Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Yippo

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 21
61
Ääni hiilettömille vaikken olekaan ProStockia ajanut ja en ehkä aja, mutta jos ajaisin niin mielellään hiilettömällä koska samalla koneella voisi vetää koko kauden eikä sille tarvitsisi tehdä mitään. Sorvinkin myin pois vuosi sitten ja uuden hankkiminen ei kiinnostaisi. Viime kaudella jo todettiin että hiiletön on suht varma ratkaisu touriingissakin viriluokassa joten miksi ne eivät toimisi varmemmin TSP:ssä kun tehoja on vähemmän.

62
Tulokset / Sähkökrossi EM 2006
« : 17.08.06 - klo: 19.03 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Olis varmaan ihan hieno ajaa vaikka krossi onkin ihan....


Niinhän se on, mutta ota huomioon, että tuossa ajetaan puolet matolla.  :mrgreen:


Sehän tuosta hienoa tekisikin. Mika voi olla aika korkealla tuolla, 4 treenikierroksen 16. nopein... Pidetään peukkuja.

63
Tulokset / Sähkökrossi EM 2006
« : 17.08.06 - klo: 15.23 »
Haastavan oloinen rata varsinkin kun katsoo tuota vasenta takanurkkaa... Olis varmaan ihan hieno ajaa vaikka krossi onkin ihan....

64
Sähköautot / Nopari sekoilee
« : 12.08.06 - klo: 20.02 »
Onhan sensoripiuha paikoillaan?

65
Yleinen keskustelu / Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 10.08.06 - klo: 19.37 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Noin kouluajoilta muistelen että:
Reunoldsin luku kuvaa onko virtaus laminaarista vain turbulenttista.
Rajaluku on jotain 2430.
Alle on laminaarista ja yli turbulenttista.

Se miten tätä sovelletaan korin muotoihin ja miten se auttaa..sitä en tiedä. mutta aerodynamiikalla on IIIISSSOOO vaikutus pikkuautoissa.


Riippuu ihan virtaavasta materiaalista tuo raja-arvo, lisäksi myös materiaalin lämpötilasta ja monesta muusta muuttujasta eli sitä ei voi absoluuttisesti sanoa, mikä tuo raja-arvo on, mutta ilmalla se kaiketi on noilla kieppeillä. (kouluaikoja muistellen, mulla kia vähän vähemmän aikaa :-) )

Lainaus käyttäjältä: "stimpson"
Itse olen elänyt siinä uskossa, että Reynoldsin luku lasketaan:

Re = (tiheys * nopeus * pituus) / viskositeetti


Yllä oleva pätee kyllä ainakin vedelle tietyissä olosuhteissa...

66
Vapaa keskustelu / LEMMIKKINNE ???
« : 30.06.06 - klo: 21.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
2 kania, 1 kääpiöhamsteri (vuosi sitten oli 9), noin 10 tuliliskoa (150l akvaariossa) ja 40+130+500 litraa vettä kaloineen...


Päivitystä: 2 koiraa, 2 kania, tuliliskoja on varmaan noin 15 (lisääntyneet ja akvaario taitaa olla nykyään yli 200) ja sitten nuo akvaariot 500 ja 130 litraa.

67
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 24.05.06 - klo: 18.11 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
On muuten jo pienoinen ihme, että näistä itsekyhätyistä virtalähteistä ei ole vielä sattunut mitään suurempia hässäköitä kisoissa/kotona.  :mrgreen:


On niistä jotain. Yhdellä alottelevalla kaverilla oli poweri josta piti tehdä käytettävä. Se toi sen mun kämpille ja lyötiin siihen virrat. Kuului iso poks lähteestä ja sulakkeet kärähti kämpästä. Todettiin että se siitä ja kaveri lähti kotiin. Ja minä käänsin sulakkeisiin virrat takaisin.

68
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 23.05.06 - klo: 23.20 »
Mun tietääkseni on ainoa ongelma että ne saa toimimaan ja toisekseen että jännite pysyisi riittävän ylhäällä. Nykyakuille ja -latureille 6 kennon lataamiseen riittää PC-poweri hyvin kun 11V jännitettäkin riittää mutta jos lataat lähetimen akkua niin jännite loppuu kesken. Omassani tipahtaa jännite johonkin 11,3V paikkeille kun 2 laturilla pukkaa 4-5A molemmilla, mutta hyvin toimii.

