Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - evok

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6
31
Touring radan talkoot FTT kisaan pe 22.4. klo 13.00 eteenpäin
Jos et pääse heti paikalle, tule kun ehdit. Hommaa perinteisesti riittää.

Hommat: radan purku, rata-alueen imurointi, uuden radan rakennus, välialueiden teko ja kierroslaskenta/katsastus/ilmoittautumis alueiden teko.

Kivasti ollut porukkaa edellisissä talkoissa. Toivottavasti sama pöhinä jatkuu vielä tähän talven viimeiseen urakkaan!
Tehdään hieno baana, mistä meidän kisat on tunnettu.

Terv. Rataryhmä

32
Rushit eivät ehkä ole helpoimmat renkaat ajaa hyvällä pidolla, mutta jos pelkää kippaamista on auton säädöt tai pidotus pielessä, ei renkaat. Siihen on paljon helppoja lääkkeitä, kuten: vähennä ulosjoustoja, laske maavaraa, löysennä keulaa, lisää haritusta, anti-dive, vähennä etu camberia, Jäykennä ehkä diffiä jne. Vähennä pidotusaikaa tai vaihda miedompaan aineeseen. Renkaan sivuja liimaan harvoin. Mutta ei ole tämän topicin aihe.

Mielestäni nykyisissä Rusheissa pito ja kestävyys on erittäin hyvässä balanssissa. Toivottavasti tämä suhde löytyy uusistakin, mutta voivat olla vähän eri luonteiset (helpommat ajaa). Rushit ovat hyvin kääntyvät, mikä myös edistää kippaamista.

Niin kauan kuin meillä on yksipäiväset kisat joissa uusi profiili, täytyy renkaassa olla pitoa. Liukastelu ei sovi tämän luokan luonteeseen. Ymmärrän myös, että sanamuoto oli ”mielellään kovemmat”, eikä lähtökohtaisesti haeta kovempia renkaita. Parempi sanamuoto voisi olla ”helpommat”, mikä palvelisi perus harrastajaa. Kuten vähän puskevammat.

Juho Koskivuo

33

- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas


Ei ole kritiikkiä vaan vilpitön kysmys: miksi kovempi ja mitä tarkoitetaan sottaavalla?

34
Tulokset / Vs: FTT Äänekoski tulokset
« : 23.03.22 - klo: 10.20 »
Kiitos hyvin järjestetyistä kisoista.
Myös kiitos siitä, että ulkopaikkakuntalaisille löytyi istumapaikkoja paikanpäältä ilman omia kalusteita.

- Reseed toimi myös hienosti. Toivottavasti tämä saadaan seuravalle kaudelle standardiksi.
- Tuomarit olivat hyvin hereillä
- Sunnuntain aikaistettu aikataulu oli hyvä
- Profiili mukavan tekninen, mutta ohittaminen ilman edessäolevan virhettä todella hankalaa.

Juho Koskivuo

35
Olen 2020 syksyn ja tämän päivän välillä ajanut noin 42 settiä Rusheja puhki.
(Hakkilassa noin 19 000 läppiä / setti kestää noin 450 läppiä = 42)

Vastaan tullut vain kaksi erilailla käyttäytynyttä settiä:
1. Vuosi sitten talvella yksi kului puhki noin puolessa ajassa mitä normaalisti. Nopea kuluma koski kaikkia neljää rengasta. Käytöksessä tai nopeudessa ei kuitenkaan eroa.
2. Viime syksynä yhden setin eturenkaat menivät pallomaiseksi (paljon ilmaa välissä), joista yksi repesi kun muissa renkaissa oli vielä hyvin pintaa jäljellä. Eivät olleet hitaammat, mutta vaikeammat ajaa kun ”turposivat”. Vyössä jokin vika? Tästä olemassa valokuvat.

Tällä otannalla epälaatuisuus on koskenut 4,7% renkaista. 2,3% jos huomioi, että ensimmäinen tapaus ei menoa haitannut. Formuloita seuranneena en usko että Pirellin F1 renkaissa on paljoa parempi?

