Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nicke

Sivuja: 1 ... 19 20 21 [22] 23 24
631
Polttisautot / Kytkin & Moottorijarrutus
« : 03.09.08 - klo: 23.51 »
Silloin kun jarrutetaan renkaat ei pyöri, eikä myöskään kytkinekello, eli, jos kytkin ottaa silloin kelloon kiinni, moottori sammuu. Tämän takia moottori sammuu aina silloin kun kytkin menee rikki, esim jousi poikki, ja se osuu kytkinkelloon. Hyvin yksinkertainen asia.

Ei tainnu Koheltaja tarkottaa lukkojarrutusta, eihän sillon moottorijarrutus muutenkaan toimis. Vaan kaasun päästämistä, jolloin kone jää (ei näissä pikkuautoissa, mutta kuitenkin) pyörimään mukaan, ja hidastaa nopeutta.

Eipä moottorijarrutuksesta olis 1:1 autoissakaan paljoo hyötyä, jos samalla survasis jarrupolkimen pohjaan  :mrgreen:

632
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 02.09.08 - klo: 18.28 »
Tuli noista viesteistä mieleen yksi asia, mikä on osaamista?  :mrgreen:

Kaikkihan osaa painaa nappia, eli osaako kaikki sillon kuvata? Vai onko se osaaminen teknistä osaamista? Entä sitten ihan luovuus, kuvakulmien hakeminen jne.. Tai sitten käsittely? Millon henkilö siis voi sanoa että osaa kuvata, ammattilaisuuskaan ei oikein sitä perustele, jos mietitään näitä koulukuvaajia..? Millä sysi siis perustelee että "osaan hiukan kuvata"? Ei todellakaan *ittuiluna,  kunhan tuli mieleen nimenomaan tosta, ja yritän herätellä keskustelua :P

Toi on kyllä kysymys mihin on yhtä vaikea vastata, kun erittäin ärsyttävään "onpas iso linssi, kuinka kauas tolla voi kuvata?" kysymykseen :P

Muokkauksesta mun on paha sanoa mitään, jokaikinen mun esille laitettu kuva kun on jollain tasolla "muokattu". Vähän leikelty, valkotasapainoa säädelty tai ehkä histogrammia vedetty suuntaan tai toiseen.. Mielestäni noi kyllä kuuluu nykyajan kuvaukseen, samalla tavalla kun filmille kuvatessa säädöt labrassa. Aina on ollut olemassa, ja tulee aina olemaan..

633
Yleinen keskustelu / Vs: Yleinen Kiosovääntötopic
« : 28.08.08 - klo: 17.26 »
Let's Let the Good Times Roll - esimerkiksi tämä ...

http://rc10.fi/index.php?topic=29447.msg274361#msg274361

Ja Mika jatkaa tuttuun tapaansa proshopin ja kyoshon mainostamista  :wink:

634
Yleinen keskustelu / Vs: Yleinen Kiosovääntötopic
« : 28.08.08 - klo: 16.41 »
Olen pitkälti samaa mieltä edellisistä kommenteista mutta sen verran readyseteistä että ne vaativat vain heti kunopäivityksn..voipi olla et säästäisi paljo rahaa ostamalla jonkun muun merkkisen auton tai maksamalla heti vähän enemmän...jos katsotaan kuitenkin 500 euron kyöstiä ekaksi autoksi se on ihan hyvä,,on pitkälti ajotavasta kiinni mitä se kestää ja mitä ei...omistan itse inferno 7.5 sportin melko hyvin toiminut mitä nyt pikku päivitystä täytynyt vain tehdä..olen kyllä humannut että kyosho on säästänyt ehkäpä turhankin paljon joissakin kohtia mutta itse olen pistänyt osat vaihtoon ja parempia tilalle ja taas kovaa ajoa....jokainen tekee toki päätöksen millä ajaa mutta jonkun verran malttiakin tämä vaatii....itsekkin olen välistä voimakkaasti kritisoinut auton/merkin huonoja puolia mut ei motivaationi ole vielä mihinkään laskenut....

Muttakun saa paremman auton halvemmalla muun merkkisenä, eikä tarvitse samantien olla ostamassa parempaa palikkaa, niin mikä puhuu enään kyoshon puolesta..

Auto on heikompi, varaosat huomattavasti kalliimpia puhumattakaan "viritysosista", kone huonompi ja radiot huonommat. Mielestäni aika itsestäänselvä valinta, eikö?

