Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - -SS-

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 27
31
Sähköautot / Vs: Voi elämä näitä projekteja!
« : 11.02.14 - klo: 20.40 »
On kyllä innovaatiota sun projekteissa, hieno seurata niitä, jatka toki!  :wink:

32
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 08.02.14 - klo: 23.08 »
Kappas vaan, EMAX polskuttaa autoa hienosti eteenpäin. :azn: Niin mikä nopari tuossa nyt oli käytössä?

Juu, kuljettaa varsin mallikkaasti tuo 5000kv, jos ois hivenen tehokkaampaa saatavilla, niin ottasin.
Itseasiassa pistin menee viestiäkin, onko noita esim. 5400 taikka 6000kv, ois sit aika passeli.

Noparina tuossa on castlen micro sidewinder ja pelas ihan A-luokkasesti ainaki tänään  :wink:

Potkua toki jo tollasenaan "sutivaan" talvikisaan hienosti, joten ei voi kun olla tyytyväinen.
En ihan heti olisi uskonut, että voi ns. "oikeesti" pistää edes vähän kampoihin ihan oikeille rc-foff autoille,
mutta niin se teki ja yllätti kyllä muutkin  :azn:

33
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 08.02.14 - klo: 22.20 »
Eka kisa takana ja kyllä yllätti 5000kv ulkopyörijä helimosa mutki!
DS 3S 550mAh 45/90C akulla ja pikkuliittimillä irtos hienosti jerkkua!
Kisakunnossa 981g!

RC Foff - Modified Class Car - Lightweight First Comp TWF2014

Lisää juttua tarkemmin täältä: http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=4796.0

34
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 02.02.14 - klo: 18.31 »
Tänään on saatu päätökseen projekti, jossa lopulta lähdettiin hakemaan alle 1000g painoista modifoffaria.
Auto on nyt ajokuntoinen, kääntö parannettu ja 1mm muovipaneelitkin korvas pahviset  :D
Kuvista voi poimia muutoksia ja alempana sitten pientä koostetta...




Etuiskarit "niiaa" vähän liiaks ulospäin eli fiksaillaan niitä vielä..








Kääntö CVD-vetareilla yllättävän hyvä!


Verrattuna "normikokoseen" modified luokan autoon.




Kisakunnossa 972g

Tosiaan pikakelaten parit viimepäivät, joina tämä sai lopullisen muottinsa, niin sanottakoon seuraavaa.
1/18 servon kääntösäde ei riittänyt tähän projektiin, sillä se kääntösäde ei olisi kovinkaan suorituskykyinen foffissa.
Tilalle siis tuli perus 1/10 kokonen vakioservo, joka toi +20g lisää. Tuolla auto kääntyy nyt maximinsa (sen mitä
axun cvd:tkin kääntyy). Nopeushan ei servolla ole ihmeellinen, mutta silti ihan ok, kun hiekalla pääsee ajelee.
Paneelit vaihdoin peruspahvisista 1mm muovisiin, nekin painavemmat, mutta vähän tukevammatkin, eikä sade haittaa  :D
Aluruuveja ja muovimuttereita viljeltiin autoon niin paljon kuin mahdollista. Ihan kaikkia ei saatu, kun 25 ja 30mm pitkiä
ruuveja ei ollut eikä 6mm, mutta aika hyvin silti. Spurrista vähän "turhaa" muovia myös pois, himmeet 0,8g! Muuten
ei kevennyksiä sinänsä tullut, vaan tosiaan normiservo, servo/akkuteline, kolmilinkin päälle nopari/vastariteline ja
niparia + kiinnityskamppeita. Osat paikalleen ja menoks, ensajot (sisällä) tehty ja auto pelaa hyvin, odottaa kovasti jo
keväisiä hiekkarinteitä!  8)

Mietintämyssystä:
3S 400mAh 35/70C kyykkäsee täydellä kaasulla hiukkasen, joten hieman isompaa akkua kokeillaan (sen verran mitä painoo voi nostaa).
Etuiskarien välipalat ja kulmat hiotaan, jahka päästään ajaa ihan hiekalla, nythän ne "niiaa" hieman ulommas mitä olisi tarvekaan.
Servoksikin saattanee vaihtua ihan normipainonen ja hieman voimakkaampi, koska painon suhteen on mahku laittaa, kunhan auto pysyy
alle 1000g, niin kaikki on hyvin  ;) Muuten ei isompia muutoksia vielä tehdä, vaan otetaan ajoon ja ruvetaan hakemaan jonkinlaista
ajosetuppia, josko ei ihan viimeseks tällä jäis kisoissa?  :D

Lisäkevennystä?
Tätä tehdessä totesin, että alle 900g olisi myös saavutettavissa, mutta se vaatii jo hieman hiontaa ja hauskoja "kikkoja". Jahka joku muu
rakentaa modifoffarin, joka on alle 1000g ja tulee samalle viivalle ajamaan foffia, niin sitten voin alottaa "vaihe II" keventämisen, mutta
sitä ennen ei ole tarvetta. Tulin myös kokeilleeksi 1/18 losin crawleriakseleita projektina, mutta kun osia iskin puntarille, niin äkkiä siinäkin
paino nousi 700g ilman ruuveja, sähköjä ja monia osia. Voisi säästää about 100g suoraan + hifistellen lisää, mutta ei ole varmuutta miten
losin 1/18 crawlloota kestäisi 5400kv castlen 1/18 mosaa, miten välitykset tykkää kovasta vauhdista ja... Anyway, nyt ollaan saavutettu
päämäärä ja nyt aletaan kehittämään auton suorituskykyä, unohtamatta painoa eli tämä ei koskaan liho kilon puolelle, ei koskaan!  ;D

Kevennysfaktoja:
- renkaiden osuus projektissa painonsuhteen on VALTAVA
- samoin käytettävä moottori
- lisäksi akselit, jos 1/18 akseli+lootan saa toimimaan/kestämään = säästää painoa!

Omassa projektissa omatekorenkaat auttoivat todella paljon tuon alle kilon haaveen saavuttamisessa. Myös vinkit helikopterimoottorin
käytöstä otettiin "hulluutena", mutta hyvin on jerkkua ja ennenkaikkea keveyttä! Aika näyttää miten projekti saa jatkoa, nyt jäädään
odottelemaan kevätaurinkoa, joka sulattaa mehukkaasti hiekkakuoppia  8)

Kiitos kaikille vinkeistä, tiedoista ja kiitos seuraamisesta.
To Be Continued...

