Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Pööki

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12] 13
331
Mukana ajamassa myös. Janne Hallenberg. Ja tottakai radan tekemisessä ja purkamisessa autan jos vain oma aikataulu periksi antaa.

332
Yleinen keskustelu / Vs: Sisähallia crossareille?
« : 11.09.07 - klo: 11.39 »
Kuulemma tämän kuun aikana pitäisi ratketa päästäänkö halliin ajamaan ja millä hinnalla. Odottelemme siis lisäinfoa.

333
No nyt on yksi Turo lisää ilmoittautunut kisaan mukaan. Jännittää pirusti jo nyt. Laskin tänään että mun viime sähkökrossi kisasta on n. 15 vuotta ja polttista olen ajanut kokonaiset viisi tankillista. Kaiken olen jo ehtinyt unohtaa joten muistakaa neuvoa jos huomaatte mun tekevän jotain väärin  :wink:

Lupaan päästää nopeammat ohi nätisti sillä itse en lähde sijoituksista kisaamaan, kunhan sais hyvän kisakokemuksen. Kaikille hyvää kisaa ja etenkin arpaonnea! :grin:

334
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 08.09.07 - klo: 16.12 »
Mites tuo ponderin kiinnityspaikka? Mulla ei ole autossa sitä kiinni. Onko se auton oma varaosa vai jostain muualta hankittava? Jos se on atuon oma osa, tuskin maahantuojalta hyllystä löytyy..

335
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 07.09.07 - klo: 20.07 »
Voi veljet!

Kiitos teille kaikille kannustuksesta ja avun tarjoamisesta. Olralle jo laitoinkin spostia noista kiteistä, mulla kun on 40Mhz radiot. Eli taidanpa tulla mukaan kisoihin!

Mekatsuksi lähtee kaverini joka osti auton kun kokeili mun pirssiä. Eli kaksi märkäkorvaa tulossa kisoihin. Kerrotaanko ajajakokouksessa säännöt ja toimintatavat tarkasti? Vai voinko lukea ne jostain jo etukäteen? En halua olla se kaveri joka missaa nostovuoronsa...

Kertoisko joku mikä kisan kulku on? Alkuerät (5min?), nousufinaalit?, finaalit (45min?)? Ilmeisesti tankkausväli on n. 10min. Kellotatteko te ne?

Vähän OT:ta, sori...

336
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 07.09.07 - klo: 13.27 »
Vitsi!

Ehkä sitä voisi vielä harkita osallistumista. Tarttis vaan ostaa kiteitä, mulla kun ei ole kuin yksi pari. Kertokaapas keneltä niitä kannattaa tilata ja missä hintaluokassa mennään? On tuo "harrastusbudjetti" mennyt aika tiukoille kun kaiken maailman osaa pitänyt joka viikko (välillä monta kertaa viikossa) tilata.

Mullakaan ei itse Mugenista mitään pahaa sanottavaa ole ja alkaa tuo meikäläisen perusmallikin olla kohta R-versio. Ei taida enään puuttua oikein mitään viriosaa. Tosin suurin osahan siinä oli jo valmiiksi kun sen ostin. Myös Ninjan kone ansaitsee kehut! Ainakin tällaiselle uudelle polttisharrastajalle erinomainen valinta (tiedä sitten muista koneista). Ei ole mitään säätöongelmia ollut, itse asiassa en ole koskenut mihinkään säätöihin kertaakaan. Käy hyvin, luotettavasti eikä stumppaile.

Mutta mites siis nuo kiteet?

337
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 06.09.07 - klo: 12.04 »
Olen kymmenen vuotta sitten ajanut kilpaa ja silloinkin sähköcrossia joten kilpailut ovat tavallaan tuttuja. Lavangossa olen sen pari kertaa käynyt ajamassa mitä tässä nyt on päässyt ajamaan (osin työkiireiden takia). Olen tulossa kaverin kanssa (joka myös uusi harrastaja) katsomaan noita em. kisoja. Tarkoitus oli osallistua itsekin, mutta koska näyttää siltä etten ehdi yhtään ajamaan ennen kisoja, taidan tulla vain katsojana.

Tämän saitin ja Lavangon ystävälliset harrastajat ovat jo useampaan kertaan meikäläistä neuvoneet, kiitos siitä! Ilman näitä ohjeistuksia olisin varmaan jo luovuttanut..

338
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 06.09.07 - klo: 08.52 »
Hei!
 