635
Polttisautot / Vs: GS21 kone
« : 27.08.08 - klo: 14.21 »
Kannattaa myös miettiä koneen vaihtoa paremman merkkiseen, niin toimiivuden, kestävyyden kun tehonkin takia. Jos varaosien hinta lähenee sataa euroa, niin uusi kone on parempi vaihtoehto. Ja tosiaan, Helsingissa esimerkiksi hobbypoint, prohobby ja kyosho pro shop.

636
Yleinen keskustelu / Vs: Yleinen Kiosovääntötopic
« : 22.08.08 - klo: 14.35 »
Jos omistaa perus rtr kössön, niin eihän tolla saa kun esimerkiksi kaksi tavallista diffiä(100e/kpl) ja pohjalevyn .

Esimerkkinä vielä kuulalaakerisarja samaan autoon, joka sisältää 18 laakeria, maksaa 60e. (TRW-02)

Ja nyt puhutaan autosta jonka moni aloittelijoista ostaa ensimmäiseksi polttikseksi.

637
Yleinen keskustelu / Vs: Yleinen Kiosovääntötopic
« : 22.08.08 - klo: 12.43 »
Se mikä on aika ihmeellistä täällä on että ei pysty myöntämään että joku asia on huono. Esimerkkinä valokuvauspiireistä nikon, joka tekee sekä pokkareita että järkkäreitä. Heidän halvimmilla pokkareilla ei tee oikeastaan mitään, kun taas järkkärit ovat todella hyviä. Tästä kun puhutaan niin kukaan ei rupea vääntämään vastaan, vaan syntyy korkeintaan rakentava keskustelu.

Täällä kun mainitseekaan kössöasiasta, niin heti on kaikki vääntämässä eikä kukaan kössön kannattajista voi myöntää että asia vaan on näin. Ruvetaan puhumaan siitä että jotkut yrittää elää myymällä näitä, siitä että maine menee jne jne. Aivan turhaa vääntöä siis, kun asiasta voisi muuten keskustella asiallisesti ja rakentavalla tavalla, jos vaikka joku vaikutusvaltaisempi henkilö sattuisi lukemaan sen keskustelun.

Tohon liikeasiaan, itselläni on hyviä kokemuksia kahdesta kössöliikkeestä, ja niitä yhdistää se että kummatkin tietää kuinka huonoja jotkut kössön tavarat on, dissaa niitä, ja yrittää myydä jotain parempaa tilalle. Olin kerran paikalla yhessä noista kun asiakas tuli ostamaan purea, myyjä sanoi suoraan että sillä ei tee yhtään mitään, ja asiakas osti toisen merkin vastaavanhintaisen auton. Eikö tämä ollut huomattavasti parempi ratkaisu kummankin osapuolen kannalta? Noin sen pitäisi aina toimia. 

638
Yleinen keskustelu / Vs: piru vie kyosho!
« : 20.08.08 - klo: 14.52 »
Joo, mutta toinen asia onkin tarvitaanko tämän käsittelyyn tällainen ketju?
Nimenomaan tarvitaan, koska joku aloittelija saattaa lukea tän, ja päätyä muuhun rtr autoon kuin kössöön, jolloin harrastus jatkuu myös sen ensimmäisen auton jälkeen.

Saattaa antaa aika väärän yleiskuvan, joka ei vastaa kaikissa tapauksissa totuutta. Tämän ketjun perusteella voisin kuluttajana jättää esim. Inferno GT:n hyllyyn, joka olisi kuiten minusta sääli, koska autohan on loistava ja erittäin hyvä ja helppo kulkine radalla, jolla voi pitää paljon hauskaa.
Eikö täällä ole todettu aika moneen otteeseen että rtr vehkeillä ei tee mitään, kun taas pro vehkeet on pro tasoa? Se antaa mielestäni juuri oikean kuvan kyoshosta. Toi Inferno GT taitaa olla se poikkeus joka vahvistaa säännön..

Siihen kun lisätään vielä tuo hinta-asia, joka sekään ei vastaa kaikissa tapauksissa totuutta jos kotimaasta ostaa eikä esim. netin kautta, koska saa alennukset ja takuun pitkän päälle.
No ei se alennus paljoa auta, jos rtr auton diffinrattaat maksaa muutenkin 70e/diffi, niin se 10e alennus ei paljoa hetkauta kun muilta merkeiltä saa jo koko diffin ellei jopa 2 siihen hintaan.

