Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Poinas2

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 14
61
Team Durango / Vs: Durango DEX410
« : 17.10.12 - klo: 13.58 »
Okei !
googlasin vain nopeasti eaimportin sivun niin vaikutti siltä että pulju on lopettanut toimintansa.

Paja toimii, internet operaattorit ei aina niinkään

62
Millonhan toi B-kisojen pitopaikka selviää vai ton AGM:n jälkeen ?

http://www.neobuggy.net/modules/news/article.php?storyid=12668

63
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 26.09.12 - klo: 16.59 »
Olisiko mitään hyötyä vaihtaa sisäradalle 4pole hobbywing:istä  6.5t 540 moottoriin?
Löytyyköhän mistään 48dp rattaat viiden millin akselille?


No jos se HW ei ole mahoton malmikasa vs 540 kannuset koneet niin ajeleehan silläkin. 4pole koneesta ei sinällään ole ko autossa mitään erityistä hyötyä vaikka maailmalla jotkut isot pojat moisilla ajeleekin.

64
Team Durango / Vs: Durango DEX410 - Setupit ja tipsit
« : 26.09.12 - klo: 16.48 »
Kannattaa myös lukaista nuo ohjeet ja tipsit Durangon omilta sivuilta koskien diffien ja vanttien yms kasailua. Niin että jos tuntuu että tarvii lekaa niin kannattaa kuitenkin ekana lukea ne ohjeet   :cool:

65
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 23.09.12 - klo: 20.25 »
Kuten aikaisemminkin mainittu niin toi nelkun keveys on yksi etu siinä mielessä että ei tarvitse hommata mitään järkkyjä SCT/M8 sähköjä vaan pärjää ihan samoilla kamoilla kuin nelkku krossarissa. 540kannunen kone ja 48dp pinioni yhistelmä on vieläpä hiljainen ja pelaa kesällä sisäkorin kanssa ulkonakin.

66
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 06.09.12 - klo: 17.26 »
Autot saapui Durangolle tänään joten noin viikko ja päästään ihmettelemään niitä täällä kotomaassakin

67
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 03.09.12 - klo: 08.15 »

tyhjäkäynti aluksi niin että auto pysyy just paikallaan ja siitä se sit tipahtaa viel kaks kertaa että just pysyy
käynnissä. en nyt varmaksi muista kuinka nopeaa tippuu kierrokset mutta tuolla 30s paikeilla pysyy just käynnissä. varmaa alaneula vielä paksulla, ajattelin radalla sitten säätää loppuun.

Eli selkeesti alaneula paksulla ja luultavasti myös liikaa tyhjäkäyntiä.

68
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 03.09.12 - klo: 08.13 »
Se mun mainitsema ohje pätee lähinnä puhtaasti vain pitkällä alaneulalla oleviin kaasareihin.
Eli ei Clubraceriin...


Ei siinä mun mielestä ole muuta eroa kuin että Clubracerissa yläneula on vaan kireemmällä kuin noissa muissa koneissa ennenkuin se alkaa kulkea röpöttämättä. Mun mielestä voi hyvin soveltaa

69
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 02.09.12 - klo: 22.00 »
OK, kiitos neuvoista.

Sisäänajon tein sen mukaan, minkä "hyväksytin" sinulla yv:llä jokin aika sitten.

Täytyy laittaa alaneula nyt vieläkin rikkaammalle varmuudeksi ennen kuin saan yläneulan varmasti ohjeittesi mukaiseksi. Säädin sitä siis jo rikkaammalle yläneulan kiristysten jälkeen, että kone alkoi taas edes vähän epäröimään 30 sekunnin seisotuksen jälkeen. Tainnut olla tehtaan jäljiltä vähän liian kireällä alaneula (tai ei ainakaan superrikkaalla), kun näin pääsi käymään...

Ja siis lämmöt mitattu yläneulaa säätäessä, kun ajettu suoraa edestakaisin jopa reilun puoli tankkia. Ei missään nimessä heti parin vedon jälkeen.

