Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - evok

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6
1
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 14.03.24 - klo: 16.16 »
Olen seurannut keskustelua, kun S2-10 krossi kiinnostaa. Mahdollisesti ensi talvena viivalla.

Touring puolella ajoin ProStockia monta talvea ja tällä kokemuksella väitän, että Suomen stocki luokissa yleisesti ratkaisee vain ja ainoastaan ajo- sekä säätötaito. Nämä kulkevat käsi kädessä. Täytyy osata ajaa, mutta myös auton säätöjen tulee olla kohdallaan. Nimenomaan itselleen oikeat säädöt. Ei petitrc:n nopean kuskin setuppi. Vinkkejä ja inspiraatiota kannattaa toki nopeailta hakea.

Sensijaan, että käyttää rahaa hifitelyyn minkä hyöty on korkeintaan marginaalinen kannattaa käyttää aikaa treenaamiseen ja testaamiseen. Hyöty valtavasti suurempi. Näin löydät useita kymmenyksiä per kierros, kun hifistelyosalla löydät muutaman kymmenyksen per 5min.

2
Touringrata: Talkoillaan FTT profiili takaisin + kevyt imurointi maanantaina 4.3 klo 12.00 eteenpäin. Muutama lisäkäsi jos saadaan ei tuossa kauaa mene.

3
Touringrata: Pidetään 12TT kisojen mattisprofiili noin viikon verran. Tämän jälkeen vaihdetaan takaisin FTT kisassa olleeseen profiiliin. Ilmoitellaan talkoopäivästä myöhemmin.

Terv. Rataryhmä

4
FTT ratatalkoot touringradalla pe 23.2. Klo 15.00 eteenpäin.

Radan purku, alueen imurointi ja uuden profiilin rakentaminen. Välialueita ei tehdä, kun profiili muuttuu taas sunnuntaina kiilakisaan.

Tervetuloa!

5
Mielestäni etuveto touring sopisi Suomeen hyvin. Luokka on ollut ETS:ssä suosituin luokka jo pitkään.

Vähättelemättä mini tai rekkaa - autot on läheistä sukua perinteisille touring autoille ja siten varmasti mielekkäämpi ajaa pidemmän päälle. Helpompi ottaa haltuun kuin touring.

Aloituskustannukset toki kovemmat kuin mini tai rekka, mutta ylläpitokulut uskoakseni hyvin pienet. Renkaat tuskin paljoa kuluu. Joku kori ja osa menee silloin tällöin, mutta mieto vauhti pitää nämäkin kustannukset maltillisena.

https://youtu.be/sGG-8szS0A4?si=iXZN5iw-wjXv-xtD

6
Ratamestarien terveiset: Kisaan tehdään kaikille uusi profiili.

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: SAVIRATA TATTIKSELLE
« : 05.06.23 - klo: 09.16 »
Yleensä emme pyydä talkoisiin ilmoittautumaan, mutta tulevan sunnuntain (11.6.) talkoot ovat todella tärkeät radan valmistumisen kannalta. Pyydämme käyttämään vajaan minuutin aikaasi ja ilmoittamaan käytettävyytesi oheisen linkin kautta

https://forms.gle/JRVTwT37y177CkcaA

Ilmoitathan heti pääsystäsi kun tiedät. Edellisen illan ilmoittautumiset ei enää paljoa lämmitä niitä jotka meidän puolesta työt ja tehtävät suunnittelee.

8
Moi!

Onko aukioloajat ja systeemit samat kuin pari viestiä ylempänä 2022?
Kiinnostaisi tulla tulevina viikkoina treenaamaan. Mahdollisesti jokin arkipäivä.

10
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« : 11.03.23 - klo: 23.12 »
Mielestämme Valtterin avaama ehdotus kuulostaa erittäin hyvältä.
Plussat
  • Kilpailujen järjestäjien kannalta paljon järkevämpää järjestää yksi isompi kisaviikonloppu kuin kahta pienempää. Kisaviikonloppuun voisi panostaa enemmän – olla enemmän tapahtuma ja taloudellisesti järkevämpää järjestää.
  • Mitä enemmän RC kuskeja suomessa, sen parempi. Mitä enemmän hienoja RC tapahtumia suomessa, sitä parempi. Tässä olisi mahdollisuus nostaa profiilia.
  • Kilpailujen päällekkäisyydet vähenee ja antaa mahdollisuuden vapaiden viikonloppujen mielessä kerhokisoille.
  • Stanun ja Prostokin yhdistämisestä 17.5T stock luokaksi joka ajetaan lauantaina poistaisi nykyisen Prostokin dilemman: jos haluaa pärjätä sunnuntaina on melkein pakko tulla lauantaiksi ajamaan.
  • 17.5T stock luokka olisi hyvä kompromissi. Stanun vauhtiin varmasti moni turtuu nopeasti ja ProStock voi olla liian vauhdikas jos kokemusta ei vielä ole kertynyt.
  • Stanu erityisesti on kärsinyt viimeisenä parina vuonna osanottajapulasta, tämän kauden kisoissa kuskeja on ollut tähän mennessä 7/5/8. Yhdistettyyn Stock-luokkaan saataisiin todennäköisesti kriittinen massa kuljettajia.
  • Touring ja 12-luokkien välillä voisi tapahtua ”ristikkäinpölytystä” – Tustikiskit voisivat kokeilla mattista ja mattiskuskit turistia. Tiputtaisi ainakin kynnystä huomattavasti.


