Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Valde

Sivuja: 1 [2] 3
31
Yleinen keskustelu / Vs: Autojen korit
« : 01.02.08 - klo: 15.06 »
Ok! kiitoksia. Nyt ensim mitta käteen ja miljoonalaatikolle, sitten piirustuspöydän ääreen. Taas hurjia projektisuunnitelmia. Katsotaan sitten, kuinka intoa riittää..

32
Yleinen keskustelu / Vs: Autojen korit
« : 01.02.08 - klo: 14.02 »
Mikä on tällaisen HPI Cudan korin leveys ja akseliväli?

<edit> Linkki vielä: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=7181

33
Yleinen keskustelu / Vs: Auton rakennus itse
« : 01.02.08 - klo: 08.22 »
Alumiini on varsin helppoa työstettävää. Jos voi sellaisen kompromissin tehdä, että hankkii tukivarret ja muut jostain varaosa-autosta, niin pärjää melkeimpä Dremelin kanssa. Mutta jos kaikki pitää tehdä itse, on edessä jonkun pienen hobby-sorvin hankinta ja jyrsinkin olisi kätevä. Lasikuitu on kanssa aika näppärää ja näissä hommissa melko edullistakin. Muotoilet mallin vaikka styroksista. Siihen päälle esim. paperimassaa, ettei malli sula. Sitten teet mallin päälle lasikuidusta muotin ja muottiin taas varsinaisen osan. Ohjeita löytyy varmaan netistä :cheesy: Jos sinulle riittää virtuaaliauto, niin sitten hankit koneelle mallinnusohjelman. Periaatteessa 3d mallista pystytään autokin tekemään.

<edit>
Mutta järjen sana tähän loppuun. Helpoin on aloittaa käytetystä. Hanki vaikka risa ja koita saada se ajokuntoon. Siinäkin voi olla  omista osista tehden yllättävän paljon haastetta. Tai hanki useampi ja kokoa niistä mieleinen. Tietokoneella ohjelmointi on helppoa autonrakennukseen verrattuna. Ohjelmointiin, kun ei tarvita työkaluja, pelkkä uuden oppimisen taito riittää.

34
Netistä hakemalla löysin tällaisen:
http://www.ekgracing.com/e-shop/index.php?main_page=product_info&products_id=380
Onko joku tilannut tuolta?

Ajattelin tänään kiertää pikaisen kierroksen paikallisissa thyyning sopeissa, jos sieltä löytyisi hyllytavarana, muutoin joutuu kai tilaamaan.

35
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 16.01.08 - klo: 14.47 »
Muistaakseni Racing Factoryllä oli myynnissä miniin "turnbucle" osasetti. Sain sellaisen kuvan, että tällä sai säädettävät camber-kulmat. Olenko yhtään jyvällä?
Kiinnostaisi päästä säätämään oman auton ajettavuutta hiukan enemmän, ja kisaaminen Minillä ei ole tarkoituksena.

36
Sähköautot / Vs: LRP Shark RTR krossari 1:18 luokkaan
« : 20.12.07 - klo: 13.31 »
Onkohan sharkkiin mahdollista sovittaa mitään 1/10 ajokin koppaa?

Mitenkäs Minin tai Swiftin koppa? leveys ~160 on kai noissa samaa luokkaa.. Akselivälistä en tiedä.

37
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 18.12.07 - klo: 15.40 »
Noh... Nykyinen tulppa ollut autossa lähes 2vuotta. Ostin käytettynä -> kaadoin komeasti kiveen ja tulppa hajos. Siitä lähtien ollu mankin tulppa -> Ei ongelmia.

Siis hä?

Nyt pitää ihmetellä :roll: Siis etkö ole edes putsannut tai säätänyt kärkiväliä?
Kokemusta mulla on vain omasta moposta (siitäkin kohta 15 vuotta aikaa), mutta siinä huomasi selvästi eron, kun tulpan säädöt oli kohdillaan. Tosin se vakiotulppa oli ehkä Suomeen liian kylmää sorttia ja siksi karstottui.

38
Sähköautot / Vs: levyjarrut?
« : 11.12.07 - klo: 14.19 »
Saisikos etupyörät jarruttamaan asentamalla one-wayn "väärin päin"

39
Vapaa keskustelu / Vs: Paras elokuva kautta aikojen!!!!
« : 07.11.07 - klo: 11.29 »
Minkälaisia nämä Mad Max-elokuvat ovat?