Tämä oli juuri se vaikea paikka, mikä aiheutti epäröintiä eli toimiiko kone jo hyvin vai voisiko toimia vielä paremmin. Minusta toimi jo hyvin ja jos lämmöt saa olla ylläolevan mukaan, niin yläneula saa olla siinä missä on. Voisin tietysti vielä kokeilla rikkaammalla, mitä tapahtuu. Ja jos tuntuu ottavan kierroksia hyvin, antaa olla mieluummin rikkaammalla.

Hokehan tuolla aikaisemmin neuvoi menemään yläneulan osalta vain niin pitkälle, että heti kun kone lämpimänä täysikaasulla kiihdyttäessä lopettaa nikottelun/röpötyksen ja ottaa kierroksia tasaisesti, se on ok. Tämän olin siis mielestäni saavuttanut, mutta "alhaiset" lämmöt ihmetytti, kun aikaisemmin on ollut kirjoituksia 130 asteesta... Mutta lämmöt onkin ollut ihan ok.


Koneet on kaikki yksilöitä ja kuten jo totesin, niin gallonan saa noilla ajaa ennenkuin voi rypistää ne viimeiset irti. Sitä ennen vaan kiusaa konetta turhaan. Toi Hoken neuvo on aika hyvä. Sillä välttää sen että ei vedä konetta liian laihalle.

70
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 02.09.12 - klo: 21.55 »

kyllhän tuon nyt toimimaan sai kun avasin ruuvit pari kierrosta ja lähdin siitä sitten kiristelee ekana yläpään
ja sitten alapään, nyt toimii ajolämmöissä ja pysyy käynnissä
mutta kylmä tyhjäkäynti aikakorkea ja tasottuu kun kone lämpiää.

Toi "aika korkea" on tietysi subjektiivinen käsite, mutta veikkaisin että sulla on edelleen alaneula vähän mettässä. Kun kone on lämmin tippuuko se tyhjäkäynnille heti ja pysyykö tyhjäkäynti sen jälkeen tasaisena ?

71
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 02.09.12 - klo: 13.13 »
Olen ajanut Clubraceria sisään tällä viikolla ja kaikki mennyt hyvin tähän asti. Mutta nyt, kun pitäisi laittaa kone säätöihin tuli jonkun sortin ongelmia...
Eli sisäänajo:
- tehdassäädöstä avattu molempia neuloja 1/4 kierrosta
- pukilla röpöttelyn (2 tankkia) jälkeen seuraavien 10 tankin aikana kiristetty molempia neuloja noin puolikierrosta (5 min / 2 tankkia).

Säätöjen haku:
Ensinnäkin huomasin, että alaneula alkoi menemään laihan puolelle, kun aloin kiristämään yläneulaa ja hakemaan säätöjä. No, laitoin alapäätä rikkaammalle, jolloin sain taas "epäröinnin" takaisin kaasutukseen 30 sekunnin seisotuksen jälkeen.

Varsinaiseksi ongelmaksi tuli yläneulan säätö. Olen siis jonkin verran kiristänyt neulaa sisäänajon 12 tankin jälkeen (sen päälle, että sisäänajossa kiristettiin se puolikierrosta) ja parhaat maksimilämmöt olleet Lavangon pääsuoraa edestakaisin vedettäessä vähän alle 120 astetta. Tämän mukaan yläneulassa olisi varaa vielä kiristää (aikaisemmin oli juttua, että Alphojen lämmöt pitäisi olla noin 130 astetta, mieluummin vähän yli kuin alle), mutta mielestäni kone ottaa jo hyvin kierroksia.

edit: Ja lisätiedoksi: jos yläneulaa avaa 5 min, menee lämmöt vetojen jälkeen alle sadan.
edit2: Sisäänajoprikka otettu pois.

Muutama kommentti. Sisäänajoon 1/4-1/2 rundia molempia auki. Sitten kiristäen YLÄNEULAA on se normaali menettely. Kun kulkupuoli OK sitten säädetään alaneula.

