Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - rubberduck

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 19
91
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 11.03.10 - klo: 02.00 »
Yksityishenkilöiden alle 150€ arvoiset tilaukset ovat jo muutaman vuoden olleet tullittomia. ALV lasketaan jos tilauksen arvo ylittää 22€. Kuitenkaan alle 10€ summaa ei tarvitse maksaa, eli käytännössä tuo alv raja on ~44€.

92
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 04.03.10 - klo: 22.41 »
Itse olen ehkä ostamassa tämmöistä micro-t trukkia.
on kyllä hieno laite :laugh:
ois muutama kysymys..
racing factorista saa vara osia mutta ei näytä saavan
tuki varsia tämmöseen. :undecided:
eli saako suomesta näitä tuki varsia?

Aiheeseen liittyvä kysymys Micro-T/B/DT/whatever omistajille:
Onko joku joskus saanut ajamalla kyseisestä autosta tukivarren poikki?

93
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.10 - klo: 18.33 »
Se jossa lukee kyljessä Turnigy, on luultavasti uudempaa tavaraa. Ei niissä käytön kannalta ole mitään eroa.

94
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.10 - klo: 17.23 »
Hobbykingissäkin on Rhino ja Flightmax 40C akkuja joissa on 5C latausmahdollisuus.

Lainaus
Our 40C lipoly batteries pack a really big punch and can be charged at 5C!

95
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.10 - klo: 16.59 »
Tuonkin huomasin ihan sattumalta kun uteliaisuuttani rupesin tutkimaan että miksi kaksi johtoa on ristissä. Jos se ristikkäinen kohta olisi ollut kutistemuovin alla piilossa, en varmaankaan olisi sitä huomannut.
Tosin laturi olisi siitä varmasti ilmoitellut että kennojännitteet eivät ole ihan kohdallaan. Siinähän olisi ollut laturin mielestä 2x kennon jännite ensimmäisessä kennossa ja -1x kennon jännite toisessa kennossa. Samaten kolmas kenno olisi ollut 2x kennojännitteessä. Neljäs kenno ja koko paketin jännite olisivat olleet oikein.
En usko että laturi olisi antanut latauksen käynnistyä, mutta en halua kokeilla :roll:

96
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.10 - klo: 16.00 »
Tänään saapui postin mukana yksi tuollainen edellisessä viestissä mainittu sarjalatausadapteri, mutta eipä ollutkaan ihan kunnossa:

Äärimmäisen harvoin on tullut idän suunnalta epäkelpoa tavaraa, mutta ei tätä ihan toimivaksikaan voi sanoa, kun 1. kennon + johdin ja 2. kennon + johdin ovat ristissä.

97
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 20.02.10 - klo: 20.19 »
Vakiolaatikolla on kestänyt ihan hyvin, mutta esim. 3Racingin alumiinikuorilla joutuu shimmaamaan välyksiä pois.
Sopivia shimmilevyjä löytyy esim. täältä.

98
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.02.10 - klo: 00.06 »
Laitoin tuon lennokista pudonneen akun tänään laturiin ja kennot olivat yhtä hyvin balanssissa kuin joka kerta käytön jälkeen. Akku ei lämmennyt ladatessa(1.5C), eikä tasaaminen kestänyt yhtään kauempaa kuin normaalisti.
Kun sain akun täyteen, laitoin sen auton kyytiin ja tehomittarin kaveriksi. Akku antoi 500W tehoja ja 50A virtoja lämpeämättä kummemmin. Alussa akun lämpö oli 18 astetta ja n. 10min myöhemmin 21 astetta. Samaa luokkaa nuo lämmöt on aikaisemminkin olleet.
Taidan ottaa akun käyttöön, koska akku käyttäytyy aivan samanlaisesti kuin aikaisemminkin, ja jos se autossa antaa 500W tehoja niin kyllä se 250W lennokin mottiakin jaksaa vielä hyvin pyörittää.

99
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.02.10 - klo: 01.41 »
Ajattelin kokeilla vielä kuormittaa akkua kunnolla ja ladata ainakin kerran täyteen ja katsoa miten se käyttäytyy ennen kun hävitän akun. Jännite ainakin oli ihan kohdallaan, mutta muuta testiä en vielä ehtinytkään akulle tekemään.

