Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - peitsamo

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 119
31
Yleinen keskustelu / Vs: LapSnapper kokemuksia
« : 08.10.15 - klo: 18.22 »
Hei,

Meillä on LapSnapperin järjestelmät ihan yrityskäytössä ja ovat olleet jo kohta vuoden. Olimme varmasti ensimmäisiä jotka lähtivät tällä järjestelmällä liikkeelle Suomessa joten käyttökokemusta on kertynyt reippaasti. Uskallan kyllä suositella harrastekäyttöön kun meidän liiketoiminta ainakin pyörii hyvin pitkälle näiden tuotteiden varassa. Tuotetuki on hyvä ja ohjelmistot kehittyvät nopeaa. Vuodessa on tullut samaan hintaan hyviä päivityksiä ohjelmistoon.

Ponderit tuntuu kestävän melkoista rääkkiä kun katsoo miten autot on kesällä ulkoradalla lennelleet verkkoaitoihin ja ottaneet tällejä ratavalleihin. Oma veikkaus on että autot hajoaa ennenkuin nuo ponderit. Ulkoponderit sietävät vettäkin kun ovat suljetussa kotelossa. Pondereita on myyty jo useita kymmeniä ja takaisin niitä ei ole tullut huoltoon tms. vikojen takia. Ponderit ovat meillä käytössä ulkoradalla 1/10 autoissa ja sisällä 1/27 Mini-Z autoissa joten toimivat näinkin eri kokoisissa luokissa luotettavasti. Lukuvirheitä näillä ei saa tehtyä ellei asenna maalilinjoja väärin tai laitteiden asetukset ovat pielessä. Meilläkin moni "ongelma" alussa selvisi vain käyttäjän virheeksi eli oltiin tehty itse jotain väärin jos jotain ihmettelyä oli. Laitteet toimivat kyllä luotettavasti jos vain käyttäjä osaa käyttää.

RC Areenalla ajanotto on hoidettu yhdellä päälaitteella niin että sisä- ja ulkoradalla voi ajaa yhtäaikaa ja yksi laite hoitaa ajanoton molemmille radoille. Edullisempaa ratkaisua saa varmasti hakea. Lisämausteena on myös wi-fi verkossa toimiminen eli muilla tableteilla ja puhelimilla voi pyörittää omaa ajanottoa kun vain on samassa wi-fi verkossa. Rinnakkain voi siis ajaa useampaa sessiota kun vain valitsee mitkä autot ovat sessiossa mukana. Ja mikä mukavinta niin ajanotto kulkee vaikka omassa puhelimessa kun se vain on android ja siinä on OTG-tuki usbille. Eli ne vanhat PC-laatikot voi nakata kierrätyskeskukseen ja hoitaa ajanotto taskuista löytyvillä laitteilla... ja luotettavasti.

Voin kyllä suositella ehdottomasti pienemmillekin harrastajaporukoille sillä ajanotto antaa ihan uutta suuntaa harrastamiselle ja niiden autojen säätämiselle. Kello on armoton työkalu joka kertoo totuuden kun kaverit laitetaan samalle viivalle aikaa vastaan.

Terveisin,

Areenapäällikkö
RC Areena
www.rcareeena.fi

Oiskohan vähän "maksettu mainos"? Vai onko sattumaa, että lapsnapperin ja rcareenan osoitteet on tismalleen samat?

32
Onhan se yleisesti ottaen niin, että kysyntä luo tarjonnan, mutta homma toimii myös toisin päin. Eli jos/kun liike ottaa riskiä ja pitää tavaraa saatavilla, sitä myös tilataan sieltä. Yksittäisen kuluttajan näkökulmasta on aika hankalaa ajatella, että tämä minun yksittäinen tilaus kenties auttaa tuota liikettä palvelemaan minua paremmin esim. vuoden päästä. Sieltä tilataan, mistä tavaraa saa, missä hinta on oikea ja palvelu pelaa.

