Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Poinas2

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 14
31
Polttisautot / Vs: Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 03.06.13 - klo: 12.45 »
Jep, jep. Buku korkin asennus ei mennyt eilen "ihan putkeen" tai paremminkin motilleen. Ostin pari settiä niitä eli 2 * 3 kpl. Niistä about puolet "napsahti" paikoilleen, loput oli löysiä. Laakerin kohdalle tuleva ohut seinämä oli 4/6 kuprulla laakerista poispäin. Pari ehkä sellaisenaan käyttökelpoista.

Pitää kirjoitella Bukulle päin. Tässä on desing- ja toteutusfloppi. Desing pitäisi olla niin, että kun laittaa kupin paikoilleen, niin voimat vetävät laakeriseinämää moottoriin päin. Toiseksi, sormaamalla pitäisi pystyä tekemään oikean halkaisijainen kansi.

Sen löysyyden pystyy fixaamaan täpällä liimaa, mutta jos sulla on ton verran epämuodostumaa, niin ei hyvä. Se rasva joka homman idea on, ei meinaa pysyä kuumana paikallaan vaikka korkki ei kuprulla olekkaan joten jos näin on, hävinnee ne mäskit aika nopeesti. Voi olla että hommaan olisi parempaa joku tömäkämpi vaseliini. Mielenkiintoinen konsepti joka tätä menoa jäänee liiallisen "säätämisen" takia nopeasti unholaan. Toivotaan että saavat fixattua sen paremmaksi.

32
Polttisautot / Vs: Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 31.05.13 - klo: 09.11 »
Oma mielipide on, että noista 3 ehkä todennäköisin toimimaan on toi BUKU korkki. Ongelmia siinäkin asennuksessa ja oikeastaan vaan jatkumo tuotteelle jonka Nova/RB julkaisi jo aikaa sitten. Toinen vaihtoehto on käyttää 2x suojattua etulaakeria joka on jo parempi kuin toispuoleinen. Ongelmia tosin siinäkin.

Toi kaasarin insertti on vähän niin ja näin. Ehkä eniten ideaa on siinä, että sitä käyttäen on helpompaa säätää ilmarako kohdalleen ja EPA sitten sen mukaan mitä insertti antaa myöten -> pyöreän insertin aiheuttama pykälä ja pyörtely poistuu / vähenee. Tosin jälleen kerran oma mielipide on, että isoin ero tulee siinä, että käyttäjä tajuaa säätää EPA sen mukaan mikä kurkku on käytössä eikä näin ollen tumppaa koneeseen fuilia enempää kuin sinne sopii kohtuudella menemään kuristimen läpi ilmaa. Se että toi tuo 2min lisää ajoaikaa on ooriginaal aamerican buulshitt, mutta ne pojat osaa markkinoida joko hutulla tai kiillotetulla konvehtilla. Sen verran kuitenkin roopelipäätä, että aattelin testata jossain vaiheessa  :grin:

Iskarit on mielenkiintoisin juttu. Kuten O'Donnel kommentoikin, niin homma ei ole ihan niin yksinkertainen. RB iskareissa tosiaan ongelmana mun mielestä on se, että aukko laajenee vaan toiseen suuntaan. Sisäänvaimennuksesta saadaan tuolla progressiivisempi mutta tilanteissa joissa auto keventää jotain pyörää ollaan iskarin toiminnassa alueella, jossa vaimennus on luokkaa olematon. Tästä seuraa haajatelma mm. sen osalta, että miten käy esim vetopidon. Edelleen toi ei ota kantaa nopeaan ja hitaaseen vaimennukseen ja niiden eroihin vs sisäään/ulosjousto. Ongelmista kertoo jo sekin, että heti ilmoitettiin että lämpimämmässä on syytä tunkea iskariin iskariöljyn sijaan diffiöljyä. Osa myös tietää kuinka stabiileja hyvätkään silikoniöljyt on lämpötilansuhteen ja miten se saattaa vaikuttaa, kun mennään männänreikä vaimennuksesta tollaisiin holoihin. En epäile etteikö saa toimimaan, mutta onko ero merkittävä ja säätämistä on varmasti paljon jo eri ratojen välillä ja toinen juttu on jouset jne. jne. 

33
Polttisautot / Vs: TEAM C T8 pro buggy
« : 20.05.13 - klo: 16.28 »
No siis lähtökohta on se että 16t kytkinkellolla ja vakio moottorilla ei sudi kunnolla ja kova pitoisella smooaa jonkun verran. 15t kytkinkellolla kova pitoisella ei smooaa oikeastaan yhtään ja kulkuja riittävästi minulle.
[/quote]

No noiden kriteerien perusteella ja olettaen että se kone on säädöissä, sun olisi kannattanut miettiä jotain .23 tai .28 konetta. Monet ihan RTR .28 tööttää alhaalla enemmän kuin .21 kokoset kisakoneet, vaikka ne ei sitten muuten kulussa pysykkään mukana. P5 vaikka hyvä pannu onkin, ei tosta F850 eroa niin että sitä tossa käytössä huomaa mutta onhan sulla nyt uusi kone. Kannattaa myös muistaa, että soiroksi ajetut pinionin/pyörän/diffinlaakerit ja huollon puutteessa bindaavat vetarit jne aiheuttaa kaikki ongelmia kulkupuoleen. Samaten käytettävä kytkin ja sen asetukset sekä pilli vaikuttaa siihen, miten homma toimii. Samalla kun vaihdat pannun, niin em asiat kannattaa käydä läpi.     