Mielestäni Rushit ovat olleet pätevät renkaat. Pitoa on, joka on tärkeää kun ajamme yksipäiväisiä kisoja, sekä kestävyys riittävällä tasolla.

Juho Koskivuo

36
Onko TSP koneen vaihdolle muuta syytä kuin mahdollinen hinnanousu?
Kone otettiin käyttöön kaudelle 2021, eikä koko kautena ajettu yhtään kisaa.
Nyt olemme koneen toisella kaudella 2022, ajettu yksi kisa ja seuraava on jo peruttu.

Herättelen hieman keskustelua perus harrastajan näkökulmasta.

Jos joku joutuu sen kohta ostamaan hiukan kalliimmalla kannattaako kaikkia koneen jo ostaneita laittaa ostamaan uutta konetta? Mikäli uusi kone osoittautuu edes aavistuksen hitaammaksi kuin nykyinen kone, tulevat kaikki ostamaan Reedyn edelleen, kun sallittu myös kaudelle 2023 vähintaan. Mikäli toisinpäin, joutuvat kaikki Reedyn ostaneet vaihtamaan sen muutaman kisan jälkeen uuteen.

Ymmärrän, että päätökset tehdään ja on hyvä tehdä X kautta eteenpäin, mutta vallitsevasta tilanteesta johtuen meillä on yksi kausi jäänyt kokonaan välistä ja mahdollisesti nykyinen jäämässä tyngäksi – eikö tätä voisi huomoida?

37

Reseedin voisi ottaa käyttöön, jotta jokaiselle kuskille saadaan sopivan nopeuksiset kaverit alkueriin. Täydellisessä maailmassa tästä hyötyy kaikki muut paitsi ajanottaja… mutta kokeilemallahan se selviää. Suurimpina ongelmina näkisin, että treeneissä saat ajaa käytännössä millä tahansa renkailla --> kärjistetysti kuski voi ajaa foameilla liian hyvän reseedi paikan itselleen. Toinen ”ongelma” on renkaiden auki ajo: virikuski A ostaa kahdet renkaat ja ajaa molemmissa treeneissä eri rengasseteillä vs. virikuski B ajaa vain yhdet renkaat sisään, jolloin kierrokset ovat jo auki ajetulla renkailla huomattavasti parempia. Näin ollen joko virikuski A tai virikuski B joutuu väärään alkuerähiittiin.


Reseedin näkisin erittäin hyvänä uudistuksena. Kärki tuskin vaihtuu mihinkään, mutta etenkin isomman keskipakan vauhti vähän vaihtelee kilpailusta toiseen. Jos joku (kärjistetysti) ajaisi itsensä foameilla omaa vauhtiaan selkeästi nopeimpaan erään, joutuu hän antamaan alkuerissä tilaa jatkuvasti muille, mikä pilaa vain hänen oman ajonsa. Vastaavasti jos jokin kokenut kettu palaa yli kahden vuoden tauon jälkeen kilparadoille sijoitetaan hänet nykysysteemillä hitaimpaan erään, missä taas muut joutuvat antamaan hänelle tilaa ja heidän ajo kärsii.

Kaikki voittaa, jos erät ovat päivän vauhdin mukaan mahdollisimman tasaiset.
1/10 krossissa toimii loistavasti. Ollut myös käytössä XRS kisoissa touringissa ja toiminut hyvin.

Sisällä en näe mitään ongelmia, kun kaikki käytännössä ajavat uusia renkaita sisään jokatapauksessa. Ulkona kun rengas on nopeimmillaan tuoreena, voivat erot olla isommat riippuen kuinka kuluneella kukin ajaa. Siltikään en usko vaikuttavan kuin muutaman sijan puoleen tai toiseen, mutta silti tasoittaen alkuerät.