35
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 20.01.14 - klo: 20.53 »
Toi sun "magic materiaalille" näyttää ihan 3mm Forexilta...
Koita tehdä toi runko 2mm Dipondista.

Jep, tuo "magic" ei ole mitään pomminkestävää, mutta oikein tuettuna kenties kestää..  :grin:
Meinaatko että muovi-alu-muovi 2mm diponddi ois keveempää tässä? Hiilarista saan teetettyä
2mm kylkilevyt, sen painoo odottelen että minne asettuu, se kestää ainakin crawlereissa ihan kisatasollakin.

3mm dibondia tuli aikoinaan töissä työstettyä ja kyllä sekin kestävää on.

36
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 20.01.14 - klo: 20.30 »
Vapaapäivä omistettiin tämän projektin edistämiseen ja sitä edistystä on todellakin tapahtunut!

Aamusta laskeskelin autoon tarvittavat ruuvit ja mutterit, joita tulee nyt sitten kevyempänä. Muttereissa luotan ihan muovisiin ja ruuveja tulee alumiinisinä.
Tällä muutoksella saadaan jopa ihan axussakin 10-30g keveyttä, riippuen kuinka paljon orginaaleja käyttänyt. Aamusta skannasin myös V Productions LW1401
rungon tietokoneella ja pistin piirrellen tietokonemuotoon.


Seuraavaksi olikin luvassa pahvipiirroksen leikkely ja siitä uusintapiirrosta "magic materiaalille"...


Pahvipiirros siirretty toisella materiaalille ja leikkely ihan käsivermein, protyyppi kun on kyseessä.


Yllätyin itsekin, että yksi kylkipala on näinkin kevyt  :D


"Melkein" symmetrinen runkoproto koottuna.


59g: 4 runkotuella, pohjalevyllä ja vielä tähän kokeiluun painavilla ruuveilla + muttereilla.
(runkotuet axun vakiot, ei kauniita, mutta nyt kevyimmät vaihtoehdot vielä; hiottuna 2g/kpl)


Sitten aletaan kasaamaan, tarkoituksena saada painokuntoon illaksi!


Miltein ajokunnossa, muttei aivan, painoa päästiin silti puntaroimaan, että minne sattuu heilahtamaan...


961g + paneelit= 3,1g, 2x servon kiinnitysruuvia= 1,5g, muutama sähköjen kiinnitysnipari/tarra + paneelien kiinnitykset
- kevyempi moottori, kevyempi akku, sähköjohtojen kutistus, muovimutterit ja ruuvit, perän muovikardaanin
määrämittaan lyhentäminen, etuakselin aluknucklen vaihto muoviseen, servopäädyn 3 turhan osan poisto
ja onhan noita muitakin jekkuja vielä tiedossa!


Maavaraa tässä 64mm, mutta tulee laskeutumaan about 50mm tienoolle, jahka kolmilinkit sekä iskarit
löytävät lopulliset (hyvät) paikkansa rungosta. (kuten mallipiirroksessa)


Joustoja renkaan verran eli about 100mm. (huom. 3-linkit ei vielä kiinni)


Pikkuservollekin ideoitu jo paikka, ellei tähän, niin pari senttiä oikealle viistosti akselikuorta vasten.


Sähköjä: noparista poistetaan liittimet ja juotetaan suoraan moottorinjohtoihin. Akku vaihtuu vielä
10g pienempään ja tuo keveempi 5000kv moottori tulee nykysen tilalle.

Auton akseliväli on nyt 290mm ja tuohon sen alunperinkin suunnittelin. Tarpeen mukaan sitä voi sentillä-parilla pidentää,
mutta tähän runkoon saa ainakin hyvin ihan tuolla mitalla. Näyttää vahvasti siltä, että auto ei enää nouse yli kiloon,
kun puuttuvat osatkin on jo laskettu mukaan. Suurimmaksi haasteeksi voinee sanoa miniservon kiinnittämisen etuakseliin,
mutta siihenkin on tosiaan jo pari mahdollisuutta, joten onnistuu varmasti. Autossahan ei ole vielä kevyempi moottori
kiinni, vaan laittelen sen jahka saan siihen sopivat pinjonit. Siitä ja tulevasta akusta tulee n. -30g säästö. Niin ja ne
mutterit+aluruuvit, joten eiköhän tämä seuraavan kerran starttaa alle kilosena  ;D

Ps. nyt rungossa 4 runkotukea + kolmilinkit, mutta etuosaan laitan vielä yhden + 2,0g + ruuvit + mutterit, koska joustaa
tällä runkomateriaalilla siitä kohtaa turhan paljon. Muuten todella tukeva ja tuolla lisätuella ajettavissa!  ;)
Hiilikuitusena saan tämän myös teetettyä, nyt odotan arviota mitä painaa sama aihio hiilarina..

Jatketaan! Josko tulevalla viikolla kasalle ja viimestään sunnuntaina loppupainoa ajossa, kenties...

37
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 18.01.14 - klo: 19.17 »
Jotain uutta taas!

Etuakselin on nyt purettu osiin ja punnitsin osat erikseen, jotta saa tarkemmat tiedot eri osien painosta.
Tässä etuakselissa onkin jo valmiina peruslukkopala ja vetareina CVD:t.

9,8g....................vihreä ax10 linkki+linkinpäät (tilalle tulee toinen snadimpi)
9,5g....................ckrc alukääntölinkki (tilalle tulee toinen snadimpi)
12,5g..................ruuvit ja mutterit akselista
1,5g x2................aluhexit
0,1g x2................pintap
12,3g x2..............cvd vetarit
24,3g..................akselikuori takaosa, laakerit ja 3-linkosa
16,4g..................akselinkuori etuosa
12,9g x2..............aluknuckle+laakerit (vaihdetaan ax10 muovisiin)
2,5g x2................ax10 muovihubi
34,6g..................ax10 diffi, vakio lukkopalalla
11,5....................diffin pinjoni+tanko

......................................177,2g
osakasana punnittuna.........178,9g
kasassa punnittuna.............179,2g

Kyseinen 0,1g tarkkuudella punnitseva puntari tekee siis jonkinverran heittoja.
Pitäisi saada vielä tarkempi puntari, jotta näkisi vielä tarkemmat painot. Nyt
heittoa kertyy osina punnittuna -vs- kasattuna jopa 2 grammaa...



