Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - AlfaCorse

Sivuja: 1 [2] 3 4
33
Kilpailukutsut / Vs: SRCD 2019 - R1
« : 22.01.19 - klo: 16.15 »
Facebook- & sääntölinkeissä oli jotain hämärää, mutta nyt kys. linkit vievät oikeaan osoitteeseen.

34
Kilpailukutsut / SRCD 2019 - R1
« : 17.01.19 - klo: 17.31 »
INFO
Suomen RC-driftingin epävirallinen CUP-sarja starttaa kautensa Pieksämäen Meihan Sportslandilla yhdeksäs päivä Helmikuuta. Kaudelle 2019 sarja on siirtynyt RWD ja CS luokista kahteen RWD luokkaan (PRO & STREET), joista PRO luokka avaa kautensa virallisesti Pieksämäellä. Street luokan alkamisajankohdasta ilmoitetaan erikseen.


Pieksämäelle odotetaan n. 16 kuljettajan kattausta, jotka lähtevät haastamaan Matti Viljasen mestaruuskruunua vuodelta 2018 uudessa PRO luokassa. Ajamisen taso on kokenut suomessa huimaa nousua viimeiset vuodet, joten kaudesta 2019 on syytä povata historian kovatasoisinta RC-drifting kautta suomalaisella maaperällä!


Toivotamme kaikki RC-drifting harrastajat tervetulleeksi kilpailemaan Pieksämäelle 9.2.2019! Kilpailuinfot & säännöt alla.


KILPAILUINFO
Luokat: RWD PRO
Osallistumismaksu: 10e (käteisellä paikan päällä)
Sijainti: Keskuskatu 20, Pieksämäki
Radan pinta: Messumatto
Profiili: Meihan Sportsland C Course
Ilmoittautumisen loppu: 27.1.2019 klo 23.59

AIKATAULU

12.00 - Ovet Avautuvat
12.05 - 14.00 Vapaat Harjoitukset & katsastus
14.00 - 15.00 Huolto & Lounastauko
15.00 - Kuljettajakokous

15.15 - 15.25 Warm-Up RWD PRO
15.30 - 16.00 Lajittelut RWD PRO
16.00 - 17.30 Kaavio RWD PRO

18.00 - 18.10 Varikon purku & Ovet sulkeutuvat


ILMOITTAUTUMINEN
Ilmoittautumiset oheisen linkin läpi.
https://goo.gl/forms/Kq01SHcSj2CQdzbS2
 
HUOMIOT & LISÄTIEDOT
Omat pöydät & jatkoroikat mukaan, mikäli omasta takaa löytyy!

Luokkien tekniset- & kilpailusäännöt löydät linkin takaa:
http://rc10.fi/index.php?topic=105779.0

SRCD Ry Facebook:
https://web.facebook.com/srcdry

Mikäli jäit kaipaamaan lisätietoja tai sinulla on kysymys sarjaan liittyen, niin voit lähettää yksityisviestin SRCD Ry:lle Facebookissa tai käyttäjälle AlfaCorse RC10:ssä. Voit myöskin vastata alle kommenttiketjuun, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

35
RC-Drifting kilpailunumerot kaudelle 2018
Kilpailunumerosi voit varata kommentoimalla tähän ketjuun:
Luokka, Numero, Nimi


RWD PRO TOP 10
#1 Matti Viljanen
#2 Juha Haakana
#3 Timo Hiironen
#4 Kaj Erik Kytönen
#5 Jiri Lindholm
#6 Roope Koskelo
#7 Jari-Pekka Koskelo
#8 Leevi Luostarinen
#9 Juuso Nenonen
#10 Veeti Rantanen

RWD PRO & STREET
#11 Kaapo Ramula
#13 Juha Haakana 
#14 Igor Rynty 
#18 Kaj Erik Kytönen
#21 Sisu Kuuslahti
#23 Toni Leppänen
#42 Joni Hietala
#59 Jukka Laaksonen
#69 Jiri Lindholm   
#75 Veeti Hietala
#76 Jari-Pekka Koskelo   
#85 Timo Hiiroinen
#88 Matti Viljanen   
#93 Juuso Nenonen
#98 Miika Vatanen
#609 Leevi Luostarinen

36
SRCD CUP 2019 Kalenteri

ROUND 1 - PIEKSÄMÄKI
Päivänmäärä: 9.2.2019
Järjestävä Kerho: Pieksähill Drifters
Tulokset:
Ilmoittautuminen: https://goo.gl/forms/Kq01SHcSj2CQdzbS2
Kilpailukutsu: http://rc10.fi/index.php?topic=105780.0
Osoite: Keskuskatu 20, Pieksämäki
Aikataulu: 12.00 - 18.00


ROUND 2 - HAKKILA
Päivänmäärä: 13.4.2019
Järjestävä Kerho: Fullspeed RC
Tulokset: N/A
Ilmoittautuminen: https://goo.gl/forms/f1RzWL0Mkwtq9Rer1
Kilpailukutsu: http://rc10.fi/index.php?topic=105997.msg828692#msg828692
Osoite: Vanha Porvoontie 231 C1 rappu, Vantaa
Aikataulu: 12.00 - 17.00