39
Touringradalla FTT ratatalkoot torstaina 6.1. klo 11.00 eteenpäin.

Tehtävät:
-   Radan purku
-   Mattojen imurointi
-   Uuden profiilin rakennus
-   Mollien puhdistamista

Koska kyseessä on FTT tulemme tekemään radan paljon huolellisemmin kuin edelliset treeniprofiilit. Tarkoittaa putkien kunnollisia kiinnityksiä, teippauksia ja välialueita. Tehtävää riittää, joten jos et heti alkuun pääse paikalle, tule kun ehdit. Olemme kiitollisia jokaisista apukäsistä.

Rataryhmä

40
Korisäännöissä tärkeintä on, että ovat mahdollisimman selkeät. Harrastajan täytyy pystyä 100% varmuudella tietämään, kun ostan korimallin X paksuudella Y, saan ajaa sillä kisassa. Nykyiset säännöt mielestäni ihan ok, mutta niitä voisi vielä vähän twiikata selkeyden vuoksi.
  • Paksuuden rajoittamisessa esimerkinmukaiseen 0.6mm on se ongelma, että tietääkseni vain yksi valmistaja tekee 0.6 koreja (Xtreme), kun muilla se on 0.5 ja 0.7mm. Täten sen olisi oltava joko 0.7 tai vapaa. Katsastuksen kannalta 0.5 ja 0.7 erottaa helposti näppitunutmalla ilman leimaakin, mutta 0.6 ei.
  • Paperikorien kohtalosta olisi varmasti hyvä kauden jälkeen keskustella, kun saatu kokemuksia "painavista" koreista. Fakta on, että ohuet ovat ainakin virissä sekä porossa sen verran nopeampia, että niillä on ajettava jos ei halua antaa tasoitusta pari kymmenystä per läppi. ETS:ssä ne kiellettiin monessa luokassa säästääkseen harrastajien budjettia. Kestävyys hyvin eri luokkaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ajan ohuilla mikäli saa ajaa, mutta ymmärrän täysin jos rajaamalla pois halutaan säästää harrastajien budjettia.
  • Siipisäännön muuttaminen varmasti hyvä juttu. Wolverinen banaani on ikävä poikkeus sillä moni ostanut sen ETS suosion seurauksena. ETS:ssä siipisääntönä on vain korkeus alle kattolinjan, ellen täysin väärin muista? Banaanin ovat varmasti monet kokeneet huomanneet etukäteen, mutta kokemattomampi ei. Irtosiipiä onneksi edullisesti myydään, jos Wolvolla haluaa ajaa. Tai lainaa toisesta korista. Tai voihan sen meidän sääntöihin leikata, mutta menee  hieman pieneksi.

-> Osanumerokohtainen korilista, sekä geneerisempi siipisääntö kuten Valtterin yo. ehdotus olisi selkein.

Korimarkkinat ovat viime vuodet menneet hyvin ETS:n johdolla. Toissakautena ETS:ssä sai käyttää oliko nyt 30 päivää ennen kisaa kaupallisesti saatavia koreja, minkä seurauksena uusia julkaistiin joka kuukausi. Nyt ETS on lukinnut korilistan koko kaudeksi, minkä takia uusia ei ole läheskään samaa tahtia tullut. Keväällä varmasti koriralliin hetken palaamme, kun ETS kausi vaihtuu.  Säännöissä olisi hyvä seurata ETS:n tapahtumia ja toimia, sillä se vaikuttaa suoraan koreihin mitä kaupan hyllyillä on. Jos ETS päättää alkaa sallimaan 0.6mm koreja kaikissa luokissa en usko että 0.7mm koreja enää paljoa painetaan. Esimerkkinä.

ETS tyyppiseen luokkakohtaiseen sääntelyyn en ehkä lähtisi, sillä meillä on virissäkin lähes kaikki puhtaasti harrastajia. ETS:ssä viri on Pro kuskien luokka.

Juho Koskivuo

41
Rataryhmän terveiset: Kisaprofiili tullaan tekemään Torstaina 6.1.2022

Mikäli mielit tulla ottamaan tuntumaa kisamattoihin, teethän sen keskiviikko 5.1.2022 mennessä.
Kisaa edeltävänä perjantaina ajaminen on sallittua vain kuskeille, jotka eivät osallistu kisaan.

