Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mmrc

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 13
31
Hoke no koska testaat, voin laittaa postilla tulemaan sen halppis kers säätimen ja jos se on yhtä nopea tai nopeampi kuin tekin niin tarjoot se mäkkärin safka Artsille tai Joselle nälkä niillä kumminkin on, mutta jos se on hitaampi kuin tekin tarjoon sit kun sinne päin tulen sen mäkkärin safkan. Paljonko laitetaan ennakkoa ja mille kierroksille ne haluat, pitää tietää myös millä koneella testi ajetaan että on säädöt lähelle samat kuin siinä tekinissä minkä lainaat. Määritelläänkö välitys vakio säätimen vai minkä mukaan. Tulee pitkä testi yhden ruuan takia jos joka säätimelle haet oikean välityksen. Uskon että vedät täysiä joka laitteella siksi en omaa konetta lähetäkään. Tuolla ennakon kanssa leikkimisellä kun polttaa helposti koneen. Vakio säätimeksi voin lähettää sellasen perus gm:n genius 120 säätimen tai sit lainaat Artsilta yhden mun SP:n LPF:n jos noilla millään säätimellä on yli sekunnin eri kierrosaika olen hävinnyt. Paljon testattavaa täysin turhaan mutta jos sitten uskot. WGT:ssä olen nuo kaikki kokeillut ja siellä saanut sen vajaan sekunnin eron mutta jos sen saman eron saa huonolla pidolla epätasaisella radalla, muuttolaatikon kaltaisella autolla olet hyvinkin sen hampurilaisen ansainnut.

Ei se turbo/kerssi mitään ihmeitä tee, kyllä ajaa pitää osata ihan samalla tavalla oli se tai ei.

Kaikki kumminkin hommaa autonsa ja sähkönsä ihan sen mukaan mitä autoltaan haluaa tai mitkä on säännöt tai mikä siinä RTR autossa nyt sattuu olemaan.
Ja jos haluaa lisää vauhtia pitää vaihtaa luokkaa ei säädintä eikä konetta jos säännöt ei tiukempaa konetta anna laittaa.

Epäilen että tuolla ROAR puolella on mietitty myös sitä että rajaamalla tuon koneen noin hitaaksi ei synny kilpailua M-8e autojen kanssa kun pitkään noiden 4wd SC tulo on tiedossa ollut. Niitä molempia lykkää kumminkin joka tehdas hirveitä määriä myyntiin ja jos erot on leveyden osalta 5mm/puoli, pitää jotenkin muuten saada nuo luokat eroteltua toisitaan. Veikkaan kumminkin että tuskin M-8 sääntöjä muutetaan mailmalla sen takia että Suomessa päätetään ajataan kahta ns. samaa autoa eri luokissa. Suomen harrastaja määrät huomioiden vielä huonompi tilanne.
Voisi hyvin verrata että jaetaan T-8 kuskit omiin lähtöihinsä, ajaako 21 koneella vai 28 koneella. Voittajia kyllä tulee yksi enemmän mutta tuleeko kuskeja.

Se että ajetaan ilman konesääntöä tämä talvi, ensi kesä, ja ehkä seuraavakin talvi, ei taida sen jälkeen kukaan uskaltaa edes ehdottaa että kaikki hommaisi autoihinsa eri koneet, nyt se vielä olis mahdollista kun assoja taitaa olla n.10kpl suomessa slässejä hiukan enemmän ja muita merkkejä vähemmän (määrät ihan veikkaus, vähän joka tapauksessa). Vapaa kone sääntö on ihan jees monessa mielessä, mutta monikaan rtr kuski ei varmaankaan sen takia tule kisoihin että kalusto on kaupan hyllyltä ihan liian hidas ja luokan vauhti on sitä luokkaa että Suomessa on alle 10 kuskia ketkä pystyy moisen vauhdin hallitsemaan ja he kaikki on ajanut yli 10 vuotta ja moni heistä ajaa lähes ammatikseen. Tuolla tarkoitan sitä että tuskin he tätä luokkaa edes tarvitsevat ja muut ei pysty noita tehoja hyödyntämään vielä moneen vuoteen.
Pisteet ja pilkut ihan haluamiinne paikkoihin.... ,,,,

Vedon moka korjattu

32
ihme kisa tästäkin asiasta.. tunkekaa se kers hanuriinne :p
ja ajakaa siellä kisoissa sitten kilpaa ja lyökää vetoa, eipä mmrc:tä näkynyt edes espoossa kun on niin pitkämatkalainen
Ei Espoossa ajeta M-8e autoilla kilpaa ja muita sähköcrossiautoja mulla ei nyt ole. Mut ei enempää OT:eetä.
Kyllä se turbo/kers ihan hauska ominaisuus on mut suht turha crossissa. Eikä sen ominaisuuden takia tarvi SC sääntöjä miettiä.