1100,1g keventelyyn:
40,0g...omat runkopalat+kori samasta aihiosta
10g......550 akun tilalle 400mAh
6,7g.....rungon jatkopalat pois
6,0g.....hiilari servo/akkuteline pois
?g........miniservosta johto lyhennellen
?g........knucklet vaihdetaan muovisiin
?g........kääntölinkit optimiin
?g........castlen micro sidukan moottoriliittimet pois ja juottaa suoraan moottoriin + on/off pois + servojohdon lyhennys
?g........taka-akseliin vakiolukkopala
?g........spurrin keventämistä, lisää reikiä kehälle
?g........taka-akselin tolppien poikkasut
?g........akseleiden hiontaa
?g........kardaanit timmimittaan
?g........kardaanipäät muovisiksi

Randomisti koottu eri vaihtoehtoja joista saisi painoa pois. Isoimman mahkun antaa runko+kori,
joka on juuri piirtelyssä paffille. Yhdistettynä niistä saa hyvät runkopalat + foffikorin ja kevyestä
matskusta tehtynä arvioin ainakin -40g keventymisen. Nykyrunko+kori kaikkineen on n. 110g.



Tulipas otettua pahvia esille ja piirrettyä tulevaa runkoa/koria 1/1 mitoille...
Tässä siis esitellään uutukainen eli V Productions LW1401  :cool:


Hyvin kevytrakentinen LOOK eli kylkipaloina toteutettava runko+kori yhdistelmä. Kyljet yhdistetään välituilla ja perä, katto,
nokka peitetään max kevyellä paneelilla/hyväksi todetulla kevyellä pinnalla.


Hieman muutamien osien sommittelua ja näkee samalla miten sopii runkoon.

Wheelbase asettuu 290mm ja kun painolla haetaan keveyttä, niin itse LOOK on sitä myös.
Kokonaiskorkeus renkaineen on hurjasti vain 145mm +-0, riippuen mihin asentoon iskarit asentaa.
Iskareille tuli piirrettyä lisäksi ns. "kaarisäätö", jossa kulmaa voi vaihtaa nopeasti. Tuon sisällyttäminen
runkokoriin vaatii pienet suorakulmapalkit ja pienen korotuksen nokkapellin tasosta, mutta mahdollistaisi
jatkossa myös erilaisten iskareiden käyttämisen. Pitää kummiski vielä hioa tuota...  :wink: Se rakentuisi
ns. "korin" yläpuolelle ja sitä voisi todella nopeasti säätää esim. ennen 2 jaksoa.

Runko on suunniteltu renkaiden halkaisija huomioonottaen. LOOK tahdotaan foffimaiseksi, mutta samalla
pyhittää keveydelle ja säätövarojen osalta monipuolisuudelle. Aiempi runko+kori painavat n. 110g,
joten tuleva keventää reilusti auton kokonaispainoa. Kylkipalat painavat arviolta 20-30g/puoli,
siihen tulee lisäksi tukipilarit, joita on ainakin 6kpl:tta (axun vakiot 4,1g/kpl x6 = 24,6g) ja tämän
lisäksi tulee vielä todella ohuet paneelit perään, kattoon ja nokkaan. Paino spekuloiden täten
70-100g. Täten se 40g tavoite voi olla vain haavetta, mutta kaikki ratkeaa, kun saa uuden rungon
tuottoon ja pääsee puntarille. Lisäksi tukipilareiksi on ehdottomasti löydettävä kevyemmät vaihtoehdot.

Mut täst jatketaan!  :wink:

38
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 15.01.14 - klo: 19.12 »
Tänään tuli rakennettua protoversio mottipukista tuolle 58g ulkopyörijälle  ;D
Axiaalin omaa ideana käyttäen valmistin prototyypin, jossa mottikiinnitys pikkumosan mukaan.


Tuommonen modakki ja ensiajot tehty monena eri versiona ja kesti kone leikin jopa pukkikin, kestävämpi siis rakenteluun..
Ps. tuo pinjoni on ruuviton ja laiteltu tuohon kohtaan kiinni, joten elkööt hämätkö, testin kesti!


Tällä koneella, moottoripukilla ja jouduin sokerinpalatkin laittaa, niin paino vielä melko korkea 1149g   :undecided:
Mukaan on laskettu kaikki ajoontarvittava myös vielä liimaamattomat lavat.

Otin eilen kuitenkin varaslähdön tuon motin toiminnan suhteen. Nyt oli kiinni 3800kv kone ja pinjoni 11.
Tilattu jo 5000kv ja 12, 15 sekä 18 pinjonit. Niin ja se mosa on 20g kevyempi kuin kokeilussa ollut  :grin:

Seuraavia kokeiluja/kehittelyjä:
- castlen micro sidukan kokeilu tässä (-25g)
- pikkuservon testaus (-23g), nyky servo/akkulevy pois ja miniservolle oma teline tilalle alemmas (-6g)

Lisäksi on moniakin ideoita. Todennäköisesti vaihdan koko etuakselin ja laitan axun CVD:t tähän, jollon tulee axun peruspalikat,
mutta vetarit siis kääntyy riittosasti tässä. Siinä säästänee grammoja, mutten spekuloi paljonko. Omateko runkokin on piirrettynä
ja laskeskelin, että nykystä runkoa -20g keveempi  ;) Kävi myös mielessä poistaa lexan kori ja rakentaa tuosta
samasta matskusta suoraan ns. paneelikori. Nykykori, runko ja palat painaa 110g, joten täytyy laskeskella paljonko voisi saada
etua, jos koko rungon+kehikon tekis samasta matskusta.

Olkoon siis seuraava painopäivitys alle 1100g!  :wink:

PS. Suuret kiitokset Miksu L, jolta sain koneen ja vinkkejä!  :azn:

39
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.01.14 - klo: 21.41 »
Hyvä että selvis ongelma, ei muuta ku hyviä ajohetkiä!  :azn:

40
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.01.14 - klo: 19.21 »
Mikä voisi olla vialla kun ohjaimena Futaban pk4 ja noparina SideWinder 3. olen suorittanut kalibroinnin ( ainakin ledien mukaan mutta ohjekirjan mukaisia piippauksia ei kyllä kuulunut). Kun painaa kaasua niin alussa moottori rc 4wd:harjallinen pyörii hyvin vähän  nykäyksittäin. sitten kun lisää kaasua niin pysähtyy ja led vilkkuu vihreää. Alkaa kohta menemään järki. 2 kanava toimii kuitenkin OK, jos siihen laittaa esim servon kiinni. Vastaavasti yritin kalibroida SideWinderiä 1 kanavaan niin sama juttu moottori ei toimi....
Nopari on  uusi.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Muutama perusjuttu tulee mieleen:
- onhan nopari säädetty harjalliselle koneelle (eikä) harjattomalle? Nimittäin tuota nykimistä ilmenee
  silloin kun moottori on harjallinen ja noparissa harjatonsäätö, eivät tykkää toisistaan.
- onhan kalibrointi tehty oikein? eli kaikki arvot "tehdassettiin" EPAT ja muut trimmit "nollaan" ja
  perusarvot 100%, ei yli tai ali. Eikä mitään muita kikkaskonsteja päällä?
- koitappa vielä radiosta ottaa käyttämätön kanava ja kalibroida siihen.