Miinukset:
  • Touring ja 12-luokat suosivat vähän eri henkistä rataprofiilia. Kuitenkin kilpailujärjestäjälle voisi jättää option vaihtaa profiili sunnuntaiksi. Velvollisuutta tästä mielestämme ei pitäisi tehdä. Jokainen kilpailuja järjestävä tietää, että laadukkaasti profiilin tekemiseen voi kulua kuusikin tuntia. Hyvin hapokas homma pitkän kilpailupäivän jälkeen.
  • Jotka nimenomaan haluavat ajaa kahtena päivänä Touringia, poistuu heiltä tämä mahdollisuus.

Muuta
  • Kilpailukalenteri tulisi ehdottomasti olla syksy-kevät, eikä kaikki neljän kevätkuukauden sisään.

Terveisin,
Juho Koskivuo, FTT -kuski ja osallisena kilpailujärjestelyissä
Mikko Mäkelä, FTT -kuski, edellinen FTT-luokkayhteyshenkilö, 12TT kiinnostunut

11
Profiili vaihtuu kisaa edeltävänä torstaina 9.2. klo 13.00 lähtien.
Jos haluat käydä ottamassa tuntumaa mattoihin teethän sen ennen sitä.

12
Touringradan talkoot FTT kisaan Torstaina 9.2. klo 13.00
Profiilin purku, imurointi ja uuden profiilin teko.

Tehdään profiili jälleen vimosenpäälle siistiksi, joten hommaa riittää varmasti alku-iltaan asti jos et iltapäivällä pääse.
Sanomattakin selvää, että ajaminen sallittu torstaina ja perjantaina vain niille ketkä eivät kisaan osallistu.

13
Ratatalkoot touringradalla ti 13.12. Klo 18.00 eteenpäin.

Puretaan nykyinen profiili, imuroidaan alue ja rakennetaan uusi profiili. Siistejä välialueita ei tähän ”treeniprofiiliin” tehdä, vaan vasta seuraavaan joka tehdään FTT:n.

Muutama lisäkäsi tervetullut niin päästään jo 2-3 tunnin päästä ajamaan.

14
Koska rengas julkaistaan? Kiinnostaisi myös mitä muutoksia korisääntöön tulossa, paino/paksuus?

15
Talkoot touring-radalla 28.10. klo 19.00

Seuraavan päivän XRS kisaa varten muutamme radan kiertosuuntaa ja teemme muutamia muutoksia profiiliin jotta vastakkainen kiertosuunta toimii hyvin. Samalla imuroidaan rata linjan ulkopuolelta.

Näissä talkoissa ei kauaa mene (1-2 tuntia), kunhan muutama lisä käsipari saadaan apuun.

HUOM. Talkoiden jälkeen radalla ajo kielletty XRS kisaan osallistuvilta. Muille harjoittelu sallittua.

16
Moi kaikki! Millaisen harjattoman esc+moottori combon sinä laittaisit 1/10 touringiin jos budjetti on satasen luokkaa?
Ajo on parkkipaikka revittelyä ja satunnaisesti radalla pitämässä hauskaa.

Riippuu kuinka paljon vauhdin hurmaa haluaa kokea, sekä ostaako uutena vai käytettynä (budjettiin viitaten).
Uutena tällainen "Stanu kombo" lienee paras aloittaa, jotta pysyy radallakin hanskassa:

https://www.eurorc.fi/product/32696/hobbywing--xr10-justock-js6-g3-combo---215t-black-g21

17
Väliaikatietona: ovat rähmänneet jotain puhelinavaus tilauksessa. Aktivoitiin menee arviolta kaksi viikkoa. Onneksi kysyin perään, sillä huomasivat vasta sitä kautta.

18
Portit auki:
ark 6-20
La 8-18
Su 8-16

19
Pikailmoituksen huomasin näemmä 25 minuuttia myöhässä.
Ilmottaudun siis jonoon, jos kun joskus tällaisen avaimen vielä voisi saada.

yt. Jussi Virta

Tältäerää tilaus on kiinni ja lähtenyt jo.
Infoa seuraavasta tilauksesta tulee jossain vaiheessa.