34
Tulokset / Vs: M8 EM-Warm up Reims Ranska
« : 19.05.13 - klo: 10.28 »
Krossia aidoimmillaan. :grin:

35
Polttisautot / Vs: TEAM C T8 pro buggy
« : 17.05.13 - klo: 18.02 »
Moottori on kyllä säädöissä. Siis kyllähän se ihan hyvin suti sillä 16t kytkinkellollakin, mutta ite tykkään enemmän siitä että lähtee alhaalta hyvin.

Siis jos se kerran sutii, niin miten se voi olla tehonpuutetta ??  :roll:

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 07.05.13 - klo: 19.31 »
Toi tarjoushinta on ko koosta järkevä ja se "normaali" hinta taasen on ihan pelkkää riistoa. Ettei joku missaa tota ennakkotilausta ja mee hätäpäissään ostamaan sitä telttaa sillä reilulla 500€  :) 500€ saa jo todella laadukkaan 3x6m mallin kaikilla seinillä, teipatuilla saumoilla ja käsitellyllä kankaalla + jä vielä kaljarahaa ja voi ajella mittarillakin hyvän tovin.

37
Mitäs rengasmalleja Jyrkkälässä on todettu toimivaksi?

- AKA Cityblock Supersoft?
- Sweep Square Armor Silver?
- Sweep Exagon Silver?

BETA Enforcer SuperSoft jos tykkää ajaa Cityblock:lla
BETA TykyTaka SuperSoft
BETA V-Max Supersoft

Noilla työnnettiin viimeviikonlppuna menemään. Enforcerissa eniten pitoa, saattaa tökkiä kuten Cityblock. V-Max pehmein tuntumaltaan, toimisi ehkä Softina paremmin. Tykytaka noitten välistä. Ei töki, helppo ajaa, kestää jne. Nämä kaikki BETA:n omalla insertillä.

AKA renkaista kuului myös Enduro pelaavan kivasti. Samaten jos jotain päättelee noista BETA:n kuvioista niin muut toimivat on Cityblock, Impact ja Crossbrace. Cityblock nyt pelaa missä vaan, joten se on helppo ja varma jos tuntee että epäilyttää ja/tai joku on viemässä tikkaria.

Ero tulee lähinnä siitä minkä tyyppisellä renkaalla/pidolla tykkää ajaa ja miten paljon haluaa oman kasettinsa kestoa hifistelemällä "parantaa". Kuskin kädet luultavimmin on ne mitkä ei kevätkohmeessa pelaa  :grin:

38
Onko kellään kokemusta / ymmärystä BMW F800GT pyörästä?



Mallihan on uusi, mutta varmaan aiemmat F-sarjan pyörät ovat ainakin jollain tapaa samanlaisia?

Kiinnostas ohuesti vaihtaa tuohon, mutta pitäs olla vähän taustatietoa. Tavoite on, että kaksi ihmistä kyydissä pääsis liikkumaan vaivattomasti, mutta kuitenkaan en mitään 300hv koneita tarvitse.

Osta multa alle 20t työnnetty bussi. Mukaan tulee kunnon laukut, xenonit, just huollettu ja vaihdettu mm renkaat, ketjut jne. Hiukan enemmän jormaa kun tossa, vie sut ja mamman mukavasti ihan niin pitkälle kun haluu ja jos lapsettaa niin laukkuraudat mäjelle, pyrstö kiinni ja kylille pyöriin ympyrää. Bonuksena inhimillinen ajoasento, ei tartte kiisuttaa niinkun noita pikkukoneisia ja silti ei oo mikään seniilin setän matkasohva.

39
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 29.04.13 - klo: 10.00 »
Onko se ihan normaalia että diffistä kuuluu ääntä kun pyörät pyörii samaan suuntaan (on ihan hiljainen kun pyörittää vain toista ja toinen pyörä pyörii vastakkaiseen suuntaan)? Eli pyörät menee hiukan eteenpäin ja sen jälken tuntuu selvä vastus joka "kliksahtaa" ja taas sama uudestaan.

Ja seuraava kysymys olisi miten tuon diffin saa helpoiten irti purkamatta koko auton takapäätä? Tarkoitus olis kuitenkin se purkaa ja vaihtaa ne diffin tiivisteet + litkut sinne jossain vaiheessa.

Kumpi diffi sulla siellä on kiinni ? Missä vaihessa / miten oire ilmaantui ? 