Tiedossa hieno baana, tervetuloa!

42
Huomenna (ke 15.12.) vaihdetaan turistiradan profiili noin klo 17.00 alkaen

Muutama lisä käsipari olisi erittäin toivottu apuun. Hommaan ei mene kauaa.

Tehtävät: radan purku, imurointi ja uuden profiilin teko.

Pahoittelut hiukan pieni varoitusaika, mutta totesimme tämän olevan viimeisiä hetkiä jos haluaa vaihtelua ennen tammikuun FTT kisaa.

Tervetuloa!

-Rataryhmä

43
Mielestäni hyvä, että kumpiakin on.

Pienemmän byrokratian kilpailut ovat etenkin järjestäjän puolesta helpompia, sekä kynnys uudemmilla tai satunnaisemmilla harrastajilla huomattavasti pienempi osallistua.

Kuitenkin omalla arvo-asteikolla AKK:n alaiset kilpailut ovat huomattavasti korkeammalla SM-arvon takia. Muut ovat loppuviimein kerhokisoja, vaikka kuinka paljon osallistujia tai hieno nimi kisalla.


44
Touringradalla ke 3.11. Klo 18.00 eteenpäin pienet ehostustalkoot XRS kisaa varten.

Tehtävät:
Joidenkin putkien parempi kiinnitys
Vasemman alakulman maton oikaisu
”Rataraja” teippien uusimista
Imurointi linjan ulkopuolelta

Taukoa ajamiseen tulee ehkä 1-2 tuntia. Mitä enemmän saadaan apukäsiä, sitä nopeammin pääsee taas ajaman.

T: Rataryhmä

45
Touringrata: Muutan tulevana keskiviikkona noin 17.00 aikaan muutamaa mutkaa välillä pääsuora-ajanotto. Ajanotolle tuleva mutka on nyt liian kapea kisaa (XRS) ajatellen.

Muutokset melko pieniä, mutta toki (pito)linja vähän siirtyy.
Muutosten tekemiseen ei mene kauaa. Ajamiseen tulossa max. 30min breikki.

Juho & Rataryhmä

46
Säännöllisellä imuroinnilla on ollut myös iso merkitys touringradalle.
Ennen säännöllisiä imurointeja oli touringbaanalla aina pito hetken hukassa, kun turffilla ajettiin paljon esimerkiksi kisojen jälkeen. Sittemmin tätä ongelmaa ei ole enää ollut. Kiitos siitä!

47
Vastapäivään.

48
Radalla uusi profiili ja ajokunnossa!

49
Kitissä itse numeron jälkikäteen lisääminen on todella yksinkertaista.
Kilpailut -> Omat kilpailut -> haluamasi kilpailun kohdalta ”muokkaa”

50

Muistutuksena tuleva keskiviikkona Touringradan talkoot!

Aloitetaan 14.00, mutta jos et heti ehdi paikalle, tule kun ehdit.

Hommia: nykyisen radan purku, imurointi, mollissa ja putkissa velcrojen tsekkaus (ostettu pari uutta rullaa), profiilin rakentaminen. Yleinen paikkojen siistiminen, jos tarve.

51
Ilmoittautumisen pitänyt alkaa jo 11.8. KITI:n mukaan, vaan silti kisa on KITI:ssä vasta lupamenettelyssä?

Olisi mukava ilmoittautua hyvissä ajoin....

KITI on auki

52
Hakkila touringradan talkoot keskiviikko 8.9. Klo 14.00 eteenpäin.

Uusi profiili, imurointi ja paikkojen yleinen siistiminen.

Muistutellaan ja laitetaan tarkempaa tietoa vielä lähempänä. Tervetuloa!

-Rataryhmä

53
Touring radalla tulee jokunen kävijä olemaan kesälläkin, joten pidetään mini talkoot radan ehostukseen ke 19.5. Klo 17.00

Tehtävät:
- imurointi ajolinjan ulkopuolelta
- Joidenkin putkien uudelleen kiinnitys (velcro lisäys / vaihto) ja muovilerpakkeiden korjaus
- Joidenkin mollien uudelleen kiinnity (velcro lisäys / vaihto)

Allekirjoittaneen lisäksi riittää pari henkilöä lisää niin saadaan hommat nopeasti tehtyä.

