Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Heuli

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 111
91
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 20.01.13 - klo: 20.16 »
Kerroin tuolla jo aiemmin lisensseistä eli jos ajaa vain yhden tai kaksi kisaa niin halvemmaksi tulee tutustumislisenssi (15 eur / kisa):

Lisenssin vuosimaksu on 27 eur / kalenterivuosi. Jos ei kuulu AKK:n alaiseen seuraan niin useassa AKK-seurassa vuosimaksut ovat n. 30 euron luokkaa, esim. voi liittyä paikalliseen UA:han vaikkei siellä rc-autotoimintaa olisikaan. Jos haluaa vain kokeilla yhden kisan ajamista niin voi 15 eurolla ostaa yhden kisan kattavan tutustumislisenssin eikä silloin tarvitse kuulua mihinkään seuraan. Lisensseihin kuuluu aina vakuutus mukaan, jos ei ole lisenssiä niin suosittelen ainakin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ostamista.

92
Nokian Kevätkisat pidetään 7.4. mattoradalla. Luokat on alustavasti TSM-10, TSP-10, TSS-10 (samassa luokassa voi ajaa myös muilla vastaavilla autoilla eli VTR:t, FWD:t, RTR:t jne.), C-12 ja Minit. Kisaformaatti samanlainen kuin Alue 5 kerhokisoissa viikko sitten. Laittelen tänne foorumille sitten virallisen kisakutsun kun ollaan saatu kaikki asiat lyötyä lukkoon. Nykyinen profiili pysynee kuukauden verran vielä käytössä ja vaihdetaan sitten uuteen.

Tampereen UA:n mattorata Nokialla

93
Pitäiskö tuo "polttisautot" alue uudelleennimetä "nitroautot" alueeksi? Kuulostaa omaan korvaan tyhmältä mutta sitähän ne on ja vois vähentyä turhat sekaannukset bensalla käyvien polttisten kanssa.

94
Nyt on lisätty alueet ja siirrelty sinne aiheita. Eiköhän tuota polttispuoltakin saada siistyttyä paljon kevään aikana ennen kesäkauden alkua.

95
hmort: En nähnyt sinua Nokian kisoissa? Mistä olet saanut tietosi? Siellä oli yleisestikin aivan turhaa huutelua liikaa ja ajokulttuuri oli suoraan sanottuna syvältä. Osittain johtui "tuomarittomuudesta" mutta paljon olisi kuljettajien asenteissakin korjaamista (ei toki kaikkien mutta muutama sikaa ajava saa homman kertautumaan ja kaikki ajaa sen jälkeen sikaa).

96
Tuonne polttispuolelle voisin tehdä lisää merkkikohtaisia foorumeita. Ainakin Mugenille ajattelin tehdä oman alueen HPI:n, Kyoshon ja Traxxaksen seuraksi, muita merkkejä mille tarvittaisiin oma alue? Vaatimuksena siis se että löytyy aktiivista keskustelua useammasta eri mallista. Tuo 10 on ehdoton yläraja merkkikohtaisten alueiden määrälle joten 6 paikkaa vielä vapaana.

97
Jos en väärin muista niin säännöt sanoo että kisasta pois ellei akku ole suljetussa pussissa.
Jerzi

Hienoa, säännöt luettu!

Lainaus
Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa kilpailun johdon päättämä rangaistus, joka voi tilanteesta riippuen olla:
   a.   Musta lippu
   b.   Tuloksen hylkäys
   c.   tai muu tilanteen vakavuuden mukainen rangaistus

98
hmort: Jos jakamani bannit ovat mielestäsi naurettavia niin sille löytyy oma paikkansa foorumista - lue siis foorumin säännöt. Jos kilpailussa huutaminen ja toisen päälle ajaminen on mielestäsi normaalia toimintaa ja niiden kritisointi on naurettavaa niin lue AKK:n säännöt.