40
Vastataan omalta kokemuspohjalta.

2. Moottoria saa vinguttaa varikolla ihan omien halujen mukaan.

--Esa

Tähän sellainen kommentti, että ei saa ihan omien halujen mukaan. Esim jos haluttaa ja vingutat mekkauspöydällä (jonka joku voi käsittää varikoksi) mun vieressä, niin aivan varmasti ohjeistan siirtymään tangentinsuuntaan saman tien.  :grin: Radoilla on paikat jossa moista halun poistoa voi harjoittaa ilman, että terrorisoi muuta. Tarkentavia kysymyksiä voi esittää ajajakokouksessa jos on epäselvää tai vaan kysyä toiselta harrastajalta. Vaihtoehtoisesti voi stalkata että mihin ne muut menee kun halut valtaa ja painelee sen kiesin kanssa samaan paikkaan.

41
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 09.04.13 - klo: 11.11 »
Tuon jutun tekee varmasti todella uusi harrastaja ensimmäisenä :undecided:
Jerzi

Olen samaa mieltä. Käsittääkseni tästä Sanuluokasta ei ollut tarkoitus tehdä "pätemisluokkaa" niille tällä hetkellä maastosarjan yms. finaalit täyttäville, jotka jo osaa ruuvata vehkeistä kaikki nupit kakkoon, vaan kasvatusluokaksi alottaville harrastajille krossiin. Kuten on jo todettu, niin se että junnu kiisuttaa menemään corrilla sisäradalla tasasella pidolla on ihan eri juttu, kun se pistetään ajamaan tuuppikrossia (tai nelkkua) ulos vaihtelevalle pidolle ja muuttuvalle radalle. Tähän väliin voisi mun mielestä olla tilausta stokille, jota mietittäisiin siitä lähtökohdasta, miten se palvelee parhaiten sitä alottelevaa harrastajaa ja samalla sitä harrastuksen rahoittajaa. Eli pitäisi unohtaa tämä iänikuinen nettiäänestäminen lillukanvarsista ja tehdä oikeasti se pohjatyö kunnolla.


42
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 08.04.13 - klo: 20.25 »

PS: jos stanu luokkaa ajetaan se vaatii blinky säätimet sekä ykstyyppi moottorin

Miksi ? Tai onhan tää se hyvä tapa tehdä asioista vaikeeta =)


43
Kilpailijoiden kanava / Vs: Uusi akkumääräys lennoille
« : 06.04.13 - klo: 15.16 »
Yksityishenkilöt on eri asia kuin firmat ja rahteja on monia. Ei tää mitään rakettitiedettä ole

44
Polttisautot / Vs: TEAM C T8 pro buggy
« : 04.04.13 - klo: 11.05 »
Jos haet pelkästään tankkiväliä ja tykkäät ajaa lineaarisella koneella, niin suosittelisin ennemmin A830 Dragonia ja siihen kykeen 2090 pillisetti jossa mukana tulee L-käyrä:

http://www.eaimport.net/product_details.php?p=1978
http://www.eaimport.net/product_details.php?p=1956

Tai sama Combona

45
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 16.03.13 - klo: 22.33 »
Ihan ekana muutama perus juttu kun haetaan RTR vehjettä ekaksi autoksi:

1 unohdetaan kaikki kiinan ihmeet yms ja valitaan tunnettu merkki. Siinä mielessä traxxas, hpi ja tt jotka oli listalla on hyvät.

2 katsotaan mitä alustavasti mietityistä autoista saa siltä lähimmältä kauppiaalta. Kaikki autot hajoaa ja junnulle on sitä vaikea selittää että nyt ootetaan 1vko-xx kun sillä verkkokaupan setällä nyt ei ollut osia siihen isukin valkkaamaan chinchangpong superhyper megamonsteriin

3 valkataan se mikä ym kohdista pääsi läpi.

Kannattaa myös katsastaa ihan rehelliset corri autot. Niillä pääsee monessa paikassa siinä missä noilla räppäämiseen suunnitelluillapulkillakin

46
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 11.03.13 - klo: 11.08 »
Samaan "perheeseen" kuuluvalla saa eli käytännössä vaatii samat muovikuoret, jotka on helpointa todentaa mittaamalla ulkomitat.

Ei kait se noin voi olla ? Tuohan sallisi esim. 2S3P akun käytön, joka 100% on täysin eri juttu kuin esim saman valmistajan 2S2P tai 2S1P akku joista jompi kumpi olisi se hyväksytty versio. Eli mielestäni se voisi korkeintaan mennä niin, että ko valmistajan saman kennokonfiguraation akku, joka on isommalla C-arvolla kuin hyväksytty = OK sillä olettamalla, että kyseessä on samojen kennojen päivitetty variantti. Vastaavasti sama kennokonfiguraato ja sama C-arvo, mutta isompi kapasiteetti = OK sillä olettamalla että on saman kennosarjan variantti. Tämä siis jos mietitään, että pitäisi olla hengeltään rento kisa autoilla, joilla saa nyt ajaa ihan millä akuilla tykkää.

