Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tvih

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9
31
Harrastaminen on myös monin verroin halvempaa jos hajoaa se kohtuuhintainen vehje eikä se kallis... kokemusta on, mullakin hajonnut toistaiseksi enemmän niitä kalliimpia, kolminumeroisia summia maksaneita nopareita :wink: Eikä nuo QuicRunit muutenkaan mitään susia ole, hyviä valintoja hintatietoiselle jos ei ole pakottavaa tarvetta laajemmille ohjelmointimahdollisuuksille. Mulla on tuuppicorrissa juuri tuo Quicrun 120A, ja ainoa ongelma on ollut vähän outo low voltage cutoff - jos sen säätää 3.4 volttiin niin auto alkaa pätkimään kun akkua on vielä puolet jäljellä, mutta kun antaa olla 3.0 voltissa niin no problems, jättää akun silloin tuonne n. 3.4-3.5 volttiin.

En siis tietenkään sano että olis jotenkin väärin ostaa joku hintavampi malli, kunhan itse tietää ettei suotta maksa "turhasta", tai ei haittaa vaikka maksaisikin. Minä tuon usein keskusteluissa esiin näitä kohtuuhintaisia ratkaisuja (varsinkin kun nytkin alkuun muotoiltiin tarve "perussetiksi"), koska maailmallakin paljon nähnyt kun aloittelijat harmittelee harrastuksen korkeaa hintaa - no kyllä kai, kun joku on usuttanut ostamaan sen 300 maksavan ESC-moottori-kombon ja satasen servon heti ekaan autoon, toki M12-ratilla ja satkun/kappale akuilla höystettynä... :wink: Muakin korpeaa välillä vielä melkein neljä vuotta myöhemmin kun ekaan autoon meni ihan hemmetisti enemmän rahaa (lue: sähköjen, radion ja akun puolesta yli tuplasti) kuin olisi ollut tarpeen, jos olisin tiennyt paremmin mitä olin ostamassa enkä olisi mennyt "myyntipuheiden" mukaan. Joo, olen pitkä"vihainen"... :laugh:

32
En pelkää hintaa vaan enemmäkin sitä että tilaan/rakennan jotain joka ei olekaan sääntöjen mukaista... Kun pikaisesti katselin sääntöjä siellä näytti olevan jopa määräyksiä johdotukseen/liittimiin?!

Aika monimutkaiseksi homma mennyt kun nopeudensäätimessäkin pitää pyöriä softaa. Tuossa näytti olevan jarru/pakki säädöt olevan ohjelmoitavissa; kuinka kauan nuo ohjelmoinnit säilyvät muistissa? Ja mitään päivitysmahdollisuuksia ei näemmä ole, joten laitetta ei voi edes mitenkään korjata jos siellä joku bugi on.
Noi krossisäännöt on loppujen lopuksi aika löyhät - siis sikäli, että sensorillisissakin melkein mitä Suomestakin kaupasta saa niin kyllä luvallista on sääntöjen puitteissa kunhan pysyy oikeassa kokoluokassa. Johdotussäännöt muistaisin lähinnä vaikuttavan sensorillisissa että on ne tietyllä tavalla, mutta ei niitä millään muulla tavalla edes voi laittaa. No, joka tapauksessa, ehdottamani setti on ihan asiallinen vaikkei hintaa pelkäisikään. En nyt ole varma saako Quicruneissa softaa päivitettyä, mutta monissa muissa nopareissa ainakin. Mutta harvoinpa noissa oikeasti niin pahoja bugeja on muutenkaan. Ohjelmoinnit säilyy kyllä "ikuisesti" jos ei jotain vikaa ole.

33
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 06.06.18 - klo: 01.01 »
Tai mainittakoon vielä että olettaisin tuon noin kalibroinnin toimivan, mutta ainoa missä olen sitä itse käyttänyt on ollut Quicrun 120A. 4WD-corrissa on XR8-SCT muttei ole siinä ollut tarvetta testata.

Sainpa myös viimein diffihuollot tehtyä, saa nähdä pysyykö ne öljyt sitten sisällä vai ei. Jos ei niin pitää varmaan siirtyä vaan rasvadiffeihin sitten. Tosin ihmettelin jo kun takadiffi ei meinaa välillä pyöriä boksissaan smoothisti vaikka en keksi mihin tai miten se kanittaisikaan.