Onneksi, jos tulee radalle huomaa kuinka asian laita on oikeesti. Tietenkään tämä ei tarkoita että homma silti onnistuisi kaikilta, eihän onnistu muutkaan asiat välttämättä, vaikka golf tai naiminen.
Niin, huomaa että pro vehkeet ovat pro tasoa, ja että kukaan ei aja kössön rtr autolla radalla, koska ne ei yksinkertaisesti toimi. (poikkeuksena Inferno GT)

Kuitenkin useimmilla isoilla taloilla, Kyosho, CEN, TT, Hobao, HN jne jne on monentasoisia malleja.
Siten hieman kyseenalaistan tällaisen julkisen parjaamisen kuitenkin ns. asiaforumissa, mutta jos se helpottaa niin hyvä.
Eiköhän muistakin merkeistä olisi samanlaista keskustelua, jos niiden hinta/laatusuhde olisi samaa tasoa..

Lopuksi haluasin vielä kysyä, että kuinka kärkkäästi olisit sinä puolustelemassa merkkiä vaikka OS tai Hobao, jos perustaisin vastaavan aiheen niistä. Okei, seuraavaksi sanot ettei ole perusteita mutta varmaan löytyy kun alkaa kaivelee, ainakin sellaisia jotka eivät ole edes totta :) Sanot myös ehkä ettei se tuntuisi sinusta miltään, mutta luulen että tuntuu. Tämä vaan ihan sen takia etteivät kaikki esim. suomen kyosholla olevat ole rahanahneita sikoja vaan oikeasti kavereita jotka haluavat matti meikäläisen onnistuvat harrastuksessaan.

Miksi sitten lähteä vääntämään asioista jotka eivät ole totta, kun ne eivät kerran ole totta :D
Mielestäni lähestulkoon kaikki "faktat" kössöstä tässä ketjussa on nimenomaan ollu totta.

Sori oli pakko, tää vaan on niin naurettavaa vääntöä tosiasioita vastaan.

639
Polttisautot / Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« : 09.05.08 - klo: 10.22 »
Kaverilla oli tollanen, tai no on edelleen mutta aika monessa palasessa, ja kokemusta on vähän liikaakin..

Auto on sinänsä "pahvilaatikko pyörillä", naurettavat ajoominaisuudet ja ylipäätänsä koko vessan suunnittelu, mutta ensimmäisenä autona se ainakin opettaa hyvin, sillä ei nimittäin montaa kertaa ajeta ilman mekkaamista. On myös hyvin yksinkertaisesti rakennettu, eli on helppo tajuta miten homma toimii, ja mikä osa kuuluu minnekkin. Yksinkertaisuudella on myös haittansa, suurin osa ruuveista pureutuu siihen ämpärimuoviin mistä kaikki muoviosat on tehty, ja jengat kuluu nopeesti väljiksi.

Kannattaa ostaa joku halpa max .18 kokoinen pata, ja ajaa auto loppuun. Kunnostaminen tulee nimittäin sitten kalliiksi, esimerkkinä teräksiset diffinrattaat yhteen diffiin 70e, kaikki osat aivan älyttömän ylihinnoteltuja. Paitsi sitten pari poikkeusta, eli esimerkiksi sylkkäputki+mäntä koneeseen tais olla 25e, eli jos vielä saat sellaisen jostain, niin vakiokoneen kunnostaminen ei ole huono idea. Saatavuus oli pari vuotta sitten ainakin huono, hobbypointissa oli 1 satsi hyllyssä eikä ne ilmeisesti saanu tilattua lisää.

Niin ja jos päädyt uuteen koneeseen, joka ei ole kössön valmistama, niin tarvitset erillisen moottoripukin. Noi alkuperäset koneet (gs11, ja myöhemmin gs15r) kun pultataan suoraan pohjalevyyn kiinni, ja tavallinen kiinnitystapa on pukeilla. Kysyt sitä pukkia liikkeestä, se on ihan bolttis, eli pukki kiinni pohjalevyn reikiin, ja kone pukkiin. Ei siis ole tavallinen moottoripukki, vaan nimenomaan kössön valmistama tota tarkotusta varten.

Voimansiirto tossa autossa ei kestä edes vakiopataa kunnolla, joten isomman kanssa saat varautua diffien totaaliseen hajoamiseen, sieltä menee sekä rattaat sisältä, että planeettaratas ja pinioni. Öljyjä diffeihin ei kannata laittaa, ne ei kuitenkaan pysy sisällä edes yhtä ajokertaa, eli jonkinlaiset rasvat vaan sinne.

