Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Miika.laurila

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8
91
Tulokset / Vs: -LOPPUTULOKSET FTT 2 KIIMINKI-
« : 29.02.12 - klo: 14.07 »
Pitää varmaan itekki laittaa raporttia kun ei ole vähään aikaan tullut ajeltua.

Toissa viikolla tuli hommattua tuo Xrayn X12 ja kisoja edeltävänä viikkona kävin muutamia akullisia ajamassa kerholla. Täytyy sanoa että oli todella helppo kasata ja auto toimi lähes suoraan paketista juuri niinkuin toivoinkin. Mä kun en oo mikään erityisen pro tossa mattiksen mekkauksessa niin siihen nähden aika hyvin  :grin: Semmosia outouksia mun autossa oli, että etupäässä välyksiä tuntuu olevan joka paikassa, mutta ei mitään häiritsevän isoja kuitenkaan. Pitää varmaan hommata varaosina uus keula, josko se olis tiukemmalla sovituksella. Ja tuo pitkittäinen akku varmaan ihan ok idea ollut suunnittelupöydällä, mutta käytännössä se tuottaa kuitenkin ongelmia. Kai joku Xrayn jamppa on ajatellut että nyt on optimized akun paikka kyl, mutta se on vaan pienille sähköille. Mulla tuo Hobbywingin säädin ja järkyttävän iso vastari (varmaan kaksi kertaa isompi entä nykyvastarit) tuotti sellaisia ongelmia, että auto ei ole ollenkaan balanssissa vakiona. Ongelma kuitenkin korjaantui kun irrotti akun tukipalat (ne muoviset L-kirjaimen malliset) ja akku kaksipuoliteipillä auton ihan oikeaan laitaan kiinni, jonka päälle sitten normi teipit vielä. Eihän se mikään kaunis ratkaisu ole, mutta toimii. Lopputuloksena balanssissa oleva auto ja 775 grammaa painava auto. (Raja taitaa olla 720gr?)

Kisa-aamuna jännitti, että pääsenkö edes ajamaan kun stokkisoftaa ei ollut säätimessä. Sain vasta ensimmäiseen alkuerään softan kondikseen ja hyvä niin, olisi muuten jäänyt ajot ajamatta  :smiley: (Kiitokset softapäivityksestä Bondille!) Tuli muuten huomattua, että tuo Hobbywingin 120A 1s säädin ei kunnolla tue tuota virallista stokkisoftaa. Jostain syystä vakiosoftalla tuo lipo cut-off toimii yhdellä kennolla kuten pitääkin, mutta stokkisoftalla se on pakko laittaa offille tai säädin huutaa matalaa jännitettä. Säädin ei kai osaa ajatella, että kiinni on 1s lipo tjsp...

Itse kisasta sen verran, että auto oli todella helppo ajaa, mutta ilmeisesti se ei ollut kovin nopea. Best lap jäi Jannesta lähes 4 kymppää, mutta auton helppouden tuoma tasaisuus kuitenkin riitti toiseen lähtöruutuun. Finaaleissa tasaisuus johti lopulta voittoon, mikä oli pienoinen yllätys tässä vaiheessa. Myöskin alkupäivästä hävisin tehossa jonkin verran muille vanhojen/tehottomien akkujen takia. Paremmalla akulla kulku kuitenkin parani. Jostain syystä mun tulos ja best lap pysyi samana koko kisapäivän ajan, kun muilla taas tulokset ja best lap heikkenivät. Johtuiko autosta vai lisäpotkusta, en tiedä.

Oli todella mukava ajaa finaalissa kunnon vääntöä lähes koko ajan. Oli just sitä minkä takia kisaaminen on ehdottomasti tän lajin suola! Kannatti ajaa :azn: Jannen kanssa taisi olla toisessa finaalissa useammankin minuutin ero pari kymppää ja vääntö oli tiukkaa. Odotan innolla että pääsee katselemaan videolta sitten noita finaaleita  :tongue:

Tässä vielä linkki setuppiin.

92
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 28.06.11 - klo: 03.35 »
Mitenkäs tuo Li-Po akkujen turvallinen hävitys tapahtuikaan?
Muistelen että jossain topikissa joskus sitä käsiteltiin mutta en löytänyt haulla sopivaa vastausta.
Oliko se niin, että akut laitetaan suolaveteen likoamaan ajaksi X, jonka jälkeen ne voi toimittaa jonnekkin ongelmajätteen keräyspaikalle?