1.n Beta videolta ja 2. leikkaamattomana nähneenä sanoisin, että:
1. on sellainen perinteisen kaavan poliisileffa, missä päähenkilö tekee "syvää itsetutkiskelua". Lisäksi pieni budjetti paistaa.
2. On paras. Hiukan sci-fi meininkiä, mutta henkilöt jää aika pinnallisiksi.
3. Rahastuspätkä kakkosen nimellä.

<edit> Ja oman korteni kekoon kantaen:
Paras kotimainen: Pohjanmaa
Ulkomainen (vaikea valinta): Apocalypse Now alkuperäiseversio. Editors Cut syyllistyy mielestäni katsojan aliarviointiin.

40
Sähköautot / Vs: Drifterit kuvilla ja tietoa alustasta
« : 06.11.07 - klo: 09.56 »
Onkos kellään tietoa näistä?
http://www.jadatoys.com/products.php?id=2406&category=06%20CAMARO%20Concept&dir=-1
Komean näköinen, mutta sopiiko teknisesti driftaukseen? Vai kertooko firman nimi jadaTOYS jo kaiken :cheesy:

41
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 29.10.07 - klo: 10.13 »
Kysymys ministereille. Näissä kun on hiukan erikokoiset renkaat, kuin muissa.
Minkälaiset insertit sopisi, kun renkaat tuppaavat vauhdissa "pullistumaan" keskeltä?
Kävisikö turistin "muovirinkula"-insertti, jos sen katkaisisi sopivaan mittaan, vai vaikuttaako sauma renkaan ominaisuuksiin?

42
Vapaa keskustelu / Vs: Nykyajan limonadit
« : 08.10.07 - klo: 12.10 »
Joo, tota Pepperiä mäkin kaipailen. On tainnut aina olla myynnissä Suomessa vain 0.5-litran (vai oliko pienempi) pulloissa. Muistikuvat jostain 80-luvun loppupuolelta, et oli sellaisissa pienissä kertakäyttömuovipulloissa. Samanlaisissa sai jotain muitakin limuja, Friskoa kenties?
Mitä makuun tulee, niin en enää muista alkuperäsen makua, joskus uteliaisuuttani olen ostanut uuden pullon, ja miettinyt et, tältäkö tää nyt maistui. :shock:

43
Vahva veikkaus, että Tamiyan M04 Alfa GTA harjattomalla n. 40-50km/h. Ei mitään järkee, ei pysy lapasessa, mut hauskaa on!

44
Yleinen keskustelu / Vs: Servo apua tarvitsen
« : 04.10.07 - klo: 08.55 »
Kun etsiskelin lisää servo tietoutta, niin törmäsin "fettiservoon". Voiskohan joku lyhyesti valaista mulle, että mikä se on?

45
Syyllistyn taas off-topic kirjoitteluun, mutta huomasin, että aika on kai vienyt sellaisen firman, kuin Askartelukeskus. Sieltä ostin ekan oikean RC-autoni. Sitten asioita ihmetellessä tuli mieleen, että ainakin Serpenttejä myi sellainen firma kuin Jako-set. Ei ainakaan Googlettamalla löytynyt.

46
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 24.09.07 - klo: 09.11 »
Menee aavistuksen off-topiciksi, mutta tuli hankittua tuo Alfa GTV, joka on takavetoisella M04 alustalla. Pitkälti siis samoista osista, kuin M03-mini. Sorruin Alfaan, kun haaveissa olisi saada joskus 1:1 tuollainen, mut kun budjetti on 1:10 :lol:

Huomasi, että auto malli on lähinnä radio-ohjattava pienoismalli. Moniakaan ruuviliitoksista ei ole tarkoitettu avattaviksi ja säädettävyys.. No, etupään auraus. Sain auton kuitenkin aika hyvään balanssiin. Joskus ehkä täytyy värkkäillä omat ylätukivarret jotta saa lisää camberia (meniköhän termit oikein?) Ja onhan auto aika törkeän painoinen.

Netistä näihin löytyy paljon viripalikkaa ja alumiini osaa, onkos joku tilannut tai tehnyt uusia tukivarsia tms. autoonsa (Miniin)? Ja onko näistä ollut hyötyä?

