Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - *HOKE*

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 412
1
Tervetuloa treenaamaan multiplayeriin. Mulla on serveri auki harva se ilta.
Hyötyä oikean auton ajamiseen on paljon ja todistettu moneen kertaan.
VRC PRO FINLAND clubissa on tällä hetkellä yli 150 suomalaista kuskia.
Toki toiminta on kohtuu hiljaista, mutta äkkiäkös porukka taas herää sitä mukaa kun useampikin rupeaa taas ajamaan.
Minä voin hieman "valmentaa" ajamisessa jne kun tulee multiplayeriin ajelemaan.

2
Eli jos on mahdollisuus mennä treenaamaan ja pikaiset muutokset ei haittaa niin sen tuominen ilmi on relevanttia, mutta jos ottaa puheeksi että ei nyt ihan mene siihen suuntaan mitä lajissa on yritetty hakea ja jopa sääntöjä tehty niin tämä on turhaa???

Henk koht olen ollut sitä mieltä että jos nyt kerta halutaan tehdä hommasta tasapuolisempaa jne jne niin ainoa keino on silloin tehdä radalle muutoksia ja kunnostuksia. Rata kiinni kisailijoilta jotka pääsee sitten jokainen kisassa ohjatusti treenaamaan juuri saman määrän radalla joka on jokaiselle edes hieman uusi.

Ei tietenkään kaikille täysin tasapuolista, mutta jokatapauksessa huomattavasti tasapuolisempaa kuin tällainen yhtäkkinen kimpoilu joka ei jokaiselle ole mahdollista kuin työn ja perheen kustannuksella.

Ihan olen itsekin kuulunut siihen ryhmään joka on ollut parhaimmillaan ulkopaikkakunnalla 5 kertaa treenaamassa ennen kisaa jne. Olen myös Vaasassa nyt perjantaina treenaamassa.
Silti tämä ei ole se suunta mitä on jo vuosia saanut kuulla mihin kuskit haluaa ja mitä on yksityyppirenkaillakin haettu... Matalampaa kynnystä, kustannuksia alas, tasapuolisuutta jne.

Minä en puhu puhtaasti omasta navasta vaan yritän nähdä isomman kuvan kuin itseni.
Mutta jos kerta näin mennään niin mennään sitten.
Olen vain hämmästynyt että miten tää voi olla näin sekavaa touhua missä touhut muuttuuu vuosittain tai pahimmillaan parin viikon välein.

Aina joskus tajutaan että harrastukselle parhaaksi on että se edes yrittäisi palvella jokaista tasapuolisesti.
Tämä ei tietenkään ole täysin mahdollista, mutta pitääkö sitä sitten yhtäkkiä keksiä pikaisia muutoksia josta varmasti suurin osa ymmärtää että ei tämä nyt ainakaan asioita edistä suuntaan mihin on porukka halunnut.

3
En kyllä nähnyt että enemmistö olisi puolesta äänestänyt, mutta riippuu toki miten tätä katsoo.
Sitähän tässä ei otettu ollenkaan huomioon että kaikilla ei ole mahdollisuutta ilmoittaa töihin että olen muuten perjantain pois vaikka lomalistat ja muut vuorot onkin jo lyöty lukkoon. Saati että mekaanikolla sama mahdollisuus.
Lisätäänkö tähän päälle vielä hellasärö?

Ei tämä myöskään hirveesti näytä siltä mitä aina muka tavoitellaan, eli matalaa kynnystä jne. vaan ainahan ne on kärkijätkät jotka lähtee treenaamaan vaikka perheen kustannuksella. Jokaisella ei ole mahdollisuutta, varallisuutta tai mitä vain. Yhtäkkiä 2 viikkoa ennen päätetty asia ei jokaisen työhön ym vain sovi. Eli en minäkään näe tässä ainakaan mitään kynnystä madaltavaa tai kustannuksia madaltavaa.
Jos tasapuolista haetaan niin rata kiinni kaikilta kisaan osallistuvilta vaikka kuukaudeksi ennen kisaa ja radalle joku pieni toteutettavissa oleva muutos. Sillon oltais edes vähän lähempänä tasapuolisuutta ja kustannuksetkin ehkä matalammat. Ja ratatalkoilijoilla mahdollisuus tasoittaa rata SM kelpoiseksi (suora viittaus tiedätte kyllä mistä radasta puhun).

Jokatapauksessa... Oli mistä tahansa kisasta kyse niin aina ne joilla on mahdollisuus, kertoo jonossa miten hyvä idea, mutta ei oteta huomioon että kaikki ei ole läheskään yhtä hyvässä asemassa, ja jos kerta ykstyypitykset ym tarkoitus on madaltaa kynnystä ja kustannuksia niin tämä perjantai sotii kyllä tuota ajatusmaailmaa vastaan.

