Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - m.e.

Sivuja: 1 2 [3]
61
Kilpailijoiden kanava / Harjattomat vai hiilettömät ?
« : 23.09.05 - klo: 07.33 »
Tämän aiheen ei ole tarkoitus olla liian tiukkapipoinen, mutta tarkoitus on kuitenkin ihan oikeasti kysellä, minkä nimisillä vehkeillä jatkossa ajetaan.

Lähtökohtanahan autopuolella on, että aina on ajettu hiilellisillä koneilla. Nyt kun tulee mukaan moottorit, joissa ei ole hiiliä, niin millä nimellä niitä kutsutaan? Onko ne harjattomia vai hiilettömiä?

Helppohan on vedota ulkomaan kieleen (brushless = harjaton, koska brush = harja). Mutta onko tähän mennessä autojen moottoreissa on ollut kiinni harjoja (brush) vai ehkä sittenkin hiiliä (brush). Autoilijat eivät ainakaan ole käyttäneet hiiliä nimeltä coal, charcoal tai carbon. Heh.

Suomen kielen kielioppisääntöjen mukaan uusia moottoreita pitäisi kutsua hiilettömiksi, koska tähän mennessä on ollut käytössä yleisesti hiilellinen laitteisto. Kun hiilet otetaan pois, niin automaattisesti niistä tulee hiilettömiä. Lennokkipuolella on ilmeisesti kutsuttu noita kojeita harjattomiksi, mutta kun se nyt sääntökirjoihin tulee autopuolelle, niin kuinka kutsuisimme niitä?

62
Kilpailijoiden kanava / erälistojen laatimisen vaikeus
« : 15.04.04 - klo: 15.54 »
kovaan ääneen on täälläkin foorumissa otettu kantaa kyseiseen aiheeseen koskien juuri laukaan kisoja. asiaa on tietenkin hyvä tarkastella paksujen kakkuloiden läpi, koska tarkoituksenahan on saada samantasoiset kuskit ohjastelemaan menopelejään samoihin eriin. ja sama sääntökirjasta:

"Pyritään jakamaan kuljettajat eriin sarjatilanteen mukaan, mutta huomioidaan myös vajaan sarjan ajaneet jne.."

ok, siis samantasoiset samoihin eriin. kukin järjestäjähän voi tutkiskella aiempia vuosia/kilpailuja ja laskeskella, onko eräjaot osuneet kohdalleen. siihen varmastikin on monta laskutapaa, mutta seuraavassa yksi:

kuljettajan, joka sijoitetaan "nopeimpaan" erään, oletetaan myös pääsevän a-finaaliin. kuljettajan, joka sijoitetaan toiseksi kuumimpaan erään (oletus 7 kuskia / erä), oletetaan olevan joko a- tai b-finaalissa jne. tästä voidaan laskeskella seuraavaa kunkin kuljettajan osalta:

tutkitaan kunkin kuljettajan lopullista sijoitusta kilpailussa verrattuna erään, johon hänet on sijoitettu oletusnopeuden mukaan. esim. jos tauno ahonen on sijoitettu kuumimpaan erään (oletus : a-finaalivauhti) ja hän onkin lopputuloksissa b-finaalissa, niin tästä saadaan "heittoa" ykkösen verran. jos taas ko. kuski onkin c-finaalissa, heittoa tulee kakkosen verran. jos tauno onkin a-finaalissa, kuten oletettiinkin, heittoa ei tule lainkaan. tarkastellaan näin jokaista erälistoissa olevaa kuskia ja lasketaan keskiarvo tälle "virheelle" (virhepisteiden summa / kuljettajien määrä). virhettä tulee pakostakin aina uusien kuskien mukaantulon ja osallistujamäärien jne. johdosta, mutta keskiarvoa tarkasteltaessa saadaan kuitenkin melkoisen realistinen kuva siitä, kuinka järjestäjät ovat onnistuneet erälistojen laatimisessa.

siis, tutkitaan nyt esimerkiksi kovaa kritiikkiä saanutta laukaan kisaa vaikkapa tj-luokan kohdalta vuonna 2003 (joku muu laskekoon ts:n ja muiden kisojen kohdalta samat arvot, jos aikaa on riittävästi). tällä kaavalla heittoa tulee seuraavasti:

24 kuskista *edit luvut* 4 kuljettajaa sai lukuarvon yksi, eli keskiarvo "sijoitteluvirheelle" oli 0,167 (4/24).  vastaava luku eräässä toisessa tj-kisassa vuonna 2004 oli 0,512 (22/43). näistä on turha alkaa syyttelemään minkään kisan järjestäjiä, mutta pienenä itsekritiikkinä näitäkin laskelmia voi tehdä. eli sama järjestelyporukka, kuin tänäkin vuonna, sai ainakin viime vuonna erälistat laadituksi melko mukavasti.

tämä ihan vain pienenä alustuksena sille, jos halutaan lähteä tarkastelemaan erälistoja rakentavassa hengessä... =)

63
Tulokset / touring & crossi -em ?!
« : 27.07.02 - klo: 19.02 »
ketkäs kaikki kuskit sinne tänä vuonna sitten lähtevät? niin, ja onko kisoilla kotisivuja? entäpä crossi-em -kisoilla?

Sivuja: 1 2 [3]