ROUND 3 - HERRALA
Päivänmäärä: 5.5.2019
Järjestävä Kerho: Chicago Drifters Finland
Tulokset: N/A
Ilmoittautuminen: https://goo.gl/forms/r0VMZHPcyxGnanB32
Kilpailukutsu: N/A
Osoite: Herralan Liikuntasali
Aikataulu: 11.00 - 15.30

ROUND 4 - TURKU
Päivänmäärä: 10.8.2019
Järjestävä Kerho: TUA
Tulokset:
Ilmoittautuminen:
Kilpailukutsu:
Osoite:
Aikataulu: 12.00 - 17.00

ROUND 5 - LAHTI, XTREME FINAL (2 Päivänen)
Päivänmäärä: 28-29.9.2019 (28 kisapvä)
Järjestävä Kerho: Chicago Drifters Finland
Tulokset: N/A
Ilmoittautuminen: https://goo.gl/forms/AmvqRQ4yAXooEVr73
Kilpailukutsu: N/A
Osoite: Lahden Messukeskus
Aikataulu: 12.00 - 18.00

37

Suomen RC-drifting cup:n kilpailusäännöt 2019
V2.2

1.   Terminologia & Määritteet



2.   Lajittelu


2.1.   Lajittelun Kulku

2.1.1.   Lajittelussa kilpailijat suorittavat kaksi pisteytettyä solo runia. Nämä pisteytetyt runit määrittävät kilpailijan sijoituksen kaaviossa.

2.1.2.   Kuljettaja lähtee johtoauton lähtöpaikalta lähtömerkin saatuaan ja suorittaa mahdollisimman puhtaan runin.

2.1.3.   Laittelussa ei ajeta lämmittelyrunia ennen suoritusta.

2.1.4.   Renkaiden lämmitys on sallittua 10 ajan burnisboksissa ennen kilpailusuoritusta.

2.2.   Lajittelun arvostelu

2.2.1.  Lajittelun alkaessa jokaisella kuljettajalla on oletusarvoisesti 70 pistettä lähtöalueelta poistuttaessa. Pisteitä lisätään/vähennetään tästä oletussummasta suorituksen sujuvuuden mukaisesti.

2.2.2. Pisteitä vähennetään seuraavien kriteerien
mukaisesti.
  • Myöhäinen sivuluisun aloitus ennen ensimmäistä mutkaa.
  • Rengas ylittää rataviivan reilusti. (Viivan ulkoreunalla sallittu. Pyörä ulkona, miinusta).
  • Auton suoristuminen.
  • Suuri etäisyys clipping alueista.
  • Ideaaliajoslinjalta poisajautuminen.
  • Hitaasti suoritettavat puolenvaihdot.
  • Auton korin irtoaminen/huomattava hajoaminen.
2.2.3. Pisteitä lisätään seuraavien kriteerien mukaisesti.
  • Sulava ajo.
  • Auto pysyy ratamerkkien sisäpuolella.
  • Auto pysyy sulavassa liussa koko suorituksen ajan.
  • Clipping aleen läpi ajo mahdollisimman läheltä.
  • Idealiajolinjalla ajo.
  • Nopeat & terävät puolenvaihdot.
  • Oma tyyli / showpisteet.
  • Lajittelun maksimipistemäärä on 100 pistettä, joka tarkoittaa lähes täydellistä radan suorittamista.
2.2.5. Lajittelussa voidaan jakaa 0-piste runeja mikäli;
  • Kilpailijan ajoneuvo pysähtyy runin aikana.
  • Kilpailijan ajoneuvo pyörähtää.
  • Kilpailija lopettaa runinsa ennen runin lopetusviivaa.
3. Pariajo

3.1.   Pariajon kulku

3.1.1. Pariajossa ajetaan kaksi arvosteltavaa runia pareittain.

3.1.2. Pariajoissa ajetaan lämmittelykierros ennen varsinaista kilpailusuoritusta.

3.1.3. Johtoauton kuuluu lähteä johtoautolle merkatusta lähtöruudusta. Johtoauton täytyy ajaa shikaanin läpi lähtiessänsä, jotta seuraava auto pysyy johtoauton perässä.

3.1.4. Seuraava auto lähtee seuraavan auton lähtöruudusta. Seuraava auto ei saa ohittaa johtoautoa runin aikana. Mikäli ohitus tapahtuu johtoauton virheen johdosta, seuraava auto saa ohittaa.

3.1.5 Johtoauton ajotyyli ei saa ns. estää seuraavan auton puolenvaihtoja jarruttamalla, tai ajamalla auton ylikulmaan esimerkiksi. Tämän noudattamatta jättäminen tulkitaan ajosuorituksessa virheeksi.

3.1.6 Pariajossa jahtaavalle autolle sallitaan yhden pyörän radanviivan ylitys. Kahdesta normaalisti pistevähennystä.


3.2. Pariajon arvostelu

3.2.1. Pariajossa seuraavan auton kuuluu matkia johtoauton ajoa, tai ajaa paremmin mahdollisimman lähellä johtoautoa.

3.2.2. Pariajossa on voimassa samat arvostelukriteerit kuin lajittelussa.



4. Rata

4.1. Kilpailurata koostuu 2-6 mutkan mittaisesta sektiosta. Kilpailusektio voi olla myöskin osuus kokonaisesta radasta.

4.2. Kilpailuradalla on oltava vähintään 3 clipping aluetta vaihtelevasti sekä sisä- että ulkomutkassa.

4.3. Kilpailuradan ääriviivat on oltava selkeästi näkyvissä, ja ajettavan sektion/profiilin täytyy olla selkeä.

4.4. Rata saa sisältää korkeusvaihteluita & pinnanmuotoja. Näiden korkeusvaihteluiden pitää noudattaa autojen skaalaa & ne eivät saa olla teräviä elementtejä. Korkeusvaihtelut eivät saa myöskään vahingoittaa autoja.