100
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.02.10 - klo: 00.50 »
Liittyyhän se lipoihin, mutta nyt on mennyt aika lailla hukkaan kun puhutaan 230VAC ja 16A sulakkeista.

Mitäs asiantuntijaraati sanoo tästä liposta? Onko mielestänne entinen?


Kierrätykseen ajattelin akun laittaa, mutta ihan mielenkiinnosta: kuinka moni käyttäisi tuollaista lytttyyn painunutta akkua?

Odotin paljon pahempaa jälkeä kun lennokki ja akku erkanivat toisistaan n. 30-40m korkeudessa ja alla oli järven jää. Lennokki liiteli pehmeästi lumeen, mutta akulle kävi huonommin. Jälki olisi ollut varmasti vähän erilaista jos olisi ollut kesäkeli, mutta nyt n. 25cm pehmeä lumi pehmensi törmäystä jäähän.

Tarinan opetus: Tarranauhakiinnitys("velcro") ei ole -10 asteen pakkasella läheskään yhtä pitävä kuin kesäkelillä.

Kuvan akku on tällainen Flightmax 3S 2200mAh lipo. Niitä mahtuu Asson B4/T4/SC10 auton akkutilaan kaksi rinnakkain kuin laittaa akut kyljelleen. Yksikin akku riittäisi muuten, mutta n. 60km/h vauhdeissa alkaa keula irtoamaan tiestä kun on niin vähän painoa kyydissä, ja saahan kahdella tuplamäärän kapasiteettia...

edit:typoja

101
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.02.10 - klo: 00.06 »
Jos 16A sulake palaa "sähköiskun" yhteydessä, niin silloin kyseessä on samanlainen tapahtuma kuin viestissä josta tämä offtopikin jauhaminen lähti, eli joku metalliesine, kuten työkalu, on yhdistänyt vaiheen ja nollan(tai kaksi vaihetta) ja sormi on saanut vähän osumaa siinä samalla.
Olen ollut sähköalalla vuodesta -94 lähtien ja siinä ajassa on ehtinyt näkemään monenlaista sähkötapaturmaa. Itsekin olen muutaman työkalun joskus pilannut sulattamalla niitä sähkökeskuksissa. Ihon kauttakin on virta muutamia kertoja tiensä löytänyt, mutta koskaan en ole minkäänlaista palovammaa 230V jännitteestä saanut. Edes silloin kun virta kulkee sormen puolelta toiselle, eli noin 2cm matkan ihossaihon alaisissa kudoksissa.
Jos ihan teoriassa tuota ajattelee, että parin sentin matkalla ihossa kulkeva virta polttaa 16A sulakkeen, pitää siihen pienelle ihoalueelle syntyä yli 3,5kW tehohäviö...

Eikö tämä aihe jo riitä?

102
Nyt tuntuu tavallinenkin posti toimivan jo aika hyvin. Viimeisin tilaus postitettiin Hobbykingistä 4.2. ja Rauman pääpostissa paketti oli 11.2. Lähetys tuli siis kirjattuna kirjeenä.
Kun käyttää EMS:ää niin paketin saa varmemmin nopeasti kuin tavallisella postilla, mutta tavallisellakin postilla onnistaa aina joskus :grin:

Nyt on muuten kiinalainen uusivuosi meneillään ja se viivästyttää joidenkin kauppojen toimituksia useita päiviä. Hobbykingissä porukka palaa töihin 17.2.2010.

103
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 12.02.10 - klo: 22.19 »
Niissä vakiosähköissä taitaa sitten olla yksilöllisiä eroja jonkin verran. Mun kummassakaan autossa ei ole ollut mitään murheita nopari/vastarin kanssa.

104
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 12.02.10 - klo: 13.03 »
Ne kaksi "mikropiiriä" ovat transistoreita. Niitä kutsutaan myös FETeiksi. Niiden oikea nimi on MOS-FET transistori.
Juuri fetit ovat kaikkein kovimmilla noparissa. Niistä menee motin käyttämä virta läpi. En tiedä onko Losin kirppuihin samantyylisiä fettipäivityksiä kuin Kyoshon Mini-Z sarjaan, mutta jos joku on fettipäivityksen Microon tehnyt, niin kertokaa ihmeessä.
Jos joku on kiinnostunut aiheesta enemmän, niin täältä löytyy Micro-T:n fettien datalehti.