Niin kuin tästäkin ketjusta on helposti pääteltävissä, ei suomalaisten kauppojen kaikessa tarvitse olla halvimpia. Monelle on tärkeintä se, että yhteydenpito toimii, vastataan kun kysytään, toimitukset tulee nopeasti ja takuuasiat hoidetaan asiaankuuluvasti. Yleisesti ottaen kuuluu aika paljon turhaa nillitystä moneltakin suunnalta siitä, että Suomesta ei voi myydä enää mitään, kun hinnat on niin korkeita ja (ulkoimaiset) nettikaupat vie kaikki asiakkaat. Taannoin muuan käytettyjen autojen kauppias lupasi "räjäyttää koko netin", kun oma bisnes kusi nilkoille. Pitäs aina muistaa ne asiakkaan tarpeet ja pystyä antamaan sitä palvelua, mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan.

33
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 24.09.15 - klo: 13.35 »
Outoa miten kiinteään rataan ei tulijoita.
Itse en tällä hetkellä uskalla luvata varmaksi ;/. Jos sattuu tuo lappiin meno talveksi tullakkin ajankohtaseks.

Ja toinen taas kun vajaan tunnin ajaa sinne täältä perukoilta, töiden muiden harrastusten ohella meinaa vähän millonkin aika olla kortilla. Toki, aina saa järjesteltyä kunhan ei vaan päällekkäistä menoa.

Harmi homma sinänsä kun eikös kuopiossakin ollut useempia harrastajia...?

Oikeastaan se keskeisin syy löytyy juuri tästä viestistä. Ihmetellään, miten muut ei osallistu, mutta itsellä ei kuitenkaan ole halua sitoutua maksamaan ratamaksuja. Syitähän on monenlaisia, lappiin menoa, sohvan ostoa, tyttöystävän kestitsemistä, joku alkaa opiskelemaan, toinen vaihtaa työpaikkaa ja kolmas vaan venkoilee ja odottaa, että muut hoitaa asian kuntoon.

Kyllä tältä kylältä ihan varmasti löytyisi 15 maksukykyistä harrastajaa, mutta pelin henki on se, että sen henkisen puolen osallistuminen puuttuu. En minä siitä ketään syytä, mutta näin se vaan menee.

34
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 21.09.15 - klo: 09.46 »
Tilanne Maxi marketin ratahankkeen osalta on edelleen käytännössä muuttumaton. Tarkoittaa sitä, että tällä porukalla ei saada yhteistä rataa aikaiseksi. Kiitos niille, jotka yrittivät olla mukana.

Meitsi pakittaa tästä hankkeesta ulos tässä vaiheessa. Tilahan on edelleen käytettävissä, tarvitaan vaan ne maksajat ja alv-rekisteröity vuokraaja.

35
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 03.09.15 - klo: 14.03 »
Tässäpä tämä sama viesti myös tänne julkisemmalle puolelle:

Moro

Käytiin Jaskan kanssa katsomassa se Maxi makasiinin yläkerran tila. Ohessa lyhyt yhteenveto:

- tila on nippanappa riittävä yhdelle radalle. Radan koko ehkä maks. 16x25 metriä
- lattia vaatii pientä fiksausta, että isommat pomput saadaan tasoitettua
- valaistus on kehnossa kunnossa, vaatii loisteputkien ja sytkäreiden vaihtamista isolla kädellä. Kustannusarvio noin 500-1000€
- valaistuksesta johtuva sähkölaskuarvio noin 300€/kk
- vuokra, noin 300-400€/kk+ alv
- tila on melko matala, enintään puolen metrin koroke on mahdollista tehdä
- tila olisi käytössä 24/7/365
- tilaan ei ole tulossa varsinaista vuokralaista näillä tiedoilla, mahdollisuus pidempiaikaiseen harrastetilaan
- vuokraaja edellyttää alv-rekisteröityä vuokraajaa

Eli, alustava kysymys: ketkä ovat valmiit sitoutumaan noin 60€ suuruiseen kuukausimaksuun vastikkeena tilan käyttöoikeudesta? Kyse on aidosti sitoutumisesta, esim. Puoli vuotta kerrallaan, muussa tapauksessa en ota sitä riskiä itselleni tai firmalleni, että vuokrat jää minun maksettavaksi.

Käsiä ylös, jatketaanko prosessia, vai annetaanko olla?

