Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mikko L

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 56
1
Tulokset / Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« : 23.09.15 - klo: 22.26 »
Aivan en allekirjoittaisi kommenttia, että hyvällä pidolla ajaminen on tarkempaa... Joo, kyllä auto reagoi suunnan- ja vauhdinmuutoksiin paremmin, mutta tällä on myös kääntöpuolensa. Säätäminen on todella paljon tarkempaa, kaatuminen pidosta, huono ländi hypystä ja taas rollataan tai kiinnitellään irronnutta linkkiä...

Materiaaleissa on toki vuosien saatossa tapahtunut kehitystä, mutta ei todellakaan aina kestävyyden kannalta. Toisinaan halutaan jäykempää ja kevyempää, joka harvoin tarkoittaa kestävämpää. Toisaalta on myös muistettava, että kaikki ei aja niillä kestävimmillä tai uusimmilla autoilla.

Kymppirossarit kakiken kaikkiaan ei kyllä ole kestävyydessä vauhtien kanssa samalla tasolla - jollein nyt 1-2 vuoden aikana ole tapahtunut jotain mullistavaa.

Mutta ehkä tämäkin asia on taas vaan kokeiltava, että uskotaan... Tuntuu, että samoja jo kokeiltuja asioita on vaan tehtävä aika ajoin uudelleen ja uudellee - eiköhän trumpettifarkutkin ole kohta taas muodissa...

2
Tulokset / Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« : 23.09.15 - klo: 12.24 »
Mattokeskusteluun pari "jo aikanaan koettua" näkökulmaa.

Kun pito kasvaa, kasvaa myös nopeudet -> kun sattuu - sattuu oikeasti. Jotkut saattavat muistaa ulappatorin hajonneiden tukivarsien, iskaritornien, runkojen, jne, jne saaliin.

Toisaalta myös jos pito kasvaa tarkoittaa se myös huomattavaa voimansiirron rasituksen kasvua, ts. vetareita, rattaita, hihnoja saa olla vaihtamassa jo pelkän kulumisen takia aivan toiseen tahtiin kuin edes ulkona.

3
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 28.05.15 - klo: 17.05 »
Surkea on kyllä tilanne, enkä itsekään ole sen paremmin ollut mukana...  :embarrassed:

Mutta ihan vaan ajatuksena, että voisiko talkoot olla muinakin päivinä kuin keskiviikkona? Varmaan itseni lisäksi on muitakin, joilla on "sovittua" menoa tiettyinä päivinä - eli nyt siis keskiviikkoisin!

4
Itekin mietin edellistä kirjoittaessa olisiko alakategoriat parempi seuroille vai alueille, molemmissa olisi puolensa.

Jos jokainen seura saisi oman kategorian olisi se hyvä kanava tiedottaa asioita "ulkopuolisille". Mutta toisaalta pelkkä seuran nimi ei taas kerro uudelle harrastajalle missä päin ko. seura vaikuttaa.

Siksi toisaalta voisi olla alagategoriat alueittain, joilla todennäköisesti toimii 1-3, ehkä 4 seuraa tai yhteisöä. Tässä järjestelyssä taas voi pienemmät ja vähemmä viestittävät seurat hautautua isompien alle...

Olisko keskustelualuetta mahdollista muokata väliotsikoin? Läänit/ alueet väliotsikoihin ja alle linkit seurojen alakategorioihin..!

5
Tulipahan mieleen, jotta olisiko mitään ideaa luoda "RC-kerhot ja -radat" -osioon alakategoriat seuroille/ alueille?

Olisi julmetun helppoa löytää ko. seuran/ alueen/ radan keskustelut  :shocked: Erityisesti uusille harrastajille ja foorumin käyttäjille tästä voisi olla suuresti apua!

Jos alakategoriat olisi seuroille niin otsikon alle olisi hyvä saada infoksi esim kaupunki missä ko. seura toimii, kuten nyt esimerkiksi juuri tuon "RC-kerhot ja -radat" -osion otsikon alla lukee "Vapaata keskustelua RC-kerhoista ja -radoista."

6
Tulokset / Vs: EFRA Euros in 1:10 EP Buggy 2014, Ruotsi
« : 20.07.14 - klo: 13.39 »
Huikea saavutus Joonalta - todella paljon onnea!

Mielenkiinnolla saa kyllä odottaa ja seurata tulevia saavutuksia.

