Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tumppi

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 13
61
Vapaa keskustelu / VesaK uudelleen kehiin
« : 31.10.04 - klo: 18.41 »
Nyt kun asiaan on saatu Copterin vastaus, olisi mielestäni ihan hyvä, että muutamat miettisivät omia lausuntojaan tämän topicin alla, sillä kyseessähän ei suinkaan ollut lajiryhmästä/allekirjoittaneesta johtuva kiristys tai uhkailu.

Itse en paljoa pyydä, mutta toivoisin, että forumin sääntöjä myös noudatettaisiin :

************************************
Ote :
Lisäykset sääntöihin 23.6.2004:
....
....
Myöskin tietoisesti valheellisen tiedon levittäminen on kiellettyä vaikka se ei ketään loukkaisikaan.
....
Foorumissa yllä mainittujen lisäksi kiellettyä on toisen tahallinen ärsyttäminen, riidan lietsominen, hyökkäävä ja solvaava keskustelutyyli, riidan tarkoituksellinen jatkaminen ja tarkoituksellinen väärän käsityksen antaminen tai korjaamatta jättäminen.
Terveisin RC Maailma / Rc-netti Foorumin ylläpito

************************************

62
Kilpailijoiden kanava / 3.5.2. KORI - sääntö 2005
« : 26.10.04 - klo: 16.09 »
toinen sääntöpykälä....

3.5.9.4 TSP-10 Touring Saloon ProStock. Kansallinen luokka. Osallistumisrajoitus: Kilpailija joka on sijoittunut kuluvan tai 2 edellisen kauden aikana saman PA-ryhmän EM- tai MM-kilpailun parhaaseen puolikkaaseen ei saa osallistua TSP-10 luokan kilpailuun. Tekniset säännöt kuten TSS-10, mutta viritetty EFRA-säännön mukainen vähintään 17-käämikierroksinen moottori sallittu.

63
Kilpailijoiden kanava / 3.5.2. KORI - sääntö 2005
« : 26.10.04 - klo: 08.48 »
3.5.2. KORI

C-12: EFRA luokiteltu. Umpinainen kaksipaikkaisen FIA C -ryhmä, GT1&2 tai IMSA/GTP.
Sallittuja korin aukkoja ovat aukot antennia, siiven- ja korin kiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Korin on peitettävä renkaat ja rakenneosat suoraan ylhäältä katsottaessa.
Sallittuja koreja ovat: Andys Sauber Mercedes; Bolink Nissan NPT90, Ferrari WSC; Buds Nissan NPT90; CEFX #14501 – DBA4(Reynard 02S); Corally #78100 – Nissan GTP (Long),  #78105 – Nissan GTP (Short), #78110 - Ferrari WSC (Hot), #78115 - Nissan GTP (Hot),  #78120 – Mercedes; Hot Bodies #12202 - Ferrari WSC, #12201 - Nissan GTP; Parma /PSE; Nissan NPT90; Protoform; Courage C-41 WSC, #1603 - Nissan P-35, #1607 – Bentley Speed 8

TS-10, TSS-10: EFRA luokiteltu FIA Touring Saloon, BTCC, DTC, Sport2000 tai vastaavan (ei lokasuojiltaan levitetty luokka), rata-ajossa käytetyn luokan, vähintään 4-paikkaisen, 4- ovisen henkilöauton umpinainen kori. Säilytettävä mahdollisimman esikuvansa näköisenä. Korissa on oltava edessä puskuri tai spoileri, ja takana korissa oleva puskuri tai korin takaosa sivuhelmojen korkeudella, sekä takavalot (maali/teippi). Sallittuja aukkoja ovat, aukot antennia ja korinkiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Vain esikuvan mukaiset aerodynaamiset lisäkkeet hyväksytään ja niiden pitää olla kiinni korissa. Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa ja kokonaan kattolinjan alapuolella. Korin pitää peittää renkaat ja rakenneosat ylhäältä katsottaessa.
Sallittuja koreja ovat: Frewer #FR29N: Dodge Stratus; GM #93430: Alfa Romeo156; HPI #7316: Dodge Stratus, #7381: Vauxhall Astra (BTCC); Parma  #10124: MG X-20, #10089: Alfa Romeo 156; Protoform #1427: Dodge Stratus, #1429: Vauxhall Vectra, #1460: Alfa Romeo 156 2.0, #1463: Vauxhall Astra BTCC, #1467: MG ZS; Slipstream (PD Designs) #TB7100: Alfa Romeo 156 (Also available under Trickbits name); Titan #T600260002: Alfa Romeo 156; Yokomo #ZR-YSB: Dodge Stratus Type A #ZR-TCB Toyota Chaser

Sallittujen korien listat perustuvat EFRA-luokitukseen. TS-10 ja C-12 luokissa sallittujen korien lista päivitetään 1.5. vastaamaan EFRA:n kuluvan vuoden listaa. Muutokset ilmoitetaan AKK:n tiedotteessa.