Pekka

Tällä hetkellä räpylä on ylhäällä, hieman laskentatavasta riippuen, noin 6-8 henkilöllä. Vielä tarvittaisiin lisää toinen mokoma, jotta hankkeella olisi mahdollisuuksia toteutua.

Laittakaa viestiä tähän ketjuun tai mulle YV:nä

Tilanne tämän hankkeen kanssa on se, että ns. varmoja maksajia on kasassa minun laskujen mukaan 6 hlöä. Sen lisäksi enoleihanvarma-entiedä-ehkäpä-voiolla-tyyppejä on ilmaantunut muutama. Yhteenvetona voi todeta, että näillä osallistujamäärillä homma ei toteudu.

Jos saadaan kasaan >15 varmaa maksajaa, niin silloin ollaan jo lähellä realismia.

36
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 02.09.15 - klo: 19.10 »
Jos noita vanhoja loisteputkia joutuu paljonkin korjailemaan niin eikö vuokraisänän kanssa kannattaisi neuvotella jo valaisimien uusimisesta energiatehokkaampiin?

No, jos noita valaisimia lähdetään uusimaan energiatehokkaampiin täytyy oivaltaa, että uudet valaisimet maksavat. Pikaisen selvityksen jälkeen hintaa tulee 2 putkiselle valaisimelle noin 35-45 euroa/kpl. Ja jos tilassa on esim. 100 valaisinta, niin kustannuksia tulee noin 3500-4500 euroa. Ja tähän päälle valaisimen asennus- ja kiinnitystyöt sekä mahdollisesti sähköasentajan palkkaaminen purkamaan vanhat valaisimet pois katosta ja uusien valaisimien asennus paikalleen.

Vuokraisäntähän tämän maksaa ensi alkuun. Mutta eihän nyt kukaan hyväntekeväisyyttä harrasta vain sen vuoksi, että rc-autoilijoilla olisi energiatehokkaat uudet valaisimet ja radalla olisi paremmat valaistusolosuhteet. Valaisimien uusimisen jälkeen tilanvuokra saattaa nousta ja tämä lankeaa tietenkin vuokralaisen kukkarolle. Mahdollisesti, vuokranantaja voi vähentää verotuksessaan tilasta aiheutuvia kustannuksia, joten kulut eivät välttämättä lankea kokonaan takautuvasti vuokralaisen maksettavaksi.

Ei se vuokraaja halua laittaa penniäkään kiinni tuohon. Valaisimia siellä oli noin 200 kpl, joista ehkä noin kolmasosaan pitäs vaihtaa putket, valaisimia ei itsessään tarvii vaihtaa.

Sähkölaskun suuruus on arvio, mutta sitä voi jokainen laskeskella jos esim. Puolet lampuista palaa joja päivä vaikka 5 tuntia.

37
Valitettavan yhteensattumien vuoksi kilpailu joudutaan siirtämään lauantailta sunnuntaille. Uusi kilpailupäivä on sunnuntai 13.9.2015.

Toivottavasti siirto sopii mahdollisimman monelle, kilpailuun on kuitenkin yli 3 viikkoa vielä aikaa joka on keskimäärin enemmän kuin mitä enakkotieto kerhokilpailuista yleensä tulee.

Jos kuitenkin et pääse tulemaan ja olet jo ilmoittautunut, niin pyytäisin perumaan ilmon MyRCM-palvelussa tai pistämällä viesti kilpailunjohtajalle (micsa@iki.fi).

t. Mikko / kilpailunjohtaja

Voi p*ska. Minun osalta tämä vesittää osallistumismahdollisuudet. :cry:

38
Perskutarallaa, tämähän saattas olla ihan mahdollisuuksien rajoissa. :cool:

39
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 14.08.15 - klo: 10.28 »
Tässäpä tämä sama viesti myös tänne julkisemmalle puolelle:

Moro

Käytiin Jaskan kanssa katsomassa se Maxi makasiinin yläkerran tila. Ohessa lyhyt yhteenveto:

- tila on nippanappa riittävä yhdelle radalle. Radan koko ehkä maks. 16x25 metriä
- lattia vaatii pientä fiksausta, että isommat pomput saadaan tasoitettua
- valaistus on kehnossa kunnossa, vaatii loisteputkien ja sytkäreiden vaihtamista isolla kädellä. Kustannusarvio noin 500-1000€
- valaistuksesta johtuva sähkölaskuarvio noin 300€/kk
- vuokra, noin 300-400€/kk+ alv
- tila on melko matala, enintään puolen metrin koroke on mahdollista tehdä
- tila olisi käytössä 24/7/365
- tilaan ei ole tulossa varsinaista vuokralaista näillä tiedoilla, mahdollisuus pidempiaikaiseen harrastetilaan
- vuokraaja edellyttää alv-rekisteröityä vuokraajaa

Eli, alustava kysymys: ketkä ovat valmiit sitoutumaan noin 60€ suuruiseen kuukausimaksuun vastikkeena tilan käyttöoikeudesta? Kyse on aidosti sitoutumisesta, esim. Puoli vuotta kerrallaan, muussa tapauksessa en ota sitä riskiä itselleni tai firmalleni, että vuokrat jää minun maksettavaksi.

Käsiä ylös, jatketaanko prosessia, vai annetaanko olla?

Pekka

Tällä hetkellä räpylä on ylhäällä, hieman laskentatavasta riippuen, noin 6-8 henkilöllä. Vielä tarvittaisiin lisää toinen mokoma, jotta hankkeella olisi mahdollisuuksia toteutua.

Laittakaa viestiä tähän ketjuun tai mulle YV:nä

40
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 11.08.15 - klo: 21.18 »
Peitsamo vois tehdä GT matkan tänne päin (Helsinki/Hämeenlinna/Hyvinkää)

Kyllä ajaminen maistuisi. Räppäsin toissapäivänä vitosautolla tuossa pihatiellä ja hirvee kutka tuli radalle. Samaan hengenvetoon voi myös todeta, että valitettavasti homma on tällä hetkellä aika ison kynnyksen takana useammastakin syystä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

41
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 09.06.15 - klo: 14.20 »
Saako kuvat tai linkit porshen koreista?

Laittaapi mulle sposti osoitteen YV:llä, niin laitan kuvia.

42
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.06.15 - klo: 23.38 »
Mulla olis varastossa pari uutta Porschen koria jos joku tarvii. Lisäks yks Protoformi joka on reijitetty ja pinkiksi maalattu Honkjariin sopivaksi.

43
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 31.05.15 - klo: 23.21 »
Oon kyllä sitä mieltä, että honkkari toimii hyvälläkin pidolla suht löysillä öljyillä, kunhan jouset on tilanteen mukaan. Mutta nämä on tietysti ajotapa ja mielipidekysymyksiä.

44
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 31.05.15 - klo: 23.06 »
Se jarrulevykin oli vitosauton teräsjarrulevy jos se on minun jäljiltä. Sitä piti jyrsiä, jotta meni vaihteen ulostuloon, joten varmaan aika on tehnyt tehtävänsä siinä kohtaa.

Iskariöljyiksi veikkaisin jotain 70-80 mutta riippuu myös jousista. Itse käytin kuitenkin suht löysiä öljyjä.

45
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 31.05.15 - klo: 22.10 »
Alkuperäinen idea tuossa tankkisysteemissä oli se, että katossa oli reikä ja suppilo ja tankin avauskahva takaikkunassa. Hyödytti siinä mielessä, että autoa ei tarvinnu kääntää radalla tankkausta varten ja se, että tankki pullo meni lähes suoraan tankkiin.

Tuossa autossa on myös molemmissa päissä pystyiskarit, jotka oli selkeesti helpommat säätää kun ne formulamalliset. Aikanaan tein tuohon myös kunnollisen jarrun fg:n vitosauton jarrupaloista, mutta ne lienee haihdutettu jo taivaan tuuliin.

46
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.05.15 - klo: 14.50 »
Joo pitäs olla. Kurosen vanha dm1 Kauppiselta.

Mestariauto. Pitäs ehtiä  :cool:

47
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 13.05.15 - klo: 10.59 »
Moi

Mulle ei valitettavasti sovi tuo päivä, olen Motoparkissa räärää-mopon kanssa ajoharjoittelemassa.

Harmillisesti tapahtuma jää siis minun osalta väliin.