QRC loota hajoaa varmasti ennemmin tai myöhemmin, ainakin se pieni pakkiratas, jonka kyllä saa liikkeestä jos ostaa kaikki laatikon rattaat, mutta sitä erikoista tappia mikä pitää sitä kiinni ei saa kun ostamalla koko lootan. Joka taas tulee niin kalliiksi että kannattaa tyytyä eteenpäin ajamiseen.

Linkistöissä on alunperin väljää, laatikon "vaihteensiirrin" jumittelee aina välillä, mutta se kaasuhärpäke joka hoitaa sen että kaasuttaa myös pakilla toimii yllättävän hyvin. Servoiksi kelpaa ihan perusservot, ei se kuitenkaan mihinkään käänny. Suosittelen vastariakkua, ja vastarikotelossa olevan kytkimen poistamista, se aiheuttaa häikkää. Tankissa oleva ryyppy kannattaa myös irroittaa ja tukkia se reikä huolella, se ryyppy aiheuttaa nimittäin ennemmin tai myöhemmin ilmavuotoja. Vakioputki on paras tolle vakiokoneelle, ja kannattaa sitten myös ostaa samalla fuilisuodatin.

Fuiliksi sitten jotain kunnon tavaraa, noi vakiopadatkin käy huomattavasti paremmin esim byronilla, kun 10% tai 16% modeltechnicsillä. Hyviä löytyy suht paljon, en nyt luettele kun pari, mutta varmoja valintoja on ainakin Byron, Werks ja PSR.

640
RC-kerhot ja -radat / Vs: VRCK
« : 29.04.08 - klo: 13.22 »
Rata on "yksityisillä" mailla Nummelassa, VRCK on saanut luvan ehdoin joten rata on ainakin aluksi VAIN KERHOLAISILLE. Myöhemmin avautuu myös ulkopuolisille PIENTÄ ratamaksua vastaan !!!
Kerhoon voi liittyä ihan kuka vaan (alaikäiset vanhempien luvalla) ja KERHOMAKSUJA EI PERITÄ KAUDELTA 08 !!!

Rataa aletaan rakentamaan kohtapuoliin joten tervetuloa joukkoon !!!  :wink:

Ihan vain mielenkiinnosta, niin missä rata sijaitsee vähän tarkemmin?
Tehdäänkö siitä ihan kunnollinen rata, missä voi mahdollisesti joskus pitää m8 kisoja, mille pohjalle se tulee ja paljonko on tilaa?

Mikäs ton kerhojutun pointti muuten on, kun se ei kerta maksa mitään..?

641
Polttisautot / Vs: Painetta ei ole tarpeeksi?
« : 18.04.08 - klo: 21.57 »
Kokeile ihan vain ensimmäiseksi yksinkertaisesti ryypyttämistä kaasun kanssa. Jos siellä vain olisi joku pieni roska tiellä tjsp, niin helpompaa se on kun letkujen vaihtaminen, tankin tiiviyden tarkistaminen, kaasarin purkaminen jne.. Eli jos toimii täysin tavallisesti noin, niin turha sitä on sen enempää miettiä. Fuilin seasta kun olen pari kertaa löytäny pieniä läpinäkyviä "hiutaleita", mitkä sitten voi tukkia vaikkapa alaneulan, jolloin ryypyttäminen ei onnistu ilman kaasua, mutta niistä ei sitten kuitenkaan ilmeisesti ole haittaa koneelle.

Ellei toimi, niin kannattaa käydä noi aiemmin mainitut asiat läpi (letkujen vaihtaminen, tankin tiiviyden tarkistaminen, kaasarin purkaminen), noi on ne tavallisimmat vuotavat paikat. Kyllä fuilin pitäisi liikkua vaikka putki vähän jostain raosta vuotaisikin, se on ihan käytännössä todettu asia :wink:

642
Ne ketkä käy myös rc-harrastus foorumilla tietää kuinka huonosti tämä toimii, siellä oli ns. karma ominaisuus käytössä jonkun aikaa, eli pysty antamaan +/- pisteitä käyttäjille, ja ne näky sitten nickin alla. Lopputuloksena esim hokella oli runsaasti - pisteitä, kun jotkut anto niitä niin usein kuin pysty, koska heillä oli jotain häntä vastaan jo ennen kuin ominaisuus tuli foorumille. Kun taas monella aloittelijalla oli reippaasti + pisteitä, vaikka olivat juuri ostaneet ensimmäisen rtr:n ja kyseli jatkuvasti säädöistä jne, tämä taas johtu siitä että kaverit anto kavereille pisteitä jne.