4.5. Radalla saa olla kanttikiviä. Kanttikivien yli on pystyttävä ajamaan niin, että auton tekniikka ei kärsi. (suositeltu kanttikiven korkeus n. 3-5mm)

4.6. Kilpailuradalla pitää olla runin aloitusviiva & runin lopetusviiva.

4.7. Radalla täytyy sijaita lähtöalue sekä johto- että seuraja-autolle. Johtoautolle pitää rakentaa vauhtia hidastava shikaani heti lähtöalueen jälkeen.

4.8. Burnisboksi on pakollinen elementti ennnen varsinaista lähtöaluetta.

4.9. Autojen lasku/parkkialue on pakollinen elementti.



5 Tekniset säännöt (RWD PRO)

5.1 Runko

5.1.1 1/10 skaalan touring/rally/drift runko

5.1.2 Rungon raidevälin minimipituus on 255mm

5.2 Sähköt

5.2.1 Vapaa, kierrosmäärältään 10.5t tai suurempi harjaton/harjallinen moottori

5.2.2 Nopeudensäädin vapaa

5.2.3 Autokäyttöön tarkoitetun gyron käyttö sallittu.

5.2.4 Akkuina hyväksytään 2-kennoinen LiPo-akku. Maksimijännite 8.4V. Lataus aina lipopussissa. NiMh akut myös sallittu.

5.2.5 Akkujen kiinnitys taka-akselin takapuolelle kielletty.

5.3 Välitykset

5.3.1 Auton perävälitys vapaa

5.4 Vetotapa

5.4.1 Autossa saa olla kaksi vetävää pyörää taka-akselilla.

5.4.2 Vetotyyli (hihna, ratas, yms.) vapaa

5.4 RWD Renkaat & Vanteet

5.4.1
5.4.2 Renkaiden kemiallinen & mekaaninen käsittely kielletty.

5.4.3 Renkaan pinnan tarvitsee olla suhteellisen tasainen. Mikäli rengas on uritettu / liian kulunut, edellytetään kilpailijaa käyttämään uutta rengaskierrosta. Kilpailurenkaat merkataan.

5.4.4 Mustat/tummat vanteet kielletty, ellei vanteesta vähintään n. 1/5 ole merkattu huomiovärillä, joka indikoi renkaan pyörimissuunnan ja -nopeuden ajon aikana.

5.4.5 Vanteiden maksimi ulkomitat 26mm (leveys) ja 52mm (korkeus)

5.4.6 Renkaan + vanteen yläreuna saa maksimissaan ulottua 5mm lokasuojan reunasta ulospäin. Mitataan rengas suorana, ei ohjaus suorana.

5.5 Korit

5.5.1 Kaikki 1/10 scalemaiset, oikeaa ajoneuvoa replikoivat korit sallittu.

5.5.2 Kiila & touring korit kielletty.

5.5.3 Ilmanohjainten käyttö vapaata.

5.5.4 Koriin lisättävät ilmanohjaimet eivät saa ulottua 10mm ulommas korin hallitsevasta pinnasta.

5.5.5 Takasiiven ulottumisvara suoraan taaksepäin takakontin reunasta 20mm.

5.5.7 Korin kiinnityksen täytyy olla tukeva. Tämä testataan nostamalla auto korista ilmaan n. 5cm korkeudelle. Runko ei saa irrota korista kyseisen testin aikana.

5.5.8 Korin täytyy olla ehjä. Missile-korit ovat sallittuja, mutta rungon pitää olla peitettynä joka puolelta kuten "ehjässäkin" korissa.

5.5.9 Korin täytyy olla mahdollisimman scalemainen ja realistisen näköinen, sekä sen siisti viimeistely on suositeltavaa.

5.6 Painot

5.6.1 Auton maksimipaino ajokunnossa 1900g

5.6.2 Auton minimipaino ajokunnossa 1200g


6 Tekniset säännöt (RWD STREET)
Street luokan tekniset säännöt julkaistaan pian

38
Chicago Drifters is back!


Talvikausi 2018 - 2019 aloitettiin samassa paikassa Herralan Koulun liikuntasalissa, mutta baanaa oli ilmennyt 50m2 enemmän! Päivitimme ratamme 60m2 kokoisesta messumatosta uuteen 90m2 kokoiseen konfiguraatiohon, jota on mahdollista jopa kasvattaa tarpeen mukaan. Uusi matto mahdollistaa harjoittelut kisarenkailla, sekä kookkammat radat vastaavat kansainvälisiä areenoita. Olemme tällä hetkellä ylpeästi suomen suurin driftingiin keskittynyt rata Suomessa!

Miitti sujui tuttuun tapaan leppoisesti sähkömoottorin surinan harmoniassa. Kesän ruosteita ajeltiin pois, sekä uusi liukkaampi matto pisti autojen säädöt uusiksi. Vieraanamme oli myöskin Pieksämäen RC drifting yhtymä, Pieksähill drifters, jota kiitämme myöskin mukavasta miittipäivästä!