48
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 23.01.15 - klo: 13.36 »
Lähinnä ajattelen asiaa sitä kautta, että jos minä olisin kisaamassa ja edessä olisi aloitteleva kuski joka ei osaa tietä antaa. Kuten Jon mainitsi, niin se ohituspaikka, etenkin krossissa, aukenee kyllä hyvinkin nopeasti. Ei ole minkäänlaista tarvetta käyttää voimakeinoja ohi päästäkseen.

Jos nyt ihan aidosti miettii sitä, mitä sen ensikertalaisen päässä liikkuu, kun se ajelee ensimmäisiä kisahiittejänsä, niin kyllä se fokus on koko lailla siinä, että saa pidettyä autonsa radalla. Se tilan antaminen onnistuu sitten, kun on kokemusta ja näkemystä. Uskon vahvasti, että ensikertalaisen kyseessä ollessa on kaikille parempi lopputulos, että antaa sen keskittyä omaan ajoonsa, jolloin niitä yllättäviä liikkeitä tapahtuu vähemmän ja ohituksetkin onnistuu riskittömämmin.

Tuossa kirjoittamassani lauseessa on se harhaanjohtava sana, kun puhuin "hitaammasta". Jos on kaksi nopeaa kuskia, niin aina toinen on se hitaampi. En tarkoittanut tätä, vaan sellaisia "hitaampia" kuskeja, jotka ovat niitä ensikertalaisia kisoissa, kuten keskustelunkin aihe kuuluu.

Enkä nyt edelleenkään sano, ettei tilaa tarvitse antaa. Kyllä sitä pitää antaa, mutta mahdollisuuksien ja järkevyyden rajoissa. Ensikertalaiselle ne mahdollisuudet ovat kovin rajalliset. Ja kyllä, on hyvä jos tilan antamista on osannut ja ymmärtänyt harjoitella ennen kisaan lähtemistä. Vielä parempi jos on sen oppinut sinne tullessaan.

Minun koko pointti tässä asiassa on se, että ensikertalaiselle tai aloittelijalle yleensä pitää antaa myös mahdollisuus ajaa sitä "omaa ajoa" ilman että se lännen nopein kaveri vetää kaveria konttiin ekassa mutkassa, kun ei tajunnut väistää. Minun silmään vaan pisti tuo toteamus, että jos ei ohi pääse, niin sitten mennään vaikka väkisin, eikä haittaa jos tulee muutama auto kolattua siinä sivussa. Voi olla, että ymmärsin koko asian väärin mutta olenpahan esittänyt mielipiteeni ja sen perustellut ja sen takana edelleen seison. Ehkäpä se on vaan minun tapa ottaa myös kanssakilpailijat huomioon, tiedä häntä.

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 23.01.15 - klo: 12.46 »
Oiskohan se väärinymmärrys nyt tässä johtunut siitä, että kaksi eri asiaa tahtoo sekoittua keskenään:

1. Tilan antaminen. Hitaampi antaa tilaa - fact. Hitaampi kuljettaja - huonommat taidot --> ei voi olettaa, että osataan/kyetään/tajutaan antaa se kahden auton mitan verran tilaa heti kun ollaan "iskuetäisyydellä". Malttia siis vaaditaan myös siltä nopeammalta.

2. Ohittaminen. Vastuu ohittamisen tekemisestä ja sen onnistumisesta on ohittajalla. Ei voi tunkea olemattomaan rakoon sillä perusteella että on tai luulee olevansa nopeampi. Päälle ei saa ajaa, vaikka sitä latua ei ihan heti tulisikaan. Ohituspaikka pitää löytää sen mukaan, kuinka edellä ajava toimii, oli se sitten sääntöjen mukaista ajoa tai ei.

Tilan antamista, samoin kuin ohittamista pitää reenata ja niiden merkitys pitää ymmärtää sekä itselle, että kanssakilpailijalle. Tässä haluan vaan korostaa sitä, että ne jotka on niitä kierroksella tai kahdella ohitettavia ei hahmota tilannetta yhtä hyvin ja nopeasti kuin joku kokeneempi. Tästä syystä tilan antaminen - ohittaminen on yhteistyötä, jossa kumpikaan osapuoli ei voi ottaa oikeuksia omiin käsiinsä.