4
Muistuttaisin nyt kuitenkin että tästä on ollut äläkkä ennenkin kisoissa. A haara ajaa ennen B haaraa.
Näin se on aina ollut ja esimerkkinä voi katsoa vaikka edellisen kisan aikataulua. Mitäs jos tuon nitrojen nousufinaalien haarojen järjestyksen kääntäisi oikeaksi ennen kuin siitä nousee taas meteli kisapaikalla kun on väärät kuskit lauteilla.

Eli vielä tarkennuksena. 1/4 ja 1/2 nousut on aikataulussa nurinpäin.

EFRA Handbook 1/8 offroad section rules. Kohta 2.6  time table kohdassa friday. (A is run first)

5
Anteeksi mutta RC-Sabe on tietääkseni ollut jo vuosia suljettu.

Eikä kyllä Googlettamallakaan löydy oikeastaan muuta kuin verotiedot vuodelta 2011 ja erään henkilön touhut vuosia sitten.

Vai onko tosiaan Sabe ruvennut taas myymään RC tavaroita?

6
https://hobbyfactory.fi/c10444/pinjoni-32dp-0-8-mod

Ei ole kyllä edes yritetty jos ei löydetä.

7
Mä luulin että näissä+40 kisoissa ei pipo enää niin paljon kiristäis, kun useimmalla ei varmaan ole edes tukkkaa jäljellä. Näyttääkö rata liian vaikealta?

+40 kisoissa ei pipo kiristä, eikä rata näytä liian vaikealta.

Noilla asioillahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa että kisaa varten ei voida profiilia yhtään muuttaa jotta kisasta saadaan tasaväkisemmät eikä paikallisella ole vuosien kotikenttäetua.
Ihan perus shittiä.

8
Onko Vaasassa ajettu samat profiilit joka ikinen vuosi ja jatkettu samoilla profiileilla myös molemmat pappa MM kisat?

Ainakin tanskan profiili olisi ollut erittäin helposti muutettavissa esim kääntämällä kiertosuunta.

Matot oli niin kevyitä että lapsikin olisi saanut ne pois paikoiltaan jos olis tarvinnu jotain kumpua hieman lapiolla pyyhkästä että hypyt olis toiminu toiseenkin suuntaan.

7 vuotta täysin muuttamattomana vaikka siihen olisi todella yksinkertaiset mahdollisuudet... On oikeasti vitsi.

9
Mielenkiinnolla odotan tietoa miten monta vuotta kyseinen profiili on ollut samanlainen ja ajetaanko samalla profiililla kisa.

Viimevuotinen oli suoraan sanottuna aikamoinen vitsi.

10
Tulokset / Vs: Tulokset: Winter Jumps #3 Turku 8.-9.2.2020
« : 15.02.20 - klo: 17.33 »
Pakko yhtyä tuohon profiili kommenttiin.

Olen vuosien ja yhä vuosien varrella törmännyt ihan tarpeeksi moneen temppurataan joissa kilvan ajo on monesti lähes mahdotonta.
Nyt oli profiili jossa ei tarvinnut taistella rataa vastaan vaan väännettiin mies miestä vastaan ajoa kierros toisensa jälkeen.

Tiedän että taas joidenkin mielestä rata oli liian helppo, mutta ollaanko kisoissa ajamassa kilpaa vai suorittamassa temppurataa?

Huom. Ovaali on huomattavasti vaikeampi kuin temppurata kun yrittää olla nopeampi kuin muut.

Lisää tällaisia mies miestä vastaan KILPA ratoja ja vähemmän tuplatripla suorituspaikkoja jossa on vain yksi oikea tapa päästä leveli läpi. Yksinkertaisissa hyppyreissä on variaatioita enemmän ja hyppyreiden suorittaminen nopeemmin kuin pahin haastaja on huomattavasti vaikeampaa.

Ps: Olikohan muuten ensimmäinen Turussa ajettu WJ missä ei levinny iskariöljyt radalle  :shocked:

11
Ilmoittautuminen:
-Sulkeutuu sunnuntaina 13.1.2020 klo 23.59! Ilmoittaudu tästä.


 :roll: 13. päivä vai sunnuntaina?  :roll:

12
Radiolaitteet / Vs: Radion fiksauksesta
« : 03.12.19 - klo: 19.37 »
No keskusteleekos vastarin kanssa?

Vois olla muutenkin helpompi auttaa jos tietäis ylipäätään mistä radioista kyse... Mitä vastareita käytössä jne.

