Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Flameball

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]
151
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.01.17 - klo: 10.50 »
jatkan itse kysymyksellä. Kyseessä vanhan auton elvytys ja samalla snadi modernisointi. Kombo tulisi olemaan hitec ezx-r pro nopari (kuormakesto 96A jatkuvaa, 140A piikki) sekä vanha kisamoottori 540 brushed 27 Turn. Todennäköisesti haluisin vielä vaihtaa modernimman racemoottorin tilalle, jolla saisi hieman lisää vauhtia. Näiden kanssa tarkoitus käyttää lipoakkua 5000mah 20c 2s1p. Lipolle tarkoitus asentaa turvahälytin, joka kertoo kun jännite meinaa tippua liikaa.

ja kysymykset:

1) Mihin tommosella vanhalla 540 brushed teknologialla oikein ylipäätänsä päästään max. A? eli onko turvallista päivittää käytännössä mikä tahansa moottori noparin ilmoittamassa rajassa (17 turn engine brushed) ilman, että nopari kyykkää?
2) Osassa katsomissani 540 moottoreissa ilmoitettu max. voltit 7.4 ja lipossa on 8.4. Aiheuttaako ongelmaa?
3) noparissa on peruutustoiminto. Pystyykö tommosella vanhalla brushed-moottorilla hyödyntämään ko. ominaisuutta vai pitääkö se ottaa pois käytöstä? tai pystyykö brushed moottorilla ylipäätänsä peruuttamaan kun niissä on uudemmissakin pyörimissuunnat yleensä ilmoitettu.

152
vaikka tähän ei ole kukaan vastannutkaan pitkään aikaan niin omat syyni seuraavat:

1) harrastus ei ole päivän päälle kiireellinen juttu
2) hinnat edukkaampia
3) tavaraa varastossa (suomessa ei aina ole -> tilausaika pitenee)
4) positiiviset kauppakokemukset myös ulkomailta.

miinuksina hitokseen pitkä odotusaika, joskus postikulut suuret ja viallisen osan kohdalle sattuessa ottaa aivoon. Lisäksi ison meren takaa tilattessa alvit yms. päälle.. Suomalaisia jälleenmyyjiä suosin jos postit on kohtuulliset ja haluamani osat ovat varastossa ja heti saatavilla. Olen jo törmännyt aikapäiviä siihen tilanteeseen, että jos tavaraa ei hyllyssä ole, niin odottaa joutuu aivan saman kuin ulkomailta tilatessa. Tämä on logistisesti ainut järkevä juttu myyntifirmoillekin. Tilauksia kun ei voi tehdä joka viikko.

Lisäksi ns. tarkkuustyökalut ostan edelleen suomesta, koska ongelmatilanteissa tiedän takuuasioiden toimivan paremmin.

153
RC-kerhot ja -radat / Vs: ajokavereita
« : 26.01.17 - klo: 09.23 »
onko näin ettei Keski-uudenmaan alueella (tuusula,kerava,jäke) oo yhden yhtä rataa missään? Tarttis vissiin alkaa tekeen asialle jotain.

edit: itse asustelen Jokelassa ja vasta lämmittelen harrastusta jälleen vajaan 20v tauon jälkeen :)

154
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 25.01.17 - klo: 20.00 »
Sen kummemmin foorumia kaivelematta semmonen kysymys, että kuinka pitkä ajoaika suurinpiirtein on 5000mah lipo akulla? Ja onko jotain "sääntöä" mitä ottaa huomioon ajoakkua hommatessa?

1) mittaa akkukotelon tila ennen akkujen tilausta ja vamista akun mallin ja kennomäärän (nicd,nimh,lipo,lihv) sopivuus autoosi. Nopeudensäädin ja moottori määrittelee kuinka monella kennolla voi ajaa. Valmistaja yleensä ilmoittaa nämä.
2) osta kovakuorisia akkuja
3) harrastekuskille 5000-6000mah on jo tosi riittävä (jos akkutyyppi esim. lipo 2s ja auto kokoluokassa 1:10/1:8)
4) valitse suoraan ison C-arvon akut niin ei tartte heti ostaa parempia.
5) varmista, että akun liitännät ovat oikeanlaiset tai osta samalla uudet liittimet matkaan ja tee juotoshommia itse. esim. hobbyking tarjoaa suurinpiirtein jokaista liitintyyppiä mitä markkinoilta löytyy.