Tervetuloa!

Juho & rataryhmä

54

Voitte asettaa yhtiönä tai järjestönä mitä tahansa sääntöjä, mutta yhdenvertaisuuslaki pitää ottaa aina huomioon. Herää kysymys miten maskittomille terveydentilaan vetoajille tarjotaan harrastus mahdollisuus. Se kun pitäisi tarjota samoin kuin maskillisille.

Tämä on aivan hölynpölyä. Lääkäri kaverini kiteytti, että jos olet tarpeeksi hyvässä fyysisessä kunnossa lähteäksesi pois kotoa, olet tarpeeksi hyvässä fyysisessä kunnossa käyttää maskia.

Voitaisiinko nämä anti-maski öyhötykset jättää pois kerhon ketjusta?
Päästään kaikki turvallisesti harrastamaan ja ovet pysyy auki.

55
Rc harrastukseen ja kerhon toimintaan ei kannata enempää maski sekoilua liittää.

Peruskurssi syy-seuraussuhteista: Rajoitukset kovenee koska suosituksia ei olla noudatettu. Noudattamalla tilanne paranisi ja rajoitukset höllentyisi. Piittaamattomuudella tai protestoimalla tämä vain pitenee. Päästäisiin kisaamaankin taas joskus.

Maskin käytöstä ei ole mitään vaivaa eikä haittaa, mutta käyttämättä jättämisen vaikutukset mahdollisesti suuret. Mietitään myös harrastuskavereita eikä vain itseään.

56
Vähän toki riippuu myös radasta ja ajotyylistäkin, mutta Porossa (edellisellä koneella) tyypillisesti 3.9-4.3 välillä.
Itsellä 4.13 ollut melkein joka paikassa.

57

Kisa on peruttu. FTT sisäkausi on paketissa.

Kaksi kesäkisaa vielä, mitkä ei jäisi tuohon ajanjaksoon.
Ellei tilanne muutu

58
It konsultti rientää apuun. Ohessa "pedarit"

59
EuroRC:lle viestiä, että ottaa näitä seuraavaan tilaukseen:
https://fi.eurorc.com/product/14514/destiny-rx-10s-aluminum-battery-bracket-set

Voi ajaa ilman pidikkeitäkin - pohjassa on sitä varten hahlot akkuteipille. Teipillä vedät vaan pohjan kautta.
Hiilaripohjalla kannattaa katsoa tarvitseeko hahlot hieman pyöristystä, ettei teippi katkea kun rytisee. Ohjeet tuossa Metsäläisen laittamassa linkissä.

Teipiksi esimerkiski tätä: https://fi.eurorc.com/product/5232/hudy-fibre-reinforced-tape---black

60
Stanu tarvis välitykseen max rajat, helpottaisi huomattavasti.
ETS jollain laitteella tarkistetaan välitys ?

ETS:ssä on (ainakin) prostockissa välitysrajoitus >=5.0 jonka lisäksi vakio nopari, jossa vakio softa missä kierroslukurajoitin. Erittäin toimiva kokonaisuus, mutta vaatii myös kierroslukurajoittimen.

Yhden kisan kokemuksella sitä ei tarkastettu, mutta välineet siihen on olemassa. Kyllä sen huomaa jos jollakin kulkee kovempaa.
Perinteisellä suomalaisella mentaliteetilla alettaisiin välitysrajoituksessa heti pohtimaan miten sitä valvottaisiin  :wink: Herrasmiessääntö, minkä tarvittaessa voi tarkistaa toimi hienosti.

ETS on hyvä esimerkki siitä, miten kovatasoisia kisoja voidaan pitää pipoa kiristelemättä. Mielestäni FTT:ssä ollut tällä kaudella hyvä rento meininki, vaikka ennen kautta meinasi pipot käydä kireällä.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6