33
Hoke ilman muuta otan vedon vastaan tosin tietenkin tasapuolisesti rafla ilta ns. häviäjälle.
Minä voin on lainata tuota halpaa tosin uusinta uutta KERSSIÄ olevaa säätimen ja vakio säätimen sinä hommaat sen kalliin tekinin, ajetaan vaikka 10.5 koneella se löytyy. Tietenkin veto vaatii jonkun muun kuskin koska rafla ilta sinulle tulee kalliiksi, saatat kämmätä tahallasi tuolla halppis KERSSILLÄ tai vakiosäätimellä.

34
Hoke arvasin että otat tuon lähes kalleimman vaihtoehdon esille, mutta kun KERS toiminnot löytyy siitä n. satasen säätimestä (Stanu crossi keskustelusta löydät linkit säätimiin, paitsi jos silmäsi on vieläkin kädessä) ja koneeksi voi sit valita sen halvimman yhteishinnan jääden siihen n. puoleen väittämästäsi.
HVoltage vielä sanoo ettei siitä KERS ominaisuudesta ole edes hyötyä sisäcrossissa.   
No niin edelleen valtaosalla nykyisist'ä kuskeista ON JO kalusto, eikä ole sitä kers-säädintä, eli kauppaan on mentävä.

Ja miten noin suorituskykymielessä esim SC10 poikkeaa asson T4:sta tai vaikka B4:sta? T4:seen verrattuna suurin ero on kori ja renkaat - eikö näiden takia voi ajaa kovempaa kuin mitä 17.5 koneella pääsee?
Niin siis jos väkisin haluaa säätimen missä on kers voi kauppaan mennä, mutta ei tosiaankaan ole pakottavaa tarvetta siihen.
Se kuinka paljon noilla ajetaan kesällä on arvoitus ja veikkaan että kesän kiinnostus on hieman vähäisempää, polttisten tullessa kuvioon.
 
Tuota ROAR sääntöä kannattaa kysyä siltä kuka sen on suunnitellut, miksi tuollainen 17.5 kone on valittu.
Tokihan SC autolla voi ajaa vaikka tuolla 4.5 koneella, ja kestävyyskin on hyvä. Mutta jos osia paukkuu samaa tahtiin kun Nokialla M10-4 autoista tänätalvena ja viime talvena M10-2 autoista niin harrastus loppuu takuulla ennemin tai myöhemmin.
Eikä myöskään tarvi miettiä sitä että rtr kalustoilla ei tee mitään kyseisessä luokassa. Vauhdit on muoviluodin luokkaa, ja ajaminen alkaa harmittaan kun auton hallittavuus on vaikeaa, kuskien erot kasvaa entisestään.
Se että moni haluaa tehoa enemmän kuin on tarpeen johtuu pitkälti kokemattomuudesta aloittelijoiden osalta. Eiköhän mini-luokan hyvä osanotto ollut pitkälti sopivan vauhdin ja tasaväkisyyden tuomaa kiinostusta.
Minulle on ihan sama mitä sääntöjä SC-luokkaan päätetään kun kesät ajan polttiscrossia ja talvet samalla autolla sähköillä varustettuna, kestävyyden ollessa hyvä ja harrastuksen hinnan pysyen kohtuullisena.
MikkoL totta että SC-auto on ns. pihasuttaajillekin hyvä auto, mutta tuskin se pihasuttaajaa kiinnostaa millä säännöillä kisoissa ajetaan jos ei niihin kannata sillä RTR autolla edes tulla.

35
Tiedän että Hoke väittää Kers sähköjen olevan jopa kalliimpia, mutta en ole huomannut että millään muullakaan säännöillä saatais autojen huippunopeudet tasaväkisiksi, kuten ROAR säännöissä on haluttu tehtävän. Ja päätyy sääntöjentekijät mihin tahansa sääntöön titaania ja alumiinia saa kaupasta lisää jos ei valmiit palikat riitä.
Öh... no ei tartte väittää.
Silmä käteen niin huomaat itsekin.