Onko esim toinen radioista FM ja toinen AM?
Entäpä 27 vai 40mHz?

13
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 28.10.19 - klo: 14.02 »
Itse ainakin kannattaisin jotain uudistusta formaattiin etenkin alkuerien puolelta ja etenkin polttiksiin. Omalta osaltani alkuerillä ei ole juurikaan merkitystä kisan lopputulemaan, kun ajetaan semifinaalit kuitenkin. Pienellä kuskimäärällä aikaa vastaan ajetut alkuerät eivät itselleni ole juurikaan mieleisiä oikeastaan vaan lisätreenejä. Toki semifinaalipaikasta tiukasti kilpaileville asia on eri, mutta niitä on noin 8 kuskia niistä 30 mukana olleesta. Itse ainakin haluaisin nähdä enemmän radalla kisaamista kuin aikaa vastaan kisaamista.

Itse näen tämän nykykaavion vain hyvänä.
Jospa kuskit mieltäisivät alkuerät treeneiksi kuten minä.
Eräharjoituksien ja alkuerien aikana autot saadaan säätöihin myös moottorin osalta... Ja sitten tosipaikan tullen, eli välierissä ja finaalissa autot ovat tikissä... Eli silloin kun hommalla alkaa oikeasti olemaan merkitystä.
Itse olen aina hakenut autoon säädöt finaalia silmälläpitäen enkä 5 minuutin nykäisyyn.
Ehkä jotku ovat huomanneetkin mikäli ovat yhtään seuranneet että minulla henkilökohtaisesti ei välttämättä mene alkuerissä mitenkään ihmeellisemmän vahvasti, mutta esim viimevuonna useammassa kisassa semeissä vauhti oli kohdallaan ja finaalissa taisteltiin parhaimmillaan jopa voitosta.

Se että ajettaisiin alkueriä vähemmän tai jollain muulla tyylillä mies miestä vastaan meiningillä, tarkoittaa että kaiken pitää olla mielummin aamusta alkaen kohdallaan jotta päästään keskittymään miestä vastaan ajamiseen.

Polttis on lähinnä verrattavissa oikeessa maailmassa GP tyylisiin kisoihin kuten vaikka F1.
Sielläkin ajavat harjoituksia ensin pari päivää missä autot viilataan kohdalleen. Tämän jälkeen aika-ajot ja sitten se itse kilpailu.

Mikäli formaattia muutettaisiin enemmän mies miestä vastaan ajamiseksi heti aamusta lähtien niin se on lähes sama kuin muutettaisiin samalla koko luokan nimi vaikkapa offroadnitrosprintiksi tai jotain.

14
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 06.10.19 - klo: 10.54 »
Volantella ei ole ajettu M8 luokkaa, eikä tulla ajamaan.

15
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 05.10.19 - klo: 18.00 »
Se ihmeellinen puoli näillä hyvillä valmistajilla on että niillä ei kauaa varastot seiso.
Tollanen ongelma voisi syntyä mikäli valittaisiin rengas jolla ei pahemmin maailmalla ajella.

16
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 03.10.19 - klo: 18.25 »
Mun korviin asti ei ole kuulunut että määrää olis mitenkään rajoitettu. Rajoittaminen oliskin äkkiseltään mietittynä järjetöntä luokassa jossa on nousumahdollisuus.

17
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 02.10.19 - klo: 22.34 »
Ihan unohtu mainita.

Mulla ei ollu tietoa tästä valinnasta ennen tätä päivää kun kuulin täällä olevan asiasta höpinää.

Ainakin valittiin kaikille hyvä ja helppo rengas jolla itsekin olen ajanut jopa kisoissa. HUOM!!!! vaikka suurin osa tietää että mulla valinnanvara on ollut jokaisesta merkistä lähtien ihan juuri tasan se minkä olisin milloinkin halunnut alle laittaa. Kummasti ne renkaat on vaan ollu viimeisen kolmen vuoden aikana 90% ajamistani kisoista yksi ja sama kuvio ja seos.

18
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 02.10.19 - klo: 22.26 »
Todellakin perusteet kiinnostaa,,,, tämän hetkisen hinnan mukaan renkaat maksaa 26,90€/pari (HobbyFactory suositushinta 29,90€) eli kisapäivässä on menny 93,80€ ennen kun on moottoria edes käynnistetty (kisamaksu 40€)... Jos tarjoushinta poistuu niin summa pomppaa 99,80€

Lisäksi kun tuo valittu rillukka on kaikkein pehmeimmällä seoksella niin kestääkö koko kisapäivän esim. Turussa missä rengaskulutus on huomattavasti suurempaa kuin muualla.

