Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mikko L

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 56
61
Ite vastaan harrastavani pienoisautoilua, tai kilpailen pienoisautoilla. Ainakin omaan suuhin tuo istuu paremmin kuin "ärsee autoilu" tms.

Ja kyllähän se vanha kansanviisaus hyvin kiteyttää mikä erottaa lapsen ja aikuisen - lelujen hinta  :wink:

Tuntuu kyllä, että nykypäivänä tämä aikuistuminen on hurjan paljon kalliinpaa kuin ennen...

62
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Summer Cup 2013
« : 07.03.13 - klo: 18.30 »
SC Masters = SC luokan mestaruuskisa -> joskus tulevaisuudessa ehkä sitten SM -kisa.

Tämä ainakin oli se alkuperäinen ajatus kun ajateltiin, että kesäsarjaa ei välttämättä kiertäisi kovin paljoa kuskeja ja ajateltiin että yksittäiseen isompaan kilpailuun voisi tulla muitakin. Tämä meni sikäli hiukan pieleen, että ko. masters kisa oli todella huonosti kalenterissa keskellä mm. maastosarjan kilpailuja. Viime kesänä sarjalla taisi kuitenkin olla suhteellisen hyvä suosio ja kisoissakin oli mukavasti osallistujia. Ilmeisesti suosio on kasvanut ja ei ole syytä epäillä etteikö suosio jatkaisi myös kesän osalta kasvua.

Silti olisin itse sitä mieltä, että SC -luokassa voitaisiin pitää sarja ja tämän lisäksi "mestaruuskisa" - joka siis ehkä joskus saisi SM -arvon.

Kesän sarjan formaatti voisi hyvin mennä samalla kaavalla kuin maastosarjakin (2 EH, 4 AE, 3 F), paitsi, että kaikkia finaaleita olisi yhtä monta 3-4 riippuen aikataulusta. Mikäli joskus tulevaisuudessa osallistujia alkaa olemaan paljon niin silloin voisi miettiä pitäisikö 2WD ja 4WD ajaa eri päivinä.

63
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 19.02.13 - klo: 11.29 »
Kannattaa huomioida, että itse säätimellä on todella suuri merkitys kaasutuntumaan. Sensori parantaa liikkeellelähtöä, mutta ei juuri vaikuta enää liikkuessa. Itse kun aikanaan jouduin hommaamaan uuden säätimen, Orion R10 Pro, niin ero vanhaan oli huikea, niin kaasun tuntumasta aina kulkuun. Vanhansta luuskasta koneesta irtosi huomattavasti enemmän tehoa.

64
Kiitos järjestäjille, Nicke ja Hoffa hoiti ajanoton omien ajojen ohessa hienosti (vai menikö kuitenkin toisinpäin). Kilpailun kulkuun suuremmin vaikuttaneita ongelmia ei tuntunut olevan. Tuomarointi oli todella hyvä juttu ja ilmeisen tarpeellinen, mitä nyt muutaman stopparin kuulin annettavan. Uskoisin, että ajaminen oli siistimpää väljemmästä radasta johtuen, mikä on toki luonnollistakin. Kaiken kaikkiaan uskon myös että SC -luokassa ajaminen on muuttunut siistimmäksi.

Omat ajelut meni ihan ok, vaikka tavoite oli hiukan korkeammalla - Max #¤&/ tuli nöyryytti ja melko selkeästikin vielä, hienoa ja onnittelut voitosta.

Ai mistä voisi päätellä, että PKSRCA:ssa ajetaan enemmän tuuppi SC:ltä? A-finaalilistalla on yksi mamu, uh ja loput iihania suumalaisia PKSRCAlaisia, uh...

65
Vapaa keskustelu / Vs: Kynäruisku maalauksia
« : 14.02.13 - klo: 13.52 »
Hienoja on Luisun maalaukset, tuo flake maali on ulkona auringon paisteessa mahtavan näköinen.

Ja kun kommentoitte kuvia niin älkää hyvän tähen lainatko alkuperäistä viestiä siten, että kuvakin tulee mukaan! Turhaa viestiketjun venyttämistä... Koskee kaikkien ketjujen kuvien kommentoimista.