93
Vapaa keskustelu / Vs: Pienet kysymykset ja neuvot.
« : 01.06.11 - klo: 17.17 »
Noniin elikkä teimme koulussa ensimmäisen vuoden näytössä vahvistimen. Sosialisoin koulusta itselleni kaksi tällaista kaiutinta, mutta niille tarvisi nyt jonkunlaisen kopan/kotelon.

Kysyisinkin siis vinkkejä toteutukseen? Käyttötarkoitus olisi suht kompakti paketti jonka voi kuljettaa mukana esim. kesällä piknikille. Itse olen ajatellut vanerista rakentaa kotelon johon tulisi kolme osiota, keskelle vahvistin ja reunoille kaiuttimet.

----------------------------------------------------------
|                  |                  |                  |
|                  |                  |                  |
|                  |                  |                  |
|    kaiutin       |   vahvistin      |    kaiutin       |
|                  |                  |                  |
|                  |                  |                  |
|                  |                  |                  |
----------------------------------------------------------


Suunnilleen tohon tyyliin poikkileikkaus ylhäältä päin kuvattuna.

Eli siis infoa siitä minkä kokoiset (mitat ja/tai tilavuus) osiot noille kaiuttimille olis hyvät? Ja entä toi materiaalivalinta?

94
BLUE CARPET CUP -SARJAN LOPPUPISTEET

Tamiya M Historic -sponsored by Racingfactory                     
                     
#   Nimi             Seura   I     II    III   IV      4/4 pisteet (3 parasta lasketaan)
1   Janne Valtanen   OSPA    100   100   100           300
2   Simo Tammela     OSPA    82          82    100     264
3   Sami Huovinen    OSPA    90    82    90            262
4   Eemeli Anttonen  OSPA    69    90    76            235
5   Tommi Tirroniemi MLPA    60    76          72      208
6   Olavi Tenno      MLPA    51    69          69      189
7   Ari Junkkari     OSPA                72    82      154
8   Arttu Issakainen OSPA                66    76      142
9   Keijo Kaattari   OSPA                      90      90
10  Jouni Kaivola    MLPA    76                        76
11  Antti Luoto      OSPA    72                        72
12  Janne Ahonen     OSPA          72                  72
13  Tero Niskanen    OSPA                69            69
14  Teemu Uusitalo   MLPA    66                        66
15  Juho Mella       MLPA    63                        63
16  Sakari Eskola    MLPA    57                        57
17  Sami Hietalahti  MLPA    54                        54


Blue Carpet Cup 2010-2011                     
C-12 - sponsored by V-Dezign                     
                     
#   Nimi              Seura  I     II    III   IV      4/4 pisteet (3 parasta lasketaan)
1   Vesa Yli          OSPA   100   100   100   100     300
2   Pasi Lento        OSPA   90    76    82            248
3   Janne Valtanen    OSPA   76    57    72    90      238
4   Mika Anttonen     OSPA   82    63    90            235
5   Marko Vähäkuopus  OSPA         66    76    82      224
6   Ville Sipola      OSPA         51    66    72      189  ROOKIE
7   Antti Luoto       OSPA               76    76      152  ROOKIE
8   Jani Seppälä      OSPA         54    69            123
9   Antti Kanniainen  OSPA   69          39            108
10  Sami Huovinen     OSPA         42    60            102
11  Panu Vehniäinen   TamUA        90                  90
12  Miika Rinne       EPUA         82                  82
13  Jouni Kaivola     MLPA   72                        72
14  Ari-Pekka Kyykkä  EPUA         72                  72
15  Pauli Helin       TamUA        69                  69
16  Janne Lappalainen MLPA   66                        66  ROOKIE
17  Miika Laurila     OSPA   63                        63
18  Taneli Erkkilä    FED          60                  60
19  Lassi Salo        HyUA         48                  48
20  Jukka Laine       VUA          45                  45  ROOKIE

Blue Carpet Cup 2010-2011                     
TSP-10                     

#   Nimi              Seura    I     II    III   IV      4/4 pisteet (3 parasta lasketaan)
1   Janne Valtanen    OSPA    100    100   100   100     300
2   Marko Vähäkuopus  OSPA           76    82    90      248
3   Mika Anttonen     OSPA    90     66    90            246
4   Ville Sipola      OSPA    82     82    76    82      246
5   Mikko Vuolteenaho OSPA    76     63          76      215 ROOKIE
6   Antti Luoto       OSPA           72          72      144 ROOKIE
7   Ari-Pekka Kyykkä  EPUA           90                  90
8   Pekka Kuronen     PKSRCA         69                  69
                     
