Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Heuli

Sivuja: 1 [2] 3 4 5
31
RC-kerhot ja -radat / Uusi keskustelualue!
« : 19.06.10 - klo: 11.41 »
Olen siirtänyt yleisestä keskustelusta tänne uudelle alueelle keskusteluita eri rc-kerhoista ja -radoista. Jos löytyy vielä siirtämisen arvoisia niin ilmoitelkaa mulle yv:llä.

T: Ylläpito

32
Vapaa keskustelu / Mistä näitä foorumipoliiseita tulee?
« : 18.06.10 - klo: 18.46 »
Viime päivinä olen ihmetellyt mistä nämä epäviralliset foorumipoliisit saavat energiansa kun joka paikkaan on pakko kommentoida vaikka ei ole mitään asiaa?

Tässä on mm. hyvä esimerkki näistä: http://rc10.fi/index.php?topic=47849.msg447271#msg447271

Aloitusviestiäkään ei voi kehua, mutta vastaukset aiheeseen eivät vie keskustelua ollenkaan eteenpäin tai edes oikeille urilleen. Jos aiheesta on keskustelua muualla niin paras tapa on tarjota alottelijalle suora linkki keskusteluun eikä keskittyä foorumin täyttämiseen turhilla viesteillään.

33
Huomenta!

Tänään 1.4.2010 RC10.fi-sivusto on myyty Ruotsiin eräälle suurelle pohjoismaalaiselle rc-maahantuojalle. Tarkempi tiedotustilaisuus pidetään illalla Suomen aikaa klo 23.00.

Uusi omistaja on luvannut että vanhat tunnukset ja keskustelut säilytetään, mutta jatkossa keskustelukielenä toimii ruotsi ja keskustelu keskittyy yhden merkin ympärille. RC10.fi siirtyy kuluvan kuun alkuviikkojen aikana uusien henkilöiden haltuun, joten vanha ylläpito haluaakin toivottavaa hyvää jatkoa foorumille ja sen käyttäjille ja lähtee viettämään ansaittuja lomapäiviään Bahamalle!

Terveisin vanha RC10.fi-ylläpito

34
Tulokset / FTT II Tampere - tulokset ja jälkipelit
« : 21.02.10 - klo: 21.34 »
Kiitos kaikille kisoihin osallistuneille harrastajille, hieno nähdä erityisesti stanussa paljon uusia kuskeja! Kiitokset myös kaikille Tampereen seudun harrastajille talkoilusta että saatiin kisat pidettyä.

Voittajiksi ajoivat lauantaina Vesa Yli mattoautoissa ja Eetu Luukkonen vakiossa. Tänään sunnuntaina Jukka Penttinen voitti Prostockin ja Christer Andersson viritetyn. Tarkemmat tulokset laitetaan tänne kun saadaan ne Napen laskentaläppäristä ulos.

35
AIKATAULU - FinTrack Tour II 2010            
21.2.2010 Tampere   
         
            
Vapaa harjoitus   1.vh    2.vh      
Erä1 TSP-10       08:00   08:56      
Erä2 TSP-10       08:08   09:04      
Erä3 TSP-10       08:16   09:12      
Erä4 TSM-10       08:24   09:20      
Erä5 TSM-10       08:32   09:28      
Erä6 TSM-10       08:40   09:36      
Erä7 TSM-10       08:48   09:44      
            
            
Ilmoittautuminen   7:45 - 9:45         
Tuomariston kokous   09:45         
Ohjaajakokous   10:00         
            
Alkuerät      1.ae    2.ae    3.ae    4.ae
Erä1 TSP-10   10:30   11:35   12:40   14:10
Erä2 TSP-10   10:38   11:43   12:48   14:18
Erä3 TSP-10   10:46   11:51   12:56   14:26
Erä4 TSM-10   10:54   11:59   13:04   14:34
Erä5 TSM-10   11:02   12:07   13:12   14:42
Erä6 TSM-10   11:10   12:15   13:20   14:50
Erä7 TSM-10   11:18   12:23   13:28   14:58
            
Lounastauko   13:35 – 14:10         
            
Finaalit   1.fin   2.fin   3.fin   
TSP-A      15:50   17:00   18:10
TSM-A      16:00   17:10   18:20
TSP-C      16:10   17:20   
TSM-C      16:20   17:30   
TSP-B      16:30   17:40   
TSM-B      16:40   17:50   

            
Palkintojen jako   18:50   

36
AIKATAULU – FinTrack Tour II 2010            
20.2.2010 Tampere            
            
Vapaa harjoitus   1.vh    2.vh      
Erä 1 C-12        08:00   09:05      
Erä 2 C-12        08:10   09:15      
Erä 3 C-12        08:20   09:25      
Erä 4 TSS-10      08:30   09:35      
Erä 5 TSS-10      08:37   09:42      
Erä 6 TSS-10      08:44   09:49      
Erä 7 TSS-10      08:51   09:56      
Erä 8 TSS-10      08:58   10:03      
            
Ilmoittautuminen   7:45 - 10:00         
Tuomariston kokous   10:00         
Ohjaajakokous    10:15         
            
Alkuerät       1.ae    2.ae    3.ae    4.ae
Erä 1 C-12     10:40   12:00   13:40   15:00
Erä 2 C-12     10:51   12:11   13:51   15:11
Erä 3 C-12     11:02   12:22   14:02   15:22
Erä 4 TSS-10   11:13   12:33   14:13   15:33
Erä 5 TSS-10   11:21   12:41   14:21   15:41
Erä 6 TSS-10   11:29   12:49   14:29   15:49
Erä 7 TSS-10   11:37   12:57   14:37   15:57
Erä 8 TSS-10   11:45   13:05   14:45   16:05
            
Lounastauko   13:10 - 13:40         
            
Finaalit   1.fin   2.fin   3.fin   
C-12 A     16:50   18:20   19:44   
TSS A      17:03   18:33   19:57   
TSS E      17:12   18:42      
TSS D      17:21   18:51      
C-12 C     17:30   19:00      
TSS C      17:43   19:13      
C-12 B     17:52   19:22      
TSS B      18:05   19:35      
            
            
Palkintojen jako   20:30         


Vapaa harjoitus   20:45 - 21:50         
TSP-10/TSM-10            


Salin ovet kiinni   22:00   
      

37
KILPAILUKUTSU - FinTrack Tour II 20.-21.2.2010 Tampere


Tampereen Urheiluautoilijat kutsuvat RO touring- ja mattoautoilijoita kilpailemaan
FinTrack Tour II osakilpailuun Tampereelle 20.-21.2.2010


Akk:n lupa no: 4/PA/10


LUOKAT
Lauantai 20.2.2010
C-12, TSS-10
Sunnuntai 21.2.2010
TSM-10, TSP-10


KILPAILUN JOHTO
Kilpailun johtaja: Heikki Helin
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
Katsastuspäällikkö: Esa Teponoja
Kilpailutuomaristo: Lasse Hiltunen, Pauli Helin, Jarkko Kuusinen ja Sami Munck
Tuloslaskentapäällikkö: Carl-Magnus Fager


ILMOITTAUTUMINEN
To 11.2.2010 klo 18.00 mennessä AKK:n KITI-järjestelmän kautta: http://kiti.akk-motorsport.fi/
Tiedustelut: heuli (a) kolumbus.fi tai 040 8319 565 / Pauli Helin


OSALLISTUMISMAKSU
TSM-10 ja C-12 25 €
TSP-10 ja TSS-10 20 €
Maksetaan kilpailupaikalla
Jälki-ilmoittautumismaksu 40 €
Vuokrapondereita tarjolla rajoitetusti 5 eur / kpl.


LISENSSI
Voimassa oleva AKK:n lisenssi 2010


SÄÄNNÖT
Autourheilun Sääntökirja 2010 + FTT 2010 -ohjeisto
Sääntökirjan mukaiset pitoaineet sallittu


AIKATAULU
Perjantai: Ei vapaata harjoitusta
Kilpailupäivinä ohjattu harjoitus + ilmoittautuminen klo 8.00-9.45
Lauantain kilpailun jälkeen vapaaharjoitus sunnuntain kilpailijoille aikataulun salliessa.
Erälistat sekä harjoitus ja kilpailuaikataulu löytyvät rc10.fi foorumilta viimeistään torstai-iltana
18.2.2010.


RATA
Neulahuopamattoa, rata 30m*13m


VASTUU
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia
määräyksiä.


KILPAILUPAIKKA
Raholan Liikuntakeskus
Teerivuorenkatu 2
TAMPERE


MUUTA
Ota mukaan omat pöydät, tuolit ja jatkojohdot. Paikalla kahvio ja lämmintä ruokaa.


MAJOITUS
Hotelli Cumulus Hämeenpuisto (8,9 km kisapaikalta)
Hämeenpuisto 47
03 386 2000

Scandic Rosendahl (7,3 km kisapaikalta)
Pyynikintie 13
03 244 1111

Hotelli Haapalinna (3,2 km kisapaikalta)
Rahtimiehenkatu 3
03 345 3335


TERVETULOA!