Seuraavan kerran rengas polkee tyhjää Herralan Koulun Liikuntahallissa 25.11.2018. Kaikki lajista kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Kuvia miitistä linkin takaa: https://imgur.com/a/S2MIDLD

39
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 17.09.18 - klo: 20.02 »
1:10 Drifterin koppaa Tamiyan kilikaleilla & omavalmistetarroilla..




40
Unohtunut päivänmäärä lisätty.

41
Info
Suomen RC-driftingin mestaruussarja rantautuu suomen Chicagoon Xtreme Car Show:hun 29.9-30.9 omalle ständillensä tuning-näyttelyn oheen! Paikalle saapuu lähes koko suomen RC-drifting edustus lauantaina ajettavaa kilpailutapahtumaa varten! Kilpailutapahtuman lisäksi 1:10 kokoiset oikeita autoja replicoivat radio-ohjattavat kiertävät rataa näytöstyyliin koko viikonlopun ajan!

Kilpailutapahtuman juontaa jo isompien autojen suomidriftingistä tuttu Ville Kaukonen.

Paikalla on myöskin Lahden alueen oma RC-driftingiin erikoistunut yhtymä, Chicago Drifters Finland . Heiltä nopeat vinkit harrastuksen aloittamiseen paikallisesti!

Toivotamme kaikki tervetulleiksi SRCD / Chicago Drifters ständille messukeskukseen Xtreme Car Show:n yhteyteen!



Alla myöskin kilpailuinfo paikalle saapuville kuljettajille:

Kilpailuinfo

Luokat: RWD & CS/AWD
Osallistumismaksu: 10e (käteisellä paikan päällä)
Sijainti: Lahti, Messukeskus
Radan pinta: Matto
Profiili: TBA

Alustava aikataulu
LAUANTAI
10.00 - Ovet Avautuvat
10.05 - 11.20 Vapaat Harjoitukset
11.30 - 12.30 Viralliset Harjoitukset
12.30 - 13.00 Huolto & Lounastauko
13.05 - 13.15 Kuljettajakokous

13.15 - 13.25 Warm-Up CS/AWD
13.25 - 13.35 Lajittelut CS/AWD
13.35 - 14.00 Kaavio CS/AWD

14.05 - 14.15 Warm-Up RWD
14.15 - 14.50 Lajittelut RWD
14.50 - 16.00 Kaavio RWD

16.00 - 18.00 Afterparty matsuri
18.00 - 18.10 Varikon purku & Ovet sulkeutuvat

SUNNUNTAI
10.00 - Ovet Avautuvat
11.00 - Tandem näytösajo #2
13.00 - Tandem näytösajo #2
15.00 - Tandem näytösajo #3
18.00 - Tapahtuman loppu, messualueen purku

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset oheisen linkin läpi.
https://goo.gl/forms/kc6L7bO1hIWkgmEJ3
Nimi - Luokka - Runko - Kori

Muuta huomioitavaa
Omat pöydät & jatkoroikat mukaan, mikäli omasta takaa löytyy!
Osoite tarkennetaan myöhemmin kilpailuun osallistuville kuljettajille.

Luokkien tekniset- & kilpailusäännöt löydät linkin takaa:
http://rc10.fi/index.php?topic=103481.0

SRCD Ry Facebook:
https://www.facebook.com/Suomen-RC-driftaajat-Ry-175076998…/

Lisätiedot
Mikäli jäit kaipaamaan lisätietoja tai sinulla on kysymys sarjaan liittyen, niin voit lähettää yksityisviestin SRCD Ry:lle Facebookissa tai käyttäjälle AlfaCorse RC10:ssä. Voit myöskin vastata alle kommenttiketjuun, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

42
KILPAILIJAT HUOMIO!


Vantaan 25.8 kilpailu on peruttu. Tapahtuma silti järjestetään ns. miittinä, mutta itse kilpailua ei ajeta alhaiseen kuljettajamäärään vedoten. Pahoittelumme.

Seuraava kilpailu kalenterissa on
Lahdessa järjestettävän Xtreme Car Show:n yhteydessä ajettava osakilpailu. Tiedotamme asiasta erikseen.

- SRCD Hallitus

43
Aikataulua muutettu!

44
Kilpailukutsu
Suomen RC-driftingin mestaruussarja jatkaa kulkuaan. Sarjan toisen osakilpailun jälkeen siirrymme Turusta takaisin etelärannikolle Vantalle, jossa sarjan kolmas osakilpailu ajetaan 25.8 korvaavana kilpailuna Motoparkin kilpailun peruuntumisen takia. Sarja on avoin, joten kaikentasoiset kilpailijat ovat tervetulleita haastamaan jo sarjaa kiertävät kuskit!

