Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 27
61
WJ-sarja 2015-2016 säännöt löytyvät liitteenä. Luokkina ajetaan M2-10 ja M4-10. Sarjassa ajetaan 6 osakilpailua kuten viime kaudellakin ja näistä lopputuloksiin lasketaan 4 parasta pistemäärää.

WJ 1 Helsinki 17.-18.10.
WJ 2 Jämsä / Jyväskylä 14.11.-15.11.
WJ 3 Turku 16.-17.1.
WJ 4 Nokia 20.-21.2.
WJ 5 Tallinna 12.-13.3.
WJ 6 Model Expo 16.-17.4.

Tulevan kauden kisanumerot löytyvät viime kauden tulosliuskojen perusteella. Mikäli sinulla ei ole vielä kisanumeroa, lähetä tästä yksityisviesti minulle.

http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015/m2-10
http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015/m4-10

Sarjan lopputulokset löytyvät finRC:n sivuilta:

http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2015-2016/m2-10
http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2015-2016/m4-10

62
Sähköautot / Vs: Maxam harjattoman noparin ohjelmointi
« : 16.08.15 - klo: 10.56 »
Onko nopari varmasti Maxamin oma nopari? Otapa kuva siitä, niin varmistuu tuo asia,

63
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 15.08.15 - klo: 17.22 »
Jos pääset huomenna käymään iltapäivällä kaupalla, niin saat oikeat tuotteet viallisten tilalle. Laitapa sähköpostia info@rcm.fi, niin sovitaan aikataulu tuolle.

Matti / RCM

64
Sähköautot / Vs: Maxam harjattoman noparin ohjelmointi
« : 15.08.15 - klo: 17.18 »
Tuolla Maxamin ohjekirjassa on noparin kalibrointi sivulla 6. Kokeilepa tehdä tuo (Throttle range setting).

http://www.hobbex.se/internt/artiklar/793005/R10_maXam_1-10_BL-Lipo_ed.PDF

65
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 08.08.15 - klo: 19.29 »
Lopputulokset (A-finaali):

1   1   Michal Orlowski   2 ( 4 1 1 - 16/ 311.31 )
2   3   Jörn Neumann   4 ( 1 3 3 - 16/ 315.95 )
3   2   Neil Cragg   4 ( 5 2 2 - 16/ 312.96 )
4   5   David Ronnefalk   7 ( 3 4 4 - 16/ 318.42 )
5   4   Lee Martin   8 ( 2 6 6 - 16/ 316.60 )
6   6   Martin Bayer   10 ( 6 5 5 - 16/ 317.20 )
7   8   Joseph Quagraine   15 ( 7 8 9 - 15/ 304.11 )
8   7   Peter Pinisch   16 ( 9 7 10 - 15/ 301.27 )
9   10   Elliot Boots   16 ( 8 9 8 - 15/ 305.27 )
10   9   Renaud Savoya   17 ( 10 10 7 - 16/ 319.17 )

66
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 08.08.15 - klo: 18.34 »
Viimeiseen finaaliin menee voittotaistelu. 5 kaverilla vielä mahdollisuudet voittoon.

1   3   Jörn Neumann   4 ( 1 3 10 - 16/ 315.95 )
2   1   Michal Orlowski   5 ( 4 1 10 - 16/ 313.58 )
3   2   Neil Cragg   7 ( 5 2 10 - 16/ 313.91 )
4   5   David Ronnefalk   7 ( 3 4 10 - 16/ 318.42 )
5   4   Lee Martin   8 ( 2 6 10 - 16/ 316.60 )
6   6   Martin Bayer   11 ( 6 5 10 - 16/ 318.58 )
7   8   Joseph Quagraine   15 ( 7 8 10 - 15/ 304.11 )
8   7   Peter Pinisch   16 ( 9 7 10 - 15/ 301.27 )
9   10   Elliot Boots   17 ( 8 9 10 - 15/ 306.12 )
10   9   Renaud Savoya   20 ( 10 10 10 - 15/ 310.48 )

67
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 08.08.15 - klo: 15.48 »
Wollanka oli ilmeisesti käyttänyt pitoaineita ja kaveri hyllytettiin kisasta. Tänään hän ei ole ollut enää ajamassa. Tämä on siis vahvistamtonta tietoa.

TQ:sta käytiin tiukka taistelu. Orlowski pusersi viimeisessä alkuerässä 0,05s nopeamman tuloksen kuin Cragg ja nappasi ykkösruudun. Haastattelussa hän totesi, että olisi mieluummin lähtenyt finaaleihin hieman kauempaa, kun paineet ovat nyt melkoisen kovat finaaleja ajatellen. Voihan sitä noinkin ajatella. =)

68
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 08.08.15 - klo: 09.15 »
Ja vielä Juhan ja Valtterin osalta jos näitä tutkii, niin molemmilla on yksi erä ollut selvästi muita heikompi, mutta kahdessa onnistuneessa erässä Juhalla hajonta on ollut 0,7s luokkaa, Valterilla 0,5-0,6s verran.

