Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Teppo

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 15
31
Prostockin rooli jakautuu kahtia varmaankin, toiset haluavat siitä semi-viritetyn ja osalle se on se harrastajan luokka, josta voi aloittaa myös vanhempana.

Vaihtoehtona on esitetty, että vakioluokasta poistetaan 18v rajoitus ja tästä tehdäisiin alottelijalle luokka, prostockin pysyessä "melkein viritettynä" niille, jotka eivät halua ajaa viritettyä b/c-finaalissa tehdaskuskien perässä. Edelleen prostockin nykyiset tehot pysyvät kourassa tyydyttävästi enintään a-finaalissa, muilla autoissa on aivan liikaa tehoa.

*Toinen virhe krossi onkin tosiaan vapaakone+6 kennoa.*

32
Oli pieni typo .. Tarkoitin 17,5 + Lipo prostockkiin, ei 21,5.

33
Pari ajatusta säännöistä 2009..Lipot sallituiksi?


Touring stock
21,5 + Lipot tai 17,5 + 5-kennoa(siirtymä 09)

Prostock
17,5 + Lipot tai 13,5 + 5-kennoa(siirtymä 09)

Touring Viritetty
5,0 + Lipot tai vapaa + 5-kennoa (siirtymä 09)

Krossit
5,0 + Lipot tai vapaa + 6-kennoa

Painot voisi säästää nykyiselleen, näin samat autot kävisivät
siirtymän ajan.

Lipot: volttit + lämpö ennen lähtöä, lataus säkeissä.

Vain normaali kopat, ei LW sallituiksi.

Pari lyhyttä perustelua sytykkeeksi...

*Edit* prostock siis 17,5+Lipot, ei 21,5 *edit*

Prostock,(17,5+Lipot) lipot + 13,5 koneet kulkevat liian kovaa, samoin
kuin nykyiset 8,5 koneet perinteisillä akuilla. Kyseessä pitäisi
olla luokka, jossa on tasaista kilpaa myös yli 18v aloittejan
pystyessä ajaa, nykyisin ei monellakaan pysy auto radalla ja
kolareita tulee kohtuuttomasti, kun autot kulkevat liian kovaa
taitoihin nähden.

Viritetty, (5,0+Lipot) jos vaihdetaan Lipoihin ja pidetään vapaat
koneet, autot kulkevat kovempaa, kuin niitä pystyy varsinkin
sisällä ajamaan järkevästi. Samoin palataan 6-kennon ja vapaiden moottorien
ongelmiin, joissa säätimet eivät suoriudu. Efran linjausta voi tietysti
ottaa huomioon, jotta ns. ammattikuskeille olisi mahdollista ajaa efra
sääntöjen hengessä myös kotimaassa.

Krossit,(5,0+Lipot) kyseinen kokoonpano takaa jokaiselle varmastikin tarpeeksti
tehoja, eikä ajoaika varmasti tule ongelmaksi myöskään. Moni varmasti valitsee
miedomman koneen.

Uudet moottorit ja akku kaudeksi 2009, liian kallista??
En usko että monikaan voi käsisydämmellä sanoa ajavansa nykyisellä 8,5
prostock koneella ja tämän vuoden akuilla kautta 2009, joten
yhden moottorin ja akun panostaminen ei voi olla ongelma.
Sama pätee myös vakio ja viriluokkiin, toki tuota siirtymää
voidaan käyttää, joskin vanhat laitteet saisivat olla se
heikompi vaihtoehto.
Lipot sitävastoin säästävät jo kauden 09 aikana akkujen kustannuksia,
koska ne kestävät jatkuvaa käyttöä paremmin kuin perinteiset akut, samoin
niiden suorituskyky pysyy samana huomattavasti pidempään.

Joutuuko tästä saunan taakke..