Ja kiitos Olavi. Tuo kyllä selvensi ja paljon. Tilasin uudet tangot, varmuuden vuoksi. Täytyy sanoa että harrastus ei olisi voinut alkaa huonommin. Kuten aiemmin olen topicissa sanonut, pari kertaa on usko lajiin ollut koetuksella. Mutta oma moka, mitäs ostin käytetyn paketin..

Onneksi varaosa toimitus on pelannut, etenkin JP-Nitroracingilla josta on tullut tilattua useampana päivänä jotakin rasvoja, muttereita pultteja ym. Lisäksi tuli hankittua "Dremel" kun oli pultit pyöristyneet eikä niitä enään auki saanut.

Tosiaan tänä kesänä vasta pari kertaa päässyt ajamaan, loppu aika mennyt autoa huoltaessa tai varaosia odotellessa. Mutta onpahan oppinut käymään koko auton läpi. Jos sitä vielä syyskylmillä pääsisi ajamaankin. Ja talvella Valkeakoskelle. Jos perjantaina ei sada ja saan uudet tangot niin silloin on lähdettävä kokeilemaan. Kaikki diffit avattu, kaikki laakerit vaihdettu, myös kytkimen, ja jos iskarinkin saisi kuntoon, niin eiköhän tuo ole aika erilainen ajaa. Jos sitä nyt pääsisi todella nauttimaan ajamisesta!

Edit: otin tangon irti ja se kyllä näytti aivan suoralta ja pyöri tasaisella pinnalla hyvin. Itse säiliössä näkyi sisällä pari naarmun tapaista. Yritin laittaa tangon mäntineen väärinpäin säiliöön ja se kanittaa heti ylhäältä asti silti. Eli tanko ei kaiken järjen mukaan ole kiero. Tilasin nyt tangot ja säiliöt, saas nähdä.

339
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 05.09.07 - klo: 21.51 »
Että mua koetellaan!

Olen nyt purkanut koko auton, vaihtanut kaikki laakerit (syytäkin oli), putsannut ja säätänyt. Aloin vielä vaihtamaan iskareiden öljyjä kun huomasin että toinen takaiskari kanittaa. Myyjä autoa myydessä jotain mutisi hiljakseen että toisessa iskarissa oli ollut jotain mätää mutta nyt toimii. No ei toimi!

Eli iskari jää n. puoleen väliin jumiin alas painettaessa eikä mene siitä eteenpäin eli jousto loppuu aivan liian lyhyeen. Ei ihme että on perä vähän heitellyt...

Itse iskarin kupisssa (se johon öljyt laitetaan, mikä sen oikea nimi nyt onkaan) ei näy mitään lommoa eikä se tankokaan  kierolta näytä mutta onko niin että nimenomaan tuo tanko on vino ja aiheuttaa kanituksen??

Auttakaa miestä mäessä!

Toinen kysymys: säädettäessä moottorin pinjonin välystä laitoin paperin väliin mutta en ole oikein varma onko välys siltikään oikein. Rattaat pitävät pientä "sirinää" vaikka niissä on vaseliinia. Miten siis voin olla varma että välys on oikein säädetty?

340
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 29.08.07 - klo: 18.17 »
Ja taas kiitokset! Nyt on sitten kytkinlaakeritkin tilattu :)

Tässähän sitä oppii mekkaamaan kun purkaa auton osiin. Vielä kun pääsisi ajamaankin joskus...

341
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 29.08.07 - klo: 16.41 »

Tule esim. Lavankoon huomenna, niin paikalla löytyy varmasti apua (jos ei nyt vettä tule ihan pirusti taivaalta)..


Pääsen vasta ensi viikolla auton kimppuun joten en myöskään pääse/ehdi Lavankoon ennen sitä, työkiireitä. Diffit ovat levällään ja osissa pöydällä. Jos nyt vielä sen kytkimen laakerin vaihtaisi. Onko se kaikissa autoissa saman kokoinen? Voisin tilata saman tien. Vai onko se kenties samaa kokoa kuin diffin laakerit? Niitä vielä löytyy kotoakin.

Entä kytkimen shimmaus? Kertokaapa mitä sillä tarkoitetaan ja miten sen teen? Jotain välystähän siinä säädetään, eikö?


342
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 29.08.07 - klo: 15.14 »
Mä olen saanut litran tai pari ajettua koko kesänä enkä laakereita ole vaihtanut. Enkä kyllä tiedä milloin edellinen omistaja on vaihtanut. Taitais olla aika avata kytkin? Pitääkö minun tietää jotain tai omistaa jotain tiettyjä työkaluja kun kytkimen avaan?