47
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 11.03.13 - klo: 10.01 »
Itse laittaisin 540 koneen, niin saa kevyet sähköt. Optioista oikeestaan jousia ja mäntiä ja painoja sen mukaan miten setuppia haluaa kehittää. Alu hexit TD310137 on hyvä hankkia niin voi vetää renkaat kiinni niin kovaa kun tykkää. Rear Gearbox Holder TD310208 (tai vastaava Tresreyltä) kannattaa laittaa varsinkin jos meinaa työntää noilla mörkömoottoreilla. Sisäkori TD499001 sitten kesäksi.

48

Totta, mutta kukaan ei asiasta valita, päinvastoin.

Miksi tällainen ei voisi toteutua Suomessakin, tässä kateellisten luvatussa maassa?

Yksittäisen kisan ja/tai kisasarjan osalla hommassa ei varmasti ole mitään ongelmaa melläkään ja johan sitä jonkunlaisa yrityksiä asian tiimoilta pyöriikin. Hienoa olisi, jos täällä oikeasti pystyttääisiin järjestämään KV-tason karkeloita. Edelleen jos tuote on kunnossa, se vetää kisaajia ja porukka sopeutuu määriteltyihin rajaehtoihin. Jos taas homma kääntyy rahastukseksi tai sen yrittämiseksi, jengi kyllä äänestää jaloillaan.

Laajempana kokonaisuutena ja/tai toimintamallina suomessa ei ole mitään järkeä alkaa lähtökohtaisesti naittamaan yhteen maahantuojaan/ko tahon hoitamiin merkkeihin. Seurauksena tulevien "lieveilmiöiden" sisällön tietää kaikki. Mielestäni ei ole mitään järkeä alkaa harrastajien toimintaa rajoittamaan millään muotoa ja SM-tason titteleitä ratkottaessa homman tulee olla avointa kaikille halukkaille, oli ne yhteistyökumppaneita tai kisaajia kalustosta riippumatta.


49
Tuohon toimitsijapulaan viittasin (tai ainakin yritin  :grin: ) tuossa postauksessani. Vertailukohtana pidän esim aikoinaan autohifikisoissa pyörinyttä systeemiä, jossa kattojärjestö hoiti paikalle tuomarit ja laitteistot. Tämä katettiin sitten erilaisilla maksuilla mm. kauppiailta ja maahantuojilta. EN sano, että sama systeemi pitäisi kopioida tai että se olisi edes optimi, vaan esimerkki siitä että homma on mahdollista. Näin toimien saataisiin ne simppelimmät asiat aka talkoilla hoidettavat jutut kuten ratojen kunnostus/ylläpito jne seuroille ja vastaavasti esim tuomarointi ja katsastus olisi samojen henkilöiden käsissä, jolloin sääntötietämys yms olisi vaadittavalla tasolla ja hommia hoitaisi pienoisautoiluun keskittynyt porukka. Kattojärjestö sitten motivoi tätä kiertävää tuomari/järjestäjäporukkaa tietyllä kompensaatiolla. Edelleen ko toimintaan järjestettäisiin jatkuvaa koulutusta, jolla päästään turvalliseen massaan asiansa osaavia toimijoita, joten sairastapaukset jne saadaan katettua ja isoihin kisoihin sadaan valkattua sitä kokenutta porukkaa eikä toivottavasti mennä kuten SM-liigassa. Edelleen tuomaristo tekee omaa hommaansa eikä aja kilpaa ja kuka tahansa pystyy kouluttautumaan tuomariksi/toimitsijaksi jolloin ei tule sitä perisuomalaista vikinää/kitinää/kateutta "kun noi saa ja pääsee".

Tämä ideana, toteuttamiskelpoisuus sitten muiden arvioitavaksi. 

50
Itse lähtisin miettimään asiaa hyvin pitkälti samoilla linjoilla Peitsamon ja PMi kanssa. Kun "tuote" on kunnossa, se kiinnostaa ja sitä kautta kerää harrastajia. Vaikeaa on hinkata menemään jos ei ole rataa.

" Pitää olla päämäärä, suunnitelma, resurssit ja tekijät, vasta sitten voidaan odottaa tuloksia."

Tästä olen 100%samaa mieltä. Mun mielestä tuo päämäärä on yhteinen läpi seurojen ja loppuosaan on oltava kattojärjestöllä se liidi. Sieltä pitää tulla porukka joka on yhteydessä kenttäväkeen, kerää ylös hyvät asiat ja ongelmakohdat sekä kuuntelee paikallisten ehdotukset siitä miten asioita olisi hyvä hoitaa. Sen jälkeen tehdään ne suunnitelmat yhteistyössä paikallisten seurojen kanssa siltä pohjalta miten on em. prosessissa todettu olevan resursseja ja tekijöitä +  pyritään tekemään ne tarvittavat sirkusliikkeet että puuttuviin resursseihin saadaan parannusta. On varmasti eriasia kun valtakunnallisesta toimijasta ollaan yhteydessä kuntapäättäjiin jne kuin että joku paikallisen seuran jäsen koittaa kahv*tunnilla saada puhelimitse hoidettua sitä ratapaikka-asiaa eteenpäin.  En väitä etteikö se onnistuisi ja etteikö sillä paikallisella panoksella olisi arvoa vaan mietin, että miten ei tarvitsisi aina mennä se rupinen persaus edellä sen harmaan kiven läpi ennenkuin jotain saa aikaiseksi.