41
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 12.01.14 - klo: 21.32 »
Alle kilon modifoffari?
1256 - 1000 = 256g, mistä tuon saisi kevennettyä?

- nopari............................nyk. 47.........tul. 22.........-25g (muutama gramma lähtee vielä johtoja lyhentämällä)
- moottori.........................nyk. 165........tul. 38.........-127g

Runkolevyt: 42g + jatkopalat 6g + ruuvit ?g
AX10 rungossa ei riittänyt paikat noille pienemmille iskareille, joten jouduin jatkopalat laittaa + tuplaruuvit ja mutterit
ja se tuotti painoa.. Hiilikuidusta kun tekisi ax10 muotin mukaan identtiset + tuon jatkopalan piirtäs samaan aihioon,
niin säästöä syntys varmasti 10-20g. Omateko "magic material" tarjoaa vain reilun -12g kevennystä
ja en voi olla varma kestääkö...  :D

Servo: 41g
Nyt servona futaban vakio, joka potkii 6,48kg voimalla. Paljonko tuosta voi vielä pudottaa sitä en tiedä, mutta
keveyden nimissä on kokeiltava. Paras saatavilla oleva olisi 18,3g, joten nykysestä saisi hulppeat -22,7g pois.
Kyseinen servo sykkii 6v virralla 0,15s nopeutta, holding torquessa 9kg ja dynamic torquessa 4,5kg.

Kori: 66g
Alkuperäinen kori ei tähän enää sovi, joten korimarkkinat on auki. Axiaalin peruskori sopis, mutta kaipaa siten vielä kevennystä.
Hieman saa keulaa ja perää lyhennettyä, kun lopullisesti asettuu paikalleen. Sitten muutamia reikiä/aukkoja, 5-10g.

Kardaanit: 40g
Metalliset päät vaihtais muovisiin ja jättäs vain metalliyoken "ristin" metalliseksi väliin. 4 päätyä, joten säästöä about ainakin -10g?
Lisäksi voi leikkoa määrämittaan ja näin poistaa ylimääräiset, säästänee ehkä?

Servo/akkuteline: 9g
Nykyisen voisi hyvin poikkasta keskeltä, jolloin toimisi vain servotelineenä ja akun kiinnitys sijoittuisi ihan akselin päälle.
Tosin voi olla, että mikäli pikkuservo tulee autoon, niin koko teline häviäisi ja saisi painon näin ihan akselin päälle  ;)
Säästöä täten siis ihan randomisti puolet -4-9g.

Diffien lukot:
?g
HD-lukkojen tilalle vakiot, niin kevennystä saadaan aikaiseksi n. -11g.

Voimansiirto: 86g
Nykyinen slipperillinen painava eli 86g. Slipperitön olisi 73g, joten tuosta säästäisi -13g.

Stinttiakku?
Jokaiselle kisajaksolle oma akkunsa 3S ja mahd. pieni mah, säästää grammoja, mutta pitäs saada kuitenkin riittävästi myös ulos?

Ylä-ja alalinkit: 22g & 15g
Jos tekis määrämittaan hiilikuidusta säästäis jotakin?

= noin -227g, vielä tarvitsee keventää 30g, niin menis alle kilon  :D

Tuossa nyt omat ajatukset tältä erää. AX10 akselikuoria on muutamia tässä, joita voi koittaa keventää myös.
Renkaista ei saa kuin 3 puolaa poikkastua, mutta jäänee hyöty niin pieneksi, että ehkä ne pidän paikallaan.
Vetareita voisi hioa - samaten knucklen ylijäämät ja saada gramman tai pari kevennettyä, mutta jostain pitäs
keksiä vielä kymmeniä. Yksi olisi sellainen kevyt kori, jonka vain maalais kevyesti, säästäs kenties nykysee 10-20g?
Sitten lisää keveempää ruuvia/mutteria, saanee pari rammaa pois?

42
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 12.01.14 - klo: 19.47 »
Jälleen nikkaroitu ja auto taas välillä kasattu ajokuntoon ja ajeltu lattialla.
Jottei olisi tätä spekulointitekstiä koko aikaa, niin lyödääs "shokkikuvat"  :D


Kori kuvassa väärinpäin, mutta akselit vaihtaa vielä puolia joustojen kera...


+21g, joka tulee kun kolmeen muuhun liimataan 12 lapaa/rengas = 1256g  ;D

Tänään päätin kasailla autoa noilla kevennysideoilla mitä löytyy ihan omasta takaa, ennenku aletaan törsää kevennysosiin.
Pari isoa kevennystä tuli iskareiden ja akun vaihdosta, alkutilanteeseen nähden hulppeet -77g. Ruuvit ja mutteritkin keräsin
kasalle ja vaihtelin keveempiin ja poistin turhia. 4-link teline ja linkit katos ja tilalla 3link. Paljon pikkumuokkauksia, joista
sitten kertyi yllättävänkin iso siivu painosta pois  :)

Servoksi istu futaban vakio, joka sekin kevennytti autoa -17g. Voimakin tippu, kun ennen oli 30kg, niin nyt 6,48kg vääntävä,
mutta suht asiallisesti se siihen nähden kääntyy. Nopeutta ei ole, mutta se on tiedostettu juttu ja toisaalta ei mikään pakollinen ollakaan.
Punnittaessa huomasi, että iskarit menee hieman pohjaan, kun se yks painavista asioista on siellä keskellä, 167g moottori...

Seuraavaksi/nytkin on haussa 540 kokoinen, mutta kevyempi TAI 540 kuorille rakennettu pienempi moottori. Tuo on nyt painavin
yksittäinen kohde, jonka keventäminen olisi toki kivaa, mutta parantaisi myös herkkien jousien taakkaa. Korista on vielä leikattavissa,
jahka saa akselit käännettyä ja summailtua muut osat paikalleen.