Niin ja onnea muillekin menestyneille, Karri, Goldi ja muut...

7
Serpent / Vs: Serpent Spyder SCT-2
« : 14.02.14 - klo: 08.53 »

8
Vaikka kesään on vielä aikaa niin silti ajattelin herätellä keskustelua SC -sarjan (kesä ja talvi) kisaformaatista.

Joskus taannoin oli paljonkin keskustelua monta treeniä/ alkuerää/ finaalia ajetaan ja silloin päädyttiin nykyiseen malliin.

Nykyisessä formaatissa hiukan tökkii laskentamalli 2/ 3 alkuerää ja 2/ 4 finaalia. Ensiksikin syystä, että 2/ 3 on melko raaka ajatellen, että yksi keskeytys syystä tai toisesta niin muut kaksi pitää ajaa hyvin - ilman keskeytyksiä tai muuta epäonnea.

Toisaalta 2/ 4 finaalista on taas mukavan rento, mutta... Jälleen Tiksin kilpailun voitto ratkesi tulosvertailulla - hiukan sama kuin lätkän MM ratkaistaan rankkareilla  :undecided: Finaaliajot on kuitenkin jokainen aina erilainen ja niissä ajetaan toisia vastaan rinta rinnan, ei niinkään kelloa vastaan.

Vaikka joskus ajateltiin, että SC on se rento luokka jossa pidetään hauskaa kisaamisen merkeissä ja varmaan osin siksi ei voitu kuvitella ajettavan samassa formaatissa kuin tiukkapipoinen maastosarja.

Tässä kohtaa kun luokka on, edelleen pysynyt rennonletkeänä ja mukavana, kehittynyt vakavasti otettavaksi kilpaluokaksi ehdottaisin, että kisaformaatissa siirryttäisiin maastosarjan kanssa samaan formaattiin -> 1-2 treeniä, 2/ 4 alkuerää ja 2/ 3 finaalia. Tällöin alkuerissä yhden keskeytyksen/ epäonnen jälkeen on mahdollisuus vielä yhteen epäonneen, mutta kuitenkin tasaisuus palkitaan kun kaksi lasketaan yhteen. Lisäksi finaaleissa olisi huomattavasti harvinaisempaa voiton ratkaisu tulosvertailulla.

Niin ja tämä ei nyt sitten ollut juuri tulosvertailussa hävinneen osapuolen katkeraa tilitystä systeemiä vastaan :roll:

9
Samaan kaavaan maastosarjan kanssa, tuuppi lauantaina ja nelkku sunnuntaina.

WJ on kuitenkin virallista mandaattia lukuunottamatta yhtä suosittu/ arvostettu kuin maastosarja - ellei jopa auositumpi/ arvostetumpi.

10
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 02.01.14 - klo: 16.04 »
Lisäystä: Mikä on suositeltava diffirasvan viskositeetti Durangon truupissa?
Kokeilemalla selviää, mikä itselle on hyvä, mutta esim UR 5000 on hyvä. Jos rata on liukas, niin kuuladiffi  :wink:

Kunnon osilla kuuladiffikin kestää hyvänä pitkään...

11
Mistä uusi kilpailija saa kilpailijanumeron?

12
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ohjeisto 2013 (2012-)
« : 28.11.13 - klo: 13.53 »
Moro, uudella kuskilla olisi tarve kilpailunumerolle - mistä/keneltä voi numeron anoa, kun FTT-yhteyshenkilöä ei ole?
Samaa kysyisin myös..?

13
Team Durango / Vs: Durango DEX410
« : 12.11.13 - klo: 08.11 »
Jos kardaani(t) tippuu helpohkosti kannattaa tarkistaa onko rungon muoviset sivut murtuneet. Yleensä ne tuppaa murtumaan takaosasta, jolloin myös runko alkaa taipumaan enemmän ja kardaani(t) tippuvat helpommin. Ite olen saanut molemmat kardaanit tippumaan samalla kerralla  :grin:

14
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 01.11.13 - klo: 14.29 »
Terve!
Mitä parannuksia kannattii tehä kyseiseen autoon?
Tarkoitus ois ajaa kilpaa kyseisellä autolla.

Kiitos vastauksista etukäteen.
Tyypillinen vastaus, ei mitään suoraan paketista hyvä peli...