Kyllä sen koneen pitää olla tukkonen 30s tyhjäkäynnin jälkeen. Jos lähtee edelleen kun rusakko puskasta on se alhaalta laihalla. Eli ei sen tarvi sammua mutta saa pikkusen miettiä ja tulee reilusti savua. Yhtälailla kun laihallla yläneulan asetuksella koneen saa pilalle myös laihalla alaneulalla. 

Lämpötila on indikaatio, ei joku targetti johon pitää päästä varsinkin kun suurin osa lämpömittaresita näyttää erilailla. Edelleen pari kertaa edes takas suoraa ei anna lämmöistä mitään kuvaa muuta kuin sen että jos se on yli 130astetta tollasen jälkeen ollaan ylhäältä laihalla varsinkin jos ulkoilma on kylmää kuten sun tapauksessa oli vaan 15 astetta. Eli ajat radalla tankillisen ja katot sitten missä lämmöt on. Samaten säädät koneen silleen että toimii hyvin ja vaan tarkastat ettei ole alle 100 astetta tai vaihtoehtoisesti vaikka 150 astetta. 

Sitten se sun pannu on kisakone mikä tarkottaa ettei se ole vielä 10 tai 20 tankin jälkeenkään täysin asettunut. Noi tankkimäärät on ohjeita jonka mukaan mentäessä ei raiskaa uutta konetta heti pilalle. Edelleen tiukka kone ei kierrä yhtä hereästi ja siinä on lämmöt korkeammalla kuin sisäänajetussa pannussa jolloin esim pieni yläneulan kiristys saattaa hyppäyttää lämpöjä reilustikkin tai kone tuntuu puutuvan totaalisesti. Samaten koneen pitää olla lämmin kun säätää ja ikinä oli kone lämmin tai ei, ei saa säätää täydellä tankilla vaan ajaa se noin puoleen väliin. Toki kun kokemusta kertyy jostain koneesta, voi sitä ruuvailla viilemppänäkin mutta jos on yhtään epävarma niin menee yo mukaan.

 

72
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 27.08.12 - klo: 09.50 »
Tällä hetkellä vihree kantinen jota ei enää taida löytyä uutena kaupoista ja varakoneena löytyy oranssi kantinen alpha. Pillinä on novarossi efra2015.

Saa myös noita vanhempia Alphoja tilaamalla tehtaalta. Samaten saadaan niihin myös pyttysarjoja, eli jos tykkää esim Z852 niin pannun saa kyllä pysymäään vireessä.

73
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 22.08.12 - klo: 08.44 »
tulppa os3. yläneula tasalla mutta tuo alaneulan on aikas syvällä ja tuo luistimen välikin on alle 1mm.
ja linkit säädetty oikein.
jos ton alaruuvin tahtoo tasalle niin saa vetää varmaan 4 kierrosta auki.

Jos sulla on alaneula 4 rundia kiinni tasasta on kone ihan liian laihalla alhaalta. Saat saman tien avata sitä
2 kierrosta ja sitten ihmettelemään uudestaan. Sitten se luisti. Eli se jättää sen ~1mm raon kaasuttimen rungon ja luistin väliin ja katsottuna ilman kuristinta ? Edelleen jos kone stumppaa kun päästät kaasun / jarrutat niin silloin 90/100 tapauksista sulla EI ole linkistö oikein säädetty ja loput on yleensä seurausta siitä että koneen säädöt on persiillään tai tulppa alkaa mennä tai kytkinlaakerit on soirona jolloin konetta koitetaan roikottaa käynnissä liiallisella tyhjäkäynnillä tms.

74
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 21.08.12 - klo: 20.48 »
no eipä oo vikaa löytyny ja purkin koko motin mutta ei mitään näkyvää/tuntumaa löytyny.

eli jos lämmöt on alle noin 90 käy tyhjäkäyntiä mutta siitä yli ei käy, jos laitan tyhjäkäyntiä
isommalle kun motti on lämmin niin kylmänä huutaa niin pirusti. ja taitaa se sammua
suoran pääsä  kun helppaa kaasun

Ihan ekana pitäisi katsoa perusjutut. Eli tyhjäkäynti säädetty niin että luisti jää auki sen 0.7-1mm. Sen jälkeen ruuvit tasaan rungon kanssa (eli ruuvin yläreuna tasassa sen rungon kanssa). Kone käyntiin ja jos linkit on oikein säädetty ei kone varmasti "huuda" vaan meinaa tukehtua. Tästä kääntää alaneulaa kiinnippäin kunnes käy nätisti tyhjää. Siitä sitten säätämään eteenpäin.