Mihin asti viime vuonna ajettiin? Luntahan tais tulla vasta joskus marraskuussa.. Haluaisin päästä ajamaan mahdollisimman paljon tässä syksyn aikana.

343
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 29.08.07 - klo: 14.51 »
Kiitos jälleen kerran neuvoista. Ostin Mugenin laakeripaketin joku aika sitten enkä edes tajunnut kysyä mitä laakereita ne ovat mutta taitavat olla kumisuojattuja???

Kuinkas usein te vaihdatte kytkinlaakerit?

344
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 28.08.07 - klo: 15.46 »
Ja vielä lisää kysymyksiä. En viitsinyt avata uutta topicia yhden kysymyksen takia mutta eiköhän joku tämän lue ja vastaa viisaampana.

Missä kohdin autoa käytetään mitäkin laakereita? Meinaan siis kumisuojattuja, keraamisia jne.

345
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 27.08.07 - klo: 18.53 »
Kertokaapas viisaammat vastaus tähän visaiseen pulmaan  :wink:

Tilasin Future RC:stä sekä diffiöljyt että iskarinöljyt. Tilauksessa tuli Tornadon silikoniöljyjä, oikeat vahvuudet (5000, 3000, 1000, 400 ja 300).

Kysymykseni on: onko näillä silikoniöljyillä muuta eroa muuta kuin vahvuudet? Eli iskareihin ja diffeihin käy samat silikoniöljyt?

Ehkä tyhmä kysymys mutta joidenkin valmistajien öljyissä on mielestäni erikseen mainittu niiden olevan diffiöljyjä tai iskariöljyjä.

346
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 16.08.07 - klo: 13.04 »
Juu siis olen laittanut

T 1000
K 5000
E 3000

Vaihdoin myös kaikki laakerit. Ajattelin laittaa kerralla koko auto kuntoon.. Vielä kun sais sen etuvakaimen, tilauksessa on. Tilasin äsken myös noita diffi prikkoja jotka siis puuttuivat kokonaan sekä diffiboxin, se kun oli aika kuluneen näköinen. Kunhan nyt saan diffit kasaan, vaihdan vielä iskariöljyt, hyllyssä on 300 ja 400 vahvuudet. Eiköhän ne toimi Lavankoon ihan hyvin?

347
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 16.08.07 - klo: 11.09 »
Mahtavaa! Iso kiitos!

Täytyy sanoa että olis harrastus loppunut jo moneen kertaan ilman tätä foorumia ja teidän avuliaiden ihmisten neuvoja. Olen päässyt ajamaan osin omien kiireiden, osin autossa olleiden pikkuvikojen takia, tänä kesänä vasta pari kertaa. Tässä on menty ns. terve edellä puuhun kun osti käytetyn auton  :wink:

Mutta nyt ainakin oppii autosta kaiken mahdollisen kun olen nyt purkanut kaiken muun paitsi kytkimen. Uhkaa vain kesä loppua kesken..

Huomasin että diffistä puuttuu kokonaan nuo diffiprikat. Ei varmaan hirveän hyvä juttu...  O-renkaat otin takadiffistä pois, keskellä ei ollutkaan. Niin ja öljyt on Ollinmäen aiemmin vihjaamat vahvuudet, 1000, 5000, 3000.

Pitäisikö mun nyt tietää vielä jotain muuta diffejä ja perää kasatessa?

348
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 15.08.07 - klo: 22.33 »
Löysäsin ja huomasin eron juu. En vain huomannut että sinne olisi mitään sontaa tai laakerin paloja jäänyt mutta täytyypi katsoa tarkemmin.

Sitten tyhmä kysymys. Kuuluuko noihin em. rattaisiin laittaa jotain rasvaa/vaseliinia?

349
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 15.08.07 - klo: 22.10 »
Se voi olla, mutta kun se alkaa kuulostaa siltä että rattaat eivät osu oikein kohdilleen kun boxin ruuvaa tiukalle kiinni. Tai siis ihan kuin nuo kaksi ratasta olisivat liian kiinni toisissaan. Ymmärrys loppuu!

350
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 15.08.07 - klo: 21.43 »
Nyt en ymmärrä!