Hoke arvasin että otat tuon lähes kalleimman vaihtoehdon esille, mutta kun KERS toiminnot löytyy siitä n. satasen säätimestä (Stanu crossi keskustelusta löydät linkit säätimiin, paitsi jos silmäsi on vieläkin kädessä) ja koneeksi voi sit valita sen halvimman yhteishinnan jääden siihen n. puoleen väittämästäsi.
HVoltage vielä sanoo ettei siitä KERS ominaisuudesta ole edes hyötyä sisäcrossissa. Eli ainoaksi päätettäväksi jää mikä on koneen sopiva lankamäärä niin että auto on tarpeeksi hidas ollakseen hauska ajettava.
Nyt kun olette koneen lankaraja sääntöä vastaan ja tämä hinta perustelu meni ns. penkin alle, niin onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin kone, säännöstellä kaikkien huippunopeudet edes vähän sinne päin ?.  Renkailla sitä ei voi tehdä.

Luokkahan on täysin eri jos koneet jätetään rajaamatta. Eiköhän kaikki tehtaat suunnittele 2wd autonsa noille ROAR säännöille. Tietysti onhan sillä työllistävä vaikutus, kun jokainen Suomalainen SC kuski tekee tai teettää omat osansa että saa auton pelittämään suunniteltua paljon kovemmilla tehoilla. Jos ei viila ja dremeli riitä niin esim. tuolta http://www.tampereenkonepalvelu.fi/ saa jyrsimen olohuoneen nurkaan.   

36
Vain täydellisellä ROAR säännöillä saa autot pysyyn järkevässä nopeudessa ja hinnat siedetävänä.
Perustelisitko hieman lisää?
Mitä perusteluja tarvit, siihenkö että kalusto kestää miedolla koneella paremmin ja kun kaikilla on edes saman lankamäärän kone kulku erot tasoittuu huomattavasti. Nämä kone säännöt tietysti 2 wd autoihin, (4 wd:hän tarvii huomattavasti enemmän tehoa että se edes liikkuu suuremman painonsa takia). Jos säännöt on vapaat koneen osalta, on mahdotonta rajoittaa nopeutta muuta kuin täysin typerällä yksityyppi rengas säännöllä, muuta rakenteellista sääntöä nopeden rajoittamiseksi ei taida olla kuin kone.
Hienoa olisi kuulla tuo Koheltajan testi vakio säätimen ja KERS säätimen oikeasta erosta crossissa. Turisti puolellahan eroa on mutta vain sen verran että rattimies paikkaa helposti vakio säätimellä sen mitä aloitelija saattaa voittaa KERS säätimellä. Eli tuosta voinee vetää lisää perusteluja vasta kun ne on oikesti testattu crossissa.
 
Epäilen kumminkin että noita ROAR sääntöjä tehneet on tehnyt niitä sääntöjä ennenkin ja osaavat huomioida ns. luokan vaatimukset, täällä Suomessa kun ei 1/1 autoilla ajeta edes lähelle tuon tyylistä kisaa, ei esikuviakaan ole. Epäilen että kokemus sääntöjen suunnittelusta on Suomessa muutenkin vähäisempää.

Tiedän että Hoke väittää Kers sähköjen olevan jopa kalliimpia, mutta en ole huomannut että millään muullakaan säännöillä saatais autojen huippunopeudet tasaväkisiksi, kuten ROAR säännöissä on haluttu tehtävän. Ja päätyy sääntöjentekijät mihin tahansa sääntöön titaania ja alumiinia saa kaupasta lisää jos ei valmiit palikat riitä.

Tokihan se 17.5T kone voisi olla tehokkaampikin kun se monen mukaan on liian heikko.

Jos koneita ei rajata mitenkään, vauhdit kasvaa ehkä kovemmaksi kuin perinteisissä sähköcrossiautoissa, en tiedä haittaako se mitään onhan nuo SC:eet huomattavasti kestävempiäkin. Säännöistä päättävät saavat tuon ongelman korjata jos tarpeelliseski näkevät. Vapaana pitäisi ilman muuta pitää kaikki muukin rakentaminen, mittojen puitteitta kuten ROAR säännöissäkin. Vaikka se sitten maksaakin niille ketkä siitä maksaa haluaa.