50
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 23.01.15 - klo: 10.42 »
En todellakaan ymmärrä miten mun ekan kirjoituksen voi ottaa sillain, et pois mun tieltä mä tuun..!!
Terv. Vesa Uotila

Vastasit aiemassa viestissäsi esittämääsi kysymykseen:

Viime WJ:stä Turusta tuli muutama tärkeä asia mieleen..

Eli olin ykkös erässä ja selvästi nopeampi kuin useimmat muut..
Oli todellinen ongelma päästä ohi..
Lopuksi rupesin ohittamaan väkisin, eli tungin ihan sisältä kyynerpää taktiikalla ohi..
Monta kertaa kierroksella ohitettava jäi katolleen tai köysiin yms..

Tuomarit eivät puuttuneet asiaan, joko ymmärsivät mistä kyse tai eivät nähneet..

Ja mitä nyt tuohon vääntämiseen tulee, niin kyllä kai täällä saa omia ja perusteltuja näkemyksiä esittää ja olla eri mieltä asioista? Kyllä minä nämä säännöt ja käytännöt tunnen, vaikken pariin vuoteen ole krossia ajanutkaan. Ei se tilanne kovin paljon siitä muutu, oli kyseessä mikä luokka tahansa. Olen täysin samaa mieltä siitä, että sen hitaammankin pitää ajella siellä ne kuuluisat valot päällä. Mutta ei asia voi olla niin, että väkisin työnnetään ohittamaan sellaisiin rakoihin, mistä ei ilman kolaria selviä. Ihan jo omankin tuloksen tekemisen kannalta tuo lienee selviö?

51
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 23.01.15 - klo: 09.54 »
Käytännöt lienee aika vaihtelevia riippuen kisasta ja kisaajista. Myös tuomareille tämä on haasteellinen homma tulkita, kenen piti antaa tietä vai kolattiinko surutta.

Tässä on vaan aika huono viesti niille, jotka empii kisoihin tulemista tai sinne uudelleen lähtemistä. Tässähän noin kärjistäen sanotaan, että kun tulet kisaamaan, niin muista pysyä pois tieltä tai sinut kolataan, johon muilla on täysi oikeus.

Kyllä sillä nopeammalla ja kokeneemmalla kuskilla pitää olla pikkusen pelisilmää noiden ohitusten suhteen, ei pelkkä kyynärpäätaktiikka.

52
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 23.01.15 - klo: 08.33 »
AKK:n sääntökirjasta:

Lainaus
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa
käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä
kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on
saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä
takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen
toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan
tilannetta, häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä
lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta
voidaan antaa varoitus.

Niin. Kuten sanoin tilaa pitää antaa kun sellainen paikka on. Säännöt puhuvat suoralla tietä antamisesta, ei niin että hitaampi siirtyy kaistan sivuun milloin tahansa, kun oletettavasti nopeampi on takana. Muussa tapauksessahan tämä tarkoittaisi sitä, että hiitin hitain saa olla radan sivussa koko sen 5 minuuttia.

Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että sen ohittajan tulee katsoa se ohituspaikka ja mennä ohi kun tilanne sen sallii. Hitaampi ei tietenkään saa jäädä eteen peippailemaan, sitä tarkoitin edellisen viestin termillä "sirkustemppuja". Tämä on myös ihan käytännön asia: Yleensä se nopeampi on myös kokeneempi ja päinvastoin. Tarkoittaa siis sitä, että sen hitaamman kuskin kyvyt havainnoida tilannetta, saatikka suorittaa onnistuneesti tarvittavat väistömanuuverit on selvästi pienempi ja kolarin vaara kasvaa. Lisäksi tilanne taitaa aika usein olla se, että se takana tuleva "Pitäjänmäen Battle" ei malta odottaa kahta sekuntia, että turvallinen ohituspaikka avautuisi, vaan sitä kyynärpäätaktiikkaa käytetään surutta ja pilataan hitaamman kuskin hiitti tai koko kisa.

En tiä mitä luokkaa Peitsamo ajaa, mut mä puhuin crossista...