34
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/images/temp/Kapinat/

tuolla pari kuvaa kisapaikalta.
Hieno rata ja loistavat tilat kisoille.
Oispa melkeen pitäny osallistua  :afro:

35
Paljonko on sallittu lämpö/voltti ennen ajoa?


Kiitos Nappe,

Kaikkien akkujen kanssa tulee noudattaa huolellisuutta. Kuitenkin olen Amerikasta kuullut että ongelmia LiPojen kanssa on oikeastaan 0%, kun taas normikennojen kanssa on riittävästi ongelmia.

Mäntsälässä kennojen lämpötila & voltit tullaan tsekkaamaan ennen lähtöä. Jos jompikumpi ylittyy, niin ajot on sitten siinä erässä ajettu.

Jokatapauksessa LiPot yleistyy kovaa vauhtia maailmalla ja luultavasti ensi vuoden EM kisat ajetaan jo LiPoilla? Toivottavasti jo Suomen kesäsarjakin.

Mäntsälässä käytettävät LiPot tulee olla "HARDCASE" mallia!

36
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 13.07.08 - klo: 11.08 »
HN,

Himokselle tullaan, mut harraste oli täys niin joutuu ajamaan b-luokassa sit. Olitko viimevuonna vetämäs jo?

37
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 18.06.08 - klo: 10.43 »
http://www.mx.teamentisetkuskit.com/videos/Espoo/07062008/album/slides/wippi1.html Tost voi kuvitella et se wippi oli tosi näyttävä :p

38
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 26.05.08 - klo: 17.06 »
Nakki missä tollasia maastoi?

http://www.youtube.com/profile_videos?user=tekrules

Tos on parit kypärät kans feat.the Niko ainakin allerkirjoittaneen lisäks.

39
Jos tohon PIZZATILAUKSEEN saa kotiinkuljetuksen ni voisin ottaa vaik kinkki,aura,h-sieni+kokiksen.
JQ - hyvää settii oli vastaajaan yöllä ilmestyny  :laugh:

40
Hyvät kisat ja loistava sää!

+Tulokset olivat seinällä jo kun pääsi korokkeelta alas.
+Katsastus jämptiä, mutta järkevää
+Katettu pitti
+Kioski
+Hienoja kuvia useelta kuvaajalta
+Tiimi toimii ja tukee


-----Tuomarointia ei ollut ollenkaan ja ajo sen mukaista ihan A-finaalista lähtien.
-Spoolit pitäs säännöissä kieltää, aivan kauheen näköstä ajamista.
-Radan olis voinu putsaa tai pidottaa ehkä.
-Samana viikonloppuna useat kisat päällekäin.


41
Eiköhän pidetä sunnuntai varalla jos sattuu satamaan ja ajetaan kilpailut kuten kutsussa.

42
Samaa kattelin kuin Matti, että keppiautot hyppi vähän epävarmasti siinä nelosessa  :angel:

43
Tupakat pois mekkaus alueelta :police:

MEE JERRY HOITOON!!

Sen takia koska en tupakoi vai :police:
Jerzi

KUVIA KISOISTA.

HUOM HUOM en jaksannut valikoida joten laitoin kaikki ottamani kuvat sinne.

http://www.gfoto.com/UserAlbum.asp?uid=D8797B3001624B4381E42CFAEA333135&alid=127665


Kiitokset Jerry kuvista, harmi että nostit "väärää" erää.

Ja mitä tupakointiin tulee olisi vähintäänkin suotavaa, ettei varikolla tai koko kisapaikalla tupakoitaisi kovin näkyvästi, koska kyse on kuitenkin nuorten urheilutapahtumasta. Tätä nyt tuskin tarvii kieltää uhkailemalla, tupakoijat nyt voisivat vaan hieman kohteliaammin sauhutella kauempana nuorisosta.

Vielä siihen hyppyriin palatakseni, niin tuossa ensimmäisessa finaalissa(videossa), jossa soudin hieman vanhoilla renkailla, enkä saanut autoa rauhoittumaan ennen hyndää, hyppäsin hyndän kahdella ja ulompaa jottei Jussi ajanut konttiin vetäessään yhdellä hypyllä, ohi meni muttei siinä kisaa hävitty.