...mutta kun kattelee omaa autoa niin tuota tuota, onhan tossa jokunen palikka  :cool:

Kannattaa/ tarvii
- Dimec 20, jäykempi runko
- Aluhexit
- Valkoisia jousia, tarpeen mukaan. Paketti jousilla ei tee radalla juuri mitään.
- Low roll center -palikat taakse

Sitten ehkä
- Taakse aluhubit, joissa saa pallon korkeutta säädettyä (ylemmäs)
- Takaboxia kiertävä "C-pala" jolla saa camberlinkin sisäpään säädettyä ylös/ alas ja tuotua ulospäin. Erityisesti hyvä kovalla pidolla
- Kuuladiffi huonolle pidolle

Kasatessa syytä huomioida, että takana on riittävästi sisäänjoustoa. Ainakin ne iskarin varren kumit pois, mahdollisesti kannattaa myös lyhentää alapallokupia.

Tossa nyt jotakin, mitä mieleen tuli  :wink:

15
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 02.10.13 - klo: 11.06 »
Ite olen käyttänyt sitkeästi satula-akkuja, juuri siitä syystä, että säätömahdollisuuksia on enemmän kuin pötköllä. Akun paikalla saa vaikutettua paljon auton käyttäytymiseen, välillä satulat on yhdessä takana, tai erikseen edessä tai taaempana... Jos pitoa on ollut vähemmän akut on tupannut siirtymään taaemmas, auto kun on keskimoottorinen, jos pitoa ollut enemmän satulat on ollut erillään ja edempänä. Muihin painoihin autossa olen puuttunut harvemmin, välillä olen ottanut servon alta puntin pois.

Jos painot ovat aivan ääripäissä auto on toki rauhallisempi jos radalla on röykkyä, mutta reagoi myös hitaammin suunnanmuutoksiin, kolikolla tuppaa aina olemaan kaksi puolta...

SC on joka tapauksessa aina rauhallisempi ja regoi kaikkeen hitaammin kuin krossari...

16

Jos jostakin halutaan tehdä kansainvälinen kisa niin silloin se olisi modelexpo.
Vaan ei ole, sori... Model-Expossa on yksi erittäin rajoittava tekijä ja se on aukioloajat 9-18. Noissa puitteissa on tekemistä jo nyt saati, että kisaa koitettaisi kasvattaa isommaksi.

Yksi vaihtoehto voisi olla, että Model-Expossa ajetaan SC kisa...

17
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 02.10.13 - klo: 10.35 »
Eli jos tuosta suomentaa itselleen, niin Corrin painopiste on korkealla ja lisäpainoilla sitä saa alemmas, jolloin esim kaatuminen vähentyy.

1/1 autoissa ja normaalin fysiikan opeilla paino ei muuta jarrutusmatkoja, koska suuremmalla painolla kitkavoima lisääntyy ja se kompensoi täysin kasvaneen liike-energian. Toki oikeasti kysymys on taas jarrujentehosta sekä renkaan kyvystä ottaa vastaan kasvaneet voimat.

Tietenkin tuupeissa asia on hankalampi kun vain puolet tai 1/4 osa renkaista vetää/jarruttaa.

Ilmeisesti nelkkucorreissa painosta on avain haittaa  :police:
Kuinkas moni muu asia 1:1 autoista pätee näissä pienemmissä? Jossain määrin tietenkin, mutta yhtäläisyydet on vaan kovin vähäisiä...

Itse todennut tuon painoasian krossareilla ajellessa, sekä nelkku että tuuppi. Tietenkin tuupilla jarruttaminen liukkaalla on monin verroin vaikeampaa kuin nelkulla, mutta silti painosta on haittaa myös nelkussa - liukkaalla. Riippuen radasta, esim hyppyihin kiihdyttäminen vaikeutuu ja tosiaan joutuu jarruttelemaan aiemmin mutkaan, suunnan muutokset tapahtuvat hitaammin, jne, jne

Jokainen säätää autonsa omien mieltymysten mukaan, mutta ite ainakin lisäilen/ poistan puntteja mm. radan pidon mukaan  :wink:

18
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 01.10.13 - klo: 21.37 »
Painosta on haittaa kun pitoa on vähän. Kiihdyttäminen on hankalampaa ja jarrutus vaatii pidemmän matkan.