Sama rumba tulis varmaan tosta "tähti- ominaisuudesta", ellei vain tietyt henkilöt anna niitä. Sitten taas tulee ongelmaksi se että kuka niitä jakaa, ja millä perusteella. Ei, nämä ei vaan toimi käytännössä, eiköhän jokainen itse huomaa kenen viesteihin kannattaa luottaa ja kenen ei..

643
Luulenpa, että noparista löytyy pakki ja myös jarru. Eikös noissa harjattomissa moottoreissa laiteta se magneettikenttä pyörimään, jolloin myös roottori alkaa pyöriä. Noilla 3 motin miinusnapaan menevällä johdolla tehdään se pyörivä magneettikenttä, eli nopari varmaan alkaa pyörittämään virtaa vaan toisessa järjestyksessä johdoissa. Tyyliin 123123123 -> 321321321. Noin luulis moottorin pyrimissuunnan vaihtuvan. Eikö noparista löydy muka speksejä, joissa kerrotaan jarrusta ja pakista? Yleensä jokaisen noparin tiedoista löytyy noi?

Löytyy tietenkin harjattoman koneen kanssa sekä jarru että pakki, mutta lueppa nyt uudelleen tää topicci läpi niin ymmärrät ehkä mistä on kyse :)

644
Vapaa keskustelu / Vs: PC:n Simulaattoripelit
« : 09.04.08 - klo: 22.19 »
Jep, kokoversion LFS:stä saa ostamalla lisenssin. Waretettua sitä ei saa.. Kannattaa muuten kokeilla nettipelaamista demon kanssa, sekin on jo todella hauskaa.

645
Sähköautot / Vs: TATTARINSUON RATA 1/18 AUTOILLE.
« : 06.04.08 - klo: 23.04 »
Olisiko joku "Omenan porukasta" menossa tattarille tuolloin ajojen jälkeen? Voisin tulla kyydissä, kun muuten ei ole mahdollista tulla paikalle  :sad:


Edit: Olisiko osotetta jotta pystyy suunnistamaan paikalle?

Tattarisuontie 32, Helsinki


646
mites ku kaveri sano ett lentokoneillekki on jtn kisoja tai sellasia ni kielletäänkö nekin? ei liity autoiluun mutta kaveri halus välttämättä tietää  :cheesy:

Ja taas yksi joka ei vaan osaa lukea  :mrgreen:

647
Sähköautot / Vs: TATTARINSUON RATA 1/18 AUTOILLE.
« : 26.03.08 - klo: 22.47 »
Mistä tiedät kennestä puhun :huh:
Jerzi

Etkö ole huomannu että minäkin yleensä olen siellä kanavalla.. Ja kutsuin sillon sut sinne ensimmäistä kertaa?

Mutta jokatapauksessa, ei kumpikaan sitä tuhoa, todellakaan. Ja kuten Mikko L jo sanoi, niin tämä on aivan loistava idea, veisit nyt vaan tän hankkeen loppuun saakka.
Jos vaan annat omppukuskien tulla rakentamaan/ajamaan, niin itsekkin tulen mielelläni ellei lavangon talkoot osu samalle päivälle.

Btw, toivottavasti toi omppukuskien bannimisjuttu sun järkkäämistä tapahtumista/ajoista oli läppä?

648
Sähköautot / Vs: TATTARINSUON RATA 1/18 AUTOILLE.
« : 26.03.08 - klo: 22.30 »
Noista jätkistä tiedän että vastaus on KYLLÄ :angry:
Jerzi

PS Minusta on keksitty heidän toimesta lyhenne JIMIK, kuka arvaa mistä tulee tuo lyhenne vaikka ei se tänne kuulukkaan.

No ei varmasti kumpikaan sitä tuhoa, korkeintaan ajamalla 1/18 autolla :)


649
Sähköautot / Vs: TATTARINSUON RATA 1/18 AUTOILLE.
« : 26.03.08 - klo: 22.22 »
 :mrgreen::mrgreen:

Pienehkö väärinkasitys, tai huono huumorintaju? :)

Ihan oikeestikko luulit että noi kaks apinaa/torstia tjsp tulis rikkomaan radan?


650
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 24.03.08 - klo: 19.33 »
Teen kolmesta eri kuvasta sarjakuvauksen ja haarukoinnin avulla (-3, -1, +1 EV). Sarjakuvauksessa käytän kaukolaukaisinta, koska huomasin, että kamera heilahtaa helposti, eivätkä eri otokset ole enää kohdallaan. Yhdistän otokset Photomatix ohjelmalla; tarkemmat tiedot:
http://www.hdrsoft.com/

Mjoo, samalla menetelmällä siis. Pitää esittää tyhmä kysymys, eli miksi juuri -3,  -1 ja +1 valotuksilla?
Ite ottanu aina tasasilla väleillä, ja pitäny useimmiten 0 keskellä. 