M2-10, M4-10, S2-10, S4-10: Prototyyppi-, C -ryhmä ja formulakorit kielletty. Korin ei tarvitse peittää pyöriä ja muutkin alustan osat voivat olla osittain näkyvissä, paitsi hammasrattaat jotka pitää olla koteloituna. Kuvitteellinen esikuva riittää, eli auto joka voisi olla olemassa.

64
Lainaus käyttäjältä: "copter"

Tulin tässä juuri töistä kotiin ja selasin lävitse kotiin saapuneen AKK:n jäsenlehden, jossa sivuilla 24 ja 25 on sääntömuutoksia lähinnä ensi kautta koskien. Näihin liittyen muutama kysymys heräsi.

Lainaus
TS-10-rengas:
-> 1. - Sallittu rensgastyyppi kuivalla kelillä rengastestin perusteella Take-Off CS27

Tämän alla on sitten hieman pidempi määrä tekstiä, jossa yleisesti käsitellään TS-10, TSP-10 ja TSS-10 luokkien rengasasioita. Missään vaiheessa ei kuitenkaan oteta kantaa TSP-10 ja TSS-10 luokkien renkaisiin, eli siis virallisissa säännöissä ei oteta laisinkaan kantaa TSS-10 ja TSP-10 luokkien rengastyyppeihin ja näin ollen jätetään se kilpailunjärjestäjän vastuulle?

Niille jotka eivät tätä tiedoitetta ole vielä lukeneet, niin mielenkiintoisena uutuutena on sääntö joka rajoittaa myöskin sadekelin renkaat yhteen rengassarjaan joka täytyy täytyy merkitä. Mielestäni hyvä uudistus.

Lainaus
-> 2. -Lisätään sääntökirjan pykälään 3.5 Sähkömoottoriautot 1/12, 1/10 kohta "Harrastajaluokat: TSP-10 (Touring Saloon ProStock) asvaltilla, Touring Saloon henkilöauton kori, viritetty moottori, nelipyöräveto ja jousitus sallittu"

Tässä nyt hieman minua hämmästyttää tuo sana "asvaltilla". Haetaanko tällä nyt sitä, että TSP-10 luokkaa ei laisinkaan ajeta talvikaudella vaan ainoastaan kesäkaudella ulkokisojen yhteydessä?

Lainaus
TSP-10 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium koboltti, neodyyni tms. harvinaiset maametallimagneetit ovat kielletty

Tässä ei ole mitään epäselvää, mutta ihan vain selvyyden vuoksi voisiko joku sanoa onko Suomen markkinoilla yhtään konetta joka näitä kyseisiä metalleja magneeteissa käyttäisi? Ja jos on niin mielellään tietysti myöskin sen merkin / mallin. Tietäisi ainakin mitä konetta ei vahingossa erehdy hankkimaan. ;)



1. TSS ja TSP luokissa on sama rengassääntö kuin TS luokassa, pl. ainoastaan yksi rengassarja on sallittu. Rikkinäisen renkaan saa vaihtaa "katsastuspäällikön" valvonnan alaisena..

2. kyllä TSP luokka on aivan samalla tavalla mattokaudella mukana... ko. asia "vaatinee" oikolukua ...

Kannattanee tutustua myös sivun 13 antiin....

65
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Tämä on siitä kiva sääntö, etten pysty käyttämään omaa Euroopanunionin alueelta viralliselta jälleenmyyjältä ostettua radiota (JR/Graupneer R-1). Itse radiosta, ohjeista ja pakkauksesta löytyy kyllä CE merkintä, mutta tuo huutomerkki puuttuu kaikkialta. Samaa radiota on kyllä ollut kilpailukäytössä ympäri Eurooppaa ja muutakin Maailmaa. Suomessa tämä ei siis onnistu.  :cry:


Tuon ei pitäisi mitenkään olla mahdollista. Joten uskoakseni mikäli noin on käynyt, niin siinä tapauksessa viranomaiset ovat varmastikin kiinnostuneita tapauksestasi....