66
Kilpailukutsut / Vs: SC Winter Cup III - Vantaa 16.2
« : 14.02.13 - klo: 11.43 »
Pidosta senverran että perjantaina kun jotkut tulevat harjoittelemaan niin jos joltain hajoaa iskari ja öljy valuu radalle niin ilmoittakaa siitä jollekin. Jos iskari hajoaa eikä sitä siivoa niin jo parin minuutin ajon jälkeen koko rata on täynnä öljyä ja todella liukas! Jos öljyt siivotaan heti niin pito yleensä pysyy ja voidaan jatkaa ajoa heti siivouksen jälkeeen.
Korostetaan vielä, että jos iskari hajoaa niin ilmoitus kovaan ääneen HETI ja ajot SEIS VÄLITTÖMÄSTI! Öljyn siivoaminen tehdään tolulla kostutetulla paperilla, ei kliinerillä, ei vedellä ja luuttuamalla, eikä muilla poppakonsteilla jne.

67
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 14.02.13 - klo: 11.10 »
Talkoot krossiradalla tänään!

Kiitos eiliselle talkooporukalle, hommat saatiin suunniteltuun vaiheeseen, eli alue tyhjäksi, puhdistus, pesu ja pidotus.

Tänään jatketaan hommia, tehdään profiili ja siivotaan ja järjestellään radan ulkopuolisia alueita.

Hommat voisi aloittaa heti kun tulette paikalle varikon siivoamisella ja järjestelyllä. Profiilia aletaan tekemään noin 16-17 aikoihin.

Tänään on myös vakaa tarkoitus päästä ajamaan radalla, eli rata aukeaa heti kun kaikki on valmista ja on siis sitä pidempään auki mitä enemmän meitä on paikalla  :wink:

68
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 12.02.13 - klo: 13.03 »
Talkoot krossiradalla keskiviikkona sekä torstaina!


Keskiviikkona talkoillaan Mikon johdolla, voi ajaa iltapäivällä sekä jonkun aikaa illalla, talkoot alkaa kun Mikko katsoo sopivaksi porukan määrän perusteella.

Torstaina jatketaan 16-17 aikoihin, ja tarkoitus on päästä ajamaan radalla vielä illan aikana. Eli rata on torstaina auki talkoilijoille, sitä pidempään mitä enemmän meitä on paikalla  :wink:

Tarkoituksena on tyhjentää alue, pestä kokonaan, pidottaa kokonaan sekä muotoilla uusi profiili paikoilleen. Samalla tehdään myös muita valmisteluita lauantaina kilpailuja varten.

Muistutus

Keskiviikkona aloitellaan kun sopivasti keretään. Tulen paikalle n. viiden aikoihin.

Torstaina jatketaan ja ajetaan heti kun rata on valmis. Torstaina EI ajeta torstaikapinoita, vaan rauhoitetaan tulevia kisoja varten harjoitteluun.

69
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 11.02.13 - klo: 08.29 »
Mikä on tämä pidotuksessa käytetty seos?
Oikeaa tolua, ei mitään halpaa kopiota, ~10 % veteen sekoitettuna.

70
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n aloittelijaillat
« : 09.02.13 - klo: 09.56 »
No huhhuh. Kyl rahaa on...
Seurassa on jäseniä reilusti yli 200, samoin aloittelijoita on reilusti, ja autot ovat kovassa käytössä. Aloittelijoille suositellaan aina ostamaan kunnon kalusto, miksi kerhon pitäisi ostaa jotain halpaa ja huonoa? Hyvä kalusto on pitkässä juoksussa parempi ja halvempi.
Ja noiden kyöstien avulla seura myös tienasi rahaa melko hyvin muutamassa yritystapahtumassa  :wink:

71
Kilpailukutsut / Vs: SC Winter Cup III - Vantaa 16.2
« : 04.02.13 - klo: 10.20 »
Mites kun ei ole numeroa vielä kun on ensimmäinen kilpailu? Jätetäänkö numero tyhjäksi ilmoittautumisen yhteydessä ja saadaan sitten radalla vai kuinka tulisi toimia oikein?
Sarjainfosta löytyy ohjeet numeroiden suhteen -> TÄÄLLÄ

Käytännössä voit tehdä juuri kuten tuumailit, tai menet oheisen linkin kautta katsomaan ohjeita ja sieltä löytyy lista varatuista numeroista ja jos jokin vapaana oleva numero syystä tai toisesta miellyttää niin voit varata sen itsellesi ohjeiden mukaan.

72
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 03.02.13 - klo: 18.09 »
MRT ponderit eivät enää toimi. Ajanottolaitteistot ovat päivitetty uuteen.

73
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 16.01.13 - klo: 16.25 »
Tässä omia säätelyitä Nokialta...

74
Kaksi asiaa tökkii nykyisessä kalenteriversiossa.

1) Älkää ihan oikeasti yhdistäkö M8 SM ja PM -kisoja.