44
Pitäskö mun liittyä Josen mukaan "pahisten" kerhoon ja olla samaamielt et sen hyndän hyppääminen vaatii kuskilta hieman vaan auton ja vauhdin hallintaa ei lapiota ja poistoa. Tuota tasaisemmaksi nousua tuskin saa tehtyä ja rata oli tasainen myös ennen hyppyriä joten ei siinä suurta ongelmaa mielestäni ollut.

Alastuloa voisi tietysti hieman pidentää ja leventää niin helpottuisi, mutta mitä seurailin niin moni latasi hyndään tyylillä kaikki teho taivaalle ja odotteli minne se auto laskeutuu.. hieman malttia ennen hyppyä ja ilmassa kun katsoo auton asentoa niin vaihtoehdot on lisää kaasua(keula nousee), pieni vetopäällä (pysyy levelissä) tai hieman jarrua (tiputtaa keulaa/nostaa perää) ja alastuloon sitten taas vetopäälle ennen mutkan jarrutusta.
Jos auto lähtee mihin sattuu hyppyrin keulalta kannattaa tarkistaa ettei tule sladissa sudittaen keulalle, ettei auton keula/perä pohjaa keulalla toista enemmän ja ettei auto ole aivan poissa tasapainosta painojen puolesta tai twiikissä jousten kiristyksestä.
Auton säädöllä männät/öljyt/jouset saa myös vaikutettua helposti siihen missä asennossa auto hyppää, kannattaa kysellä kaverilta setuppia eikä turhaan rikkoa osia jos setuppi sattuu olemaan pielessä.

Lisäksi suosittelen suosimaan merkkejä, joiden edustus löytyy Suomesta ja varaosat kisapaikoilta niitä tässä erikseen nyt mainitsematta.

Annetaan vielä bonuspisteet Jukalle, jolla oli päivän siisteimmät ja eleettömimmät ylitykset tuolla pöytähyndässä.

Niin ja saahan sen hypätä kahdella pompullakin kuten Artsi näytti.

45
Sähköautot / Tamiya TRF 501X setuppeja ja tipsejä
« : 28.05.07 - klo: 14.12 »
Laitetaas tähän vähän ylös mitä autosta on kokemuksia.

Kasaillessa autoa keventelin hieman alumiinisia pukkeja varsinkin keskipukkia.
Vaihdoin titaani/alumiini ruuvit autoon vakioiden tilalle.
Etudiffin tilalle vaihdoin onewayn ja käytin valkoisia 36 hampaisia hihnapyöriä.
Muuten auto on kasattu suoraan paketista, enkä vaihtanut alumiinisia
osia ohjaukseen taikka casterpaloiksi vaikka ne olivatkin tarjolla.
Hihnat tuntuivat hieman kireille kasatessa, mutta löystyivät 10 akullisen
aikana herkiksi ja kiristin pykälän kumpaakin tuon jälkeen.
Diffi alkoi myös kuivua ensimmäisten 10 akullisen jälkeen
joten otin sen auki ja lisäsin rasvaa. Vakiona tulevat kuulatkin
tuntuvat kestävän tässä krossissa paremmin kuin touringissa.
Ainoat osat joita on mennyt rikki ovat alumiiniset linkinpallot
jotka vaihdoin vakioihin parin akullisen jälkeen.

Hieman setuppia alkuun,

Keulassa etulinkki keskimmäisessä reiässä, ei prikkoja sillan alla. Iskari tukivarressa keskimmäiseen ja tuessa toiseksi ulommaiseen. Numero 3 mäntä ja 25w xray öljy vakiojousella. Edessä voi kokeilla myös pykälää jäykempää jousta.

Takapäässä linkki keskimmäiseen hubissa ja sisälle sillassa, ei prikkoja sillan alla. Iskari tukivarressa ulommaiseen ja samoin iskarintuessa. Iskariin numeron 5 mäntä ja xrayn 30w öljy vakio jousella. Tukivarsi takana ja hubi edessä.

