menee. Ja jos tarkoitus olisi säästää, niin rc-autot eivät ole se aivan paras harrastus.

19
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 06.04.16 - klo: 09.24 »
Eipä tähän mitään korjaavaa toimenpidettä sitten keksitty. Jäljelle jäi vain uuden servon hankkiminen.

Tässä hieman jäi korpeamaan se, ettei paketissa mainostettu 24kk takuu ollut minkään arvoinen (jossei arvoksi lasketa 50% alennusta toisesta samanlaisesta servosta.) Luulisi, että alle 3kk ja n. 10 akullista ajetun metallirattaisen servon ei pitäisi tuolla tavalla hajota. Ja kun oma tunne on se, että osa ei ole mekaanisesti rikki.

Etenkin kun autossa on toimiva servo saver ja rimpula muovinen rtr-servo on vielä paljon pidemmän ja railakkaamman ajelun jälkeen "käyttökelpoinen". Enpä tiedä... Ei mun talous nyt tähän kaatunut, mutta vähän jäi hapan maku.

20
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 04.04.16 - klo: 23.57 »
Joo, no alkuperäinen tunne, oli että tämä sama servo toimi toisessa autossa (eri esc, eri radiot), niin en sitten lähtenyt heti julistamaan servoa rikkinäiseksi. Tässä olen kuitenkin tullut illan aikana vähän toisiin aatoksiin.

Servoa on nyt kepitetty vähän lisää ja havaittu seuraavaa:

Servo lakkaa liikkumasta lähes 100% varmasti hitaassa liikkeessä. Eli jos veivaa voimallisesti edestakaisin rattia servo heiluu nätisti mukana. Sitten kun tekee hiiiiitaaaaiiiiitaaaa liikkeitä (pieni liike - pysäytys - pieni liike - pysäytys) servo stoppaa lähes varmasti, eikä suostu tekemään mitään ennen kun sitä hieman tökkää, minkä jälkeen servo hakee oikean asennon.

Eli jos kääntää täysin toiseen laitaan ja lähtee sieltä palauttamaan keskellepäin hitaasti, pysähtyy servo semmoiseen asentoon että renkaat sojottavat sivulle. Jos tässä nyt irrottaa ratista ja hieman heilauttaa käsin renkaita (sen verran, että tuntee servon panevan hanttiin) palaavat ne keskelle tai muuhun ratin osoittamaan asentoon ja ohjaus taas toimii hetken kunnes tekee vastaavan hitaan liikkeen ja taas tökkää.

Sen verran olen tullut testien myötä viisaammaksi, että onnistuin tuolla hidastetulla liikuttamisella jumittamaan servon myös toisella autollani (eri esc, eri radiot), joten kai tämän ongelman nyt voi laittaa viallisen servon piikkiin.

21
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 04.04.16 - klo: 22.40 »
Eli ilmeisesti ongelma ei ole virran saannissa. Täytyy tutkia vähän lisää...

22
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 04.04.16 - klo: 22.39 »
Ei ollut apua kondensaattoreista. Tein paketin jossa on 16V 5400uF ja inan servoa saa heiluteltua virtojen katkaisun jälkeenkin ,että kyllä siellä sähköä on. Mutta tuohon pätkimiseen ei tuonut apua.

23
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 03.04.16 - klo: 22.44 »
Ulkoinen BEC kyllä kuulostaa 1/10 takatuuppi corrissa vähän siltä, että kaikki ei ole ihan kunnossa... Mutta niin ei kyllä taida ollakaan, että sinänsä.

Mites tuollainen lisäkondensaattori, tökätäänkö se vastarin power-tökkeliin ja toimii suoraan siitä? Olisi vähän helpompi testata ensin tätä vaihtoehtoa. Tuommoisen pystyy minunkin taidoillani ghettokolvaamaan kasaan vanhoista elektroniikkaromuista.

24
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 03.04.16 - klo: 21.14 »
Yksinpuheluksi menee, mutta katselin joidenkin ominaisuuksiltaan vastaavien Sävoxin servojen datalehtisiä ja niiden running currentit oli 120mA luokkaa. Eli jos kiinan ihme naukkaa 6 kertaa enemmän virtaskaa, niin kai siitäkin jotain ikävää voi seurata... En sitten tiedä, pitää ehkä mennä juttelemaan kauppaan, että mitä ovat itse asiasta mieltä.