651
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 22.03.08 - klo: 19.01 »
Minäkin olen 3 - 4 vuotta puuhastellut HDR-kuvien parissa. Itse käytän niitä lähes ainoastaan sisäkuvauksessa, koska mielestäni ulkokuvista tulee jotenkin epäaitoja. Hankalissakin ulko-olosuhteissa kokeilen ensin perinteistä valotusta ja  jos se ei kertakaikkiaan onnistu, niin sitten tehdään HDR. Sisäkuvauksessa HDR taas on lyömätön, enkä paljoa perinteisiä valotuksia salaman avulla enää ota jos vain käytössä on jalusta.

Teetkö ihan kolmesta eri kuvasta, vai yhdestä rawista?
Jep, ulkokuvista tulee epäaitoja, lähinnä ite tehny HDR:iä juuri noiden efektien takia.

652
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 19.03.08 - klo: 01.18 »
Jengi on kyllä laittanut todella hienoja kuvia esille, ei voi muuta sanoa.. :)

Tuli joskus viime kesän alussa tehtyä tällanen hdr:ä, vois pitkästä aikaa kokeilla taas noiden tekemistä, jos vaikka sais vähän hienompaa jälkeä aikaseks.



Edittiä, löysin koneelta wanhoja hdr aihiokuvia ja piti sitten huvikseen vääntää yksi ihan överiksi :P Laatu kärsii jo todella pahasti, mutta tulee kyllä jännän näkönen :)




653
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 16.03.08 - klo: 19.27 »
Eli asian yhteenvetona: Nicke89 oli siis oikeassa.
Aina sitä oppii uutta, vielä tässäkin iässä!

Olisi kiva tietää oliko lusikkakuvassa salama vai ei?

:)

Oli salama, ilman sitä toi ei olisi mahdollista. Näyttämällä tota kuvaa hain lähinnä takaa samaa asiaa kun mitä tapahtuu kuvissa salamoista, eli se valottuu vaan sen ajan minkä se salama "palaa", eli tosi lyhyen ajan.

Niin, ja syy siihen että on pidempi valotusaika kun kameran salamasynkkausaika, valotin yleensä noita pari kertaa jolloin sai useamman tipan samaan kuvaan, varmaan tossakin ainakin 2 kertaa. Vinkkinä sitten että kun leikkii noiden kanssa, niin kannattaa käyttää mahdollisimman pientä tehoa salamassa, jolloin välähdys on lyhyt. Tietääkseni tolla tekniikalla pitäisi päästä alle kameran minimin, eli 1/16000sec, ja on huomattavasti helpompaa kun valon taikominen 1/16000sec ajalla otettuun kuvaan. 

Tästä esimerkkikuva, 1/16000sec ja f3.5, 50W halogeeni, jokainen voi itse päätellä kuinka monta kilowattia tarvitsisi jonkun valaisemiseen tolla ajalla ja pienemmällä aukolla:



Kaverin kanssa suunnitellu että pitäis kokeilla ilmakiväärin luodin "pysäyttämistä", jos onnistuu siinä niin voisi saada aika hienoja kuvia eri esineistä minkä läpi ampuu jne :) Jonkinlainen triggeri kivääriin, ja sitten jostain samantyylinen tarkkuustimeri kun mitä ne käyttää nyytinmurtajissa, jos joku on sattunut huomaamaan.

654
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 16.03.08 - klo: 16.04 »
Oletko ihan sekaisin?

Jos tuossa olisi 10 sekunnin valotusaika kuvassa näkyisi ainostaan jotain sekavaa värispektriä valkoisesta siniseen ja mustaan...



Hah :D

Koska nyt olet näin pahasti pihalla, niin oli pakko ottaa toi kuva koneelle.. Vilkase vaika itse sen exiffiä jos et usko, mutta näin siinä lukee, kuten arvasinkin:


- Primary Image
    Manufacturer = Canon
    Model = Canon EOS 300D DIGITAL
    Software = Adobe Photoshop Elements 2.0
    Last Modification Time = 2004:09:01 21:10:02
   
- Exif Specific
    Exposure Time = 30 sec
    F Number = 16 
    ISO Speed Ratings = 200
    Exif Version = 0221
    Metering mode = Pattern
    Flash = Flash did not fire
    Focal Length = 55 mm
    User Comment =
    Flashpix Version = 0100
    Color Space = sRGB

Siitä vaan kokeilemaan asiaa kameran ja valon kanssa, tai vaikkapa lukemaan valokuvauskirjoja, mutta noi turhat muiden haukkumiset voisit suosiolla jättää pois sillon kun et tiedä yhtään mitään asiasta. Kiitos.