Noi sun "oireet" viittaa siihen että on säädöt poskellaan. Mikä tulppa sulla on ? Jos ei ole tietoa, niin OS P3 tai JQ ThePlug tai Alphan T3 kiinni.

75
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 20.08.12 - klo: 12.27 »
jos tänkin ois tienny niin oisin tilannut tuo .21 enemmin kuin .28.

Kisakäytössä alkaa olemaan välia paljon pannu vie soppaa jne. Kun omaksi ilokseen ajelee, niin ehtiihän sitä tankkailemaan + voi laittaa pienen (6.5mm esim.) kurkun jolloin saa kulutusta pienemmäksi ja tehokin on hallittavampaa. Kyllä se t850 ajaa paikkaansa trukissa ja silläkin on kisakäytössä ajettu 9min 30s tankkiväliä

76
Hyvin veti Ari ja Jose vikassa viel 9 läpin tuloksen !

77
ja Track-crew siivosi maanjäristyksen jälkiä koko yön  :grin:  :cool:

78
Ainakin tuntuu livefeedi olevan totaalisen jumissa. Kohtapuoleen starttailee toinen reenikierros. Toivottavasti Artsikin ehtii hiittiin kunnolla mukaan. On se kumma kun on koko viikko aikaa mekata ja vielä edellinenkin päivä niin ......  ;)

79
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 06.08.12 - klo: 22.32 »


Mikä kone kyseessä?

F850
[/quote]

Sit meet ton yllä olevan ohjeen mukaan

80
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 05.08.12 - klo: 21.27 »
Mistäköhän löytyy tehdassäädöt aphan koneille, ohjekirjan olen selannut muutamaan kertaan.

Mikä kone kyseessä?

81
Polttisautot / Vs: Alpha moottorit
« : 01.08.12 - klo: 19.18 »
Laita mielummin 2081
Harrastajalle ja suurelle osalle kisakuskeistakin parempi vaihtoehto.


Tää on tosiaan hyvä neuvo aloittelijalle. 2081 on erinomainen all-round pilli tuohon ClubRaceriin kuten muihinkin Alphan koneisiin (lukuunottamatta A872). 2090 on suurimmalle osalle liikaa variantteja kun mukana tulee 2 erilaista käyrää ja 3 erilaista kuristinta vaikka osaava saa sillä tietyissä olosuhteissa etua.

82

12 gallonaa?! tuo on yli 45 litraa! Onnea matkaan jos aiotte toiset mokoman vielä ajaa. Veikkaan että kampiakseli tulee tiensä päähän ennen 90 litran rajapyykkiä.
 
 - Hount

TOi kuluminen riippuu monesta asiasta ja yhtenä on se, kuka sillä ajaa. 100% fakta on että jos otetaan esim. herra Ari Heinonen ja pistetään ukko ajamaan kisavauhtista treeniä niin maailmasta ei löydy pannua joka, oli huolto sitten kuinka hyvää tahansa, kestäisi sitä runtua 12 gallonaa ja vielä sen jälkeen toimisi luotettavasti. Sitten taas joku aloitteleva kuski voi hyvinkin ajaa jos koneen osaa pitää säädöissään, vaihtaa säännöllisesti kunnollisia ja oikein öljyttyjä putsareita ja käyttää kunnollista fuilia, vaihtaa etulaakerin ajallaan jne. Toki 12 gallonaa syö jo kampuran tappia ja mm kampuran etuosaa kytkinlaakerien kohdalta sekä kaasarin luistia jolloin välykset kasvaa jne jolloin ei voi olettaa että pelkällä sisuskalujen vaihdolla päästään lähellekkään uudenveroiseen moottoriin. Ninja kuitenkin on laadukas pannu joten se saattaa toimia esim. reenikäytössä ihan täysin kun ei ole väliä sattuuko se satunnaisesti stumppaamaan vai ei.