Ajokorkeus takana tukivarsi suorassa linjassa, edessä vetoakseli suorassa linjassa.
Ajoin 4,5 koneella 18 pinjonilla ja 5-kennon akuilla, kennon jätin pois koneen takana olevasta paikasta. 

Näillä säädöillä auto oli helppo ja nopea Hyvinkään radalla ja tuloksena oli voitto ensimmäisestä kilpailusta 10 akullisen treenin ja 6 välivuoden jälkeen krossista. Auto hyppäsi rauhallisesti ja tuli vielä kisan päätteeksi hienosti ylitse etusuoran neloishyppyristä ja nätisti mutkaan sisään, ei vaan kilpailuissa kerenny alkaa harjoittelemaan. Tässä kuva lentävästä Tamiyasta.


Tässä kuva vielä kisoista:



Ja muutama vielä varikolta.
http://www.teamentisetkuskit.com/teppo/RC_kuvat/Hyvingee/Kisat_27052007/RC%20072.jpg
http://www.teamentisetkuskit.com/teppo/RC_kuvat/Hyvingee/Kisat_27052007/RC%20026.jpg

Neuvoja saa kysellä vapaasti ja kokemuksia jakaa.


46
JQ, lahjaks sä sait ainoostaan pohjat, kun ajelin katolleen tasottaakseni puntit  :wink:

47
Kilpailut siirretty sunnuntaille. Aikataulua aikaistettu myös tunnilla, jottei mene niin pitkäksi illalla. Toivotaan parempaa keliä.

48
Sähköautot / Vs: SUOMEN NOPEIN AUTO OLIS HAKUSESSA
« : 06.04.07 - klo: 23.54 »
Mulla oli varmasti SUOMEN NOPEIN SÄHKÖKROSSARI aikoinaan.. laitettiin asson RC10 alkuun 7 kennoa ja pisin välitys mitä löyty.. henkilöauton kartturin puolelle radio kädessä ja kokeilemaan. Ensimmäinen yritys päättyin takarenkaan räjähtämiseen 70+ vauhdista ja melkeen jäi asson 1:1 alle kun ei meinannu toijota pysähtyä samaan tahtiin..

Uusi yritys uusilla renkailla ja tällä kertaa 9 kennoa ja vieläkin isompi välitys minkä autoon vain sai.. silti auto ampui lähes puolikaasulla täyteen vauhtiin ja toijota ei meinannut pysyä perässä vaikka kuskina oli kunnon kahvaaja esa..

Assossa ei ollut minkään sortin tuntumaa vaikka ohjausliikettä oli vähennetty noin 20% paikkeille normaalista auto haki renkaat paisuneina puolelta toiselle ja melkein karkasin kaiteeseen joka oli tien varressa, mutta toijotan mittarin mukaan mentiin 120kmh pintaan.. ja jotta ei olisi ollut alamäestä apua otettiin sama pätkä toiseen suuntaan muttei vauhti hyytynyt. 9 (sen aikaista)-kennoa ja reedyn iso kollektorinen kone olisivat menneet vielä kovempaa isommalla välityksellä ja ehk pienellä auton säädöllä ja siiven pienentämisellä.. eipä ole tullut kokeiltua uusiksi.. eikä yleisellä tiellä kannatakkaan jossei halua virallista lukemaa  :police:

49
Tulokset / Vs: C-12 EM Ruotsi, Eskilstuna
« : 03.04.07 - klo: 22.31 »

50
Tulokset / Vs: C-12 EM Ruotsi, Eskilstuna
« : 02.04.07 - klo: 19.52 »
Jooh laitetaas kans kisasta rapsa (kootut selitykset)

Kisapaikka oli aika pähee kiinteellä baanalla. Kanttiini ja muu oli ihan mallikkaasti (mainostettu) toimiva ja baanakin ihan loistava, tosin laminaatti, jonka päälle baana oli kyhätty, oli hieman laineilla liitoksistaan. Ruotsin pojat olivat hioneet muutamat tuhannet akut, joten perinteinen Ruotsalainen kotiinpäin veto oli hoidossa ja normi harrastajat, jotka ei Suomessa pääsis edes kisoihin mukaan, osasivat baanan ulkoa. 
Fiilis kisoissa oli myös leppoisa, jos se kovin leppoisa ikinä on tässä luokassa. Apua löytyi ja säätöjä yms. kerrottiin ihan rehdisti.