Olen muistaakseni ajanut kilpaa ainakin seuraavissa RC-autoluokissa: M8, M4-10, LS5, TSS-10, TSP-10, GT-8, FG Mini, MCD-Sarja ja RC-Drifting.

53
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 22.01.15 - klo: 22.58 »
Kyllä se menee niin, että hitaamman on parempi keskittyä vaan ajamaan omaa ajoansa, eikä kyttäillä koko ajan takaa tulevia, viimeistään silloin menee viimeinenkin keskittyminen ihan sekaisin. Ohittaja osaa ohittaa jos on nopeampi, osaa katsoa paikan ja mennä ohi niin ettei tarvii kolata hitaamman konttiin. Toki järkevät ja systemaattiset ajolinjat helpottaa nopeamman ohitusta, mutta edelleen se vastuu ohituspaikan löytämisestä ja ohi menemisestä on sillä ohittajalla. Mitä kokeneempi kuski siellä takana on, sitä huomaamattomammin se ohitus tapahtuu.

- Kun saavuttaa näissä alkuerissä kierroksella ohitettavan, niin ei voi
jäädä puskuriin roikkuun. Ajo rytmi ja nopeus on niin paljon erilainen, että
siitä seuraisi välitön päälle ajo...
Eli teidät kiinni saanut auto saattaa tuntua hitaammalta kun se joutuu rytmittämään
ajonsa teidän taakse.. Sen takia kun huomaatte auton tulleen tuntumalle, päästäkää
se hetimiten mutkassa ohitse..
Kiertää mutkan hiukan kauempaa ja päästää sisäkautta ohitse..
Ja varokaa jos saatte seuraavaan mutkaan ohitus tilanteen takia paremman
linjan niin että ei tuu perään ajoa turhaan..


Se takana oleva nopeampi osaa kyllä rytmittää ajonsa. Tilaa voi ja pitää antaa jos siihen on mahdollisuus. Olennaisinta on kuitenkin että ajaa omaa ajoansa ilman tarpeettomia sirkustemppuja.

54
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 05.12.14 - klo: 22.28 »
Talvi pirssi. Toyota Celica GT-4 WRC

Tuo on hieno!

55
Jaahans, pitäsköhän tässä alkaa orientoitumaan  :cool:

56
Tuli mieleen tuosta Timon kirjoituksesta kuin tuomarit tuomitsee ja kuvaajat kuvaa mutta onko koskaan otettu kuvaajat mukaan jossain tilanteessa jossain kisassa.
Jos nauhalla on sellaista mitä dumarit eivät ole nähneet mutta talennettu on tilanne.
Jerzi

Ainahan noita pikku kämmejä sattuu itse kullekin ja varmaan ne menee pitkässä juoksussa jotakuinkin tasan. Tuntuisi vähän liiottelulta ruveta tarkastamaan tilanteita videolta ja jälkituomitsemaan sen perusteella, nämä on kuitenkin ihan yksittäistapauksia, eikä näissä kisoissa ajeta suurista titteleistä tai rahoista. Tuomarit tuomitsee sen minkä kykenevät ja siihen on tyytyminen. Eipä noissa isommissakaan lajeissa kysellä satunnaisen katsojan videokuvan perään jos jokin epämääräinen tuomio tulee tai jää tulematta.

57
Kun täällä peräänkuulutetaan konkreettisia tekoja, niin tein omalta osaltani sellaisen. Olen pitkään harkinnut kirkosta eroamista, koska en ole kokenut että maksamani rahat menevät oikeisiin tarkoituksiin. Mieltä on lähinnä kaivanut se, että otanko sitten rahat ahneuksissani itselleni vai mitä tekisin?

Niinpä päätin, että annan lahjoituksena kotiseuralleni (PKSRCA) 50% arvioidusta kirkollisverosta ensi vuodelta. Rahat maksan kesäkuussa, kun puolet vuodesta on mennyt. Haluan, että rahoilla tehdään jotain uutta ja sellaista, jossa etenkin nuoret ja vähäosaiset ovat avainasemassa, annetaan vaikka stipendi tms. jollekin joka sen on ansainnut, mutta kerhon päättäjät päättäkööt lopullisen tarpeen.