69
Tulokset / Maastosarja SM1 20.5.06 tulokset ja jälkipelit
« : 23.05.06 - klo: 21.24 »
Joo, kisat meni miten meni. Ekat akut krossilla ajoin pe iltana, 3 akullista ja sit lauantaina suoraan erätreeniin. Ei osannut vielä hypätä, siinä se varmaan suurin syy b-finaaliin putoamiseen. Nyt vaan armotonta treeniä ja pitää yrittää raapia budjettia Vaasan kisaan.

EDIT.

71
Tulokset / KILPAILUKUTSU M-8 SM osa 1 Turku
« : 17.05.06 - klo: 12.00 »
Henk koht mulla kävi Riihimäen mattokisassa niin että mikään 4:stä ilmoittamastani kideparista ei sopinut finaaleihin. Eli olisin tarvinnut viidennen parin... Onneksi kilpakumppanit joustivat ja sain finaalit ajaa.

72
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 11.05.06 - klo: 22.20 »
Täällä puolen Oulua ei ainakaan satanut. Mutta jos radalle on satanut riittävästi ja se on riittävästi myös kuivunut niin eiköhän. Toki pitäisi varmaan käydä ensin kunnolla katsastamassa tilanne.

73
Vapaa keskustelu / Oulun rata
« : 10.05.06 - klo: 23.58 »
Se on karkea sen vuoksi että vesi menisi hyvin asfaltin huokosiin. Asfaltin sisällä lähes pinnassa kulkevat jäähdytysputket joilla kenttä jäähdytetään jo aikaisin syksyllä jossa saadaan jää muodostumaan aiemmin. Siksi sitä kutsutaan tekojääradaksi...  :roll:

74
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 09.05.06 - klo: 21.14 »
Pari tuntia tehtiin töitä ja hyvän näköistä jälkeä tuli. Nyt olisikin toivottavaa että: KUKAAN ei ajaisi MILLÄÄN laitteella siellä ennen seuraavaa sadetta ja radan sen jälkeistä kuivamista.

75
Ainakin talven kisoissa lainaponderitkin olivat jo personal -mallia ja niitä pidettiin koko päivä. Olettaisin saman jatkuvan myös kesällä. Järjestäjä voisi jo tosin sanoa tähän painavan sanansa niin ei tarvitsisi enään tässä topicissa arpoa :!:

76
Vapaa keskustelu / Oulun rata
« : 05.05.06 - klo: 12.52 »
Jos siellä ajetaan rata-autoilla niin sinne ei sitten tuoda krossarin mukana murustakaan hiekkaa/savea, mutta jos se ei ole enään ratakunnossa, niin asialla ei liene mitään väliä.

77
Vapaa keskustelu / Oulun rata
« : 04.05.06 - klo: 18.01 »
Raksilan rata voi olla aika heikossa kunnossa jos asfaltin liikehdintä on jatkunut edellisen talven kaltaisena. Rataa ei ole vielä putsattu eikä varmaan ajolavakaan ole kohdillaan.

78
Yleinen keskustelu / Iinatin rata
« : 29.04.06 - klo: 19.51 »
Kyllä se tarttee ensin varmaan talkoopäivän verran kunnostusta. Ilmoitamme kyllä täällä ajan, tervetuloa!

79
Sähköautot / Nelivedot krossipuolelle
« : 28.04.06 - klo: 09.40 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Ja kaikki onnelliset uusien lelujen omistajat myös vaasan kisoihin (2kpl)
tänäkesänä. Eikä unohdeta enskesän EM-kisoja Vaasassa :wink:


No toki Vaasan kisat ajetaan, onhan ne lähimmät mitä on olemassa, Hyvinkään kisat on vähän vaakalaudalla kun budjetista ei ole varmuutta.

80
Sähköautot / Nelivedot krossipuolelle
« : 27.04.06 - klo: 17.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Täältäpäin nelkku valmistuu viimeistään ensi viikolla, pakko varmaan muutama akku käydä Hyvinkäällä treenaan ennen ensimmäisiä kisoja kun ennen en ole kokeillutkaan koko luokkaa  8)


Lahjattomat treenaa. Minä olen kerran ajanut takatuupparia jossain mettässä. Suoraan kisoihin vaan... (Okei, pitää se matolla käydä kokeileen pari kertaa).