Lopulliseen painoon tulee toki vielä pari pikkuniparia ja tarranauha akulle, mutta muuten kaikki on kyydissä.
Ei se auta kuin jatkaa ja alkaa etsimään tosissaan keveempää konetta, että 1200g raja paukkus!  :D

43
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 12.01.14 - klo: 16.45 »
Onko linkittää mitään vaihtoehtoja, joissa olisi about 4000kv ja toimisi 3S lipolla?

44
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 12.01.14 - klo: 15.05 »
Onko foorumilla ketään, joka tietäisi mistä saa KEVYEN 540 harjattoman moottorin?
Voi olla myös sisältä oikeasti pienempi ja koteloitu 540 sisuksiin.

Oma nykyinen moottori painaa 167g ja siitä pitäisi saada mahdollisimman paljon pois.
Toinen vaihtoehto on suoraan 1/16 tai 1/18 kone, mutta lähdetään ensin tällä kyssärillä.

Eli löytyykö tietoa?

45
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 12.01.14 - klo: 10.46 »
Kevenisikö sähköosien kuorista pois siten, jos esim vastariin laittaisi sitä kumilitkua, joka kuivuttuaan kovettuu, suojaksi? En muista ko. aineen nimeä, mutta sellaista, millä jengi vesitiivistää omia sähköjään ja mitä sähkärit joskus tuntuvat käyttävän...

Nopari ja vastari tuollaisella, niin olisiko kevyempi kuin teippisuojus? En tiedä, kunhan on ajatus vain  :tongue:

Tuo varmasti olisi hyvä ratkaisu, mistähän voisi ostaa ko. litkua?
Teippikään ei mahdottomasti paina, mutta liimapintaan tarttuu hiekkaa, joka nostaa painoa.
Tuo "maski" samalla suojaisi komponentit, tosin lämpöjä joutuu seuraamaan.

Renkaat näyttivät olevan suurin yksittäinen massa.

Voiko renkaita keventää esim tekemällä reikiä kulutuspintaan tai jotain?

Renkaiden osalta on saavutettu maksimit, nimittäin normaalisti 1/10 foffarissa ajetaan
keskiarvollisesti n. 130g renkaalla x4 = 520g... Joten renkaiden osalta ainoa mahdollinen
kevennys on poikkasta muutama "puola" vanteesta, kun tuo koostuu kuudesta.
Muuten ei kyllä kevene enää renkaiden osalta  :grin:

46
Yleinen keskustelu / Vs: V Productions hakee tiimikuskeja!
« : 11.01.14 - klo: 22.27 »
Nyt vasta huomasin, että jokuhan on tännekin kommannut, joten avataas asiaa!
Foffissa jo pitkään omatekorenkaita tehneenä työpöytä näyttää tältä:



Ihan omatekosia (tehdasrenkaita), joita sitten leikelty, hiottu, käsitelty jne...
RC Formula Offroadiin on maailmanlaajuisesti tosi vähän renkaita kaupan ja nekin mitä on
2.2 koossa on suht surkeita. Jo 2005 tein protot, mutta todenteolla 2010 aloin näitä
väsertää eri aihioista. Homman nimi siis ns. "leikkaa, hio ja liimaa" tiivistetysti.

Tosiaan parhaiten V Productionssin tietoja näkee täältä:
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=3096.0

Tänään olin rakentelmassa uutukaisia Pnesh F18 "Hammer Panther" eli aihiona hammerin
crawlingrenkaat, jotka hiottu pinnaltaan ja lapoina panthereista leikatut lavat:
(huom. kuvan auto ei ole foffiauto)







'

Etuna näissä verus perus tehdas pantheriin on halkaisija sekä se, että tämän renkaan
kumiseos on pehmeää ja modified luokan 3S powerilla x-kaasulla "pullistuu", joka
hetkellisesti "nostattaa" renkaan halkaisijaa, kun kumi venyy.

2011 SC-luokan foffin "MM" mestaruus VP Pnesh F11
2013 RC Foff Finland Cup -Modified- SM mestaruus VP Pnesh F16 "Mörssäri"

Takana on monia kokeiluja, mutta jotain on tehty oikein, kun tilastoihinkin on eksytty  :grin:

---------

Pnesh F18 sai myös tänään kuskin eli VP:n eka tiimiskuski ajelee näillä tulevalla kaudella.
Jahka saadaan ekat testit alle ja nähdään miten tyytyväisiä ollaan puolin-jos-toisin,
niin katsotaan ajeleeko kyseinen kaiffari koko kauden näillä.

Ps. vielä mahtuu 2-3 kuskia "testiohjelmaan"  :wink:

47
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 11.01.14 - klo: 19.12 »
Projekti tai auto edennyt siihen tilanteeseen, että lepää pöydällä osina  :grin:
Samalla tuli ihan ajatuksen kanssa funtsittua mahdollisia ideoita, niin hyviä kuin hullujakin!

Heti NYT mahdollista suorittaa kevennykset:
- laparenkaat 65,5g/kpl.............-3 ( yhteensä: 4 renkaan painosta pois)
- taka 4-linkteline hiilariksi..........-3
- alulinkit muovisiksi..................-14 (6 linkin palloa tulee vielä)
- vastarista kuoret pois.............-5,5
- nopari/vastariteline pois...........-6
- korin muuntelu.......................-11
- ax10 kardaanit.......................-10
- noparin sokeripala pois.............-3,5

- yhteensä..............................-56g pois

Nuo muutokset on nyt "kasattu pöydälle". Niillä päästiin pudottamaan auton kisapainoa taas hivenen,
kun laskettu paino on 1366g. Pitää jostain nettikaupasta tilata tarkempi puntari, kun bilteman vaaka
näyttää vaan 2g tarkkuudella, niin pienimpien osien kanssa ongelmaa. Verkkiksessä onkin 0,01g tarkkuuspuntari, joten pitänee
noukkia sellainen huomenna! Korissa on vielä hivenen saumaa rei'itellä yms.. muttei enää hirveen montaa rammaa.