38
Uuden vuoden ajot Tampereella 2.-3.1.2010

Paikka: Etelä-Hervannan koulun liikuntasali, osoite Mekaniikanpolku 9

Aika: lauantaina 2.1. klo 10-18 (aamulla radan rakentaminen), sunnuntaina 3.1. klo 10-18 (illalla radan purkaminen)

Rata: neulahuopamattoa, rata-alue 29m*13m

Ajanotto: AMB:n laskenta, lainapondereita tarjolla

Ratamaksu: 5 eur/päivä tai 20 eur Tamuan jäseniltä kevätkausi (30 eur muilta)

Lisätietoja sähköpostilla heuli (at) kolumbus.fi

39
Sähköautot / Hiilettömien KV-arvot
« : 26.11.09 - klo: 18.04 »
Täällä foorumissa on kyselty välillä eri käämien KV-arvoja. Tässä on jonkinlaista listaa:


LRP

X-11
3.0 (11,400kV)
3.5 (9,800kV)
4.0 (8,600kV)
4.5 (7,800kV)
5.5 (8,100kV)
6.5 (6,900kV)
7.5 (5,900kV)
13.5 (3,350kV)

X-11 Stock/Spec
8.5 (4,700kV)
9.5 (4,200kV)
10.0 (3,800kV)
13.5 (3,200kV)
17.5 (2,300kV)
21.5 (1,800kV)

Eraser Sport
9.5 (4,700kV)
10.5 (4,100kV)
13.5 (3,100kV)
15.5 (2,800kV)

X-12
3.0 (11,600kV)
3.5 (10,000kV)
4.0 (8,800kV)
4.5 (7,900kV)
5.0 (7,100kV)
5.5 (6,300kV)
6.5 (5,400kV)
7.5 (4,700kV)
8.5 (4,200kV)
10.5 (3,800kV)
13.5 (3,200kV)
17.5 (2,300kV)
21.5 (1,800kV)


Novak

Ballistic
3.5 (10,500kV)
4.5 (9,000kV)
5.5 (7,400kV)
6.5 (6,400kV)
7.5 (5,800kV)
8.5 (5,000kV)
10.5 (4,200kV)
13.5 (3,300kV)
17.5 (2,200kV)
21.5 (1,800kV)

Velociti
3.5R (10,500kV)
4.5R (9,000kV)
5.5R (7,400kV)
6.5R (6,400kV)
7.5R (5,800kV)

Velociti Light
3.5L (10,300kV)
4.5L (8,200kV)
5.5L (6,800kV)
6.5L (5,900kV)
7.5L (5,400kV)

Super Sport
8.5 (5,000kV)
10.5 (4,200kV)
13.5 (3,300kV)
17.5 (2,200kV)
21.5 (1,800kV)


Speed Passion

Competition 2.0
2.5 (12,100kV)
3.5 (8,200kV)
4.0 (7,600kV)
4.5 (7,200kV)
5.5 (6,200kV)
6.5 (5,100kV)
7.5 (4,500kV)
8.5 (4,000kV)

Ultra Sportsman
9.5 (3,400kV)
10.5 (3,200kV)
11.5 (3,000kV)
13.5 (2,800kV)
17.5 (2,600kV)
21.5 (2,000kV)

40
Xray / Team Xray T3
« : 14.11.09 - klo: 13.12 »
Perustin tänne sähköauto-puolelle oman aiheen Xrayn T3:lle (RacingFactoryn aihe täällä). Aika monelle on auto jo tullut ja parit treenit on nyt omalla T3:lla takana.

Vanhaan autoon verrattuna uudessa on erityisesti painobalanssi tehty loistavasti lipoille (kone 3mm sisempänä ja akut 4mm ulompana). Oma auto painoi 1353g normipainoisen Mazdaspeedin ja Xenonin renkaiden kanssa. Takanurkissa oli sama paino molemmin puolin ja edessä servon puoli (painava normikokoinen servo) oli n. 20g oikeaa nurkkaa painavampi. Jos haluaisi hifistellä niin voisi titaaniruuveilla ottaa painoa pois ja lisätä lyijyä oikeaan etunurkkaan, mutta aika pieni ero tuossa loppujen lopuksi.

Kireillä virikoneilla ajaessa hyvä huomioida että 84 spurrin kanssa saa lyhyimmäksi välitykseksi vain 9,4, koska 17 hampaista pienempi pinjoni ei ylety isorattaaseen. 87 spurrin kanssa olen käyttänyt nyt 16 piikkistä pinjonia (välitys 10,3) 5,0t koneella. Laitan tänne setuppia näkyville huomisen kerhokisan jälkeen.

41
Täällä kilpailijoiden kanavalla on ollut muutamia sääntökeskusteluja joita on puitu muuallakin. Kilpailijoiden kanavan kirjoitusoikeus on avattu nyt kaikille foorumin käyttäjille kokeeksi ja jos homma toimii niin tehdään tästä pysyvä ratkaisu. Tällä pyritään selkeyttämään foorumia, jolloin kaikki sarjasäännöt ja keskustelut niistä pyritään saamaan tälle samalle alueelle.

T: Ylläpito

42
Kilpailijoiden kanava / Kisaopas
« : 20.10.09 - klo: 11.13 »
Vesa Koskivuo kirjoitti alkuperäisen kisaoppaan vuonna 2004. Paljon on kuitenkin sen jälkeen tapahtunut tekniikka- ja sääntörintamalla, joten nyt on hyvä aika päivittää tiedot kaudelle 2012. Tässä kisaoppaassa keskitytään vakiotouringautojen eli TSS-10 luokan käytäntöihin ja sääntöihin sekä kerhokisoissa että FinTrack Tour Nuortenmestaruus-kisoissa, mutta oppaan asiat pätevät pääpiirteittäin myös muidenkin luokkien kisoissa. Tarkemmat säännöt eri luokkiin löydät kisaoppaan alla olevista linkeistä.



Kisaopas


Alkusanat

RC-autoharrastuksen kaikkein paras osa on kilpailutoiminta. Jokaisessa meissä asuu pieni tai vähän suurempi kilpailuvietti, ja tässä se pääsee esiin hauskalla, mutta jännittävällä tavalla.

Kaksi tärkeintä perusohjetta kilpailemiseen on, että sitä ei pidä ottaa liian vakavasti, eikä kilpailuihin osallistumistaan tarvitse lainkaan epäröidä, jos se vähänkään kiinnostaa. Ensimmäiseen kilpailuunsa osallistuvan ei missään nimessä pidä tuntea oman osaamisensa tai pärjäämisensä suhteen stressiä, vaan pitää muistaa, että kaikki maailmallakin hyvin tunnetut suomalaiset rc-tähdet ovat joskus olleet ensimmäisissä kisoissaan, vaatimattomalla kalustolla ja kompuroivalla ajotaidolla, ja sydän pamppaillen.

Tässä kisaoppaassa on käytännön tietoja kilpailuista. Ensikertalaiselle niissä tulee vastaan paljon uusia asioita, jotka ehkä tuntuvat mahdottomilta ymmärtää tai muistaa. Totuus on kuitenkin toisenlainen: kilpailutapahtuma on hyvin selkeä, ja siellä pärjää, vaikka ei olisi mitään ohjeita lukenutkaan, kuten useimmat eivät aloittaessaan olekaan. Tämän oppaan tarkoitus onkin antaa tietoa asioista sellaiselle, joka niihin haluaa etukäteen tutustua. Tai auttaa selventämään kisoissa käyneille, joko kilpailijana tai katsojana, mistä eri asioissa siellä oikein oli kysymys.



Kilpailulisenssi

Osallistuminen muihin kuin kerhokisoihin edellyttää voimassa olevaa kilpailulisenssiä. Alle 18-vuotiailta kilpailijoilla on lisäksi oltava mukana huoltaja, jolla on voimassaoleva huoltaja- tai kilpailulisenssi. Huoltajan ei tarvitse olla oma isä tai äiti, vaan sellaiseksi kelpaa esim. paikalla olevan kisakaverin huoltaja, tai vaikka täysi-ikäinen kerhokaveri, kunhan hänen kanssaan on asiasta sovittu.

Kilpailulisenssin hinta on 26 eur, johon sisältyy kilpailuissa ja kilpailumatkoilla voimassa oleva ryhmätapaturmavakuutus. Lisenssi tilataan AKK:sta KITI:n kautta ja sen edellytyksenä on kuuluminen johonkin AKK:n alaiseen seuraan.



Kilpailukutsu ja ennakkoilmoittautuminen

Kilpailukutsut ovat rc10.fi-sivustolla kilpailut-alueella yleensä kuukausi ennen kilpailua. Ennakkoilmoittautuminen suoritetaan kilpailukutsussa annetun ohjeen mukaisesti, tiettyyn ajankohtaan mennessä, yleensä joko sähköpostilla tai sähköisen ilmoittautumislomakkeen kautta. Ilmoitettavat tiedot ovat yleensä nimi, seura, luokka, transponderin numero, taajuudet sekä yhteystiedot. Mikäli kilpailuun, johon on ilmoittautunut, ei pääsisikään osallistumaan, on siitä ilmoitettava viipymättä kilpailun järjestäjälle.



Erälistat

Kilpailun erälistat julkaistaan rc10.fi-sivustolla kilpailut-alueella yleensä muutamaa päivää ennen kisoja. Sieltä jokainen ilmoittautunut voi etukäteen katsoa, mihin alkuerään hänet on sijoitettu. Jako eriin tehdään aikaisempien kisojen menestyksen perusteella, jotta nopeuserot olisivat mahdollisimman pieniä samaan aikaan ajavien kuskien välillä. Esillä on myös kilpailun aikataulu, josta näkee omien harjoitus- ja alkueriensä tarkat kellonajat.



Saapuminen kilpailupaikalle

Kilpailupaikan ovet aukeavat noin tuntia ennen kilpailun alkua. Paikalle on hyvä saapua viimeistään puolisen tuntia ennen kilpailun virallista alkamisajankohtaa, jolloin ehtii hyvin perustaa ”leirinsä” ja lataamaan ensimmäisen akkunsa, ellei ole sitä jo valmiiksi tehnyt.

Kilpailukutsussa on kerrottu, mitä tarvikkeita ja palveluja on tarjolla järjestäjien puolesta, kuten sähkö, pöydät tuolit ja buffetti. Useimmiten kilpailijoita pyydetään tuomaan mukanaan omat pöytänsä, tuolinsa ja jatkojohtonsa. Kesäkilpailuihin on syytä varautua ottamaan mukaan myös jonkinlaisen sadesuojan, jolla tarvikkeet ja sähkölaitteet ovat nopeasti peitettävissä.



Varikko

Kilpailijoiden käyttöön on aina varattu varikkoalue, jossa autojen huolto- ja korjaustoimet sekä akkujen lataaminen tapahtuu. Joskus kilpailujärjestäjien toimesta varikolla on valmiiksi pöydät ja tuolit, mutta ne on myös varauduttava itse tuomaan, milloin kilpailukutsussa on niin sanottu.
   


Ilmoittautuminen paikan päällä

Harjoituskierrosten jo pyöriessä tapahtuu ilmoittautuminen ja kilpailumaksun maksaminen kisajärjestäjille. Tällöin kilpailija saa kilpailu-ohjelman erälistoineen (luettelo kaikista osanottajista) ja aikatauluineen, tarvittaessa numerotarrat autoonsa sekä rengastarrat.