81
Sähköautot / Nelivedot krossipuolelle
« : 24.04.06 - klo: 18.23 »
Yokomon uusi nelkkukrossari vaikuttaa ihan pätevältä peliltä. Pari päivää olen tässä sivutoimisesti niputtanut autoa ja osat sopii hyvin yhteen ja ohjekirja on suhteellisen selvä. Osia ei tarvitse työstää herkistellä tms. Kaikki vaikuttaa "toimivan" suoraan paketista. Ensimmäistä kertaa radalle päässee matolle lauantaina ja ulos sitten kun kelit sallii, ehkä vasta Hyvinkäällä kisoissa jos budjetti antaa periksi lähteä.

82
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 04.04.06 - klo: 13.17 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Olisi mukava kuulla mikä oli syynä ettei ajolavaa voinut järjestää oikeaan paikkaan. Tila antoi siihen mielestäni riittävän hyvät edellytykset ja hyvin toimi ko. järjestely esim. Ylistaron kisassa kuukausi sitten.


Tämä on nyt varmaan jäänyt osalta huomioimatta: ajopaikka ei voi olla täysin radan vieressä, sillä silloin jää korokkeelta radan alanurkat näkemättä. Koroke olisi toki mahtunut kierroslaskennan kohdalle, mutta silloin ei olisi mahtunut yhtään väliä korokkeen ja radan väliin.


Rataa olisi ollut tilaa siirtää kohti kahviota ja katsastusta jolloin tilaa olisi jäänyt. Profiili olisi varmasti ollut paljon toimivampi ajettuna ns. normaalista paikasta tai korkeammalta korokkeelta päästä. Nyt toista päätä ei vain kertakaikkiaan voinut nähdä kunnolla.

83
Nykyinen tapa ei ole OK. Itse lähdin lauantaina mattoautossa toisessa erässä viidentenä, edelläni Joni (joka kyllä kuuluikin edelle), Copter, Nappe ja Heikkilän Pekka. Kolme viimeksi mainittua olivat ajaneet vain Kuusankoskella ja eivät olleet siellä a-finaalissa. Itse olen ajanut 2 kisaa ja ollut molemmissa A-finaalissa.

Itse mietin sellaista vaihtoehtoa että puhtaasti sarjatilanne josta huonoin kisa (eli mahdollisesti poissaolo) pois. Tällöin suosittaisiin sarjan ajamista ja kuitenkin yhden kisan epäonni ei "hyvää sarjaa" pilaisi. Toki silloin ongelmana kesken kauden yhden kisan ajavat vierailevat tähdet.

EDIT: Kallen ehdotus on kyllä myös erittäin toimiva. Etenkin tuo "vierailevat tähdet" pykälä on tärkeä.

84
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 03.04.06 - klo: 16.37 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Jos muutoksia tuloksiin on tehty kisan jälkeen, niin ne eivät käsittääkseni ole virallisia. Protesti esim. puuttuvasta kierroksesta pitää tehdä kisapaikalla tulosten julkistamisen jälkeen protestiajan sisällä ja sen jälkeen suoritetaan palkintojenjako kun protestiaika on ohitse ja näin ollen tuloksista tulee virallisia / lopullisia. Sen jälkeen ei tuloksiin muutoksia pitäisi tulla käsittääkseni, koska protestiaika on ohitse ja näin ollen tuloksista ei voi enää valittaa.

Tähän varmaankin osaa joku viisaampi sanoa enemmän ja paremmin, mutta näin olen asian käsittänyt.. :mrgreen:


Näin minäkin sen olen käsittänyt. Kuitenkin taululla oli tulokset joissa Vesa oli viimeisessä finaalissa minun jälkeen ja myös kokonaistulokset sen mukaiset. Ja näin myös palkinnot jaettiin. Mutta nyt netissä on eri tulokset.