Joten olen melko varma, että ko. "virallinen jälleenmyyjä" kyllä asiasi laittaa kuntoon, kun käännyt heidän puoleen !

66
Lainaus käyttäjältä: "sillu"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Jeps, eikös olekin väärin, kun joutuu noudattamaan yleisiä lakeja !!
Siitä voi pistää palautteet jonnekin EU:n instanssiin...


Muuten hyvä Tumppi, mutta olet väärässä.

Toistan jälleen saman kantani kun "tappelin" AKK:n tästä asiasta silloin pari vuotta sitten.

Viestintävirastolta saadun (puhelimitse ja sähköpostitse, useita kertoja varmistettu), tiedon mukaan Viestintävirastolle (ja "laille", johon viittaat), riittää että radion käyttäjällä on A4-paperi, valmistajalta tai maahantuojalta saatu todistus, että radio on laillinen ja määräysten mukainen. "Takapihasudittelijoille" siis todistus takataskussa riittää, AKK vaatii ohjaimeen tarran, eikä paperitodistus riitä. Kun hankin maahantuojalta virallisen todistuksen, se ei AKK:lle riittänyt. Tässä siis AKK ajaa Viestintäviraston yli, enkä mitenkään voi hyväksyä sitä.

Sinänsä mielestäni on ok että käytetään laillisia radioita. Itselläni on sekä tarra että maahantuojan todistus. Toisaalta olen kyllä sitäkin mieltä että on vain ajan kysymys milloin tämä "tarrapelleily" loppuu, joten turhaa AKK tässä "hannaa vastaan".


Kunnioittavasti,
Teemu Harju


Meidän nykysääntö, joka löytynee sääntökirjastakin on tullut aikoinaan suoraan Viestintävirastosta, heidän ehdotuksensa mukaan se on muotoiltu. Ja ensi vuodelle muuttunee lisää, lähinnä muodollisuuksien vuoksi. Sillä kyseessä ei ole "Viestintäviraston määräykset" vaan "Radiolaki". Ja kyllä kun tuota Radiolakia tutkailee, niin siellä ainakin vaaditaan moiset tarrat myös, joten vaikea uskoa että joku virkamies olisi sinua ohjeistanut lain vastaisesti ??...

En sitten tiedä kenen kanssa olet ollut tekemisissä, itse kävimme Saken kanssa siellä pari viikkoa sitten (Kati Heikkisen ja Juhani Hokkisen juttusilla) ja kyllä sanoma sieltä oli selvä. Laitteet tulee olla Radiolain hyväksymiä ja siihen moiset EU vaatimukset on myös kirjattu ja siten kuulemma asiat pitäisi olla kunnossa jos ne on ostettu EU:n alueelta.

opas -> http://www.ficora.fi/suomi/document/rtteopas.pdf

67
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eli jos tätä tulkitsee niin pitäis käydä ihan pelkkä CE tarra.

40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraava merkintä:
CE tai
CE xxxx


Eli vaikka sellanen mikä on esim. leivänpaahtimen pohjassa.


Vai??


mihis unohdit sen huutomerkin ??? niitä ei taidakaan olla leivänpaahtimen pohjassa...

- eipä tule copy-paste tänne... joten otan "hymiön"

CE :!:  tai
CE :!:  xxxx

68
Jeps, eikös olekin väärin, kun joutuu noudattamaan yleisiä lakeja !!
Siitä voi pistää palautteet jonnekin EU:n instanssiin...

69
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Älytöntä pelleilyä noiden tarrojen kanssa.

Mitenköhän tiimikuskit nyt toimii, kun tulee sponssi radiota japanista tai jenkeistä ?


Eiköhän kaikilla merkeillä ole virallinen edustus EU:n alueella ? Joten varmaankin sen kautta ko. muodollisuudet tulevat kuntoon. Kyseessä on EU:n vaativat direktiivit yms. jotka on Suomen Radiolaissa "hyväksytty". Kerron vain kuinka asia on... AKK:lla ei ko. asian kanssa ole mitään tekemistä, kunhan vain kilpailuissa tsekkaamme, että myös ko. lakia noudatetaan.