Transponderi

Ajanottoa varten jokaisessa autossa on transponderi eli ”ponderi”, joka maalilinjan ohittaessaan antaa siinä olevaan sähkölankasilmukkaan sykäyksen. Jokaisesta sykäyksestä autolle rekisteröityy yksi kierros, ja sykäysten välisestä ajasta lasketaan kierrosaika sekunnin tuhannesosan tarkkuudella.
   
Kilpailija on itse velvollinen ostamaan oman transponderin, mutta suurimmassa osasta kisoista on tarjolla myös vuokrapondereita uusille kuljettajille. Transpondereita voi ostaa kisoja kiertäviltä kotimaisilta rc-kauppiailta.



Kidetaajuudet (ei koske 2,4 GHz taajuudella ajavia)

Jos kilpailija ajaa kideradiolla, niin viimeistään ilmoittautuessaan saa tietää, mitä antamistaan radiotaajuuksista hän saa ohjattujen harjoittelu- ja alkuerien aikana käyttää. Taajuus saattaa muuttua finaalieriin, koska osanottajat jakautuvat niihin eri tavalla kuin alkuerissä, alkuerätulostensa mukaan. Alkuerien jälkeen onkin tauko, jonka aikana kilpailujärjestäjät tekevät finaalien erälistat ja tarkistavat, että niihin ei tule samoja taajuuksia. He kutsuvat tauon aikana luokseen ne kilpailijat, joiden kohdalla radiotaajuuden vaihto on välttämätön. Periaatteena tällöin on, että kahden saman taajuuden sattuessa erään, alkuerien perusteella paremmin sijoittunut saa pitää sen taajuuden, joka hänellä oli alkuerissä.



Kisarenkaat

Vakioluokan kilpailuissa on sallittua käyttää vain yhtä rengassarjaa sisäkisoissa ja kahta rengassarjaa ulkokisoissa. Valvonnan helpottamiseksi kilpailun järjestäjät merkitsevät jokaisen kilpailijan renkaat. Yleisimmin tämä tapahtuu ns. rengastarroilla, pienillä tarraliuskoilla, jotka saadaan ilmoittautumisen yhteydessä paikan päällä. Kilpailijan on itse kiinnitettävä ne renkaidensa vanteisiin, ja ne tarkistetaan erien välillä katsastusten yhteydessä. Jos rengastarra tällöin puuttuu, kilpailijan tulos kyseisessä erässä hylätään. Lisäksi käytössä saattaa olla renkaiden ”sinetöinti” pienellä tipalla kynsilakkaa, mutta se tapahtuu aina kisajärjestäjien toimesta. Ulkoratakaudella säännöt sallivat myös sadekelirenkaiden käytön niissä erissä, jotka kilpailun johdon ilmoituksella ovat ”märkiä”.



Harjoitukset

Kilpailun alussa on aina mahdollisuus harjoitteluun, normaalien erien pituisissa jaksoissa. Se voi olla toteutettu joko ns. vapaina tai ohjattuina harjoituksina.

Vapaissa harjoituksissa (kerhokisat) paikka sopivassa harjoitusvuorossa varataan ilmoitus-taululla olevalta listalta, kirjoittamalla siihen oma kidetaajuutensa ja nimensä. Tällöin on varmistettava, että samaa taajuutta ei kukaan muu ole jo aiemmin varannut samalle harjoitteluajalle.

Ohjatuissa harjoituksissa (NM-sarjan kilpailut) harjoitusajat on jaettu alkuerien jakoa noudattaen, ja ne on ilmoitettu kilpailuaikataulussa. Tällöin on lupa käyttää ainoastaan sitä kidetaajuutta, minkä kilpailujärjestäjät ovat kullekin kilpailijalle alkueriä varten varanneet. Sen voi käydä erikseen kysymässä, ellei ilmoittautumista ole vielä tehnyt.

Viimeinen harjoitus on pakollinen eräharjoitus, jonka tarkoituksena on todeta, että kidetaajuuksien jako on tehty oikein, sekä tarkistaa, esiintyykö autoissa radiohäiriöitä. Jokaisen kilpailijan on tästä syystä oltava ajajakorokkeella oman eräharjoituksensa ajan, ohjaimensa virta kytkettynä, vaikka ei itse ajaisikaan. Auton lähtöpaikka eräharjoitukseen on vapaa, ja lähteminen tapahtuu omaan tahtiin sen jälkeen, kun siihen on annettu kuulutuksella lupa.



Ajajakokous
   
Harjoitteluajan päätyttyä, ennen alkueriä pidetään kymmenisen minuuttia kestävä ajajakokous, jossa kilpailun johto esittelee kisajärjestäjät tehtävineen, kertoo kilpailussa noudatettavista käytännöistä, kuten nostovuoroista, stop-and-go –rangaistuksen käytöstä jne. Tällöin on mahdollisuus kysyä, jos jokin asia on epäselvä. Ajajakokoukseen osallistuminen on kilpailijoille pakollista.



Alkuerät

Alkuerien tarkoituksena on määritellä osanottajien sijoittelu eri finaalieriin (A-finaali, B-finaali jne.) ja määrätä lähtöjärjestys niissä. Tämä tapahtuu paremmuusjärjestyksessä, eli joko jokaisen kilpailijan parhaan alkuerätuloksen perusteella tai alkueräkierroksittain laskettavien sijoituspisteiden perusteella. Lisäksi alkuerät tietenkin suovat tilaisuuden auton säätämiseen, radan ajolinjojen harjoitteluun, ja oman ajon vertailuun kilpakavereihin nähden.

Alkuerien lukumäärä vaihtelee. Kerhokisoissa ajetaan 2 tai 3 ja NM-kilpailuissa 3 tai 4 alkueräkierrosta.
   
Autojen ollessa valmiina, vapaasti ryhmittyneinä radalla lähtö-maalilinjan edessä, kuulutus kertoo etukäteen lähtöjärjestyksen. Järjestys määräytyy yleensä ensimmäisessä alkuerässä erälistan mukaisessa järjestyksessä ja myöhemmissä alkuerissä edellisten erien tulosten paremmuusjärjestyksen perusteella. Autot lähtevät kuulutuksista yksittäin liikkeelle, noin sekunnin välein, ja jokaiselle kilpailijalle lasketaan oma henkilökohtainen aika siitä hetkestä lähtien, kun hänen autonsa ylittää lähtölinjan.

Perussääntö alkueriä ajettaessa on, että jokainen kilpailee kelloa vastaan, ei toisiaan vastaan. Jokainen kilpailija on aina velvollinen antamaan tilaa takanaan olevalle selvästi nopeammalle autolle! Niin todellakin kannattaa tehdä, sillä ohitusyritykset ilman ”yhteispeliä” johtavat yleensä molempien osapuolten vahinkoon ja ajan menetykseen kummallakin.

Tulos alkuerissä määräytyy ajetusta kierrosmäärästä ja ajoajan ylittävistä sekunneista.

Esim. 5 minuuttia kestävässä erässä auto on maalissa, kun se 5 minuutin ajoajan täyttyessä seuraavan kerran ohittaa maalilinjan. Aina on siis jatkettava ajoa vaikka kuulutus kertoo ajoajan täyttymisestä, kunnes kaikkien autojen ilmoitetaan tulleen maaliin. Tulos ilmoitetaan esim. "24 kierrosta 5:08:00", jolloin autolla oli 23 kierrosta jo täynnä ajoajan täyttyessä, ja se ylitti maaliviivan 8 sekuntia tämän jälkeen, jolloin ajetuksi kierrosmääräksi tuli 24. Paremmuusjärjestys määräytyy sen mukaan, kuka on ajanut eniten kierroksia, ja saman kierrosmäärän ajaneiden kesken sen mukaan, kenellä on pienin aika (=vähiten sekunteja 5 minuutin päälle, tässä esimerkissä 8 sek).

Oman ajoerän jälkeen auto viedään katsastustarkastukseen, ohjain radiosäilöön, ja mennään seuraavan erän nostajiksi etukäteen merkityille paikoille. Kun sekin erä on ajettu, oma auto noudetaan katsastuksesta, jonka jälkeen voi mennä varikolle tai katsomaan muiden ajoa, ihan miten haluaa. Mutta ennen seuraavaa omaa erää, joka on noin tunnin kuluttua, on ladattava seuraava akku, ehkä huollettava autoa, ja laitettava renkaisiin pitoainetta. Renkaiden liimaukset ja auton kunto kannattaa opetella tarkistamaan aina hyvissä ajoin ennen jokaista erää.



Finaalit

Alkuerien perusteella kaikki saman luokan autot laitetaan paremmuusjärjestykseen, ja jaetaan A-finaaliin, B-finaaliin jne. niin pitkälle kuin osanottajia riittää. Kun kilpailujärjestäjät ovat laatineet finaalierälistat alkuerätuloksien perusteella, ne kuulutetaan, ja asetetaan nähtäviksi ilmoitustaululle. Jos kilpailijalla on aihetta huomatukseen finaalierien suhteen, se täytyy tehdä viipymättä listojen esillepanon jälkeen.

Finaalin lähdöt tapahtuvat Formula-malliin lähtöruuduista, joko ruutulippulähetyksellä tai äänimerkillä. Kumpi tapa on käytössä, kerrotaan ajajakokouksessa. Lippulähetyksessä, autojen ja ajajien ollessa valmiit, lähettäjä nostaa lipun suoraan ylös merkiksi siitä, että lähtöhetkeen on aikaa noin 30 sekuntia. Kun lippu laskeutuu vaakasuoraan ja pysähtyy siihen hetkeksi, on aikaa noin 15 sekuntia. Tästä lippu laskee hitaasti maahan/lattiaan asti, se viivähtää siinä hetken, ja nousee 1-5 sekunnin kuluessa nopeasti ylös. Se on lähtömerkki.