+ vaikka noinkin "hyvin" saa kevennettyä, tulee hieman suojateippiä vastaria suojaamaan + niparikiinnityksiä, joista koostuu
tottakai ikäviä lisägrammoja, mutta pääasia on se, että ollaan keventymässä, eikä painoa tulee lisää  :wink:

Hankintojen kautta mahdollista keventää:
- big boret -> scx10 iskareiksi.....-18
- savöx matalaservo..................-13,5
- 3S 800mAh 45/90C akku..........-13

"Thö" Hullut ideat:
- 1/18 iskarit............................-38 (big boreihin nähden)
- castlen micro sidewinder..........-25 (+ voi poikkasta on/off napin+johdon)
- runko "magic" material.............-12 (+ lähtenee vielä pari rammaa, kun leikkaa tarkasti)
- runkotukien hionta.................. (saanee 1-2g verran pois/tuki)
- kardaanit timmimittaan............. (katkaistaan kardaanit juuri sopivaan mittaan)
- knucklen hienohiontaa/puoli....... (siistitään ja kevennetään ehkä ramma verra?)
- uusi avarampi servo/akkuteline... (saanee 1-5g pois)
- taakse kolmilinkki..................... (4-link tangot pois, samaten 4-link hiilariteline, saa -4g)
- kardaanipäät muovisiksi............ (metalliyoke pois ja vain metalliristi yhdistämään kardaanipäät, säästää ainakin n.5g/pääty, eli jopa 20g)
- turhat ruuvit/mutterit pois........ (määrämittasia, kevyitä tilalle, säästää jotain?)
- 1/18 harjaton motti? teettää ax10 lootaan sopivan mottipukin, kestääkö kone??
- pikkuservo 1/18 sarjalainen? löytyy 5kg / 7,4v suht nopsaa, jaksaako kääntää mitenkä??
- vielä snadimpi ajoakku, tiedossa jo muutamakin, mutta kulkeeko riittosasti virtaa??

Seuraavaksi muutama idea pitää tsekata, että onko mahdollista toteuttaa vai meneekö umpikujaan.
Sitten onkin edessä hieman sähköjen tsekkausta, joissa on tingittävää, mutta voi tulla myös raja vastaan.
Juttu on kuitenkin pitää auto kisakykysenä eikä tinkiä esim. loppupystyn powerista. Sinänsä houkuttava juttu,
että auton painosta se ei jää kiinni, kun 1/18 mosalla ja noparilla oltas 1200g alapuolella, eli kuormaa alle
oman 1.9 kisacrawlerin verran.. mutta miten sit 1/18 mosan saa sovitettua, miten se kestää, miten nopari
kestää...  Vaikka tähän saisi 1/18 sähköt, tulee niistäkin saada sitten se tarvittava irti 1) nopeusjaksolla
2) loppupystyissä,  muuten ne jää vain koukkuun syömään matoa  :grin:

Tässä on monta monessa, mutta pääasia että eteenpäin mennään!

48
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 11.01.14 - klo: 11.09 »
Kevennystä varten on tiedettävä tarkemmin eri osien painot, joten laitoin auton osiin (paitsi akseleita ja lootaa)
ja täten sain tarkemmin tietoon mikä painaa mitäkin.

Eritellyt osapainot tällä hetkellä: (grammoina)
- laparenkaat.............265
- etuakseli.................188 (ohjauslinkkeineen, xr10 modattu akseli)
- moottori+pinjoni.......167
- taka-akseli................132
- 3s 1000mAh lipo.........91
- voimansiirto...............86 (slipperillinen)
- kori..........................77
- iskarit big boret..........62
- servo.......................58
- ruuvit, mutterit..........56 (pl. ei akseleista eikä laatikosta)
- kardaanit..................50
- nopari......................47
- runkolevyt................42
- alalinkit axun alut.......36
- ylälinkit....................15
- servo/akkuteline........13 (+1 tarranauha)
- voimansiirron pohja......9
- vastari......................8
- nopari/vastariteline......6
- rungon tukimuovit........6
- 4-link aluteline............6

= 1420g

Tuosta on hyvä alkaa kartoittamaan erilaisia kevennysmahdollisuuksia, niitä nimittäin löytyy yhä suhteellisen kivasti.
Runkorakennehan on jo suht kevyt, koska sisällä ei paljoa mitään ole, mutta runkolevyt on painavaa 3mm alua.
Jo alutaka 4-link telineen ero alu -vs- hiilari oli 3g, joten hiilarina runkolevyistä säästäisi ehkä jopa 10g/levy?
Samaten iskareista saa 22g pois, kun vaihtaa big boret modattuihin scx10 iskareihin. Toki vieläkin kevyempiä on,
mutta jousituksen toimivuus on myäs tärkeässä roolissa.

Joitain ruuveja pystyy lyhentämään ja 4-8 jättämään pois, kun yhdistää muutaman asian... Ensimmäisenä varmaan
näitä autonosia kevennetään/vaihdetaan keveyempiin mitä pakissa. Sen jälkeen alkaa todenteolla sähköjen mietintä,
että millaisia ratkaisuja sieltä voisikaan löytyä...



Diffistä: se lukkopala on puntarilla 13g, joten siinä ei isoa hyötyä saa, vaikka ns. "liimalukon" tekis.
+ ongelmana se, että tuossa orginaalissa on vetareille urat, jonne se asetetaan ja se on pakko olla.

Servo: perus 58g, mutta miettinyt jopa 1/18 kokoista, niitä on 20g luokassa ja vielä 5kg väännöllä.
Toki löytyy matalaprofiiliservojakin esim. savöx, sillä lähtee about +10 10g?

Tuollanen puolikeppirunko ei ole tullut mieleen, mutta edessäkin täytyy pitää joustot, muuten ei toimi
kovinkaan hyvin foffitarkoituksessa. Toki avarasti jos ajattelee niin tuo antaa runsaita uusia mahkuja,
mutta etujousituksen puuttuminen voi tai on kohtalokasta  :grin:

Saa ehdottaa listan osien tilalle muita (keveempiä) / ratkasuja. Samoin jos joku tekee hiilarista/kevyestä
matskusta esim. runkopaloja, linkkejä tms.. niin voi ilmoittautua  :wink:

49
Sähköautot / Vs: Yyber kevyt modifoffari
« : 09.01.14 - klo: 22.19 »
Jep!

Lukitut diffit on ja ihan orginaalit, kestää vaikka mitä! Maverickin sopivuudesta ei ole tietoa,
mutta itse on tamiyan autoihin tullut tehtyä lukkoja eli se on tuttua. Diffin kevennys ei itselle
ekana tullutkaan mieleen, joten hyvä idea sieltä suunnalta, laitetaan listalle jatkoksi!