70
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
EU:n ulkopuolelta tuoduista laitteista taitaapi puuttua EU direktiivien mukaiset hyväksymismerkinnät. Ja jos ne puuttuvat, niitä ette ENÄÄ saa Suomesta. Joten kannattanee ostaa ne vehkeet EU:n alueelta, tällöin pitäisi oleman myös kaikki Suomen Radiolain vaatimat pykälät kunnossa.

Siis, niitä tarroja EI ENÄÄ SAA viestintävirastosta !!


Pitikös kisoissa tosiaan olla tuo lupatarra.
Ihmetyttää vaan kun joku mainitsi repässeensä mikron peffasta CE tarran.
Onko se sitten muka laillinen?
..........


Pelkällä " CE " tarralla ei ole tehnyt yhtään mitään, vaatinee muutakin...

Tästä on olemassa oma topicci jossain...

71
EU:n ulkopuolelta tuoduista laitteista taitaapi puuttua EU direktiivien mukaiset hyväksymismerkinnät. Ja jos ne puuttuvat, niitä ette ENÄÄ saa Suomesta. Joten kannattanee ostaa ne vehkeet EU:n alueelta, tällöin pitäisi oleman myös kaikki Suomen Radiolain vaatimat pykälät kunnossa.

Siis, niitä tarroja EI ENÄÄ SAA viestintävirastosta !!

72
Pikku info...

Jos hommaatte niitä radiolaitteita, niin hommatkaa niitä EU:n alueelta ! Nimittäin EU:n ulkopuolelta tuoduille laitteille ei enää saa tarroja Viestintävirastosta ! Tämä on näitä EU:n tuomia juttuja ja "Radiolaki" -asioita....

Olimme pari viikkoa sitten Viestintäviraston juttusilla ja nyt sorvataan sääntöpykälää "uusiin" sanamuotoihin... pistetään tänne infoa (omana topiccina) heti kun saadaan valmiiksi...

73
Korisääntö ei ole miksikään muuttunut.

TSP noudattaa samaa sääntöä kuin TSS.

Eli sääntökirjasta :

3.5.2. KORI
......
Sallittuja korin aukkoja ovat aukot antennia, siiven- ja korin kiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Korin on peitettävä renkaat ja rakenneosat suoraan ylhäältä katsottaessa.
.....
.....
TSS-10, TSP-10, TSM-10: EFRA luokiteltu FIA Touring Saloon, BTCC, DTC, Sport2000 tai vastaavan (ei lokasuojiltaan levitetty luokka), rata-ajossa käytetyn luokan, vähintään 4-paikkaisen, 4- ovisen henkilöauton umpinainen kori. Säilytettävä mahdollisimman esikuvansa näköisenä. Korissa on oltava edessä puskuri tai spoileri, ja takana korissa oleva puskuri tai korin takaosa sivuhelmojen korkeudella, sekä takavalot (maali/teippi). Sallittuja aukkoja ovat, aukot antennia ja korinkiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Vain esikuvan mukaiset aerodynaamiset lisäkkeet hyväksytään ja niiden pitää olla kiinni korissa. Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa ja kokonaan kattolinjan alapuolella. Korin pitää peittää renkaat ja rakenneosat ylhäältä katsottaessa.

EFRA luokitellut korit: .... Tähän tulee voimassa oleva EFRA lista, onko se sitten -> http://www.efra.se/el_tc_bodies.html (tuon mukaan kysymäsi kori on listalla)... Tony tai Jussi voisi vahvistaa...


EFRA luokitus päivitetään vuosittain 1.4. TSM-10 ja C-12 luokassa uusi luokitus tulee voimaan 1.5.

74
Kilpailijoiden kanava / Re: Miksi 17 lankainen?
« : 07.09.04 - klo: 11.34 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"

.....
Miten päädyttiin juuri 17 lankaiseen koneeseen?
....


Ihan puhtaasti Suomalaisten harrastajien toiveiden perusteella. Tästä varmaan on montakin topiccia ja toiveita tullut tälle forumille, joka on yksi tämän luokan alullepanijoita.

75
Kilpailijoiden kanava / Kilpailukalenteri 2005 !!
« : 02.09.04 - klo: 19.38 »
Kalenteria muokattu....

C-12 SM -sarja !!

Muita päiviä muuteltu ja kisajärjestäjiä löytynyt, vielä uupuu yhden kisan kisajärjestäjä....

Enää ei tule päällekkäisiä päiviä !