Vinkkinä lähtötapahtumasta aloitteleville: on tavallinen virhe kiihdyttää auto lähtösuoralla täyteen vauhtiin ja rysäyttää ensimmäiseen mutkaan hidastavien autojen päälle. Vanha totuus on, että kilpailua ei ratkaista ensimmäisessä mutkassa, vaan se kannattaa opetella ajamaan rauhallisesti. Ei ole kuitenkaan harvinaista nähdä kokeneimpienkin kilpailijoiden kolaroivan tässä tilanteessa, koska autot ajavat hyvin lähekkäin.   

Erän voittaja on se, jolla on eniten ajettuja kierroksia, kun ajoajan täytyttyä kilpailijat ajavat maalilinjan yli. Saman kierrosmäärän ajaneiden kesken paremmuuden ratkaisee maalintulojärjestys.

Finaalierien määrä vaihtelee kilpailun mukaan. Kerhokisoissa voidaan ajaa 2-3 finaalikierrosta, kun taas isommissa kilpailuissa ja NM-sarjassa A-finaali ajaa aina 3 kertaa ja muut finaalierät 2 kertaa.

Lopputuloksia varten finaalierien sijoitukset lasketaan yhteen ja kunkin luokan ja erän tulokset määräytyvät yhteispisteiden perusteella. A-finaalissa, sekä kaikissa kolmen finaalikierroksen kilpailuissa jokaisen kilpailijan huonoin sijoitus jätetään huomiotta.

Erien välissä ollaan jälleen yksi erä nostovuorossa, huolletaan autoa ja valmistaudutaan seuraavaan erään. Ja turistaan kavereiden kanssa.
   
Ensikertalaisille saattaa tulla yllätyksenä, että erien lähtöajoilla on minuutintarkka aikataulu. Tämä on välttämättömyys, koska kisapäivän aikana ajetaan yhteensä 50-70 erää, ja aikataulun toteutumiseksi siitä on pidettävä tiukasti kiinni. Ei ole harvinaista, että kokematon kuski herää lataamaan akkuaan liian myöhään, tai ei saa autoaan lähtövalmiiksi oman eränsä alkuun mennessä. Eikä tarvitse olla niin kokematonkaan, sillä varmasti jokainen on kokenut tilanteen joskus. Pientä joustoa myöhästelijöille annetaan aikataulun salliessa, etenkin kerho-kisoissa, mutta silloinkin on kysymys vain minuuteista.

Mikäli viime hetkellä huomaa omassa autossaan jotakin ongelmaa, jonka hoitaminen kestää vain lyhyen aikaa, voi aina käydä kysymässä, tai lähettää kaverinsa kysymään, saako muutaman minuutin lisäaikaa, jolloin tilanteesta tiedetään kuuluttaa muille kilpailijoille.

Auton katsastus tapahtuu joskus jo ennen erää, tai sekä ennen että jälkeen erän. Tällöin katsastuspaikalle kannattaa mennä jo hyvissä ajoin ennen erää, koska siellä on samaan aikaan muitakin.



Stop and go -rangaistus eli "stoppari"

Auton aiheuttaessa syyttömälle kanssakilpailijalle haittaa, kuten kiivaassa ajorytmissä helposti tapahtuu, käytetään kisoissa "stop and go" –rangaistusta ja/tai huomautuksia. Rataan on merkitty ”stopparia” varten alue, ja se myös osoitetaan ajajakokouksessa kilpailun alussa. Rangaistuksen saaneelle kuljettajalle kuulutetaan tästä välittömästi tapahtuman jälkeen, jolloin hänen pitää seuraavan kolmen kierroksen aikana ajaa autonsa stop and go –alueelle ja pysähtyä siihen. Liikkeelle saa lähteä vasta, kun kuulutus antaa luvan: ”Aja!”. Pysähtymisaika kestää normaalitapauksessa pari-kolme sekuntia.
     
Tyypillisiä rangaistuksen aiheita ovat:
- varaslähtö finaalierässä
- peräänajo, josta edellä ajanut auto kärsii
- varomaton radalle tulo, josta jokin toinen auto kärsii (kun on itse ajanut ulos radalta, niin paluu sille tapahtuu pienessä paniikissa helposti varomattomasti)
- toistuva tai tahallinen oikaisu
- ajo vasten radan ajosuuntaa
- tien sulkeminen nopeammalta autolta alkuerissä tai kierroksella ohittavalta autolta

Sen sijaan autojen kylkikosketuksesta ei rangaistusta määrätä, vaikka toinen auto ajaisi sen seurauksena ulos, ellei tilannetta ole katsottu tarkoitukselliseksi haitanteoksi.

Toiselle autolle aiheutetun vahingon voi hyvittää myös pysähtymällä heti tapahtuman jälkeen ja odottamalla, että kärsinyt auto pääsee taas jaloilleen ja edelle. Tämä on paitsi hyvin reilua, myös usein sovellettu käytäntö välttää "stop and go".

Yleensä tuomarit pyrkivät seuraamaan kärkiautojen ajoa, ja huolehtimaan siitä, että niiden keskinäinen kilpailu on reilua, ja että ne saavat tilaa ohittaessaan hitaampia autoja kierroksella.



Radiosäilö

Kilpailun ajan kaikki kilpailijat säilyttävät radio-ohjaimensa järjestäjien osoittamassa radiosäilössä, ensimmäisestä alkuerästä tai eräharjoituksesta alkaen. Ohjain haetaan sieltä vasta oman erän alkaessa, ja palautetaan sinne heti oman erän jälkeen. Tämä sääntö on ainoastaan kilpailun häiriöttömän kulun varmistamiseksi, että kukaan ei varikolla laittaisi radiotaan päälle, mikä aiheuttaisi yllättäviä tilanteita par'aikaa samalla taajuudella ajavalle kilpailijalle. Sääntö koskee myös 2,4 GHz taajuudella ajavia.

On tärkeätä merkitä ohjaimeen nimensä näkyvään paikkaan, ja mahdollisesti muillakin tavoilla tehdä ohjaimestaan helposti tunnistettavan. Tämä siksi, että radiosäilössä saattaa vierekkäin olla useita samanlaisia ohjaimia, jolloin omansa tunnistaminen helpottuu, ja vaara oman lähettimen joutumisesta erehdyksessä väärälle kilpailijalle pienenee. Nimi ohjaimessa on tärkeä myös siksi, että lähes jokaisessa kilpailussa joku unohtaa hakea ohjaimensa radiosäilöstä kilpailun päätyttyä.



Katsastus

Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettaviksi.

Katsastus voi tapahtua myös jo ennen omaa ajoerää. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa. Yleensä kyseessä on akkujen jännitteenmittaus, mistä ilmoitetaan ajoissa ennen erän lähtöä.

Yleisimmin katsastuksessa tarkastetaan auton paino ja korkeus. Mikäli katsastuksessa todetaan, että auto ei ole sääntöjen mukainen, katsastusta edeltäneen erän tulos hylätään. Jos katsastus on tapahtunut ennen erän alkua, on auto tietenkin mahdollista saattaa sääntöjen mukaiseksi ja osallistua erään, mikäli aika tähän riittää.

Työkalupakissa kannattaa aina pitää lyijypainoja, joiden tarrakiinnityksillä auton paino on tarpeen vaatiessa nopeasti korjattavissa. Autot punnitaan useaan kertaan kilpailun aikana, ja joskus joutuu yllätyksekseen huomaamaan sen olevan alipainoinen, vaikka paino edellisessä punnituksessa vielä oli ollut yli painorajan. Tämä johtuu useimmiten eri painoisista akuista, tai sitten autoon vaihdetusta osasta, jonka paino onkin eri kuin poistettu osa.

NM-kisoissa ajetaan hiilettömillä yksityyppimoottoreilla. Sallittuja malleja ovat LRP X12 Vector Stock Spec 17.5 ja Nosram PURE Evolution 17.5T -moottorit. Kilpailuissa noudatetaan lisäksi EFRA:n sääntöjä akkujen ja korimallien osalta. Sarjasäännöt löydät täältä.



Nostovuorot
   
Alkuerissä ja finaalierissä jokaista erää varten on nostajat, joiden tehtävänä on nostaa radalta suistuneet autot mahdollisimman nopeasti takaisin radalle. Nostajat ovat yleensä edellisen erän kilpailijoita: ajettuaan eränsä kuljettajat siirtyvät seuraavalle erälle nostajiksi, heti autonsa vietyään katsastukseen ja ohjaimensa radiosäilöön. Ajajakokouksessa yleensä ilmoitetaan nostovuorokäytännöstä. Nostovelvollisuuden laiminlyönti johtaa kilpailijan parhaimman alkuerätuloksen tai finaalierätuloksen mitätöimiseen.

Nostajat sijoittuvat ympäri rataa sen kriittisimpiin kohtiin, missä ulosajoja helpoimmin tapahtuu. Usein radalle on valmiiksi merkitty numeroin nostopaikat, jolloin kukin kilpailija menee omaa eränumeroaan vastaavalle paikalle.

Nostamisessa on tärkeätä, että nostaja ei omalla toiminnallaan aiheuta haittaa muille autoille. Suistuneen auton radalle laiton tulee tapahtua siten, että se ei heti ole lähestyvien autojen tiellä. Jos radalta suistuneen auton nostamiseksi on ylitettävä ajorata, on tärkeämpää katsoa ja varoa lähestyviä autoja kuin kiirehtiä nostamaan autoa radalle.



Tulostaulu
   
Tulostaulu on tärkeä informaatiokanava. Siellä ovat mm. listat kilpailun osanottajista, aikataulu ja erien tulokset. Jokaisen alkueräkierroksen jälkeen taululle tulee myös yhteenveto tilanteesta, josta näkee, mihin finaalierään sen hetkisen tilanteen mukaan on sijoittumassa.

Kunkin erän tulokset asetetaan ilmoitustaululle näkyville välittömästi erän jälkeen. Kilpailijoiden on syytä käydä tarkistamassa oma tuloksensa nostovuorosta vapauduttuaan, ja mikäli siinä on huomauttamista, on siitä ilmoitettava välittömästi kilpailujohdolle.