6) vastaus ekaan kysymykseesi ajoajasta ~20-45min setupista riippuen lipoakuilla. vanhemman teknologian akut kestää heikommin.

155
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 25.01.17 - klo: 19.29 »
joo isojen kanssa tulee melko äkkiä tilaongelma ja pienet kulkee yhtälailla ellei vikkelämmin kun massaa vähemmän.

Scorpionin osat tullattu ja saanen ne ehkä jo tällä viikolla. Hämmentävää kyllä, että just kun manasin ni postin ilmotus oli postarissa töistä tullessa. sit pääseekin näpräileen kun posti suo kuljettaa osat lähipostiin :)

156
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 25.01.17 - klo: 15.31 »
jos multa kysytään ni optima, koska noi kaks muuta on vaan modifikaatioita scorpionista eli käytännössä jotakuinkin sama härveli myös ajaakin. Tietty jos hamuat samankaltaista ja vaihtelet esim. hipo-osia päikseen kun siltä tuntuu niin sillonhan harrastaminen tulee edullisemmaks tomahawk tai beetle. jos näiden osalta pitää valita ni beetle. toma on niin yhtäläisen näkönen. Itseä kyllä alko himottaan toi scorpion xxl kun tuli katseltua enempi :D

Omat scorpionin osat on suomessa postissa jumissa ja varmaan tulleja pitäs maksella jahka pääsevät sinne asti, että tulli tsekkaa läpi. Sittenhän sitä pääsee rakentelemaan. Sen verran katsonut jo etukäteen, että ohjausservolle täytyy ostaa teline, koska mun mielestä alkuperänen teippi ja rautalankakiinnitys ei oikein vakuuta. Muutoin tekniikan osat onkin jo katottuna valmiiks, että ei hirveen kauaa pitäis nokka tuhista tehdessä. En vaan oo semmosta kulmaservotelinettä löytänyt muualta kuin aliexpressistä eikä jaksais välttämättä venata yhtä kiinnikettä kuukautta.

157
Team C / Vs: Team C TR8E (T8E RTR)
« : 23.01.17 - klo: 22.09 »
Tänään fiksailtu RTR-auton ominaisuuksia. Servokädessä kiinni olevan tangon kiinnityspultti otti kiinni ohjausservon kanteen toiseen ääriasentoon käännettäessä. Toinen servosavertorni heilui -> pohjapellin poraus liian syvä eikä ruuvi kiristynyt tarpeeksi. Ohjaukseen liittyvä yhdyssilta (steering rack) rei'istään väljä jo uutena. Toisesta poikkeuksellisen paljon. Sen takia se tulikin tsekattua läpi. Etupyörien ohjauskulmat säädetty. Sai ruuvata siinä sivussa cambereitakin kohilleen kun harotti vasen etufillari miten sattuu. Tällä autolla on nyt ajettu ehkä reilu tunti enintään puoltoista ja nekin ilman hyppyytystä eli ei ole mikään käyttökulumaa. Kivaa näpräystä, mutta jos vaan ajais ni ei ois välttämättä nii kivaa hirmu kauaa.

Tuli tähän sitä vauhtiakin haettua jo lisää eli samalla vaivalla vaihdoin 18 rattaan moottoriin kun muutakin askartelin.