Resursointiin on myös yksi asia joka on edelleen täysin lapsen kengissä täällä periferiassa. Kilpailujen ja toiminnan kaupallistaminen on täysin retuperällä. Myös sitä puolta tulisi miettiä sillä se on keino jolla saadaan voimapaperia siihen infran rakentamiseen/pyörittämiseen, joka mahdollistaa kilpailutoiminnan ilman, että se on täysin sen järjestävän seuran harteilla.

Luokista vielä, että rajoittaminen on lähtökohtaisesti se väärä tapa. Se on huomattu niin monessa asiassa alkaen vaikka musiikin lataamisesta. Ne luokat jotka hoitaa asiansa kunnolla pärjää ja kehittyy ja loput kuolee pois. Niin se vaan menee ja lopputulos on se, että mitä enemmän lajitietoa saadaan maailmalle ja harrastajia ajamaan, oli ne vehkeet sitten mitä tahansa, sitä varmempaa on että myös kisaluokkiin riittää niitä uusia tulijoita. Toki voidaan ja pitääkin miettiä, että mikä on lajin sisällä järkevää. Eli esim aiemmin esitetty "hiipuvien" luokkien SM-kisojen muuttaminen kerrasta poikki tapahtuvaksi voi olla hyväkin idea jos se saa niiltä toimijoilta kannatusta. Sen sijaan vielä tärkeämpää olisi miettiä kisakalenterin järkiperäistämistä ja hyväksyä se tosiasia, että krossiluokkien ja rataluokkien kalenterit eriytettäisiin toisistaan ja keskityttäisiin huomioimaan vaan ko luokkien kv-kisat. Näin toimien ei tarvitsisi aloittaa esim krossia toukokuun puolessa välissä tai koittaa kihnuttaa jotain rataluokkaa syyskuun lopussa, kun on enemmän kuin todennäköistä, että esteri näyttää sitä hanuriaan tai ainakin nostaa helmaa. Ei missään lajissa voi miellyttää kaikkia ja loppupeliessä se on valintakysymys, että mitä ajaa ja mihin keskittyy. Tärkeintä on se, että kansallisella tasolla mahdollistetaan kv-kisaajien osallistuminen sekä kansalliseeen mestaruussarjaan kuin myös kv-kisoihin, sillä tämä on kaikkien etu; kisojen taso nousee jolloin se samalla myös nostaa kv-kisaajien tasoa kun myös kotimaassa saa alle kovempia karkeloita.   

51
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 29.01.13 - klo: 20.32 »
Juu, noh eihän tuo nyt iso hintaero olekkaan, Turnigyn "12.5kg" 6V:lla vääntävä alle 10 dollaria vrt. Savox 36.9€+4.9€ postit... Eihän noita Turnigyjä saakkaan kuin abaut 4kpl Savoxin hinnalla... +että edelleen samoilla posteilla saa muutakin tavaraa tuleen hobbykingiltä. Sellaista, mitä kotimaasta ei saa...

No jos olet jo päättänyt että et ota varmasti toimivaa tavaraa kotimaasta vaan jotain halpaa kiinasta, niin kannattanee sitten tehdä niin eikä ihmetellä täällä ?  :roll:  :grin:

52
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 29.01.13 - klo: 10.41 »
Unkka: Exotekin aluhatut mielestäni poisti tuon o-rengasongelman kokonaan. Lisäksi ilmausruuvin kolossa on o-rengas tiivistämässä.

Muoviosissa on aina pientä toleranssia, joten kannattaa Hoken neuvon mukaisesti tarkastaa se korkki. O-rengasta ei muovikorkilla ilmausruuviin tarvitse kun rakenne tiivistyy itsessään. Toki alukorkilla saanee lisää huolettomuutta joten harkinna mukaan, mutta itsellä ei ole kokemusta kun noi muoviset on ollut ongelmattomia.

53
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 29.01.13 - klo: 10.32 »
No sillä suoralla hyötyisi varmaan vähän nopeammasta moottorista, mutta aloittelijalle toi vakio riittää varmasti.

Yksinkertaistettuna:

Jos ajaa aktiivisesti kilpaa = sähköt kannattaa miettiä uudestaan. Muussa tapauksessa RTR piisaa sisälle 100% varmasti. Ulos jos ajaa M8 ratoja kannattaa keväällä miettiä välityksiä ja sitten tarvittaessa päivittää säädintä/moottoria.