20
Hakkilan portit – haluatko pääsyn illalla?

Hyvä juttu, mutta aamuvuoro kiinnostaisi enemmän viikonloppuisin, saako tällä samalla systeemillä soiteltua portin auki myös la ja su aamuna klo 6:45? Jos niin sitten otan heti.

Toimii myös aamuvuorolaisille

21
Pika talkoot. Ensiviikon keskiviikkona 31.8. Klo 18.00 turistiradan imurointi. Imuroidaan linjan ulkopuolelta.

Nopea homma jos saan pari lisä käsiparia apuun.

22
Kilpailijoiden kanava / FTT:stä vain talvisarja?
« : 22.08.22 - klo: 17.24 »
Herättäisin keskustelua pitäisikö FTT:stä tehdä pelkkä tarvisarja. Olen tästä kourallisen sarjaan osallistuvan henkilön kanssa keskustellut ja ajatuksella on toistaiseksi ollut vain positiivinen vastaanotto. Heti alkuun huomautan, että henkilökohtaisesti ajaisin mielellään ulkona (ilmoittauduin tämän kesän 2/3 ulko FTT:n), mutta mietin tässä vain sarjan/luokan parasta.

Olisiko aika todeta, että kesäkisoille ei tällä hetkellä ole paikkaa? Muutama ajatus aiheesta.

Kuluvana kesänä pyrittiin ajamaan kolme ulko FTT kisaa, mutta kaikki jouduttiin perumaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Syitä on monia, kuten perinteisesti ulkokisoissa ollut vähemmän kuskeja, mutta tänä kesänä selkeä vaikuttava tekijä ollut myös kahden kisan osuminen päällekäin M8 sarjan kisojen kanssa. Väittäisin, että kaikista sarjoista juuri FTT ja M8 on eniten samoja kuskeja.

Harrastajamäärät ja luokkien suosio vaihtelee pienessä aaltoliikkeessä. Kuten alussa mainitsin, ajattelen tässä vain sarjan/luokan parasta. Pitämällä kisat siellä ja silloin missä osallistujia on, on vain luokan/sarjan eduksi. Sähkötouring on siitä poikkeava luokka, että sitä voi ajaa vuoden ympäri (sähkökrossikin toki, mutta SM sarja on vain kesäisin). Trendi kuitenkin näyttää, että talvella kuskeja riittää (vaikka vähemmän kuin aikaisemmin), mutta kesällä ei. Samalla vain ulkona ajettavilla sarjoilla menee kohtuullisen hyvin, kuten M8 ja FPT/NPT. Miksi ei siis suosiolla jätettäisi FTT:tä vain talvelle, jolloin kuskeja riittää? Muutetaan, jos trendi muuttuu.

Moni FTT kuski ajaa lisäksi muuta vain kesällä ajettavaa luokkaa. On tietyllä tavalla luontevaa, että näitä suositaan kun harrastuskausi on lyhyempi.

Ajamalla vain talvisarja saattaa sarjan kiertämisen motivaatio nousta, kun tietää että kaikki kisat on mahdollista ajaa myös niille, jotka ajavat muita sarjoja kesäisin tai muuten pitää tätä vain talviharrastuksena.

Ei ole sarjalla kovin uskottavaa kun neljä kisaa (sisä) ajetaan varmasti ja kolme ajetaan ehkä (ulko).

Miinukset:
  • meillä on hienoja ulkoratoja jotka jäisi vähemmälle käytölle kuten Kuusankoski ja Laukaa.
  • Maahantuojalla taitaa olla hyvät varastot kesäkumeja.

Mitä ajatuksia herättää? Toivoin avointa keskustelua.
Minulla eikä tällä ketjullakaan ole mitään päätösvaltaa, mutta halusin jakaa ajatuksia joita kenttäkyselyllä muillakin on.

Juho Koskivuo

23
Hakkila asiaa.

Muutamaan kertaan lyhyen ajan sisään on kerholainen tullut illalla treenaamaan Hakkilaan löytäen ovet sekä ikkunat auki ilman, että kukaan on paikalla. Näin ei saisi käydä.

Jos olet illan viimeinen joka lähtee; sulje ikkunat, sammuta valot ja laita ovi lukkoon.

Jos lähtiessäsi jää muutama henkilö paikalle varmista, että osaavatko he sulkea paikan. Jos eivät osaa neuvo heitä.

Jos huomaat jääväsi viimeiseksi etkä tiedä miten sulkea paikkaa, kysy.