Paikalle saavuttiin Napen kanssa hieman kiireellä, kiitos laadukkaan navigaattorin joka laitto pienen lisälenkin heti penaltyä. Napelta meni treeni ohitse, mutta itse kerkesin opettelemaan rataa, joskin pidottamatta ja kotona ladatulla akulla. Ei suurempia ongelmia mutta resorttaus tehtäisiin useamman erän perusteella ja ajoin vain yhden joten torspojen sekaan sitten vaan.. toki luvattiin nostaa vielä illan päätteeksi jos vauhti siltä näyttäisi.

Resortattuun erään sitten ajamaan.. eikä edes ajamaan kerennyt, kun joku muu ohjaili autoa ja lankkubaanalla kun ajetaan niin nopeastihan oli korjattavaa.

No uusi yritys illan viimeisessä treenissä.. kiitos Tonyn (laittomien) kiteiden sain itse ohjailla taas autoa, mutta kaasu tuntui pätkivän vielä aiheuttaen samalla renkaiden kääntymistä random suuntaan.. eli seinään ja se loppui myös nopeasti, joten korjattavaa tuli taas.. auto meni tällä kertaa niin kovaa seinään, että alumiininen moottoripukki olu U:n muotoinen.. hienoa.

Kone vaihtoon roottoria lukuunottamatta ja erään yrittämään.. tässä vaiheessa jo yhteensä kierroksia kaikissa erissä yhden normaalin erän verran.. kone pätki edelleen ja seinään.. alkoi olemaan hapokasta..

Loput sähkökamat vaihtoon ja mekkaaminen alkoi olla taistelua aikaa vastaan kiitos Pää-Esan, joka jäi kotiin nyhjöttämään feidaten mekaanikon pestin.. Thanks alot Esa  :evil:

Vihdoinkin.. häikät ja pätkimiset poissa.. joku torspo plexas mut lankkuun.. auto rikki, mutta vauhti olisi kohdallaan kaikesta huolimatta, jos vain saisi ajaa maaliin.

Päivän toisiksi viimeinen erä ja kolme alkuerää aikaa, nyt olisi aika ajaa tulos ja oppia rata. Ajelin keskellä rataa väistellen miinoja noin 4 minuuttia jolloin joku spede torppas edessä plexiin ja ajoin läjään.. homman viimeisteli vielä juuri ohittamani 3 auton rypäs, joten mekattavaa kertyi.. taas.

Viimeinen erä lauantaina.. nyt pito ja rata olisivat nopeimmillaan.. hyvä tulos ja 100 sijan nousu tuloksissa ei tekisi pahaa.. torpsoja baanalla, mutta kuin ihmeen kaupalla selvisin aina jostain välistä ohitse about kunnialla yrittäen samalla ajaa tulosta.. ja 7 minuuttia sainkin ajaa kunnes tuli auto esana radan sivusta eteen ja kasa valmis.. auto valmis.. ja kuski valmis.. ei oikeasti ole totta!!
Nousin kuitenkin kisan viimeiseltä sijalta useamman pykälän eikä voinut ymmärtää kuka voisi ajaa vielä heikommin..

Kisat oli sit siinä.. aamun viimenen yritys tuntui edelleen kuin olisi yrittänyt ajaa tetriksen keskellä omaa ajoa tai päässyt supermariossa pari leveliä taitoja pidemmälle.. onneksi ei ajo, renkaat eikä kierroksella ohitettavat toimineet, niin ei tullut mitään läheltä piti hyvää tulosta, vaan ihan samaan suohon kuin edellinen päiväkin.