105
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 12.02.10 - klo: 11.19 »
Olin koko illan katsellut 3S akkuja kaupoista niin jotenkin jäi se 3S:n jännite mieleen ja laskinkin ajatuksissani tuon teholukeman 2x3S akkujen jännitteillä.
Näkeehän sen nyt jokainen sähkötekniikan perusteita tunteva, että todellinen teholukema on tietenkin 2x7.4Vx100A=1.48kW.

106
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 12.02.10 - klo: 02.38 »
Akkuasiaa joka toivon mukaan auttaa jonkun epätietoisen harrastajan akkuvalintaa:
Etsiskelin ensimmäiseen 1:10-kokoluokan trukkiini 2S lipoa ja päädyin ostamaan Hobbykingistä aluksi Turnigy 5200mAh 30-40C 2S hard-case akun(21.63usd) kun katsoin sen olevan sopivan kokoinen autooni(Asso T4). Akun mitoissa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vaan akku on juurikin ilmoitettujen mittojen kokoinen. Johdot ovat aivan liian paksut(8AWG) moneen yleiseen liitinmalliin. Siitäkin selviää tietysti siirtymällä isompiin liittimiin, mutta itse en siihen halua lähteä. Akun mukana tulee 5.5mm putkiliittimet.
Toinen vaihtoehto samasta edullisesta hintaluokasta oli Turnigyn 5000mAh 20-30C hard-case lipo(17.99usd), jota ei silloin sattunut kaupassa olemaan kun omaani aikoinaan tilasin. Tässä akussa on 10AWG johdot, jotka sopivat esim. XT60 liittimeen loistavasti. Itseasiassa XT60 liitin on kuin tehty tuon kokoiselle johdolle. Akun mukana tulee 4mm banaaniliittimet.

Nyt kun molemmat em. akut ovat käsissäni, on aika vertailla näitä ainakin hintansa puolesta kiinnostavia akkuja. Äkkiseltään tarkasteltuna akuissa ei ole muuta eroa kuin 200mAh ero kapasiteeteissa, milli sinne ja toinen tänne kokoeroa ja muutaman taalan hintaero. Käytännössä erot ovatkin vähän eri luokkaa. Isommassa akussa johdot tulevat ulos kotelon päästä, kun taas pienemmässä johdot tulevat ulos koteon päältä. Akkujen painoero on niin suuri, että suuremman kapasieetin tuoma etu kuluu jo energiana isompaa akkua liikutellessa auton kyydissä. Isompi painaa 343g kun pienempi painaa vain 276g. Ero on niin suuri että sen kyllä huomaa välittömästi kun ottaa akut käteen. Yksi suuri ero akuissa kuitenkin on, joka sulkee pois 5000mAh Turnigyn käyttämisen esim. 1/8 sähkökrossareissa ja sähkömonstereissa(yksinään siis). Se ero on akusta saatava huippuvirta. Isommasta luvataan 156A(30C) jatkuvaa ja 208A(40C) hetkellistä, kun taas pienemmästä luvataan 100A(20C) jatkuvaa ja 150A(30C) hetkellistä.
Takavetoisissa 1:10 autoissa tämä ei ole mikään ongelma, mutta painavammissa ja nelivedoissa pitää harkita riittääkö 100A jatkuva virta omiin tarpeisiin.
Akkujen suorituskyvyissä ei ole minkäänlaista eroa kun akkua kuormitetaan n. 50A virralla. Itseasiassa kevyemmällä akulla kulku on aavistuksen reippaampaa. Kävin ajamassa testit molemmilla akuilla samanlaisissa olosuhteissa. Matkaa kertyi molemmilla n. 1,7km ja kapasiteettia ajoin n. 1000mAh molemmista ja huippuvirratkin olivat parin ampeerin heitolla 50A tuntumassa. Molempien akkujen alin jännite ajon aikana oli 7.37V. Pienemmälle akulle huiput 54km/h ja isommalla 52km/h. Akkujen erot tulevat varmasti esiin suurilla kuormituksilla, mutta sen saa testata joku muu. Itseltä ei löydy kuin n. 60A huippuja ottavat vehkeet.