Mulla meni takadiffi jumiin ja purin sen. Oli yksi laakereista hajonnut palasiksi ja öljytkin oli tippunut jossain vaiheessa kyydistä.

Nyt kasasin diffin uudestaan, laitoin uudet laakerit ja öljyt, otin o-renkaat pois ja itse diffi toimii mainiosti mutta kun ruuvaan sen boksiin, alkaa hammasrattaat jumittaa. Ei siis diffin sisällä vaan se ulkopuolinen jota pyörittää kardaanissa oleva ratas.

Ja jumittaa siis samalla tavalla kuin vian huomatessani.

Missä siis vika?

351
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 09.08.07 - klo: 18.25 »
Itse ajan perusmallilla johon on vaihdettu ainoastaan tukevampi palikka raidetankojen väliin. Siis "E0316  Servo Saver Plate (5mm)" tuolla edellä mainitulla sivulla. Alkuperäinen osa saattaa mennä solmuun, jos hyppy menee reisille. Tukevampi iskarintuki eteen saattaisi myös olla paikallaan. Alkuperäinen menee yleensä vähän jojoon, jos finaalissa rymistellään runsaasti. Kertaakaan se ei ole vielä niin paljon taipunut, että ajo kärsisi joten tyydyn takomaan sen suoraan ennen seuraavaa kisaa.

Mulla oli raidetangot, raidetangon päät ja ne pallot jostain sähköcrossarista eivätkä kestäneet hyppyjä lainkaan. Nyt autossa 5R:n vastaavat osat, ovat ainakin tuhtia tekoa! Parhaillaan diffit auki, pitää uusia laakereita ja samalla laitan öljyt diffeihin, olivat ihan kuivat :)

Kun ostaa auton käytettynä, siinä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvä on se että pääsee heti ajamaan mutta huonoa se ettei tunne autoa ollenkaan kun ei sitä itse ole kasannut eikä tiedä mitä siellä diffeissä ym. oikein on. Tässä pikkuhiljaa oppinut tekemällä, mm. diffit purin nyt elämäni ensimmäistä kertaa. Seuraavaksi aion purkaa kytkimen ja kai tuo konekin pitäisi jossain vaiheessa avata..

Uskoisin että auton ajettavuus muuttuu nyt kun saan oikeat öljyt diffeihin ja laakerit kuntoon. Innolla odotan että pääsee taas ajamaan!

Millä iskari-asennoilla kannattaa lähetä Lavankoon? Missä reijissä teillä iskarit on?

352
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 08.08.07 - klo: 21.12 »
Voi poistaa.

353
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 05.08.07 - klo: 21.49 »
Huh Huh!

Hiljaista on tässä topicissa... Onko Mugen kuskeja tosiaan näin vähän?

Olis taas kysyttävää. Eli mitä eroja on MBX 5:lla ja 5R:llä? Oman autoni olen hankkinut käytettynä ja siihen on jotain osia vaihdettu mutta tarttis siis tietää eroavaisuudet. Autojen ominaisuuksissa paljonkin eroja? Entä mikä on Prospec-malli?

354
Polttisautot / Vs: Auton säädöt
« : 30.07.07 - klo: 14.50 »
Kiitos ohjeista. Sitä mä vähän ajoinkin takaa notta jos auto pohjaa ajaessa (ja siitä johtuu tuo levoton perä) kun kerran pohjaa hypyissäkin. 

Mites sitten tuo etuvakaimen puuttuminen? Mitä se vaikuttaa?

355
Polttisautot / Vs: Auton säädöt
« : 30.07.07 - klo: 14.28 »
Nii just. Eli mikä on sellainen "normaali" maavara?

356
Polttisautot / Vs: Auton säädöt
« : 30.07.07 - klo: 13.16 »
Kysymyksiä johon toivoisin apua :azn:

Tajusin tuossa juuri ettei autossani ole etu kallistuksen vakaajaa. Mikä vaikutus tällä on auton ajettavuuten/ajo-ominaisuuksiin?

Auton perä pomppii kovasti Lavangon radalla. Tosin auto myös pohjaa hypyistä alas tullessa. Voiko olla niin että autossa on liian matala maavara ja myös sen takia röykyissä levoton? Mikä on yleensä "suositeltava" maavara?

Auto siis Mugen MBX-5.

357
Yleinen keskustelu / Vs: Sisähallia crossareille?
« : 30.07.07 - klo: 10.11 »
Allekirjoittanut on mukana jos Valkeakosken hanke saadaan toteutumaan. Täältä Helsingistä ei tosin joka viikko sinne viitsi ajella mutta jos edes muutaman kerran talvikauden aikana pääsis pärtsäämään.