Kilpailuinfo
Luokat: RWD & CS/AWD
Osallistumismaksu: 10e (käteisellä paikan päällä)
Sijainti: Vantaa
Radan pinta: Matto
Profiili: D1-10 Worlds 2017

Alustava aikataulu
10.00 - Ovet Avautuvat
10.05 - 11.20 Vapaat Harjoitukset
11.30 - 12.30 Viralliset Harjoitukset
12.30 - 13.00 Huolto & Lounastauko
13.05 - 13.15 Kuljettajakokous

13.15 - 13.25 Warm-Up CS/AWD
13.25 - 13.35 Lajittelut CS/AWD
13.35 - 14.00 Kaavio CS/AWD

14.05 - 14.15 Warm-Up RWD
14.15 - 14.50 Lajittelut RWD
14.50 - 16.00 Kaavio RWD

16.00 - 18.00 Afterparty matsuri
18.00 - 18.10 Varikon purku & Ovet sulkeutuvat

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset kommentteina tähän julkaisuun formaatilla:
Nimi - Luokka - Runko - Kori

Muuta huomioitavaa
Omat pöydät & jatkoroikat mukaan, mikäli omasta takaa löytyy!
Osoite tarkennetaan myöhemmin kilpailuun osallistuville kuljettajille.

Luokkien tekniset- & kilpailusäännöt löydät linkin takaa:
http://rc10.fi/index.php?topic=103481.0

SRCD Ry Facebook:
https://www.facebook.com/Suomen-RC-driftaajat-Ry-1750769985251549/

Lisätiedot
Mikäli jäit kaipaamaan lisätietoja tai sinulla on kysymys sarjaan liittyen, niin voit lähettää yksityisviestin SRCD Ry:lle Facebookissa tai käyttäjälle AlfaCorse RC10:ssä. Voit myöskin vastata alle kommenttiketjuun, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

45
Kolmannen osakilpailun ilmoittautuminen SRCD:n FB-sivuilla!
https://www.facebook.com/Suomen-RC-driftaajat-Ry-1750769985251549/

46
Sääntöjä päivitetty 02/08/2018
- Asiavirheitä korjattu
- AWD minimipaino lisätty.
- Sanamuotoja muutettu.

47
13.5 Miitti peruttu Äitienpäivän päällekäisyyden vuoksi. Talvikauden viimeinen miitti ajetaan viikon päästä 20.5!

48
Chicago Drifters:n Herralan 22.4 miitti peruttu. 29.4 Jatketaan normaalisti. Pahoittelemme!

49
Sääntökirjaa päivitetty
- Korisääntöjä muutettu
- AWD / CS säännöt lisätty
- Pieniä termikorjauksia & viimeistelyä


Sääntökirja voimassa päivitetyssä muodossansa jokaisessa Suomen RC-Driftaajat Ry:n kilpailussa.

50
HUOM! 1.4.2018 miittiä ei pidetä American Car Show:n kilpailun takia. Seuraavana sunnuntaina jatketaan normaalisti!

51
  • Sääntöjä päivitetty, oikeat CS/AWD renkaat lisätty.
  • Numerot lisätty. Numeroita voi hakea formaatilla #00 Etunimi Sukunimi.
  • RWD:n tekniikkasäännöt lisätty.

52
RC-Drifting kilpailunumerot kaudelle 2018
Kilpailunumerosi voit varata kommentoimalla tähän ketjuun:
Luokka, Numero, Nimi

RWD
#5    Roope Koskelo
#7     Igor Rynty
#9     Miksu Kallionpää
#13    Juha Haakana   
#18    Kaj Erik Kytönen
#69    Jiri Lindholm   
#76    Jari-Pekka Koskelo    
#85   Timo Hiiroinen
#88    Matti Viljanen   
#93    Juuso Nenonen
#609 Leevi Luostarinen

CS/AWD
#42   Joni Hietala
#9 Miika Vatanen
#75 Veeti Hietala

53



RC-drifting kilpailusäännöt 2018
V1.2



1.   Terminologia & Määritteet


[/size]2.   Lajittelu
2.1.   Lajittelun Kulku

2.1.1.   Lajittelussa kilpailijat suorittavat kaksi pisteytettyä solo runia. Nämä pisteytetyt runit määrittävät kilpailijan sijoituksen kaaviossa.

2.1.2.   Kuljettaja lähtee johtoauton lähtöpaikalta lähtömerkin saatuaan ja suorittaa mahdollisimman puhtaan runin.

2.1.3.   Laittelussa ei ajeta lämmittelyrunia ennen suoritusta.

2.1.4.   Renkaiden lämmitys on sallittua 10 ajan burnisboksissa ennen kilpailusuoritusta.

2.2.  Lajittelun arvoistelu

2.2.1.   Lajittelun alkaessa jokaisella kuljettajalla on oletusarvoisesti 70 pistettä lähtöalueelta poistuttaessa. Pisteitä lisätään/vähennetään tästä oletussummasta suorituksen sujuvuuden mukaisesti.