Palkintojen jako

Kaikkien finaalierien jälkeen kisajärjestäjät laskevat tulokset ja laativat tulosluettelon. Kuulutuksella ilmoitetaan, kun se on asetettu nähtäville, ja siitä hetkestä alkaa sääntöjen mukainen vastalauseen jättämisaika. Mikäli lopputulosten laskennassa havaitsee huomauttamista, on se tehtävä viipymättä.

Kilpailun viimeisenä tapahtumana suoritetaan palkintojenjako. On tavallista, että pitkämatkalaiset haluavat päästä lähtemään kotimatkalleen jo viimeisen ajamansa erän jälkeen, tai jos auto on rikkoontunut jo aiemmin kilpailun kuluessa, eikä kilpailua ole voinut jatkaa. Tällöin on muistettava ilmoittaa kilpailujohdolle poistumisensa, sillä palkintojenjaosta ilmoittamatta poisjääminen voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi.



Yleisiä ohjeita ajamiseen
   
Selvästi nopeammalle autolle, joka on ohittamassa kierroksella, on aina annettava tietä! Alkuerissä myös nopeammalle autolle, vaikka se ei olisikaan ohittamassa kierroksella, on annettava tietä. On tuskin olemassa tehokkaampaa tapaa häiritä ja ärsyttää kanssakilpailijoitaan, ja saada itse tumpelon maine, kuin kisailla auton kanssa, joka on ohittamassa kierroksella! Tätä eivät vasta-alkajat aina ymmärrä, koska ovat itsekin yrittämässä ajaa mahdollisimman hyvää tulosta. Asian tärkeys valkenee vasta sitten, kun on itse samassa tilanteessa: oma ajo sujuu hyvin, takaa-ajajat ovat lähellä, ja sitten hitaammat autot sulkevat tien, eivät päästä ohitse, ja pahimmassa tapauksessa kilkkaavat nopeamman auton ohitusyrityksessä pöpelikköön.

Tien antaminen tapahtuu yksinkertaisesti vähentämällä nopeutta sopivassa kohdassa ja tekemällä ajolinjalle tilaa. Mutkat ovat usein sopivia paikkoja, jolloin väistävä auto hidastaa vähän ja ajaa ulkokaarretta pitkin.

Ohittavan auton kuljettajan pitää kuitenkin antaa hitaammalle tilaisuus väistämiseen. Samoin kuin hitaampi auto menettelee virheellisesti, ellei anna ohitusmahdollisuutta nopeammalle, nopeampi auto tekee virheen yrittäessään ohittaa hitaamman huonossa paikassa heti tämän tavoitettuaan. Näissä tilanteissa tarvitaan aina yhteispeliä ja luottamusta kaveriin.   



Loppusanat

Kuten alussa todettiin, rc-autoharrastuksen kaikkein paras osa on kilpailutoiminta. Sen ymmärtää vasta, kun on itse ollut mukana.

Tule kokeilemaan! Et pety.

RC-autoiluterveisin ja tapaamisiin radoilla

Porvoossa 8.1.2004
Vesa Koskivuo


Kisaoppaan päivitys kaudelle 2012: Pauli Helin

43
Tervetuloa Tampereelle Alue 5 kerhokisoihin 15.11. ja 29.11. Kilpailuissa noudatetaan pääpiirteittäin voimassa olevia sääntöjä (AKK:n Pienoisautosäännöt ja FinTrack2009-säännöt, renkaina sallittu sekä Sorexit että Xenonit).

Kilpailupaikka
Etelä-Hervannan koulun liikuntasali, osoite Mekaniikanpolku 9

Luokat
- C-12 (vapaat koneet)
- TSP-10 (prostock- ja vakiokoneet)
- TSM-10 (vapaat koneet)

Henkilöstö
- Kilpailun johtaja: Heikki Helin TamUA
- Ratamestari: Pauli Helin TamUA
- Tuomarit: valitaan kisapaikalla

Kierroslaskenta
- AMB henk.koht.pondereilla, lainapondereita tarjolla

Ilmoittautuminen
- Nimi, FinTrack kilpailijanumero (jos on), luokka, taajuudet, henk.koht.ponderin numero (jos on), seura (jos on) ja yhteystiedot osoitteeseen heuli (at) kolumbus.fi viimeistään kisaa edeltävänä perjantaina
- Osallistumismaksu 5 eur

Aikataulu
- Kisapäivät: 15.11. ja 29.11.
- Rata rakennetaan aamulla klo 9 alkaen, klo 9.40-11.30 harjoittelut, alkuerät ja finaalit kaksinkertaisina, kisa loppuu n. klo 14.30, palkintojen jako viimeisessä kisassa n. klo 14.45

Rata
- Neulahuopamattoa, rata-alue 29m*13m

Muuta
- Kisapaikalta löytyy tuoleja kaikille ja suurimmalle osalle pöydät, ota oma jatkojohto mukaan.

Palkinnot
- Molempien kisojen pisteet lasketaan ja alustavasti kaikkien luokkien kolme parasta palkitaan tavarapalkinnoin

44
Tampereella ajetaan marraskuussa kahtena sunnuntaina (alustavasti 8.11. ja 22.11.2009) Etelä-Hervannan koululla Alue 5 kerhokisoja. Molemmista kisoista lasketaan pisteet mukaan ja mestareille luvassa tavarapalkintoja.

Mahdollisia kisaluokkia:
TSM-10
TSP-10
TSS-10
C-12
Tamiya Mini

Tarkempi kisakutsu tulossa viikon päästä, mutta ennakkoilmoittautumisia (ei tarvitse olla sitovia) voisi laittaa tulemaan minulle sähköpostilla heuli (at) kolumbus.fi tai yv:llä niin tiedetään mitä luokkia ajetaan - varsinkin matto- ja minikuskit ilmoja tulemaan jos kiinnostusta, touringit ajetaan ainakin vaikka sitten yhdistettyinä luokkina.

EDIT: Kisakutsu lisätty: http://rc10.fi/index.php?topic=40677.0

45
Erälistat

Erä 1         
1   Jasse   Huurre   TUA
2   Jani   Lindqvist   TUA
3   Jari   Roslof   SaloUA
4   Mika   Huttunen   VaToSUA
5   Aaro   Lecklin   KotkaUA
6   Timo   Nurmi   KvanUA
7   Teemu   Taalamo   KongUA
8   Teemu   Vesterinen   TUA
9   Niko   Vuorenmaa   RiiUA
10   Sami   Salmela   UAU
         
Erä 2         
1   Sami   Leppälä   UAU
2   Henry   Kanerva   TamUA
3   Antti   Nurmikumpu   KotkaUA
4   Tomi   Mairue   SRC
5   Harri   Valli   VääUA
6   Mika   Uutela   KvanUA
7   Joni   Hietala   KotkaUA
8   Max   Mört   UAU
9   Henry   Salmen   LahUA
10   Aarre   Sillanpää   TamUA
         
Erä 3         
1   Kai   Jämsä   TUA
2   Mika   Kettunen   UAU
3   Jaakko   Hietaoja   LoiUA
4   Reijo   Mattila   UAU
5   Jani   Hovi   HyUA
6   Ari   Jyvä   UAU
7   Sami   Huhta   UAU
8   Kaius   Perttilä   UAU
9   Matti   Jokelainen   TUA
10   Miikka   Kauttu   TamUA

Erä 4         
1   Tommi   Alho   TUA
2   Pekka   Kuronen   UAU
3   Simo   Ahoniemi   HyUA
4   Jani   Parjanen   TUA
5   Jukka   Häkämies   LohUA
6   Matti   Niinistö   UAU
7   Jari   Eklund   UAU
8   Tomi   Marttinen   AAU
9   Mikko   Heikkilä   TamUA
10   Matti   Honkanen   HAU
         
Erä 5         
1   Teemu   Leino   UAU
2   Marko   Eklund   TamUA
3   Jouni-Pekka   Hiltunen   LahUA
4   Jarno   Siltanen   Jkl srk
5   Harri   Peltomaa   TamUA
6   Jari   Valkola   UAU
7   Tomi   Björkman   TUA
8   Jussi   Torkkola   UAU
9   Heikki   Valtonen   TamUA
10   Joseph   Quagraine   UAU
11   Jethro   Lehtojärvi   TUA
         
Erä 6         
1   Joonas   Vuojolahti   UAU
2   August   Poutiainen   TUA
3   Arto   Heinonen   UAU
4   Ari   Heinonen   UAU
5   Markku   Honkanen   UAU
6   Petri   Mylläri   SaloUA
7   Mikko   Mäkinen   VMF
8   Juha   Sartesuo   LahUA
9   Matias   Kuusinen   UAU
10   Tomi   Salonen   TUA
11   Tuomas   Lintula   UAU


Aikataulu

Ilmoittautuminen 7:30 - 8:30

8:00   erä 1   Eräharjoitus 1   7 min
8:09   erä 2   Eräharjoitus 1   7 min
8:18   erä 3   Eräharjoitus 1   7 min
8:27   erä 4   Eräharjoitus 1   7 min
8:36   erä 5   Eräharjoitus 1   7 min
8:45   erä 6   Eräharjoitus 1   7 min
         
9:00   Ajajakokous     
         
9:20   erä 1   Eräharjoitus 2   7 min
9:29   erä 2   Eräharjoitus 2   7 min
9:38   erä 3   Eräharjoitus 2   7 min
9:47   erä 4   Eräharjoitus 2   7 min
9:56   erä 5   Eräharjoitus 2   7 min
10:05   erä 6   Eräharjoitus 2   7 min

10:30   erä 1   Eräkierros 1   3+5 min
10:42   erä 2   Eräkierros 1   3+5 min
10:54   erä 3   Eräkierros 1   3+5 min
11:06   erä 4   Eräkierros 1   3+5 min
11:18   erä 5   Eräkierros 1   3+5 min
11:30   erä 6   Eräkierros 1   3+5 min
         
11:45   erä 1   Eräkierros 2   3+5 min
11:57   erä 2   Eräkierros 2   3+5 min
12:09   erä 3   Eräkierros 2   3+5 min
12:21   erä 4   Eräkierros 2   3+5 min
12:33   erä 5   Eräkierros 2   3+5 min
12:45   erä 6   Eräkierros 2   3+5 min         