34
1/10-koossa sensori on yleensä hyvä olla, ei tule nykimistä hitaammilla vauhdeilla. Se on siis käytännössä vaan yksi piuha lisää moottorin ja nopeudensäätimen välille. Mutta itse voisin suositella kohtuuhintaiseksi sähkösetiksi esim. seuraavaa:
Nopeudensäädin: http://fi.eurorc.com/product/14385/hobbywing-quicrun-120a-nopeudensaadin---sensorillinen
Moottori: http://fi.eurorc.com/product/14259/hobbywing-quicrun-harjaton-moottori-3650-sd-g2---85t

Nopeudensäätimessä ei tosin ole vaihdettavaa moottorin pyörimissuuntaa, riippuu autosta tarvitseeko sitä. Käänteiskalibroinnilla ongelman voi osittain ohittaa, mutta eihän se kovin eleganttia ole.

Akut tuppaan tilaamaan Hobbykingiltä kun tulee edulliseksi ja toimivat hyvin. Toki sieltä noita sähköjäkin saa. Mutta tarkka akkumalli sitten riippuu autosta, käyttääkö shortya vai mitä.

35
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 06.06.18 - klo: 00.39 »
Xeruneissa ei onnistu ohjelmointi ilman korttia tai wifi-moduulia, ovat siitä ikäviä. Ja kortit tietysti on aina hinnoissaan... :undecided: Mutta eiköhän sieltä radalta löydy joku jolta lainata että saa asetuksen tehtyä. Ja jos ei heti löydy niin väliaikaisena purkkapatenttina voi kalibroida kaasun ja jarrun päin vastoin. Eli kun normaalisti kalibraatio on neutraali-kaasu-jarru, niin kalibroit neutraali-jarru-kaasu.

36
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 05.06.18 - klo: 20.34 »
Huomaat ihan varmasti  :smiley:
Kaikki 1/10-vehkeethän mulla on sensorillisia, ei tän 1/8 sähköt tee mitään negatiivista verrattuna esmes 4WD-corrin sensorillisiin. Kaasu ei nyi rata-ajonopeuksilla yhtään, vaan on pehmeän lineaarinen. Toki kunnon pro-kuski huomaa jos vaikka on yks hiekanjyvä liikaa auton kyytiin tarttunut, mutta minä en ole se pro-kuski :afro:

37
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 05.06.18 - klo: 17.00 »
Minähän se olin joka sanoi ettei sensoria ikävä tule. Ja ei tulekaan, kuten sanoin, jos ei crawleria yritä leikkiä niin aivan tarpeeksi tasaista menoa, en todennäköisesti sensorillisesta vauhtiajossa itse erottaisi.

38
Eipä kai se mahdotonta ole että 5A ylittyy, isoin piikki tulee yleensä juurikin "liikkeelle lähtiessä", vaikka sitten olisikin ilmassa ja kaasun määrä vähäinen. Eli kannattaa vaan jostain yrittää saada vaikka lainaan akku kunnon testiä varten. Toki yksi vaihtoehto virtakulutuksen vähentämiseen olisi irrottaa moottorista pinioni (tai muuten moottori irti autosta), jolloin moottori pyörisi ilman vastusta. Mutta tällöin pitää olla todella varovainen varsinkin jos on sensorittomat sähköt, liikaa kaasua ilman vastusta niin kärähtää.

39
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 04.06.18 - klo: 19.50 »
Väittäisin että kone viilenee kun laitat pienempää mutta sehän sit näkee
Voipi olla että ilmaisin epäselvästi, mutta siis nimenomaan isompaa olisin laittamassa. Mutta ehkä sitä toisaalta joutaa tuon 12t kuluttaa ensin loppuun joka tapauksessa.

Nuo diffien outdrivet nyt heiluu miten sattuu, mutta ei se ole mikään ongelma. Ainakaan meillä ei ole öljyt tulleet ulos vaikka ulostulot ovat olleet tosi kuluneet. Jo uudessakin diffissä ja ulostulossa on jonkin verran välystä.
Juu, no "uusi" tuo periaatteessa onkin vielä tässä vaiheessa. Mutta noh, katsotaan saanko ne öljyt siellä pysymään, selvästi alkuperäiset ei ainakaan pysyneet - mutta toisaalta eipä noissa etu- ja takadiffissäkään. Toisaalta olihan tuo todistettavasti kaltaiselleni rähmäkäpälälle ihan ajettava ilman öljyjäkin.