Mites tuo pakokaasu ongelma on hallussa?

358
Yleinen keskustelu / Sisähallia crossareille?
« : 29.07.07 - klo: 14.49 »
Löytyykö Etelä-Suomesta sisähallia jossa pääsisi talviaikaan ajamaan etenkin polttiksilla? Ilmeisesti Valkeakoskelle puuhataan M-10 harjoitushallia mutta onko M-8:lle mitään paikkaa? Talvi on pitkä aika olla ajamatta...

Jos tällaista hallia ei ole, olisiko innokkaita ihmisiä lähtemään projektiin jossa kartotettaisiin em. hallin mahdollisuutta jostain päin Suomea? Aina joku tuntee jonkun joka tuntee taas jonkun joka on nähnyt hallin tyhjillään pari vuotta ja ihmetellyt miksei siellä mitään tapahdu jne. Näin ne yleensä löytyvät.

Kuinka hienoa se olisikaan jos ajokausi jatkuisi ympäri vuoden!

359
Mugen / Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« : 24.07.07 - klo: 13.53 »
Terve!

Taas on aika tehdä uusia tyhmiä kysymyksiä.. Nyt kun ajokertoja on muutama kertynyt ja vauhti lisääntynyt alkaa tuntumaan että haluaisi säätää autoa paremmaksi. Kävin viikonloppuna ajamassa Hämeenlinnassa ja siellä auto toimi erinomaisesti mutta maanantaina Lavangossa meno ei ollutkaan enään niin nautittavaa radan röykkyisyydestä johtuen.

Toisin sanoen perä vetää aikamoista rodeota ja sille haluaisin jotain tehdä. Ei muuten oikein uskalla kaasua painaa kun  perä voi lähteä pomppimaan ihan mihin suuntaan tahansa. Eli mitä tälle voisi tehdä? Vai onko rata vain niin huonossa kunnossa?

Autossa ei ole etuvakaimia. Mikä vaikutus tällä on ajettavuuteen?

Kolmas kysymys koskee konetta. Se on siis Ninja 21. ja täytyy näin aloittelijana sanoa että aivan erinomaisen helppo kone onkin! Mitään en ole säädöille tehnyt kertaakaan (en olisi osannutkaan). Nyt olisi aika opetella säätämään konetta. Mistä tiedän käykö kone rikkaalla/laihalla? Se ei röpötä, kiertää komeasti eikä muutenkaan mitään korjattavaa ole. Ainoa merkillepantava asia on polttoaineen lievä ulostulo pakoputkesta mutta sekin jossain määrin normaalia? Haluaisin vain tietää että kone on säädöissä jotta en sitä ajamalla rikkoisi. Mitä huolto toimenpiteitä koneelle kuuluu tehdä ja kuinka usein?

360
RC-kerhot ja -radat / Vs: HÄMEENLINNAN RATAPROJEKTI
« : 23.07.07 - klo: 22.57 »
Terve!

Kävin viikonloppuna "koeajamassa" radan ja täytyy sanoa että kyllä on upea rata ajaa!!! Mullahan ei ole mitään muuta mihin verrata kuin Lavanko mutta teidän rata on kyllä niin paljon parempi, paremmassa kunnossa, tarpeeksi leveä ja nautinnollinen ajaa!

Entisenä Hämeenlinnalaisena voi rinta rottingilla olla ylpeä "oman kylän pojista", kyllä olette hienoa työtä tehneet. Ja ajajakorokekin valmistui pikku hiljaa. Kundit hikoili talkoissa rappusia kun meikäläinen kävi pärtsäämässä  :wink:

Maksoin tänään ratamaksun tilille. Niin ja saitte uuden harrastajan Hämeenlinnaan, se kaveri jonka kanssa radalla kävin, osti tänään itselleen elämänsä ensimmäisen auton (Hobao tarttui kainaloon).

Yritän päästä ajamaan ensi torstaina. Eikös silloin ollut kerhoilta?

Ja kaikille teille jotka ette radalla ole ajaneet: NYT ÄKKIÄ HÄMEENLINNAN VIERAILULLE! ETTE TIEDÄ MISTÄ JÄÄTTE PAITSI! SUOMEN PARAS RATA???!!!

   

Sivuja: 1 ... 9 10 11 [12] 13