13:00   erä 1   Eräkierros 3   3+5 min
13:12   erä 2   Eräkierros 3   3+5 min
13:24   erä 3   Eräkierros 3   3+5 min
13:36   erä 4   Eräkierros 3   3+5 min
13:48   erä 5   Eräkierros 3   3+5 min
14:00   erä 6   Eräkierros 3   3+5 min

14:40   1/16-finaali   A   3+10 min
15:00   1/16-finaali   B   3+10 min
         
15:20   1/8-finaali   A   3+10 min
15:40   1/8-finaali   B   3+10 min
         
16:00   1/4-finaali   A   3+20 min
16:30   1/4-finaali   B   3+20 min
         
17:00   semi-finaali   A   3+20 min
17:30   semi-finaali   B   3+20 min
         
18:30   Finaali      3+45 min
         
19:45   Palkintojenjako     


Nostovuorot finaaleissa:
         
Finaali   Nostajat
1/16 A   1/2 A+B
1/16 B   1/2 A+B
1/8 A     1/16 A+B Pudonneet
1/8 B     1/16 A+B Pudonneet
1/4 A     1/8 A+B Pudonneet
1/4 B     1/8 A+B Pudonneet
1/2 A     1/4 A+B Pudonneet
1/2 B     1/4 A+B Pudonneet
Finaali   1/2 A+B Pudonneet

46
Kilpailijoiden kanava / M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 17.08.09 - klo: 20.57 »
Tässä lainaus Jethron viestistä Jyväskylän Finnish Open -jälkipeleistä.:
Heulin kanssa juteltiin että ensi kaudeksi voisi ajatella että jos ajetaan FO tyylistä kerhosarjaa niin Truggykisapäivään voisi ottaa tuon "M8e" luokan mukaan, ilmeisesti tälle olisi kysyntää. Heuli voisi avata vaikka topikin jossa tätä "kisaluokkaa" voisi alkaa viritellä kaudella 2010, ehtii sitten halukkaat hankkia lelut valmiiksi. Teknisissä säännöissä ei liene suurta epäselvyyttä mutta ajokaaviota voisi alkaa hiomaan. Jos kisoihin saataisiin kiertämään noin 10 autoa niin se riittäisi alkuun hyvin. Näin myös truggyn tulevaisuus näyttäisi valoisammalta.

Useammalta valmistajalta löytyy jo valmiita kittejä (linkkilista) ja jenkeissä on tehty jo säännöt 1:8 sähköcrossareille tälle vuodelle (Sääntökirja, katso sivu 61). Tärkeimmät pointit tuolta ehkä lipojen rajaus 4S paketteihin eli käytännössä siis 2 pakettia samoja akkuja sarjaan mitä käytetään esim. sähköcrossareissa ja -touringeissa.

Jethron kanssa jo ideoimme että sunnuntaisin kun ajetaan Finnish Openeissa truggyillä saisi samalle päivälle hyvin lisää uusia kuskeja 1:8 sähköcrossareista. Miltä idea kuulostaa kisajärjestäjän näkökulmasta? Pitäisikö ajoformaatissa finaalit ajaa sähköautotyyliin kolminkertaisena vai polttistyyliin nousufinaaleilla? Entä ajetaanko vain 5-10 minuuttia vai pidempiä eriä jolloin vaihdetaan akkuja lennosta?

47
Tulokset / KILPAILUKUTSU M8 SM4 TAMPERE 22.8.2009
« : 26.07.09 - klo: 19.41 »
TAMPEREEN URHEILUAUTOILIJAT JA PIRKANMAAN RC-AUTOILIJAT
KILPAILUKUTSU


M8 SM4 osakilpailu
22.8.2009
AKK lupa /PA/09

Kilpailun johtaja: Heikki Helin, TamUA
Tuomariston puheenjohtaja: Toni Latvio, RiiUA
Tuomarit: Mikko Virmavaara, UAU ja Tapio Nevalainen, VaToSUA

Kierroslaskenta: AMB laitteisto, vuokrapondereita tarjolla rajoitetusti 5 eur / kpl

Kilpailupaikka: Lahdesjärven rc-maastorata (Automiehenkatu 17, Tampere)
Rata: Savipintainen, pituus n. 285 m ja leveys n.4 m
Ajo-ohjeet: E63-tieltä nouse Lahdesjärven rampista ylös ja aja ABC:n suuntaan Automiehenkatua
1,5 km ja käänny kaksi kertaa oikealle.

Ajotapa: Kaksi tai kolme (osallistujamäärän mukaan) alkueräkierrosta, nousufinaalit ja finaali.
Alkuerät 5 min, nousufinaalit 10 tai 20 min ja finaali 45 min.
Säännöt: Autourheilun säännöt 2009, EFRA 2009 säännöt ja M8 SM sarjasäännöt 2009
Lisenssi: Voimassa oleva AKK:n lisenssi 2009.
Varikko: Ota mukaan omat pöydät, tuolit ja jatkojohdot. Tarjolla sähköä (230V) rajoitetusti sekä
paineilmaa ja vettä (ei juomakelpoista). Varikko ei ole katettu.
Alueella: Buffet, WC

Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia
määräyksiä.

Alustava aikataulu, lopullinen aikataulu osallistujamäärän mukaan:

7.30-8.30 ilmoittautuminen
8.00-8.55 eräharjoitus 1
9.00 ohjaajakokous
9.20-10.15 eräharjoitus 2 ja katsastus
10.30-14.10 alkuerät
14.40-17.55 nousufinaalit
18.30 finaali
19.45 palkintojen jako

Ilmoittautumiset kilpailuun viimeistään 14.8.2009 18:00 mennessä
KITI Kisapalveluun, http://kiti.akk-motorsport.fi/

Kilpailumaksu on 25€, joka maksetaan kilpailupaikalla.
HUOM. Osallistujarajoitus 72 kuljettajaa. 73. ja seuraavat kuljettajat joutuvat varalle, jos tulee peruutuksia, niin ilmoittautumisjärjestyksessä pääsee mukaan.

Ilmoittautumisajan jälkeen voidaan kilpailun johtajan harkinnan mukaan ottaa jälki-ilmoittautuneita kilpailuun mukaan. Jälki-ilmoittautuneelta peritään kaksinkertainen kilpailumaksu.

48
Vapaa keskustelu / Sipsikeskustelu
« : 01.07.09 - klo: 11.33 »
Joidenkin käyttäjien mielestä täällä rc10.fi-foorumilla on kielletty sipseistä keskustelu. Ne eivät kuulu rc-keskusteluihin, mutta täällä vapaassa keskustelussa voidaan jutella niistäkin. Mikä on suosikkisi? Kartanon perunalastut maistuvat ainakin täällä  :tongue:

49
RC-kerhot ja -radat / Ulkoradat ja treeniajat
« : 11.04.09 - klo: 13.23 »
Kerätään tämän topicin alle kaikki Suomen ulkoradat kesäksi 2013 ja muut lisäinfot (osoite, mille autoille tarkoitettu, treeniajat jne.).

50
Laitan tähän alle Kai Janssonin pyynnöstä ensi vuoden sääntöehdotukset kahdelle Tamiya Mini -luokalle. Säännöistä voi antaa rakentavaa palautetta tänne foorumille tai Kai Janssonille osoitteeseen Kai.Jansson(at)tuoterengas.fi





Tamiya MINI CLASSIC-luokka
Tekniset säännöt
Evo III ehdotus


TIIVISTELMÄ

- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan
- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
  takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). 
- kuulalaakerit sallittu
- vakio (M-03) iskarit ainoastaan sallittu
- tasauspyörästön jäykkyys/lukitus vapaa 
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 10 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1350 g
 

Tekniset säännöt


Runko ja ”irto-osat”

- M-03 tai M-03R (rakentaminen onnistuu myös M-03L ja M-03M –malleista
  jättämällä rungon pidennyspalat pois)
- kaikki osien muokkaaminen ja keventäminen kielletty 
- osien poistaminen (esim. puskurit) kielletty
- M-03R -mallin ”takapuskuri” on sallittu
- koritolppien lyhentäminen sallittu


Voimansiirto

- vakiohammaspyörät
- vakiovälitys (20 t pinioni)
- tasauspyörästö pakollinen(vakiomalli;ratas diffi), mutta jäykkyys/lukitus vapaa 
- vakio vetoakselit(koiranluu-malli)
- hexit vapaat 
- muiden osien vaihtaminen tai muokkaaminen kielletty


Jousitus

- vakio M-03 iskunvaimentimet
- vaimentimien kiinnityspisteet alkuperäiset rungossa ja tukivarsissa
- M-03 sarjan mukana tulevat jouset ainoastaan sallittu
- maavara min. 10 mm mitattuna rungon päistä


Eturipustus ja ohjaus

- vakiomalli (M-03) eturipustus ainoastaan sallittu
- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa 
- servoseiveri ja ohjausvarret vapaa 
- vakio-osien keventäminen ja muu geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus(välyksien minimointi) sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Takaripustus

- ainoastaan vakiomallin (M-03) muoviset takaohjauspalat tai 2 asteen muoviset
  (53345 Toe-in Rear Upright) takaohjauspalat sallittu
- ainoastaan vakiomallin (M-03) valettu ylätukivarsi sallittu   
- osien keventäminen ja geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus(välyksien minimointi) sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Moottori

- kuuluu ilmoittautumismaksuun , ja
  tulee kilpailun järjestäjältä ja jolla ajetaan ko.kilpailu.
- kilpailun järjestäjä merkitsee moottorin parhaalla katsomallaan tavalla
  laillisuuden toteamiseksi.
- 1 moottori/kilpailu , moottori jää kilpailijalle.
- moottorin avaaminen kielletty
- kollektorin puhdistaminen sallittu, sekä moottorin "sisäänajo" kilpailuaikataulun puitteissa.
- kilpailussa hajonneen (ei pyöri) moottorin saa vaihtaa kilpailun johdon valvonnassa,
  uuden koneen kustannukset kilpailijalle?
- jäähdytysripa/tuuletin sallittu
- kaikki muu moottorin muokkaaminen kielletty