655
Vapaa keskustelu / Vs: Valo- ja videokuvaus
« : 16.03.08 - klo: 15.45 »
Ei kyllä ole pitkästä valotusajasta kyse....
Salaman liike on erittäin nopea ja tuossa kuvassa se on täysin pysähtynyt.
Valotusajan on täytynyt olla jotain 1/60, tai enemmän.


Siis hetkonen.. Tossa kuvassa on kyse juuri pitkästä valotusajasta.
Kukaan ei kuvaa ukkosta räpsyttelemällä tollasella valotusajalla, vaan sitä kuvataan suht koht pitkällä valotusajalla, ehkäpä noin 10-30sec, ja aina uutta valotusta putkeen sinne missä viimeksi välähti. Voin vaikka lyödä vetoa siitä että tossa on käytetty yli 10sec valotusaikaa, harmi kun ei näe exiffiä firefoxilla.

Eli salaman kuvaaminen ei ole niinkään tuuria, jos tietää mitä tekee :) Eli laaja putki nokalle, tähtää sinne missä viimeksi välähti, ja käyttää pitkiä valotusaikoja. Aina saa kuvia salamoista, ja jos sattuu hieman parempi tuuri niin saa noinkin hyvän kuvan :)
 
Hieno kuva toi kyllä on, siitä ei pääse yhtään minnekkään.. Oliko kaksi salamaa samaan aikaan, vai onko kaksi eri salamaa sattunu samaan valotukseen?

Niin, ja vielä esimerkiksi AE-Modille, tämä kuva on otettu ainakin 1 sec valotusajalla, tarkkaa lukemaa en nyt muista, uskotko? On se valo ihmeellinen asia..



656
Polttisautot / Vs: Fail safe
« : 11.03.08 - klo: 20.19 »
nykyään ei taida enää löytää autoa missä ei olis fail-safe/saveguard hommaa, kun kaikissa on se sama jousi menetelmä

Lopettaisit nyt jo vähitellen ton jatkuvan offtopic jauhamisen, etenkin kun olet noin pihalla kaikesta.

Btw, jousi ei suojaa millään tavalla radiohäiriön sattuessa, eikä sitä löydä lähellekkään kaikista autoista.

657
Polttisautot / Vs: Kyosho Stadium Force 15
« : 05.03.08 - klo: 18.54 »
Tälle löytyy varmaan oma topicci, eli jatketaan sitten siellä, mutta vastaan nyt silti tänne.

Tehdassäädöt ovat vain suuntaa antavia, niin että koneen saa käyntiin. Eli ensimmäinen toimenpide keväällä ku lähdet ajamaan, on koneen säätö. Löydät suht hyvät ohjeet täältä.

Vetari kerää aina kaikkea ylimääräistä, ja vielä en ole nähnyt mitään putkipatenttia minkä sisällä ne pyörisi. On kuitenkin hyvä puhdistaa auto aina välillä, jolloin nekin tulee luonnollisesti putsattua. Jos ajaa märällä niin sähkölaitteiden suojaaminen kannattaa, eli servojen tiivistäminen ja vastarin laittaminen vaikka ilmapallon sisälle. Kopan mahdollisimman hyvä istuvuus auttaa luonnollisesti myös.

Talveksi lämpimämpää tulppaa, mutta ei missään tapauksessa paljon laihemmalle lämpöjen takia. Ollaan jo liian laihalla kun lämmöt on siellä 120C tuntumassa, joten mielummin hyvät säädöt ja vähän foliota kannen ympärille. Kannattaa myös muistaa lämmittäminen ennen käynnistystä, tällä on suurempi vaikutus talvella.

Diffeihin ihan niihin tarkoitettua öljyä, saa rc liikkeistä. Sama pätee iskareihin. Mitään aikaväliä sen vaihtamiselle ei oikeastaa löydy, mutta sitä pääsee aina väkisinkin karkaamaan pikkasen, ja eri säätöjäkin tekee aina välillä mieli kokeilla. Vakiona sieltä löytyy luultavasti vain rasvaa, joten kannattaa vaihtaa sinne ihan kunnon öljyt.