40
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 04.06.18 - klo: 15.12 »
Ei tuu itellä kyllä omilla sähköillä yhtään sensoria ikävä, niin tasaista menoa :) Saattais kyllä vaihtaa tuon 14t pinionin 12t tilalle testiksi niiden parin kohdan nopeuttamiseksi missä voi täysillä mennä. Tosin kun ajelen aina akun kerralla tyhjäksi niin voipi olla että aiheuttais turhan paljon lämpöä, kun vielä ikävästi ostamani moottorisiili+tuuletin osoittautui turhan isoksi mahtuakseen kunnolla kopan alle.

41
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 03.06.18 - klo: 12.01 »
Ei se laakeri tuohon heilumiseen vaikuta, koska eihän ne ei edes kosketa noita heiluvia outdrivejä. Mutta samanlaiset diffit tässä kuin kittiversioissakin niin kai se on suunniteltu noin, ei vaan kyllä helpota sitä öljyjen sisällä pitämistä.

42
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 02.06.18 - klo: 22.08 »
Ainakin noita vakioshimmejä menee helposti kaksi samalle puolelle keskidiffiä, kun niitä on vakiona vain yksi. Mutta eipä mulla oo noin isoja ylimääräisiä, meneepä nekin sitten tilauslistalle. Lienee turha edes kasata tuota ennen kuin saa niitä, veikkaan ettei liika välys ole hyväksi osien pitkäikäisyydellekään. Jonkin verran löysäksi se kyllä jää vielä kahdellakin koska tuo itse "spurrin" reiässä näyttää olevan aika paljon välystä.

No, onneksi ei ole mitään hirveätä kiirettä saada tätä "valmiiksi" kun ei ole kisoja vielä tarkoitus, mutta ei oo säätäminen ja huoltaminen mun lemppariosuuksia tästä harrastuksesta :tongue:

EDIT: Niin, eipä tuo lisäshimmi kyllä toisaalta edes vähennä heilumista muuten kuin lukituspinnin pituussuunnassa, joten sikäli ei ehkä kuitenkaan niin hyödyllinen :undecided: Kai se sitten on vaan tarkoitus heilua ja huojua.

43
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 02.06.18 - klo: 21.10 »
Nitro ei kyllä oikein naposta. Hemmetin kallista (moottorit ja itse menovesi), moottorin säätäminen, uuden moottorin sisäänajot jotka about yhtä hauskaa kuin maalin kuivumisen katselu, äänekästä (riippuu paikasta missä määrin haittaa, mutta onhan se toisaalta kiva jos omat ajatuksensa edes kuulis vaikka toki pärinässä myös oma viehätyksensä on). Ja kisaamisen kannalta se mekkaustouhu justiinsa, tyssäis mulla joka tapauksessa siihen. Omat hasardinsa siinä nitron käsittelyssäkin, mutta toisaalta se yksittäinen etu että ei tartte ootella akkujen lataantumista ennen ajamaan pääsemistä.

Mutta nyt ois sitte vielä iltapuhteena tän värkin huoltoa, pitää tutkia keskidiffi jonka outdrivet heiluu ihan hemmetisti, ja sekä siitä että takadiffistä öljyt täytettävä (keskidiffinkin jo totesin vähemmän yllättäen tyhjäksi, ja takaboksin kohdalle jäi kostea läntti joten eipä sielläkään mitään ole). Joskin jos noi keskidiffin outdrivet jatkossakin heiluu noin paljon, niin tiedä sitten miten se voiskaan olla tarpeeks tiivis pitämään öljyjä sisällään. Toivottavasti saisin shimmattua ne vähän jämptimmiks, jos mulla edes on sopivia shimmejä. Niin, ja se noparin tuuletikin kolvattava. Tosin enpä tiedä uskaltaako tällä joka tapauksessa uudestaan radalle ennen kuin on tuo ruuvi korvattu. Päristeleepähän correilla taas sen aikaa.