Akut

-6 kpl ”Sub-C” –kokoisia NiMH tai NiCd –kennoja
-nimelliskapasiteetti max 4000 mAh
-kasattava vaakasuoraan(pötköakku)muotoon 3 kennoa peräkkäin ja kaksi rinnakkain
-akut sijoitettava autossa alkuperäiseen paikkaan


Renkaat, vanteet, insertit

- Minin vakiorenkaat (50683 Tamiya M-Chassis 60D Radial Tires)
- renkaan pintaa saa hioa, mutta lisäkuviointi kielletty
- muu renkaan muokkaaminen kielletty
- Minin vakioinsertit (53255 Tamiya 60D Hard Inner Sponge)
- vanne on oltava Miniin tarkoitettu, mutta malli vapaa
- 4 kpl pyöriä/kilpailu (kilpailussa rikkoutuneen saa vaihtaa)
- hajuttomat pitoaineet sallittu


Kori

- Tamiya Mini Cooper Racing
- korin on peitettävä renkaat ylhäältä katsottaessa
- ylimääräisten reikien tekeminen kielletty
- etu-, taka- ja sivuhelmoista ei saa leikata enempää kuin koriin merkitty
  leikkausraja
- siipien lisääminen ja korin muotojen muokkaaminen kielletty


Radiolaitteet

- ohjausservo(kiinnitettävä alkuperäiseen paikkaan, alkuperäisin kiinnikkein) vapaa valinta
- muut radiolaitteet vapaat





Tamiya MINI COMPETITION-luokka
Tekniset säännöt
Evo III ehdotus


TIIVISTELMÄ

- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan
- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
  takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). 
- kuulalaakerit sallittu
- iskunvaimentajat vapaat
- servosaver ja raidetangot vapaa
- M-03 ja M-03R mallin sekä 3Racingin ja tamiyan valmistamat(M-03 autoon tarkoitetut)
  aluohjauspalat sallittuja
- ruuvit saa vaihtaa kevyempiin (titaani/alumiini)
- harjaton sensoriton moottori/nopeudensäädin combo ainoastaan sallittu;
  SP SPORT TUNED JR SENSORLESS(3000KV)moottori /SP Inspire RTR Combo säädin
  Combo : Racing Factory tuote nr 103504
  Moottori : Racing Factory tuote nr 103403
- tasauspyörästö(ratas) pakollinen: jäykkyys/lukitus vapaa
- auton leveys max. xxx mm
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 8 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1300 g
 

Tekniset säännöt


Runko ja ”irto-osat”

- M-03 tai M-03R (rakentaminen onnistuu myös M-03L ja M-03M –malleista
  jättämällä rungon pidennyspalat pois)
- kaikki osien keventäminen kielletty
- osien poistaminen (esim. puskurit) kielletty
- M-03R -mallin ”takapuskuri” on sallittu
- koritolppien lyhentäminen ja vahvistaminen sallittu
- muiden osien lisääminen tai muokkaaminen kielletty


Voimansiirto

- vakiohammaspyörät
- vakiovälitys (20 t tai 18 t pinioni)
- tasauspyörästö pakollinen(ratasdiffi), mutta jäykkyys/lukitus vapaa. 
- vetoakselit vapaat
- hexit vapaat
- pyörän akselit vapaat 
- muiden osien vaihtaminen tai muokkaaminen kielletty


Jousitus

- iskunvaimentimet vapaat
- vaimennus vapaa, mutta vaimentimien kiinnityspisteet rungossa ja tukivarsissa
  oltava alkuperäiset
- jouset vapaat
- maavara min. 8 mm mitattuna rungon päistä


Eturipustus ja ohjaus

- vakiomalli (M-03) käy sellaisenaan
- M-03 ja M-03R mallin sekä 3Racingin ja tamiyan valmistamat(M-03 autoon tarkoitetut)
  aluohjauspalat sallittuja
- ohjauspalan puoleista nivelpalloa saa siirtää (ainoastaan) pystysuunnassa 
- servoseiveri ja ohjausvarret vapaa
- pyörän akselit vapaat
- vetoakselit vapaat
- osien keventäminen ja muu muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns. shimmaus eli välyksien minimointi sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Takaripustus

- ainoastaan vakiomallin (M-03) muoviset takaohjauspalat tai 2 asteen muoviset
  (53345 Toe-in Rear Upright) takaohjauspalat sallittu
- ainoastaan vakiomallin (M-03) valettu ylätukivarsi sallittu   
- osien keventäminen ja geometrioiden muokkaaminen kielletty
- akseleiden ns.shimmaus eli välyksien minimointi sallittu
- muiden osien vaihtaminen tai lisääminen kielletty


Moottori

- sensoriton harjaton moottori;SpeedPassion Sport Tuned JR(3000KV)
- moottorin saa vaihtaa kilpailun aikana samanlaiseen
- moottorin avaaminen ja huolto sallittu   
- muu moottorin muokkaaminen kielletty


Akut

-6 kpl ”Sub-C” –kokoisia NiMH tai NiCd –kennoja
-nimelliskapasiteetti max 4000 mAh
-kasattava vaakasuoraan ns. pötköakun muotoon(3 kennoa peräkkäin ja kaksi rinnakkain)
-akut sijoitettava autossa alkuperäiseen paikkaan , mutta akkujen kiinnitystapa vapaa


Renkaat, vanteet, insertit

- Minin vakiorenkaat (50683 Tamiya M-Chassis 60D Radial Tires)
- renkaan pintaa saa hioa, mutta lisäkuviointi kielletty
- muu renkaan muokkaaminen kielletty
- Minin vakioinsertit (53255 Tamiya 60D Hard Inner Sponge)
- vanne on oltava Miniin tarkoitettu, mutta malli vapaa
- 4 kpl pyöriä/kilpailu (kilpailussa rikkoutuneen saa vaihtaa)
- hajuttomat pitoaineet sallittu


Kori

- Tamiya Mini Cooper Racing 
- ylimääräisten reikien tekeminen kielletty
- etu-, taka- ja sivuhelmoista ei saa leikata enempää kuin koriin merkitty
  leikkausraja
- siipien lisääminen ja korin muotojen muokkaaminen kielletty


Mitat

- auton leveys max.170 mm


Radiolaitteet

- ohjausservo vapaa valinta(kuitenkin kiinnitys vakiopaikkaan)
- muut radiolaitteet vapaat

51
Tervetuloa Tampereelle Alue 5 kerhokisaan 2.11.2008. Kilpailussa noudatetaan pääpiirteittäin voimassa olevia sääntöjä (AKK:n Pienoisautosäännöt ja FinTrack2008-säännöt).

Kilpailupaikka
Etelä-Hervannan koulu, osoite Mekaniikanpolku 9

Luokat
- C-12 (vapaat koneet)
- TSP-10 (prostock- ja vakiokoneet)
- TSM-10 (vapaat koneet)

Henkilöstö
- Kilpailun johtaja: Heikki Helin TamUA
- Katsastuspäällikkö: Esa Teponoja TamUA
- Ratamestari: Pauli Helin TamUA
- Tuomarit: valitaan kisapaikalla

Kierroslaskenta
- AMB henk.koht.pondereilla, lainapondereita tarjolla

Ilmoittautuminen
- Nimi, FinTrack kilpailijanumero (jos on), luokka, kiteet, henk.koht.ponderin numero (jos on), seura (jos on) ja yhteystiedot osoitteeseen heuli (at) kolumbus.fi viimeistään 31.10.2008 klo 18
- Osallistumismaksu 5 eur

Aikataulu
- Ovet auki klo 8, ajot klo 9-16:30 (2 eräharjoitusta, 3 alkueräkierrosta & 3 finaalikierrosta) ja palkintojenjako klo 16:50

Rata
- Neulahuopamattoa, rata-alue 29m*13m, rataprofiili

Muuta
- Kisapaikalta löytyy tuoleja kaikille ja suurimmalle osalle pöydät, ota oma jatkojohto mukaan. Paikalla ei buffettia, mutta pizzatilaus tehdään puolen päivän aikaan

Palkinnot
- Kaikkien luokkien kolme parasta palkitaan, voittajille tavarapalkinnot

52
Tulokset / ENNAKKO: Alue-5 kerhokisa Tampereella 2.11.2008
« : 29.09.08 - klo: 17.18 »
Tampereella ajetaan 2.11.2008 tutussa paikassa Etelä-Hervannan koululla Alue-5 kerhokisa. Tänä vuotena ei ajeta sarjaa vaan mestarit ratkaistaan kerrasta poikki -menetelmällä yhdellä isommalla kisalla.

Luokkina alustavasti:
TSP-10
TSM-10
C-12
Tamiya Mini

C-12 ja Mini -kuskit keitä kisa kiinnostaa laittakaa mailia (heuli (at) kolumbus.fi) tai yv:tä tulemaan, niin tiedetään onko kiinnostusta uusille kisaluokille. Kisoista tiedotetaan tarkemmin mahdollisimman pian kun salivaraukset yms varmistuvat.

53
AKK:ssa on päätetty viikonlopun kokouksessa että kansallinen TSP-10 luokka jaetaan kahtia TSM-10 ja TSS-10 luokkien kesken. Talvikauden pisteiden perusteella parempi puolikas siirtyy ajamaan loppukaudeksi viritettyä luokkaa ja jälkimmäinen puolikas siirtyy vastaavasti vakioluokkaan ajamaan. Moottorisäännöt pysyvät nykyisinä eli viritetyssä vapaa kone ja vakioluokassa Novak/Speedpassion 13,5t.

Muutoksen syynä on tärkeiden SM- ja NM-luokkien tulevaisuuden takaaminen myös jatkossa. Ensi vuoden FinTrack-sarjassa TSP-10 luokkaa ei enää ajeta, mutta koneet käyvät uuteen CP-12 luokkaan missä käytetään samoja Novakin ja Speedpassionin moottoreita mattoautoissa. Virallinen tiedote tulee seuraavan AKK:n lehden mukana tiedotuspäällikkö Ari-Pekka Rillin mukaan.