Olkookin ollut käytäntönä joissain luokissa, mutta tuo on todella huono asia sarjan SM -arvolle. Joku muu ratkaisu on oltava. Joko SM -kisa eri viikonlopulle, lyhyempi SM -sarja tai SM -kisa erikseen.

2) Maastosarjan osakilpailu EI SAA OLLA edellisenä viikonloppuna ennen saman lajin EM kisoja - EI VOI OLLA ! ! ! Olkoonkin, että EM -kisoihin lähtee vain kourallinen kuskeja, mutta lähtee kuitenkin ja he eivät voi osallistua ko. maastosarjan kilpailuun.

75
Tulokset / Vs: SCWC tulokset, Nokia 12.1.2013
« : 15.01.13 - klo: 09.02 »
Joo, ilmeisesti minun nostosuorituksesta tässä on kyse tuupin A-finaalissa. Tarkoitus ei ole olla tuomarina. Hoidin nostovelvollisuuttani parhaani mukaan kyseisessä mutkassa, jossa sattui ja tapahtui. Laitoin autot samaan järjestykseen kuin ne olivat siihen tullessa. Katsoin, että en heittänyt niitä kenenkään eteen.

Soittelin Hokelle asiasta ja uskoisin asian olevan loppuunkäsitelty. Seuraavia kisoja odotellessa.
Hyvä ja erityisen hyvä, että kyseessä on ollut väärinymmärrys. Itse en tapausta nähnyt, koska ajoin ko. finaalissa, enkä ollut osallisena sumassa.

Tuommoisissa sumissa on todella inhottava toimia nostajana, koska vaikka kuinka yrittää toimia nopeasti ja oikeuden mukaisesti voi järjestys olla väärä ja erittäin helposti kuljettaja lauteilla kokee tapahtumat eritavoin. Yhtälailla kuin nostajan on vaikea pysyä perässä miten autot ajautuivat tilanteeseen, ei tilanteeseen joutunut kuljettaja välttämättä tiedä missä järjestyksessä autot pitäisi nostaa - paitsi tietysti se oma heti nyt...

76
Tulokset / Vs: SCWC tulokset, Nokia 12.1.2013
« : 14.01.13 - klo: 09.05 »
Kuvittelin jo eilen kirjottaneeni, mutta ilmeisesti jäi klikkaamatta lähetä painiketta...

Kiitos erinomaisen hienosti järjestetyistä kisoista. Tila nyt on mikä on, mutta muutoin ei mieleen juuri moitittavaa järjestävälle organisaatiolle jäänyt. Tuohonkin tilaan olette hyvän radan saaneet aikaiseksi. Omalle kohdalle sattui loppujen lopuksi hyvin vähän kapeahkosta radasta johtuneita kohtaamisia kanssakilpailijoiden kanssa.

Omat ajelut menivät tulosten valossa hyvin, muutamia juttuja jäi kuitenkin kaivelemaan. Erityisesti harmitti kun viimeisen finaalin voittotaistelu meni omasta syystä perässä ajeluksi. Toinen sija tulosvertailun kautta oli kieltämättä virkistävä poikkeus, yleensä näissä tulee hävittyä... Mukavaa oli kuitenkin tunkea tuloksissa paikallisten hirmujen väliin  :grin:

Tuomarointi on tosiaan haastava homma ja erityisesti pienellä ja lyhyellä radalla tilanteet vaihtuvat taajaan. Tuomarointia olisi kuitenkin kaivattu, tietenkin antamaan aiheelisia rangaistuksia, mutta myös opastamaan kierroksella ohitettavia. Tämän lisäksi olisi valitettavasti tarvittu myös tuomarointia nostajien toimintaan...

Edellä aihetta on hiukan käsiteltykin, mutta sen mitä itse tapauksesta kuulin on jotain täysin hyväksymätöntä, jota ei ikinä saisi tapahtua. Eli nostaja ei koskaan missään tilanteessa saa toimia tuomarina ja jakaa omia mielivaltaisia stoppareita. Vaikka nostaja kuinka näkisi jonkun toimivan epäreilulla tavalla nostaja ei saa puuttua kilpailun kulkuun, muuten kuin kääntämällä autot takaisin pyörilleen. Nostajalla ei useinkaan ole tietoa tapahtumien kokonaistilanteesta, mitä tapahtui ennen kuin joku ajoi toisen perään tms. Todella toivon, että vastaavaa ei jatkossa tapahdu. Jerzi kiteytti todella hyvin edellä kuinka nostajan tulisi toimia. Tuohon lisäisin vielä vain sen, että nosta auto kuten haluaisit oman autosi nostettavan ja siten kuinka haluaisit kilpakumppanin auton nostettavan oman autosi eteen... Eli vaikka nostetaan ripeästi, katsotaan mihin auto nostetaan, ei ajolinjalle takaa tulevan eteen.