158
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 23.01.17 - klo: 22.03 »
Tänään olikin harrastepäivä. Listalla oli isompi ratas moottoriin eli 15 vaihtui 18. Sen asentaminen tietty kunnialla loppuun eli välysten haku kohilleen. Välykset vaihteli eri osuuksilla, joten niitä saikin sitten hakea sopivaksi tovin. Tuon tehtyäni pyörittelin hieman autoa asennus"pukin" päällä ja tsekkailin, että kaikki toimii ok eikä siinä mitään hienosti lähti kulkemaan tällä päivityksellä :)

Havaitsin välystä vasemman etupyörän ohjauksessa enemmän ja päätin hieman purkaa, että selviäisi miksi siellä sitä klappia on normia enemmän. no sieltähän löytyi jännyyksiä - ns. raidetanko, joka yhdistää pyörät oli toisesta reiästään soikea. Aika hämmentävää kun kuitenkin alle 2h ajettu auto ja senkin vähän suoralla tiellä. No kattelin aikani ja totesin, että käännän toistepäin sen vain, niin asettui välykset hieman vähemmiksi. Siinä häärätessä otin samalla ohjausosat servosavertorneista irti ja toinen heilui. Tämä paljastui pieleen poratun pohjalevyn syyksi. Koneistin sopivan prikan pultin alle pylväsporakoneella ja viilalla -> taas torni tukevasti paikallaan. Näiden jälkeen ohjausromut takas nippuun ja kas kummaa aika paljon vähemmän lotas :D

Tuon jälkeen vähän testailua kylmiltään taas ja totesin ajossa tulevan oudon rohahdusäänen tulevan siitä, että servokäteen asennettu pultti/mutterikombo nappaa ohjauksen tappiin käännettäessä kiinni servon kanteen. Ei muuta ku vähän pyörittelyä ja servon käsi hieman eri lepoasentoon ja ongelma oli ratkaistu. Sen jälkeen aloin pällisteleen, että melko vekkulit ohjauskulmat ja sit säädin keulasta sekä cambereita ja ohjauksen aurauksia. Tuo vasen eturengas oli aivan lepikossa irtonaisten/lotaavien osien takia. Eipä se oikeakaan rengas säästynyt säädöiltä siinä sivussa. Kummasti alkoi autokin kulkea paremmin sinne minne sen suuntaa.

Toi TR8E käytetty ohjausräkki/raidetanko miksi sitä nyt sanoa on kyllä aivan susi. Ilmeisesti täytyy investoida sen väljistyessä hieman enemmän T8 tarkoitettuun malliin josko se olis vähän paremmin tehty. Tai sitten teetätän sopivan broidin duunissa :D

Jotenkin vähän etukäteen arvattu fiilis RTR- laitteesta. Kyllähän sillä ajaa kun kaiken kiristää ja säätää ensin itse uudelleen.

159
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 18.01.17 - klo: 21.06 »
Joo no itse ollut edes suunnitelmissa omilla vanhemmilla kun tuo eka versio tästä lanseerattiin. Isäukko sen oli joskus käytettynä isobroideille hankkinut ja kovasti on ajettu aikoinaan kunnes levis osia liikaa ja laman myötä rahat meni johonkin muuhun fiksumpaan/tärkeämpään. Varaosasaanti tuolloin oli kans melko heikohkoa ilmeisesti.

Tähän mun yksilöön tuli tänään tekniikka forumin kautta käytettynä. Kyoshon ohjain,vastari ja moottori sekä elektroninen nopeudensäädin (tässä alunperin mekaaninen, joka mennyt sököksi aikoja sitten). Sen verran halusin päivittää, koska ko. modilla saadaan autosta hieman keveämpi kun ei tartte 6v saada toimitettua erillisella patteriyksiköllä, jonka vanha järjestelmä vaati. Hieman joutuu siistimään asennuksia, mutta kuitenkin säilytetään kohtuullisen alkuperäistyylinen kombo. Niin ja toki akkutyyppi päivitetään NiMh. Ohjausservoks laitetaan joku vanha ja laiska, mutta toimiva. Ei tällä kuitenkaan ajeta kuin huviajoa.