Toisaalta taas kun pitoa on paljon ei kiihdytys tai jarrutaminen tuota ongelmia, sen sijaan auto alkaa kaatumaan mutkissa - jolloin taas painosta on hyötyä.

19
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 29.09.13 - klo: 13.41 »
entä muoviin?
Normaalisti ei tarvitse, jos muovin kierre on kulunut väljäksi ei lukitteesta haittaakaan ole..

20
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 14.09.13 - klo: 11.20 »
Kansallinen M4-10 luokka on ollut erinomaisen epäreilu niille jotka ajavat myös M2-10 luokkaa, joten jos S4-10 luokalle löytyy kuskeja niin se olisi hienoa.

22
- Jatkossa PM-kisoissa sarjapisteitä saa ainoastaan AKK alaisen lisenssin haltija taikka kuljettaja, joka ajaa sarjassa enemmän kuin 1 osakilpailun (näin sitoutuneet ulkomaalaiset siis voivat edelleen ottaa osaa kilpailusarjoihin).
Olisiko mahdollista, että PM -kisat olisi vain PM -kisat, eikä osa SM -sarjaa? Viikonloppujen vähyys ei oikein riitä selitykseksi, että pakko ajaa yhdistetty PM/ SM kilpailu - tänäkin kesänä olisi voitu ajaa M8 -luokassa 4 kpl SM -sarja ja erillinen PM -kisa.

Yhdistetty kilpailu on epäoikeudenmukainen SM -sarjaa ajaville ja siten myös huono SM -sarjalle ja sen arvolle. Vaikka kuinka ei AKK:n alaiset kuljettajat eivät saa pisteitä, yksittäisitä AKK:n lisenssillä ajavilta vähennetään mahdollisuuksia kamppailla pisteistä. Riittää kun yksi ulkolainen tiputtaa yhden pois A-finaalista niin tällä kuljettajalla ei ole enää kuin hävittävää, kun muuten olisi voinut kamppailla voitosta...

Yksi vaihtoehto voisi olla, että jos luokassa ajetaan kauden aikana PM -kilpailu olisi tällä kaudella myös kerrasta poikki SM - jos nyt sitten ajanpuute huolettaisi.

Joka tapauksessa ei enää yhdistettyjä SM/ PM -kilpailuja

23
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 23.08.13 - klo: 15.23 »
Tässä testi data kesältä:
Vastaava testi pitäisi tehdä junnun kanssa. Ensin hanskaan tuuppi 8.5 koneella ja seuraavaksi 17.5 koneella, mitkä mahtaisi olla erot...

24
Stanuluokka on ensijaisesti tarkoitettu uusille kuljettajille, jotka ovat aloittamassa kilpailemisen. Rajausta oli vaikea tehdä ja päädyimme tälläiseen rajaukseen, tutkittuamme SM sarjojen pisteitä.


Kaikki alle 18 vuotiaat, jotka ovat ajaneet tänä vuonna ainoastaan yhden maastosarjan- tai SM osakilpailun voivat osallistua stanuluokkaan.

Ehdotus täältä luokan ulkopuolelta.

Vakioluokan mukaan ottaminen on hyvä idea. Kun kerran kokeilusta on kysymys, niin miksei olisi kaikille kokonaan avoin vakioluokkaan osallistuminen. Se toisi varmaan kattavamman palautteen ja enemmän kokemuksia luokan jatkokeskustelujen tueksi.
Juuri näin, turha tässä vaiheessa liikaa rajata...

25
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 22.08.13 - klo: 21.10 »
kehtaakohan täällä enää kysyy mitään ilman valituksia.....? kysyn kuitenkin.

eli eturenkaan mutterin kun kirstää kiinni niin rengas lakkaa pyörimästä, eli kun jättää mutteria höllään niin pyörii normisti?

uudet laakerit vaihdoin mutta ei vaikutusta.

jos mahdollista niin ei kiitos mitään valitusta yms asiattomia vastauksia.
Muoviset hexit... Alumiinisilla tuo ongelma poistuu.

26
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 20.08.13 - klo: 07.37 »
S2-10 olisi ensimmäinen porras virallisiin krossiluokkiin - lisenssikisoihin. Ei välttämättä ensimmäinen kalusto, tai ensimmäinen kilpailuluokkakaan.

Tarkoitus S2-10 -luokalla olisi saada nuorempia kiipeämään näitä portaita kohti krossin kirkkainta kärkeä, oli se sitten sähkö- tai polttisluokka.