Ei kisoihin voittamaan oltukaan menossa, mutta olisi se kiva ollut ajaa edes pari tulosta kun tuonne asti lähti. Pieni aavistus oli jo ennen kisaa että häikät on ainoo mikä voi tuhota kisat täydellisesti.. Tästä voisi oppia sen että ensimmäisten häikkien aikana pitää vaihtaa kaikki alkaen servoteipistä ja t-paidasta.. kisoja varten olinkin tehnyt toisen setin sähkökamoja, jotka olisi voinut iskeä suoraan kiinni, mutta ne paloivat juuri ennen mäntsälän kisaa..

Ainiin ajettiinhan siellä vielä finaaleitakin.. ja jopa finaalien treenit.
Motivaatio hieman nollassa.. vauhtia oli ja auto toimi.. hieman liian myöhään.

Muiden kisaamista kun välillä kerkesi seuraamaan, niin Tony ja Vesku ajoivat kyllä hienoa kisaa nostaen tasoaan, samoin Ahoniemet ja Teemu odotetussa vauhdissa. Myös Joni ajoi ongelmitta hienosti.
Ari, Matti, Nappe ja allekirjoittanut eivät sitten vastaavasti olleet oikein onnettaren suosiossa.

Radalla oli kyllä yksi kuski Andy Moore joka pesi muita milloin vasemmalla milloin oikealla kädellä, josta hienoin osoitus toinen a-finaali. Näytti sille että pidotus tms. oli pielessä ja Andy otti osumaan koko ensimmäisen minuutin, kun kaikki yrittivät ohitse taikka kylkeen.. melkein kierroksen perässä Andy aloitti hienon nousun ja ajoi ihan eri vauhtia kuin muu porukka värväten jokaisen kuskin vuorollaan kunnes oli viimeinen minuutti ja vain Fisseri edessä.. ohitse ei tarvinnut yrittää kun Fisu tuhri itse mahdollisuutensa ja näin Andy läppäsi kaikki kuskit voittaen kisat. Kaverin HB prototype auto oli täysin vanha Asson L4 jossa oli vain purplet ruuvit ja pukit.. jamppa ajoi niin hienosti, että jopa a-finalistit näyttivät harrastajille sen rinnalla. Kaveri ajoi pelkästään 2-kymppää nopeempaa kierrosta kuin muu porukka vaikka kyse oli EM-kisojen kovimmasta finaalista...uskomatonta.

Kiitoksia vielä kaikille ketkä jeesas.


51
Tulokset / Kilpailukutsu: Koski Challenge II
« : 13.03.07 - klo: 14.00 »
Onkohan ilmastointia mahdollisuus noin kesän kynnyksellä tehostaa, jotta myös astmaatikot uskaltaisivat mukaan? Tuollainen määrä savua tuskin on terveellekään hyväksi.

52
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 12.03.07 - klo: 13.05 »
Jep polttispuolella jengi on kyl ihan kiitettävän aktiivista radan suhteen.

Eiköhän niitä sähkökrossaajia ilmesty jos tälläistä saadaan eteenpäin. Kovin duunihan on saada se savi ja tasoitella sitä sovitulle alueelle. Baanahan voisi olla enemmän jenkkityylinen tiivis alue jossa kierretään putkia/valleja kunhan kaadot tehdään ettei vesi jää notkumaan.

Jerzi tyyliin: OON KAIVANUT LAPIOLLA STEENARIN PELLOLLE BAANAN AIKOINAAN..JA KUOKKINUT HEINOSTEN PELLOLLE HYPPYREITÄ joten eiköhän ne hyndät sinne ilmesty joku pimeä ilta.

Eli jos polttispuolelle savea/koneita on tiedossa voisi samaan syssyyn vetästä pohjaa sähköleluille, eikös Hoke sullakin ollu auto kaapissa?