Edellisen perusteella en näe mitään syytä ostaa 5200mAh Turnigyä jos virrantarve on alle 100A jatkuvaa. Toisaalta nykyisissä isommissa sähköautoissa on mahdollisuus käyttää kahta akkua sarjassa. Tällöin 4S 100A lipot riittävät jo n. 1.5kW:n jatkuvaan tehoon. Riittänee aika moneen autoon.
Molemmista akuista vielä sellainen huomio, että molemmat on varustettu pehmeillä silikonikuorisilla latausjohdoilla. Kaikki itselleni tähän mennessä kertynnet lipot(Flighmax, Rhino, Zippy, HXT) ovat ollet kovakuorisilla jäykillä latausjohdoilla.

Pari vertailukuvaa akuista:


EDIT: korjattu ajatusvirhe 2.2kW --> 1.5kW

107
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 11.02.10 - klo: 20.42 »
Jos ajelet kohtuullisen pienessä tilassa niin 1S lipo luultavasti riittää ihan hyvin. Jos taas tilaa ajamiseen on reilusti niin 1S saattaa tuntua vähän hitaalta.

108
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 11.02.10 - klo: 19.35 »
Eiköhän se liity lämpöihin? Muutaman sadan akullisen aikana on tiltannut ehkä 2-3 kertaa. Ajelen 1S lipolla ja joskus aikoinaan niillä autojen mukana tulleilla 4S NiMH:llä.
Voin olla väärässäkin, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että yleensä nuo jumitukset tulee 2S lipolla ja/tai turhan raskaalla välityksellä. Jos sattuu vaikka jotain möhnää kertymään vetareiden ympärille niin sekin kuormittaa auton sähköjä aika lailla.

109
Ei ole kertaakaan ollut ongelmia Liquidrc:n kanssa 25 tilauksen aikana. Kerran kun joku tavara oli loppu niin ilmoittivat heti asiasta ja mitätöivät koko tilauksen. Rahat palautuivat PayPaliin samantien.

110
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 10.02.10 - klo: 22.42 »
Moro, mistäs sais 1slipoja ostettua, tai oisko kellää myytävänä? Autoakin voisi tarjota mulle  :wink:

Janne

Auto on aivan liian hauska myytäväksi, mutta pari ylimääräistä 400mAh 1S lipoa olisi jouten jos kiinnostaa.

111
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 10.02.10 - klo: 21.28 »
Modulit on tarkoitettu lähettimiin joissa on vaihdettava lähetinmoduli. Käytännössä modulin tarkoitus on sellainen, että voit päivittää radiosi esim. 40MHz FM --> 2.4GHz ilman koko lähettimen vaihtoa. Pelkkä modulin vaihto riittää.
Tämä linkitetty yksilö on tarkoitettu Eurglen 1. ja 2. sukupolven lähettimien "päivittämiseen", jolloin vanhoissakin malleissa toimii failsafe.

112
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 10.02.10 - klo: 21.11 »
Olen käyttänyt Mini-Infernossa näitä 1:10 touring-renkaita. Mahtuvat ainakin kääntymään ja pyörimään. Kestävät todella kauan asfalttiajoa ja vanteetkin ovat huomattavasti kestävämmät kuin mitkään Mini-Infernoon tarjolla olevat vanteet. Kiinnitys on 12mm hexalla. Esimerkiksi nämä hexat sopivat tuohon tarkoitukseen.

113
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 09.02.10 - klo: 18.16 »
Palaan asiaan, josta kysyin jo aikaisemminkin, kun jäi silloin hiukan epäselväksi.
Haluaisin ladata kahta 2s akkua (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9436 sarjassa, vaikkapa tämän näköisellä laturilla: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger
Eli ilmeisestikin tarvitsisin jonkinnäköisen balanceriadapterin, jolla tasaaminen luonnistuu?
Osaisiko joku laittaa linkkiä tuotteeseen/mahdollisesti opastaa sellaisen kikkulan tekemisen?