                     
                     
Blue Carpet Cup 2010-2011                     
TSB-10                     

#   Nimi              Seura    I     II   III   IV      4/4 pisteet (3 parasta lasketaan)
1   Keijo Kaattari    OSPA     100   100  100   100     300 ROOKIE
2   Jukka Määttä      OSPA     90    76   90    72      256 ROOKIE
3   Eemeli Anttonen   OSPA     82    69   76            227
4   Nico Haapalehto   OSPA     69    66   72    82      223 ROOKIE
5   Matti Korkiakoski OSPA           72   82            154
6   Juho Nevala       OSPA     72               69      141 ROOKIE
7   Jukka Veijonen    OSPA           90                 90
8   Ari Junkkari      OSPA                      90      90  ROOKIE
9   Jukka Laine       VUA            82                 82
10  Arttu Issakainen  OSPA     76                       76  ROOKIE
11  Tommi Tirroniemi  MLPA                      76      76  ROOKIE
12  Oskari Ojanperä   OSPA                      72      72  ROOKIE
13  Janne Ahonen      OSPA                69            69  ROOKIE

95
Kyllä kyllä, juuri kuten arvelinkin tuossa.
Ei taida perus 27.145 yms. kiteillä olla siis asiaa tuonne  :police:
Noh, katsotaan jos jostain saisi hommattua gigaset radiot.

96
Hetkonen  :shocked:

Saanen kysyä, että miksi vain 2.4GHz radiotaajuudet sallittu? Johtuuko paikalla tapahtuvasta muusta radioliikenteestä, vai mikäs tässä nyt on homman nimi?
Ei kehtaisi uutta modulia ja vastareita mennä hommaileen yhtä kisaa varten :x

97
Kuten tuolla toisessa topikissa lupailin niin BCC:in ilmoittautuminen, erälistat sekä ajanotto nähtävästi laskeutuvat nyt minun hartioilleni.

Ilmoittautuminen:
- Nimi
- Luokka
- Transponderin numero, jos ei ole niin lainaponderi

Kaikki mukaan vaan kisailemaan, hyvä sauma hioa kisakuntoa ennen Laukaan FTT:tä!

98
Vapaa keskustelu / Vs: PC:n Simulaattoripelit
« : 08.03.11 - klo: 21.13 »
Pelaileekos rFactoria kukaan? Mielestäni yksi parhaista ajopeleistä yksinkertaisesti muokattavuuden takia.
Modeja, autoja ja ratoja löytyy satoja kappaleita. Verkkopeli on myöskin varsin toimiva systeemi ja jos tekoälyä vastaan haluaa pelata, saa varmasti tasoisensa vastuksen. Jos muitakin pelaajia löytyy täältä niin voisi vaikka jonkunlaista kisaa laittaa pystyyn?

Tässä omaa tyylinäytettä 2009 vuoden formuloilla ja Monacon radalla.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I0TTT32v0ps[/youtube]



99
Mut voi tonne mattikseen laittaa  :smiley:

100
Yleinen keskustelu / Vs: Lrp vs. speedpassion?
« : 13.01.11 - klo: 20.47 »
Mulla itsellä ei vilku SP-noparissa valo, vaikka 0-ennakkosofta on asenettuna. Eli säätimestä löytyy nuo 10 säädettävää parametriä ja numeroa 9 eli ennakkoja ei pysty säätämään, on asenossa nro 1 . Ihmetyttää vaan kun tuota ledin vilkkumista ei ole
Sama juttu (tarkistin just, ettei ainakaan Hoken kirjoituksen mukaan toimi) ja Hoke on  päivittänyt kahteen autoon syksyllä 0-ennakkosoftat (eikä ennakkoa pysty myöskään säätämään), jotka siis pitäisi olla kisalailliset. Punainen valo vilkkuu noparissa silloin, kun sammutan radiosta virrat pois - mutta kuuluuko se olla niin? Jos radiossa on virrat päällä, niin neutraaliasennossa ei pala eikä vilku punainen valo. Noparit ovat SP GT 2.0 Pro versiot. Nyt oon hieman ihmeissäni :huh:

Jatketaan vielä sen verran, että jos autoon kytkee virrat ilman, että radiossa on virtoja päällä, niin punainen valo ei vilku. Sen sijaan, jos laittaa radioon virrat ja autoon virrat ja sen jälkeen sammuttaa radiosta virrat, niin sitten tuo punainen valo alkaa vilkkumaan. Pitäisikö se olla niin? :huh:

Voisin mutuna heittää semmosta että onkohan tuo säädin sen verran "tyhmä", että jos on säätimestä ns. automaattijarrua päällä niin valo ei vilku, koska kaasutikun ollessa neutraalilla ei säädin kuitenkaan ole puhtaasti neutraalilla vaan jarrua on vähän päällä. Ja että sen jälkeen kun radion sammuttaa niin säädin ei enää löydä signaalia ja menee jonkinlaiseen horrostilaan tms.
Kokeilepa varsin säätää automaattijarru nollaan? Jos ei automaattijarrua teillä ole käytössä niin en tiedä sitten... Ainakin itsellä LRP:n säätimissä jos oli automaattijarrua päällä niin kaasutikku neutraalilla ledi paloi saman värisenä kuin silloin, jos painoi jarrua hieman, mutta ei täysiä (jolloin ledit taas muuttuvat erivärisiksi).

101
Ei mulla muutaku et taisin kyllä ilmoittautua tuohon C-12 luokkaan  :police:
Toinenkin "virhe" sattui kyllä silmään sillä mähän kilpailisin nuorten mestaruudesta tuossa stokkituristissakin :p

EDIT: korjattu :)
-Miika Laurila

102
Vapaa keskustelu / Vs: Gran Turismo 5
« : 04.01.11 - klo: 09.13 »
Onkos kukaan vielä tähän vaiheeseen päässyt pelissään?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bQCOm1KCBT4&feature=related[/youtube]

Olisi kiva saada vähän yksityiskohtaisempaa palautetta kyseisestä kaarasta  :mrgreen:
Vaikuttaa aika härskiltä peliltä.

103
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2011 -ennakkotietoja
« : 28.12.10 - klo: 22.51 »
Onko jostain saatavilla mitään Suomessa sallittujen nollaennakkosäätimien listaa?
Mietin vain että tietää saako tuolla omalla säätimellä nyt sitten ajaa stokkia vai ei.
FTT ohjeistosta löytyykin tuo ROAR-lista, mutta entäs ne maahantuojien lajiryhmälle ilmoittamat säätimet? Milloin niistä tulee jonkun sortin listaa, kun kisoihin kuitenkin on alle kuukausi aikaa.

104
Kyosho / Vs: Kyosho Lazer zx-5 RTR
« : 22.12.10 - klo: 20.40 »
Voin sanoo että jos tosiaan laitat 3.5T koneen niin se autohan repeää kohta kahtia  :mrgreen:

Myöskin vaatii erittäin virtakestoisen noparin tuolla setillä, muuten palaa kyllä hyvinkin nopeasti vehkeet.


M: Speed Passion V2.0, 2.5T (13900KV) harjaton moottori

 :afro:


105
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 22.12.10 - klo: 20.27 »
Joo itsellä tosiaan hajosi tuo samainen osa kisoissa  :cheesy:
Ja meni myöskin se kiinnitys siitä itse pohjalevystä.
Nyt korjattu läpipultilla ja mutterilla  :azn:

106
Pitää katsoa jos sitä taas lähtis leikkiin mukaan stokkipuolen kautta.  :afro:

107
Vapaa keskustelu / Vs: Gran Turismo 5
« : 21.12.10 - klo: 12.42 »
Onko online-peleissä käytössä se vahingonmallinnus? Ja vaikuttaako auton vahingot auton käyttäytymiseen jne. Vai onko se vaan kosmeettista haittaa? Mietin vain että ainakin tähän mennessä joka ikisessä autopelissä, josta ei vahingonmallinnusta löydy (tai se on otettu asetuksista pois päältä), ja jota olen pelannut onlinessa, löytyy pelistä aina se joku vähä-älyinen joka ensimmäisessä mutkassa tulee täysillä kylkeen. Siinäpä sitten ajelet kun joku ohittelee runttaamalla toiset ulos. Tää ilmiö on ehkä yksi ärsyttävimmistä asioista mitä on online-peleissä vastaan tullut.