Nyt kun oon pari kesää m8 sarjaa ajanut, niin vielä ei ole yhtä kallista kombinaatiota tullut vastaan, tänä ja viimekesänä ajoin 10€ KIERROS (4 rengasta) Maksaneilla parivuotta vanhoilla Sweepin renkailla jotka ostin ebaystä, niin kyllähän tällä muutoksella kulut kasvaa ihan h*lvetisti.

Eikä olisi vaikuttanut tulokseen vaikka olisi ollu 100€/kpl maksaneet rillukat alla...

Mä oon vuosia jankannut ykstyyppiä vastaan, eikä mikään ole saanut mielipidettäni muuttumaan. Tuskin koskaan tulee muuttumaankaan.

Kuten tässäkin topikissa olen kirjoittanut, en pysty ymmärtämään miten se pienentää osallistumiskynnystä että ei saa osallistua kisaan sillä mustalla ja pyöreällä mitä saattuu löytymään. Se kun ei ole lajilta, luokalta eikä yhdeltäkään osallistujalta pois.

Olen myös saanut kuulla että tämä toive yksityyppisyydestä on tullut kuljettajien suunnalta. No joo... niiltä jotka sähläävät auton setupeista lähtien aivan kaiken mahdollisen kanssa kuvitellen sen tuovan heille jotain etua muihin nähden ja sitten kun homma ei toiminutkaan niin syytellään renkaita ja halutaan ykstyyppiä.

Ne taas jotka eivät tätä halunneet, ovat isolta osalta pysyneet hiljaa nyt jo useamman vuoden kun tästä on ollut puhe. No nyt se on myöhästä kun yksityyppisyydestä on päätetty eikä ihmeemmin vastaväitteitä ole kuultu.

Henkilökohtaisesti pelkään että koko tämä show ei todellakaan lisää kuljettajamäärää vaan entuudestaan tulee putoamaan. Toivon hartaasti olevani väärässä.


No mutta siis tuohon kulutuskestävyyteen.
Kyseisillä renkailla ajoin turun kisassa. Koko finaalin ajon jälkeen rengas oli kulunut vain nimeksi.
Jos muistan oikein niin ajoin kahdella sarjalla joista toisella ensin alkuerät ja semin ja toisella sarjalla finaalin.
Kahdella sarjalla kulumisen suhteen ei mitään ongelmia ajaa koko päivää.

Vantaalla kyseisellä renkaalla voi treenata useamman päivän. Eli kisassa kestää koko päivän... Mutta arvatenkin A finalistit laittaa uuden renkaan alle ettei vaankaan anna tasoitusta muille. Toisaalta tämäkin on ihan oma päätös josta varmaan seuraavaksi aletaan nurisemaan että pitää tämäkin kieltää ja ajaa yhdellä sarjalla koko päivä. Tai en olis yllättyny tässä holhous meiningissä jos vaikka kiellettäisiin käytetyllä renkaalla finaaleihin starttaaminen.

Jyväskylässä rengaskulutus on aina ollut niin pientä että pikkunappulaisella pehmeimmällä seoksella pääsee koko päivän läpi ongelmitta... Isompinappulaisella Gridlockilla menee mitä ilmeisemmin koko päivä ennenkuin näkee edes nappulan nurkan hieman pyöristyneen.

Hieman kovempaa keltaista seosta ei suomessa tarvitse missään olosuhteissa muuten kuin Turussa jos sattuu olemaan oikein extreme kuuma päivä ja entistä raastavampi rata.

Olin myös loppuun asti sitä mieltä että sallittakoot muutkin seokset kuin pinkki niin saa ajaa sillä pidempään kestävällä hieman hitaammalla renkaalla jos haluaa... Vaan lopputuloksenhan näette tässä. Vain yksi seos ettei kukaan vaankaan anna tasoitusta hieman hitaammalla renkaalla jos haluaa vaikka säästää rengaskuluissa.
Ilmeisesti joku olis sitten valinnu keltaisen itselleen finaaliin ja tämän jälkeen itkenyt kuinka oli väärä rengas kun oli hitaampi. (no ihan itsehän sen väkisillä halus alle laittaa) Ihan kuten ne jotka ovat selittäneet takakontillisista renkaita... Ihan väkisillähän ovat halunneet sen määrän hommata ja sohlata joka lähtöön eri rengasta alle ja rupeltanut oman kisansa sillä säätämisellä.