77
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 11.01.13 - klo: 09.55 »
Toisaalta pöydillä on myös "yhteisessä" käytössä olevia kamoja. Eli onhan joku voinut lainata Jerzin kamoja olettaen, että ne on seuran tms.

78
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« : 08.01.13 - klo: 14.02 »
Olikos joku laskenut sarjan pisteitä yhteen? En löydä millään, pitäisiköhän päivittää nää puusilmät jo moterneihimpiin...

Voi luoja, unohtakaa edellinen eihän noita kisoja ole vielä ajettu ku yks  :embarrassed:

79
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 10.12.12 - klo: 15.19 »
Meneekö tuo DEX210 vakaaja paikalleen?
Ei

Ilmeisesti mulla on jääny jotain huomaamatta.

Mikä DEX210 vakaaja???

Ilmeisesti siis DEX210 ei ole valmiina saatavilla vakaajaa, mutta itsellä sattui olemaan ko. kikottimeen väkerrettynä vakaaja, joka ei suoraan sovi DESC210 autoon ollen liian kapea.

80
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 06.12.12 - klo: 14.40 »
Meneekö tuo DEX210 vakaaja paikalleen?
Ei

81
Kiitos Turun suuntaan hyvin järjestetyistä kilpailuista - hyvillä miellin voitte järjestää seuraavia isompia kisoja. Pienet puutteet joita on tässä mainittukin, oli ymmärrettäviä ajatellen, että kyseessä oli tosiaan "kertsikisa".

Rata oli mitä mainioin ja erityisesti lattian materiaali, ilo oli ajaa. Toki rata on hiukan ahtaampi, mutta 10 autoa mahtuu oikein hyvin.

Itselle kun tuo keskellä yötä herääminen ei oikein sovi niin tekeminen oli hiukan hataraa. Tuuppi nyt meni lopputulosten valossa ihan hyvin, mutta parempaan olisi ollut mahdollisuudet jos turha häslääminen olisi jäänyt pois. Nelkku sitten meni hiukan surkuhupaisesti kun ekan alkuerän lämmittelyssä takavetari katkesi, eikä uutta löytynyt, ajot jäi sitten siihen...

82
Kaikki sarjat kansallisiksi, vaikka 3 kpl/ luokka ja yksittäiset SM kisat...

83
HF:n tavarat on Hattusen autossa, joka lienee nurkilla aamusta - jos ei nuku pommiin...

84
Onkohan kisassa paikalla durangon varaosakauppiaita, vai käynkö hakee pakkiin täydennystä ennen kisoja?
HF:n osat tullee mun mukana...

85
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 23.11.12 - klo: 12.26 »
Slipperi pitäisi olla niin että se ei siis luista kiihdytyksissä, mutta luistaa kuitenkin kohtuu herkästi kun tulee perus kiihdytystä kovempi vastus... Eli esim hyppyristä ländäys.
En ny vänkäämään ala, mutta tuosta, että miten slipperin pitäisi olla on monta näkemystä ja se on myös makuasia.

Toiset tykkää ajaa tiukalla, kuten Hoke  :wink: Mutta monet tykkää luistavasta, erityisesti takaa tuuppaavassa. Miten luistava säädetään oikein onkin sitten se juttu...

Ite säädän hyvin pitkälti kuten Hokekin, eli ajossa tiukaksi, mutta tarpeen tullen antaa periksi.

86
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 23.11.12 - klo: 09.16 »
Slipperin säätöön tapoja lienee monia.

Ilmeisesti monet tosiproot säätää slipperiä siten, että auto maassa takarenkaista kiinni, hanaa ja kun keula nousee sopivan ylös luisto on passeli...

Ite oon säätäny niin, että slipperi luistaa ennen kuin diffi ja nyt käytössä on ratasdiffi  :grin: Eli kun suht kivuttomasti spurrista kääntämällä saa slipperin luistamaan niin ok. Eikä se silloin ajossa käytännössä luista, suojaa tosiaan rattaita, joita ei kyllä ikinä ole mennyt...

87
Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?


