Tervehdys kaikille,
Tällä kerralla on mukava antaa palautetta koska fiilis päivän osalta oli yksi parhaista! Yritetään aluksi antaa rakentavasti plussat ja miinukset:
+ Kisat olivat alustan ja menon osalta lajin mukaista Short Coursea, eikä mattopelleilyä touringiin modifioiduilla lava-autoilla

Perjantaina päästessäni ajamaan ekaa akkua, fiilis oli heti katossa! Saman huomasi katsoessa muiden treenaajien ajoa ja kommentteja radasta
+ Ajoin treenit ja kisat samoilla, jo paljon ajetuilla renkailla. Samalla kierroksella taidetaan ajaa vielä Nokiankin kisat!
+ Paikallisten panostus radan rakentamisen osalta: pienestä tilasta oli otettu kaikki irti ja rakentamisessa oli nähy paljon vaivaa. "Seinämutkat" välialueella olivat hieno poikkeus yleisimpiin ratoihin ja toimivat todella hyvin.
+ Toimiva siltayhdistelmä, jonka läpi näki koska päällä oli verkkoaitaa
+ Kisojen aikana saatu palaute kilpailijoilta otettiin huomioon ja rataa kehitettiin ennestään (tosin tehtiin sitä jo perjantainakin)
+ Mahtava lounas
+ RC Kaupan antamat lisäpalkinnot: Aivan mielettömän hieno homma. Olin iloinen saamastani kopterista ja radio meni juuri tarpeeseen Mikaelille. Upea ele kauppiaalta - KIITOS!
Negatiivista:
- Kun kisat lähtivät käyntiin, niin käytännössä ei ollut minkäänlaista kuulutusta. Omasta vauhdista ja sijoituksesta harjoitusten tai alkuerien aikana ei ollut minkäänlaista tietoa ja kuskit saivat ajaa keskenään kuten oltaisiin yhdessä treenaamassa
- Saman syyn vuoksi tuomaroinnissa tuli todella paha oikeusmurha, kun Jarkko Savola sai KÄRKIAUTONA stopparin osuessa kieroksella ohitettavaan. Ilman kuulutuksia yksi tuomari ei varmaan voinut keskittyä autojen järjestykseen ja tämä johti väärään tuomioon
- Stinden mainitsema kohta radassa häiritsi myös itseäni vasemmassakin reunassa ajaessa. Oli vaikea hahmottaa, kuinka lähellä tai kaukana auto on ekan hidastemöykyn renkaiden luona.
- Yksi nostaja olisi tarvittu sillan tolpan ja korokkeen väliin. Siinä jäi monella auto jumiin pitkiksi ajoiksi koska nostaja ei voinut nähdä autoa.
Itse ajosta:
Perjantaina rikoin auton treenien alussa pahemmin kuin koskaan aikaisemmin. Hyppäsin ulos pääsuoran hyppyristä ja auto kolisi todella kovalla vauhdilla eteenpäin. Uusi kori lähes halkesi keulasta, ja jopa etuiskari hajosi runkoa myöden sekä hingepin meni mutkalle. Sellaista tuhoa en ole koskaan saannut aikaan, mutta kyseinen kohta korjattiin sen jälkeen.
Kun sitten pääsin varsinaisesti harjoittelemaan, niin lähtökohtana ollut Nokian setup ajoi asiansa todella hienosti. Tein siihen pieniä muutoksia, jolla bestläppi hiukan kärsi mutta auto oli varmempi ajaa viiden minuutin osalta.
Muutaman tunnin treenin jälkeen olin valmis kisaamaan ja lähdin ajoissa hotellille.
Lauantaina päivä alkoi hyvin ja jo treeneissä huomasin oman vauhtini olevan kiitettävällä tasolla. Toisella harjoituskierroksella pidin jopa muutaman sekunnin venyttelytauon kesken ajon ja silti olin nopein kuski ;-) Tuossa vaiheessa tiesin homman olevan paketissa, jos ne hermot kestäisi kisapäivän...