37
Vain täydellisellä ROAR säännöillä saa autot pysyyn järkevässä nopeudessa ja hinnat siedetävänä.

38
ROAR säännöt on hyvät kaikilta osin. Ja 4wd säännöt tulee varmaan sinnekin, joskus.

39
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 27.01.10 - klo: 22.54 »
Sen verran Tekinistä kokemuksia että sitä uskaltaa suositella patterikasiin, kunhan varmistaa että moottori on uudempaa versiota jossa on vahvistetu akseli/roottori. Kesällä vasta näkee miten kauan savut pysyy sisällä kun pääsee oikein kunolla rankaisemaan vehkeitä krossipaanalla :evil:
Testaa ihmeessä sisälläkin, ainakin itsellä 8 autosta (tosin eri sähköillä) niin hyvät kokemukset että voi suositella. Toki ulkonahan se pääsee vasta oikeuksiinsa mutta sisälläkin ajo on hauskaa kun laitteet tuntuu kestävän mitä vaan, ja ajo on tarpeeksi helppoa ainakin Nokian radalla.

40
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 26.01.10 - klo: 09.32 »
Onko kukaan laskennut että kuinka paljon tarvitaan sähköä kisapaikalla jos on vaikka 20kuskia kisassa mukana. Onko sellaisia ajopaikkoja viellä olemassa missä sitä on tarjolla kaikille haluaville.
Jerzi
Eli jos oiken käsitin niin 2 tälläistä riittää 20 kuskille. Jos kaikki on tullut kävellen tai taksilla radalle. http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/93


 

41
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 26.01.10 - klo: 08.17 »
M-8 Polttisautoon tarvii laittaaa ainoastaan sähkömoottoria varten pukki ja akkuteline.
Eli MikaR kyllä autossa käytetään samoja varaosia kuin polttis käytössäkin. Eli ei mitään ongelmaa varaosien suhteen. Tosin en ole Xrayn 808:sta tehdystä autosta rikkonnutkaan mitään ja takana kumminkin pitkälti yli 100 akullista eli n. 25 tuntia ajoa. Tuohon ajo määrään ei taida päästä 1/10 crossilla ilman rikkoutumisia millään merkillä. Ja vauhti tuolla Nokian radalla on kumminkin sama tai hieman nopeampi kuin 1/10 4wd crossi autolla.

Ja nuo muutkin Hountin mainitsemat miinukset tässä 8 luokassa pätee 1/10 luokkiin samalla tavalla. Eli säätimet ja koneet ei kestä jos väärät asetukset /välitykset.

Nyt kun Nostajien vaarallisuus on tullut niin monessa esiin. Onko polttiskisoissa joskus sitten sattunut auton takia pahoja onnettomuuksia. Olen harrastannut muuteman vuoden enkä tiedä ensimmäistäkään tapausta. Turussa joskus joku loukkasi polvensa mutta se ei kait johtunut auton törmäyksestä. Toki tiedän bensa-auton karanneen parkkipaikalla jonkun jalkaan mutta sekin siis parkkipaikalla eikä radalla missä autoilla ajataan.

Ainahan osumisen vaara on olemassa se pitäisi kaikkien nostajien ja kuskien muistaa ja varoa oli sitten kyseessä mikä luokka tahansa.   

42
Sähköautot / Vs: CORR kilpailuja
« : 26.01.10 - klo: 07.37 »
Itse en kyllä SC autoja laittaisi M8 radoille pyörimään, turhan iso rata kyseisille autoille. Omasta mielestäni.
Tähän olisi kiva saada hieman perusteluja. M-8 radat on kumminkin tehty just samankokoisille autoille. 4WD SC:n luulisi toimivan aika hyvin ulkona epätasaisellakin radalla vaikka tukivarret hieman lyhyemmät onkin, kun akseli-ja raideväli on lähes samat M-8 auton kanssa.

Traxxasin vakio renkaat muuten toimii tekonurtsilla suht hyvin ja pitää hieman jopa betonilla, Nokian multisufase radalla testaattuna.

Perusteluna se, että "kymppikokoinen" rata tuntuu sopivan kokoiselta ajaa noilla.
1/10 kokoiset radat on vaan tehty huomattavasti pienemmille autoille. Ja tuskin kaikki sähköradat kestääkään noita SC autoja. Vaikka SC:n luokka koko onkin 1/10 se on saman kokoinen kun 1/8 polttiskrossi auto, joskin 8 auto on hieman helpompi käsitellä pienessäkin tilassa.