54
Polttomoottoriautoilla kilpaileminen kielletään EU:n alueella vuoden 2009 alusta alkaen. Jatkossa vain ympäristöystävälliset sähkö- ja biopolttoaineita käyttävät polttomoottorikilpa-autot ovat sallittuja. FIA on anonut jo omille sarjoilleen jatkoaikaa eli F1, rallin MM-sarja, WTCC, karting jne. jatkavat ainakin seuraavan vuoden vanhaan tapaan. EFRA eikä AKK ole kuitenkaan anonut rc-autoille jatkoaikaa, joten tämä vuosi on viimeinen kun fossiilisia polttoaineita käyttäviä moottoreita käytetään.

Uudet säännöt ovat luoneet jo ennakkospekulointia polttomoottoriluokkien tulevaisuudesta ja ainakin LS-5 luokkaa ollaan siirtämässä biopolttoaineilla toimiviin polttomoottoreihin. M-8 ja C-8 siirtynevät harjattomiin sähkömoottoreihin ja lipoakkuihin ja TP-10 yhdistyy TSM-10 luokan kanssa. Lisätietoja on luvattu vielä tänään AKK:n tiedotuspäällikkö Ari-Pekka Rilliltä.

55
Alue5 kerhokisasarja Tampereella

Tervetuloa ajamaan Tampereelle Alue5 kerhokisasarjaa. Sarjassa ajetaan kolme osakilpailua, yhteispisteisiin lasketaan kahden osakilpailun pisteet. Sarjassa noudatetaan pääpiirteittäin voimassa olevia sääntöjä (AKK:n Pienoisautosäännöt ja FinTrack2007-säännöt, 5 kennoa sallittu myös TSP-10:ssä).

Kilpailupaikka
Etelä-Hervannan koulu (osoite Mekaniikanpolku 9)

Luokat
- TSM-10 (vapaat koneet)
- TSP-10 (prostock- ja vakiokoneet)

Henkilöstö
- Kilpailun johtaja: Heikki Helin TamUA
- Ratamestari: Pauli Helin TamUA
- Tuomarit: valitaan kisapaikalla

Kierroslaskenta
- AMB henk.koht.pondereilla, lainapondereita tarjolla

Ilmoittautuminen
- Nimi, FinTrack kilpailijanumero (jos on), luokka, kiteet, henk.koht.ponderin numero (jos on), seura (jos on), yhteystiedot osoitteeseen heuli@kolumbus.fi kisaa edeltävänä perjantaina
- Osallistumismaksu 5 eur

Aikataulu
- Kisapäivät: 11.11., 25.11. ja 9.12.
- Rata rakennetaan aamulla n. klo 9.00-9.40, n. kahden tunnin vapaa harjoitus, alkuerät ja finaalit kaksinkertaisina, kisa loppuu n. klo 14.30
- Erien välissä on aikaa harjoitteluun vaikkei osallistu itse kilpailuun

Muuta tietoa
- Kisapaikalta löytyy tuoleja kaikille ja suurimmalle osalle pöydät, ota oma jatkojohto mukaan

Sponsori
- Kuljetinsähkö Tampere Oy

Sarjan palkinnot
- TSM-10 ja TSP-10 sarjojen top5-kuljettajat pääsevät valitsemaan palkintopöydältä mm. Victorinox monitoimityökalujen, urheilukassin ja digitaalilämpömittareiden väliltä palkintonsa järjestyksessä TSM1, TSP1, TSM2, TSP2 jne.

56
Kerätään tämän topicin alle kaikki Suomen sisäradat ja muut lisäinfot kaudelle 2009-2010 (osoite, mille autoille tarkoitettu, treeniajat jne.).

57
TamUA:n kevään viimeiset treenit ajetaan Pirkkahallissa VAPAALLA07-messujen yhteydessä A-hallissa:
lauantaina 14.4. klo 9–17
sunnuntaina 15.4. klo 10–17

Lisätietoja messuista täältä.

58
Vihdoin IFMAR:ssa on päätetty monsterikisojen järjestämisestä ja ne on luvattu Suomeen! Tässä historiallisessa valinnassa painoivat Suomen pitkät perinteet monsuilussa ja useiden arvokisojen onnistunut järjestely vuosien varrella. Luokkina ovat alustavasti Arena- ja Monster Truck -luokat. Kilpailupaikkaa ja järjestäjää ei ole vielä päätetty mutta kesän aikana kartoitetaan mahdollisuudet. Kisapaikalta tulisi löytyä 1:8 polttiscrossirata, tracktorpulling-vetoalue sekä trialmaastoa.

Lisätietoa asiasta saa IFMAR:n yhteyshenkilöltä herra Aprililta. Nyt kaikki mukaan järjestämään vuosisadan rc-kilpailua!

59
PROVISION

About competitions on automodelling sports on the Cup of the St.-Petersburg
RC CAR club.

(Within the limits of a cup of Russia)

The given provision is the official invitation to a stage of the Cup of
Russia on radio-controlled automodels.

1. Date and a place of carrying out of competitions.

On March, 10-11th, 2007. Competitions are spent to two days in
Sankt-Petersburg, settlement ????????? on a track of the St.-Petersburg RC
Car club, in a sports hall of school of settlement ????????? .

2. A management of competitions and the schedule of actions.

Preparation, the organization and direct carrying out of competitions are
carried out by the St.-Petersburg RC Car Club and Federation of
Automodelling Sports of Russia on the basis of operating rules of carrying
out of competitions on automodelling sports .

On March, 10th (Saturday)

From 9.30 up to 14.30

Free-of-charge bus excursion in Ekaterina's palace (Pushkin) with viewing
the well-known "Amber room", on a return way a sightseeing tour on city with
rise to Sankt-Petersburg a television tower.

From 15.00 up to 17.00

Free trainings with an opportunity of individual registration and listing of
results.

From 17.00 up to 21.30

Opening of competitions and 1,2,3 qualifying race.


On March, 11th (Sunday)

From 9.00 up to 12.30 4,5 qualifying race

From 12.00 up to 16.00 1,2,3 final race

From 16.30 up to 17.30 Closing of competitions and rewarding


4. Additional requirements to participants.

To participation in competitions the sportsmen acting in classes of models
D??-10 (TSM-10), D??-10 Stock (TSS-10), D?? Mono, RCE-12, DTM-18 are
supposed. Are supposed as other classes of models (Outside of offset of the
Cup of Russia) provided that the quantity of models in the given class will
make not less than 5.

Charges on maintenance of participants carry sending organizations.
Participants bring a starting payment for a covering of charges on carrying
out of competitions and formation of prize-winning fund. Payment of a
starting payment is spent on a place of carrying out of competitions.

Starting payment - 20 Euro.


1) Presence of replaceable footwear is obligatory.

2) After end of race its participants hand over transmitters, transponder
and on duty on a track as "marshals" for maintenance of following race.
"Marshal" is considered absent, if it is not present on a track 30 seconds
prior to start of following race.

3) Wheels of models before start should be dry.

4) If model are not on a starting line for 30 seconds prior to the beginning
of race, the participant is not supposed before race.

5) For incorrect piloting (impact behind, a delay of the leader, truncation
of a track, not normative lexicon) is appointed penalty STOP and GO.

6) Delivery of transponder begins for 30 sec. before the ending of the
previous race. Delivery of transmitters is made after finish of last model
of the previous race.

For infringement of subitems ?2 and ?3:

- In 1-st time - the result of last race is cancelled

- In 2-nd time - the best result is cancelled

- In 3-rd time - the sportsman is removed from competitions or pays the
penalty at a rate of an starting payment.

For infringement of subitem ?3 during training session, the participant is
disqualified from it prior to the beginning of official race!


5. Additional technical requirements.

Tyres in classes DTM: Take Off - 27 or LRP VTEC - 27.

Class ???-10

The maximal width of a body and the chassis - 200 mm

The maximal wheel base - 270 mm.

The minimal height of a body - 115 mm

The maximal height on a wing - not above height of a body

The minimal weight - 1500 ? (without the transponder).

Class ???-10 Stock.

The maximal width of a body and the chassis - 200 mm

The maximal wheel base - 270 mm.

The minimal height of a body - 115 mm

The maximal height on a wing - not above height of a body

The minimal weight - 1500 ? (without the transponder)

The motor - Stock 27 turns


6. System of registration of results.

Electronic system - AMBrc


7. Rewarding of winners.

The sportsmen who have occupied prize-winning places are awarded with
diplomas and cups.


8. Registration.

To be registered for participation in competitions it is possible having
written to the address of:

E-mail: alexey@rc-cars.ru, or having sent SMS on +7(921) 904-18-35 with the
information on all frequencies, a class of model and number of transponder
AMB (if is), applications are accepted up to 9-03-2007.


9. Hotels and the plan of travel to a place of carrying out of competitions.

2 local number
3,4 local number

Hotel " Sputnik " (812) 552-82-13

http://www.sputnik-hotel.ru/
1500?-3000?

40-80 Euro
2700-4000?

80-115 Euro

Hotel " Lel " (812) 559-96-85

http://www.peterout.ru/accommodation/hotels/2307//
1600?-2500?

45-70 Euro
2 + a berth

2000?-3000?

60-80 Euro

The plan of travel:

http://oblmap.spb.ru/


10. The contact information

President St.-Petersburg RC Car club

Alexey Egorov

Ph. (812) 904-18-35

E-mail: alexey@rc-cars.ru

60
Polttisautot / Anti-squat
« : 20.12.06 - klo: 18.10 »
Jatketaan täällä ettei pilata kössitopikkiakin:
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Koska "hienolla" kirjottelullamme, köhöm, saimme tuon Magic topicin lukkoon (sorry PSR) niin kysyn tässä Kyosho topikissa kilpaveljien tulkintaa asiasta

Alla pari leikettä Xtreme RC cArs lehdestä, tämän mukaan olen testannut CENiä ja annoin oman tulkintani Magic topikkiin

Hoken kanssa vaihdettiinkin tästä jo pari YV:tä :D

Mikä on anti-squat (kuva)




Tämä on kirjoitettu yhdessä Asson Sr R&D engineering Kurt Wengerin kanssa

Lainaan häntä "In off-road I typically start 2 deg of anti-squat. Then on low-grip conditions that's when you want to try less anti-squat"



Olenko ymmärtänyt tämän ihan pieleen?

Sivuja: 1 [2] 3 4 5