Kisoista muuten. Lauantai-aamu oli ihan fiasko. Treeneistä oli erittäin vähän hyötyä pomppujen vuoksi ja molemmat treenit jäivät kesken eri syiden vuoksi. Kovia kolauksia en ajanut, kalusto ei muuten vaan kestänyt. Päädystä ajaminen oli täysin uusi kokemus. Eniten ihmetytty kuitenkin miksi ajolavaa ei ollut laitettu normaaliin paikkaan kun se sinne olisi hyvin sopinut. Toisekseen miksi näyttämölle oli tehty niin matala koroke ettei siitä juurikaan ollut hyötyö. Kolmanneksi koroke oli varsin kiikkerä. Eli vaikka monesti sanottiin ettei lavalta mihinkään lähdetä kesken erän niin moni sitä teki ja sitten vielä kun siitä muutaman kerran huomautettiin, niin mentiin takaisin lavalle seisomaan vaikkei edes ajettu. Eli häirittiin kahdesti viereisiä kuskeja. Itse seisoin 1 finaalin hievahtamatta loppuun asti vaikka auto jäi ensimmäiselle kierrokselle. Kilpakumppaneita pitää sen verran kunnioittaa ettei heitä häiritä vaikka oma ajo menee piloille.

Rataprofiili oli varsin haastava mikä näytti minulle sopivan vaikka aamulla teki mieli lähteä kotiin. Kuulutukset erien aikana olivat varsin niukkoja. Mattoauto hiitissä tapasi ensimmäinen tilannekatsaus tulla 5 minuutin kohdalla mikä on aika myöhään ja pahimmillaan seuraavan kerran sanottiin jotain kun tultiin maaliin. Jotain infoa olisi kaivannut ajoajasta ja tilanteesta. Myöskään kierroksella ohitettavia ei taidettu lauantain aikana kertaakaan kehottaa antamaan tietä. Itse menetin yhdessä alkuerässä 7 sekuntia kun kierroksella ohitettavan vuoksi jäin mollan päälle kiinni. Myös finaaleissa sijoituksia kerrottiin varsin vähän, jonka vuoksi tuli ilmeisesti turhaan Tonyn ja Vesan kanssa muodostettua "läjä" viimeisen finaalin viimeisellä kierroksella. Tony oli ilmeisesti kierroksella edellä ja Vesa sen hetkisen tiedon mukaan kierroksen perässä, mutta koska Vesalta puuttui kierros, niin taidettiin sitten kuitenkin olla sijoituksesta ajamassa. Minähän siinä sitten eniten hävisin, kun Vesa sen kierroksen sai takaisin (siis mikäli nyt tuo netissä oleva tulosliuska pitää paikkansa eikä se "virallinen" jonka mukaan palkinnot jaettiin).

Muuten kisa oli kyllä ihan mallikas. Tulospalvelu toimi tulostaululle mainiosti, rata (teippaukset) kesti kisat hyvin ja kahvio toimi ja oli kohtuullisen (jopa edullisen) hintainen. Kisamatka vaan oli tuskaisen pitkä, klo 2.30-3.30 koettiin aika tuskaisia hetkiä ratissa sinnitellessä, ja vessassa sai juosta koko yön ja aamupäivän kun energiajuomia tuli litkittyä loppumatka.

85
Tulokset / Riihimäen tulokset ja jälkilöylyt
« : 03.04.06 - klo: 14.50 »
C-12 tuloksissa oli Ylin Vesalle lisätty ilmeisesti kierros viimeiseen finaaliin jolloin minun ja Vesan sijoitukset vaihtuivat. Tämä vaikutti myös siten minun pisteisiini että yhteistuloksissa minun ja Veinin sijoitukset vaihtuivat. Palkinnot kuitenkin jaettiin eri järjestyksellä. Kumpi näistä nyt on oikein?

86
Vapaa keskustelu / Jäljitä käyttämäsi eurosetelit
« : 07.03.06 - klo: 12.37 »
Ylistaron treenireissulta osuma ja kisareissun osuma. Kaiken kaikkiaan 2 vuoden ja 1 kuukauden kirjaamisen jälkeen saldona hiukan yli 7700 seteleiä, 117 mielenkiintoista osumaa, joista 2 triplaa, ja yksi osuma Ruotsiin ja yksi Saksasta. Enemmän tilastoja esim täällä.

87
Sähköautot / Henkilökohtainen ponderi
« : 28.02.06 - klo: 10.27 »
Mulla on mattoautossa ihan hiilikuituisen pohjalevyn päällä ja hyvin on toiminut. Ei ole kierroksia jäänyt laskematta kertaakaan vaikka kennoja on vähemmän, tosin mulla on yksi lisäkenno vastarille, josta siis myös ponderi saa virran.