69
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 08.08.15 - klo: 08.57 »
Onhan tuossa Cragg, Martin ja Wollanka sijoilla 2, 3 ja 4 kokonaistuloksissa ensimmäisellä eräkierroksella, joten ihan normiolot olivat silloin. Tuo tulospavelu vain tarjoaa jostain syystä erälle 11 (Q1) tuuppierän tuloksia, mutta eräkierroksen listalla on kuitenkin oikeat tulokset.

Josen vauhti on tosiaan ollut kohdallaan, pikkuvirheet vain pois, niin finaalipaikka varmistuu. Joonalla mahdollisuudet vauhdin puolesta finaaliin ovat aivan "siinä ja siinä", mutta virheitä tulee liikaa. Karri tarvitsisi muutaman kymmenyksen parannuksen vauhtiin.

Yksi seurattava asia kierrosajoissa on tuo bestläpin ja keskiarvoläpin suhde toisiinsa. Karrilla se on n. 1 s, Joonalla n. 0,6s, Josella alle 0,5s. Eräkierrosten TQ:t on otettu 0,2 - 0,3s hajonnalla. Toisin sanoen Karrinkin kokonaistulokset olisivat n. 10s parempia, kunhan vain virheet saisi ajosta pois.

70
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 04.08.15 - klo: 20.43 »
Rata on ollut layoutiltaan Joonan mukaan helppo ajaa ja hypytkään eivät ole tuottaneet mitään vaikeuksia. Setuppi on vain pitänyt olla aika toisenlainen kuin Suomen baanoilla, joten siihen ja ajotyyliin eivät meinaa Suomi-kuskit tottua. Radalla on paljon korkeuseroja, joita harvemmin suomalaisilla radoilla näkyy; tämä vaatii totuttelua, jotta voi oikeasti ajaa kovaa tuolla.

Viimeisin tuloslista 3 kierroksen jälkeen liitteenä (top 50). Yritetään kaivella koko liuska jostakin, kun järjestäjien omat online-tulokset eivät oikein ole näkyvillä kotimaisten kisojen tapaan. =)

71
M8

(Lopputulokset määräytyivät 1/2 ja 1/4 finaalien perusteella, kun A-finaalia ei päästy ajamaan sateen takia)

1. Haatanen Joona TQ 23 15:32.837 (1/2)
2. Heinonen Ari 23 15:38.722 (1/2)
3. Poutiainen August 22 15:07.087 (1/2)
4. Siltanen Jarno 22 15:13.429 (1/2)
5. Orhanen Samppa 22 15:17.133 (1/2)
6. Mört Max 22 15:32.915 (1/2)
7. Hyvärinen Joonas 22 15:36.385 (1/2)
8. Salonen Tomi 22 15:46.845 (1/2)
9. Silpola Touko 21 15:00.041 (1/2)
10. Matilainen Oskari 21 15:01.866 (1/2)
11. Ahoniemi Simo 21 15:05.159 (1/2)
12. Heinonen Arto 21 15:12.148 (1/2)

13. Valtonen Heikki 21 15:18.182 (1/2)
14. Quagraine Joseph 21 15:29.599 (1/2)
15. Åfelt Markus 20 15:28.247 (1/2)
16. Mattila Reijo 20 15:32.447 (1/2)
17. Tuomainen Petri 20 15:41.160 (1/2)
18. Aromaa Juha 20 15:42.428 (1/2)
19. Mäkelä Mikko 19 15:05.569 (1/2)
20. Honkanen Markku 19 15:08.931 (1/2)
21. Viander Jere 19 15:28.833 (1/2)
22. Säilä Jaakko 18 15:42.341 (1/2)
23. Johansson Toni 17 15:09.008 (1/2)
24. Rajaniemi Juho 10 7:19.124 (1/2)

25. Meriläinen Tauno 16 15:24.823 (1/4)
26. Vuorinen Ismo 14 10:54.873 (1/4)


M8e

A-finaali
1. Vieno Eeli 2 (1, 2, 1)
2. Hyvärinen Joonas TQ 3 (2, 1, 2)
3. Ruotsalainen Lauri 6 (3, 3, 7)
4. Vuorenmaa Niko 8 (5, 6, 3)
5. Mäkelä Mikko 8 (4, 4, 5)
6. Lehtinen Ville 9 (6, 5, 4)
7. Silvennoinen Antti 13 (7, 7, 6)

B-finaali
1. Savola Jarkko 2 (2, 1, 1)
2. Häkämies Jukka 4 (1, 4, 3)
3. Saarela Oskari 4 (5, 2, 2)
4. Rinteelä Pasi 7 (4, 3, 4)
5. Saarinen Konsta 8 (3, 5, 5)
6. Heinonen Aapo 12 (6, 6, 6)

72
Tuo Juhon pointti oli kyllä hyvä. Eli jos on tiedossa kovatasoisia kisoja (EOS) ja jos tiedetään, että sinne on lähdössä useita kuskeja Suomesta, niin silloin voisi jatkossa miettiä pintamateriaalia tuota edeltävään WJ-kisaan.