43
Sähköautot / Vs: CORR kilpailuja
« : 25.01.10 - klo: 15.47 »
Itse en kyllä SC autoja laittaisi M8 radoille pyörimään, turhan iso rata kyseisille autoille. Omasta mielestäni.
Tähän olisi kiva saada hieman perusteluja. M-8 radat on kumminkin tehty just samankokoisille autoille. 4WD SC:n luulisi toimivan aika hyvin ulkona epätasaisellakin radalla vaikka tukivarret hieman lyhyemmät onkin, kun akseli-ja raideväli on lähes samat M-8 auton kanssa.

Traxxasin vakio renkaat muuten toimii tekonurtsilla suht hyvin ja pitää hieman jopa betonilla, Nokian multisufase radalla testaattuna.

44
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 24.01.10 - klo: 16.16 »
Lisäisin tuohon nopeiden säätiemien listaan myös Mamba Max Pron hyvän säädettävyyden, hinnan ja ROAR hyväksynnän takia. http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro.html Hinta n.100€+pk

45
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 23.01.10 - klo: 23.55 »
Joo ilmeisesti nousukaavio ei onnistu tiukimmillä koneilla ja yhdellä akulla ja laturilla. Vaikka 4wd autolla 6.5 koneella ajaakin sisällä helposti 15 min. ja 17.5 2wd autolla ajaisikin ehkä tuplaten pidempään ulkona. Eli nousu mahdollisuuttakaan ei pystytä käyttämään vetonaulana.
 
Rengassääntöä ei varmaankaan haluta muuttaa että tasaisuus säilyy, ja kauppiaat pysyy tyytyväisinä.

Koneet pitäisi pitää parin merkin sisällä, vaikka se ei takaakaan uusilla säätimillä tasaisuutta.

Säätimien rajaaminen ns. vakioennakollisiksi, kuullostaa kalliilta kun halpoihinkin säätimiin saa jo muokattua ennakkoja.

17.5 konetta pidetään joidenkin mielestä liian tehokkaana sisällä touringissa taitaa olla sitten crossissakin liian raju.

Eli noilla ehdotuksilla näyttää eniten olevan kannatusta, mutta lisääkö nuo ehdotukset kuskien määrää. Noin 4 kuskia on kertonut osallistuvansa, riittääkö se uudelle luokalle.   
 
Lisätään vielä Heulille että ei tosiaankaan ole tarkoitus haitata luokaa ja sen kehitystä.
Ja mitä wj renkaisiin tulee niin nyt voit helposti todeta ne muutokset mitä kävi kuten veikkasin jo ennen renkaiden virallistamista.

46
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 20.23 »
Heuli, sinä kaikki tietävä rc guru. Kerro miksi nousukaavio ei toimisi (paitsi että osallistujia ei oikeen riitä nykyisellään moneen finaaliin) ja miksi pitää ajaa yksityyppi renkailla. En keksi järkevää perustelua, järkevä perustelu ei ole sitä että sitten kuskin ei tarvi itse kokeilla mikä rengas olisi hyvä.

47
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 18.23 »
Olen argumenttini jo asiaan antanut. Omasta mielestäni Poinas ja Miksu esittävät näkemyksiä, jotka ovat vailla pohjaa. Nykyiset mallit ovat todettu toimiviksi ja kustannustehokkaiksi käytännössä useiden vuosien ajan, jotka helpottavat harrastusta ja laskevat sen kustannuksia.

En asiaa kommentoi enempää ennen kuin asiaan liittyen tuodaan jotain uusia näkemyksiä esille. Saman litanjan toistaminen ei muuta asiaa.

Miten sähköcrossin säännöt on hyväksi todettu, jos osallistujia KESÄLLÄ on tuo määrä mikä nyt on ollut. Voiko vika osallistujien vähyyteen olla säännöissä ?. Mikä vie pohjan noilta väitteiltä? Ja kustannustehokkuuteen kuulis mielellään jotain perustetta.

Tosin onhan kalusto monella merkillä vielä lähinnä lelun asteella sähköcrossissa mikä varmaankin vähän rajoittaa niillä ajoa, mutta eiköhän tuo kestävyyskin parane jos ja kun M-8e tai 4wd SC autot yleistyy, jos niin käy kannattais säännöt miettiä hyvin ja paljon osallistujia keränneen M-8 luokan sääntöjen kaltaiseksi.

Eli lähinnä vapaat renkaat ja nousu kaavio olis hieno, kun nyky akuilla se olisi jopa mahdollista. Toki luokkajako voi olla stanut, 2 ja 4wd virit jos osallistujia riittää. Koneiden merkki tietenkin vapaa vain lankamäärä rajattu stanuun. Säätimien kanssa säätelyä voi hyvin verrata ennakkoa liikaa laittaneita, liian piikillä ajaviin polttiskuskeihin, aina niitä riittää, ilman että säännöillä tarvisi puuttua säätöihin.