Varmasti paljon hauskempi laite lipotekniikalla ja kestävällä vetolaitteistolla. Tästäkin on vetaritupit aika sohlona jo, mutta annan mennä vielä kunnes on pakko uusia. Ois varmaan hauska laittaa tän kaveriks tommonen uustuotanto ja molemmat vierekkäin hyllyyn :D ei oo nyt vaan niin paljoa extraa.

160
Team C / Vs: Team C TR8E (T8E RTR)
« : 14.01.17 - klo: 23.38 »
Täällä kans yks tämmösen omistaja. Vasta ostin kaverin suosituksesta. Harrastuksen uudelleenlämmittelynä hitokseen hauska laitos erityisesti kun tunkee pari akkua kiinni. Piisaa ainakin vauhtia tälläselle amatöörille aivan riittävästi.

Akkujen kanssa oli alkusäätöä (ostin pehmeät&liian isot auton poteroihin) ja vieläkin ostamani oikeanlaiset kovakuoriset akut vaatinee lyhyemmät/sopivammat johdotukset, että mahtuu kopan alle nätisti. Muutoin ei ole vielä ollut mitään vastoinkäymisiä. Edellisestä kerrasta näiden parissa on vierähtänyt lähes 20v, joten aluksi kokeilin pelkästään yhdellä akulla menopuolta. Yhen akun kanssa saa paremmin tuntumaa eikä lähde läheskään niin pahasti lapasesta (huom. nyt talvi ja ajanut suojasäällä!). Kahdella turnigyn 5300mah lipolla tästä tulee jo melkosen raivohärkä verrattuna siihen mitä muistan näiden härveleiden kulkeneen :D

Omasta yksilöstäni pari ruuvia oli mennyt paikoilleen vähän heikosti, mutta pyörät yms. tukevasti kiinni eikä ole matkalle tippunut mitään. Tosin hyppyreistä en ole vielä vetänytkään. Kokonaisuudessaan hinta-/laatusuhde on mielestäni tosi hyvä. Kaikkeen oheiskrääsään (laturi,liittimiä,johtoja,akut) toki uppoaa pätäkkää jos aivan alusta alkaa, mutta semmosia ne on kaiketi kaikki harrastukset.

edit: autosta löytyi pikku valmistusvirhe moottorista. Moottori oli kytketty noparille A-B B-A C-C. Järjestyksen laittamalla oikein auto kulki kaasusti taaksepäin ja lujempaa takaperin. Jollain kiinalaisella moottoria kasatessa tapahtunut virhe, joka kompensoitu vaihtamalla johtojen paikkaa. Eipä tuo mitään ongelmaa aiheuta kun sen tietää.

Lisäksi tän postauksen jälkeen ajon jälkeen 3/4 pyöristä oli löysällä kun vedin 2x2S lipolla eli kehotus kiristellä mutterit läpi ei ole huuhaata :)

edit 2: eipä ollut valmistusvirhe, vaan Eurorc:n mukaan kyseessä moottorin voimansiirron ominaisuus eli kone pitää laittaa pyörimään tiettyyn suuntaan kytkentöjä muuttamalla. On siis heidän mukaansa aivan normaalia ristiinkytkennät.

161
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 13.01.17 - klo: 21.59 »
olikin yllättävän kallis osakeikka rungon osiin. satanen meni jenkkilään. nyt sit vielä tekniikka, niin saadaan toi edes keskinkertaseen happeen. Vielä ois priimakuntoon vaatinut läjän osia, mutta pitäähän sitä näkyä alkuperäisyys kun on niin vanha. onneks sentään saa ylipäätänsä osia.

162
Kyosho / Vs: Scorpion 2014
« : 06.01.17 - klo: 19.04 »
Tuota sopiikos nää uustuotanto-osat kuinka laajalti tuohon vanhaan? Mulla on hyllyssä yks käsittääkseni vuosmallia noin -84, josta toinen takatukivarsi fiksattu epoxilla ja paksulla rautalangalla. Lisäks uupuu etu"puskuri" ja tukivarsia tarvis uusia. Aattelin etrata johonkin kuntoon sen vielä tässä, mutta varaosien ristiinsopivuus kiinnostais.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]