Kuten olen tähän topikkiin kirjoittanut jo ainakin vuosi sitten... Yli kymmennen vuoden aikana en ole yhtään kisaa hävinnyt tai voittanut renkaan takia. Siitä ei ole kiinni. Itseasiassa pari vuotta takaperin kun voitin vantaan SM kisan, ajoin renkaalla jonka muut olivat dumanneet huonoksi. No minä tykkäsin ja sillä ajoin koko päivän eikä edelleenkään ollut rengas se ratkaiseva tekijä millään muotoa.

Yhdenkään kuskin joka ei kuulu siihen ns. kärkikastiin, sijoitukseen ei ole vaikuttanut, eikä tule vaikuttamaan se ajettiinko vapaalla tai tullaanko ajamaan yksityypillä. Toivottavasti ei tule liian monelle uudesta säännöstä innostuneelle isona yllätyksenä vastaan kun tuleva kausi ei olekaan se mestaruus kausi vaan taas siellä pörrää se sama porukka kärjessä.

19
Tulokset / Vs: M8-sarjapisteet 2019
« : 12.08.19 - klo: 23.29 »
Taitaa se olla vieläkin väärin.

Lainaus
Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo
ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka
oli parempi viimeisessä osakilpailussa. Mikäli tämäkään
ei tuo ratkaisua, otetaan huomioon viimeistä edellinen
osakilpailu jne.


Tuon mukaan Salonen oli SM2.

20
Niin siis täältä

kilpailun tulokset

21
Team Associated / Vs: Team Associated B64
« : 31.03.19 - klo: 02.19 »
Kaikki niinkuin lapussa merkitty.
Eli ei etuvakaajaa.

23
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 20.30 »
Kyllähän mä sen selitin tuossakin postauksessa josta yllä olevan lainasit.

Varsinkin jos puhutaan että uuteen lajiin tullessa helpottaisi jotenkin että et saa osallistua niillä mitkä jo omistat.


Täällä puhutaan jatkuvasti säkillisistä, kontillisista jne.
Liioittelua isolla kädellä.
Todellisuudessa edes kärkijätkät ei valkkaa itselleen kahta tai korkeintaan kolmea eri kuviota enempää yhteen kisaan. Suomen radoilla suurimmaksi osaksi ajetaan vieläpä monen valmistajan renkaista sillä kaikkein pehmeimmällä seoksella, ellei satu jotain todella kummallista että on helle niinkuin viimekesänä. Silloin tasapainoiltiin +28 kohdilla edelleen sillä laitetaanko alle se pehmein vai toiseksi pehmein. Kuvio oli tiedossa jo ennen kisaa.

Mulla on kuten moni tietää, kisoissa varmasti suurin valikoima käden ulottuvilla... Silti viimekesänäkin menin kisoihin tietäen millä renkaalla ajan koko päivän.
Tämän tiedon pystyin jakamaan jo vähintään kahta viikkoa kisaa ennen, vaikka kyseessä oli rata jolla ei oltu ajettu pariin vuoteen.
Helsinkiläisenä tiesin Vaasan kisoihinkin mennessä millä renkaalla ajan koko kisan läpi.
Tasan yksi kuvio ja yksi seos.

Missä siis on se tarve säkillisille ja hirveä rengasruletti???

Säkilliset ja ruletit kuuluu edelleenkin lähinnä kuskeilta jotka eivät edes aja kyseistä luokkaa ja tämäkin johtuu ilmeisesti isolta osalta siitä että niinhän täällä annetaan ymmärtää miten vaikeaa se on.

Todellisuus.
- Ennen ekaa kisaa, mene tai soita liikkeeseen josta haluat renkaat ostaa.
- Kysy renkaat joilla seuraavassa kisassa ajetaan.
- Osta.


24
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 01.52 »
On siis helpompi lähteä ensimmäiseen kilpailuun kun ei saa ajaa sillä mihin on varaa, mitä löytyy jo auton alta jne???

Yksityyppirengas tulee helpommaksi lähestymisen kannalta vasta kun aletaan yhtään pärjäämään, mutta kokemusta ei vielä ole vuotta kahta enempää tai ei uskalleta kysyä kauppiaalta tai luokkaa vuosia ajaneilta.
Mutta tuossa kohtaa ei kyllä enää puhuta luokan lähestyttävyydestä.

Ihan jo kymppikrossissa helpoin tie esim WJ kisoihin lähestymisen kannalta on ollut meidän kerhossa torstaikisat jonka kautta olen ainakin henkilökohtaisesti saanut tällä kaudella pari kuskia aloittamaan kilpailemisen.