48
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 09.45 »
Lainaus

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
Tähän on helppo vastata että ei pidä paikkaansa.

Varmaankin on myös jotain perusteluita tuohon? Itse ainakin näen positiiviseksi asiaksi, ettei (varsinkaan aloittelijoiden) tarvitse testata useita eri renkaita jotta löytää ne parhaiten toimivat.
Perustelen tuon niin että esim. M-8 SM 10 kärkeen pystyy ajamaan sillä renkaalla minkä itselleen hyväksi toteaa, ei tarvi testata joka merkin rengasta, ja vapaus valita on tärkeää, jo osallistumis kynnyksen takia.
Ei pidä paikkaansa että yksityyppi rengas helpottaa ajamista tai vähentää kustannuksia.
Ei enempää OT:tä.


   

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 22.01.10 - klo: 07.28 »
Lainaus

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
Tähän on helppo vastata että ei pidä paikkaansa.

50
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 21.01.10 - klo: 15.51 »
Tehtaan set uppia en ole juuri muuttanut.

-Keskidiffiin laitoin 5000 ja pikkusen 10000 eli yritin n.7000 öljyä tehdä siihen etu ja takapäät on avaamattomat.
-Iskarit on tehtaan jäljiltä mutta kun oli hieman kostunut niin lisäsin 60 UR:ää
-Vakio jousia katkaisin edestä 1/2 kierrosta ja takaa kierroksen.
-Taka-aurausta lisäsin eli piste ulos.
-Taka camperi lähes 0.
 Edessä n. aste.
-Renkaat ja vanteet Traxxsasin SC.
-Kori ylhäällä edestä ja takaa.
-Akkerman pala alumiiniä samoilla mitoilla koitettu tehdä kuin vakio muovinenkin.
-jäähdytys siiliä en saanut sopiin mutta tänään se on pakko modata paikalleen.
-Radion säädöt kuulemma ihan huonot.

Auvo joo jäälle mennään jos vaan pyörä tulee.

51
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.01.10 - klo: 14.37 »
Eilen tuli pari uutta akkua ja harmikseni ns. samankokoiset akut ei ollutkaan samankokoiset.
Oikean kokoiseksi tehty akkuteline meni sitten uusiksi. Nyt sopii kiinan toleransseillakin akut koteloon.

Ilmeni erikoinen vika mm3 säätimessä joka virran katkaisun jälkeen pitää säätää kaasu, jarru ja neutraali uudestaan. Onko tuohon jotain neuvoa ?.
Vika hävisi yön aikana, eli nyt hakee aivan normaalisti säädöt kohdalleen.

52
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 21.01.10 - klo: 14.30 »
Eilen PRCA:n kerhokisoissa tuli testattua 6.5 LRP konetta ja erän jälkeen kone oli 80 astetta pienimmillä välityksillä mitä mahdollista, eli treenaamaan ei tuolla oikeen pysty.
Akut tarvis olla minimissään 35C/5000mha että virta riittää ja koneeksi L-kokoinen että saa välityksetkin kohdalleen. Noilla varustettuna ei tarvi kokoajan miettiä että koska laitteet kärähtää.

Heinosen Arin avustuksella sain kyllä ajettavuutta autoon ihan hyvin ja läppi aika parani  hivenen eli 14.6 sek. kun M10-4 autolla ajettiin 13.9 sek. ja M-8 autolla 13.5 sek. Huomioitava asia noissa ajoissa kumminkin se että crossi kuskit ajoi loppuunajetuilla renkailla ja SC:llä ajoin lähes uusilla luokka renkailla.

Ohjauspalojen kiinnitys ruuvit kannattaa avata ja laittaa lukitteella kiinni, ne löystyy pikku hiljaa ja lopulta tippuu pois.
Korin korkeus ROAR säännöissä on muistaakseni 199mm eli maavaraa joutuu pitämään aika paljon, ehkä tarvii vaihtaa kori tai korkeammat koritolpat. Mutta Nokiallahan ei ole säännöt ongelma, onneksi.
Hyvin auto on kestänyt (koputtan päätäni) kovaakin pommitusta.