2.2.2. Pisteitä vähennetään seuraavien aspektien mukaisesti.
  • Myöhäinen sivuluisun aloitus ennen ensimmäistä mutkaa.
  • Rengas ylittää rataviivan reilusti. (Viivan ulkoreunalla sallittu. Pyörä ulkona, miinusta).
  • Auton suoristuminen.
  • Suuri etäisyys clipping alueista.
  • Ideaaliajoslinjalta poisajautuminen.
  • Hitaasti suoritettavat puolenvaihdot.
  • Auton korin irtoaminen/huomattava hajoaminen.
2.2.3.   Pisteitä lisätään seuraavien aspektien mukaisesti.
  • Sulava ajo.
  • Auto pysyy ratamerkkien sisäpuolella.
  • Auto pysyy sulavassa liussa koko suorituksen ajan.
  • Clipping aleen läpi ajo mahdollisimman läheltä.
  • Idealiajolinjalla ajo.
  • Nopeat & terävät puolenvaihdot.
  • Oma tyyli / showpisteet.
  • Lajittelun maksimipistemäärä on 100 pistettä, joka tarkoittaa lähes täydellistä radan suorittamista.
2.2.5. Lajittelussa voidaan jakaa 0-pisteruneja mikäli;
  • Kilpailijan ajoneuvo pysähtyy runin aikana.
  • Kilpailijan ajoneuvo pyörähtää.
  • Kilpailija lopettaa runinsa ennen runin lopetusviivaa.


[/size]3. Pariajo


3.1.   Pariajon kulku

3.1.1.  Pariajossa ajetaan kaksi arvosteltavaa runia pareittain.

3.1.2.   Pariajoissa ajetaan lämmittelykierros ennen varsinaista kilpailusuoritusta.

3.1.3.  Johtoauton kuuluu lähteä johtoautolle merkatusta lähtöruudusta. Johtoauton täytyy ajaa shikaanin läpi lähtiessänsä, jotta seuraava auto pysyy johtoauton perässä.

3.1.4.   Seuraava auto lähtee seuraavan auton lähtöruudusta. Seuraava auto ei saa ohittaa johtoautoa runin aikana. Mikäli ohitus tapahtuu johtoauton virheen johdosta, seuraava auto saa ohittaa.


3.1.5 Johtoauton ajotyyli ei saa ns. estää seuraavan auton puolenvaihtoja jarruttamalla, tai ajamalla auton ylikulmaan esimerkiksi. Tämän noudattamatta jättäminen tulkitaan ajosuorituksessa virheeksi.


3.1.6 Pariajossa jahtaavalle autolle sallitaan yhden pyörän radanviivan ylitys. Kahdesta normaalisti pistevähennystä.

3.2.
  Pariajon arvostelu

3.2.1.   Pariajossa seuraavan auton kuuluu matkia johtoauton ajoa, tai ajaa paremmin mahdollisimman lähellä johtoautoa.

3.2.2.   Pariajossa on voimassa samat arvostelukriteerit kuin lajittelussa.



[/size]4.   Rata

4.1.   Kilpailurata koostuu 2-6 mutkan mittaisesta sektiosta. Kilpailusektio voi olla myöskin osuus kokonaisesta radasta.

4.2.   Kilpailuradalla on oltava vähintään 3 clipping aluetta vaihtelevasti sekä sisä- että ulkomutkassa.

4.3.  Kilpailuradan ääriviivat on oltava selkeästi näkyvissä, ja ajettavan sektion/profiilin täytyy olla selkeä.

4.4.  Rata saa sisältää korkeusvaihteluita & pinnanmuotoja. Näiden korkeusvaihteluiden pitää noudattaa autojen skaalaa & ne eivät saa olla teräviä elementtejä. Korkeusvaihtelut eivät saa myöskään vahingoittaa autoja.

4.5.  Radalla saa olla kanttikiviä. Kanttikivien yli on pystyttävä ajamaan niin, että auton tekniikka ei kärsi. (suositeltu kanttikiven korkeus n. 3-5mm)

4.6.   Kilpailuradalla pitää olla runin aloitusviiva & runin lopetusviiva.

4.7.   Radalla täytyy sijaita lähtöalue sekä johto- että seuraja-autolle. Johtoautolle pitää rakentaa vauhtia hidastava shikaani heti lähtöalueen jälkeen.

4.8.   Burnisboksi on suositeltava elementti ennnen varsinaista lähtöaluetta.

4.9.   Autojen lasku/parkkialue on suositeltava elementti.



5 Tekniset säännöt (RWD)


5.1 Runko

5.1.1 1/10 skaalan touring/rally/drift runko

5.1.2 Rungon raidevälin minimipituus on 255mm

5.2 Sähköt

5.2.1 Vapaa, kierrosmäärältään 10.5t tai suurempi harjaton/harjallinen moottori

5.2.2 Nopeudensäädin vapaa

5.2.3 Autokäyttöön tarkoitetun gyron käyttö sallittu.

5.2.4 Akkuina hyväksytään 2-kennoinen LiPo-akku. Maksimijännite 8.4V. Lataus aina lipopussissa. NiMh akut myös sallittu.

5.2.5 Akkujen kiinnitys taka-akselin takapuolelle kielletty.

5.3 Välitykset

5.3.1 Auton perävälitys vapaa

5.4 Vetotapa


5.4.1 Autossa saa olla kaksi vetävää pyörää taka-akselilla.


5.4.2 Vetotyyli (hihna, ratas, yms.) vapaa

5.4 RWD Renkaat & Vanteet

5.4.1
5.4.2 Renkaiden kemiallinen & mekaaninen käsittely kielletty.

5.4.3 Renkaan pinnan tarvitsee olla suhteellisen tasainen. Mikäli rengas on uritettu / liian kulunut, edellytetään kilpailijaa käyttämään uutta rengaskierrosta. Kilpailurenkaat merkataan.