Nimenomaan kaikki ideat ovat tervetulleita, näistä saa paljon intoa projektiin ja toivotaan,
että lopulta päästään tuohon tavoitteeseen  :cool:

50
Sähköautot / Yyber kevyt modifoffari
« : 09.01.14 - klo: 21.50 »
Yyber kevyt modifoffari ax10 akseleilla, miten?


Lähtökohta, painoa tässä kuvassa 1669g. (akku puuttuu kuvasta, sisältyy painoon)

Ajattelin laittaa tämän tänne foorumille, kun täälläkin on monia guruja neuvomaan ja hieman kiehtoisi keventää tätä foffariani.
Kyseessä siis ax10 akseleilla (xr10 kääntömodaus [scaletapaan]) toteutettu foffari. Perus ax10 loota, muoviset kardaanit ja mainitussa
kuvassa 130g/rengas omatekolaparenkaat. Runkona axun ax10 vakio, linkit vakiot, jousina big boret, perus fofficombo (kevennetty nopari).
Paljon siis osa-alueita, joilta voisi painoa pudottaa, ainoa mihin tässä ei liiemmin kosketa on kori, yllätys

Projekti sai jo tänään räjähtävän alun, kun laitoin autoon "Baby Clawseiksi" nimetyt foffirenkaat. Niiden avulla paino putosi 1469 grammaan.
-40g lähtee, kun poistaa puolet bedlock ruuveista ja hiotaan pinnat foffilapoja varten. Toki paino tuleekin takaisin, kun 8-lapainen laparengas
asettuu jokaiseen kulmaan. Mutta bedlockithan kandee vaihtaa heti muovisiin ja liimata kiinni, säästöä varmasti jopa 10g/rengas ja ihan perus
touring vanneko sopii noihin?

Lisää kevennysideoita mitä miettinyt:

- big bore iskarit vaihtoon, jo scx10 iskareilla (modaten) keventy 2.2 shafty hieman yli 20g
- 3S 1000mAh akku on pienennettävissä ainakin versioon 3S 800mAh 45/90C, säästetään n. 10g
- autossa muutamia sokeripaloja, ne pois ja juotokset tilalle, niin kevenee taasen 5-10g
- takana vielä alumiininen 4-link teline, se hiilariin niin säästetään kenties ainaski 1g
- ylä-ja alalinkit teettäis oikeassa mitassa keveemmästä matskusta, säästäs 1g/linkki, 8g? ainakin?
- runko on ax10 vakio, tekis hiilarista tai eri runko linkkeineen?
- korista voi muutaman gramman leikellä, hieman siivoilis koria, sen verran voi tehdä


Herkullisin:
Jos leikitellään ajatuksella, että yllämainituilla modauksilla päästä lähelle 1400g rajapyykkiä, niin saisko tän liikkuu jopa
1/18 harjattomalla mosalla? Foffissa ei tarvita todellakaan jatkuvasti himotehoja vain nopeusjaksolla hieman enemmän
sekä ratojen viimeisen portin pystysuorilla. Muuten voi jopa "madella" rinnettä pitkin, jos alla on hyvät renkaat
Punnitsin tuossa nykykoneen, joka on 182g ja 1/18 harjallinen mosa 42g. Auto kevenisi teoriassa tuosta 1400g ihanteesta
jopa 140g ja painoa olisi 1260g. Oma 1,9 crawlerini painaa kisakunnossa 1250g, joten painollisesti "taakan" ei pitäisi olla
se ongelma käyttää 1/18 mosaa.

Entä sitten ax10 akselit ja loota, kuormittaako ne liikaa pikku kasitoistasta?

Pakissa on myös 1/18 loota, mutten tiedä miten se toimis yhteen axun akseleiden kanssa ja kestäiskö? Sillä toki saa taas
kevennettyä, mutta miten menee välitykset ja mitä tykkää moottori, niin sitä en itse tiedä. 1/18 mosaan siirtyminen (jos
olisi mahdollista) antaisi mahkun myös kevyempään nopariin sekä akkuun.

Hetkellistä TOSINOPEUTTA/POWERIA kaivataan foffissa vain 1) nopeusjaksolla 2) jakson loppupystyissä.

Nuo kaksi ovat ne H-hetket, jolloin homma ei saa ns. "puutua". Olen kokeillut Eurorc:n 3S 450mAh 25/50C akkuja,
mutte ne puutu silloin (nyky foffi combon kans). 3S 1000mAh akulla on tullut ainakin mitä tahdon.

Joten, nyt kaikki viisaat ja viitseliäät ideoita kehiin! Mietin akseleidenkin vaihtoa, mutta ax10:ssä on tolla modauksella niin hyvä kääntö,
ettei sitä kyllä ole muilla tarjolla (luulisin). Saa heittää kevennysideoita ja tuo 1/18 mosajuttu ja loota ne on ratkaisevia kohtia. Osaavat
gurut kertokoon mielipidettä asiasta jos toisesta. Tavotellaan kovasti alle 1400g kisapainoa  :grin:

Kaikki vinkit ja niksit ovat tervetulleita!  :wink:

51
Yleinen keskustelu / V Productions hakee tiimikuskeja!
« : 07.01.14 - klo: 23.24 »
V Productions hakee tiimikuskeja!

Oma rengas"teollisuuteni" on laajentunut siihen pisteeseen, että haen nyt muutamaa "tiimikuskia" kokeilemaan erilaisia V Productionssin renkaita, ilmaiseksi.
Käytännössä tarjoan koko paketin eli 4 rengasta vanteineen (12mm hexille). Testaaminen ei maksa mitään, mutta kriteeri on se, että renkailla ajetaan ainakin
yhdessä RC Foff Finland Cupissa TAI Foff Cupissa voi siis ajaa myös useammassakin! Riippuen varaston saldosta voi testaaja myös vaihtaa johonkin toiseen testattavaan kohteeseen. Tarkennetusti voidaan myös sopia erilaisia soppareita eli jos ajat muutenkin foffia (esim. kavereitten kans), niin voin tarjota myös omiin kisoihinne/testiin yms... renkaat. Kaikki on sovittavissa, kun vaan neuvottelu etenee oikeaan suuntaan ja mulle pääjuttu on saada tarkka palaute renkaista, toimivuudesta / toimimattomuudesta  ;)

Mikäli olet kiinnostunut ajamaan kilpaa ILMAISlaparenkailla kaudella 2014 joko RCFFC tai Foff Cupissa, niin ota rohkeasti yhteyttä esim. yksityisviestillä TAI suoraan saku.sarka(ät)gmail.com V Productions ei ole vain harrastajan luoma rengas"tehdas", sillä isoimpina saavutuksia VP on napannut SC-luokan MM-voiton Pnesh F11 renkaalle sekä tuoreimman RCFFC 2013 mestaruuden F16 "MÖRSSÄREILLÄ".