53
Onko tuo kori ROAR mitoissa, jos on niin miks ei vois tuonkin näköisellä korilla ajaa.

54
Moro
Joo tuo Nokian rata sopii hyvin ihan sellaisenaan SC autolle. Tänään tuli hieman jo säädettyäkin autoa ja läppi aika jäi n. 1 sek. M10-4 autosta ja 5min. tulos n. 1 kierros M10-4 autosta.

4WD SC kuskien kannattanee seurata koneenlämpöjä irtosi meinaan Novakin 8.5 koneesta tänään magneetti akselista, tosin saattaa johtua koneen suuresta ajomäärästäkin, mutta välityksiä ei juuri lyhyemmäksi saa että siten saisi lämpöä laskettua, ja se tuottaa hieman harmaitahiuksia mikä koneeksi seuraavaksi. Tosin koneen avonaisuus/jäähdytysreijät saattaisi helpottaa paljonkin, SP:n koneesta sellainen kannu löytyykin.
Seuraavaksi tuleekin ongelmaksi akku ja sen C-arvon riittävyys nykyinen 5000/25c kun tuntuu lämpiävän sekin. Onko muilla toiminut ?.

55
Tänään tuli testattua ensikerta ns. oikeella 4WD SC autolla.
Ensimmäiseksi tuli vaikutelma että ei nää renkaat toimi yhtään, MUTTA kun hetken luisteli alkoi vaikuttaa siltä että ei nää renkaat saakaa toimia yhtään paremmin jos näillä autoilla halutaan hauskaa kolistelua, pitkiä sladeja, tasaväkistä vääntöä ja sopivan rauhallista nopeutta.
 
Auton paino ja mitat takaisi kammopiikeillä sellaisen vauhdin että 1/10 4wd crossin vauhdista ei paljon jää jos jää ollenkaan, eli potentiaalia siinä on paljon. Se onko se korimallille, tukeville puskureille, ja esikuvan tyylille yhtään sopivaa, ei minun mielestä.

Nyt kun lähes kaikki on halunnut vapaat koneet jää vauhdin rajoittajaksi ehkä vain renkaat. Renkaita enkä muutenkaan säätöjä kokeillut vakio set upista muuttaa, koska se oli hauska hitaastikin ajaa.

Mieleen tuli hölmöjä ideoita tähän luokaan. Liikaa vauhtia siinä ei saisi olla vaikka koneet olisi vapaat ja renkaat SC mallimerkityt, mutta autoja pitää olla kerralla radalla niin monta että takuulla kolisee. Jotain kierroksella ohitus kieltoakin mietin, sellainen lienee kumminkin turhaa jos autoja vaan riittää. Romuralli luokkana tää varmaan olis se hauskin, vaikka tästä kommentista vedetäänkin herneitä. Palkintoja ei tietenkään kuin korkeintaa näyttävästä suorituksesta :lol:.
 
M-8e on ihan liian hyvä ajettavaksi, huonoillakin renkailla tähän luokkaan. Läppi aika sc:llä oli n. 2 sekuntia 1/8 ja 1/10 crossia hitaampi. Eli ihan riittävän hidas tai nopea. Koneena oli ensin 5.5 mutta lämmöt pakotti vaihtamaan 8.5:seen kun pinjoneita ei löytynyt pienempiä. Renkaat määräsi kumminkin vauhdin.

 

56
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 13.01.10 - klo: 15.32 »
Jukka-San kirjoittikin just mitä itsekin ajattelin noiden säätimien osalta. Muutemaa säädintä olen itse testannut lähinnä touring puolella ja jos sillä säätimellä saatu hyöty katoaa leveään ajolinjaan yhdessä mutkassa turistissa, niin crossissa sillä säätimen ennakon muokkaamisella ei ole mitään etua. Toiseksi ne muokattavat ennakonsäädölliset noparit ei ole edes kalleimasta päästä.

Lisäluokka lajiin, tuoko se uusia kuskeja. En tiedä, kun en ole ennustaja.

Säännöillä rajoittaminen harvoin tuo lisää kuskeja, M-8 luokan säännöt on niin hyvät että niitä kannattaisi ainakin tutkia tarkasti, sähköpuolen rajoituksia ja luokkia mietittäessä.

57
Lainaus


Eipäs olekaan noin jos koitat vaikka panna Hyper 8:iin Slashin vanteet, Offsetti on niin eri.

Jos löytyy M8 autoon 17mm Hex:llä olevaa vannetta johon käy 3/2.2" rengas niin sit tietty :)

Niin ja kun luet vielä tuon lainaamaasi edellä olevan tekstin, niin ei tarvi kysyä.