44
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 02.06.18 - klo: 17.14 »
Servosaverin vaikutustakin pohdin, mutta sitä on vaikea tarkkaan arvioida ellei just ruuvaile tosi kireälle, mutta eipä viiti servoja enempää hajottaa. Eipä se toisaalta nelkkucorrissakaan ole menoa estänyt ja kokometallinen puolestaan on vähän suolainen 26€ hinnallaan.

Mutta, tuo rengassäätö toi osaltaan lopulta tulosta, perää sai ProCircuitien ollessa takana heitettyä hyvin - on kyllä melkoinen ero pidossa GRP:hen nähden. Toisaalta ehkä jopa vähän liikaa luistoa välillä, mutkissa hyvä mutta välillä lähti pompuissa hieman herkästi heittämään.  Tästä huolimatta best lap parani kuin paranikin 0,8 sekuntia. Tulee mieleen että oiskohan esim. Atomicin Medium-versio hyvä valimalli.

Toisaalta myös nopeamman servon vaihto kieltämättä hieman auttoi, onhan se helpompi heittää auto sivuluisuun kun renkaat kääntyy nopeammin.

Vähän silti pikkuongelmat taas haittasi ratamenoa, noparin tuuletin taas epäkunnossa (kerran sen jo kolvasin uusiksi mutta taas näköjään piuha sisältä irti) ja yksi moottorimountin ruuvi oli pakittanut ulos ja sitten otti hypyn jälkeen maahan kiinni -> vääntyi, ym, pientä. Ei oikein ole noita M4-varaosaruuveja tullut vielä kerättyä, EuroRC:ssäkin tuostakin olis vain 2mm pidempää tai lyhyempää varastossa. No, kaipa siitä aina viilattua saa kärjestä jos ei muuten uppoa pohjaan asti. Tahtoo paikallisesti mennä nuo sopivien kuusiokoloruuvien saatavuus siihen että jostain Ahlsellistä pitäs hakea, jotenkin vähän nolo paikka mennä parin (tai edes parinkymmenen) ruuvin ostoon.

45
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 01.06.18 - klo: 23.21 »
Oliskohan tuhoontuomittu idea ottaa edestä sway bar pois. No, kokeilemalla varmaan selviää. Sen pitäs periaatteessa ohjautuvuutta parantaa. Ehkä pikkuisen vois nostaa perän korkeutta. Ja vois kyllä tietysti renkaista sen kokeilla että tuon treenisetin vaihtas alle (pitäis muutenki) missä on toinen pari softia ja toinen supersoftia, ja supersoft tulis eteen. Eli ei oo huonontaa mutta teoriassa ehkä toista paria parantaa hitusen (vaikee sanoa varmaks ku supersoftit on kuluneemmat ja eri merkkiset) :tongue: Jos ei jollain tai viimeistään kaikilla noista parane ni sit en tiiä mitä keksii. Oon aika tunari tässä autojen säätämisessä, ei oo niin tuntumaa niihin säätöjen vaikutuksiin.

EDIT: Ainakin kädellä kokeillen ja kämpän lattiaan testattuna GRP:n softit tuntus melko reippaasti grippaavammalta kuin nuo ProCircuitin supersoftit, joten meneekin GRP:t eteen. Mutta jos tää osoittautuu hyväks tavaks ajaa niin sit pitäs ostaa lisää takarenkaita, koska on vaan yks pari näitä ja kolme paria GRP:tä.

46
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 01.06.18 - klo: 22.07 »
Renkaat on hyvät, ei oikein ole mitään huonompiakaan laittaa taakse perän heittämisen mahdollistamiseksi. Ohjausservo menee vaihtoon kun itse asiassa hajos tänään (piti muutenkin olla vaihtamassa mutta en ennen radalle lähtöä saanut aikaiseksi). Kyllä se silti jostain muusta osasta setuppia pitäs muutos kaivella.