Ikkunat ovat erittäin tärkeä muistaa, sillä ei varmasti tarvitse kovin kummoista myräkkää niin tulevat helisten alas.

24
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 13.05.22 - klo: 12.49 »
Miten rata on auki minäkin päivänä? Sivujenne kalenterissa ei ole muita merkintöjä kuin lauantain krossikisa.

Kiinnostaa ensisijaisesti tuleva sunnuntai, mutta myös ylipäänsä.

25
En tiedä onko oikea topic, koska kysmys on yleisistä pienoisautosäännöistä, mutta ajankohtainen FTT:n suhteen.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:
"Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa."

Kun FTT II on siirretty ajettavaksi vasta viimeisenä, lasketaanko viimeiseksi kisaksi FTT II vai FTT VII? Eli sarjajärjestyksen viimeinen vai viimeinen ajettu kisa?

26
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT Kesä 2022
« : 10.05.22 - klo: 17.42 »
Kesäkisoissa ollut perinteisesti vähän vähemmän osallistujia, mutta pääsääntöisesti kisat on kyllä ajettu.
Itse ajan kummatkin Kuusankosken kisat. Heinäkuun kisaan en pääse.

Renkaista en tiedä. Toivottavasti tulee pian. 28.5. tarkoitus mennä kuusalle treenaamaan sään salliessa.

27
Sain idean, kun jokin aika sitten ProStock kuskit pitivät fläppitaululla kirjaa kuka on ajanut parhaan tuloksen. Hakkilan käytävillä usein myös kovaa kuiskimista kuka on ajanut mitäkin.

Käytin pari kahvikupillista aikaa ja syntyi seuraava, Hakkila Touring Ranking:

https://datastudio.google.com/u/1/reporting/47122ea5-c14d-4c82-8ba5-1a677fbfbecd/page/YfNqC

Vasemman yläkulman ”syötä tulos” pääsee lomakkeelle, josta voit syöttää oman tuloksesi.
Koska ratkaisu on hyvin kotitekoinen on tärkeää, että syötät tuloksesi aina samalla nimellä samalla tavalla kirjoitettuna. Kun parannat tulostasi ja syötät uuden tuloksen samalla nimellä, vain parempi tulos jää näkyviin. Näin lista pysyy siistinä ja selkeänä. Syöttämisen jälkeen taulukko päivittyy noin 15min kuluttua.

Ottakaa testiin, onko tästä iloa?

Resetoidaan aina kun profiili vaihtuu. Jos ilmenee bugeja tai virhesyöttöjä, laittakaa viestiä niin korjailen kun ehdin.

28
Touring radan talkoot FTT kisaan pe 22.4. klo 13.00 eteenpäin
Jos et pääse heti paikalle, tule kun ehdit. Hommaa perinteisesti riittää.

Hommat: radan purku, rata-alueen imurointi, uuden radan rakennus, välialueiden teko ja kierroslaskenta/katsastus/ilmoittautumis alueiden teko.

Kivasti ollut porukkaa edellisissä talkoissa. Toivottavasti sama pöhinä jatkuu vielä tähän talven viimeiseen urakkaan!
Tehdään hieno baana, mistä meidän kisat on tunnettu.

Terv. Rataryhmä

29
Rushit eivät ehkä ole helpoimmat renkaat ajaa hyvällä pidolla, mutta jos pelkää kippaamista on auton säädöt tai pidotus pielessä, ei renkaat. Siihen on paljon helppoja lääkkeitä, kuten: vähennä ulosjoustoja, laske maavaraa, löysennä keulaa, lisää haritusta, anti-dive, vähennä etu camberia, Jäykennä ehkä diffiä jne. Vähennä pidotusaikaa tai vaihda miedompaan aineeseen. Renkaan sivuja liimaan harvoin. Mutta ei ole tämän topicin aihe.

Mielestäni nykyisissä Rusheissa pito ja kestävyys on erittäin hyvässä balanssissa. Toivottavasti tämä suhde löytyy uusistakin, mutta voivat olla vähän eri luonteiset (helpommat ajaa). Rushit ovat hyvin kääntyvät, mikä myös edistää kippaamista.

Niin kauan kuin meillä on yksipäiväset kisat joissa uusi profiili, täytyy renkaassa olla pitoa. Liukastelu ei sovi tämän luokan luonteeseen. Ymmärrän myös, että sanamuoto oli ”mielellään kovemmat”, eikä lähtökohtaisesti haeta kovempia renkaita. Parempi sanamuoto voisi olla ”helpommat”, mikä palvelisi perus harrastajaa. Kuten vähän puskevammat.

Juho Koskivuo

30

- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas


Ei ole kritiikkiä vaan vilpitön kysmys: miksi kovempi ja mitä tarkoitetaan sottaavalla?

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6