5.4.4 Mustat/tummat vanteet kielletty.

5.4.5 Vanteiden maksimi ulkomitat 26mm (leveys) ja 52mm (korkeus)

5.4.6 Renkaan + vanteen yläreuna saa maksimissaan ulottua 5mm lokasuojan reunasta ulospäin. Mitataan rengas suorana, ei ohjaus suorana.

5.5 Korit

5.5.1 Kaikki 1/10 scalemaiset, oikeaa ajoneuvoa replikoivat korit sallittu.

5.5.2 Kiila & touring korit kielletty.

5.5.3 Ilmanohjainten käyttö vapaata.

5.5.4 Koriin lisättävät ilmanohjaimet eivät saa ulottua 10mm ulommas korin hallitsevasta pinnasta.

5.5.5 Takasiiven ulottumisvara suoraan taaksepäin takakontin reunasta 20mm.

5.5.7 Korin kiinnityksen täytyy olla tukeva.

5.5.8 Korin täytyy olla ehjä. Missile-korit ovat sallittuja, mutta rungon pitää olla peitettynä joka puolelta kuten "ehjässäkin" korissa.

5.5.9 Korin täytyy olla mahdollisimman scalemainen ja realistisen näköinen, sekä sen siisti viimeistely on suositeltavaa.

5.6 Painot

5.6.1 Auton maksimipaino ajokunnossa 1900g

5.6.2 Auton minimipaino ajokunnossa 1200g



[/size]6 Tekniset säännöt (CS/AWD)
6.1 Runko

6.1.1 1/10 skaalan touring/rally/drift runko

6.1.2 Rungon raidevälin minimipituus on 255mm

6.2 Sähköt

6.2.1 Vapaa, kierrosmäärältään 10.5t tai suurempi harjaton/harjallinen moottori

6.2.2 Nopeudensäädin vapaa

6.2.3 Kaikenlaisten gyrojen ja ajoapulaitteiden käyttö kielletty.

6.2.4 Akkuina hyväksytään 2-kennoinen LiPo-akku. Maksimijännite 8.4V. Lataus aina lipopussissa. NiMh akut myös sallittu.

6.2.5 Akkujen kiinnitys taka-akselin takapuolelle kielletty.

6.3 Välitykset

6.3.1 Auton vetojako etu- ja taka-akselille on kuljettajan päätettävissä, mutta mitä suuremmalla CS-ratiolla kuljettaja ajaa, niin sen näyttävämpää ajosta tulee Korogashi-tekniikan ansiosta. Suositellaan CS 1.5 tai enemmän.

6.4 Vetotapa


6.4.1 Autossa tulee olla neljä vetävää pyörää.

6.4.2 Vetotyyli (hihna, ratas, yms.) vapaa

6.4 AWD / CS Renkaat & Vanteet

6.4.1
6.4.2 Renkaiden kemiallinen & mekaaninen käsittely kielletty.

6.4.3 Renkaan pinnan tarvitsee olla suhteellisen tasainen. Mikäli rengas on uritettu / liian kulunut, edellytetään kilpailijaa käyttämään uutta rengaskierrosta. Kilpailurenkaat merkataan.

6.4.4 Mustat/tummat vanteet kielletty.

6.4.5 Vanteiden maksimi ulkomitat 26mm (leveys) ja 52mm (korkeus)

6.4.6 Renkaan + vanteen yläreuna saa maksimissaan ulottua 5mm lokasuojan reunasta ulospäin. Mitataan rengas suorana, ei ohjaus suorana.

6.5
Korit

6.5.1 Kaikki 1/10 scalemaiset, oikeaa ajoneuvoa replikoivat korit sallittu.

6.5.2 Kiila & touring korit kielletty.

6.5.3 Ilmanohjainten käyttö vapaata.

6.5.4 Koriin lisättävät ilmanohjaimet eivät saa ulottua 10mm ulommas korin hallitsevasta pinnasta.

6.5.5 Takasiiven ulottumisvara suoraan taaksepäin takakontin reunasta 20mm.

6.5.7 Korin kiinnityksen täytyy olla tukeva.

6.5.8 Korin täytyy olla ehjä. Missile-korit ovat sallittuja, mutta rungon pitää olla peitettynä joka puolelta kuten "ehjässäkin" korissa.

6.5.9 Korin täytyy olla mahdollisimman scalemainen ja realistisen näköinen, sekä sen siisti viimeistely on suositeltavaa.

6.6 Painot

6.6.1 Auton minimipaino ajokunnossa 1200g


54
Nyt ois rahat sillä mallilla että drifteri vois kotia rantautua, mutta vielä viime hetkillä rupesin empimään kahden vaiheella.

Eli mitä mieltä täällä on ihmiset näistä kahdesta vaihto ehdoista, kumpi olisi parempi/kannattavampi;

Yokomo YD-2E rwd vai 3Racing Sakura D4 rwd?

YD2
Huomattavasti stabiilimpi ja toimivampi setti paketista. Mitä muiden YD2:sia kokeillut, niin todella pehmeästi kulkevat ja vaivatta.

D4 (pink)
Tämä onkin sitten kimurampi laite. Vaatii aika paljon rassaamista ja ruuvaamista että saa menemään halunsa mukaisesti. Ohjaus vakiona aika kökkö, samoin etupään geometria. Hopattuna oikein mukava ja aggressiivinen laite ajaa! Plussana myöskin halvemmat optio osat, eli jos rakentelijan vikaa löytyy, niin D4 on siihen oiva vaihtoehto. Vakiona en suosittele.