53
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 12.03.07 - klo: 10.51 »
Jep kuten todettua tattis ilmestyy (jos hyvin käy) hyvin hitaasti
ja materiaalit on haasteellista löytää.

Suomessa ajetaan EM-kilpailut savella, joten muutaman (kymmenen) kuormallisen jos savea siihen Lavangon tyhjälle kentälle saisi niin
ihan se baana siihen ilmestyisi jopa tänä kesänä. Olis aika jees päästä treenaan alle 400km päässä himasta.

Voidaan laittaa mekkauspaikalle karsinat ni ei tuu kinaa reviireistä sähkö/polttis rintamalla  :roll:

54
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 11.03.07 - klo: 10.56 »
Jokos sitä sähkökrossibaanaa saa alkaa lapioimaan tuohon toiselle puolelle koroketta?

55
Sähköautot / 1/12 mattoautot
« : 08.03.07 - klo: 22.23 »
Jep tuollainen auto löytyy ajosta ja treenien lisäksi jo Ylistaron SM-kilpailu takana. Olen erittäin tyytyväinen autoon ja sen vauhtiin.

Takapään ratkaisu on mielestäni t-palaa parempi ja käyttäjäystävällisempi, samoin keula jossa voit säätää camberin myös renkaat paikallaan ja kiristää kingpinnin palloista käytössä tulevat välykset aina sopivan kireiksi, mutta herkiksi.

Jos säätöjä tai muuta riittää auton tiimoilta voidaan vaikka tehdä oma topic autolle ja jatkaa siellä.

56
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 05.03.07 - klo: 17.40 »
Kyllähän zapperin rakentaa kotitarpeistakin teoriassa, muttei siitä tule pientä taikka turvallista, jos tekee edullisesti. Jos haluaa kunnollisen rakentaa niin taitaa päästä halvemmalla/helpommalla ostamalla uuden roottorin.

Ja mitä lämpöön tulee niin en kyllä ajattelisi itse että 63 asteisessa koneessa on paljoa "kiristettävää" koska roottori on todennäköisesti huomattavasti lämpöisempi kuin kuori ja lämpö ei tee hyvää.

57
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 04.03.07 - klo: 16.08 »
Jatkoin vielä huvikseen mittauksia noiden bondattujen roottorien kanssa..
Pelkona oli tietysti että omatkin koneet ovat heikentyneet ajossa.

Otin mittaukseen ajamattoman LRP bondatun. Arvoksi 1,685

Akullisen ajetun GM bondatun. Arvoksi 1,710

Yli 50 akullista ajetun/kisatun GM bondatun. Arvoksi 1,710

Eli näyttäisi sille ettei ainakaan mattoautolla ole ihan selvää käyrää alaspäin kun akkuja tulee lisää, muttei kone olekkaan yli 80 asteen
ikinä. Sinällään GM ei ole välttämättä yhtään sen parempi kuin LRP taikka Novak, koska monella muulla asialla kuten ilmarako/kannun paksuus/käämitykset jne. vaikuttavat lopullisiin ominaisuuksiin ja huipputehoon.

58
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 03.03.07 - klo: 18.53 »
Lisää mittauksia..

Sain tuoreen Novakin kaupasta ja mittaukseen, mukana myös "viriroottori" jossa tosin vielä karhunlangat päällä.
Sitten niihin mielestäni huonoihin uutisiin...

Vertailuna oli Jarkon vanha "vakio" roottori jolla on ajettu alta 10 akullista ennen kuusankosken kilpailuja. Sain tuolle arvoksi 1,520.

Uusi "vakio" roottori antoi arvon 1,620 suoraan tehtaan paketista.

Uusi "viritys" roottori antoi arvon 1,690 suoraan tehtaan paketista(karhunlangat vielä mittarin ja magneetin välissä)

Ilman sen suurempaa testaamista voisin väittää että ajossa syntyvä lämpö huonontaa bondattua magneettia nopeasti, varsinkin yli 80 asteessa käyminen.