54
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 25.01.13 - klo: 08.22 »
Mun testailussa on 0 asteen antisquatti edelleen helpoin ajaa. Tänään tuli sitten kokeiltua voimansiirron ratasjuttuja eli testasin keskimoottoria kolmerattaisena ja auton kääntyvyys veto päällä parani mitä se oli nelirattaisena keskimoottorina. Auto oli mielestäni neutraalimpi käytökseltään eikä reagoinut kaarteessa niin paljoa kaasun lisäilyyn tai vähentämiseen. Haittoja en huomannu. Nelirattaisena mielestäni puski helpommin kun lisäs kaasua kurvissa.

Pitää ajaa nyt tolleen muutama testipäivä ja sit vaihtaa takas nelirattaiseen niin näkee oliko tuo kuvitelmaa vai todellinen muutos..

Mielenkiintoista. Mun mielestä toi 3 rattainen ei jotenkin vaan etene vaan sutii ja sen takia olen ajatellut kokeilla muita kombinaatioita. Mulla tosin oli 1.5/3 revolutionin palikka kiinni. Toinen asia mitä on testissä on noi BETA:n dual-stage insertit. Eli  BETA 1:8 krossarin renkaissa tulee vakiona 2-osainen insertti, jossa toinen reuna on soft ja toinen medium. Tällä pääsee kätevästi tuunaamaan miten auto käyttäytyy mutkassa. Vielä täytyy testata lisää nyt kun saatiin lisää uusia mäntiä sekä laitetaanko taaksekkin dual-stage. Toinen mikä luultavasti muuttuu on ratasdiffissä käytetty öljy. Mutta tämä siis omille käsille, joku kun osaa oikeesti ajaa voi olla ihan eri mieltä  :grin:

55

Iso konkka ei auta, jos ei saada sitä varattua nopeasti ja autohifipuolella taitaa konkat olla jo menneen talven lumia, kun akuista saadaan isoja virtoja nopeasti.

Ei siitä kapasitanssista ole tarkoituskaan ottaa _tehoa_ ulos, vaan sillä tasataan niitä isoimpia jänniteen notkahduksia, eli pienennetään sitä hetkellistä virtamäärää jota akusta pitäisi repiä irti. Kisatouhuissa kun se sormi ei ole krampinomaisesti vaan yhdessä asennossa (ja välillä jarrutetaankin) niin myös kulutus vaihtelee ja tollanen konkkapatteri mitä näissä käytetään latautuu kyllä nopeasti. Samalla toki nostetaan sitä AVG virtaa, koska sitä konkkaa kuten totesit pitää myös ladata, mutta suhteessa akun kapasiteettiin toi on aika pieni muutos.

Autohifin konkkienkäyttöön en ota esimerkkiä enempää kantaa, kun olen ollut niistä kisatouhuista sivussa 10v, mutta voisi epäillä että paitsi akkujen kehitys on ollut jonkunlaista, niin luultavasti myös päätteiden (ja järjestelmien) suunnittelu on parantunut sen verran että pärjätään pienemmällä.

Mutta joka tapauksessa mielenkiintoista nähdä mihin tässä päädytään  :cool:

56
Muutama kommentti tohon resistanssiin ja miksi laitoin omassa postauksessa sen lainausmerkkeihin. Eli paketin sisäinen resistanssi LiPo akuilla on vähän eriasia kuin aikoinaan peltikennoilla + LiPo akkujen kohdalla "resistanssin muutos" saattaa johtua monesta eri asiasta joista osa on myös kennon ulkopuolisia _mutta_ akkupaketin sisäisiä juttuja.

Eli jos "mitattu resistanssi" ei suoraan korreloi isomalla virralla aiheutuneen jännitteen tippumisen kanssa pitää miettiä että missä se tehohävikki tapahtuu (mm mikä paikka lämpenee) ja onko se itse kenno sittenkään kun alkaa rajoittamaan virranantoa. Lisäksi pitää miettiä, että miten se käytetty resistanssin mittaus tapahtuu että voi tuota em asiaa miettiä. Ja tietysti P=UI pätee siinä mielessä, että virran kasvaessa pienikin resistanssi alkaa vaikuttamaan, joten asiat summautuu.
 
Se miksi alunperin totesin että loggaus ja testipatterit on paras vaihtoehto, koska silloin nähdään miten akku käyttäytyy eri tilanteissa. Haen tällä lähinnä sitä mitä jo Bigbear vähän kommentoi, eli isot hetkelliset virrat muuttaa akun käyttäytymistä. Toinen akku saattaa antaa syklisesti isoilla virroilla ja lyhyillä purkujaksoilla pienemmän deltaV kuin toinen paketti, vaikka staattisesti pienemmällä virralla purettaessa molemmat antaa hyvin samantyyppisen purkukäyrän. Vastaavasti saattaa olla, että jatkettaessa syklitystä tämä alkuun parempi akku alkaakin antamaan isompaa deltaV kuin alkuun "huonompi". Tämä saattaa ajossa tuntua siltä, että toinen akku "potkii" alussa paremmin ja hyytyy sitten, kun toinen tuntuu tasaiselta koko erän. Edelleen ei voi ajatella että jännite tippuu lineaarisesti virran kasvaessa, vaan kuten jo arveltiin, niin lopputulos on saman tyyppinen kuin purkukäyrän loppu, eli jännite romahtaa. Se mikä kiinnostaa tämän jälkeen, on miten akku "toipuu" lyhyellä aikajänteellä eli saman purkusyklin sisällä ja miten akku kestää tälläisiä tilanteita toistuvien purkusyklien sisällä, eli muuttuuko akku esim 20 tai 30 syklin jälkeen selvästi.