En kannusta ketään eroamaan kirkosta, mutta itse sain ahaa -elämyksen ja koen, että näin voin kohdistaa henkilökohtaisen tukeni yhteiskunnalle ja harrastustoiminnan kehittämiselle, ilman isompia välikäsiä.

Lainaus eroakirkosta.fi sivustolta:

Lainaus
Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2005 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli 10,6 %. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin. Ja vaikka kirkko käyttäisi diakoniatyöhön 99 prosenttia tuloistaan, on parempi antaa rahaa järjestölle jonka tavoite on 100-prosenttisesti hyväntekeväisyys

58
Eli ideointi on kielletty? Pitäisi kasata omassa hiljaisessa pimeydessä Suomen "ETS-Sarja" ja laittaa sitten vaan tänne kisailmo? 

No ei tietenkään ideointi ole kielletty, nyt käsität asian tahallaan väärin, joskus vaan toivoisi, että joku ilmottautuisi näiden ideoiden toteuttajaksi ja nyt en tarkoita sinua.

No, niin minä vähän ymmärränkin. Yritän tässä omalla kieroutuneella tavalla puhaltaa henkeä siihen keskusteluun, jonka pohjalta kansan syvät rivit tuntisivat, että hommassa on mielenkiintoa ja semmosta tekemisen meininkiä. Totta, olen hieman syrjässä Suomen RC-Origosta, mutta ehkä tämä antaa hieman perspektiiviä siihen, miltä homma tuntuu ja näyttää kun astuu jalallaan kehä III:sen ulkopuolelle.

59
Moi,

Nyt on pakko ottaa kantaa:

Lähes kaikki nämä ehdotukset markkinoinnin lisäämisestä, juniorityöstä, harrastepaikkojen lisäämisestä jne jne jne ovat tiedossa, ehdotuksista ja ideoista ei ole puutetta!

TEKIJÖISTÄ ON PUUTETTA, kyllä näitä ehdottajia ja höpöttäjiä riittää!!



Tähän ei oikeastaan mitään lisättävää. Kohta parikymmentä vuotta Pohjoisen-Suomen toimintaa eteenpäin "raahanneena" voin kyllä sanoa että naureskelijoita ja arvostelijoita löytyy, mutta valitettavasti vain promillesta on tekemään jotain lajin hyväksi tai ylipäänsä tekemään. Huutelu ja ideoiden heittely ei edistä asioita, jos ei niitä joku vie eteenpäin. Se oletus että joku ottaa kopin nakkihommista, alkaa olemaan aikalailla so-last-season -toivetajattelua. Jos ei itse tee, niin yleensä se jää tekemättä. Näin se valitettavasti tosiasiassa on mennyt ja tulee hyvin pitkälle menemään vapaaehtoisissa tehtävissä joista maksumiehenä on se tekijä itse eli aktiivi. Se nyt vaan on fakta.

Eli ideointi on kielletty? Pitäisi kasata omassa hiljaisessa pimeydessä Suomen "ETS-Sarja" ja laittaa sitten vaan tänne kisailmo? 

Se, että kaikki ajatustenvaihto on höpöttämistä, naureskelua, selkään puukottamista tai arvostelua on itsessään aika absurdi väite. Mutta sitä saa mitä tilaa. Ihmisten tekemisiin tarvitaan yleensä selvä motivaatio ja uskon, että tekijöitäkin yleensä alkaa ilmaantua sitä mukaa, kun yhteinen sävel löytyy, mutta tällä asenteella se ei löydy.

Ja edelleen. Kritisoin tässä ainoastaan sitä, että ajatuksia ei voida vaihtaa, eikä niistä voi synnyttää keskustelua, vaan välittömästi syntyy ns. kahden leirin taistelu. Puolesta ja vastaan. Ei hyvä.

60

Minkälaista systeemiä olette suunnitelleet kisojen jälkeiseen autojen-, kuskien- ja mekaanikkojen kotiinkuljetukseen kisapäivän jälkeen, jos alkoholi sallittaisiin.

Taksillahan sitä pitää ajaa kun on siinä kohtaa jo niin sumussa ettei eteensä nää.  :shocked:

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 119