47
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 01.06.18 - klo: 21.47 »
Mun pitäs keksiä miten saisin tän kääntymään paremmin. Huomas taas heti että kääntyminen on isoin kompastuskivi, tiukat mutkat paljon vaikeampia tällä kuin esim. correilla (sekä 2WD että 4WD). Pitoa tuntuu perässä varsinkin olevan niin paljon että puskee, jos yrittäs esim. kaasulla heittää perää niin eikä mitä, todennäköisesti auto singahtaa eteenpäin eikä "ympäri". Jarruttaessakin pito on kyllä suorastaan ihmeellisen kova huomioiden paikallisradan liukkauden. Toisin sanoen pitoa on kaikkeen paitsi kääntymiseen :shocked: Ajoin kyllä jo nopeampaa kierrosta nyt tällä kuin 4WD corrilla, mutta lähtis luultavasti heti pari sekuntia lisää pois ihan sillä jos kääntyis yhtä hyvin kuin corri.

48
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 01.06.18 - klo: 12.27 »
"RTR = Ready To Rebuild"-efektiä havaittavissa kun rupesin uutta outdriveä asentamaan, etudiffissä ei ollut öljyä (toisaalta niinhän nuo aina vuotaa itsekin kasaamani). Varmaan sitten sama tilanne muissakin diffeissä, ei vaan jaksais millään purkaa mutta kaipa se ennemmin tai myöhemmin täytyy. Yhden gearboxin ruuvin mukana tuli muovikierteet ulos, mahtaa hienosti kiristyä takaisin :afro:

Edelleen kyllä vähän ihmettelen tuota outdriven halkeamista alkujaankin, ohessapa vielä kuva.

49
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 31.05.18 - klo: 21.53 »
Sain minäkin sen varaosan tilattua. Niin ja yksi mikä tuli ohjeista mieleen, tää RTR:hän on siitä hauska vekotin että tälle ei oo omaa manuaalia, tässä tulee "tavallisen" THE E Car:in manuaali jossa taas on osa osista eri.

50
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 29.05.18 - klo: 13.05 »
Sekunti ei paljon tässä katastrofissa auta :wink: 100v pohjalevy oli kyllä ihan nätti, mutta kattelin oman auton pohjaa jo ekan ajopäivän jälkeen ja tuumin että ei se kuva siinä kauaa näkyis :grin:

Tekis mieli tälläkin taas välillä ajaa kyllä, mutta vasta ylihuomenna saa varaosan tilaukseen. Noinkohan vielä viikonlopuksikaan ehtii. Toinen ongelma akut, yhdellä akulla ei pitkään ajele kun ei edes ole sähköjä lataamiseen radalla, ja nuo muut on ruvennut lämmöstä turpoamaan jo nelkkucorrissakin niin ei uskalla enää siihen saati tähän laittaa.

51
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 29.05.18 - klo: 11.29 »
Grey Edition olis näpsäkkä kyllä. Ei kehdannut vaan tähän luokkaan niin paljoa sijoittaa, kun ei tiedä tuleeko sitä miten ajettua lopulta (toisaalta sijoitin niin paljon kahteen eri crawleriin joita varmaan tulee ajettua vielä vähemmän, ota tästä logiikasta sitten tolkkua). Ja sekin että en ajais Greyllä sen nopeammin kuin tällä "RTR":lläkään, puukäsi mikä puukäsi.

52
Mulla tökkäs lähtö lisenssi- ja kisamaksuun tällä kertaa, mutta ehkä ensi vuonna paremmalla onnella (ja jos tuuri käy niin terveydelläkin, ettei tarttis nostovuoroja skipata) :tongue:

53
Sähköautot / Vs: JQ Racing The E Car
« : 25.05.18 - klo: 11.13 »
Kun kerran itsekin mielipiteitä kyisin ja tämähän tuli sitten lopulta hommattua tämä "RTR" lopputalvesta rullaavana (joten orkkissähköistä en osaa sanoa, ja renkaat ei ollut alkuperäiset) niin lienee vain reilua kertoao ma mielipide. Sähköiksi laitoin sitten erikseen hankitut "budjettisähköt", HW Quicrun 150A ja TrackStar 2100kv-moottori. Sensorillinen moottori mutta sensoriton nopari - onneksi ei haittaa, toimii kyllä loistavasti ilman mitään coggingia ja vääntöä on kuin keskikokoisessa kylässä. Halpisservokin nyt ollut, toiminut muuten hyvin mutta pikkuisen ehkä hidas kääntönopeus joten varmaankin vaihdan toisen jahka jaksan. Renkaina GRP Atomic Softia ja ProCircuit Hot Dicesia.