25
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 03.04.16 - klo: 20.59 »
Löysin tiedon, että kyseisen servon vetämä virta olisi 700mA. Onko tuo paljon vai vähän?

26
Radiolaitteet / Vs: Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 03.04.16 - klo: 19.25 »
Ja sen verran mittailin kondensaattoripakettia, että jos laittaa akun hetkeksi kiinni, ja ottaa irti ja mittaa jännitteen napojen yli niin 7,2V näyttää mittari. Että ei nekään ihan kuolleet ole.

27
Radiolaitteet / Servo pätkii, BEC hyytyy?
« : 03.04.16 - klo: 19.15 »
Minulla on autossa Speed Passionin Reventon Pro 1.1 ESC, lippulappusten mukaan siinä on 6V / 3A BEC. Ohjauksen servona Power HD 8312 TG. Akkuna 2s lipo...

Nythän sitten käy välillä niin, että servo lakkaa toimimasta. Hetken toimii ihan hyvin, joskus jopa koko akullisen saa ajettua ilman häiriöitä, mutta toisinaan ei ajamisesta tule mitään kun ei renkaat käänny. Ymmärtääkseni näin voi käydä, jos digiservolta loppuu virta? Mutta ihmetyttää vain kovasti, että a) tuommoisen escin oma bec ei riittäisi tämmöisen perusservon komentamiseen ja b) miksi toisinaan häiriöt ovat vähäisempiä.

Servon sinänsä pitäisi olla ehjä, tämän testasin laittamalla sen kiinni toiseen, vanhempaan autoon, jossa on joku lrp:n rtr esc. Siinä servo toimi koko ajan hyvin, mutta harjallinen moottori pätki...

Vai voiko tuo servo olla menossa rikki, lisääntyykö virrankulutus jos on loppu lähellä?

Onko mitään ideoita mistä voisi olla kyse, ja mikä olisi paras korjaava ratkaisu?

28
Kyosho / Vs: Ultima RB6
« : 28.03.15 - klo: 12.33 »
Juniori on alkanut innostua rc-autoilusta ja tässä on kalustoa arvottu kesäksi. Kaikkea on katsottu akselilta HiMoto/LRP - Kyosho. Omat fiilikset on vähän sen suuntaiset, että pitäähän sitä pojalle saada kunnon vermeet. Että ei nyt mitään ylemmän leluluokan autoja (vaikka 150€ rtr pakettina tavallaan ihan kiinnostavia ovatkin), vaan saman tien sitten sellainen että jos innostus säilyy, niin ei tarvitse olla heti vaihtamassa. Eikä toisaalta ole sitten vehkeistä kiinni jos ei homma maistu. (Ja jos ei poika jaksa harrastaa, niin ehkä isi sitten itse...  :azn: ) Tällä hetkellä kiikarissa on RB6 RTR.

Oma kosketukseni rc-harrastukseen tuli vajaa parikymmentä vuotta sitten juuri Kyoshon kuvaston kautta. Semmonen kunnon paksu reilu satasivuinen kirja, ei mikään lärpäke. Päädyin lopulta lentskaripuolelle, mutta Kyosho on jäänyt kultaisena muistona mieleen ja symppaan sitä merkkinä ihan hirveästi, vaikkei minkään valtakunnan kokemusta ole itse tuotteista. Ilmeisesti kuitenkin ovat ihan laatupelejä?

Tuntuu kyllä valitettavasti vain olevan vaikea ostaa Suomesta mitään...  :undecided: Kumma kun jos tarjousta pyytää liikkeestä, niin mitään vastata. Ja suorat verkkokauppaovh-hinnat tuntuu jotenkin niin suolasilta että huh huh. Kun mielelläni laittaisin vaikka vähän ekstraa suomalaiselle kivijalkakaupalle, mutta jos ei edes olla valmiita keskustelemaan kaupasta, niin vaikea sitä on pitää rahoja valtion rajojen sisällä. Mutta mitenkäs tuo varaosapuoli? Saako Suomesta kaikkea ja voisin kuvitella että myös hintaerot eivät ole niin huikeita?

Sivuja: [1]