Kisat joihin on helppo tulla mukaan. Saat ajaa iahn just niillä renkailla mitkä omistat... Samalla lähtöviivalla on nähty jopa samaan aikaan 2wd, 4wd ja trukki autot.

Mikään selitys yksityyppirenkaan vaikutuksesta helpompaan lähestyttävyyteen ei mene mitenkään läpi.
Jokainen luokkaa aloittava kuski kyllä ihan puhtaasti tietää että aivan sama mikä rengas on alla niin he eivät ensimmäisissä kisoissaan ole hakemassa A finaalipaikkaa tai sitten kyseessä on jo kokenut kuski jolle "rengaspeli" ei ole ongelma.
Tai mikäli mihin tahansa luokkaan uutena kuskina tuleva kuvittelee heti pärjäävänsä oli alla yksityyppi tai ei, on realismit ikäväkyllä pahasti kateissa, eikä homma tule olemaan pitkäjänteistä saati tavoitteellista kovinkaan pitkään.

Koko luokan tulevaisuutta ei ratkaista parempaan suuntaan yksityyppirenkaalla tai millään muullakaan rajoitteilla. Isoin esimerkki löytyy GT8 luokasta jossa rajoituksia jne lisättiin jatkuvasti ja porukkaa ei todellakaan tullut lisää vaan osallistujamäärät romahtivat niistä ajoista jolloin ajettiin huomattavasti vapaammilla säännöillä. Tottakai muitakin tekijöitä oli, mutta nämä kiristykset sääntöihin vaikuttivat selvästi nopeiten ja isoiten.

M8 luokassa on tapahtunut vuosien aikana selvää pudostusta osallistujamäärissä, mutta nyt on takerruttu laput silmillä renkaisiinkun ei muuta keksitä, tai muut vaihtoehdot vaatisivat tekemistä.
Viimekaudella nähtiin uudet last chance finaalit jotka olivat selkeästi porukan mieleen monestakin syystä.
Myös ensimmäistä kertaa kisoihin osallistuva pääsi ajamaan vielä kerran sijoituksesta kilpaa ja kun se vielä saadaan SM kisoihin että näistä finaaleista voittaja nousee vielä ylöspäin lähtöruutuun 13 niin muutos on loistava ja suunta oikeaan.

Se että aikaisemmin on omat ajot loppunut oman nousufinaalin jälkeen, vaikka kisapäivää on varsinkin A finalisteille ollut jäljellä vielä tunteja, on vaikuttanut negatiivisesti osallistujamääriin kun on parin vuoden jälkeen huomattu että A finaaliin pääseminen on ollut erittäin vaikeaa tai jopa mahdottomalta tuntuvaa. Koska siellä on aina se sama kokenut porukka jolloin moni turhautuu liian nopeasti ja luovuttaa.
Yli 10 vuoden aikana en ole nähnyt yhtään kuskia jolla A finaaliin pääsy olisi ollu kiinni renkaasta.
Monesti on jääty ulkopuolelle sillä renkaalla jolla voittaja on ajanut. Tai jatkoon on päässyt kuskeja jotka ovat tehneet väärän rengasvalinnan.

WJ kisoissa on vuosia ollut A finaalissa kuskit jotka ovat olleet M8 luokassakin A finaalissa.
20+ sijoilla ajavat ovat molemmissa luokissa keskiarvoltaan samoilla sijoilla.
Ei merkitystä vapaalla tai yksityyppirenkaalla.

Näette tuon ilmiön ihan kun ajan kanssa tutkitte muutaman vuoden otannalla.

Ihan sama miten tämä tulee päättymään, seuraavaksi herätetään henkiin kiinteä numerointi keskustelut.
JOs mennään kiinteään renkaaseen, aloitetaan valittaminen väärästä renkaasta, eritasalaatuisuudesta, huijaamisesta jne jne, aivan kuten WJ sarjassa on koko yksityyppisyyden ajan väännetty.

25
Team Associated / Vs: Team Associated B64
« : 11.12.18 - klo: 23.14 »
Säädät niinkun setuppilapulla on niin saat hyvän lähtökohdan.
Vanttiruuvien mittailemisessa tärkeintä on että molemmin puolin autoa on saman mittaiset.
Ei niitä muuten mittailla sen enempiä.

Ohjekirjassa lukee mitat jotta rakentaessa saisi auton kulmat suurinpiirtein oikein.
Jos edessä on raju camppeeri noilla mitoilla niin oliskohan linkin kiinnitys väärässä reiässä?