108
Team C / Vs: Team C tc02
« : 18.12.10 - klo: 21.17 »
Nyt on ensimmäinen kisa ajeltu ja hyvinhän se näytti taipuvan.
Auton olen omistanut jo n. kuukauden ja ensimmäinen krossiauto on jolla kisoja tarkoitus oli ajaa.
Kasaus sujui täysin ongelmitta ja ilmeisesti sattui joku hyvä yksilö kun ei tarvinnut viilaillakkaan vaan osat naksahteli kivasti paikoilleen ilman jumittamisia.
Paketti set-upilla lähdin liikkeelle ja Nokian sisäradalla ajelin muutaman kerran. Siellä auto toimi todella hyvin heti aluksi, ehkä vähän enemmän terävyyttä kääntyvyyteen olisin kaivannut, mutta ei mitään ratkaisevaa. Nyt Kiimingin WJ-kisojen jälkeen ei paketti set-upista ole oikeastaan mitään jäljellä muuta kuin iskarin asento edessä. Paketti set-upilla ja kovalla pidolla auto kyllä toimi ihan loogisesti ja oli suht helppo ajaa, mutta vauhti ei oikein tahtonut riittää. Auto kyllä toimi loppupeleissä todella hyvin ja oli se ihan nopeakin, läppiajassa pääsin ihan muiden tasolle.

Kirjoittelempa tähän sen set-upin millä ajoin tuolla Kiimingin erittäin kovapitoisella radalla.

Edessä

Etujouset: Hard
Iskariöljy: 40 Ultimate Racing
Etuiskarin asento oli ylhäältä keskellä alhaalta ulommaisessa reiässä.
Eturengas: Stagger Rib ilman inserttiä
Etucamber: vähän yli 1 aste
Etuauraus/haritus: ehkä ihan pienesti harituksella
Etulinkin asento: hubista sisimmäisessä reiässä ja keskeltä pakettisetupin mukaisessa reiässä

Takana

Takajouset: Medium
Iskariöljy: auton mukana tuleva 300 jotaki joku
Takaiskarin asento oli ylhäältä sisemmässä reiässä ja alhaalta ulommassa reiässä.
Takarengas: Mini Pin ja Schumacherin insertti
Takacamber: 2.5 astetta (noin suunnillee +- 0.5 astetta)
Taka-auraus: vakio
Takalinkin asento: ulkoa vasen yläkulma ja sisältä vasen yläkulma (kun auto katsotaan takaapäin)

Lyhyesti siis autossa oli aika jäykkä vaimennus ja paljon camberia ja camber gainia.

Elämäni ensimmäisestä krossikisasta (Winter Jumps Kiiminki) siis lähtöpaikka kolmas ja finaalien jälkeen kuudes sija. Ilman omaa esailua oli mahdollisuudet kolmanteen ja jopa kakkos sijaan.

109
10 kuljettajalla on pyritty ajamaan finaalit aina, jos vaan on jonkinlaiset edellytykset. Monenko sekunnin rata toi on?

Ja mitä täyteluokkiin tulee, niin sääntöjen sanomalla tavalla on toimittu, jos alkuerissä kaikki luokan kilpailijat mahtuu yhteen alkuerään. AE:n rooli on mitätön, jos ei ajeta A-finaaliin pääsemisestä vaan ainoastaan lähtöpaikasta.

Niin johan se tuossa jo mainittiinkin että SM-luokissa 10 kuljettajaa ainakin a-finaaleissa  :grin:
Muuthan voi sitten kattoa miten porukka haluaa?
Eihän WJ-sarjassa kyllä ajeta SM-arvosta mutta luokathan ovat SM-tasoisia.

Rata ei varmaan tule olemaan 100% sama kuin tuossa videossa. Mutta kierrokset oli 13-16 sekuntia tuolla kyseisellä radalla.

110
Lainaus käyttäjältä: Maastosarjan säännöt 2010
Lähtöväli finaaleissa vähintään 3 metriä. Luokittain  ajetaan  max. 10 kilpailijaa per
finaali. Mikäli finaalissa ajaisi vähemmän kuin viisi (5) kilpailijaa, jaetaan
finaalipaikat siten, että ylemmässä finaalissa ajaa kahdeksan (8) ja alemmassa kuusi
(6) kilpailijaa. A-finaali ajetaan SM-luokissa aina kymmenellä kuljettajalla.

Eikä WJ- säännöissä mainittu mitään kuskimääristä. Toisaalta silmääni sattui pari jännää sääntöä joita en ole ennen nähnytkään.