Autosta itsestään ei ainakaan vielä pahempaa sanottavaa. Aluiskarit (toisin kuin esim. 8ight RTR:ssä ymmärtääkseni, joka on kalliimpi) ja aluiskaritornit. Jämäkältä vaikuttava laitos. Sisempien hinge pinnien kiinnitys e-klipeillä vähän närästää, mutta ehkä ne siinä pysyy paikallaan, toivotaan ainakin.

En ole ainakaan vielä auton setuppia muuttanut mitä nyt ajokorkeuden säätänyt, eli pakettisetuppi muuten. Ajotuntumaltaan oli verrattavissa tuohon TLR SCTE 3.0-corriini, molemmilla tulee varsin samanlaisia kierrosaikoja. Luonnollisesti tämä hyppää paremmin, ei ole isoa koria hidastamassa, tarvitsee vähemmän kiinnitysmatkaa lisäväännön ansiosta ja enemmän hallittavuutta ilmassa. Toisaalta jos laskeutuu nokka liian alhaalla niin helposti savimöykyt radasta lentää, kun ei ole varsinaista etupuskuria. Joskus sitten katollaan sen takia, mutta omaa tunarointiahan se lähinnä. Ehkä isoin muutos mitä pitäisi jotain kautta lähteä hakemaan on että kääntyvyyttä haluaisi mielellään vähän parantaa.

Yhdeksän akullista kaikkiaan tuossa pari viikkoa sitten ajelin, ainoat rikkoutumiset on toinen patterikiinniketarranauha ja toinen etudiffin outdrive. En oikein tiedä mitä siinä tapahtui, mutta toinen puoli napsahti poikki hypystä alas tullessa. Nyt sitten onkin ollut tämän takia ajamatta sen jälkeen, liian peeaa tilaamaan varaosan ennen kuun vaihdetta :roll: Outdrivet kyllä näyttääkin kuluvan aika äkkiä, tuon ajomäärän jälkeen kaikissa niissä on kulumaa. Mutta lienee näitä 1/8 & 4S:n vakiojuttuja. Yksi harmillinen juttu on että myös käyttämäni pinion on kulunut varsin paljon. Tuo metallispurri kun on niin kapea niin kuluttaa sitten pinioniakin nopeasti pienen kontaktipinta-alan takia. Mutta taaskin, aika lailla kapoisia ne näyttää olevan muissakin autoissa. Kai se on vaan heti totuttava faktaan että 4S-laitteet kuluu nopeammin. Verrokkina tuossa SCTE:ssänihän ei ole 3660-koon moottorista huolimatta outdriveissä tai pinionissa mainitsemisen arvoisia kulumisjälkiä arviolta 70-80 akullisen jälkeen.

Uskaltaisin tätä joka tapauksessa aika lailla ilman varauksia suositella uutena ostettavaa 1/8 budjettiratkaisua etsiville. Luulen että nuo alkuperäiset sähkötkin toimisivat alkuun aika hyvin nekin, ja alusta nyt ainakin on asiallinen. En sitten tiedä onko kisoissa saatavissa niitä varaosia tähän RTR-malliin miten, varsinaiset JQ-kuskit kun pistelee Blackilla ja Greyllä menemään. Toki osa osista näyttää olevan niiden välillä samoja, esimerkkinä nuo outdrivet ja ilmeisesti rataslaatikot sisältöineen muutenkin, osa taas ilmeisesti sinänsä sopii autoon kiinni mutta voi sotkea setuppia enemmän tai vähemmän. Olisi sinänsä tehnyt mieli Turkuun lähteä tällä kokeilemaan, mutta jos ei ollut rahaa varaosaan niin saati lisenssi- ja kisamaksuun :wink: Toisaalta olen jo SC-kisoissa tarpeeksi pahasti tien tukkeena, saati M8e-kisoissa. Saa nyt sitten kuitenkin nähdä tuleeko tällä milloin mahdollisesti johonkin kisaan eksyttyä, mutta tuskin mihinkään lisenssikisaan ainakaan tänä kesänä.