TQ:n saavuttaminen oli mun kisahistorian toinen Short Course cupissa ja ekan kerran sain tuon tuloksen aikaan Lavangon ulkoradalla. Sillä kerralla mokasin välittömästi joka ikisen lähdön ja nyt paalulta lähteminen olikin kauhistuttava tilanne. Onneksi takanani oli sarjan tämän vuoden kuningas ja tiesin voivani ajaa rauhassa ilman pelkoa kontittamisesta.
Lähtöjen osalta mä tosin onnistuin taas ryssimään kunnolla kaksi ensimmäistä, mutta kolmannessa sentään hermoni pysyivät kasassa. Oli hienoa huomata kuinka Mikaelin kanssa saimme eroa muuhun porukkaan aikaan nopeasti ja pääsimme kamppailemaan kahdestaan. Tässä kisassa meidän kierrosaika oli selvästi muita kuskeja parempi ja saimme kiritettyä toisitamme "kaiken irti".
Tässä erässä Mikael ohitti mut ekan kierroksen aikana ajaessani pahasti ulos linjalta, vaikka yritin epätoivoisesti vielä sulkea paikkaa. Se johti pieniin osumiin, mutta onneksi molemmat pääsivät jatkamaan ja kohdan paremmin ajannut pääsi johtoon. Sen jälkeen ajoimme noin puoli kierrosta ja Mikael teki virheen pitkässä pöydässä, jonka jälkeen pääsin ajamaan rauhassa voittoon.
Viimeisessä erässä panos oli kovempi kuin koskaan aiemmin: edes voittamalla lähdön en saisi ykköspyttyä, vaan siihen olisi vaadittu vielä parempi tulos kuin johtajalla oli. Ajattelin edellisestä erästä varmuutta saatuani lähteä reilulla vauhdilla liikkeelle heti kallistettujen mutkien jälkeen. Viileillä renkailla suoralla paljon kaasua antaessa lopputulos oli huono...kaadoin auton samaan hyppyyn, jossa Mikael oli menettänyt johtonsa edellisessä erässä ja se oli kohta jota en osannut edes itse varoa. Ihme kyllä, pystyin kaadon jälkeen resetoimaan aivoni ja lähdin raivoisaan taka-ajoon. Vaikka matkaa oli paljon, niin pääsin kirimään itseni maaliin toiselle sijalle ja se oli varmasti yksi pahaista ajoistani koskaan.
Muutama lisämaininta vielä loppuun:
Oli mukava kuulla varikolla kehuja meidän kovasta kamppailusta keskenämme ja siitä, kuinka lähekkäin pystyimme parhaimillaan ajamaan ilman kolareita. Tämän pystyn parhaimillaan tekemään muutaman kovimman kilpakumppanin kanssa, mutta aika paljon yhdessä kisaamista siihen tarvitaan.
Auton toiminnasta tuli myös kehuja, kuten: "Sun auto toimii sillan mutkassa ja hypyssä paljon paremmin kuin kenenkään muun". Sen tunsi myös käsissä koska vaikka tulin usein pahasti alas hypyistä ja tein virheitä, niin auto pysyi pystyssä uskomattomista tilanteista huolimatta

Ilman tuota ominaisuutta olisin ollut kaukana kärjestä.
Arvatkaa mikä tässä harrastuksessa on parasta? Se kun muut kilpakumppanit kannustavat ja toivottavat menestystä. Isot kiitokset kaikille ja erityisesti sarjan voittajalle, jolta sain hyvää tukea vaikka taistelimme samasta pokaalista!
Paljon onnea sarjan ylivoimaiselle voittajalle! Nyt taistelu jatkuu muiden osalta vielä jännittävänä loppuun saakka. Tuipeissa Samin kolmas sija tuupissa oli kova saavutus!
Nähdään seuraavaksi Nokian loistavalla radalla ja toivottavasti saadaan kisaajat myös Ulvilasta mukaan,
T: Martti #96