Kisakalenterin kanssa on toki aina tekemistä ja säätämistä, mutta tämä voidaan ottaa huomioon ensi kauden kisoja mietittäessä.

73
Jokaisen WJ-kisan kohdalla on tarvittaessa saatu hyvin tietoa järjestävän seuran kuskeilta (jopa kisakutsun yhteydessä), mikä pitää olla kulutusaste kisoihin lähdettäessä, jotta rengas olisi nopeimmillaan. Eli se ei ole ollut mikään salaisuus eikä varmasti jatkossakaan ole.

74
Mattokrossia on tosiaan ajettu 1980-luvusta lähtien, kuten HOKE tuossa jo kirjoitteli. Myöhemmin matot juuri jätettiin krossista sen takia, että saataisiin pito lähemmäksi sitä, mitä se oikeasti kesällä (savella) on. Toine syy oli, kun touring-luokka alkoi nostaa päätään, niin saatiin kovalle pidollekin kisailuja.

Talvisarjan ideana on ollut palvella mahdollisimman hyvin varsinaista SM-sarjaa (saviradat), tämän takia pintamateriaaleina on suosittu liukkaahkoja, savenkaltaisia materiaaleja tai multi-surface-tyyppisiä ratkaisuja.

Viime aikoina suuren suosion saavuttanutta EOS-sarjaa ajetaan kovapitoisilla matoilla, varmaa syytä tähän en osaa sanoa. Samalla monessa maassa ajetaan suosittuja kisoja (mm. Briteissä) paljaalla lattialla (tai multi surface -tyyppisellä pinnalla), jolloin pito on lähellä savipitoa. Ja nämä sarjat ovat myös erittäin suosittuja riippumatta pidon määrästä. WJ-sarjassakin on nyt ajettu silloin tällöin kovapitoisilla materiaaleilla, mm. Tikkurila tänä vuonna ja Oulu 2013.

Toisaalta Briteissä ajetaan kesällä lähes ainoastaan pitävällä turffilla, joka on taas hieman käänteistä tuohon heidän talvisarjaan nähden, jossa pitoa on siis vähemmän tarjolla. Ja toisaalta vaikka britit ajavat omat sarjansa ainoastaan turffilla, niin sieltä silti tulee liukkaille saviradoillekin EM-tasolla A-finaaleihin aina vähintään 5 kaveria.

Mikä on siis oikea näkökulma asian tarkasteluun; ketä WJ-sarjan pitäisi palvella parhaiten

a. Niitä, jotka käyvät ajamassa EOS-kisoja talvikauden aikana.
b. Niitä, jotka ajavat kesällä SM-sarjaa savella.
c. Tasapuolisesti molempia.
d. Joku muu vastaus?

Mielestäni keskeinen asia esim. WJ-sarjassa on antaa mahdollisimman monelle kilpailijalle mahdollisuus ajaa talven aikana kovatasoisia kisoja sekä toisaalta antaa uusille kuskeille mahdollisuus lähteä pienellä kynnyksellä mukaan hieman isompiin "kerhokisoihin". Eri pito-ominaisuudet pakottavat myös miettimään ajotyyliä ja säätöjä toisella tavalla kuin jos aina ajettaisiin samalla pidolla.

77
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 12.02.15 - klo: 17.18 »
3-rattaisella laatikolla mootori pyörii toiseen suuntaan, jolloin kaasun kanssa auto saadaan kääntymään paremmin. Tuo 3-rattainen on lähinnä kovalle pidolle, 4-rattaisella ajetaan varmasti heikkopitoisemmilla alustoilla. 4-rattainen on siis helpompi kovemman takapidon vuoksi.