76
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Enpä saanut kysymykseeni vastausta vieläkään miksei tästä ole voitu kertoa aikaisemmin.

.....



Aikaisemmin ei voitu asiasta mitään tiedottaa, koska mitään selvää esitystä siitä ei ollut. Asiat jätettiin viime keväänä "hautumaan" ja päätettiin ottaa esille elokuun sääntökokouksessa, joka oli siis maanantaina.

77
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Tämän kokonaisuuden TJ/TS ns. uusjako ja ProStockin saaminen ovat jo pitkään olleet pohdinnan alla....


Älä nyt käsitä väärin, en ole mitenkään tätä muutosta vastaan, mutta tahtoisin kuitenkin tietää minkä ihmeen takia tästä pohdinnasta ei ole voinut kertoa kaikille aikaisemmin?

Ja koskas tästä olisi ilmoitettu ellei asia nyt olisi tullut julki näin huhujen kautta?  :wink:


Tuo luokkien nimien muutos on ollut jo viime keväästä asti tiedossa, että muutoksia tulee. Ja ProStockia on jo pitkään haluttu mukaan.  Joten ko. asioista johtuen päädyimme siihen mihin päädyimme... Kyselyjä emme tuosta alanneet enää tekemään, koska tämän kaltaisissa asioissa tulokset olisivat varmasti hajonneet aika lailla... Joten odotettavissa on tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä.

Itse odottelen edelleenkin ko. kokouksen pöytäkirjaa, sen jälkeen näitä asioita olisi tänne tuotu ...

78
tulevat luokkien nimet :

TJ-10 -> TSS Touring Saloon Stock

uusi -> TSP Touring Saloon ProStock

TS-10 -> TSM Touring Saloon Modified

79
Kilpailijoiden kanava / TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« : 02.09.04 - klo: 11.44 »
TS luokassa tullaan pysymään siis samassa rengassäännössä..

TJ:ssä 2 sarjan sijaan tullaan käyttämään ainoastaan yhtä sarjaa, pl. rikkinäisen renkaan saa vaihtaa vain katsastuspäällikön hyväksymänä ja valvonnan alaisena. (sama koskee uuttaa ProStock luokkaa)

80
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Ja niinkuin aiemmin kerroin niin tämä asia päätettiin lajiryhmässä maanantaina ja AKK:n hallitus toivottavasti hyväksyy sen lokakuun kokouksessa.


OK, asia on päätetty vasta hetki sitten.

Onko kuitenkin näin, että idea ko. ikärajaan ja uuteen luokkaan keksittiin kuin salama kirkkaalta taivaalta vasta tuolla kokouksessa? Tämä selittäisi sen minkä johdosta ei ole voitu kuljettajille etukäteen kertoa että tälläistä asiaa edes harkitaan?

Tämä myös tosin kertoisi sen ettei asiaa ole voitu kovin pitkään tuolloin edes harkita, kokouksessa kun lie ollut muitakin käsiteltäviä asioita  :wink:



Tämän kokonaisuuden TJ/TS ns. uusjako ja ProStockin saaminen ovat jo pitkään olleet pohdinnan alla....

On jopa ehdoteltu, että moiset ikärajat pitäisi kokonaan heivata pois..

Junioreita ajatellen, emme kuitenkaan halua viedä heiltä omaa Nuorten Mestaruus arvoa pois, vaan halusimme sen säilyttää jatkossakin. Ikärajan nostaminen 16->18, halusimme saada saman rajan kuin kilpailuun ilmoittautumisessakin on.

Ja tuota ProStockia kun on pyydelty, luokkaa joka olisi nimen tarkoitettu harrastelijoille, joilla rahkeet tms. eivät riitä TS luokkaan, niin päätimme sitä ehdottaa mukaan otettavaksi...

Ensi vuosi sitten näyttänee, miten nämä kolme luokkaa tulevat jakaantumaan yhden päivän formaattiin...

81
Tulokset / Opas kilpailun aloittamiseen
« : 22.08.04 - klo: 12.00 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

......
......
Yksikään lajiryhmän neljästä jäsenestä, jotka kaikki ovat tulleet tutuikseni niin hyvässä kuin pahassakin, ja joita olen silloin tällöin tavannutkin, ei ole puolella sanallakaan noteerannut työtäni.
......
......


en kirjoita tähän sitä mitä ensin meinasin....