Ja akuilla olisi tarkoitus ajaa ja ladata aina pareittain.

Tässä on 2x2S lipoille latausadapteri joka sopii em. akkuihin ja laturiin:
http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&products_id=244
Hinta vaikuttaa isolta, mutta se sisältää postikulut.

114
Komea akku.

EDIT: Oliko tuosta akusta jotain kysyttävää vai halusitko vaan laittaa kuvan akusta :grin:

115
Enkös mahtanut juuri kirjoittaa että <3000mAh.

116
Sieltä tulee kaikki <3000mAh akutkin nykyään XT60 liittimillä(paitsi tietenkin kaikkein pienimmät akut joissa liitin painaisi saman verran kuin akku).

117
Electronilla verkkokaupassa maksaessa on vielä sekin hyvä puoli ettei kukaan pysty höyläämään tiliäsi miinukselle vaikka kortin tiedot pääsisivätkin vääriin käsiin.
Itse käytän ulkomailta tilatessa OP:n Electronia joka on liitetty PayPal-tiliin. Paljon varmemmaksi ei tuosta enää rahan siirto voisi mennä. Paitsi tietty jos itse käy viemässä käteiset paikan päälle :wink:
Nojoo, löytyy maailmasta varmaan varmempiakin tapoja, mutta tämä riittää mulle.

PS. Jottei menisi taas ihan kokonaan ohi aiheen, niin mainittakoon vielä että nyt on kyllä hinta/laatu kohdallaan kun päivän kurssin mukaan postikuluineen ~27€ saa tällaisen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

118
PayPal ei anna luottokortin tietoja kauppiaalle. PayPal veloittaa ostoksen asiakkaan kortilta/tililtä ja välittää masksun kauppiaalle.

119
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 06.02.10 - klo: 23.36 »
Ite kokeilin lykätä 1C Flight Max akkuihin tuplasti yli ton 1C arvon Accucell 6 laturilla, mutta eipä ottaneetkaan vastaan yhtään ylimääräistä, jopa hieman alle ton arvon jäi maksimit. Eli ainakaan Turnigyn laturi ei lykkää väkisin mitään, vai onko sit akuissa joku suojapiiri..? En tosin suosittele siltikään kokeilemaan tota muilla akuilla, tuo nyt vaan oli tollanen oma tieteellinen testi. :grin:

Millaista akkua latasit ja milliasella virralla? Accucell-6 ei kuitenkaan anna yli 5A latausvirtaa eikä yli 50W lataustehoa. Ettei vaan olisi laturin maksimit tulleet vastaan tuossa "tieteellisessä testissä"?
1C latausvirran suositus on todella varmanpäälle annettu, mutta ymmärtäähän sen ettei yksikään akku- ja/tai laturivalmistaja halua riskeerata ohjeistuksen kanssa. Monet lipot kestävät paljon suurempaa latausvirtaa, mutta yleensä suurempaa ei suositella.
Itsekin olen ladannut monta kertaa 2200mAh lipoa 4A(~1.8C) virralla, eikä se siitä mihinkään lämpene. Samaten 350mAh on kestänyt mainiosti 700mAh(eli 2C) latausvirran.

120
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.02.10 - klo: 17.12 »
Viimeisen parin vuoden aikana "kiinanlipot" ovat parantuneet laadultaan niin pajon että nyt niistä jo viitsiikin huolehtia vähän paremmin. Aikaisemmin ne olivat sellaista kuraa, ettei ollut mitään väliä miten kohteli niin ne joko pehmenivät tai pullistuivat joka tapauksessa muutaman kuukauden käytön jälkeen :roll:

Nykyisen sukupolven kiinanlipoja ei ole ollut vielä niin kauan markkinoilla että pystyisi sanomaan kuinka nopeasti ne menevät säilytyksessä vanhaksi ja vaikuttaako säilytysjännite jotenkin akun elinikään. Teoriassa pitäisi vaikuttaa, mutta aika näyttää.
Olen ostanut ensimmäiset Flightmaxit ja Rhinot reilu vuosi sitten ja osaa on käytetty paljonkin ja osaa on pidetty enimmäkseen hyllyssä, mutta yksikään ei ole vielä menettänyt merkittävästi tehoaan.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 19