54
Team Associated / Vs: Team Associated RC10SC5M
« : 21.05.18 - klo: 18.12 »
Näköjään tuosta omasta diffista oli taas vuotanu suurin osa öljyistä pihalle. Vähän vaikea sen pohjalta sitten tehdä säätöjä, joten tungin sinne vaan rasvaa niin eipähän vuoda. Miettii sitten tarkemmin jos ihan ajokelvottomalta tuntuu. Black greaseahan se SC10RS-manuaali sinne neuvoo ja orkkisrasvoilla ajoinkin tähän kevääseen saakka, mutta nyt laitoin toisenlaista testiin. Jos jaksais ni vois tietysti ottaa B5M:n ratasdiffin ulos ja testata sitäkin tässä, olettaen että siellä on vielä 3k-öljyt tallella.

55
Ai niin, ajajakorokerakennelmasta vielä sen verran että kun siinä periaatteessa on tilaa muutamalle mekkaajallekin  - kuten itse tuli siinä nyt oltua - varsinkin jos on muuten vaan ajelemassa kun ne sähkötkin on siinä, niin sinänsä olis ollut kätevä jos alakerroksenkin lattia olisi ollut yhtenäinen. Nyt jos siinä mekkailee tai vaikka muuta puhailee ja jotain tiputtaa - vaikka sitten avaimet tai puhelimen - niin se on sitten käytännössä pysyvästi hukassa rakennuksen alla, koska ei sinne alle ainakaan aikuinen ryömimäänkään mahdu.

Portaista olen täysin samaa mieltä kuin pintakaasu, loivuus ja helppokulkuisuus iso plussa varsinkin tämmöiselle "vaivaiselle". Yleisön pääsy radalle onneksi estynee siinä vaiheessa kun siitä triplan kohdalta pistetään viimeinen aidan pätkä paikoilleen. Kieltämättä hirvitti välillä katsella kasiautojen ilmalentoja kun siinä sitä porukkaa oli.

56
enkä edes huomannu mitään tappeja putkissa, eihän niitä pitkin ajella kuitenkaan.
No ei kai sitä tarkoituksella, mutta minkäs tekee kun ei osaa eikä opi :shocked: Toisaalta mitäs jos vaikka nostaja kiiressä kompastuu ja saa tapin sisuksiinsa? Auts. No, melkoista jossittelua, mutta mahdollista kuitenkin.

radan kiertosuunta tavanomaisesta poikkeava?
En osaa sanoa onko jompi kumpi kiertosuunta lopulta isossa mittakaavassa yleisempi, vaikka kieltämättä vastapäivään pääsuoraa usein taidetaan vastapäivään mennä mitä vähää itse nyt eri ratoja olen ehtinyt nähdä, mutta toisaalta onko siihen tavanomaisuuteen sitten mitään varsinaista syytä?

Mutta itse asiassa plussana radassa näen sen että sitä voi ajaa kumpaan suuntaan tahansa lähes yhtä hyvin, joskin oikean reunan pikkuhyppy kisasuunnassa ennen mutkaa olisi tavallisuudesta poikkeava juttu toisin päin, muttei mikään este. Toinen pieni ero on vähemmän kiihdytysmatkaa kutospomppuihin. Joka tapauksessa tällä tavoin jos radalla ajaisi jatkuvasti voisi vaihtelun vuoksi ajosuuntaa välillä vaihtaa ilman että tarvitsisi fyysisiä muutoksia tehdä.

57
Kisa meni kyllä oikein mukavasti lopulta. Profiili oli ihan hyvä ja toimiva. Pikkuhypyt välillä aiheutti harmaita hiuksia, mutta sitä varten ne kai oli suunniteltukin :evil: Takasuoran kanssa mulla oli ongelmia pysyä suoralla linjalla, kai ne hyppyrit jotenkin aina johdatti sivuun. No, se oli omaa osaamattomuutta vaan joka tapauksessa. (EDIT: Paitsi että ainakin nelkussa syyksi paljastui lopulta kulunut rengasheksa, hupsista.)

