Joo se ei ehkä sinulle (Vesa) ole ongelma kiertää kisoissa ja maksella maksuja, mutta kun tätä lajia ajavat muutkin. Iso osa näistä tulokkaista jotka pitäisi saada kisoihin saavat kaiken rahoituksen faijan lompakosta ja kaikki ostokset myös pitää sinne perustella. Tämä "ehkä me tässä treenaillaan ja haetaan kokemuksia ennenkuin kehdataan tulla kokeilemaan..." tulee kuitenkin esiin USEIN, ainakin täällä, ei ehkä Oulussa. Höpisit tonnin vehkeistä, RTR-paketti ja hilppeitä on alle 600e, tähän kun ynnäät n. 100e virastomaksuja, eli kisaamista kokeilevalle pakollisia, niin se on aika iso osuus kokonaispotista. Mitenkäs se .21 kone sen RTR .28-koneen tilalle 200-250e ja siihen laillinen pilli vielä sen 50-100e? Ihan oikeastiko tässä ei ole mitään ongelmaa, helppo ja aloittelijaystävällinen luokka?
Vaikka se kynnys ei tosiaan kokeneemmille ole ongelma, niin se on ongelma ensikertalaisille, jotka juurikin pitäisi 'saada koukkuun' ja sitten hankkimaan ne lisenssit. Kuinka moni aloittaa kartingin harrastamisen ostamalla auton, lisenssit, muulin, varikkoteltan yms rojut ja kuinka moni heittää kympin tiskiin hallilla ja käy pörräämässä 10min? Kuinka moni käy ensin rangella tai golfkoulussa ja sitten vasta hankkii bagin ja golfauton? Aloituskynnys on 1:1 aloitussumman kanssa. Eli vaikka yksi Oululainen nyt käykin ulkomaita myöten kisaamassa, ei voi tarkoittaa sitä että jokin luokka on helposti lähestyttävä, tai sen asioista keskusteleminen olisi jotenkin turhaa tai vähäpätöistä, koska sinä olet voittanut isompiakin ongelmia asuinpaikastasi johtuen. Missä ne Oululaiset on M8 kisoista, kun siellä on niin sisukas asenne ja paljon rahaa?
Mitä tulee sitten M8 luokan kehitykseen ja näihin FO-spekulaatioihin, niin yksi taitekohta lajin kasvussa oli tämä kauppiaiden jatkuva kädenvääntö ja leirijako, joka vei fiilikset monilta. Olen spekuloinut, että eräs kovasti hypetetty automerkki voi kääntää tilanteen taas toiseen suuntaan. Jos esimerkiksi UAU:n suunnalta nämä "fiilikset menee" vielä muutamalta tärkeältä ihmiseltä, niin ollaan todella kusessa (erityisesti Lavangon rataprojektin kanssa). Kisajärkkäreiden niskaan on myös kipattu ihan sankokaupalla, joten en ihmettele laantunutta intoa siltäkään osin. Järjestyspuolen aktiivisuus näkyy kuitenkin suoraan uusien tulokkaiden määrässä. Foorumilla luokan autoja käsittelevät triidit ovat lähestulkoon kuolleet, kokeneet eivät enää jaksa täällä neuvoa, opastaa (ja mainostaa) samaan tapaan kuin vielä muutama vuosi takaperin.
racersrcshop: Junnupodiumihan tapasi pari vuotta sitten koostua parrakkaista, tai parrankasvussa hyvässä vaiheessa olevista junnuista.