Täh... Tuohonhan on osattu antaa vastaus niin kauan kun kyseiset säännöt on ollut olemassa.
Vastaus annettiin myös kisoissa.

Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.
Juu kyllähän tuo sääntö on ja se kisa-aamuna löytyikin, mutta ei se selvää kenellekkään ollut. Kun asiasta tiedustelin ammun mittaan niin kukaan, ei sanonut suoraan juupas tai eipäs. Mutinaa tuli kyllä, ei siipiä - eihän. Mutta siipi tuli korin mukana - ai no sit kai joo... Loppujen lopuksi yhdessä todettiin, että saa käytää kun säännöissä mainitaan korin mukana tulevat siivet.

88
Vaikkakin luokan henki on ollut rennon löyhä sääntöjen suhteen ja siten ajateltu, että luokkaan on ollut helppo tulla mukaan, ei se tarkoita ettei sääntöjä tarvita.

Uskon, että on kaikkien etujen mukaista, niin uusien aloittelevien kuin vanhojen porsaanreikkiä metsästävien kehäkettujen, että luokassa on selkeät säännöt. Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?

Lisäksi Tikkurilassa ilmi tullut "vapaa" treenailu kisapäivänä aamulla olisi myös ehdottomasti mainittava säännöissä tai edes kisakutsussa. Toisaalta jos tämmöinen asia ei ole säännöissä ei kaikki - edes Suomen suurin seura - tiedä asiasta. Tämmöiset kirjoittamattomat säännöt ovat myös varsin epäreiluja. Ensinnäkään kaikki ei niistä tiedä, eikä siten saa mahdollisuutta harjoitteluun. Toisaalta jos kaikki tietäisi tästä mahdollisuudesta ei kaikki mahtuisi treenaamaan radalla tasapuolisesti.

SC -luokka on kasvava luokka ja kilpailuista tulee vääjäämättä "totisempia". Enemmän kuljettajia tarkoittaa enemmän arvostusta, mikä tarkoittaa myös suurempaa panostusta kisaamiseen.

Sääntöjä ei pidä säätää alati suuntaan ja toiseen, mutta kun joitakin asioita tulee ilmi niin olisi ne mielestäni hyvä päivittää sääntöihin riittävän harkinnan jälkeen. Koska tämä ei ole AKK:n alainen SM -luokka meillä on mahdollisuus tarkentaa sääntöjä myös kauden edetessä. Esim tämän siiven kieltäminen ei aiheuttaisi kenellekkään minkäänlaisia taloudellisia tappioita tai suuria kaluston muuttamispaineita, ei siis ole kyse suuresta muutoksesta.

Oma mielipide:
- Vaakatasossa olevien siipien kieltäminen (ei siis numerokylttejä).
- Ei vapaata harjoittelua kisapäivänä ennen virallista ohjelmaa. Kilpailunjärjestäjällä on halutessaan mahdollisuus organisoida kaikille tasapuoliset mahdollisuudet harjoitteluun.

89
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 24.10.12 - klo: 18.46 »
Oma setuppi kisoissa mitä nyt muistan...

Edessä
Jouset: Vakio, tumman siniset!
Männät: 6 x 1,0 mm, ite porattu TD umpinaisista
Öljy: 45 UR öljy
Ikarin kiinnitys: ylhäällä keskellä, alhaalla sisällä
Linkki: pitkänä sisällä sisällä, ulkona ulkona
Maavara n. 27 mm

Takana
Jouset: Tumman punaiset (mustat, ei valkoiset)
Männät: 6 x 1,3 mm
55 UR
Iskarin kiinnitys: ylhäällä keskellä, alhaalla ulkona
Linkki: sisäpää 0 mm prikkoja, ulkopää toiseksi sisin
Maavara: n. 25 mm

Muuta:
Keskimoottori, 4 ratasta
Puntteja: 30 g servon alla, 40 g takana moottorisuojassa, 25+25 g sivuilla rungon takaosassa ja 10+10 g sivuilla rungon keskivaiheilla.
Akku: takana
Diffi: ratas, 5000 UR
Kori: mahd alhaalla, täynnä reikiä, mukana tullut siipi käytössä

90
Vapaata treeniä en hyväksy.
Mutta sen sijaan pidempi erätreeni voisi toimia.
Jerzi
Mielummin kaksi lyhyempää kuin yksi pitkä. Jo lyhyessä ajassa huomaa jos autossa on säädettävää ja toisessa lyhyessä vedossa pääsee testaamaan säätöjen vaikutuksen. Eli mielummin 2x3 min kuin 1x6...

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 56