Tosin enpä ole kyseisiä autoja kasaillessa koskaan linkkejä mittaillut sen ihmeemmin vaan olen laittanut linkit autoon kiinni ja säätänyt silmämääräisesti eteen pienen camppeerin, kohtalaisen reiluhkosti haritusta ja taakse vähän ronskimpi camppeeri kuin eteen. Linkit molemmin puolin saman mittasiks ja sit radalle ajamaan ja säätöjä hakemaan.

Jos tulet hakkilaan ajamaan niin HF:n tiskin kautta piipahdus ja voin tehdä pikatarkistuksen näyttääkö auto olevan alueella vai pitäiskö heti tehdä jotain.

26
Team Associated / Vs: Team Associated B64
« : 11.12.18 - klo: 22.01 »
Esimerkiksi näin

https://hobbyfactory.fi/tiedostot/57/Setup%20sheetit/B64%20Hoke%20pappa%20MM.pdf

Jos ei cambermittaa ole niin kunhan silmämääräisesti hieman negatiivisen puolelle käännät niin ollaan hyvissä lähtökuopissa.

27
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 23.10 »
Tässäkin topicissa taitaa olla enemmän vastustajia kuin kannattajia, missä se suurin osa kilpailijoista on joille yksityyppirengas kelpaa?

Lisätään tähän vielä se että eniten kannatusta näyttää tulevan henkilöiltä joita ei ole tässä luokassa nähty ikuisuuksiin, tai vieraillut randomisti kisan siellä tai täällä jos sitäkään.

Ja ilmeisesti eniten väärässä on ne jotka ovat ajaneet luokkaa vuosia ja vuosia + kansainvälisiä kisoja.

Ps: odotan mielenkiinnolla kuka on se ensimmäinen joka keksii tässä kohtaa vetää esiin "ajaisin mut ku ei oo ykstyyppiä" kortin
 :laugh:

28
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 20.56 »
Pelkän vanteen ja insertin merkitys rataluokissa on jo nii suuri, että vapaalla renkaalla tai vanteella tai insertillä erot on kymmenyksiä kierrosajoissa = ei toimi > siksi ykstyyppirengas.

On vain niin suunnattoman vaikea ymmärtää miksi M-8 luokassa ei voitaisi ajaa ykstyyppirenkaalla, kun kaikissa muissa luokissa sitä on tehty jo vuosikausia tai vuosikymmeniä.

Vastaanpa tuohon...

Koska M8 luokassa vanteella ja insertillä ei ole niin suurta vaikutusta.
Vaan on useita vaihtoehtoja sille "absoluuttisesti nopeimmalle" renkaalle.
Jopa niin monta että senkus valitset sen itselle mieleisimmältä kuulostavan merkin.
Et häviä sen takia että valitsit väärän merkin... Tai vanteen... insertin tai lopulta edes seoksen.
Tämäkin tuli viimekesänä todettua. Sama rengas mutta kahdella eri seoksella, ei tominut minulla, mutta toisella toimi, ja kun vaihdoimme renkaat päittäin , kääntyi homma taas päälaelleen.
Tämähän ei toki tarkoittanut hetkeäkään "ei tartte ajaa" vaan minä pidin toisesta enemmän, sain paremman fiiliksen jne.
Ihan puhdas toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä tilanne.

Jos tämä olisi säännöllä määrätty suuntaan tai toiseen, olisi jompikumpi kärsinyt.

Noh tämäkin ero löydettiin jo aikaa sitten, eli eipä tuottanut ongelmaa. Eikä tuota ongelmaa ensivuonnakaan vaan tiedän jo valmiiksi millä renkaalla ajan milläkin radalla, aivan kuten tämä toinen henkilö tietää myös.

29
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 20.41 »

Turistissa kuulema toimii ykstyyppisyys hyvin ja on oikein helppoa... No mutta mikäs pitoaine, miten pitkä pidotusaika eteen ja taakse, entä pidotetaanko koko rengas vai ei. Enpä näe mitään ykstyyppiä tuossa touhussa vaan suuren sillisalaatin jossa säännöillä määrätty rengas ainoastaan hieman vähentää tätä rengaspeliä. Silti variaatioita on vähintään yhtä paljon kuin kasikrossissa.

Nyt on kovat piipussa kun menee ihan satuiluksi. Oletko ikinä ajannut turistia sillai koko kauden tavoitteellisesti? Entäs nykyisillä renkailla? Joo et ainakaan nykyisillä renkailla.