Vielä kommentti tuohon että mistä ne hetkelliset virrat tulee. Käytössä olevissa systeemeissä on aina kapasitanssia, joita käytetään erilaisiin tarkotuksiin, sodattamiseen jne. Nyt kun ajatellaan tilannetta jossa se säädin koittaa puskea moottorille lisää tehoa, sitä täytyy ottaa jostain eli akusta. Mitä vakaampana syöttöjännite pystytään pitämään, sitä vähemmän tarvitaan akusta virtaa. Eli periaatteessa kun kaavassa P=UI pidetään U vakiona kasvaa teho virran suhteessa, mutta jos samaan aikaan pienennetään jännitettä kasvaa myös virrantarve. Kun tuloon lisätään kapasitanssia, otetaan hetkelliset virrat sekä akusta, että konkasta ja tämä vakauttaa järjestelmää. Sama systeemi kuin näissä järeissä autohifisysteemeissä, joissa on useaman faradin konkkapattereita tasaamassa jännitevaihteluita. Ongelmana vaan on, että näihin RC systeemeihin ei voi rajattomasti lisätä kapasitanssia monesta syystä joista mm tila on yksi. Eli käytettävän kapasitanssin ideana on lähinnä loiventaa tuota jännitteen romahdusta, ei niinkään estää sitä. Nyt kun mietitään taas kokonaisuutta, niin lopputulokseen vaikuttaa sen kapasitanssin määrä sekä akun virranantokyky yhdessä + n^y muuta juttua.
 

     

57

Aivan samoin jokainen foorumin käyttäjä sitoutuu noudattamaan foorumin ylläpidon antamia ohjeita. Jerzille ja Hokelle tässä ohje: teidän mielipiteenne asiaan on kuultu, ei tarvitse kirjoittaa enää tähän aiheeseen.

Anarkiaa, rok !!

Mun mielstä tää koko keskustelu on täysin sivussa siitä oikeasta aiheesta. Jos ymmärtää ylipäätään miten tulee käyttäytyä, ei mikään näistä asioista ole epäselvää. Sitten kun ei osaa, niin alkaa tulemaan niitä poikkeavia käyttäytymismalleja kun ei se totuttu tikkari tulekkaan kouraan. Tämä koskee yhtälailla sitä kuljettajaa, kuin yleisöäkin.

Mun mielestä SC autoissa on menty ajokulttuurin osalta oikeaan suuntaan, koska ylilyöntejä ei ole juuri tapahtunut ja ajaminen on siistiytynyt paljon siitä mitä se on ollut. Ei se krossikaan ole kokonaan ilman "ajeluita" kuten ei ole turisti tms. Aina on mukana niitä kun venyttää sääntöjä ja niitä varten on tuomarointi. Hyvä sinällään ja toivotaan että suunta jatkuu ja näistä debateista ottaa asianosaiset opikseen (ihan jokainen) ja miettii menikö oikein. Sitten seuraavaksi miettii sitä, tuleeko tänne foorumille jauhamaan shaibaa ja kolmanneksi heti perään puhuuko sitä samaa huttua tuolla muuten (radalla tms.). Kun tämä on suoritettu niin takas ajamaan, sehän tässä on se tärkein pointti.  :wink:

Lopuksi vielä, että kannatan täysin sitä, että sääntötietoutta ja "etikettiä" painotettaisiin enemmän. Mukana on tosiaan paljon porukkaa ja jengi tulee eri lähtökohdista. Ei kaikilla ole sitä vanhaa pierua kertomassa miten homma hoidettiin joskus 70-luvulla tai kerhon puolesta kaveria ohjeistamassa miten käsitellä asiaa kun se kotiradan dominointi ei 1:1 siirrykkään edes kansallisen tason kisoihin saati sitten että se kiinnostaisi kaikkia. Tämän kun yhdistää yleiseen murrokseen joka on menillään, niin kyllä se heijastelee meidänkin lajiin jos asialle ei tehdä mitään varsinkin kun tietää lajia harrastavien egojen koot ja miettii tilannetta jossa joku "junnu" vastaavanlaisella egolla alkaa kampeemaan kylestä sisään.  :grin:  Mikä se "mitään" sitten olisi, niin varmaan tätä meidän lajia koordinoivat tahot voisi sitä miettiä ilman, että vastauksena olisi että ei voida puuttua muihin kuin SM-kisoihin. Voisiko esim seuratasolla ohjeistaa ja ehkäpä seurata onko jotain jutuja jalkautettu tms. Nämä vaan omina hajatelmina. 