Mutta totuus tästäkin asiasta on kuitenkin se, että olen 20.8.2003 klo 2.54PM lähettänyt Vesalle sähköpostia ko. aiheesta. Silloin oli tiedossa että kaikille SM -luokille tullaan rakentamaan SM -sarjasäännöt ja niissä olisi hyvä olla mukana tuo "aloittelijan opas". Ja tämän VesaK lupasikin hoitaa, mutta myöhemmin sitten "perääntyi" ko. aiheesta.

Mielestäni ko. opus on hyvä ja sen arvoinen, että se olisi voitu aivan hyvin ottaa mukaan tuohon SM -sarjasääntöihin, vaikka ne eivät olekaan aloittelijan kilpailuja.  

Joten se siitä arvostamisesta.

82
Kilpailijoiden kanava / SM sarjan palkinnot
« : 20.08.04 - klo: 12.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
No eipä ole kovin ajantasainen tuo lista (M8)



Toi webbi sivujen "päivitys" hieman ontuu, varsinkin nyt kun yksi "alueellinen" ralliautokilpailu teetti aika lailla töitä koko konttorilla.... Ko. linkin takaa tuleva alkuperäinen dokumentti on kuitenkin päivitetty, mutta jostain syystä sitä ei vielä siis tonne webbiin päivitetty..

83
Kilpailijoiden kanava / Re: SM sarjan palkinnot
« : 19.08.04 - klo: 08.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"

......
Perinteet näköjään velvoittavat kuitenkin siltä osin, että TP-10 luokan "SM-sarjan" tuloksia ei ole taaskaan julkaistu, kuten ei viime vuonnakaan.


Tuloksien julkaisusta en niinkään tiedä mutta ainakin, pisteet löytynevät tuolta (samassa taulukossa kuin kaikki muutkin PA:n SM tilanteet ->

http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-07-14T09-19-3914.xls

84
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 21.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Täytyy kyllä myöntää että Tumppin tulkinta on kuin Fia(t)n päätökset F1 puolella  :lol:
Ei viitsi edes rautalankaa vääntää mitä siellä radalla näissä tilanteissa tulkitaan ja jätetään tulkitsematta..


Tiedän kyllä sen, että on tulkittu välillä niin ja näin kisapaikoilla... Itselleni sillä ei ole mitään väliä, niin kauan kuin ne pysyy siellä kisapaikoilla, eikä niistä lähde mitään eteenpäin. Koska silloin ei ikään kuin virallisesti ole mitään väärää tapahtunut.

Yritän vain tuoda esille sen seikan, kuinka sääntöjä pitää lukea ja tulkita. Sen asian ikään kuin oppii vasta monen vuoden kokemuksen kautta, kun niitä joutuu itse tekemään ja tulkintoja antamaan.

Viittasit Fia(t) F1 juttuun... kaikkien muistissa on esimerkkinä surullisen kuuluisat toleranssipykälät... moraalisesti ja sinivalkoisten lasien takaa katsottuna kaikki oli vääryttä.. Mutta ferkun tallin lakimiehet yhdessä insinöörien kanssa totesivat, että säännöissä on ns. porsaareikä, jota on mahdollista hyödyntää ja tämän he tekivätkin. Kaikki ainoastaan sen vuoksi että sännöistä puuttui yksi ainoa välimerkki " / " siis tuo kauttaviiva, se kun olisi antanut säännölle kokonaan toisen merkityksen..


Sen vuoksi yritän itse tuoda esille myös, niitä seikkoja, että säännöt tulisi luoda siten, että niihin ei jäisi kenenkään "mutu" -päätäntävaltaa, vaan olisivat yksiselitteisiä.. mm. sadekelisääntö, ajajat alkueriin... esimerkkejä varmaan löytyy. Jälkipuintien kannalta on aina helpompaa kun asiat ovat yksiselitteisiä..

Kuten tästäkin "ponderi" asiasta totesin jo jokin aikaa sitten, niin ko. pykälään pitänee ensi vuodelle lisätä tarkentava lause, liittyen tuohon ponderiin tai koko lause muotoilla uudestaan, siten ettei kentällä ole epäselvyyttä kuinka asia on.

Onko se sitten ok, että saa ajaa ilman ponderia vai ei ? Se on ehkä ihan hyvä että siitä järjestetään jonkinlainen galluppi, niin saadaan asialle kentän näkemys ja siten tuokin asia kuntoon.