55
Aika yleisesti jengi käyttää 10,5T mottia ja 80-120A noparia. 60A noparikin riittää, mutta siitä loppuu helposti säädöt kesken jos tekee mieli lisää jenkkaa.

13,5T mottejakin jotkut on käyttänyt, mutta niistä ei ole itsellä kokemusta. 10,5T on maksimi lankamäärältään MM kisoissa.

Tuo Yokomon oma gyro kelpaa vallan mainiosti, eikä sitä heti välttämättä tarvitse vaihtaakkaan. Jos aftermarkettia haluaa, niin Yeah Racing Hackslider tai Onisikin gyro on varma valinta. Molemmat hyvin pitkälti sama mutikka eri kuorissa.

Tärkein investointi on DS Racingin renkaat. Oikeat kovuudet ja tuotenumerot voit käyä tsekkaamassa Kerhot & Radat -osiosta Chicago Driftersin threadista.

56

Terveisiä Chicagosta!

Kausi 2018 on pärähtänyt käyntiin, ja kehityksen askelia on huomattavissa RC-driftingin suhteen Suomessa! Ohessa hieman kuulumisia Lahden rintamalta.

DCR Winter Matsuri 2018
Chicagon kerholaiset suuntasivat 10.5 DragonChicken Racing Teamin (1:1 touring car team) järjestämään DCR Winter Matsuri 2018 -tapahtumaan. Kovan bashaamisen lisäksi tarjolla oli myöskin näytöskilpailu Kauppakeskus Veturissa suurten yleisömassojen edessä. Kotiintuomisiksi mukaan lähti koko podiumi tällä kertaa. Onnittelut herroille komeista kilpailusuorituksista! Chicago Drifters:n kilpailu-urakka jatkuu Maaliskuun lopussa American Car Showssa, missä avataan RC-driftingin virallinen mestaruuskausi.

Tulokset:
1. Juha Haakana (Revol RC Ultim8)
2. J-P Koskelo (3Racing Sakura D4)
3. Roope Koskelo (MST FS-01D)
Kaavio (lajittelutulos ennen kuljettajan nimeä): https://i.imgur.com/nDvqKN9.png


Kiinnostunut lajista?
Kevään auringonpaiste on tuonut tullessaan lisää kumin(muovin)polttajia! Vaikka kuljettajamäärät Chicago Drifters:n radalla Herralassa alkaa olemaan kaksin ja kolminkertaiset siihen jengiin millä aloiteltiin, niin radalta löytyy vielä varmasti tilaa! Mikäli haluat tulla ajamaan, tai muuten vaan ottamaan selvää lajista, niin tervetuloa sunnuntaisin Herralan Liikuntahallille 10.30 - 16.00! Autamme mielellämme lajiin mukaan!

Rata-asiaa
Nykyinen 60m2 kokoinen messumatosta konstruktoitu rata Herralan liikuntahallissa on toiminnallinen 27.5.2018 sunnuntaihin asti. Tämän jälkeen siirrytään x-mittaselle kesätauolle, jonka aikana suunnitellaan radalle jatkoa. Mutta toistaiseksi meno jatkuu normaalisti aina sunnuntaisin. Poikkeuksista infoamme täällä & Chicago Drifters FB-sivulla!

Käykää tykkämäästä FB-sivustamme! Kuvia yms. media postaillaan kuvaajan onnistumisprosentin mukaan joka viikko! -> https://www.facebook.com/chicagorcdrifters/


Kumit katuun ja urku auki!
- Chicago Drifters

57
Onko muuten näihin drifti autoihin olemassa kisoihin jotkut tietyt vaatimuket vai saako autot olla sitä mitä ne on?

Luokkia löytyy AWD/CS (nelikot) ja RWD (takavedot).

Suomessa oikeastaan ollaan yritetty pysyä siinä toistaseksi, että moottorin koko on rajattu harjattomilla 10,5 lankasiin koneisiin, ja renkaina toimii DS:n ykstyyppirengas molemmissa luokissa.

RWD: DS Racing Competition Series RWD II F Zero
http://www.rcmart.com/drift-tire-rear-wheel-drive-zero-p-59567.html?cPath=35_2060_1493

AWD/CS: DS Racing CS fff zero
http://www.rcmart.com/racing-zero-competition-series-surface-curve-p-58136.html?cPath=35_1493

Sännöistä ollaan tähän mennessä eteenkin aloittelijoille joustettu, että pääsee kisaamiseen vauhtiin. Harvoin väärillä renkailla tai liian kireällä koneella kukaan etua on saanut. Melkeimpä päinvastoin.

2018 kisasäännöt on työn alla, ja julkaistaan varmaan hyvinkin piakkoin.

58
Chicago Driftersin 11.2 miitti peruttu viikonlopun Winter Matsurin johdosta! Ensi viikolla taas normaalisti sessio!

59
Sunnuntaina lyödään vermeet poikittain Herralan Liikuntahallilla!
Tervetuloa tarkastamaan 10.30 - 16.00 Päijät-Hämeen ainut RC-drifting rata!

60
14.1 Miitti peruttu. 21.1 Jatketaan normaalisti. Pahoittelemme!

Sivuja: 1 [2] 3 4