Lainaus käyttäjältä: WJ-säännöt
*Finaaleihin valitaan korokkeelta ajopaikka alkueräsijoituksen mukaan. Alkuerien nopein valitsee siis ensimmäisenä ajopaikan A-finaaliin, sitten toinen jne.

*Täyteluokissa ajetaan yksi alkuerä ja loput erät finaaleina (finaalituloksiin lasketaan esim. 4/5).

En oo varma onko Vesa ottanu tuota huomioon olenkaan?

111
Joo itse olisin myös ton AE:t 8 ja Ffinaalit 8 kuskia kannalla. 10 kuskilla voi tulla aika söhlinkiä  :mrgreen:

112
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 13.12.10 - klo: 09.57 »
Miksiköhän Castle dissaa Zippy Flightmaxin akkuja? samoin niitten 5,5mm liittimiä?
Tai sainhan mä pitkän englanninkielisen selityksen, mutta kun se ei mene käytännön kokemuksien kanssa yhteen....noista akuista irtoaa enempi uutuuttaan, ja liittimet läpäsee enempi ku deansit, kirkkaasti.
Asia tuli esiin, kun vasta korjaamolta tullut MMM poksahti ja reklamoin. Kysyttäessä kerroin virransaannista.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9961&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_40C
Batteries exactly these, 2pc in series so, 4s. Connection as well as in pic, 5.5mm Bullet-connector. 


Eli siis tuon mukaan akun sisäinen resistanssi suurentaa nopeudensäätimessä tapahtuvaa hurinajännitettä. Hurinajännite pyritään minimoimaan koska se, kuten tuossa mainittiinkin, aiheuttaa erinäisiä ongelmia virtapiireissä. Hyvä esimerkki tästä on stereot joista kuuluu ilman äänisingaalia eräänlaista "hurinaa" josta tuo nimikin tulee itseasiassa. Itse juuri koulussa käyn näitä asioita ja oman tietämykseni mukaan isommat kondensaattorit saattaisivat auttaa pienentämään hurinajännitettä. Voin toki olla väärässäkin sillä tuo konsti toimii puoliaalto- sekä kokoaaltotasasuuntauksessa (muutetaan vaihtosähköä tasasähköksi), mutta näissä hommissahan sähkö on jo valmiiksi tasaista. Tuossa kuitenkin vaikuttaisi että kondensaattorien eliniän lyhentymistä suurempi ongelma on tuo häiriö minkä hurinajännite aiheuttaa nopeudensäätimen sisässä. Ihan järkeilemälläkin selviää että kun puhutaan verrattain suurista virroista niin ne pienetkin häiriöt saavat aikaan suuren tuhon.

Akkusysteemeissä luottaisin Castlen tyyppeihin. Tähän on kaksi syytä. Liittimet jos on huonot --> resistanssi akun ja noparin välillä kasvaa. Virta ei kulje jolloin kaikki lämpenee --> resistanssi kasvaa. Akuista vielä kun ajettiin nikkeliakuilla oli akkumerkkien ja valmistajien kesken huomattavissa jopa selkeitä eroja sisäisessä resistanssissa. En usko että lipo-akuissa homma on paljonkaan muuttunut. Halpamerkeissä on suuremmat laatuerot, ja huonompi laatu. Sisäinen resistanssi on yksi merkittävimpiä tekijöitä akussa. Pienempi sisäinen resistanssi --> akku voi antaa enemmän virtaa vähemmällä jännitteen laskulla. Suurempi sisäinen resistanssi --> akulta saatava jännite laskee enemmän virran kasvaessa.

Nopeudensäädinhän toimii pätkimällä moottorille menevää virtaa ja jos jännite laskee enemmän siinä vaiheessa kun sitä virtaa menee on jännitevaihtelu suurempaa --> hurinajännite kasvaa.

Kuva ei liity tässä tapauksessa tapahtuvaan hurinajännitteeseen (on erin muotoinen käyrä), mutta saattaa auttaa selventämään mitä tapahtuukaan.



Tuo noparille akusta sisään menevä jännite pyritään pitämään mahdollisimman lähellä tasaista. Hurinajännite on tuo punaisen viivan alimmasta kohdasta ylimpään kohtaan mitattava väli.