85
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 21.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
Kuis paljon AKK rokottaa kilpailunjärjestäjää?


Sääntökirjan sivu 463

SM 75,00
kansallinen 40,00
alueellinen 20,00
Cuo 55,00 (näitä meillä ei ole)

86
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 16.33 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Tumppi: Ilmeisesti sinun looginen ajattelu on erilaista kun minun. En edelleenkään ymmärrä miten tuon säännön perusteella on selvää että auto pitää liputtaa pois baanalta jos ponderi on unohtunut!

Eikö sääntö vaan varmista että kuljettajalla on vastuu ponderista, niin ettei voi äänestää järjestäjille jos se unohtuu....


Jos jotain olen oppinut tässä hommassa, niin ainakin sen, että sääntö on niin kuin se "pilkulleen" kirjoitetaan.

Kysynpä : Jos kilpailija laiminlyö velvollisuutensa, niin millä perusteella hänen tulisi antaa jatkaa radalla ajoa ?

87
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 14.46 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Kuten sanoin, siinä lukee selvästi että " ajaja on velvollinen huolehtimaan sen käytöstä ". Joten jos hän ei ole siitä huolehtinut, silloin hänet pitää ottaa pois radalta...


Ei voi olla totta! Pientä rajaa pilkkujen fiilaamiseenkin please.

Kerrotko vielä, millä tavalla ponderiton auto häiritsee ajanottoa tai kanssakilpailijoita enemmän kuin auto, jossa ponderi on?



En ole missään vaiheessa sanonutkaan että se ketään häiritsee. (siitäkin varmaan muuten löytyy eri mielipiteitä?). Tuo on kokonaan kerrottu eri lauseessa, eikä kuulu tähän asiaan.


Tuossa lauseessa ei ole tämän asian suhteen mitään epäselvää :

*******
"Käytettäessä automaattista kierroslaskentaa on ajaja velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan."
*******

Tehtäväni ei ole sääntöjen puitteissa ottaa kantaa "mielipide" -asioihin, vaan siihen mitä tapahtuu tiukan paikan tullen.. Ja näin tämä asia menee..

Jos tuohon halutaan muutoksia suuntaan tai toiseen, niin silloin ko. sääntö pitää muuttaa.

88
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 14.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Ei sääntökirja ainakaan tuossa kerro että auto pitää kuuluttaa pois radalta jos ponderi on unohtunut....


.....

Joten kyllähän tuohon samaan pykälään voidaan ensi vuodelle aina yksi lause lisätä.



Kuten sanoin, siinä lukee selvästi että " ajaja on velvollinen huolehtimaan sen käytöstä ". Joten jos hän ei ole siitä huolehtinut, silloin hänet pitää ottaa pois radalta...

Tuossa puhutaan myös " anturista ", sekin on varmaan eri juttu kuin ponderi "?"  :wink:

89
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 13.59 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Ei sääntökirja ainakaan tuossa kerro että auto pitää kuuluttaa pois radalta jos ponderi on unohtunut....


Onhan tuossa selvästi, 3.6.6 kohdassa, kerrottu, että ajaja on velvollinen huolehtimaan myös sen käytöstä. Joten jos se puuttuu siinä on eväitä siihen, että se pitää kuuluttaa pois radalta..

Olen vuosien varrella kyllä huomannut monesta muustakin asiasta, että sääntökirjaa ei osata lukea...

Joten kyllähän tuohon samaan pykälään voidaan ensi vuodelle aina yksi lause lisätä.

90
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 18.08.04 - klo: 13.31 »
Lainaus käyttäjältä: "JUPEHU"
-alkuerien aikana jos jostain alkuerässä olevasta autosta on unohtunut tai irronnut transponderi tulisi tällaiset autot poistaa radalta kuuluttajan toimesta häiritsemästä alkueräsuoritusta
.....
-Jupe-


Aivan, kuten sääntökirjakin sen kertoo....

************************
3.6.6. KIERROSLASKENTA
........
Käytettäessä automaattista kierroslaskentaa on ajaja velvollinen huolehtimaan anturin hakemisesta, käytöstä, kiinnityksestä sekä luovutuksesta välittömästi erän jälkeen takaisin järjestäjän antamien ohjeiden mukaan. Auto ei saa aiheuttaa häiriöitä automaattiselle kierroslaskenta laitteelle.
************************

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 13