<edit> Käsittääkseni näissä m-runkosissa on kaikissa sama rengaskoko. Mistä näihin helpoiten (suomesta) saisi renkaita/vanteita. Matto ajoa varten hankintalistalla olisi vielä foamit.

47
Yleinen keskustelu / Vs: Servo apua tarvitsen
« : 20.09.07 - klo: 07.41 »
Aiheeseen liittyen pieni kysymys.
Mikä tekee servosta "digiservon" ja miten se eroaa tavallisesta?

48
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 18.09.07 - klo: 07.57 »
Tutkiskelin omaa miljoonalaatikkoani, ja vanhoja Astuten osia ja laakereita voisi ehkä käyttää ton minin "virittelyyn". Tuolla RF:n sivuilla mainittiin, että autoon menee 14 laakeria. Nuo laakerit, joita oon Astutessa käyttänyt sopii varmaan Miniinkin. Mut, mulla olis myös Astuten kuuladiffi ja aattelin, että kun Astute ja Manta-Ray, että tämä M03-runko ovat kai aika samanikäisiä perus konstruktioita, niin toi diffi vois miniinkin sopia. :huh:

Siksipä esittäisin pyynnön, että jos joku voisi kaivella päämitat (halkasija ja vaikkapa leveys) ton minin diffistä. Tietää sitten täytyykö diffisetti hankkia myös auton kanssa.

49
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 17.09.07 - klo: 14.30 »
Mahdollisesti tulevana mini-kuskina kysyisin, mitkä öljyiskarit tähän autoon sopii ja onko näihin viri-palikoita tarjolla?

50
Onko kellään tietoa / kokemuksia tollaisesta: Multiplex LN-5014 "Erittäin monipuolinen laturi Radio-ohjattavien akkujen lataukseen.
# 1-14 kennoa NiMH/NiCd
# 1-5 kennoa LiPo/LiIo
# 1-6 kennoa lyijyhyytelö
# latausvirta 0,1A-5A
# purkuvirta 0,1A-1A
# LCD näyttö
# vaatii 11-15V virtalähteen
# 4mm banaaniliittimet ulostulolle" hintakin olisi kohtuullinen 89,90€

Hobby-point tollaista nettisivuillaan esitteli





51
Mitä pitää varautua maksamaan harjattoman noparista 1/10-autoo? Kuinka paljon hinnat on tippuneet viimeaikoina? ja onko tietoa onko joku valmistaja julkaisemassa uutta mallia.
Tuollainen kun olis hankintalistalla, kiirettä ei ole, mutta tarkoitus olisi saada paras vastine rahoilleen.
.. Tai jotain, miten tätä rahan "tuhlausta" harrastuksiin nyt parhaiten voisi puolustella :angel:

52
Sähköautot / Vs: Mamba Max
« : 12.09.07 - klo: 14.33 »
Onko Mamba Max anturiton systeemi?

53
Mulla ei oo tullut vielä mitään erityistä nostalgiaa tota mun ekaa oikeeta krossia, Tamiyan Astute vuodelta ´91, kohtaan. Toinen autovaihtoehto tulloin tais olla Kyosho Laser, mut jotenkin toi Astute kaikkinen hiilikuituosineen vaikutti hienommalta. Ja olihan se hieno, ja sellainen japanilaisen tekninen auto (tosi erilainen, noihin vanhoihin Tamiya-malleihin verrattuna). Mutta liiat säätömahdollisuudet, kuten monimutkanen takatukivarsi-systeemi, jossa mm. säädettävä auraus (tuli käytössä klappia),  teki autosta aloittelevalle harrastajalle turhan hienon. Mut periaatteessa tuokin auto voisi vielä olla palautettavissa ajoon, mut kori ja siipi on ainakin hukassa, ja joitain osia on adoptoitu muihin projekteihin. Hiukan harmittaa, että ne metalliset viri-iskarit, mitkä mulla oli tohon on jossain hukkateillä. Niille löytyis käyttöä uusissakin projekteissa.

Ton päivitysmalli Super-Astute säädettävine diffeineen vois olla kisoissa kova sana vielä nykyäänkin.