88
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Lainaus käyttäjältä: "ALi"
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.


Olen ehdottomasti myös harjattomien kannalla, mutta ennemmin sitten sallitaan vain tietyt koneet, kuin tiputetaan kennoja. Ei touringautoja ole suunniteltu 4 kennolle ja tuo 4 kennoa pakottaisi muutenkin liian suuriin muutoksiin. Kyllähän harjattomiakin löytyy montaa eri tehoista, varmasti myös prostockin vauhtiin sopivia.


ALi:n ehdotus on mielestäni ihan hyvä mutta touring menee 4 kennolla stanun vauhtia, että 5 kennoa olisi siinä parempi mutta silloin saadaan mielenkiintoinen ongelma akkujen kanssa aikaiseksi. Joutuu ostamaan 5 pakettia josta saa 6 ajopakettia joista yksi saattaa olla melkoisen epätasainen.

Vesa ehdotus kisaformaatista, radasta ja ajosuunnasta oli hyvä. Kannatan. Ellei Vesan ehdottama kelpaa, niin seuraava ehdotus on 2 päiväinen kisa, mutta se on tuntunut olevan valitettavan huono idea kaikkien etelän ihmisten mielestä.

89
Tulokset / LOPPUTULOKSET - FTT I 2006 Kuusankoski
« : 30.01.06 - klo: 14.24 »
Ensimmäinen mattoauto kisa takana ja tulos oli ihan OK vaikka paremminkin olisi voinut mennä kun kuski olisi hieman toiminut paremmin. Tähän ajotyyliasiaan, nostajien ja tuomarien toimintaan sen verran että olen sitä mieltä että kasvaneet tehot ovat nostaneet mutkaan tulo nopeuksia ja tekevät lähekkäin ajamisen siten erittäin vaikeaksi. Eli kyttäämistilanteissa tulee helposti pieniä osumia, joiden seuraukset voivat kyllä olla melko suuret kun kärjestä tipahtaa yleensä suoraan jonon hännille jos auto jää nokka tahi katto väärään suuntaan. Sunnuntaina en ajanut, mutta katsomossa kyllä istuin ahkerasti. Nostajien sijoittautuminen oli melko ala-arvoista ja tuomaritoiminta samaten etenkin kuumimmissa erissä. Etenkin päällimmäisenä jäi harmittamaan Vesan puolesta viimeisen finaalin tapahtumat. Laskennan edessä ei ollut nostajaa, vasemmassa päädyssä oli 3 nostajaa yhdessä läjässä ja ajolavan alla oli yksi, joka olisi ehtinyt Vesan auton nostamaan paljon nopeammin kuin keskellä rataa ollut, mutta mitään ei tapahtunut :!:  :!:  :!: Eikös ole tuomarien vastuu katsoa että nostajat ovat oikein sijoittuneet ennen finaalin starttia.

Muuten fiiliksiä kisasta:
+rataprofiili: ainakin minä pidin lauantain ajosuuntaa varsin sopivana ja riittaävän haastavana mattoautolle
+porukkaa kisoissa ihan simona :!:
+oma suoritus sitä mitä pitikin eli a-finaaliin päästiin
+aikataulu piti ja järjetelyt toimivat

-tuomarit ja nostajein sijoittuminen sunnuntaina

90
Yleinen keskustelu / AMBrc Personal Transponder
« : 17.01.06 - klo: 13.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Selvennyksenä siis että tuo MRT:n ponderi ei ole vielä personal ponder vaan ohjelmoitava vanhan mallin ponderi joka ottaa virran autosta.


Joo, huomasin kyllä....
Tuo ohjelmoitavuushan ei ole ongelma koska muutenkin AMB20 systeemissä voi olla max 10 autoa radalla kerrallaan (MRT ponderistahan saa valita numeron 1-10).
Entäs tämä, sivulla ensimmäisenä http://www.bbksoftware.com/pricelists/amb20-component-sales.htm
Ponderi on kiinteällä numerolla, mutta hintaa ei ole kuin £22.75.
Kerhoillehan nuo olisivat vallan omiaan, 10kpl maksaa noin 360€.


Kelvannevat varmaan kerhoille jotka käyttävät vanhaa ja tarvitsevat enemmän pondereita.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 21