Ole rohkea, ryhdy V Productionssin tiimikuskiksi!
-Hadesbear- / Saku Sarka

52
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 03.11.13 - klo: 21.29 »
2S kelpaa kans, vauhtia ei ole yhtä paljon, mut scaalamaista menoa kyllä  :azn:

53
RC-Futurelle lähetetty aiemmin viestiä mugenin osista, muttei nyt vastausta saatu.
Tänään toisella soittokerralla sain puhelun läpi ja kerroin mitä osia tarvin. Puhelu
kuulu nipin napin ja lopuks "laita meilissä", piip piip piip??

Hmm.. oletan, että alkaa kuulua tällä viikolla meilissä, kun tiedot laiton aikoja sitten,
ellei kuulu, niin melkonen liike taas. Palvelun pitää pelata tai ei tarvi haaveilla
suomiostajista. Itseä ei kiinnosta odottaa 3kk:tta osia, mieluummi si tilaan ulkomailta,
kun odotan jonkun "ehkä" saavan osia, menee kisakausi sivuun sillä aikaa. Tuen ehdottomasti
suomifirmoja, mutta A) en osta shaissee, kuten akkuja, joista osa toimii B) en tilaa liikkeiltä,
jotka saa tavara muutaman kuukauden päästä, joku järki touhuun hei!!

Ei näin.

54
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.07.13 - klo: 17.57 »
Passaakohan nämä tohon omaan mugeniin?

http://www.nitrohouse.com/Conical-Gear-46T-X5T_p_10564.html
http://www.nitrohouse.com/Bevel-Gear-X5T_p_10565.html

Yhteensopiva mugen mbx5t... eli viisaammat, sopii tohon meitin kaaraa vai?  :grin:

55
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.07.13 - klo: 12.51 »
http://search.eim.ebay.fi/?en=50&es=1&elc=-2&kw=mugen+mbx+5+diff&ect=

Tuolla jotain.

Yhden pinjonin bongasin, mutta eri kokoo.. lautasratasta ei löydy, aikas vaikeasti enää saa osia  :undecided:

56
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.07.13 - klo: 12.42 »
Mugenistani seiki mbx5-t:stä antautui takadiffi. Mistähän mahtaisi saada vielä 5 diffiä/lautasen ja pinjonin?
Suomenliikkeistä löytyy vaan 6&7 osia, jotka eivät sovi vitosversioon. Amainissa on sama homma.

Eli mistä takadiffi/lautanen+pinjoni mugenin seiki mbx5-t:n?
Osaako joku viisaampi kertoa?

57
Kalustoa kanssa päivittämässä ja huomannut saman asian. Käytetystä tavarasta pyydetään ihan poskettomia summia. Hetki sitten oli vuoden käytössä ollut servo 50€ kun uusi taisi maksaa 71.90

Öhöm...

Itsellä ollut 3 vuotta samainen servo TOIMIVANA ja toimii yhä, laadukas siis!
Koko aihe käytetyn tavaran hinnasta on naurettava, koska pyytää saa, maksakoon ken tahtoo
ja on muistettava se, että AINA joustetaan!

Jos omalla kokemuksella tosta 1v vanhasta sit pyytäs sun logiikan mukaan sen 20-30e, niin mieluummin
raastinrautaa pitkin keventäisin sen kuoret ja jättäsin varaservoks. Kiinasta saa sitä shaissee halvalla,
ostakaa sitä sit... Ei noi LAADUKKAAT servot vuodessa mee mikskää, ku ei uita tai basko...

Järkee saa käyttää... naurettavaa itkutopikkia, huoh, ihq, LOL  :grin:

58
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.04.13 - klo: 11.58 »
Mistä suomalaisesta liikkeestä mahtaisi saada aluhexejä, jotka on ihan normaalit 12mm,
mutta levittävät 8-12mm?

Tuskin mistään koska akselissa ei kierteet riitä. Tamiyan TT01 autoon on saatavissa levityssarjaa jossa nuo vetoakselin ulkopäät ovat 5mm pidemmät ja hexin alle tulee 5mm speiceri...

Millaisia speicereitä siihen on tarjolla? Linkkiä tms?

59
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 07.04.13 - klo: 14.53 »
Mistä suomalaisesta liikkeestä mahtaisi saada aluhexejä, jotka on ihan normaalit 12mm,
mutta levittävät 8-12mm?

60
Silloin aikoinaan kun NIKKO -merkkisillä laitteilla tätä hienoa harrastusta aloittelin
sain muutamia ihmeellisiä katseita ja "lelukommentteja". Siihen aikaan ei kuitenkaan
lähdetty kiusottelee ja nykyään kun vanhuus vaivaa, niin ei kettuakaan kiinnosta
mitä naapuri martat miettii.

1kk päästä tulee 10v "harrastusta" täyteen, vaikkei se kyllä harrastamista ole enää
moneen, moneen vuoteen ollut. En koe elämää elämisenä, vaan RC on minulle se elämä.
Tämä tilanne on muodostunut monen palasen kautta, mutten kadu hetkeäkään. Ei ole
naista vierellä ttuilemassa mitä sää teet saati yrittämäs muka ymmärtää, vaikka onhan
oikein kultakimpaleitakin, jotka tajuu, mut mulla on kalenteri täys, eikä kerkee mitä
helmahousuja ziikailee, ku kisailee ja järkkää  :grin:

Joskus sen sanoin ja sanon edelleen mitä seo mulle "Elämä on vain OSA RC:tä!"  :wink:

Älkää lannistuko, jos joku kiusaa, mollaa, dissaa jne... jos tykkäätte tästä, antakaa sen
voiman kuljettaa teidät läpi vaikka sen harmaan kiven (roolerilla voi ajaa ylikin  :wink:).
Anyway, älkää välittäkö ja hyviä esimerkkejä täällä on vaikka kuinka, voitte vaikka saada
sen dislaikkerin kans harrastaa tätä. RC muutti mun elämän täysin ja se on todellakin
loistava tapa pysyä poissa pahateosta ja saa harrastaa loistokasta harrastusta joko
pihasuttaamisena tai ihan kisana.

Anyway, RC tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia, älä koskaan masennu tai nolostu rc:stä,
RC on yks sellanen asia joka on pysynyt mun rinnalla liki 10v ajan, muut ei oo.. Ja sen arvon
tajuaa ajan kanssa, kaverien ja loistavan poppoon, niitä ei MIKÄÄN KOSKAAN KORVAA!

Rceimen!  :grin:

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 27