Ei ole turistissa mitään pitoainegatea kuten annat ymmärtää. Kaikki (A-finalistit ainakin) ostaa ihan kiltisti sen saman keltaisen purkin kaupasta ja levittää sitä aina täydeltä leveydeltä takarenkaisiin ja jos kokee sen olevan hyvä kikka säätää auton balanssia niin ei ehkä pidota eturenkaan ulkoreunaa kovalla pidolla. Muuten kaikki hakee vain sitä maksimaalista pitoa (taka)renkaasta. Ei siis ole mitään pitoainepeliä lainkaan kuten kuvittelet.

Ja vaikka olisikin, niin kuinka se liittyy argumenttina M8-luokkaan jossa pitoaineita ei saa käyttää???

Turisti siis on aika paljon tasapuolisempi kuin WJ vaikka siinä on myös yksityyppirengas. Siinä luokassa on se pitoainegate. Taisit nyt sekoittaa luokat keskenään?

Kun faktat loppuu pitää keksiä mukavan kuuloisia jännittäviä tarinoita.

Toki jos ei edes halua ymmärtää mitä kirjoitan niin täytyyhän sitä heittäytyä tarina linjalle.

Olen ajanut useammankin turisti kauden. Olen käyttänyt useita pitoaineita (turistissa)
Nykyään useimmat ostaa sen yhden saman pitoaineen jonka on todennut hyväksi.
Kaikki ei.
Ihan yhtä lailla M8 luokassa voi jokainen ostaa sen yhden jota muutkin suosittelee ja jotku sitten käyttää jotain muuta.

Ei sen vaikeempaa kuin turistissa pitoaineen valinta... tai pidottaako eteen vähemmän aikaa kuin taakse... tai kenties ei pidotakaan koko rengasta vaan osan.

Ihan vapaa valintaisesti.

Yksityyppi M8 renkaaseen olis verrattavissa että turistissa määrättäis yksityyppi pitoaine, pidotus aika jne.

Isoin osa varmasti ymmärsi edeltävänkin tekstini.

Hieman röyhkeää kutsua mua satuilijaksi.
Ei todellakaan loppunu faktat vaan uskallan väittää että mulla on koko rengaskeskustelusta huomattavasti enemmän faktaa kuin sinulla. Mun ei tartte ruveta nimittelemään satuilijaksi tai yrittää muutakaan loukkaavaa.

30
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 09.12.18 - klo: 19.50 »
Yleensä päivän aikana en vaihda rengasta vaan säädän autoani tai käsiä. Joskus tulee vaihdettua pienempi piikkiseen renkaaseen. Oman suosikkirenkaan käyttäminen lisää itseluottamusta, joka on tärkeämpi kuin monet muut asiat. Olkoonkin, että ko. suosikkirengas olisi jonkun toisen mielestä aivan surkea.

Hienoa.
Tämän kun ymmärtäisi muutkin ykstyyppihössöttäjät niin kaikilla alkaisi homma kulkemaan paremmin.

Kaikissa luokissa joita olen ajellut vuosien aikana, suurin vastustaja kuskeille ovat he itse sekoilemalla setuppien ym kanssa ennen kuin on edes opittu oikeasti ajamaan. Ja kun homma ei ota sujuakseen niin pitäisi olla sääntöjä, rataa, renkaita tai ihan mitä tahansa muuttamassa, kieltämässä tai ykstyypittämässä.

Ratakeskusteluissa väännetään kuinka jotku radat ovat liian helppoja... Wj sarjassa väännetään renkaasta, onko oikea kuvio, millä alustalla pitäis kaikkialla ajaa jne.

Tässä topikissa kerrotaan miten muissa luokissa homma toimii, vaikka niissäkin luokissa valitetaan jatkuvasti huonosta renkaasta, epätasaisesta lattiasta, huopamaton laadusta blaa blaa.
Turistissa kuulema toimii ykstyyppisyys hyvin ja on oikein helppoa... No mutta mikäs pitoaine, miten pitkä pidotusaika eteen ja taakse, entä pidotetaanko koko rengas vai ei. Enpä näe mitään ykstyyppiä tuossa touhussa vaan suuren sillisalaatin jossa säännöillä määrätty rengas ainoastaan hieman vähentää tätä rengaspeliä. Silti variaatioita on vähintään yhtä paljon kuin kasikrossissa.

Ihan pakko todeta että en ole pitänyt koko harrastuksen suuntauksesta muutaman vuoden sisällä tippaakaan.

Tähän luokkaan vielä ykstyyppirengas ja mun mielenkiinto koko lajiin alkaa olemaan täysi nolla.
Onneksi järki voitti väliaikaisesti ja 2019 kesä saa ajaa renkaalla mistä itse tykkää... Sain siis vuoden lisäaikaa miettiä parempaa tekemistä.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 412