Oletan että tarkoitat QRC dodgea, siihen ei sovi starttiboxi. Jos et ole vielä ostanut, niin älä osta, mutta jos jo olet niin kysy sitten erikseen joskus siitä :) Siihen ei siis saa starttiboxia lainkaan, mutta starttiboxi on todella hyvä vaihtoehto vetostartille autoissa mihin se käy. Samat diffiöljyt sopii siihenkin, mutta diffit kadottaa ne suht nopeasti sieltä.

Tr-15 hajoavista osista en pysty sanomaan mitään, mutta dodgesta hajoo helpoiten diffit, laatikko, vetostartti ja ohjauslinkistöt. Lähes kaikki ruuvit muoviin porautuvia, joten niiden pysymisen kanssa tulee myöskin ajan kanssa ongelmia. Kardaanit irtoo helposti, käytä lukitetta.

Varastoon kannattaa tosiaan tilata ripustusten osia, iskarinvarsia, ilmanputsarin foameja+öljyä, fuilia, tulppia, öljyjä jne..(varmasti unohtui jotain tarpeellista..)  Afterruni ei pakollinen, riippuen siitä mitä fuilia käytät. Failsafe kannattaa, se on halpa verrattuna siihen mitä karkaavalle autolle voi käydä. Myös jousi/kuminauha kaasulinkistössä on hyvä olla, jos virrat katkeaa. Käytätkö vastariakkua vai pattereita? Akku on kannattava ostos, patteritelineiden kanssa on ollut paljon ongelmia. Mistä ajattelit tilata? Jos kerran olet tilaamassa paljon tavaraa, niin liike kannattaa valita suht huolella.
 

658
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kotkalaiset Rc-harrastajat
« : 05.03.08 - klo: 15.59 »
Nyt viikonloppuna.

659
Sähköautot / Vs: Mini Inferno
« : 03.03.08 - klo: 14.09 »
Jos normikokoisen servon modaaminen pikkuinfernoon onnistuu, niin tee se ihmeessä. Sillon ihan mikä tahansa perus servo ajaa asiansa oikein hyvin. Jos kuitenkin ostat pienen servon, niin tämä on hyvä vaihtoehto. Tosin, ei ole pikkuinfernosta kokemusta, mutta assossa toi on hyvä.

Nopariksi ihan perus pieni nopari, vaikka tämä, tai futaban mc230 prohobbysta, maksoi muistakseni 40e. Noi siis olettaen että kone on yli 18 lankainen.. Vastaria vaikea suositella, kun ei tiedä mikä lähetin sulla on. Mutta jokasen liikkeen halvin malli ajaa yleensä asiansa oikein hyvin, jos sulla on ihan perus 27/40mhz kapula.

Muuten, jos asut pääkaupunkiseudulla, niin hobbypointissa oli paljon nopareita alennuksessa, jotkut jopa 50%.. Tais olla pari vastariakin.

Mika, sharkkiin menee ihan normikokoinen servo :)

Ja tosiaan, jatkokysymykset sitten sinne pikkuinfernon omaan topicciin.

660
Sähköautot / Vs: LRP Shark RTR krossari 1:18 luokkaan
« : 03.03.08 - klo: 13.11 »
Moro vain taas.

Löyty vanhasta polttiksesta ohjaus ja kaasu servo, voisko niitä soveltaa sharkkiin ohjaukseen? koon puolesta menee mutta aika heikot on specsit näillä palikoilla: Futaba FP-S148 0.22s ja 3kg. Hitec SH-303 specsejä en löytänyt. Onko nämä parempia kuin orkkis servo, vai kannattaako jättää vaihtaminen väliin?

ps. tosiaan hitecin servon tiedot hukassa, tietääkö kukaan? google ei auttanut :huh:

Hs-303 on hyitecin vakioservo, sanoisin että specseiltään hyvinkin lähellä sharkin vakiota. Tota futabaakaan en lähtisi vaihtamaan vakion tilalle.. Itselläni on kiinni futaban 3003 tjsp, ihan siis vakioservo, ja sillä pärjää oikein hyvin. Oli hetken aikaa 0.11sec/10kg servo kiinni, ei siinä ollu mitään järkeä. Syö enemmän virtaa, paremmat servot aina kalliimpia jos menee rikki, sillä rikkoo helpommin jotain osaa autosta jne..

Jos kuitenkin ajattelit päivittää, niin yksi varteenotettava servo voisi olla futaban 9402, 0.11sec/8kg, noita saa näköjään noin 50 eurolla. 

Sivuja: 1 ... 19 20 21 [22] 23 24