83
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 18.07.12 - klo: 13.44 »

Jotenkin mun silmät harottaa pahasti tai sitten en osaa lukea: tuolta kun ei löydy edelleenkään Turkua.

PS. En kaipaa enempää Google-kommentteja :)

Ei se tarvi mitään Turku-setuppia. Väännät sen perussetupin siihen vehkeeseen ja sit radalle kokeilemaan. EI kaikkea saa valmiina nenän eteen mutta jos tuntuu hankalalta perussetupilla niin sitten on se rctech-foorumin JQ videosetup niin siitä jeesiä  :grin:

84
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« : 05.07.12 - klo: 11.14 »

Mitä tarkoitat kaupallisilla konversioilla? Vain autovalmistajan E-mallit kelpaavat?
Pitääkö olla akkukotelo, moottoripukki, moottori, akku ja muut ostettu samasta kaupasta?
Vai voiko moottoripukin ja akkukotelon, jotka ovat yksinkertaisia osia, tehdä itse?
Nyt taitaisi suurin osa porukasta jäädä ulos jos tälle linjalle lähdetään.

No ihan ekana, kaikkia ei voi miellyttää. Toiseksi kannattaa lukea se viesti ja koittaa sisäistää sisältö eikös ?

Kaupalinen konversio = kaupalliseen M8 runkoon saa konversiokitin joltain valmistajalta jonka tuotteet normijormapetterin ostettavissa. Voi toki olla valmistajan X moottoripukki ja valmistajan Y akkutelineet tms. Akku moottori jne. ei mun mielestä millään tavalla kuulu konversiosettiin saati sitten niiden ostopaikka mutta tämä nyt ilmeisesti oli vähän ontuvaa provoa??

Kuten totesin, niin tällä haetaan puhtaasti sitä, että sinne radalle ei tule mitään 5kg pommeja jotka menee 100km/h ja pahimmassa tapauksessa jonkun onnettoman nostajan / katsojan silmille "kun ei se mun purkka-teippi-patentti nyt näköjään pitänytkään" tai vastaavalla tavalla kiinnitetty soft-case 6S paketti jossain hypyssä kiven puhkaisemana päättää päästää toimintasavut pihalle. Samalla yksinkertaistetaan sitä kontrollia että noita pommeja ei sinne kisaan pääse.

Jos suomessa on suurin osa (kuten indikoit) jotain itse ehkä vähän kärjistäen "lattaraudasta" väkerrettyjä konversioita, niin ehkäpä aika ei olekkaan vielä kypsä lajille ? Ei ideana ole sulkea pois ketään vaan pitää huoli siitä että homma on turvallista. Simppeliä

85
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« : 05.07.12 - klo: 11.05 »
Tais mennä mun pointti nyt ohi - SM-kisoissa on myös muissa oheisluokissa ajavilla oltava lisenssi, joka käsittääkseni on useimmille uusille tulijoille se kompastuskivi.

Tuohon ei muutosta saa varmasti vaikka haluaisikin....

Tai sit ei menny. Mä hain puhtaasti sitä, että sinne M8 oheesa voi enskaudella järkätä hyvin vapailla säännöillä patterikasti ajamaan muutaman rundin. Eli pointtina se. ettei tehdä asiata tietentahtoen järjestävän tahon kannalta liian raskasta kaikkine sääntökirjoineen jne. Jos se on SM yhteydessä sinne tarvii lisenssin. Jos aktiivisesti lajia ajaa, säästää todennäköisesti ratamaksuissa jne seuran jäsenmaksun kuitenkin ja pienoisautoilun peruslisenssin kustannus ei ole mitään verrattuna siihen mitä kalusto maksaa. Tällä saa isoimman näjkyvyyden ko. lajille. Toinen vaihtoehto on että pidetään pelkkiä kyläkisoja tai FO tyyppinen juttu missä ei lisenssiä vaadita mutta se vaatii oman koneiston järjestämiseen. Voisi veikata että em on se parempi vaihtoehto?