Luokassa saisi ajaa kuka tahansa, mutta koska tarkoitus olisi saada niitä junnuja etenemään, jollain pitäisi estää tämä tikkareiden napsiminen. Yksi konsti voisi olla, että jos ajat kisassa M2-10 luokkaa et saa osallistua S2-10 luokkaa, eli näitä kahta ei saa ajaa samassa kisassa yksi kisaaja. Toisaalta voitaisiinko lisäksi laskea nousupisteitä, aivan kuten vanhaan hyvään aikaan? Kun saa riittävästi pisteitä ei ole oikeutettu seuraavalla kaudella ajamaan S2-10 luokkaa tms. Eli lähtökohtaisesti M2-10 luokkaa saa ajaa jos haluaa, mutta kun S2-10 luokassa menestyy pitää siirtyä M2-10 luokkaan.

27
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 19.08.13 - klo: 14.00 »
Löytyykö M2-10 luokan kuskeista sitoutuneita vetäjiä S2-10 luokalle?
Jos ei on tämä keskustelu turhaa taas kerran.
Ei S2-10 luokka tarvitse omaa vetäjää. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudestä luokasta. Eihän touring puolellakaan ole erikseen vetäjiä stanulle, porolle ja virille..!

28
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 19.08.13 - klo: 12.47 »
Kuten Maxxi kirjoitti SC on varmaankin ehkä se paras luokka aloittaa harrastus sen monipuolisuuden takia. SC soveltuu niin radalle kuin pihallekin ja kisoja myös järjestetään.

Silti S2-10 luokalle on tarve, Koheltajan kaltaisia kehityskaaria on varmasti useampia. Jos sen ensimmäisen harrastevälineen jälkeen krossi on se luokka mikä kiinnostaa, on se ensimmäinen askel kisaamiseen tällä hetkellä varsin korkea, ainakin saa useamman kauden tahkota, että A- tai edes B-finaaliin on asiaa. Ja jos kärsivällisyys kestää niin monta kertaa saa päätä hakata ehkä jopa turhien asioiden takia seinään.

29
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 19.08.13 - klo: 10.51 »
Lue tuo goosin kirjoitus ajatuksella...

Ei sillä kyllähän SC:ssä voisi myös olla stanu ja talvella se voisi jopa toimia hyvin kun kuljettajia on enemmän kuin kesällä. Kesällä taas tuuppi-SC:ssä, tai SC:ssä yleensäkkään ei ole ollut riittävästi osallistujia, että luokkaa kannattaisi edes jakaa. Lisäksi SC on autona luonnostaankin helpompi ajettava kuin krossi, eikä vauhdista tai tehosta ole vastaavaa hyötyä kuin krossissa - tuupissa ainakaan.

Stanun yksi iso tekijä on myös se, että aloittelijoille saadaan oma "luokka" jossa voi taistella voitosta muiden aloittelijoiden kanssa ja erityisesti nuorille junnuille tämä ja ne voittopokaalit on todella merkittävä se juttu, joka motivoi.

30
Kilpailijoiden kanava / Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« : 19.08.13 - klo: 10.20 »
Lue tästä alkuperäinen viesti
Todella hyvin kiteytetty stanukrossin tarve - peukku ylös  :grin:

Lisäys:

Omasta mielestä säännöt tulisi tehdä tarkkaan harkiten. Kalustorajoitukset voisi olla yhtenevät stanu touringin kanssa syystä, että moottoreita on saatavilla ja niille löytyy siten myös ostajia luokan vaihtuessa. Kaiken sallimisessa ei välttämättä ole hyötyä, sillä ne aivan ensimmäiset hankinnat ja ensikosketukset kisailuun todennäköisesti tapahtuu sen ensimmäisen kaluston kanssa kertsikisoissa SC, krossi jne, jne. S2-10 olisi se ensimmäinen virallinen askel kisaamiseen, aivan kuten touringin puolellakin, tässä kohtaa kisaaminen otetaan jo tosissaan ja kalustoakin hankitaan sen mukaisesti. Eli siis S2-10 kalusto ei todennäköisesti ole se ensimmäinen kalusto. Toki jos ja kun luokka saadaan käyntiin kauppiaat voivat räätälöidä valmiita paketteja itse asiakkaille ensimmäiseksikin kalustoksi.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 56