Ettei kukaan nyt ymmärrä väärin niin koitan vielä selventää.
Siis noparilta uloshan tulee aina samanlaista käyrää riippuen kaasun asennosta. Mutta se sisään menevä jännite on se joka ratkaisee ja kun akusta otetaan virtaa niin se sisälle menevä jännite laskee.


Olipa siinä taas vähän aamumutuilua ja toivon edelleen että jotain edes selveni  :mrgreen:
Ja tosiaan laadukkaampaan akkuun ja liittimiin vaihtamalla nämä "ongelmatkiin" vähenevät.
Myöskin nää erot on aika pieniä loppujen lopuksi näillä lipo-akuilla koska virtaa kuitenkin tulee useimmiten enemmän kuin tarpeeksi. Toisaalta miksei samantien pelaa varman päälle ja käytä niitä laadukkaampia akkuja kun viisaat jampat kerran niin kertovat?

Ja toi viimeinen kohta oli sitten sellainen ei keneenkään kohdistettu miete  :p



113
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 12.12.10 - klo: 23.50 »
Filthy. Kuunnelkaa ihmeessä, drum'n'bassia parhaimmillaan.

[ Pendulum - Witchcraft (Rob Swire's Drumstep Mix) ]

Itse enemmän tykkäilen originaalista versiosta. Toi oli jotenkin "laimea"  :mrgreen:

Jungle sound Drum 'n Bass OT killer:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JbBJ73V7lRg[/youtube]

114
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5HSrHIqm1_U[/youtube]

Tämmöstä tänää :smiley:

115
Vapaa keskustelu / Vs: Gran Turismo 5
« : 04.12.10 - klo: 23.18 »
Noo, sit ajelee tuota 36k kisaa, kai silläki nyt ihan OK rahat tienaa jos siitä saa auton palkinnoksi jonka voi myydä :) En kyl yhtä tiiä miten tos GT5 menee noi autojensaantisysteemit kisoista.

116
Vapaa keskustelu / Vs: Gran Turismo 5
« : 04.12.10 - klo: 21.56 »
http://gametipcenter.com/gran-turismo-5-easy-money

Löytyi sillä kuuluisalla Googlella muutamassa sekunnissa :p En sitte tiiä onko se 98k kova raha, ainaki vaikuttas siltä.

117
Päivän mittaan tänne ilmestyy kuvia sitten kisoista.

Ps. Tiedän että ovat ylivalottuneita ja rakeisia mutta pokkari on pokkari ;) Ja ensikertalainen kuvaaja.

118
Onnittelut voittajalle!
Pitäispä lukea joskus näitäkin ketjuja, meni palkinto sivu suun  :police:
Itsellä oli 99:s tilaus :/

119
Sähköautot / Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 02.12.10 - klo: 16.45 »
Onko jollain tieteellistä tutkimusta siitä mikä on riittävä koneenjohtojen paksuus? Omaan autoon tuli laitettua 14 AWG:tä ja varmaan ohuemmallakin pärjäisi. Jossain autoissa on näkynyt todella ohuita naruja (mm. 18 AWG johtoa), mutta mahtaako osa sähköstä karata lämmöksi matkan varrella?

Itsellä ainakin oli autossa hyvinkin ohuen näköistä piuhaa (reilusti ohuempaa entä sun kuvassa) kyydissä, en oo ihan varma oliko se sitten tuota 18 AWG:n piuhaa. Ei kyllä ajot jääny niistä johdoista kiinni koskaan. Kunhan peräpää liikkuu vapaasti ilman että johdot sitä jotenkin häiritsee niin kyllä siihen käy tuokin johto ihan varmasti. Tottakai pienempi vastushan on ohuemmissa johdoissa ;)

EDIT: ajattelin kahdesti ja toi vastushomma meni kyl p*rseelleen  :police:

120
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 02.12.10 - klo: 16.36 »
Olisko jollain antaa hyviä neuvoja siihen että miten 2wd auton etuvanteita "pitää" muokata, jotta Stagger rib- etukumekset sopisi paikoilleen nätisti. Itellä nyt on ventytetty se kumi mielestäni liian leveän vanteen päälle, jolloin ainakin itelle tulee sellanen kutina että etupää kulkee pelkkien reunavallien päällä. Myös insertin sain sinne tungettua. Oli kyllä aikamoista taistelua että ne siihen edes sai päälle. Kuulin että sitä etuvannetta kannattaa jotenkin kaventaa tms. Että mites nyt on sitten?

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8