Aina kun ilmoitat Maxin kisoihin tulet luvanneeksi kilpailunjärjestäjälle osaavasi säännöt. Jos rikot sääntöjä (esim. huutelet radan reunalta, epäurheilijamainen käytös) niin sinut voidaan poistaa kisapaikalta. Jos haluat käyttäytyä huonosti niin mene vaikka HIFK-Jokerit peliä katsomaan, sama meininki ei kuulu rc-radoille.

99
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 20.01.13 - klo: 06.52 »
Avattu että Hoke pääsee jälleen tohtoroimaan.

101
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 18.04 »
Kertaus on opintojen äiti:
Olen jonkin verran jutellut Helinin Paulin kanssa myös SC sarjan virallistamisesta AKK:n alaiseksi sarjaksi. Sarja säännöt pysyisivät pääpiirteittäin samoina. Suurimmat muutokset tulisivat olemaan se että kilpaijoilla pitää olla lisenssi, sekä se että käytettävien akkujen pitää olla EFRA/ROAR hyväksyttyjä.

102
Olen minäkin ladannut testin vuoksi 4C:llä (20A) akkuja, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Mihin on noin kiire? Zakko toi oikeasti tärkeän asian esille minkä mamyllyn täysin sivuutti. Jos nostetaan latausvirtoja niin nostetaanko samalla osanottomaksuja että kilpailunjärjestäjä varautuu sähkökatkojen varalle varageneraattoreilla?  :grin:

103
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 17.49 »
Tuolta löytyy yleiset säännöt ja sieltä alhaalta AKK:lle maksettavat summat: http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-12-17T14-00-29175.pdf

Lainaus
Pienoisautoilu:
SM 92
Cup 72
kansallinen 51
alueellinen kilpailu 31

Kerhokisat eli AKK:n kielellä harjoituskisat eivät maksa mitään, mutta jos järjestävä seura tekee ilmaisen ilmoituksen AKK:lle ennen kisojen järjestämistä niin kilpailulisensseihin sisältyvät vakuutukset ovat silloin voimassa.

Mun käsittääkseni tuomariston puheenjohtaja vaaditaan vain SM-kilpailuissa. Siitä on joku 10 vuotta kun olen viimeksi ollut järjestämässä sarjaosakilpailua millä ei ollut SM-arvoa eikä ainakaan silloin ollut tuomariston puheenjohtajaa paikalla (entinen titteli oli valvoja). AKK:lle pitäis riittää kansallisen cupin kanssa se, että kilpailunjohtajalla on toimitsijalisenssi. Tuomarit voi olla sitten esim. muun luokan kuljettajia tai huoltajia. Mutta varmaankin tästä asiasta voidaan sitten seuraavassa AKK:n kokouksessa kuukauden päästä jutella kun on kaikki luokkayhteyshenkilötkin paikalla.

104
Ja tästä päästään taas siihen ongelmaan että millä se varikolla kiertävä toimitsija tuon tietää että mitä kuuluu ladata 1C:llä ja mitä 2C:llä? Ei kannata ehdottaa sääntöehdotuksia jos ei tarkastele kaikkia näkökulmia. Mielestäni sääntö on silloin huono jos sitä ei pysty järkevästi valvomaan.

Esim. Maastosarjassa oli ennen kielletty Prolinen M4 seos, nyt se on sallittu. Ainoa mistä ne renkaat erottaa toisistaan on maalattu täppä renkaan reunassa, Proline ei ole tehnyt eri muottia sille kuten JC missä renkaan kovuus ilmenee väritäpän lisäksi myös renkaan reunasta tuotenumerolla. Käytännössä siis jos sattui cleanerilla puhdistamaan merkin pois niin renkaat oli laittomat, tosin ei ketään sen takia hylätty mutta nyt ei haittaa merkkien puuttuminenkaan kun sekä M3 että M4 on sallittu tuupissa.