Jos tämä on suunta, voisi tulevalle kaudelle miettiä ehkä parempana vaihtoehtona jotain 10,5(tai jopa 13,5) lankaista ja sintratulla roottorilla. Jos kennojen määrää pienennetään niin se täytyy ottaa tietty huomioon.

Toistaiseksi taitaa olla varminta luottaa vanhaan tekniikkaan ja ajaa 17-lankaisella...

59
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 01.03.07 - klo: 15.49 »
Otetaan nyt osaa kun on uutta matskua,

Purin tuossa yhden Novakin ja täytyy kyllä sanoa että on halvalla tehty, nitkuu suuntaan ja toiseen.. sensorin piirilevykin vähän niin ja näin päädyn puolen säädön kanssa.

no mutta asiaan kun on dissattu.

Mittailin magneetin vahvuutta tuossa ja huomasin selkeän eron tuossa hajonneessa koneessa. Kun normaali bondattu roottori antaa arvoja 1,450-1,550(ja toinen puoli tietysti - arvoja)  tuolla kyseisellä mittarilla niin tämä väsynyt/hajonnut (siis ehjän_näköinen) antoi parhaaksi arvoksi 1,085 joten sen magneettisuus on kadonnut tässä jossain välissä. Joko magneettisuus hävisi ja sen vuoksi säädin kuumeni/hajosi tai sitten toisinpäin.. joku viisaampi voisi tietää minä en.

Tuo hajonnut roottori oli musta eli viritysmallin roottori ja tuo alkuperäinen harmaa antaa arvoja edelleen 1,500 tuntumassa, joten veikkaan että kun sen laittaa koneeseen se jälkeen toimii.

Taustatiedoksi voi muttarista antaa sen että vanhasta Orion V2 kannusta antaa 1,450 ja GM sintratusta roottorista 1,770 arvoksi magneetin pinnalta mitattaessa, joten suoraan tuota arvoa ei voi vertaa näiden välillä koska ilmarako kannuun on eri sintratun roottorin ollessa ohuempi.
Mittarin antamat arvot eivät myöskään ole mikään totuus ja fakta vaan lähinnä näitä arvoja voi verrata samaan mittariin, toisella mittarilla luvut voivat olla eri, mutta tämä antaa nyt varmaankin suuntaa.

Odottelen jos saisin lisää mittaukseen noita hajonneita.

Tuota ennakon säätöä en myöskään suosittele tekemään "sokkona" päädystä kääntämällä vaan ottamalla koneen auki, roottorin pois ja näin näät sensorin asennon kannussa, jos sitä nyt kenenkään on pakko mennä säätämään, itse en usko että siitä on hyötyä.

60
Nopeasti tulisi mieleen tosiaan krossipuolen radan kunnostaminen tuossa jo mainituilla tiilet, betoni, matot, tekonurtsi, lankut, kynnysmatto, laatat.. tyyppisellä pinnalla kunhan ei mitään ympäristömyrkkytiiliä anarkistien poltoksista oteta sentään vastaan.
Mallia voisi ottaa vaikka englannista ja pitää mielessä että kallistukset kaataisivat vedet pois radalta.

Touring puolen korjaaminen voi olla vaikeaa koska oikea nurtsi leviää radalla kun jokkisautot (siis 1/5) kyntävät siellä ja näin rata olisi entistä likaisempi. Samoin kallistukset ovati päin peetä johon tietty voisi tuoda helpostusta jos "nurmialueet" puhkottaisiin pois asfaltista ja vaikka vihreää mattoa tilalle tms kynnysmattoa jota taisi joskus kuusallakin olla. Uusi pinnoite "oikeasta" asfaltista olisi parasta, muttei semmoiseen ole tietenkään rahaa..

Myös pitti/parkkipaikka voisi olla selkeämmin rajattu vaikka parilla kepillä ja siimoilla niin paikka olisi ulkopuoliselle järjestetymmän näköinen.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 15