58

Ei saa tosin jäähdyttää akkuja koska se väärentää tuloksia. Hyvät akut ei lämpene yhtä paljon.

No ajatellen akkujen paketointia ja sitä, että oikeasti puretaan kunnon virroilla, on ihan se ja sama onko siinä akun päällä joku pikku ropeli tai ei. Se jäähdyttävä vaikutus on ihan olematon suhteessa siihen miten se perus akku lämpiää. Ennemmin olisin huolissani sen käytetyn kuorman jäähdyttämisestä sekä siitä, että akuissa on kiinni luotettava lämpömittari josta voi katsoa millon akku on saanut tarpeekseen ja estää samalla sen toimintasavun karkaaminen.  :cool:

59
Muutama kommentti tähän "testaukseen".

Puhtaasti resistiivisellä kuormalla, jota lamppukin pitkälti vastaa (kunhan se on ensin lämmenyt ja langan resistanssi alkaa tasaantua) saadaan luotettavasti mitattua vain akun kokonaiskapasiteettia. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että käytettävä kuorma näissä meidän leluissa ei ole resistiivinen. Syklityksellä saadaan esiin kennojen ja kennokemian muutokset kun akusta otetaan tehoa irti ja taas ladataan sitä takaisin. Luotettavaa kuvaa kenojen laadusta ei resistiivisellä kuormalla saa kuin syklittämällä tarpeeksi ja käyttämällä edes sovelluksen AVG purkuvirtaa vastaavia virta-arvoja ja seuraamalla kapasiteetin sekä "sisäisen resistanssin" muutosta. Tämä siis olettaen, että akku ladataan täyteen ja puretaan yhtäsoittoa ennalta määriteltyyn jännitteen alarajaan eikä sitten yritetä nylkyttää sinne virtaa jollain 5-10C tasoilla (koska kyseessä on akun _purkuominaisuuksien_ testaaminen eikä käytettyjen kennojen kemian käyttäytyminen suurilla latasvirroilla). Mutta ongelmana edelleen on se, että ko tilanne ei suoraan vastaa käyttöä autossa eikä korreloi suoraan sen kanssa, miten akku käyttäytyy ajossa. Sen takia kanattaa myös testata akkua ihan ajossa. Toki ko tilanteessa taas kombinaatioiden määrä räjähtää käsiin, joten yhen kuskin yhellä radalla ja tietyllä kalustolla ajama tulos ei sitten ole 1:1 se mitä siinä omassa tapaukseesa saa irti. 

Parempi vaihtoehto, jossa mennään edelleen resistiivisellä kuormalla on tilanne, jossa pystytään luotettavasti loggaamaan akun napajännitteen muutoksia kuorman suhteen ja akkua pystytään paitsi syklittämään ym tavalla täydestä tyhjäksi, ajamaan myös tiettyjä "testipattereita" jossa akusta otettava virtamäärä ja aika jona ko virta otetaan muuttuu. KO tilanteessakin pitäisi pystyä käyttämään hetkellisenä MAX virtoina sitä, mitä valmistaja kennosta lupaa jatkuvaa.

Suurimmassa osassa tapauksista korrelaatio menee siten, että mitä enemmän annetaan runtua (isommat hetkelliset ja avg purkuvirta, isompi latausvirta, suuremmat lämmöt, enemmän syklejä) sitä enemmän akku puutuu. Tämä on kaikille varmasti tuttu tilanne ja vaikuttaa normi harrastajaan enemmän kuin kisakuskiin. Normiharrastajaa kiinnostaa enemmän se, miten akku käyttäytyy pitkässä juoksussa kun HC kisakuski (tai sellaiseksi itsensä kuvitteleva) välittää vaan siitä, miten akku "potkii" sen ensimmäisen 10 tms. sykliä, jonka jälkeen se menee reeniakuksi tms. Tästä katsantokannasta on vissi ero mitä näillä kikkailuilla latauksien jne kanssa saadaan akusta irti ja mitä se vaikuttaa akun toimintaan pitkällä jänteellä. Eli itselle pitäisi tunnustaa sekin, että mihin käyttöön niitä akkuja hakee ja mitä oikeasti tarvitsee. Se "paras"ja "yyberi" kun on parasta ja üüberiä (tai perperiä) ihan tilanteen mukaan.

Tässä vaiheessa ei olla vielä edes mietitty sitä, mikä on kennokonfiguraatio siellä akkupaketissa ja miten mm. kennojen väliset liitokset on tehty ja minkä valmistajan mitä kennoja ylipäätään käytetään jne.   

Mutta joka tapauksessa mukava seurata mitä saadaan esille ja vielä mielenkiintosempaa se, että miten tämä foorumin asiantunteva raati sitten niitä tuloksia tulkitsee.   :grin:

60
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 17.10.12 - klo: 14.00 »
Seuraavassa kuormassa ensiviikolla koitetaan saada noita tuuppicorrin koreja hyllyyn. Nelkun korit on tällä hetkellä slut meiltä ja Durangolta joten Hobbyfactory/RacersShop ainoat vaihtoehdot sille

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 14