105
Aivan samalla periaatteella voisi arvostella miksi pitää käyttää liposäkkiä? "Ei oo mulle koskaan käynyt mitään". Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ville-veikko 10-v osaa ladata sillä kiinasta ostetulla 20 dollarin näytöttömällä laturilla liponsa oikein 2C virroilla. Mutta aivan oikein teet, lajiryhmälle vaan sääntömuutosehdotusta niin se käsitellään varmaankin reilun kuukauden päästä pidettävässä kokouksessa.

106
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 15.30 »
Melkein voin varmuudella sanoa että jos SC luokka kasvaa vielä ja varsinkin jos SC autoilla aletaan ajamaan MM/EM-kisoja niin viimeistään siinä vaiheessa luokasta tehdään virallinen, esim. kerhokisojen perusteella ei maajoukkuetta valita vaan virallisten kisojen.

Tässä omasta mielestäni plussat ja miinukset:

+ Kisojen laatu paranee (kilpailunjohtajalla paremmin aikaa keskittyä omaan tehtäväänsä)
+ Kisoissa käytettyjen akkujen laatu paranee (pahimmat pommit ainakin saadaan säännöllä karsittua pois)
+ Kisojen tuomarointi paranee (tai ainakin paremmat keinot puuttua esim. epäurheilijamaiseen käytökseen, kun on tieto että voi rapsahtaa jälkikäteen puolen vuoden kilpailukielto niin se kummasti rauhoittaa kuumakalleja)
+ tätä kautta myös kisoissa ajetaan siistimmin ja uskaltaa tuoda junnutkin kisoihin mukaan

- Osa joutuu ostamaan pari uutta akkua
- Osa joutuu ostamaan lisenssin

107
Minäminä-asenne :wink:

Sääntöjä laatiessa pitää aina miettiä keitä kaikkia se koskettaa ja tehdä paras kompromissi niiden suhteen. Tämä sääntöhän koskee sekä 15 vuotta C-12 luokkaa ajanutta hallitsevaa Euroopanmestaria että juuri ajamaan opettelevaa TSS-10 luokan 12 vuotiasta junnua. Jos vaakakupissa on nyt se että Bigbear joutuu ostamaan toisen akun (eli pidetään nykyinen sääntö) tai muutetaan lataussääntö 2-5C:hen niin kumpikohan on järkevämpää?

Esim. FTT-kisoissa on käynyt välillä tuomari varikolla kiertämässä ja huomauttamassa jos ei ole liposäkit kunnolla kiinni, siitä ei ole hyötyä jos säkki on auki. Samoin on pistokoemaisesti kierretty varikolla ettei kukaan lataa yli 1C:n virroilla. Yleensä ainakin kerran kisapäivän aikana ennen erää käydään katsastuksen kautta mittauttamassa akut ettei ole ylijännitettä (2S lipoilla max. +8.44 V).

108
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 13.54 »
Nicke: Tuolla http://rc10.fi/index.php?topic=72934.0 aikatauluexcelillä voi tutkia ja todeta että kahden täyden luokan ajattaminen saman päivän aikana tekee kisapäivistä tuskastuttavan pitkiä. Jos alkueriä joudutaan vähentämään neljästä kolmeen niin se on aika raaka peli kun kaksi tulosta lasketaan.

Huoli kisajärjestäjien saamisesta on kyllä ihan aiheellinen, mutta pitää muistaa että kansallisen sarjan osakilpailu lasketaan tavalliseksi kansalliseksi kisaksi eikä SM-osakilpailuksi eli AKK:n puolesta on kevyemmät vaatimukset toimitsijoiden suhteen. Tuomariston puheenjohtajia ei käsittääkseni tarvita kansallisissa kisoissa, ainoastaan lisenssin omaava kilpailunjohtaja. Lajiryhmän edustajat voi korjata jos puhun läpiä päähän  :azn:

109
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 13.20 »
goos: Kuten sanoin, samat kuoret eli kyllä.