78
Hege, Karrillahan on jo tehtaan sopimus. Vai tarkoitatko, että parempaa sopimusta jo neuvottelisi... =)

79
Lisää kanavia; Goldin sivuilla on myös päivityksiä matkalta, sitäkin kannattaa seurata:

https://www.facebook.com/groups/176708502366165/

JQ:n sivuillekin tulee varmasti infoa vähän kaikenlaisesta:

https://www.facebook.com/THEQuagraine?fref=ts

80
Kannattaa seurata Karrin Facebook-sivua, siellä on jo kuvapäivityksiä poikien reissusta ja lisää tulee...

https://www.facebook.com/karrisalmelaRC?fref=ts

81
Vaikka olosuhteet ovat sisäradoilla "vakiot", niin näitä iskaririkkoja voi valitettavasti joskus tapahtua. Ja kuten Jouko kirjoittelikin, tuomaristo voi keskeyttää eräkierroksen, jotta rata saadaan entiselleen tai sitten eräkierros voidaan hylätä. Keskeistä tässä on se, että kukaan ei saa merkittävää hyötyä tai kenellekään ei tule merkittävää haittaa muuttuneista olosuhteista.

Kaikista helpointa olisi kilpailun järjestäjän kannalta tehdä tarkka, laskettavissa oleva raja tuolle merkittävälle muutokselle. Eli esim. nyt kierrosajat huononivat tuon öljyepisodin jälkeen viimeisillä erillä noin 0,4-0,5s / kierros, joka on mielestäni merkittävä muutos. Kokonaisajassa tuollainen muutos on noin 8-10 sekunnin luokkaa.   Muutos taisi siis olla noin 3%.

Entäpä sitten kolmannen eräkierroksen ensimmäiset erät? Kuinka paljon he kärsivät tuosta öljystä? Sen voisi joku tarkistaa tuloksista.

Paras vaihtoehto olisi tosiaan se, että sekä järjestäjät ja kilpailijat tietäisivät jo ennakkoon, milloin eräkierros tullaan hylkäämään tai ajamaan loppuun. Mutta onko tätä mahdollista toteuttaa järkevällä tavalla?

Joku näppärähän voisi kaivella internetistä, löytyykö ennakkotapauksia asiaan. Onko joku jo keksinyt ratkaisun, jollainen kannattaa  täälläkin ottaa käyttöön?

82
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 14.01.15 - klo: 18.23 »
Latausjännitettä ei kannata liikaa tuijottaa, koska huonokuntoisella akulla jännite nousee korkeammalle kuin hyväkuntoisella. Jos laturi on kunnossa, niin se katkaisee latauksen silloin, kun akku on täynnä (akun lämpötila max 35 - 40 astetta).

83
Tuolta WJ-topicista löytyy tämä linkki sarjan pistetaulukoihin.

http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015


84
Traxxas / Vs: Traxxas E-Revo
« : 09.01.15 - klo: 18.18 »
Kyllä tuo SkyRC:n kombo kestää 6S-LiPoja, myös moottori. Tuosta on myös paketti miedommalla moottorilla:

http://www.rcm.fi/skyrc-toro-8-x150-150a-esc-combo-5983.html

85
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 06.01.15 - klo: 22.39 »
Sarjanumerolista päivitetty. Parilla kilpailijalla (numerot yli 110) numerot pävittyivät, kun edellisessä kisassa oli epähuomiossa jaettu jo varattuja numeroita. Tarkasta siis oma numerosi ennen seuraavaa kisaa! Numerotarrat saat Turun WJ-kisan katsastuksessa.

Jos listalla on jotain virheitä, niin laittele YV, niin korjataan ne poies.

Matti / WJ

86
Team Associated / Vs: Team Associated SC10
« : 01.01.15 - klo: 14.11 »
Auton manuaalista kun tutkii laakerikokoja, niin 6mm näyttäisi olevan akselin paksuus:

http://www.teamassociated.com/pdf/cars_and_trucks/SC10_4x4/RTR/cat_sc104x4.pdf

87
Yleinen keskustelu / Vs: Orion servot
« : 26.12.14 - klo: 11.30 »
Tehtaan sivuilta löytyy parhaiten edustuskuvio:

http://www.teamorion.com/index.php?dispatch=pages.view&page_id=27

Kellään ei ole suoraa tehtaan linkkiä Suomessa, kaikki Orionit tulevat Ruotsin kautta.

88
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.12.14 - klo: 08.56 »
Tuossa yksi vaihtoehto tehokkaista tuplalatureista, jossa on virtalähde integroituna:

http://www.rcm.fi/cs-space-x2-ac-duo-charger-2-x-10a-12v-240v-200w.html

89
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 10.12.14 - klo: 19.47 »
Traxxasillahan on sähkölaitteissa elinikäinen takuu, joten täyttele kaavake ja palauta kuitin sekä säätimen kanssa kauppaan, josta olet ostanut sen:

https://traxxas.com/support/Traxxas-Lifetime-Electronics-Warranty

90
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.12.14 - klo: 10.09 »
NiMH-akuissa latauksen aikana reilusti kohonnut jännite kertoo siitä, että akun sisäinen vastus on noussut ajan mittaan ja akku ei enää ota kunnolla virtaa vastaa. Eli akku alkaa pikkuhiljaa olemaan elinkaarensa päässä.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 27