86
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« : 04.07.12 - klo: 15.34 »
Kaikki SM-kisoissa ajettavat lisäluokat vaativat AINA lisenssin. Ensi vuonna voi kaavailla uusia juttuja, JOS tekihjämiehet ovat ajoissa liikenteessä, eli heti kesän jälkeen sääntöehdotukset tehtynä uutta sääntökirjaa varten. Loka-marraskuussa muistaakseni tehdään seuraavan kauden säännöt SM-luokkien osalta sääntökirjaan, mikäli muutoksia halutaan.

Ehkä tässä voisi katsoa pidemmälle kuin se perinteinen skooppi. Fakta on, että sähkökasi menee siinä missä M8. Ainoa mitä ylipäätään tässä vaiheessa kannattaa rajata on kennomäärä ja laittaa minimipaino ja rajata kaupallisia konversioita lukuunottamatta pois kaikki ropelipäitten härvelit (tämä ihan puhtaasti sen takia ettei sinne raijata jotain savukoneita tai muita äpöstyksiä -> helpottaa hommaa huomattavasti. Kaikkia ei voi miellyttää eikä mun mielestä tässä tarvikkaan). EM rajaukseen löytyy maailmalta valmis toimiva esimerkki. Tällä lähestymistavalla niitä tekijämiehiä ja kisaajiakin saataisiin paikalle katsomaan tuleeko tästä luokasta ensikesänä mitään. Remun sanoin sen pitää olla tarpeeksi yksinkertaista että jengi tajuu  :cool:

87
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 29.06.12 - klo: 21.20 »
Sammutin koneen tankatakseni ja jälleen jäi jumiin mäntä yläkuoloon. Ei edes kerenny jäähtyä kun jumittui jo. Nyt ei lähde enää vauhtipyörästä kädellä vääntämällä, vaikka lämmittää... Tulppakin irti. Kuinka lämpimäksi pitää lämmittää?

E: laitoin ruuvipenkkiin puupalikoiden väliin, lämmitin ja koitin pyörittää, mutta ei. Nyt en tiedä enää mitä tehdä.

E2: Nyt lähti kun ruuvipenkissä lämmittelin tarkemmin niin, että sylinteri sai enemmän. Koitin sitten koneen ollessa lämmin nykiä vetostartista ja jäi samantien uudestaan. Prkle.

Eikö se ole helpointa ruuvimeisselillä vääntää vauhtipyörästä ?

88
Sähköautot / Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
« : 31.05.12 - klo: 07.59 »
Lienee sulla sama homma kun Itellan kanssa ;)

89
Sähköautot / Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
« : 28.05.12 - klo: 18.30 »
"Parasta" säädintä ei ole olemassakaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa, sanoo kuka sitten mitä tahansa. Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen ja se mikä toimii yhdellä on toisen mielestä täysi susi. Hyviä sen sijaan löytyy paljonkin.  Hommaat minkä tahansa tunnetun merkin joka on tarkoitettu haluamaasi käyttöön ELI moottorityyppi ja kennomäärä. Sen jälkeen selvität myyjäliikkeen asiantuntemuksella sopivat välitysvaihtoehdot omaan autoosi ko. kombinaatiolle ja radalla testaat että homma pelaa ja mikään ei kyykkää / kärtsää ja säädät asetuksen mieleiseksesi kaasutuntuman, jarrujen jne. osalla. Siinä sulla on "paras" säädin ko. tarkoitukseen.

90
Team Durango / Vs: Durango DEX410
« : 21.05.12 - klo: 12.43 »
Vanhojen tappivanteiden valmistus on lopetettu, eli ne mitä on saatavilla on vanhaa varastoa. Muutenkin kannattaa miettiä päivitystä, niin paljon huolettomampaa on sen jälkeen puljata.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 14