110
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 13.19 »
Kesän kilpailukalenteria kun katsoo, niin mielestäni sinne ei kaivata yhtäkään uutta virallista luokkaa. Maastosarjan yhdeydessä ajettavana voisi toimia, helpottaisi myös järjestämistä paljon kun ei tarvitse toimitsijoita kahdelle erilliselle viikonlopulle.
Nykyisillä kisaajamäärillä ei Maastosarjaan sovi SC-luokkia samalle kisaviikonlopulle. Kaiken lisäksi tällä hetkellä ajettavat kansalliset crossikisat joustavat tilanteen mukaan (kisan siirto sateen takia jne.) mutta SC Cuppilaiset tuskin tykkäisivät jos luokka perutaan Maastosarjan SM-kisojen siirron takia. Siksi on paljon parempi että on erilliset crossi- ja SC-sarjat.

111
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 13.16 »
Tuo akkukysymys ja sen tulkinta pitäisi selvittää tarkemmin. Onko niin, että mikä tahansa 2S nanotech menee säännöstä läpi?
Eli jos sulla on 5000 mah nanotekki mikä on hyväksytty roar-listalle niin saat ajaa millä tahansa 0-7000 mah nanotekillä vaikka se ei olo efra tai roar-listalla kunhan siinä on sama kuori. En ole itse tuota sääntöä kirjoittanut mut en osaa kyllä keksiä parempaakaan sanamuotoa siihen. Siis käytännössä kaikki akut on nykyään sallittu, kunhan joku sisarmalli on läpäissyt testin.

112
Dantom kai virallisena maahantuojana edelleen toimii mutta ollut aika hiljaista sillä suunnalla viime aikoina. Tikkurilan touringkisoissa oli Viron myyjällä Serpenttejä.

113
Mulla on 200 euron LRP Pulsar Touch mikä lataa 12A virralla eli mulla ei oo mitään ongelmaa 2C virtojen suhteen. Yritän vain ajatella aloittelijoiden ja harrastajien kannalta mikä heille on hyväksi.

114
Jaoin aiheen kun tästäkin saadaan varmasti hyvä keskustelu aikaiseksi.

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?
Sallittua kunhan vain laturi balansoi kaikki kennot erikseen.

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.
vaikka 30 A?
Olen itsekin kokeillut ladata isommilla virroilla mutta viriluokissa siitä ei ole mitään hyötyä. Vakioluokissa sen sijaan akun latausvirralla on merkitystä, esim. jos 5000 mAh akkua lataa 5 A:lla vs 10 A:lla niin eron huomaa. Ainoa ongelma isommissa latausvirroissa on kalliimpi latauskalusto. Moni akku on yli 5000 mAh jolloin laturinkin pitäisi pystyä lataamaan yli 10A ja ne taas ovat kalliita. Jos lataussääntö muutetaan 1C:stä 2C:hen niin silloin käytännössä kaikkien vakioluokkaa ajavien on pakko päivittää laturit että pärjää kisoissa - tätä tuskin kukaan haluaa?

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Jep kisoissa mennään tietyllä tapaa sen takia että tilanne on kaikille tasapuolinen. Treeneissä on sitten omat sääntönsä, osalla kerhoista on kyllä lataussääntöjä treeneissä (esim. liposäkki) vakuutusten takia.

115
Aake Kutvonen on korvannut Kalle Lehdon sähkörataluokissa ja Jukka Häkämies korvaa Tuukka Lintulan polttiscrossin luokkayhteyshenkilönä. Lajiryhmästä on jäänyt pois Vesa Yli ja tilalle on tullut Kari Sinisaari, ura-autopuolen henkilöistä en osaa sanoa.

116
Varmaankin kriittisin luokka sähköjen kanssa on C-12 missä ajetaan 6000 mAh akku tyhjäksi 8 minuutin erän aikana. Latausaika 1C virroilla on hieman yli tunnin mutta kyllä kisoissa selviää hyvin kahdella akulla ja yhdellä laturilla. Tuossa olet ihan oikeassa että kun tekniikka kehittyy niin sääntöjäkin voi päivittää sen mukaan.

Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että varikolla kun on kaikenlaista itse tehtyä virtalähdettä, halvinta mahdollista kiinalaturia yms. niin se 1C on ihan hyvä juttu. Mutta jos näet tuon ongelmana niin tee sääntömuutosehdotus akkusääntöihin lajiryhmälle niin varmasti käsittelevät sen ja menee läpi jos on vaan hyvin perusteltu.

117
Bigbear: Paljonko SC4-10 auto vie sähköä 5 minuutin hiitissä, alle puolet kuitenkin 5000 mAh akun kapasiteetista? Tuollaisenhan lataa täyteen puolessa tunnissa 1C virroillakin. Kisoissa eräväli on yleensä vähintään tunnin niin missä ongelma?

118
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kilpailukalenteri 2013-2014
« : 19.01.13 - klo: 09.46 »
AAKE K.: Hyvä idea, kannatan!

peitsamo: Eiköhän tuo tarkoita sitä että ne touringkuskit jotka eivät mattoautoilla aja voivat jäädä seuraavaksi päiväksi rentoa kansallista touringkisaa ajamaan. Lauantaina kun ajetaan TSS-10:ssä NM-arvosta ja TSM-10:ssä SM-arvosta niin parempi ettei niitä luokkia aleta sotkemaan keskenään.

119
Suomessa ajettiin vielä 2000 luvun alussa kaikki SM:t kerrasta poikki menetelmällä. 2004 aloitettiin ensimmäiset SM-sarjat M-8, M2-10, TSM-10 ja TP-10 luokissa. 2005 tuli mukaan C-12 ja 2008 M4-10 ja LS-5. Nyt kun on useampi vuosi ajettu niin tein kaavion miten osallistujamäärät ovat muuttuneet vuosien varrella SM-sarjoissa:


Crossiluokissa on selvä nousu menossa ja muutenkin niissä on osallistujamäärät olleet viime vuosina hyvällä tasolla. Rataluokissa puolestaan kaikki ovat laskusuunnassa. Mielestäni suurin syy tuohon on siinä, että se sama harrastajamäärä mitä crossiluokissakin on, on jaettu paljon useampaan luokkaan rata-autoissa. Esim. pari vuotta sitten perustettu mattoautojen vakioluokka eli CS-12 on sekin nyt kuollut jo lähes täysin eikä C-12 luokkakaan enää ainakaan sarjamuotoisena elä varmaan tätä talvea pidemmälle.

Mielestäni paras keino "kuoleville" luokille on kerta-SM:t. Kalenteri alkaa olemaan jo niin täynnä sarjakisoja että pienemmissä luokissa ei ole enää mitään järkeä ajaa sarjaa jos kuskeja alkaa olemaan vain se vaadittavat 15. Lisäksi toivon että kukaan ei enää keksi yhtään uutta luokkaa lisää rata-autoihin, ei ole kenenkään etu että on 10 eri luokkaa ja kaikissa 10 kuskia. Tuosta kärsivät sekä kilpailijat että kisajärjestäjät.

120
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 08.22 »
Ettei kenellekään synny väärää kuvaa kun viitataan viime viikkoiseen PRCA:n järjestämään Nokian SC-kisaan niin Riku Toloselle täytyy nostaa hattua. Mies ajaa itse A-finaalin kärjessä kisoissa ja samalla toimii kilpailunjohtajana ja ajanottajana. Yksi mies ei tietysti ehdi hoitamaan kaikkea ja siksi AKK:n säännöissä lukee että kilpailunjohtaja ei voi toimia samaan aikaan kilpailijana samassa kisassa. Jos PRCA:lla tulee ongelmia SC-sarjan mahdollisesta virallistamisesta johtuen niin TamUA:sta varmasti löytyy apuja SC-kisojen toteuttamiseen.

Terveisin Pauli Helin
Tampereen Urheiluautoilijat ry / Pienoisautojaosto

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 111