54
Sähköautot / Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« : 03.09.07 - klo: 09.02 »
Schumiinhan se on alunpitäen hankittu. Kerhon vanhemmat jäsenet katsoi juniorille hyvän motin. Eikä siinä mitään moittimista ole ollutkaan, mutta nyt taas muutaman akullisen pihasuddailun jälkeen vauhtia kaipaisi lisää. Toisaalta jos ajattelee, että "talvihorroksesta" herätetyillä 1400mAH -akuilla ajaa sellaista 10-15 minuuttia, niin välitykset tuntuisi olevan kohdallaan. paikalla on 23 hampainen pinjoni ja olisikohan isoratas 76 hampainen. Kokonaisvälityksistä en sitten osaakaan sanoa paremmin.

55
Sähköautot / Moottorityypin tunnistaminen?
« : 01.09.07 - klo: 16.56 »
Miten tunnistaa moottorista onko se ns. kierroskone vai alhaalta vääntävää tyyppiä?

Autossani on kiinni ERP (Endurance Racing Products) -moottori, ja oikean kokoisen pinjonin valintaan auttaisi tietää jotain moottorista. Akselista vääntäessä tuntuu melko voimakkaat "pykälät" jollaista esim. perus Mabuchi-moottorissa ei ole. Voisiko tästä tehdä johtopäätöksiä?

56
Vapaa keskustelu / Vs: HAMPURILAISTEN ULKONÄKÖ
« : 30.08.07 - klo: 11.01 »
..Ja niin pirun pieniä.
Mut, tänään Allin grillille hakemaan jättihampurilainen. Se on jo päätetty! On kokoa ja makua.. Pitäis vaan jaksaa neljään. :p 'Slurp'

57
Sähköautot / Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« : 28.08.07 - klo: 18.57 »
No omat ajokokemukset onkin lähinnä takavetokrosseista, ja vielä toistaiseksi aionkin pitäytyä vannoutuneena takatuuppi-miehenä :angel: Vain näyttäisi, että parhaat harrastusmahdollisuudet sähköautoilla on Turun-seudulla juuri turistiluokassa. Olisihan se mukava päästä testaamaan omien vehkeiden vautia muita vastaan. Ja hyvällä radalla.

Mutta toistaiseksi keskityn vielä vanhan Shumini virittelyyn. Tässä vaiheessa suurkiitos 4wdkanootille, jos eksyt tätä lukemaan. Kävin juuri hakemassa "ensiapupaketin" Postista ja hyvältä näyttää. :grin:

58
Sähköautot / Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« : 28.08.07 - klo: 15.52 »
One-way diffilla varustettu auto on täysin nelivetoinen niin kauan kun painetaan kaasua. One-way päästää etupyörät pyörimään vapaasti kun auto rullaa "vapaalla" tai kuski jarruttaa eli silloin voimansiirrossa on "kiinni" vain takapyörät.

Lisäksi kaarteissa, kun etupyörät kiertävät laajemman kaaren kuin takapyörät, eli etupyörät pyörivät takapyöriä nopeampaa, on auto takavetoinen. Mielestäni nelivedosta on hyötyä vain olosuhteissa, joissa pito on huono ja silloinkin kaarteista ulostultaessa. Lisäksi nelivetojärjestelmä itsessään lisää vastusta moottorille. Mutta tämä on vain minun näkemykseni, sillä varmasti nelivedossa täytyy joku juju olla, muutenhan sarjaa ajettaisiin 2wd-autoilla :grin:

59
Sähköautot / Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« : 28.08.07 - klo: 12.15 »
No, se romuttaa sitten nuo suunnitelmat. Periaatteessa olisi kuitenkin mahdollista rakentaa "kootut teokset" -auto.

Onko 2-vetoisella mahdollisuuksia pärjätä. Ainakin jos ajattelee, että monet käyttävät turistissa one-way diffiä, niin nehän on jo melkein 2-vetoisia. Yleensä säännöt sallivat 2wd -malleille pienemmän painon, mutta turisti-säännöistä ei sitä erottelua löytynyt.

Hiukan kun sormenpäissä kutittelisi päästä rakentelemaan... :p

60
Tähän sitten pieni varoituksen sana, nimittäin akkua ei saisi purkaa liian tyhjäksi, jotta se ottaa vielä varausta vastaan. Riippuu kai tyhjennykseen käytetystä lampustakin, mutta liian "nopea" purkaminen ei myöskään ollut hyväksi.

Nämä on sitten mun vanhoja muisti kaikuja, joten viisaammat saa todistaa mun sanat vääriksi :angel:

Sivuja: 1 [2] 3