Koiranputki: Joo ilman muuta kerron kokemuksia lisää heti kun vaan niitä tulee.

58
Tehdasvalmisteinen on tosiaan huono idea. Tässä kun vertailen tuota SC 4wd tehdasautoa ja ns. omaa tekelettä tarvitaan mikrometriä tarkempaa mittalaitteistoa ja silti tuosta M-8e autosta rakennettu menee ROAR mittoihin. Vanteita vaan en jaksanut tehdä niin ajan huomenna ihan oikealla SC 4wd  tehdasautolla ekan testin/kerhokisan. Saahan sitä sitten päivitettyä tarpeen mukaan esim. 8 auton osilla, se kait sallittaneen.
Ja MirosHima noin 5mm tarvii kaventaa 8 autoa että menee renkaat takuulla korin sisään. Tosin sitä en nyt vielä tee, vaan kokeilen tuon tehdasauton toimivuuden ensin. Ja jos painoraja on 2,5 kg niin ei tarvi ajaa tehdasautollakaan.

59
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 11.01.10 - klo: 22.17 »
Joo ehkä stanu voisi olla hyvä opetella ennen viriin nousua, ikään katsomatta.

Ja mof:fin mielipide tuon SC:n osalta varsin hyvä. RTR crossiin taas en lähtisi niiden autojen toimivuuden tietäen.

Mihin sähköcrossi sitten "kuoli" silloin aikanaan?.

Onko nyt jotain faktatietoa esimerkiksi Asso B4 RTR:n kestävyydestä/toimivuudesta?

B4.1 RTR pitäisi harjattomana olla ihan pätevä paketti, ja vieläpä kohtuuhintainen sellainen.
Hieman ot.
Viime talvena ajoin n.100-200 akullista Asson B4 ja sen perustellaa sanoin mielipiteeni kestävyydestä, tuosta B4.1 en siis sano mitään. Ajolleen varmasti hyvä auto se B4 on.
 
Kestävyydestä minulla saattaa olla aikalailla erilainen kuva kun muilla sähköcrossi harrastajilla, tänä talvena on tullut ajeltua M-8e:llä se 100 akkua ilman yhtään rikki mennyttä osaa. Aika erilainen talvi tämä, kun viime talvi senkin takia kun mekkaamiseen ei ole treeneissä mennyt aikaa.
Ei nyt kuitenkaan kannata M8 autoihin verrata kestävyydessä...
Totta tuokin 1/10 autot vaikuttaa lähinnä leluilta keston suhteen, aivan kuten viime talvena 1/18 autot sai nimen lelulelu. Mutta ei nyt jatketa siitä enempää se on vain minun mielipide auton kestosta ja ajettavuudesta.

Takasin aiheeseen. Se että joutuu vaihtamaan kalustoa siirryttäessä seuraavaan luokkaan on varmaan aika normaalia. Jos porukkaa ei mukaan saada ilman luokkien lisäämistä niin kai se olis se oikein tie, toisaalta jos lisäluokka vie nykyisiä kuskeja vaan lisäluokkiin ei sekään vaikuta hyvältä. Nythän kaikkea on jo yritetty noiden kahden luokan kiinnostavuuden suhteen.

60
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 11.01.10 - klo: 21.53 »
Joo ehkä stanu voisi olla hyvä opetella ennen viriin nousua, ikään katsomatta.

Ja mof:fin mielipide tuon SC:n osalta varsin hyvä. RTR crossiin taas en lähtisi niiden autojen toimivuuden tietäen.

Mihin sähköcrossi sitten "kuoli" silloin aikanaan?.

Onko nyt jotain faktatietoa esimerkiksi Asso B4 RTR:n kestävyydestä/toimivuudesta?

B4.1 RTR pitäisi harjattomana olla ihan pätevä paketti, ja vieläpä kohtuuhintainen sellainen.
Hieman ot.
Viime talvena ajoin n.100-200 akullista Asson B4 ja sen perustellaa sanoin mielipiteeni kestävyydestä, tuosta B4.1 en siis sano mitään. Ajolleen varmasti hyvä auto se B4 on.
 
Kestävyydestä minulla saattaa olla aikalailla erilainen kuva kun muilla sähköcrossi harrastajilla, tänä talvena on tullut ajeltua M-8e:llä se 100 akkua ilman yhtään rikki mennyttä osaa. Aika erilainen talvi tämä, kun viime talvi senkin takia kun mekkaamiseen ei ole treeneissä mennyt aikaa.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 13