Mutta noin muuten rataan liittyen, no, ainoat negatiiviset mitä tulee mieleen:
- Isoin on ne putkien "tapit"/piikit voi tehdä autoille ikäviä asioita. Olisko vaikka jotain kumiletkua edes jota sais niiden päälle? Tosin kun ne silti töröttää siinä, niin voi tarrata vaikka auton tukivarsi siihen kiinni ja vetäistä sen rikki, näin esimerkkinä. Onneksi ainakin itse vältyin pahemmalta, muutama ikävä raapimisjälki ja yksi pieni korihalkeama niistä.
- Radan "nostoalueiden" irtokivipäällystys omasta mielestä vähän huono. Helpottaa toki radan hahmottamista kun eri pinta kuin itse radalla, mutta kiviä menee radalle ja voi singota ympäriinsä ja ovat kuitenkin sen kokoisia että voi pienempään autoon vaikuttaakin (esim. 1/10 buggyt). Plus jos autosta irtoaa jotain niin kivet tekee osista vaikeita löytää. Itsellä hävisi yks korin kiinnikekorkki (ei onneksi iso menetys), totesin toivottomaksi löytää sieltä.
- Pääsuoran reunan ja ajajakorokkeen väliin olisi voinut jättää vähän enemmän tilaa, esim. 2 metriä. Näkisi koko suoran helposti jos eksyy korokkeen puoleiseen reunaan ilman että tarvitsee kurkkia, mikä taas voi häiritä muiden kuskien näkyvyyttä jos ovat radan sen puolen jommassa kummassa päässä. Mutta tietysti huono lähteä tässä vaiheessa muuttamaan, ja toki todistetusti ajaminen näinkin onnistuu.

Eli ei mitään kovin dramaattista, lähinnä jos niille tapeille jotain saisi tehtyä :police: Pyrin kyllä varmasti jossain vaiheessa kesää käymään paikalla uudestaankin.

Muutamia kuvia laitoin Short Course Finlandin Facebook-ryhmään, niitä on kyllä kaikkiaan iso kasa vaikkeivat niin ihmeellisiä olekaan. Laitan niitä isompana könttänä nettiin jahka saan aikaiseksi.

58
Team Associated / Vs: Team Associated RC10SC5M
« : 20.05.18 - klo: 12.06 »
Jäin itsekin diffikysymyksiä taas miettimään Toivakan jälkeen. Pallodiffi oli hyvä ajaa sen hetken minkä se kesti ennen kuin alkoi kuulostamaan pyykinpesukoneessa olevilta kiviltä - tipahti toisessa harjoituksessa melkein 5s keskikierrosaika ekaan nähden kun se diffi lahosi. Taidan luovuttaa kyllä sen osalta. Ratasdiffistä en nyt sitten ole varma mitä sille tekis. No, mulla tietysti SC10 kyseessä kun SC5M on jätetty sisäsetuppiin, mutta eiköhän noi aika samanlaisella diffisetupilla mene. Mulla oli neljä ratasta ja 5k öljyt, ja kyllä se tuppas juipertamaan turhan herkästi kun yritti kiihdyttää, pääsuorallakin lähti lapasesta useamman kerran. Epäilyttää vaan paksuntaakaan, ettei sitten ihan puskemiseksi menisi liukkailla radoilla.

Tekis kyllä mieli verrokiksi tuota SC5M:ääkin ulkona kokeilla, mutta sitä siivoamisen määrää sitten taas pelkän kertatestin vuoksi... ja jos ei muuten ole tarvetta SC6.1:lle niin kelpais kyllä se helppo diffiin käsiksi pääseminen, sekä SC10:ssä että SC5M:ssä turhan monen ruuvin takana. Ei hirveästi innosta niitä erilaisia öljyjä ym. testailemaan!

59
Ehtiikös tarkempi aikataulu tulla vielä ennen kisapäivää? :police:

60
Sähköautot / Vs: Lipo akun liittimet
« : 05.05.18 - klo: 21.53 »
Eli nuo liittimet ei mahdu noihin (kuvassa akun oikeassa reunassa oleviin) reikiin? Ja tuo latauspiuha on nähdäkseni se akun mukana tullut? Kyllähän sen pitäisi mahtua, ellei jostain ihmeen syystä ole piuhaksi eksynyt 5mm urosliittimellinen version, mutta se vaikuttaa vähintäänkin erittäin epätodennäköiseltä.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9